Sivu 1/1

Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 04 Huhti 2006, 15:54
Kirjoittaja didu
Terve,

Onkos kukaan teistä suorittanut tai ajatellut suorittaa kampaajan näyttötutkintoa? Muistelin menneiltä ajoilta esim sitä, kun Ice taisi etsiä oppisoppari tms. paikkaa. Eli jos yks vaihtoehto oliskin katsoa, voisko suorittaa tutkinnon näyttötutkintona? Tietysti joitain osoioita pitäis tutkinnosta ehkä opiskella muodollisessakin koulutuksessa, mutta varmaan ainakin värjäys ja jossain määrin leikkauskin menis meiltä kotipartureilta.  ;)

Olen itse joskus miettinyt, yrittäiskö tehdä tutkinnon joskus loppuun näyttönä... Jos tarpeeksi kyllästyy näihin korkeakoulutettujen työmarkkinoihin!

Terveisiä muuten oikein paljon teille! Ajattelin, että pitäis kai tulla niihin livemiitteihin, kun mulla ei tähän virtuaalielämään ole enää aikaa, näemmä.  :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 04 Huhti 2006, 16:28
Kirjoittaja Penny
Terve terve didu pitkästä aikaa! :)

Kokemusta on (tosin eri alalta) ammattitutkinnosta, jossa opitut osiot suoritetaan näyttöinä (ja näytöt arvioi ihan toinen taho - nimeltä tutkintotoimikunta). Ongelmaksi koko hommassa muodostui se, ettei kyseisen tutkinnon järjestävällä oppilaitoksella ollut hajuakaan etukäteen tulevista näyttöjen vaatimuksista - eli meille opetettiin ihan muuta mitä näytöissä vaadittiin - soppa oli valmis. Ja näytöissä vaadittiinkin kaikenlaista pilkunviilausta ja nippelitietoa, eivät olleetkaan ihan yksinkertainen läpimenojuttu kuten oli kuvitellut, kun kuitenkin kokemusta oli aiheesta aiemminkin... Mullakin oli taustalla erinäisiä alan opintoja monelta vuodelta, mutta eivät ne juurikaan auttaneet, kriteerit oli sen verran kovia. Eikä valituksista tutkintotoimikuntaan ollut apua.

En siis osaa kuvitellakaan, miten paljon vaaditaan kampaajaksi, kun tosiaan alat on niin erilaiset... mutta mikä ettei, ihmeessä kannattaa yrittää jos kiinnostusta riittää ja uskoa omiin kykyihin. :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 04 Huhti 2006, 17:38
Kirjoittaja Tiizku
Mä en kyllä uskois että onnistuis.Puhuin tuosta pääsykokeissa parturi-kampaaja puolen opettajan kanssa.Ja vaaditaan kuulemma todella paljon.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 16:14
Kirjoittaja Ishamael
Kerro vain mitä haluat tietää, minähän valmistuin viime keväänä ja tein näyttötyöt.
Olihan mullakin jo rutkasti kokemusta tästä alasta, ja ajattelin vain meneväni koulusta läpi juoksemalla.
Kuvittelin olevani jo käytännössä valmis kampaaja ennen kouluun menoa, suuren duunikokemuksen takia...

Totuus olikin sitten vähän toinen. Sitä tietoa ja tekniikkaa oli aivan valtavasti mitä en olisi voinut kuvitellakkaan.
Kaikki leikkauksien kaavoista, rullauksien vetokulmiin ja jännitteisiin ja värjäyksien taittosävyjen sekoituksiin ja erikoispermiksiiin...
Onneksi oli siinä suhteessa kyllä huomattavan paljon helpompaa kuin joillakin toisilla, jotka eivät olleet alasta koskaan mitä lukeneetkaan.
Kertaakaan en avannut koko kouluaikana teoriakirjoja hiusten hoidosta, sen kemiasta jne... Ja jokaikisestä kirjallisesta kokeesta sain täydet pisteet, eli se puoli ole helppoa.

Mutta ne näytöt...
Kun näytöt lähestyivät niin alkoi kyllä hiki virrata.
Näyttöä on aina arvioimassa kolme ihmistä kolmikanta periaatteen mukaan.
Ja he ovat sitten todella tarkkoja, pieninkin virhe kyllä huomataan, ja pitää toimia itsevarmasti ja ripeästi ja perustella erittäin hyvin tehdyt valinnat työn suhteen.

Mulla menisi koko loppupäivä jos alkaisin selittää kaiken näyttötöistä, mutta kysy ihmeessä tarkemmin jos haluat tietää erityisesti jostakin.
Mutta se on kyllä pakko ehkä myöntää, etten usko kenenkään itseoppineen voivan läpäistä näyttökokeita.
Meitä valmisteltiin näyttöihin koko kouluaika, eikä edes siitä huolimatta kaikkki meidän luokkalaiset läpäisseet näyttöjä, eivätkä siten valmistuneetkaan.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 09:07
Kirjoittaja Lilly Missy
Mä luin just jostain lehdestä(älä kysy mistä), että joku tytsy oli oppisopimuksella kampaamossa. Kertoili siinä sitten miten ei kouluun olisi ikipäivänä päässyt ja hyvä, että tälläinen on mahdollista. Nyt kun tarkemmin mietin, voi olla että se oli oppisopimuskoulutuksen mainos ;D Mutta kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen oppisopimustoimistoon, tai aikuiskoulutuskeskukseen.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 29 Heinä 2006, 13:32
Kirjoittaja Valerius
Haaveilen, että joskus pääsisi muiden hiuksia räpeltämään  ;D Pysyisi omakin tukka kuosissa samalla, jos olisi ammattitaitoa :-*

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 29 Heinä 2006, 16:38
Kirjoittaja Ice
onpas hyvin mielenkiintoinen aihe! tuli meinaan puheeksi pari viikkoa sitten sukulaisnaisen kanssa tämä asia :)

sehän siinä on kun pitäisi saada kaikki mahdollinen tieto jostain, leikkauskaavoja ja vetokulmia ym. kaikkea näpräystä kun ei netistä löydy

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 14:52
Kirjoittaja Tess
Suoritin parturi-kampaajan näyttötutkinnon juuri tuossa keväällä ja täytyy sanoa, etten usko, että sitä ilman minkäänlaista koulutusta pääsisi läpi.  :-\ Todellakin niissä pitää tietää paljon myös sellaisia asioita mitä ei tule ajatelleeksi. Esimerkiksi englannin ja ruotsin kielen ammattisanasto täytyy hallita. Tiedän, että jotkut pitkään alalla työskennelleetkää eivät ole päässeet näytöistä läpi, vaikka ammattitaitoa olisi. Kuitenkin se tutkintoon tähtäävä koulutus on melko tärkeä asia. Ainakin mun mielestä.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 28 Loka 2006, 20:25
Kirjoittaja siili
Mua kiinnostaisi kans ja välillä aina leikin ajatuksella jos tekisi ihan totaalisen alan vaihdon. Palkat vaan on alalla niin huonot, sen takia en toteuta todennäköisesti ikinä "suunnitelmaani".

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 28 Loka 2006, 21:15
Kirjoittaja Cherry
Kävin kerran parturi-kampaajalinjan pääsykokeessa. Siinä piti tehdä kuvakollaasi(vai mikä lie?) lehdestä leikkaamistaan kuvista, aiheena parturi-kampaaja. Sitten piti piirtää mallista hiilipiirustus(mallina oli sellainen irtopää, mitä kampaamokoulutuksissa ilmeisesti alkuun käytetään). Sitten oli opettajan haastattelu.

Toinen pääsykoe, jossa olen ollut, oli sekä parturi-kampaajille että kosmetologeille. Siinä oli sellainen tehtävä, missä piti täydentää lauseita itseään kuvaaviksi. Esim. "Minä olen__________" , "Minä pidän_____________". Sitten oli jotain piirustustehtäviä, ainakin sellainen, missä oli paperilla esim. pallon kuva, ja siitä sitten piti jatkaa kuvaa, mikä siitä pallosta nyt tuli mieleen. Sitten oli ryhmäkeskustelu(8 henkilöä), jossa psykologi antoi jonkin aiheen josta piti keskustella, sitten oli vielä opettajan ja psykologin haastattelut.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 28 Loka 2006, 21:56
Kirjoittaja Axamit
Mua taas kiinnostaisi tietää, kuinka paljon nämä koulut, joissa voi opiskella kampaajaksi vuodessa eroavat tavallisesta amiksesta? Kuulemma niissä ei juurikaan paneuduta asiakaspalveluun (mitä se sitten tarkoittaakaan?), mutta onko niiden käynti parempi vai huonompi vaihtoehto? Niissä kouluissa on toki varmasti eroa, mutta onko jotain yleispätevää...?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 28 Loka 2006, 22:47
Kirjoittaja Ice
^ no kyllä kokemukseni mukaan asiakaspalveluun paneudutaan :) lopettamassani paikassa vain koulun tuoton vuoksi kymmeniä asiakkaita päivässä, nykyisessa pari-kolme viikossa joka on erittäin sopiva määrä opiskelijan kannalta kun kerkiää tehdä ne muutkin asiat samalla

senpuoleen lämmittää eniten sydäntä tämä lyhyt aika, että jos on itsellä inspiraatiota ja jotain ymmärrystä jo ennalta niin ei tarvitse harkita kahta viikkoa matematiikan ja äidinkielentuntien keskellä sitä että miten pää pestään ::)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 28 Loka 2006, 23:20
Kirjoittaja Axamit
Sähän oli Treella opiskelemassa? Saako kysyä missä koulussa? Olitko jo jossain kertonut näistä opinnoistas, vai saako alkaa tässä kyselemään?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 28 Loka 2006, 23:24
Kirjoittaja Ice
kyllä olen kertonut ja kerron mielelläni uudestaan ;) eli great cut academya lämmöllä voin suositella, ja abc -hiuskouluun en toivoisi edes pahimpaa vihamiestä

kysykää pois jos jotain on mielessä, yleisesti ottaen kuitenkin ensin mainitussa oppilaan huomioon ottava henkilökunta, hyvä opetus ja tunne että ihmiset oikeasti tekevät työtä palkkansa eteen (joka on muuten n.8e tunnilta vähemmän kuin esimerkiksi paikallisessa amiksessa olisi parturiopettajan palkka..)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 28 Loka 2006, 23:28
Kirjoittaja Axamit
Aaahaa, okei:
- Teille siis opetetaan siellä kaikki, siis leikkaukset + värjäykset + kampausten teot.. muuta?
- Mikä siinä ABC:ssa oli vikana?
- Kauan tuo koulutus kestää?
- Miksi tällainen, eikä tavallista amista?
- Kun valmistut, oletko ihan samalla viivalla amiksessa tutkinnon suorittaneiden kanssa (siis sekä taidoissa, että "virallisella" tavalla?)
Hmmm... mihin ketjuun olit kirjoittanutkaan enemmän?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 28 Loka 2006, 23:39
Kirjoittaja Ice

