Satiinityynyliina?

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Penny
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3636
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:30

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Penny »

^  Kaverilla on muuten juuri tuollaiset Jyskin satiinilakanat, jotka ovat kuluneet pesuissa aivan taivaallisen pehmeiksi ja silkkisiksi, eivätkä kuulemma hiosta enää yhtään nykyisin. Ihmettelinkin niitä kun taannoin viikattiin sen pyykkejä, liekö pesuaineesta kiinni tms... Mullakin on yhdet vastaavat lakanat, joita olen yrittänyt pestä ahkerasti saman efektin toivossa, toistaiseksi turhaan.
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys, liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa.
Ella

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Ella »

Penny kirjoitti: ^  Kaverilla on muuten juuri tuollaiset Jyskin satiinilakanat, jotka ovat kuluneet pesuissa aivan taivaallisen pehmeiksi ja silkkisiksi, eivätkä kuulemma hiosta enää yhtään nykyisin. Ihmettelinkin niitä kun taannoin viikattiin sen pyykkejä, liekö pesuaineesta kiinni tms... Mullakin on yhdet vastaavat lakanat, joita olen yrittänyt pestä ahkerasti saman efektin toivossa, toistaiseksi turhaan.
*lähtee pesutupaan*    :D
Huuhkaja
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1032
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 15:46

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Huuhkaja »

Täytyykö sen olla jostain syystä nimenomaan satiinityynyliina vai kävisikö silkkinen?
calypso
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2457
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 11:49

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja calypso »

Huuhkaja kirjoitti: Täytyykö sen olla jostain syystä nimenomaan satiinityynyliina vai kävisikö silkkinen?
Silkkinenhän on paljon paljon parempi, mutta valitettavasti kalliimpi.  :-\  Mutta tottakai jos sinulla on silkkiset tyynyliinat tai olet aikeissa hankkia niin pään alle vaan! Tukka kiittää varmasti 8)

muoks: ai niin, satiini on itseasiassa kudostyyppi? (vai miten se nyt sanotaan, kudoksesta tulee joku liha mieleen..  ::))
Siis on olemassa puuvillasatiinia, polyesterisatiinia ja silkkisatiinia. Ajatuksena kuitenkin on että tavalliset puuvillaiset tyynyliinat takuttavat ja hinkkaavat tukkaa enemmän kuin satiiniset. Ja silkkihän on niin ylellistä etten usko sen tekevän samaa..
Viimeksi muokannut calypso, 19 Loka 2006, 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eOwyn
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 237
Liittynyt: 27 Helmi 2006, 15:53

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja eOwyn »

Mä aion löytää kirpparilta jonkun silkkiyöpaidan, ja tehdä siitä tyynyliinan tai pari, ehkä. säästäisi siinä jokusen lantin valmiin silkkisysteemin ostamiseen verrattuna (UFFilla meneillään tasarahapäivät) Toisaalta pidän nykyisin aina myynutturaa päälaella öisin, joten eivätpä hiukset taida muutenkaan nukkuessa kauheasti kulua. Mutta onhan se silkki muutenkin ihana, vilpoinen poskea vasten :)
Ryövärintytär
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 540
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 06:30

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Ryövärintytär »

^  Kääks, naama jonkun tädin pyllynutussa... Tuli vaan heti tällanen mielleyhtymä liittyen nutun aiempaan käyttöön ::)
Viimeksi muokannut Ryövärintytär, 20 Loka 2006, 01:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hiuksistoni on metrinen, suht paksu ja punainen. Toisin sanoen värjätty, melko karkea ja kuiva, onnekseni kuitenkin kiiltävä. :) Luokitelma jotakin tähän suuntaan: 1c C iii.
Suomineito

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Suomineito »

Mä käytän polyestersatiinisia yöjuttuja. Mun hiuksille ne tuntuvat olevan kaikista parhaita (hellimpiä) ne liukkaat, mulla ei ole ollut pahemmin ongelmia niiden kanssa onneksi. Kesällä ostin ensimmäisen sellaisen tyynyliinan, ja huomasin että se hiosti niin että se piti pestä jo parin käyttökerran jälkeen. Olin nyt varautunut siihen hiostukseen kun aloin hiljattain uudestaan käyttämään noita polyestersatiinityynyliinoja (ja lakanoita). Nyt syksyllä kun on muutenkin kylmempi asunnossani, niin se hiostavuus ei ole mulla ollut enää kamalaa, toki se hiostaa enempi kuin vaikkapa puuvillasatiini, mutta mun hiuksille jokatapauksessa on ollut paras tämä polyestersatiini. Nyt mulla on kaksi tyynyliinaa ja kaksi lakanaa (sitten kun mulla on piiiitkät hiukset niin pitäähän lakanankin olla hellä :) ) polyestersatiinia, ja olen tehnyt myös hassun yömyssyn sellaisesta kankaasta. Tiedättehän hamevuorikankaan, sellaisen liukkaan. Sehän taitaa useimmiten olla juuri polyestersatiinia, ja sitä mulla on ehkä vähän ylimääräistä varastossa, kun olen ommellut hameisiini vuorikankaita paljon.

