Parturi-kampaajan koulutus

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
Tintu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2578
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 14:16

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Tintu »

Anteeksi jos tälle oli jo oma alueensa, en löytänyt, saa toki siirrellä :)

Kuulemani mukaan parturi-kampaajilla ei näemmä ole kovin hyvät työllisyysnäkymät, ellei perusta omaa yritystä tai hanki vuokratuolia. Kuitenkin ala on vuosia jo kiinnostanut, ja kyllä sitä pienelläkin palkalla toimeen tulee :)
Rankkaa työtä, käy kunnolle ja astma-tai allergiavaara olemassa sekä huono työllisyys. Silti, unelmatyö :D

Haluaisin nyt kuulla täällä juurikasvussa pyöriviltä parturi-kampaajilta hiukan omia mielipiteitä, kuinka pienellä palkalla teette työtä, millä tavalla (vuokratuoli, toisen listoilla jne) ja miten tulette toimeen.

Tintu kiittää :ts
Tiizku
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 16:55

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Tiizku »

^ Lähes ainoat kampaamot joihin otetaan palkallisia ovat isompia ketjuja. Minä olen töissä pienemmässä kampaamossa sen mukaan kun on asiakkaita ja sillä pienellä palkalla ei elä joten saan lisäksi kelalta rahaa. Olen juuri valmistunut joten omaa asiakaskuntaa ei ole. Teen nyt hetken näin töitä ja sitten rupean sopimusyrittäjäksi joka on helpompaa kun on hieman jo kokemusta ja omia asiakkaita koska maksut pitää maksaa vaikkei asiakkaita tule. Sopimusyrittäjänä tehdään toiminimi ja liikkeen omistajalle maksetaan tehdystä työstä tietty prosenttimäärä ja siihen sisältyy yleensä aineet jne. Vuokratuolilainen maksaa yleensä kiinteää vuokraa ja ostaa omat aineet jne. Sopimuksia on monenlaisia ja niissä liikkeenomistajat ajattelevat vain miten heille itelleen tulee enemmän rahaa.
Tintu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2578
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 14:16

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Tintu »

Joo, näin vähän ajattelinkin:/ täytyy miettiä asiaa tarkasti, olisi ihan hyvä pärjätä rahallisesti hyvin ilman isoja ongelmia... :-\
Amilo
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1386
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 18:49

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Amilo »

^Usein kouluilla on tarjolla hyvä ja edullinen aloituspakkaus, missä on oikeastaan kaikki tarvittava. Myöhemmin sitten luultavasti haluaa itse hankkia omaan käteen sopivampia ja erikoisempia välineitä. Melkein suosittelisin odottamaan koulun alkua, koska tuossa aloituspaketissa tarvikkeet tulevat paljon edullisemmaksi kuin hankkia niitä yksitellen. Kyllä sitä rahanmenoa seuraa sitten myöhemminkin, kun pääse tilailemaan tukusta kaikkea kivaa ;D
Auringonkukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 905
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 14:25

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Auringonkukka »

Mun täytyy nyt uutena innokkaana opiskelijana kysyä muutamia juttuja, olen enemmän kuin kiitollinen vastauksista! Voi olla että täytyy kysellä lisää myöhemminkin..

Eli, ekaks noista työvälineistä asiaa.. Meille annettiin pakin hinnaksi 487e, joka sisältää mm. saksia, (lleikkaus/muotoilu)föönin, trimmerin, läjän kampoja ja harjoja, 3 harjoituspäätä,  klipsejä, suteja, niskaharjaa, värikuppia, raitasettiä, suihkupulloa, valopinsettejä.. Kuulostaako kohtuulliselta?
-Tähän liittyen, jos joku on (tai ollut opiskelijen alkaessa) pienituloinen, saako tarvikehankintoihin mistään tukea? Meillä iski melkein koko luokalle järkytys kun tänään ilmoitettiin summa ja sisältö, ja kuulema keskiviikkona pitää olla koko raha käteisenä. Aika lyhyt varoitusaika, ja monilla on vielä heikompi tilanne kuin esim. allekirjoittaneella eikä oikeutta vaikkapa opintolainaan joten tulot pienimmät kuin siihen oikeutetuilla joten tähän kaipaa ihan yleisestikin tietoa. Opettajat eivät osanneet sanoa mitään. KELA? Sosiaalitoimi? Työkkäri? Jokin taho?