- Teille siis opetetaan siellä kaikki, siis leikkaukset + värjäykset + kampausten teot.. muuta? -Kaikki mitä kampaajan kuuluu osata. Leikata, värjätä, letittää, kihartaa, rastoittaa, kammata, nutturoida, tervehtiä ja tarjota kaffia

- Mikä siinä ABC:ssa oli vikana? ei opeteta, ketään ei kiinnosta mikään, kukaan ei välitä mistään, kaikille vittuillaan, pääasiana saada paljon rahaa per päivä. Siellä on kadonnut rahaa oppilaiden kasseista jne eikä kukaan viitsi asioita selvittää..tuskin tarvitsee edes sanoa, että koulun hintaan kuului ektrana 2 ilmaista värjäystä ::) nykyisessä kun saa lotrata vaikka joka päivä koulun piikkiin jos mielenkiintoa riittää, ei ole hätää suorittaa vaan on pääasiallinen tehtävä olla oppilas. Koulussa on myös välillä opettajan rotikkauros sulostuttamassa kaikkien päivää, ihan hyvin opetettu elukka eikä siinä mitään, mutta ei silti varmaan tee monenkaan mieli juoksennella koko päivää suojeluun opetetun 60 kilon ohi..ja muutenkin, koira parturissa?

- Kauan tuo koulutus kestää? abc 11kk great cut 9kk (jälkimmäisessä mahdollisuus myös maskeeraajakoulun suorittamiseen tähän perään alennettuun hintaan, toki myös erillinen maskikoulu mahdollinen. Myös kynsi, lävistys etc kursseja järjestetään)

- Miksi tällainen, eikä tavallista amista? 3 vuotta vai 9kk? minulle 9kk, ja kun sielläkin välillä kerkii turhautua :)

- Kun valmistut, oletko ihan samalla viivalla amiksessa tutkinnon suorittaneiden kanssa (siis sekä taidoissa, että "virallisella" tavalla?) -tämän great cutin jälkeen on mahdollisuus suorittaa näyttökoe paikallisessa amiksessa, jonka jälkeen saa ihan parturi-kampaajan paperit, ei "vaan" hiusmuotoilijan. Abc muuten mainostaa tekevänsä parturi-kampaajia ja ikävän moni tähän harhaan uskoo..

Hmmm... mihin ketjuun olit kirjoittanutkaan enemmän? en muista eikä haku ymmärrä minua nyt ;D

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 29 Loka 2006, 13:27
Kirjoittaja Axamit
Samaa olin just tulossa kysymään, kun tuolta sivuilta ei loydy ???.

Alkoi vaikuttamaan todella mielenkiintoiselta... Meneeköhän ihan päin h*lvettiä, jos ottaa vaikka ton make-up -artistin tai kampaajan koulutuksen samaan aikaan lukion kanssa? (sanoo maailman laiskin ihminen + tyyppi, joka ei osaa tehdä rajauksia silmiin ::))
Kun monethan varmaan tekee tuon iltakoulun kanssa samaan aikaan töitä...?

edit: Loytyihän se hinnastokin:

http://www.koulutuscenter.com/seuraavat.htm

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 29 Loka 2006, 13:47
Kirjoittaja Ice
kyllä siinä kiirutta voi pitää jos lukiota samaan aikaan käy :) iltakoulun päivät alkavat klo 16 ja kestävät ilta 9 ainakin meikkilinjalla

hinnoista, niissäkin on sellaisia vajaan tonnin heittoja. Ja sitten on tampereella tämä yksi erittäin kallis hienonniminen koulu, jonka nimeä en muista enkä muutakaan siitä tiedä

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 29 Loka 2006, 14:01
Kirjoittaja Axamit
Ice kirjoitti: hinnoista, niissäkin on sellaisia vajaan tonnin heittoja. Ja sitten on tampereella tämä yksi erittäin kallis hienonniminen koulu, jonka nimeä en muista enkä muutakaan siitä tiedä
Carl Wilhelm Akatemia?

Tonnin heittoja? Siis hinnastossa? Kumpaan suuntaan?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 29 Loka 2006, 15:33
Kirjoittaja Ice
se, ja heittoja on siis sekä alas että ylös riippuen koulusta :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 12 Marras 2006, 15:40
Kirjoittaja maarit
Mäkin oon ajatellu hakea parturi-kampaajaksi mutta mahdollisuudet taitaa olla aika huonot. Ylä-asteella koulu ei niin kiinnostanut ja en oo piirtäny neljään vuoteen.  :o Hiusten leikkaus ja värjäys ja pidennykset on tuttua hommaa mutta toi piirtäminen! Toinen juttu on asikaspalvelu. Asun tällä hetkellä vaasassa ja vaikka puolet asukkaista puhuu ruotsia.. Mä en osaa sanaakaan.  ;D Missä kaupungeissa pitää saada palvelu myös ruotsiksi? Oon miettiny kokkolaan hakemista. Riittääkö sielä että osaa vaan suomea?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 12 Marras 2006, 18:37
Kirjoittaja Kikka
Nina kirjoitti: Oon miettiny kokkolaan hakemista. Riittääkö sielä että osaa vaan suomea?
Riittää. Vaikka Kokkolassa asuu n. 7000 ihmistä, joiden äidinkieli on ruotsi, kieltä käytännössä tarvitsee osata vain virastoissa ym. työskennellessä. Itse käyn suht usein Kokkolassa ja loppujen lopuksi tosi tosi harvoin missään kuulee ihmisten puhuvan ruotsia. Mun serkun ystävä opiskeli parturi-kampaajaksi Kokkolassa, eikä taatusti osaa ruotsia kun sen vähän, mitä yläasteajoilta on mieleen jäänyt.

Ja Kokkolassa ruotsiakin äidinkielenään puhuvat osaavat useimmiten suomea. Ehkä vähän hoono soomi, mutta hyvin ymmärtää.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 12 Marras 2006, 20:54
Kirjoittaja Ishamael
Jos suorittaa P-K:n tutkinnon näyttöihin valmistavana koulutuksena, jossa lopputukinto suoritetaan monin eri näytöin, kuuluu näyttöihin myös asiakaspalvelu tilanteen suorittaminen ruotsiksi, eli ruotsin näyttökoe.
Eli silloin pitää ainakin sen verran ruotsia osata että saa sen läpi, mutta tuota pelkoahan ei sitten ole jos suorittaa koulutuksen sillä systeemillä että tehdään vain lopputyö.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 09 Touko 2007, 02:15
Kirjoittaja Ice
Nina kirjoitti: en oo piirtäny neljään vuoteen.  :o

tuttua hommaa mutta toi piirtäminen!
Ei ne olekaan kuvataidekouluja, se että osaa piirtää jonkun pään näköisen renkaan ja sille karvaa päähän riittää mainiosti. Eikä varsinainen ammattipiirustus ole kuin viivaa ja vähän ympyrää :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 07 Heinä 2007, 16:35
Kirjoittaja maarit
Paljonko tuo ABC koulu maksaa? Nettisivuilla ei ainakaan löytynyt hintaa..

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Elo 2007, 16:37
Kirjoittaja Hue
Valmistuuko yksityiskouluista vain hiusmuotoilijoita? Ja jos haluaa parturi-kampaajan paperit, pitää suorittaa näyttö(tutkinto)?  :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Elo 2007, 18:24
Kirjoittaja Tiizku
Suurimmasta osasta tulee vain hiusmuotoilijoita ja jostain kouluista pystyy osallistumaan parturi-kampaajan näyttöön jotta saisi paperit. Äh en osaa selittää hyvin.

Fanletin sivuilta:
Fanletti hairschoolilla on toisena yksityisenä kampaamokouluna
suomessa näyttötutkintojen järjestämisoikeus. Eli kaikilla Fanletin
koulussa opiskelleilla on mahdollisuus suorittaa koulun päätteeksi
hiusalan perustutkinnon näytöt ja hyväksytysti suoritetut näytöt
oikeuttavat parturi-kampaajan ammattinimikkeen käyttöön.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Elo 2007, 21:27
Kirjoittaja Amilo
Emi-lyn kirjoitti: Valmistuuko yksityiskouluista vain hiusmuotoilijoita? Ja jos haluaa parturi-kampaajan paperit, pitää suorittaa näyttö(tutkinto)?  :)

Tarvin tiedon pikaisesti!  ;)
Näin on. Parturi- kampaaja nimikkeellä valmistuu suoraan vain ammatillisesta oppilaitoksesta.
Näytöt pitää suorittaa, jos haluaa nimikkeen yksityiskoulun jälkeen.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Elo 2007, 21:47
Kirjoittaja Hue
tiizku kirjoitti: Suurimmasta osasta tulee vain hiusmuotoilijoita ja jostain kouluista pystyy osallistumaan parturi-kampaajan näyttöön jotta saisi paperit. Äh en osaa selittää hyvin.
Eli yksityiskoulun jälkeen näyttö on suoritettava amitsussa, jos yksityiskoululla ei ole oikeutta järjestää näyttötutkintoa itse. Jos siis ylipäänsä haluaa parturi-kampaajan papereita.

