Satiinityynyliina?

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
juuriska
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 510
Liittynyt: 08 Loka 2008, 15:36

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja juuriska »

Silkkityynyliinan pitäisi kuulemma ehkäistä kasvojen rypistymistä. Mulla onkin aika usein tyynyn kuva aamulla poskessa ja se häviää vuosi vuodelta hitaammin. Tarttee varmaan rikkoa säästöpossu ja painella Stockalle...
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.
catjuska
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2253
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 15:15

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja catjuska »

Tyynyliinan ompeluhan ei ole maailman hankalin homma, eli jos sattuu kangaskaupasta löytymään sopuhintaan kangasta tai jos löytyy takavuosilta varastosta/kirppikseltä joku vaate mistä saisi tarpeeksi materiaalia, ni voisi jokunenkin euro säästyä  :)
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett
piste
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 10:53

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja piste »

^ Eikä sitä edes välttämättä tartte ommella (valmiista vaatteesta), kuvittelisin että esim. yöpaidan vois vaan sujauttaa tyynyliinaksi.. tajuaako joku?  ;D
SabbraCadabra

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja SabbraCadabra »

Lueskelin tän ketjun läpi ja pistin samantien soittoa äitille, jos se sattuu kirpparikierroksellaan huomenna löytämään jonkinlaiset satiinilakanat, pakkohan tuota on ainakin kokeilla :) Tavallisten puuvillalakanoiden jäljiltä takatukka on aina kuiva hamppu, oli se sitten kiinni tai ei :( Toivon kovasti et satiinityynynliinasta ois ees jotain apua tähän harmiin!
Puf
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 481
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 17:32

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Puf »

ellen kirjoitti:
pitkätukka kirjoitti: Keinokuituliinat eivät innosta, koska kokemukseni mukaan ne ovat ikävän hiostavia. Omistin joskus polyestersatiinisen yöpaidan enkä kerta kaikkiaan sietänyt sitä parin yön jälkeen. Oletan, että tyyyliinan ja lakanan kanssa tulisi samanlaisia kokemuksia.
Ainakin yksi materiaali taitaa tehdä poikkeuksen, nimittäin lyocell, myyntinimeltään Tencel. Meillä on Ikeasta ostetut, pelkästään lyocellistä tehdyt pussilakanat ja tyynyliinat, ja vielä en ole löytänyt mitään lakanamateriaalia, joka olisi niin pehmeä, hengittävä, ei-sähköistyvä, vähän rypistyvä ja todella ihana nukkua. Ne onkin mun lempilakanat ja juuresnutturalla öisin olevat hiukset ovat paljon vähemmän räjähtäneen näköiset aamuisin kuin jos nukkuisi puuvillalakanoilla.

Lyocelliä käytetään myös vaatteissa, jolloin vaatteista tulee ihanan pehmeitä, kestäviä ja vähän rypistyviä. Materiaalia tehdään selluloosasta ja valmistuprosessi on ympäristöystävällistä, sillä valmistusprosessista ei jää jälkeensä paljon mitään, kun valmistuksessa käytettävät kemikaalit kierretetään. Siksipä lyocell onkin ekoihmisen materiaalivalinta. Harmi vain, että lyocell on hiukan kalliimpaa kuin muut materiaalit ja lyocelliä on vähän saatavilla. Mutta muuten kyllä soveltuu hiushörhön tyynyliinaksi oikein hyvin, suosittelen :ts.
Muistatko mitä värejä Ikean pussilakanavalikoimasta löytyy? Ja mitä hintaluokkaa pussilakanasetti voisi olla? Ikean nettisivuilla oli vuodetekstiileissä vain muutama tuote eikä yksikään niistä tainnut olla Lyocell. Silkkiset petivaatteet ovat aika kaukana budjetistani ja Lyocell kuulosti muutenkin viestisi perusteella ihanalta materiaalilta :)
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja ellen »