Mites tukkujutut? Opastaako tukut/eri firmat ja maahantuojat tässä ja "kannustaako"  (eli toimittaako listoja ym.) hankintoihin, vai onko itse selviteltävä? Tää oli kans sellainen asia mihin ei toistaiseksi ole saatu vastauksia ;D Koskeeko (opiskelijoiden)osto-oikeudet vain välineitä vai myös aineita, esim. värejä, shampoita jne. Mikä yleinen käytäntö on, ottaako opiskelijoita asiakkaaksi vai tarjoavatko palveluitaan vain ammattilaisille? Tää nyt varmaan menee aika yrityskohtaisesti mut silleen "noin"-arvio et kuin moni prosentti on opiskelijasuopeita ois ihan kiva. Kun mitä tuota listaa katseli ja sisältöjä kuunteli niin kyllä niitä hankintoja joutuu tekemään pakostikin, eikä siihen varmaan mene kauaakaan.

mites sit yleisiä neuvoja? mitä kannattaa tietää?

Mä olen tällaisessa kanaemon hahmossa nyt, toki mua itseänikin kiinnostaa että luonnollisesti myös se oma lehmä ojassa mutta kuten jo mainitsin aika moni on siellä ihan pallo hukassa opettajia myöten joten josko täällä tiedettäisi enemmän.. Kiitoksia jo etukäteen!
Tukka 1c(tai 2a) M ii/iii, hiuslaatuketju sivu 5, Hiushörhö, kosmisfriikki ja kynsilakkahirmu.
Nanette
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 153
Liittynyt: 02 Marras 2008, 03:27

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Nanette »

^Sen verran osaan vastata, että pakkiin saa hakea avustusta kelalta. Mutta silloin vanhempien tulot pitää olla melkein sillä tasolla, että molemmat työttömänä ja asumismuoto kerrostalo. Omat tulot myös nollassa. Näin saa siis avustusta ainakin Tampereella. Kannattaa kysyä firmasta mistä tarvikkeet tulivat, että saako maksaa pienemmissä erissä. En tiedä sitten mikä on tilanne jos on täysi-ikäinen, vanhemmilla hyvät tulot, mutta eivät suostu maksamaan mitään ja opintolainaa ei saa. Silloin ei kai voi opiskella tätä alaa tai pitää käydä töissä samalla?

Yleensä tukut myyvät mielellään myös oppilaille sillä sehän on hyvä tulonlähde yritykselle. Vaativat yleensä opiskelijatodistuksen kyseisestä alasta. Jollain tukuilla on sellainen sääntö, että värejä myydään vasta kun ne on käsitelty koulussa sillä muuten voi värjätä miten sattuu ja silloin syyttää, että väri ei toiminut oikein. Eli osa firmoista haluaa, että on tieto taitoa pohjalla. Tarvikkeita saa ostaa varmaan heti.
Täällä Tampereella toisesta tukusta saa ostaa kaikkea niin paljon kuin haluaa ja toisessa on, että värejä saa ostaa max. 5 tuubia kerralla.
Sitten tälläisistä firmoista joissa ei ole sitä myymälää tuotteille, kuten Tampereella Tigille niin olemme tilanneet luokan kanssa yhdessä aina silloin tällöin jotain sieltä.
Parturi-kampaaja opiskelija jolla on ainainen ongelma omien hiusten kanssa.
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Hue »

Totta kai tukkurit myyvät opiskelijoille. Muutenhan kaivaisivat omaa hautaansa -> me opiskelijathan olemme tukkureiden tuleva tulonlähde. :) Yleensä antavat vielä prosenttialea opiskelijoille 15-30 prosentin väliltä riippuen vähän firmasta. Meille ainakin tukkurit tyrkyttävät aina kuvastoja koulutuksissa ja mainoslehtiä/kuvastoja tulee postin mukana jatkuvasti koululle.