:)

Ice: Kiitos! Sua kaipasinkin.  ;)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 18 Elo 2007, 12:29
Kirjoittaja Ice
^ Ja näyttöjen suorittaminen erillisenä maksaa. Paljon. Vastaavasti esimerkiksi työkkäristä ei saa mitään irti ilman pakan nimikettä.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Syys 2007, 18:33
Kirjoittaja maarit
Huomasin että http://www.vaakk.fi/alkavatkoul.php otetaan parturi-kampaaja opiskelijoita nonstoppina. Tarkoittaako se että voi aloittaa koulun silloin kun haluan jos pääsen? Sitten tuola lukee että "Oppisopimusopiskelijat hakeutuvat koulutukseen paikallisen oppisopimustoimiston kautta." Siis mihin mun pitää ottaa yhteyytä?  ::) Mä en tiedä ainakaan yhtäkään oppisopimus toimistoa. :D Onhan tuola onneks noita sähköposti osotteita mistä voi kysellä mutta mua häirittee tuo oppisopimus sana.. Miten voi olla aikuiskoulutuksessa oppisopimuksella.. Miksei tuossa vaan lue että aikuiskoulutus?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Syys 2007, 18:35
Kirjoittaja Tiizku
^Osan teoriakursseista suoritat koululla ja työtunnit ovat jossain kampaamossa ja näytöt pitää suorittaa erikseen.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 12 Loka 2007, 18:12
Kirjoittaja Mena
Nina kirjoitti: Huomasin että http://www.vaakk.fi/alkavatkoul.php otetaan parturi-kampaaja opiskelijoita nonstoppina. Tarkoittaako se että voi aloittaa koulun silloin kun haluan jos pääsen? Sitten tuola lukee että "Oppisopimusopiskelijat hakeutuvat koulutukseen paikallisen oppisopimustoimiston kautta." Siis mihin mun pitää ottaa yhteyytä?  ::) Mä en tiedä ainakaan yhtäkään oppisopimus toimistoa. :D Onhan tuola onneks noita sähköposti osotteita mistä voi kysellä mutta mua häirittee tuo oppisopimus sana.. Miten voi olla aikuiskoulutuksessa oppisopimuksella.. Miksei tuossa vaan lue että aikuiskoulutus?
www.opityossa.fi

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 20 Marras 2007, 17:42
Kirjoittaja Memmuuh
Mua kiinnostaisi kuulla enemmän parturi-kampaajaksi opiskelemisesta ammattikoulussa. Ajattelin hakea. :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 20 Marras 2007, 18:01
Kirjoittaja Prisku
Ja minua kiinnostaisi kosmetologin koulutus. Olisi tarkoitus jossain vaiheessa opiskella kosmetologi-kampaajaksi.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 20 Marras 2007, 18:50
Kirjoittaja Hue
Memmuuh kirjoitti: Mua kiinnostaisi kuulla enemmän parturi-kampaajaksi opiskelemisesta ammattikoulussa. Ajattelin hakea. :)
Parturi-kampaajaksi opiskelu yksityispuolella ja ammattikoulussa eroaa toisistaan paljon. Kumpaan ajattelit hakea? :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 20 Marras 2007, 20:34
Kirjoittaja Memmuuh
^ Ammattikouluun. Siksi se minua kiinnostaakin. :D

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Maalis 2008, 11:28
Kirjoittaja Tiizku
Tietäskö joku mistä saisi harjotuspäähän kevytjalkoja? Niitä kameroiden jalkojen näköisiä.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Kesä 2008, 13:53
Kirjoittaja .mansikka.
Olisiko jollain tosiaan kokemuksia ammattikoulun parturi-kampaaja linjasta? tässä olisi pitkä litania kysymyksiä  ;D

1)Mitä aineita opiskelette ja mitä kaikkea teette tunneilla? Laitteletteko ikinä omia hiuksia?
2) Mitä ensimmäiseen opiskeluvuoteen kuuluu? Mitä opitaan ekana vuotena? Miten kauan meni ennenkuin pääsitte leikkaamaan oikeiden ihmisten hiuksia? :D Opettelitteko erilaisia kampauksia jo ekana vuonna? Olisiko tuonne mennessä hyvä jo osata jotain vai opetetaanko kaikki oikein kädestä pitäen?
3) Mitenkäs nuo työharjoittelut? Minkälaisia oli ekat harjoittelut? Miten nopeasti teillä alkoi työharjoittelut? Miten monta jaksoa teillä oli harjoittelua opiskeluiden aikana?
4) Pitikö teidän heti ykkösellä kouluun mennessä syksyllä ostaa kaikki sakset ja muut vehkeet könttänä vai ostitteko niitä aina pikkuhiljaa? Käytittekö alkuun jotain koulun välineitä? Paljonko teillä meni rahaa noihin saksiin sun muihin välineisiin?
5) Oliko/Onko tuo koulun käynti mielestäsi raskasta? Vai onko ihan rentoa ja helppoa? Mikä on ollut helpointa ja vaikeinta opiskelussasi?

Sain perjantaina tietää, että mut olisi valittu tuohon koulutukseen. Pelottaa ja jännittää kamalasti. Eniten jännittää se, että jaksanko mä käydä töissä normaalisti koulun ohella ja pystynkö mä sumplimaan aikataulut niin, että pääsen aina illalla töihin kuten pitää.. Onko tuo piirustustaito muuten miten tärkeä tässä ammatissa?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Kesä 2008, 14:14
Kirjoittaja Hue
Mä menen syksyllä toiselle luokalle, tässä nyt jotain ensimmäisestä luokasta. :)

1. Aineita on laidasta laitaan: kampaamista, leikkaamista, mikrobiologiaa, kosmeettista hoitamista, hiusten ja ihon anatomiaa/fysiologiaa, värjäämistä, ergonomiaa, turvallisia työtapoja, erikoiskäsittelyjä, permikset, pidennykset jne. Ensimmäisellä luokalla tehtiin toisillemme hoitoja, leikkauksia, kampauksia ja värjäyksiä jatkuvasti.

2. Ensimmäisenä vuotena opiskelin kampaamista, leikkaamisen perusteet, mikrobiologiaa, kosmeettista hoitamista, hiusten ja ihon anatomiaa/fysiologiaa, värjäämistä, ergonomiaa jne. Oikeiden ihmisten hiuksia alettiin leikkaamaan enemmän kevät puolella, mutta silloinkin lähinnä tuttujen mallien. Kyllä pa-kalla opiskellaan kaikki ihan alusta lähtien -  mennessä ei tarvitse mun mielestä osata mitään.

3. Mulla oli heti ensimmäisessä jaksossa ensimmäisellä luokalla viikon työharjoittelu. Pesin hiuksia ja siivosin. ::) 2-luokalla on 8 viikon mittainen työharjoittelu ja 3-luokalla 12 (?) viikon mittainen työharjoittelu.

4. Kerta rysäyksessä ostettiin tarvikkeet, pakkeineen kaikkineen tarvikkeet maksoivat 400-500€ (maksettiin kolmessa erässä). Myöhemmin ostettiin sivellinsetti, kirjat ja muita täydennyksiä. Yhteensä rahaa on palanut varmaan 1000€ opiskeluun...Edit: Tähän hintaa on myös laskettu esim. reissut hiusfestareille luokan kanssa.

5. Raskasta on jo ensimmäisellä luokalla, mutta pahin on vasta edessä. Ekalla luokalla on paljon teoriaa, tokalla ja kolmosella opiskellaan enemmän käytännössä. Laiskottelemalla ei todellakaan selviä...Koulua voi olla joskus jopa kello 22.00 asti, yleensä vasta toisella ja kolmannella luokalla. Meillä on ollut ekalla max. klo 18.00 asti.

Btw, mä olen aivan surkea piirtäjä, mutta ei se numerossa näy. Kunhan osaa sen verran piirtää, että opettaja tajuaa mitä tarkoitat ja olet tekemässä esim. jos kampausta suunnitellaan. :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Kesä 2008, 15:58
Kirjoittaja Sylver
Mulla meni opiskelutarvikkeisiin kolmen vuoden aikana kaikkineen korkeintaan 400. Riippuu vissiin koulusta.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Kesä 2008, 15:59
Kirjoittaja Triina
Olen kyllä totaalisen eri alalla itse, mutta siskoni aloitti aikoinaan ammattikoulussa parturi-kampaajaksi opiskelun (vaihtoi tosin alaa puolen vuoden kuluttua) ja kaikki välineet piti hankkia saman tien. Järkyttävän kallista 16-vuotiaalle, jollei vanhemmilta irtoa avustusta tai säästöjä ole, niin opintolaina lienee pakko ottaa.

Systeriltä jääneet sakset ovat minulla tänäkin päivänä käytössä koirien trimmauksessa ja erinomaisesti toimivat edelleen vuosien jälkeen.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Kesä 2008, 16:13
Kirjoittaja .mansikka.
Triina kirjoitti: Olen kyllä totaalisen eri alalla itse, mutta siskoni aloitti aikoinaan ammattikoulussa parturi-kampaajaksi opiskelun (vaihtoi tosin alaa puolen vuoden kuluttua) ja kaikki välineet piti hankkia saman tien. Järkyttävän kallista 16-vuotiaalle, jollei vanhemmilta irtoa avustusta tai säästöjä ole, niin opintolaina lienee pakko ottaa.
Ehtikö sun sisko tuossa puolessa vuodessa oppia hiustenleikkausta yms? Menikö hukkaan nuo rahat mitkä pisti välineisiin koulussa..

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Kesä 2008, 17:32
Kirjoittaja Triina
.mansikka. kirjoitti: Ehtikö sun sisko tuossa puolessa vuodessa oppia hiustenleikkausta yms? Menikö hukkaan nuo rahat mitkä pisti välineisiin koulussa..
Tästä on jo melkein kymmenen vuotta aikaa, joten kaikki mahdolliset taidot ovat ajat sitten unohtuneet, mutta kyllä hän jotain latvoja tasoitteli silloin alkuun. En tiedä paljonko olisi osannut, lähinnä ei kokenut hommaa lainkaan omakseen eikä halunnut sitä toteuttaa. Eli hukkaanpa ne oikeastaan menivät.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 16 Kesä 2008, 08:49
Kirjoittaja Tiizku
Meillä maksoi välineet ekalla n.300e jonka jälkeen olen ostanut ainakin uudet sakset, veitsen teriä, rajauskoneen jne. Eli tokana vuotena meni n.300e kanssa. Riippuu koulusta että pitääkö ostaa kaikki harjat sun muut itse. Me ollaan koulun puolesta saatu käyttöön föönit, kapat, harjat jne.