^ Tällä hetkellä Ikealla taitaa olla vain yksi 100 % lyocellistä valmistettu vuodevaatesetti, Malin Figur -niminen setti. Materiaali lakanoissa on aivan ihanan liukasta ja silkkistä, todella miellyttävää iholle mitä nyt olen lakanoita silitellyt Ikeassa. Yksi yhden hengen pussilakana + tyynyliina -setti on melko hinnakas, olisikohan 40 €:n pintaan, jos nyt oikein muistan.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Täytyy sanoa etten täsmälleen tiennyt mitä on lyocell/tencel. Tencel nimenä on tuttu, koska olen tullut tutustuneeksi esim. Familonin ja Annon Tencel tyynyihin ja peittoihin.

millamagia
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 108
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 23:01

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja millamagia »

Mistä silkkinen tyynyliina edulisesti? Ajaako satiininen saman asian? Stockalta katsoin silkkistä tyynyliinaa netistä mutta maksoi yli 70€ ja siihen ei just nyt olisi varaa.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Oikea silkki on tosiaan kallista, seuraavaksi paras varmaankin puuvillasatiini tai percale. Satiinissa ja percalessa puuvilla on siis kudottu tiuhempaan ohuemmalla langalla kuin normaalissa puuvillakankaassa, jolloin kankaasta tulee kestävämpää ja kiiltävämpää. Puuvillaa on niissä käytetty huomattavasti enemmän ja sen takia hinta on korkeampi kuin tavallisissa puuvilla-pussareissa, mutta huomattavasti halvempi kuin oikea silkki. Vastaus on siis, että ei niin hyvä kuin silkki, mutta melkein :) Satiinissakin on tietenkin eroja laadun suhteen.

Itse olen ostanut aikaisemmin Finlaysonin puuvillasatiinisia pussareita ja tyynyliinoja, mutta mielestäni niiden laatu on huonontunut huomattavasti viime vuosina. Nykyään ostan joko Ellokselta tai Anttilasta.
millamagia
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 108
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 23:01

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja millamagia »

ajattelin kun jyskissä myydään satiinisia tyynyliinoja alle 10€, onkohan kuin hyviä käytössä?
kaarina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 955
Liittynyt: 27 Marras 2007, 13:34

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja kaarina »

^ Jyskin halpa satiinityynyliina on mitä todennäköisimmin polyesteria. Polyesterisatiini on karmein materiaali, mitä henk.koht. tiedän. :P Se hiostaa, sähköistää hiukset, tuntuu muovilta, menee rumaksi nopeasti. Itse kiertäisin kaukaa, mutta eipä tuo toisaalta kallis investointi ole, jos haluaa kokeilla ja kuosit miellyttää omaa silmää... Tosin puuvillasatiinisen tyynyliinan löytänee samaan hintaan jostain muualta, alesta ainakin. :)
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Heh joo, katso ettei vain ole polyesterisatiinia. Mulla on ollut kerran polyesterisatiinista tehdyt pussilakanat ja se on ehkä kauhein materiaali minkä tiedän :D Se ei hengitä yhtään, on sama kuin nukkuisit muovipussissa! Ja niin liukas, että aamulla heräät siihen, että sun peitto on lattialla ja pussari on jossain päin huonetta,

Jos on tosiaan puuvillasatiinia, niin on aika halpa. Laatu ei ehkä ole kovin hyvä, mutta tuolla hinnalla voisi jo vaikka kokeilla. Sanoisin että normaalisti puuvillasatiiniset tyynyliinat on 15+ euroa, percale tyynyliinat 25+ euroa.
Tähkäpää

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Tähkäpää »

http://jysk.fi/makuuhuone/tyynyliinat/g ... a-kronborg

Tuolla tosiaan lukee 100% puuvillasatiini :P Onkohan sitten millaista laadultaan...
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Triina »

Jyskin tuotteista ei ole kokemusta, mutta edullisia satiinityynyliinoja on muuallakin: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/80230479/
Meillä on näitä Ikean liinoja ja ovat ihan hyvälaatuisia, ei pahemmin eroa esim. Finlaysonin satiineihin, joita meillä on myös. Joku tyyris luksusmerkki on varmaan ihan eri tasolla, mutta itse tykkään näistä kun en paremmasta tiedä  :D Langantiheys on 310, mikä mun tietääkseni on jo ihan laadukas.
Midnight

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Midnight »

Mä en teknisesti ottaen ymmärrä miksi satiinityynyliina ois hiuksille parempi? Ei muovinen, eikä puuvillainen. Silkki? Miksi olisi?
Vastaa Viestiin