Värejä pääsee viimeistään ostamaan sitten kun ensimmäinen värikurssi on käyty, monesti jo aikaisemminkin. Sama koskee permanenttiaineita. Goldwell taitaa jonkin verran tarkemmin vahtia Elumenin myyntiä, ettei sitä myydä ihan osaamattomille, mutta sekin riippuu ihan alueen edustajasta (ja välillä tähtien asennosta).

Me saatiin maksaa tarvikepakkaus kolmessa erässä, yhteensä maksuaikaa oli 4 kuukautta eli ensimmäinen erä tuli maksettavaksi vasta n. kuukauden sen jälkeen kun saatiin tarvikkeet. Käherryshuolto oli tosi reilu!
Tiizku
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 16:55

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Tiizku »

^Meillä oli kanssa käherryshuollosta ja tosiaan maksuaikaa oli reilusti.

Mä en voi käsittää miten äkkiä kolme vuotta meni. Ihan kun just vasta olisi stressannut että joskus tulevaisuudessa on opinnäytetyö edessä ja näytöt jne. Tuntuu että nyt töissä on oppinut paljon enemmän kuin koulussa.
Auringonkukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 905
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 14:25

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Auringonkukka »

no siis käherryshuollosta meillekin on tulossa ja alkuperäisessä lapussa on 11.9 maksupäivä (mutta kuulema eivät halua että yhteistyö katoaa oppilaiden  maksamisten tai niiden maksamatta jättämisen takia, ei sillä että epäilisivät ketään mutta eivät halua ottaa riskiä että jää maksamatta tms. ) mutta opettaja kovaan painotti että 19.8 pitää olla joko fyffet mukana tai omassa lapussa tarkat maksutiedot että tietävät että rahat on menneet.  :o en mä sit tiedä mitä ne meinaa. 4 kk saisi maksuaikaa se olisi ihan loistavaa kyllä. Sano vaan et kyllä sen tuojan kans voi asiasta keskustella mut eikö se ole vähän myöhäistä samana päivänä kun se tulee sinne? tavallaan, pitäis olla jotain "toivoa" aikaisemmin mun mielestä.

Tiukkaa toi tekee nyt mullekin näköjään joten on täs miettimistä, on ne yllättävät menot mukavia  ::) mut eiköhän ton jotenkin saa järjestettyä.

Mitäs tukkuja te suositte?

Meillä pestiin eilen hiuksia, menin aivan hämilleni luokassa kun opettaja yhtäkkiä hiuksiani laittaessaan (en tiedä miksi halusi) hihkaisi kaikki hypistelemään "tulkaas koittamaan miten pehmeä tukka vautsi tää on ku silkkiä ja kattokaa mikä kiilto!!" (allekirj. huom. mun mielestä mun hiukset on siis aivan kauheassa kunnossa nyt edellisen värjäyksen ja auringon jäljiltä joten tuo kyllä lämmitti mieltä), itse pesut meni aika kivasti vaikka unohdinkin järjestyksen mut tein kyl kaikki pakolliset toimenpiteet enkä ruiskinut vettä muualle kuin tukkaan ;D maanantaina ilmeisesti leikkailemaan, ihan kivaa. Muutenkin alkanut tosi hyvin, ei oo ainakaan vielä tarvinnut katua.
Tukka 1c(tai 2a) M ii/iii, hiuslaatuketju sivu 5, Hiushörhö, kosmisfriikki ja kynsilakkahirmu.
Tiizku
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 16:55