Minä menen nyt siis kolmannelle ja ekana vuotena oli paljon teoriaa. Tokana taas käytäntöä ja silloin alkoi työillat. Nyt kolmannella meillä tulee olemaan vain erikoistumisopintoja, asiakaspalvelua,  päättötyö ja ykkösten ohjausta. Meillä saattaa olla siten että ykkösten asiakaspalvelu jätetään jonkun vastuulle kun opettajat tekevät aina paperihommia ja ovat pari tuntia kahvilla.

Työharjoittelua oli ekana keväänä  4 viikkoa, tokana 8 viikkoa ja kolmantena meillä on viiminen jakso eli 8 viikkoa. Eka työharjoittelu on liian pitkä koska moni kampaamo ei anna edes tehdä vielä mitään. Tuntuu tosi pitkiltä päiviltä kun saa vain siivota ja keittää kahvia.

Koulun käynti on raskasta varsinkin kun mulla on koulumatka 80km ja päivät ovat pitkiä ja usein siten ettei yhtään taukoa ehdi pitämään.

Saakos udella mihin kouluun pääsit?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 16 Kesä 2008, 12:20
Kirjoittaja .mansikka.
Tiizku, Miten paljon teillä on ollut iltaisin ja viikonloppuisin noita koulujuttuja? Mä pääsin Jyväskylään.. Nyt on pieni pähkäily mitä teen  ??? Tai no.. ongelma on työnteko koulun ohessa. Käyn iltaisin töissä ja silloin en oikein pystyisi koulussa olemaan.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 16 Kesä 2008, 12:25
Kirjoittaja Tiizku
^Meillä on ollut yleensä tietyn kurssin yhteydessä tai silloin tällöin pidetty iltoja esim. koulun henkilökunnalle. Pidennyskurssilla oltiin kerran viikossa 8-21 koska pikkuleteissä sun muissa menee monta tuntia. Työiltoja oli ehkä vuoden aikana viisi että ei niitä niin paljon ollut.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 16 Kesä 2008, 19:02
Kirjoittaja Sylver
Meillä ei Lahdessa ollut ollenkaan mitään työiltoja.. Kuuteen asti korkeintaan kolmannella luokalla kerran viikossa ja jos oli korvattavia tunteja, oli joskus ilta asiakaspalvelu, joka oli kahdeksaan asti.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 16 Kesä 2008, 21:57
Kirjoittaja Amilo
^Ei meilläkään koulussa ollut koko aikana kuin ehkä kaksi työiltaa ja niistäki varmaan pystyi olla poissa, jos oli joku työ tai muu este.

Väineet, joihin kuului sakset, kammat, rajauskone ja kaikki pikkusälä, harjoituspäät ja jalka ostettiin kerralla ensimmäisenä vuotena ja niihin meni muistaakseni noin 600 € . Lisäksi ostin myöhemmin veitsen. Osa välineistä on edelleen kuuden vuoden jälkeen käytössä, eli hyvin on ollut rahoille vastinetta!

Itse olen käynyt yo- pohjaisen koulutuksen kahdessa vuodessa, joten meillä oli opiskelutahti hiukan tiiviimpää. Ensimmäisiä leikkaus asiakkaita oli jo paljon ennen joululomaa.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 16 Kesä 2008, 23:13
Kirjoittaja .mansikka.
Mistä te revitte rahat noihin välineisiin jos pitää 600 euroa olla heti valmiina  :o

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Kesä 2008, 09:16
Kirjoittaja Tiizku
^Me maksettiin koulun alussa 200e jonka jälkeen hankintoja tuli pikku hiljaa.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Kesä 2008, 09:20
Kirjoittaja Hue
.mansikka. kirjoitti: Mistä te revitte rahat noihin välineisiin jos pitää 600 euroa olla heti valmiina  :o
Me maksettiin tarvikkeet alkuun 150€ erissä, kolmessa.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Kesä 2008, 12:27
Kirjoittaja Memmuuh
Mut on hyväksytty Iisalmeen parturi-kampaajan koulutukseen, mutta mietin vaan, että kun hain myös ensisijaisesti Kuopioon, niin voiko ne olla hyväksynyt mut sinnekkin ja voin päättää kumpaan menen? Tuolta toisesta ei ole vielä tullut mitään kirjettä.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Kesä 2008, 15:27
Kirjoittaja Tiizku
Vain yhteen hyväksytään ja siinä järjestyksessä mihin itse olet laittanut ne. Eli sun pistees ei sinne riittänyt.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Kesä 2008, 16:15
Kirjoittaja Memmuuh
^ Okeih, kiitos. Näin mä vähän arvelinkin..  :)

Tämä ei nyt enää liity varsinaisesti parturi-kampaaja koulutukseen, mutta Tiizku sanoit tuolla yhdessä vaiheessa, että sulla on koulumatka 80km (yhteen suuntaan?). Mulla tulee olemaan suunnilleen sama matka, joku 80-90km täältä Kuopiosta tuonne Iisalmeen kouluun, joten mua kiinnostaisi tietää että millä sä kuljet tuon matkan, ja kauanko sulla menee nuissa matkoissa?
En itse vielä tiedä että alanko kulkea kouluun lähes päivittäin tuota melkeen 100km matkaa, jota en kyllä haluaisi, vai mitenkä mä nyt teen, mutta kiinnostaisi kuulla enemmän.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Kesä 2008, 16:47
Kirjoittaja Tiizku
^Junalla kuljen Pori-Vammala väliä. Aikaa menee noin 45min. Kyllä se välillä ressaa kun voi olla päiviä että joutuu odottamaan junaa tunnin koska junia menee niin harvoin. Ja matka on yhteen suuntaan se 80km.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 17 Kesä 2008, 19:30
Kirjoittaja .mansikka.
Memmuuh kirjoitti: Mut on hyväksytty Iisalmeen parturi-kampaajan koulutukseen, mutta mietin vaan, että kun hain myös ensisijaisesti Kuopioon, niin voiko ne olla hyväksynyt mut sinnekkin ja voin päättää kumpaan menen? Tuolta toisesta ei ole vielä tullut mitään kirjettä.
Yhteen voit päästä, mutta kannattaa soittaa sinne kouluun mihin halusit ensisijaisesti ja kysellä peruutuspaikkoja. Mä pääsin aikoinani kouluun kolmanteen hakupaikkaani. Soitin sitten kouluun, joka oli hakusijalla 2 ja sieltä sanottuun että olen varasijalla 6. No peruutuspaikkoja tuli ja pääsinkin semmoiselle sitten haluamaani kouluun.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 13 Kesä 2009, 12:55
Kirjoittaja Tintu
Aloitin tästä ihan uuden ketjun, siirrellä saa jos on jo olemassa :)
Eli parturi-kampaajan opinnot tähtäimessä, tällä hetkellä käyn lukiota. Olen miettinyt erilaisia vaihtoehtoja,
oppisopimuskoulutusta sekä yksityiskoulua. Oppisopimuskoulutuksessa olisi hyvinä puolina se, että saisi kokemusta ja mahdollisesti palkan. Yksityiskoulussa houkuttaa eniten kansainvälisyys, unelmana päästä työskentelemään ulkomaille ja useilla yksityisillä on yhteuksiä eri maihin.

Olisin hyvin kiitollinen avusta, alalle on kova hinku mutta mitä kautta koulutus kannattaa hankkia? ???


Viestit yhdistetty aiempaan ketjuun =)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 22 Kesä 2009, 20:47
Kirjoittaja Karamelli
Oliko täällä joku opiskellut pakaksi oppisopimuksella? mua itseäni kovasti kiinnostaisi, kouluun en täyspäiväisesti tahdo enää mennä. Olisin kovin kiitollinen kaikesta mahdollisesta  :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 24 Kesä 2009, 02:30
Kirjoittaja Auringonkukka
Mäkin sain vihdoin haettua kouluun ja pääsinkin sinne (Lahteen) ja välinehankinnat askarruttaa täälläkin.. Olisiko mitään mitä voisi ostella jo valmiiksi, mihin kannattaa panostaa jne.? vai kannattaako odotella koulun alkamista ja katsoa mitä ne tarjoaa?

Oppisopimuksesta senverran että itsekin jokunen vuosi sitten hain muutamaan paikkaan mutta silloin ei tärpännyt tai tarjottiin aika hurjia oloja, paikkoja voi olla vaikea löytää mutta toisaalta kampaamoitakin on paljon ja kannattaa käydä vaan reippaasti jokaisessa paikan päällä kyselemässä. Pääkaupunkiseudulla sitten taas ihan jo hakemalla haetaankin opparisoppareita joten jos sillä alueella asut niin voi olla ihan hyvätkin mahdollisuudet, esim. MOLin sivuilla ollut tietoa tästä.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 08 Heinä 2009, 20:31
Kirjoittaja Tintu
Anteeksi jos tälle oli jo oma alueensa, en löytänyt, saa toki siirrellä :)

Kuulemani mukaan parturi-kampaajilla ei näemmä ole kovin hyvät työllisyysnäkymät, ellei perusta omaa yritystä tai hanki vuokratuolia. Kuitenkin ala on vuosia jo kiinnostanut, ja kyllä sitä pienelläkin palkalla toimeen tulee :)
Rankkaa työtä, käy kunnolle ja astma-tai allergiavaara olemassa sekä huono työllisyys. Silti, unelmatyö :D

Haluaisin nyt kuulla täällä juurikasvussa pyöriviltä parturi-kampaajilta hiukan omia mielipiteitä, kuinka pienellä palkalla teette työtä, millä tavalla (vuokratuoli, toisen listoilla jne) ja miten tulette toimeen.