Löysinpä siis hiljattain pienestä kangasvarastostani ison kasan tuota liukasta ruskeaa hamevuorikangasta jonka totesin polyestersatiiniksi, ja askartelin siitä sitten samantien yömyssyn! Se oli helppo ainakin suunnitella, ja tehdäkin:
-Leikkasin ensin valtavankokoisen pyöreän palasen kangasta (halusin aika ison myssyn tulevalle pitkälle tukalleni, tosin myssy ei saisi kai olla liian iso jotta se pysyy päässä hyvin?).
-Sitten ompelin sen pyöreän kankaan reunoihin sellaisen (mikä se sana olikaan? ;D )...noh "tunnelin" kuminauhaa varten.
-Sitten vain hakaneulan avulla pujotin pitkän pätkän kuminauhaa sen "tunnelin" läpi, niin että kuminauhan molemmat päät jäivät hyvinkin ulos "tunnelista".
-Sovitin myssyä päähäni ja kiristin kuminauhan tiukalla rusettisolmulla sopivan kireäksi/löysäksi itselleni. Jätin kuminauhan päät siis näkyviin, että voin säädellä tarvittaessa myssyn kireyttä.
-Siitä tuli hauskan näköinen ja iso yömyssy jota olen käyttänyt jo useat yöt ihan hyvällä menestyksellä! :) Mikään kaunis näky se ei ole, mutta suojeleepa hiuksiani silloin kun mulla on tavalliset puuvillatyynyliinat käytössä.
Olen ajatellut tehdä noita vielä pari erivärisiä. :D

Selvennän vielä että en todellakaan ole käsityöammattilainen tai edes hyvä käsitöissä, ja varmasti jostain löytyy teko-ohjeet kauniimmillekin/paremmillekin yömyssyille, mutta ajattelimpa jakaa tuon kokemukseni teidän kanssanne, kun ainakin itse olen ihan hyvin pärjäillyt tämän jättiyömyssyni kanssa. ;) Heh...
Axamit
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1365
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 23:06

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Axamit »

Toi myssyhän vaikuttaa hauskalle :). Mutta mites, tuleeko tukka nopeammin likaiseksi, jos yot pitää tollasta?
t. Pesuväli mahd. pitkänä
Suomineito

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Suomineito »

manka kirjoitti: Toi myssyhän vaikuttaa hauskalle :). Mutta mites, tuleeko tukka nopeammin likaiseksi, jos yot pitää tollasta?
t. Pesuväli mahd. pitkänä
:) Se saattaa tietysti vähän hiostaa päänahkaa, joten käytän sitä vain aina välillä. Mulla se ei kuitenkaan niin paljon ole hiostanut että tarvitsisi aamulla mennä pesemään hiuksia, eli ei ole tuntuneet rasvaisilta myssy-yön jälkeen. Käytän sitä myssyä vaan aina välillä, eniten ehkä käytän noita polyestersatiini-tyynyliinoja, mutta kyllä se myssykin on ollut jo aika paljon käytössä, ei kuitenkaan joka yö. Eli välillä jos käyttää niin ei pitäisi hirveästi rasvoittaa normaaleja hiuksia (toki en uskalla luvata mitään, jos jollain muulla se hiostaminen on pahempaa...). Mutta jos epäilee liikaa hiostamista/rasvoittumista, niin sellaista myssyähän voi käyttää vain juuri aamupesua edeltävänä yönä, tai silloin kun ei ole niin väliä onko tukka seuraavana päivänä rasvainen. Kuitenkin, mä olen nyt onnistuneesti venyttänyt shampoopesuväliä niin että pesen "vain" joka kolmas päivä (ennen pesin joka toinen päivä), eikä myssyn kanssa ole ollut ongelmia pesujen suhteen ainakaan kun olen vain välillä sitä käyttänyt, välillä niitä polyestersatiini-tyynyliinoja/-lakanoita, vuorotellen kaikkia... :)

Edit. Ainiin, piti vielä mainita että tuo mun myssy on sellaista aika ohuehkoa polyestersatiinia, niitähän näyttäisi olevan himpunverran eripaksuisia (ainakin minusta on siltä tuntunut), eli ohuempi kangas voi olla vähän hengittävämpää joten jos kangaskaupassa vertailee niitä polyestersatiinikankaita tuollaista myssyä varten, niin ehkäpä (maalaisjärjellä ajatellen) suosittelen sellaista ohuempaa jos vaihtoehtoja löytyy!
Viimeksi muokannut Suomineito, 20 Loka 2006, 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Axamit
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1365
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 23:06

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Axamit »

No hyvältähän toi vaikuttaa, kiitos infosta (kunpa joskus saisin oikeasti aikaiseksi tehdä tuon, kun vaikuttaa niin hyvältä...)
Suomineito