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Tiizku »

Mäkin haluun takas kouluun. Sai rauhassa värjäillä toisten hiuksia jne. Nyt omassa päässä järkky tyvikasvu ja joka päivä vähintään yksi erittäin v-mäinen asiakas jolle ei mikään kelpaa. Eilen joku nainen tuli 15min ennen sulkemisaikaa kysymään että tekisikö joku pikaisen nutturan. Tosiaan siihen meni sitten tunti kun koko ajan piti uusiksi tehdä kun rouvalle ei mikään kelvannut.
Auringonkukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 905
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 14:25

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Auringonkukka »

Mä taidan nyt tähän kirjoitella näitä opiskelujuttuja..

Mulla menee melkoisen hyvin koulussa. Tänään oli vapaa, eilen leikattiin ja sain kehuja opettajalta tarkasta työstä. Ihan perus suora linja oli kyseessä kun eka leikkaus, en ollut mikään maailman nopein mutta tosiaan ainakin sain homman tehtyä kuten kuuluu eikä kertaakaan tarvinnut korjailla mitään, opehan kävi siis toki välillä tarkastamassa. Mä kun pohdin mistä saisin malleja parin viikon päähän ekalle asiakasleikkuukerralle niin meidän luokalta ilmottautui jo monta tyttöä mallikseni  ;D

Tuon tavarapaketin sain ongelmitta ja järjestyi viime tipassa niin ettei tarvinut vinkua maksuaikoja tms., parin kohdalla tehtiin kyllä suunnitelmat ja kaikki siis saivat tavaransa. hieman tuntui pikkuiselta tavaramäärä mikä siihen sisältyi mutta eiköhän noilla alkuun pärjää, täytyy alkaa pikkuhiljaa ostella kaikkea. Mä toin kaikki päät viikonlopuksi kotiin, saapahan askarreltavaa hiljaisiin hetkiin.

Monta pa-ka-opiskelijoita foorumilla nyt on? onko kaikki koulussa vai osa opparilla?
Tukka 1c(tai 2a) M ii/iii, hiuslaatuketju sivu 5, Hiushörhö, kosmisfriikki ja kynsilakkahirmu.
Memmuuh
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2670
Liittynyt: 25 Kesä 2007, 00:11

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja Memmuuh »

^ Mä opiskelin viime vuonna, mutta mun täytyi valitettavasti lopettaa se koulu kesken.  :-\

Me ei aluksi tilattu edes kovin paljoa tavaraa, ja koko paketille tuli hinnaksi vähän päälle 200e. Saksetkin otettiin aluksi vähän huonommat, koska ne tylsistyy siinä kun niitä harjotuspäitä leikkelee, ja samoin voivat helposti tipahdella lattialle yms. Sellaset harjottelusakset aluksi siis vaan. :D Sitten myöhemmin olisi itse voinut ostaa paremmat sakset.
Musta osa nuista Auringonkukan pakettiin kuuluneista tavaroista kuullostaa vähän turhilta ainakin näin alussa, koska ainakin meillä käytettiin aika paljon ihan koulun omia tarvikkeita, eikä kaikilla tarvinnut olla heti omia. Myöhemmin toki on sitten hyvä täydentää ja parantaa niitä varastoja, mutta just se että ei heti tartte ostaa kaikkea eikä kerralla mene sitten niin paljoa rahaa.
3b F ii
SusannaK

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja SusannaK »

Tää on lainattu kuopion kaupunkilehdestä:

"Yksityinen kampaajakoulu käynnistyy Kuopiossa

05.08.2009 15:05

Kuopiossa aloittaa syyskuussa Savon ensimmäinen yksityinen kampaajakoulu. Suomen Hiuskoulutuskeskus Oy:n Maaherrankadun tiloissa on kymmenen oppilaspaikkaa. Hakuaika päättyy tällä viikolla. Kouluun voivat hakea kaikki yli 16-vuotiaat peruskoulunsa päättäneet. Koulun perustaja ja johtava opettaja, lapinlahtelainen Anu Virtanen sanoo, että suurin osa kyselyistä on tullut aikuisilta naisilta.