Tintu kiittää :ts

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 09 Heinä 2009, 10:53
Kirjoittaja Tiizku
^ Lähes ainoat kampaamot joihin otetaan palkallisia ovat isompia ketjuja. Minä olen töissä pienemmässä kampaamossa sen mukaan kun on asiakkaita ja sillä pienellä palkalla ei elä joten saan lisäksi kelalta rahaa. Olen juuri valmistunut joten omaa asiakaskuntaa ei ole. Teen nyt hetken näin töitä ja sitten rupean sopimusyrittäjäksi joka on helpompaa kun on hieman jo kokemusta ja omia asiakkaita koska maksut pitää maksaa vaikkei asiakkaita tule. Sopimusyrittäjänä tehdään toiminimi ja liikkeen omistajalle maksetaan tehdystä työstä tietty prosenttimäärä ja siihen sisältyy yleensä aineet jne. Vuokratuolilainen maksaa yleensä kiinteää vuokraa ja ostaa omat aineet jne. Sopimuksia on monenlaisia ja niissä liikkeenomistajat ajattelevat vain miten heille itelleen tulee enemmän rahaa.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 10 Heinä 2009, 19:45
Kirjoittaja Tintu
Joo, näin vähän ajattelinkin:/ täytyy miettiä asiaa tarkasti, olisi ihan hyvä pärjätä rahallisesti hyvin ilman isoja ongelmia... :-\

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 25 Heinä 2009, 22:55
Kirjoittaja Amilo
^Usein kouluilla on tarjolla hyvä ja edullinen aloituspakkaus, missä on oikeastaan kaikki tarvittava. Myöhemmin sitten luultavasti haluaa itse hankkia omaan käteen sopivampia ja erikoisempia välineitä. Melkein suosittelisin odottamaan koulun alkua, koska tuossa aloituspaketissa tarvikkeet tulevat paljon edullisemmaksi kuin hankkia niitä yksitellen. Kyllä sitä rahanmenoa seuraa sitten myöhemminkin, kun pääse tilailemaan tukusta kaikkea kivaa ;D

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 13 Elo 2009, 00:50
Kirjoittaja Auringonkukka
Mun täytyy nyt uutena innokkaana opiskelijana kysyä muutamia juttuja, olen enemmän kuin kiitollinen vastauksista! Voi olla että täytyy kysellä lisää myöhemminkin..

Eli, ekaks noista työvälineistä asiaa.. Meille annettiin pakin hinnaksi 487e, joka sisältää mm. saksia, (lleikkaus/muotoilu)föönin, trimmerin, läjän kampoja ja harjoja, 3 harjoituspäätä,  klipsejä, suteja, niskaharjaa, värikuppia, raitasettiä, suihkupulloa, valopinsettejä.. Kuulostaako kohtuulliselta?
-Tähän liittyen, jos joku on (tai ollut opiskelijen alkaessa) pienituloinen, saako tarvikehankintoihin mistään tukea? Meillä iski melkein koko luokalle järkytys kun tänään ilmoitettiin summa ja sisältö, ja kuulema keskiviikkona pitää olla koko raha käteisenä. Aika lyhyt varoitusaika, ja monilla on vielä heikompi tilanne kuin esim. allekirjoittaneella eikä oikeutta vaikkapa opintolainaan joten tulot pienimmät kuin siihen oikeutetuilla joten tähän kaipaa ihan yleisestikin tietoa. Opettajat eivät osanneet sanoa mitään. KELA? Sosiaalitoimi? Työkkäri? Jokin taho?

Mites tukkujutut? Opastaako tukut/eri firmat ja maahantuojat tässä ja "kannustaako"  (eli toimittaako listoja ym.) hankintoihin, vai onko itse selviteltävä? Tää oli kans sellainen asia mihin ei toistaiseksi ole saatu vastauksia ;D Koskeeko (opiskelijoiden)osto-oikeudet vain välineitä vai myös aineita, esim. värejä, shampoita jne. Mikä yleinen käytäntö on, ottaako opiskelijoita asiakkaaksi vai tarjoavatko palveluitaan vain ammattilaisille? Tää nyt varmaan menee aika yrityskohtaisesti mut silleen "noin"-arvio et kuin moni prosentti on opiskelijasuopeita ois ihan kiva. Kun mitä tuota listaa katseli ja sisältöjä kuunteli niin kyllä niitä hankintoja joutuu tekemään pakostikin, eikä siihen varmaan mene kauaakaan.

mites sit yleisiä neuvoja? mitä kannattaa tietää?

Mä olen tällaisessa kanaemon hahmossa nyt, toki mua itseänikin kiinnostaa että luonnollisesti myös se oma lehmä ojassa mutta kuten jo mainitsin aika moni on siellä ihan pallo hukassa opettajia myöten joten josko täällä tiedettäisi enemmän.. Kiitoksia jo etukäteen!

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 13 Elo 2009, 19:37
Kirjoittaja Nanette
^Sen verran osaan vastata, että pakkiin saa hakea avustusta kelalta. Mutta silloin vanhempien tulot pitää olla melkein sillä tasolla, että molemmat työttömänä ja asumismuoto kerrostalo. Omat tulot myös nollassa. Näin saa siis avustusta ainakin Tampereella. Kannattaa kysyä firmasta mistä tarvikkeet tulivat, että saako maksaa pienemmissä erissä. En tiedä sitten mikä on tilanne jos on täysi-ikäinen, vanhemmilla hyvät tulot, mutta eivät suostu maksamaan mitään ja opintolainaa ei saa. Silloin ei kai voi opiskella tätä alaa tai pitää käydä töissä samalla?

Yleensä tukut myyvät mielellään myös oppilaille sillä sehän on hyvä tulonlähde yritykselle. Vaativat yleensä opiskelijatodistuksen kyseisestä alasta. Jollain tukuilla on sellainen sääntö, että värejä myydään vasta kun ne on käsitelty koulussa sillä muuten voi värjätä miten sattuu ja silloin syyttää, että väri ei toiminut oikein. Eli osa firmoista haluaa, että on tieto taitoa pohjalla. Tarvikkeita saa ostaa varmaan heti.
Täällä Tampereella toisesta tukusta saa ostaa kaikkea niin paljon kuin haluaa ja toisessa on, että värejä saa ostaa max. 5 tuubia kerralla.
Sitten tälläisistä firmoista joissa ei ole sitä myymälää tuotteille, kuten Tampereella Tigille niin olemme tilanneet luokan kanssa yhdessä aina silloin tällöin jotain sieltä.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 13 Elo 2009, 20:29
Kirjoittaja Hue
Totta kai tukkurit myyvät opiskelijoille. Muutenhan kaivaisivat omaa hautaansa -> me opiskelijathan olemme tukkureiden tuleva tulonlähde. :) Yleensä antavat vielä prosenttialea opiskelijoille 15-30 prosentin väliltä riippuen vähän firmasta. Meille ainakin tukkurit tyrkyttävät aina kuvastoja koulutuksissa ja mainoslehtiä/kuvastoja tulee postin mukana jatkuvasti koululle.

Värejä pääsee viimeistään ostamaan sitten kun ensimmäinen värikurssi on käyty, monesti jo aikaisemminkin. Sama koskee permanenttiaineita. Goldwell taitaa jonkin verran tarkemmin vahtia Elumenin myyntiä, ettei sitä myydä ihan osaamattomille, mutta sekin riippuu ihan alueen edustajasta (ja välillä tähtien asennosta).

Me saatiin maksaa tarvikepakkaus kolmessa erässä, yhteensä maksuaikaa oli 4 kuukautta eli ensimmäinen erä tuli maksettavaksi vasta n. kuukauden sen jälkeen kun saatiin tarvikkeet. Käherryshuolto oli tosi reilu!

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Elo 2009, 17:54
Kirjoittaja Tiizku
^Meillä oli kanssa käherryshuollosta ja tosiaan maksuaikaa oli reilusti.

Mä en voi käsittää miten äkkiä kolme vuotta meni. Ihan kun just vasta olisi stressannut että joskus tulevaisuudessa on opinnäytetyö edessä ja näytöt jne. Tuntuu että nyt töissä on oppinut paljon enemmän kuin koulussa.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 16 Elo 2009, 00:03
Kirjoittaja Auringonkukka
no siis käherryshuollosta meillekin on tulossa ja alkuperäisessä lapussa on 11.9 maksupäivä (mutta kuulema eivät halua että yhteistyö katoaa oppilaiden  maksamisten tai niiden maksamatta jättämisen takia, ei sillä että epäilisivät ketään mutta eivät halua ottaa riskiä että jää maksamatta tms. ) mutta opettaja kovaan painotti että 19.8 pitää olla joko fyffet mukana tai omassa lapussa tarkat maksutiedot että tietävät että rahat on menneet.  :o en mä sit tiedä mitä ne meinaa. 4 kk saisi maksuaikaa se olisi ihan loistavaa kyllä. Sano vaan et kyllä sen tuojan kans voi asiasta keskustella mut eikö se ole vähän myöhäistä samana päivänä kun se tulee sinne? tavallaan, pitäis olla jotain "toivoa" aikaisemmin mun mielestä.

Tiukkaa toi tekee nyt mullekin näköjään joten on täs miettimistä, on ne yllättävät menot mukavia  ::) mut eiköhän ton jotenkin saa järjestettyä.

Mitäs tukkuja te suositte?

Meillä pestiin eilen hiuksia, menin aivan hämilleni luokassa kun opettaja yhtäkkiä hiuksiani laittaessaan (en tiedä miksi halusi) hihkaisi kaikki hypistelemään "tulkaas koittamaan miten pehmeä tukka vautsi tää on ku silkkiä ja kattokaa mikä kiilto!!" (allekirj. huom. mun mielestä mun hiukset on siis aivan kauheassa kunnossa nyt edellisen värjäyksen ja auringon jäljiltä joten tuo kyllä lämmitti mieltä), itse pesut meni aika kivasti vaikka unohdinkin järjestyksen mut tein kyl kaikki pakolliset toimenpiteet enkä ruiskinut vettä muualle kuin tukkaan ;D maanantaina ilmeisesti leikkailemaan, ihan kivaa. Muutenkin alkanut tosi hyvin, ei oo ainakaan vielä tarvinnut katua.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 16 Elo 2009, 13:51
Kirjoittaja Tiizku
Mäkin haluun takas kouluun. Sai rauhassa värjäillä toisten hiuksia jne. Nyt omassa päässä järkky tyvikasvu ja joka päivä vähintään yksi erittäin v-mäinen asiakas jolle ei mikään kelpaa. Eilen joku nainen tuli 15min ennen sulkemisaikaa kysymään että tekisikö joku pikaisen nutturan. Tosiaan siihen meni sitten tunti kun koko ajan piti uusiksi tehdä kun rouvalle ei mikään kelvannut.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 22 Elo 2009, 02:42
Kirjoittaja Auringonkukka
Mä taidan nyt tähän kirjoitella näitä opiskelujuttuja..