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Suomineito »

manka kirjoitti: No hyvältähän toi vaikuttaa, kiitos infosta (kunpa joskus saisin oikeasti aikaiseksi tehdä tuon, kun vaikuttaa niin hyvältä...)
Eipä mitään. :) Joo, se ompelutöiden aloittaminen on usein ongelma mullakin, mutta kunhan pääsee vauhtiin niin... No joo, mutta mun piti vielä tähän laittaa tuosta polyestersatiinista (oli sitten tyynyliina tai myssy) se, että varmasti se huoneen lämpötila vaikuttaa siihen hiostamiseen myös jonkin verran, ehkä paljonkin. Nimittäin niinkun taisin aikaisemmin kirjoittaa tuonne, niin kesällä käyttäessäni noita tyynyliinoja se hiostaminen oli tosi inhottavaa kun asunnossakin oli niin kuuma myös öisin. Mutta nyt syksyllä ja talvella mun asunto on tosi kylmä (joutuu pitämään päivällä seinäpatterit täysillä), ja laitan aina nukkumaan mennessäni seinäpattereita reilusti pienemmälle niin että kämpän ilma on sopivasti viileää nukkuessani. Nyt syksyllä olenkin pystynyt pitämään paljon pidempään polyestersatiinista tyynyliinaa tai myssyä ennen niiden pesuun laittamista. Silloin kesällä pystyin vain korkeintaan pari yötä käyttämään samaa sellaista tyynyliinaa kun se oli jo niin hiessä että oli pakko pestä. Ainakinpa opin sen että sitten kesäkuumalla taidan suosiolla jättää nuo polyestersatiiniset lakanat/tyynyliinat/myssyt kaappiin odottamaan syksyä. ;)
Huuhkaja
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1032
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 15:46

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Huuhkaja »

calypso kirjoitti:
Huuhkaja kirjoitti: Täytyykö sen olla jostain syystä nimenomaan satiinityynyliina vai kävisikö silkkinen?
Silkkinenhän on paljon paljon parempi, mutta valitettavasti kalliimpi.  :-\  Mutta tottakai jos sinulla on silkkiset tyynyliinat tai olet aikeissa hankkia niin pään alle vaan! Tukka kiittää varmasti 8)

muoks: ai niin, satiini on itseasiassa kudostyyppi? (vai miten se nyt sanotaan, kudoksesta tulee joku liha mieleen..  ::))
Siis on olemassa puuvillasatiinia, polyesterisatiinia ja silkkisatiinia. Ajatuksena kuitenkin on että tavalliset puuvillaiset tyynyliinat takuttavat ja hinkkaavat tukkaa enemmän kuin satiiniset. Ja silkkihän on niin ylellistä etten usko sen tekevän samaa..
Mä taidan sitten hankkia (tai tehdä itse) silkkisen tyynyliinan, koska jostain syystä en pysty käyttämään satiinisia petivaatteita tai yöasuja, sillä alan hikoilla niissä aivan tajuttomasti. Ainakaan silkkisen yöasun kanssa ei  ole ilmennyt sitä ongelmaa.
matskupupu

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja matskupupu »

Mitenhän mahtaa kestää täysin silkkinen tyynyliina.. satiini kestää paremmin ja eihän niissä kovin suurta eroa ole!
Nienna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1109
Liittynyt: 24 Marras 2006, 14:54

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja Nienna »

Mulla oli ennen ongelmana, että vaikka miten edellisenä iltana oli hyvin tehohoidot päässä ja tukka oli unelmaa, niin aamulla koko hiuksisto oli pörröinen , kiilloton ja takkuinen. Nyt olen sitten nukkunut jollain koristetyynyllä( :D ) pari kuukautta ja  vielä aamullakin kehtaa näyttäytyä ilman huivia.
sipe
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 977
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 08:38

Vs: Satiinityynyliina?

Viesti Kirjoittaja sipe »

matskupupu kirjoitti: Mitenhän mahtaa kestää täysin silkkinen tyynyliina.. satiini kestää paremmin ja eihän niissä kovin suurta eroa ole!
Varmaankin riippuu silkin paksuudesta. Ohut silkki kestää huonosti, mutta esim. itse olen tehnyt pari tyynyliinaa todella paksusta silkkisatiinista (vinkki: pyytäkää jotain thaimaahan matkaavaa tuomaan pari metriä silkkisatiinia), ja se on kestänyt erinomaisesti.

Silkki on kyllä materiaali, joka ei tykkää hiestä tai muista ihmiseritteistä. Eikä pesusta. :-\
Hiukset: 3b iii. Luonnonkihara, paksu, värjätty ja älyttömän kuiva.
Suosikkituotteet: MOP Hydrating shampoo, Joico K-Pak-sarja kokonaisuudessaan, Joico Moisturizer, Nexxuksen Therappe, Humectress, Luxxtress ja Keraphix; Redken ASHC, sekä Tigin O&H -hoitis CO-pesuun.
Vastaa Viestiin