–Moni kouluun hakevista ovat olleet yli kaksikymppisiä, jotka tahtovat vaihtaa alaa. Koulu sopii hyvin myös preppauskouluksi sellaiselle, joka on ollut pois kampaamoalalta pidemmän aikaa.

Parturikoulu kestää 11 kuukautta, joista kaksi viimeistä kuukautta on työharjoittelua. Opiskelu on Virtasen mukaan tiivistahtista ja tapahtuu töiden ohella. Koulun yhteyteen avataan asiakaspalvelupiste, jossa oppilaat tekevät parturi- ja kampauspalveluita oppilastöinä. Virtasen lisäksi opettajana toimii Savon ammatti- ja aikuisopistollakin opettanut Kirsi Lehto.

Töitä koulun ohella

Hiuskoulutuskeskus tekee tiivistä yhteistyötä kampaamoketju Hairlekiinin kanssa. Oppilaat suorittavat osittain palkallisen harjoittelunsa ketjun toimipisteissä. Lisäksi oppilailla on mahdollisuus tehdä ketun liikkeissä ilta- ja viikonlopputöitä.

–Koulu ei vielä kuulu Kelan opintotuen piiriin, joten yhteistyöllä Hairlekiinin kanssa paikkaamme oppilaille opintotuen taloudellista menetystä. Opiskelujen jälkeen oppilaat voivat myös työllistyä ketjun liikkeisiin.

Uudella koululla ei ole vielä näyttötutkintolupaa, mutta opiskelijat voivat suorittaa näytön maksullisena Savon ammatti- ja aikuisopistolla.

Pulaa partureista

Yrittäjänä ja Hairlekiini-liikkeen esimiehenä toiminut parturikampaaja Anu Virtanen opiskeli vuosi sitten työnsä ohella merkonomiksi Helsingissä. Opiskeluihin kuului liiketoimintasuunnitelman tekeminen, jossa Virtanen visioi oman parturikoulun perustamista.

–Suomessa on suuri parturipula, sillä alalta häviää paljon ihmisiä. Moni tulee alalle haavekuvat mielessään ja työn raskaus saattaa yllättää, Virtanen kertoo.

Teoreettinen liiketoimintasuunnitelma muuttui konkretiaksi viime syksynä, kun Virtanen alkoi tosissaan viedä kouluhankettaan eteenpäin. Savon ensimmäinen yksityinen parturikoulu ja sen yhteydessä oleva oppilastöitä tarjoava parturi-kampaamo avaa ovensa syyskuussa."
|Piija

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja |Piija »

^ Minä kiinnostuin tuosta ilmoituksesta nähtyäni sen, mutta valitettavasti hinta oli este ilmoittautua tuohon. Tuo koulutus maksoi muistaakseni 1700€, eikä sen aikana olisi saanut KELAn opintotukea, en olisi myöskään saanut toimeentulotukea, vaikka en saa vakituista palkkaa ( esimerkiksi kuukausipalkkaa ), vaan enemmänkin "keikkaluontoista palkkaa".

Ajattelin kuitenkin ensi vuonna hakea hiusalalle, sillä en halua jäädä opiskelemaan tuonne missä nyt olen sillä se ei kiinnosta tippaakaan. Tietääkö kukaan paljonko nuo hankinnat maksavat Savon ammatti- ja aikuisopistoissa?
muutettu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1432
Liittynyt: 21 Maalis 2008, 06:14

Vs: Parturi-kampaajan koulutus

Viesti Kirjoittaja muutettu »

^ Taisi mennä sulla numerot väärin päin, koulun hintahan on siis 7100€ ;)
So it goes.
Vastaa Viestiin