Mulla menee melkoisen hyvin koulussa. Tänään oli vapaa, eilen leikattiin ja sain kehuja opettajalta tarkasta työstä. Ihan perus suora linja oli kyseessä kun eka leikkaus, en ollut mikään maailman nopein mutta tosiaan ainakin sain homman tehtyä kuten kuuluu eikä kertaakaan tarvinnut korjailla mitään, opehan kävi siis toki välillä tarkastamassa. Mä kun pohdin mistä saisin malleja parin viikon päähän ekalle asiakasleikkuukerralle niin meidän luokalta ilmottautui jo monta tyttöä mallikseni  ;D

Tuon tavarapaketin sain ongelmitta ja järjestyi viime tipassa niin ettei tarvinut vinkua maksuaikoja tms., parin kohdalla tehtiin kyllä suunnitelmat ja kaikki siis saivat tavaransa. hieman tuntui pikkuiselta tavaramäärä mikä siihen sisältyi mutta eiköhän noilla alkuun pärjää, täytyy alkaa pikkuhiljaa ostella kaikkea. Mä toin kaikki päät viikonlopuksi kotiin, saapahan askarreltavaa hiljaisiin hetkiin.

Monta pa-ka-opiskelijoita foorumilla nyt on? onko kaikki koulussa vai osa opparilla?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 22 Elo 2009, 15:51
Kirjoittaja Memmuuh
^ Mä opiskelin viime vuonna, mutta mun täytyi valitettavasti lopettaa se koulu kesken.  :-\

Me ei aluksi tilattu edes kovin paljoa tavaraa, ja koko paketille tuli hinnaksi vähän päälle 200e. Saksetkin otettiin aluksi vähän huonommat, koska ne tylsistyy siinä kun niitä harjotuspäitä leikkelee, ja samoin voivat helposti tipahdella lattialle yms. Sellaset harjottelusakset aluksi siis vaan. :D Sitten myöhemmin olisi itse voinut ostaa paremmat sakset.
Musta osa nuista Auringonkukan pakettiin kuuluneista tavaroista kuullostaa vähän turhilta ainakin näin alussa, koska ainakin meillä käytettiin aika paljon ihan koulun omia tarvikkeita, eikä kaikilla tarvinnut olla heti omia. Myöhemmin toki on sitten hyvä täydentää ja parantaa niitä varastoja, mutta just se että ei heti tartte ostaa kaikkea eikä kerralla mene sitten niin paljoa rahaa.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 23 Elo 2009, 21:24
Kirjoittaja SusannaK
Tää on lainattu kuopion kaupunkilehdestä:

"Yksityinen kampaajakoulu käynnistyy Kuopiossa

05.08.2009 15:05

Kuopiossa aloittaa syyskuussa Savon ensimmäinen yksityinen kampaajakoulu. Suomen Hiuskoulutuskeskus Oy:n Maaherrankadun tiloissa on kymmenen oppilaspaikkaa. Hakuaika päättyy tällä viikolla. Kouluun voivat hakea kaikki yli 16-vuotiaat peruskoulunsa päättäneet. Koulun perustaja ja johtava opettaja, lapinlahtelainen Anu Virtanen sanoo, että suurin osa kyselyistä on tullut aikuisilta naisilta.

–Moni kouluun hakevista ovat olleet yli kaksikymppisiä, jotka tahtovat vaihtaa alaa. Koulu sopii hyvin myös preppauskouluksi sellaiselle, joka on ollut pois kampaamoalalta pidemmän aikaa.

Parturikoulu kestää 11 kuukautta, joista kaksi viimeistä kuukautta on työharjoittelua. Opiskelu on Virtasen mukaan tiivistahtista ja tapahtuu töiden ohella. Koulun yhteyteen avataan asiakaspalvelupiste, jossa oppilaat tekevät parturi- ja kampauspalveluita oppilastöinä. Virtasen lisäksi opettajana toimii Savon ammatti- ja aikuisopistollakin opettanut Kirsi Lehto.

Töitä koulun ohella

Hiuskoulutuskeskus tekee tiivistä yhteistyötä kampaamoketju Hairlekiinin kanssa. Oppilaat suorittavat osittain palkallisen harjoittelunsa ketjun toimipisteissä. Lisäksi oppilailla on mahdollisuus tehdä ketun liikkeissä ilta- ja viikonlopputöitä.

–Koulu ei vielä kuulu Kelan opintotuen piiriin, joten yhteistyöllä Hairlekiinin kanssa paikkaamme oppilaille opintotuen taloudellista menetystä. Opiskelujen jälkeen oppilaat voivat myös työllistyä ketjun liikkeisiin.

Uudella koululla ei ole vielä näyttötutkintolupaa, mutta opiskelijat voivat suorittaa näytön maksullisena Savon ammatti- ja aikuisopistolla.

Pulaa partureista

Yrittäjänä ja Hairlekiini-liikkeen esimiehenä toiminut parturikampaaja Anu Virtanen opiskeli vuosi sitten työnsä ohella merkonomiksi Helsingissä. Opiskeluihin kuului liiketoimintasuunnitelman tekeminen, jossa Virtanen visioi oman parturikoulun perustamista.

–Suomessa on suuri parturipula, sillä alalta häviää paljon ihmisiä. Moni tulee alalle haavekuvat mielessään ja työn raskaus saattaa yllättää, Virtanen kertoo.

Teoreettinen liiketoimintasuunnitelma muuttui konkretiaksi viime syksynä, kun Virtanen alkoi tosissaan viedä kouluhankettaan eteenpäin. Savon ensimmäinen yksityinen parturikoulu ja sen yhteydessä oleva oppilastöitä tarjoava parturi-kampaamo avaa ovensa syyskuussa."

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 27 Loka 2009, 09:06
Kirjoittaja |Piija
^ Minä kiinnostuin tuosta ilmoituksesta nähtyäni sen, mutta valitettavasti hinta oli este ilmoittautua tuohon. Tuo koulutus maksoi muistaakseni 1700€, eikä sen aikana olisi saanut KELAn opintotukea, en olisi myöskään saanut toimeentulotukea, vaikka en saa vakituista palkkaa ( esimerkiksi kuukausipalkkaa ), vaan enemmänkin "keikkaluontoista palkkaa".

Ajattelin kuitenkin ensi vuonna hakea hiusalalle, sillä en halua jäädä opiskelemaan tuonne missä nyt olen sillä se ei kiinnosta tippaakaan. Tietääkö kukaan paljonko nuo hankinnat maksavat Savon ammatti- ja aikuisopistoissa?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 27 Loka 2009, 09:14
Kirjoittaja muutettu
^ Taisi mennä sulla numerot väärin päin, koulun hintahan on siis 7100€ ;)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 27 Loka 2009, 09:54
Kirjoittaja Amilo
OT mutta mikä ihmeen "parturipula" ? Mikä tuossa artikkelissa mainittiin.  Meilläpäin ainakin tuntuu olevan niin paljon kampaamoja ja partureita, että suuresti ihmettelen onko kaikille muka töitä.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 27 Loka 2009, 10:48
Kirjoittaja |Piija
armi kirjoitti: ^ Taisi mennä sulla numerot väärin päin, koulun hintahan on siis 7100€ ;)
Oho, niin taisikin. Siis kyllä tuo oli koulun hinta, sisältäen opiskeluvälineet, koulutuksen ym. 1700€ ei olisi edes kovin paha!

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 29 Loka 2009, 17:26
Kirjoittaja hallawasi
Jyväskylän seudulla parturi-kampaajia etsitään koko ajan :) Itse opiskelen yksityisessä hiusmuotoilukoulussa tällä hetkellä ja olen kovasti tykännyt, ammattiopistoonkin minut hyväksyttiin, mutta valitsin tämän tien ammattiin.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 31 Loka 2009, 07:09
Kirjoittaja Auringonkukka
Pääkaupunkiseudulla on myös aika hyvin työpaikkoja tarjolla niin isommissa kuin pienemmissäkin yrityksissä, myös oppisopimusoppilaita etsitään aika ajoin MOL:in ilmoitusten perusteella. Mullekin kävi hyvä tuuri, olen nyt puuhaamassa siirtoa Helsingin päähän kouluun, ja mut oikeastaan kutsuttiin Helsinkiin jo töihinkin (sikäli jos se koulupaikka nyt onnsituu, se on about 70-80% varma). Onpahan ainakin tekemistä ja saa vähän ylimääräistä koulun ohella, ja mikä tärkeintä, pääsee kartuttamaan sitä ammattitaitoa siinä samalla.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 31 Loka 2009, 18:23
Kirjoittaja Amilo
^ Ilmeisesti tilanne on sitten eri muualla päin Suomessa.

Onneksi olkoon Auringonkukalle, toivottavasti asia järjestyy :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 01 Marras 2009, 10:42
Kirjoittaja Tiizku
Täällä päin ei ainakaan riitä asiakkaita. Kaverinikin joutuu luopumaan vuokratuolipaikastaan koska siitä ei jäänyt mitään käteen. Asiakkaita ei ole mutta silti pitäisi kaikki maksut maksaa.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 01 Marras 2009, 15:23
Kirjoittaja Auringonkukka
Kiitos Amilo :)

Erot siis varmaan on hyvinkin suuria maan sisällä, en tiedä miten teidän kouluaikoina mutta meille on nyt kovasti höpötetty sitä että töitä tulee kyllä riittämään koska suuri osa porukkaa lähtee kohta eläkkeelle ja tukka kasvaa lamasta huolimatta.. No, toi palopuhe voi tietysti olla enempi nuoremmille ketkä on epävarmempia sen suhteen mitä haluaa, itse nyt en ehkä yhtä sinisilmäinen ole ja vähän kyseenalaistan, ainakin siihen asti kunnes saan selkeää näyttöä siitä kuinka moni prosentti on sitä suurta ikäluokkaa jne. :)

Mun kaverilla oli jo opiskeluaikana oma asiakaskunta ja teki töitä koulun ohessa suht tunnetussa kampaamossa mistä oli tietysti toki hyvä jaktaa, vuokratuolilla pärjäsi hyvin ja aika pian ostikin sit oman paikan ja asiakkaat seurasi mukana. Kurjaa että joutu lopettamaan (paha allergia), oli vielä sitä aikaa kun hän oli opiskelija kun kävin laitattamassa tukkaa ja vielä tähän päivään mennessä en ole yhtä hyvää karvastoa kampaajalta saanut  :-\ Mutta tosiaan, tämäkin Helsingissä.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 05 Marras 2009, 13:13
Kirjoittaja Elena
Apuva.

Osaisiko joku neuvoa minua hieman? Olen nyt kahtena keväänä hakenut yhteishaussa Espoon Omniaan parturi-kampaajalinjalle pääsemättä edes pääsykokeisiin ja koska ala on täällä niin suosittu, en näillä peruskoulun arvosanoilla pääsisikään. Onko mulla jotain vaihtoehtoja?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 06 Marras 2009, 01:00
Kirjoittaja tuutikuu
Aktiivisuus koulunpenkin ulkopuolella palkitaan - itse olen lukiot ja ammattikorkeat kahlattuani päätynyt parturi-kampaajan opintoihin, ja opiskelun ohella ja jo ennen kampaajakoulun alkua kaikki koepäiksi suostuneet tutut ja tuntemattomat on tullut saksittua. Väreistä, muotoilutuotteista jne. löytyy valtavasti tietoa mm. netistä, eikä mikään estä aloittamasta vaikka juhlakampauksilla, joita koulussakin harjoitellaan hyvin pitkälti vain valmiiden kuvien pohjalta. Opiskelen aikusille suunnatussa, näyttötutkintoon valmistavassa koulutuksessa, ja vaikka paperit eivät ole vielä taskussa olen päässyt jo mukaan työelämään (tämäkin tosin Helsingissä). Käsityöammatista kun on kyse, ei huippukouluissakaan leivota kampaajia taikasanoilla tai piirtoheitinkalvoilla. Tarivtaan lukemattomia leikkuukertoja, erilaisia hiuslaatuja & malleja jne. ennen kuin saa edes perustuntuman työhön, eikä kouluttautuminen ja kehitysmahdollisuudet lopu koskaan. Paljon voi opiskella itse kun on alasta aidosti kiinnostunut, sen ammattipätevyyden saa kyllä sitten hankittua tavalla tai toisella jos edellytyksiä siihen on.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 06 Marras 2009, 03:12
Kirjoittaja Auringonkukka
^Tämä on aivan totta.

Sitten vaihtoehtona on toki yksityinen koulu, ja hakeminen muiden paikkakuntansa kuin oman paikkakunnan kouluihin. Peruskoulun arvosanojakin voi korottaa jälkeenpäin, jos tuntuu että homma jää niistä kiinni. Jos on kiinnostunut hiusjutuista ja harrastuneisuutta, on jotain osaamista etukäteen, kannattaa koota vaikka portfoliota tms. joka on hyvä esittää hakemisen yhteydessä, monet valitsijat arvostavat tätä enemmän kuin huippupapereita.

Elena, 7,8 ei ole mitenkään huono pk-seudullakaan. Tiedän useita tämän alle olleita (Helsingissä) ketkä ovat opiskelleet pa-kaksi.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 06 Marras 2009, 13:55
Kirjoittaja Elena
Ja vielä siitä, että onko täällä ihmisillä tietoa siitä, millaisilla keskiarvoilla on mahdollista päästä (pk-pohjaista) hiusalaa opiskelemaan? Pääkaupunkiseudulla on mulle mahdotonta, mutta riittääkö 7,8 ka esimerkiksi Iisalmessa tai Kuopiossa? Anyone?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 11 Marras 2009, 17:37
Kirjoittaja Elena
Sorry tuplaposti, mutta mutta... Kellään kokemuksia Prof Hair Schoolista? Sivuilla lukee, että koulutus on käytännössä ilmainen lukuun ottamatta tarvikemaksuja (+ jos keskeyttää, niin joutuu maksamaan mansikoita). Onko tuohon joku koira haudattuna? Pääsykoekutsu tuli tänään, mutta olisi kiva vähän voida varautua.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 12 Marras 2009, 12:09
Kirjoittaja Tiizku
^En kyllä tuota usko. Täällä ainakin Prof maksaa about 7000e ja sama ukko tuonkin omistaa. On sellainen rahamies (entinen pomoni).

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 12 Marras 2009, 13:16
Kirjoittaja Elena
"Yhdeksän kuukauden koulutuksen hinta 6500€ + työvälineet ja muut tarvikkeet, yhteensä n. 400-800€ laadusta riipuen.

9+9 kuukautta kestävä koulutus on käytännössä ilmainen, paitsi työvälinekustannus 400-800€. Ainoastaan siinä tapauksessa että keskeytät koulun, maksat saamastasi opetuksesta 30€/päivä ensimmäiseltä jaksolta ja 50€/päivä toiselta jaksolta."

Näin siellä sivuilla lukee. En kyllä tuota osaa tulkita mitenkään. ;D

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 12 Marras 2009, 14:08
Kirjoittaja Tiizku
^Pakko sen on maksaa kun ei se toiminta muuten olisi kannattavaa.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 12 Marras 2009, 21:51
Kirjoittaja tuutikuu
^Tuohan on hyvinkin kannattava liikeidea - kouluttamalla itse työntekijät saa vastineeksi 9kk ilmaista työvoimaa.

Vaikuttaa silti ihan asialliselta systeemiltä. Mielummin itsekin, mikäli yksityisen koulun olisin aikanani valinnut, maksaisin opiskeluni työllä - työjakson ajaltakin kun ilmeisesti saa opintotukea. Mikään koulu kun ei valmista hetkessä ammattilaista käsityöhön, se antaa vain peruslähtökohdat ja todellinen oppiminen tapahtuu vasta työtä tekemällä - jatkuen koko uran ajan. Ensimmäiset työkuukaudet kun saa työskennellä ohjatusti, on se taatusti etu tulevaisuutta ajatellen.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 12 Marras 2009, 22:53
Kirjoittaja Elena
Ja käsittääkseni työministeriö (?) maksaa jotain korvauksia jokaisesta valmistuneesta opiskelijasta. Varmaankin siksi tuo maksaa keskeyttäneille noin paljon.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 18 Marras 2009, 21:55
Kirjoittaja Pinni
No jos jättää kesken tuon 9 + 9 -systeemin, niin kylähän siitä jotain täytyy maksaa.
Ajatuksena on siis että jälkimmäsen 9 kk työskentelee liikkeessä ja "maksaa" sillä sen opiskelun. Jos jättää homman kesken vaikka 9 kk:n jälkeeneikä joudu maksamaan mitään, niin siinähän olis ollut ilmainen 9 kk:n koulutus.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 24 Marras 2009, 19:13
Kirjoittaja Memmuuh
Elena kirjoitti: Ja vielä siitä, että onko täällä ihmisillä tietoa siitä, millaisilla keskiarvoilla on mahdollista päästä (pk-pohjaista) hiusalaa opiskelemaan? Pääkaupunkiseudulla on mulle mahdotonta, mutta riittääkö 7,8 ka esimerkiksi Iisalmessa tai Kuopiossa? Anyone?
Mulla oli keskiarvo 7,5. Kuopioon ei silä päässyt edes soveltuvuuskokeisiin mutta Iisalmeen pääsi ihan hyvin. :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 18 Tammi 2010, 18:41
Kirjoittaja |Piija
Minullakin keskiarvona tuo n. 7,2 eikä Kuopioon ollut viime vuonna mahdollisuutta soveltuvuuskokeisiin, eikä tänäkään vuonna joten en edes sinne hae. Mietinkin nyt, mitä minä teen?
Opiskelen tällä hetkellä tarjoilijaksi, mutta opinnot aion keskeyttää sillä en luovu hiusala haaveistani ja haluan tehdä työtä joka minua oikeasti kiinnostaa. Iisalmeen tiedän olevan helpompi päästä, mutta siellä kys. koulutus ei ala 2010 syksyllä, joten mitä jää, minne minäkin pääsisin? - Olen päättänyt että voin lähteä vaikka Helsinkiin täältä, sillä ei väliä kunhan pääsisi tekemään sitä mistä oikeasti pitää. Oppisopimusta olen kysellyt PALJON, ei ole toistaiseksi Kuopiosta vielä tärpännyt, enkä usko tärppäävänkään..

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 18 Tammi 2010, 23:14
Kirjoittaja Tiizku
^Ota myös huomioon että sulta lähtee pisteitä jos kouluun haet koska peruskoulunsa juuri päättäneet ovat etusijalla.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 10:11
Kirjoittaja |Piija
^ Saisiko joskus kuulla jotain positiivista... ?  :-[ Ei ole mukavaa olla alalla, josta ei pidä suoraansanottuna p*skaakaan.
Kuitenkin olen valmis lähtemään vaikka 600km päähän täältä ja soittelemaan kaikki suomen parturikampaajat läpi oppisopimuskoulutusta varten, jotain mahdollisuuksia?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 11:53
Kirjoittaja Tiizku
^Itellä oli keskiarvo 8 enkä päässyt kampaajapuolelle ja hain sitten seuraavana vuonna kouluun johon piti olla helppo päästä. Siinä vaiheessa mulle selvisi että yhteishaussa menetän kolme pistettä, empä päässyt kouluun. Soittelin sinne kouluun koko kesän jos ois tullu peruutuspaikkoja. Pari päivää ennen koulun alkua kun taas soitin niin oli tullut paikka ja pääsin jonon ohi koska olin ollut niin sinnikäs.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 13:43
Kirjoittaja |Piija
Itse olen soitellut Kuopion ja Siilinjärven kaikki parturikampaamot oppisopimusmahdollisuuksien varalta viime vuonna, sekä tänä vuonna, eikö se ole sinnikkyyttä?

- Soittelin tänään eri koulutusyksiköihin ja sain kuulla jotain positiivistakin välillä! Voi kunpakunpa tänä vuonna...

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 16:48
Kirjoittaja Nanette
^Hirveää ajatella, että kun joku haluaa noin kovasti opiskelemaan parturi-kampaajaksi, niin ei vain pääse. Itse opiskelen nyt viimeistä vuotta ihan tätä kolmen vuoden tutkintoa. Meitä oli 16 kun koulu alkoi ja nyt meidän luokalla on enää yhdeksän oppilasta. Vanhojen tilalle on tullut jo uusiakin, että ei todellakakaan alkuperäinen porukka ja meistä ehkä yksi tai kaksi aikoo jäädä alalle. En minä.
Että sitä vain miten harmi on se, että itse kärsin vielä koulussa tämän kevään ja sitten pääsen onneksi pois kun toiset haluaisi sinne niin kovasti.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 17:13
Kirjoittaja |Piija
^ Kyllä, jotkut kuten minä, todellakin ovat yrittäneet kaksi vuotta aktiivisesti hakea alalle, tuloksetta! Saanko kysyä missä päin opiskelet ( missä päin noin vähän aloittaineita.. ) ?

Jospa tänä vuonna, edes jonnekin täällä Suomen rajojen sisällä..

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 17:24
Kirjoittaja Tintu
^mikä juttu tuo tuolla ylempänä on, että yhteishaussa menettäisi pisteitä? ??? Siinä tapauksessahan kaikki menettävät pisteitä, mitäs järkeä tässä nyt on vai enkö nyt tajua...

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 17:32
Kirjoittaja irso
^ Eikös se niin mennyt että täydet pisteet saa, jos tulee suoraan peruskoulusta (lukiosta lukiopohjaiselle?) ja jos välivuosia niin menettää ne kolme.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 17:33
Kirjoittaja Tintu
^ahaa, eli siis jos lähden suoraan lukiosta niin en menetä pisteitä :) oukkei.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 18:12
Kirjoittaja |Piija
^^ Eihän minullakaan mitään välivuosia ole, vaan olen opiskellut ammattikoulussa vuoden...  ::)

* Tänään olen saanut jo 2 mahdollisuutta. Nyt vain toivotaan, toivotaan ja toivotaan että tulisi haastattelupyyntö!

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 18:15
Kirjoittaja keesha
Yo-pohjaiselle pääsi melko heittämällä sisään. Kun ei sinne kukaan oikein halua vissiin. Meilläkin täytettiin tosi monta paikkaa vielä jälkihaussa. Jos on vaikeuksia päästä pk-pohjaiselle niin suosittelen käymään lukion (tai jonkun muun ammatillisen tutkinnon) ensin. Onhan se tietysti turhauttavaa...

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 19 Tammi 2010, 22:54
Kirjoittaja Tiizku
Ei mullakaan välivuosia ollut vaan olin ammattikoulussa ja pisteitä lähtee vaikka olisit juuri valmistunut ammattikoulusta ja haet sitten toiseen kouluun. Lukiopohjasilla on tosiaan eri systeemit ja ennen ammattikoulun käynyt sai hakea lukiopohjaseen koulutukseen koska siitä on poistettu vain yleisaineet jotka myös ammattikoulun jo käynyt on suorittanut. Näin ei enään toimi vaan pitää hakea peruskoulupohjaiselle ja yleisaineet hyväksiluetaan. Valmistuin keväällä kampaajaksi ja hain sen jälkeen kosmetologikouluun mutta en päässyt. Nämä jutut minulle on opo kertonut. Pelkkänä kampaajana on nykyään vaikea pärjätä. Töitä saa helpommin kun on toinenkin osa-alue jonka handlaa.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 20 Tammi 2010, 03:50
Kirjoittaja muutettu
Niinhän se vaan on, että vuosittain monet joutuvat pettymään kun eivät pääse haluamaansa opiskelupaikkaan - ja jotkut eivät pääse koskaan "sille oikealle alalle". Kannattaa muistaa myös harkita yksityisiä kouluja (tässäkin ketjussa oli puhetta mm. Kuopioon avatusta yksityisestä), vaikka ne toki hyvin kalliita ovatkin. Ollenkaan vähättelemättä kenenkään rahatilannetta tai koulujen hurjaa hintaa, haluan vain sanoa että loppujen lopuksi rahoitus on tietynlainen järjestelykysymys. :P
|Piija, huomasitko tässä ketjussa aiemmin mainitun Prof-koulun ja 9+9-systeemin?

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 21 Tammi 2010, 08:56
Kirjoittaja |Piija
^ Olen harkinnut yksityiskouluja, mutta ne ovat vasta se viimeinen vaihtoehto. En käy säännöllisesti töissä, sillä olen opiskelija, omistan 2 koiraa ja asun vuokralla, voin vain kertoa että menoja on enemmän kuin tuloja, joten en haluaisi velkaakaan maksella 10 seuraavaa vuotta.

Kerron sen verran, että sain eilen aivan mahtavan ehdotuksen, jonka toivon koko sydämestäni onnistuvan! Sitä kautta pääsisin opiskelemaan ja vieläpä lähipaikkakunnalla, eikä tarvitisisi lähteä kauaksi pois ystävien, tuttavien ja sukulaisten luota.
En kuitenkaan itse halua vähätellä tätä asiaa, sillä se on itselleni tärkeä, olen kuitenkin yrittänyt paljon, jotta saisin tilaisuuden. Lisäksi kyse on tulevaisuudesta. Enkä halua yhä uudestaan pettyä itseeni..

Tiedän myös sen, että nykyään useampi koulutus on hyväksi pärjäämisen kannalta, näin aionkin tehdä, kunhan ensin saan yhden ns. "mieluisan" koulutuksen. Lisäksi nykyäänhän ihmiset kouluttautuu koko ajan lisää ja lisää..

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 21 Tammi 2010, 18:34
Kirjoittaja Hiustyöläinen
Jotenkin kuullostaa ikävältä, että ne, jotka todella haluavat päästä opiskelemaan parturi-kampaajaksi eivät pääse. Kun taas osa pa-ka opiskelijoista lintsaavat tunneilta jne. Vapaa-aika kun menee opiskelujen edelle ja sitten etsitään opiskeluhaluttomuuden syitä muista kuin itsestä. Tämä nyt ihan ot:nä, mutta harmillista lukea motivoituneiden opiskelijoiden poisjäämistä opiskelupaikasta kun joukossa on niitä, joita tunneilla mukanaolo ei kiinnosta.

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 15 Helmi 2010, 22:21
Kirjoittaja Auringonkukka
Mua onnisti ja pääsin nyt yksityiskouluun Helsinkiin, vaihdoin siis normiamiksesta.. 18kk kestää koulutus ja työllistyminen melko varmaa sen jälkeen, koulutus on ilmainen mutta jos ei pärjää tasokokeissa se loppuu siihen -(tosin opettaja sanoi ettei päästä porukkaa tasokokeisiin jos tietää ettei pääse läpi). Olen huipputyytyväinen!! Opetuksen taso on ihan toista luokkaa ja olen oppinut parissa viikossa käytännön hommia enemmän kuin parissa kuukaudessa normiamiksessa. Tekijäihmiselle on myös kiva että oikeasti pääsee hommiin, ja myös se, että luokkamme on puolet pienempi kuin amiksessa ja opettaja ehtii opettaa oppilaita henkilökohtaisesti paremmin. :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 22 Loka 2013, 21:14
Kirjoittaja nima
Minä pyrin Kuopion amiskaan parturi-kampaaja-linjalle neljänä vuonna peräkkäin 8 keskiarvolla. Kävin "alakokeilussakin" siellä muutaman viikon, olin työharjoittelussa eräässä kampaamossa useita kuukausia ja korotin peruskoulun numeroita. En koskaan ollut lähelläkään päästä sisään. Kaikilla muilla paikkakunnilla olen päässyt heti sisään, ilman pääsykokeita. Missä vika? Naamaraja? Hermostuin sitten ja kävin tuon Hiuskoulutuskeskuksen yksityisen koulun Kuopiossa, jossa oli aiemminkin puhetta tässä ketjussa. Sain samantien töitä, mutta muutin sittemmin Tampereelle, missä en ollutkaan enää niin hyvässä asemassa. Koska koulusta ei saanut tutkintoa, olen mm. työkkärin silmissä täysi nolla, eikä kampaamoiden ole mikään pakko maksaa minulle täyttä palkkaa. Näyttötutkinto houkuttelee ja voisinkin suorittaa sen koska tahansa, ainoa ongelma on se, etten tunne täältä ketään, joten en voi käyttää ketään mallina. Puun ja kuoren välissä ollaan :s Onneksi olkoon kaikille jotka ovat ammattikoulun kautta oppinsa suorittaneet! :)

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Lähetetty: 06 Kesä 2014, 15:12
Kirjoittaja Saranna
Minkä nimisiä oppikirjoja teillä pakaopiskelijoilla on ollut? Aloitan syksyllä opinnot aikuispuolella ja tekisi mieli jo tutustua opiskelumatskuun etukäteen, olen niin innoissani!:D

Kysymys kampaamoissa työskenteleville

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 08:44
Kirjoittaja miisa
Heippa!
Ekaa kertaa tänne nyt kirjottelen :) , olis pieni kysymys kampaamo-alalla työskenteleville. Onko kellään käytössä kampaamossa phorestia ajanvarausjärjestelmänä? eli tää http://www.phorest.fi/  Kuulisin vaan mielelläni kokemuksia siitä et olisko se hyvä vaihtoehto.