Takkutukka

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Strix

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja Strix »

Tangle teezer katosi pariksi päiväksi ja jouduin harjaamaan tukkaa auki kammalla. Aivan kamalaa, olin ehtinyt tyystin unohtaa miltä takkujen kiskominen tuntuu. Nyt tekisi mieli tilata varmuuden varalle toinen TT jos sattuisi ikinä katoamaan uudestaa.
Oliiviöljy sekoitettuna kosteuttavaan hoitoaineeseen on auttanut takkulatvoihin ja nyt talven tienoilla olen huomannut että voidemaisten jätettävien välttäminen auttaa myös. Liekö syynä se että omat jätettävät jähmettyy kylmässä.
marenki
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1837
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 02:00

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja marenki »

Onko kolmessa vuodessa ehtinyt tapahtua mitään takkutukkien saralla? Oma takkutukkani ei ole omassa päässä, vaan n. 10-v. tyttärellä, jolla on tosi paksu, taipuisa tukka. Neidillä oli tangle teezer, mutta se oli kuulemma niin huono, että käytti sitä lopulta kissanpedistä karvojen poistoon ja lopulta koko kapine meni roskiin. Voguettin lapioharja on kuulemma sata kertaa parempi.

Mutta tuotteet, millä niskaan/alatukkaan muodostuneen takkulevyn saa auki? Äsken selviteltiin mammuttimaista takkulevyä XZ karpalokinuskin, sekä Now Foods Berry fullin avulla. Hillittömät määrät aineita meni ja harvapiikkisellä kammalla selvittelin saunamuhittelujen jälkeen, ainuttakaan silikonista hoitsikkaa ei taloudesta löytynyt. Jotain tolle pitäisi keksiä. Osasyynä voi olla ihan geeniperimä, joka tukan osalta on täysin eri kuin mulla, neidillä se 1/4 ulkolaista perimää on tukassa ja säärten pituudessa, mitkä on tietty ihan hyvät paikat, vaikka tukka takkuun meneekin.  ;D Eli hakusessa selvittävä hoitoaine, saa olla silikonia kohtuudella, kiva tuoksu melkein pakollinen.

Hoitosuihkekin joutuu vaihtoon. Nyt käytössä on ollut Herbina, joka ei enää toimi ollenkaan takkuja selvitellessä. Joku markettituote olisi varmaan jees, mutta mikä?
Painted Lady
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1537
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 22:33

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja Painted Lady »

^ Melkein suosittelisin Gliss daily elixiriä tai muuta samantyyppistä öljyä. Useimmat noista "öljyistä" sisältää enemmän silikonia kuin öljyjä ja ainakin osassa on myös alkoholia. Mutta omalle luonnonkiharalle tukalleni ne on sopineet siloittamaan ja vähentämään takkuisuutta. Joku kookosöljy tms. voisi olla myös kokeilemisen arvoinen. Omasta mielestäni vaan öljyn annostelu on haastavampaa kuin noiden kaupan öljysekoitusten.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^^ Mustakin TT on ihan p*ska, ei vaan toiminu mulla vaikka yritin, ei ole vielä mikään isoa selvityskampaa voittanut. (Käytössä yhä TBS:n eläinkuvioinen selvityskampa vuodelta 199-jotain, krhöm...) Myöskään XZ:n ja Herbinan tuotteista ei minullakaan ole mitkään onnistuneet selvittämään, vaikka en eksoottista kuontaloa omaakaan.

Silikonisia selvittäviä hoitiksiahan löytyy varmaan pilvin pimein, useinhan se vaikeus on siinä, että löytäisi hoitavan, mutta kevyen ja silikonittoman... Moni siis varmaan osaa suositella jotain tehokasta mäskiä, itse en oikein niitä kaikkein silottavimpia silikonisia tunne, mutta ajattelin silti suositella jotain hyväksi koettua:

Mun tukkaan käytettiin lapsena koko perheelle suunnattua Schwarzkopfin ei-marketti-mutta-halpis-silti-sarja Constianin Elvytysbalsamia. Sitä on näkynyt esimerkiksi Sokoksenkin kampaamo-osastolla aina silloin tällöin, isoja rönttöjä valkoisella korkilla. Hoitis on vaalean keltaista ja tuoksuu pehmeän vaniljaiselta. Ei taida sisältää silareita, mutta on ihan älyttömän silottavaa ja selvittävää, testasin joskus vanhempanakin. Lyhyehkö ja turvallinen inci. Ja edullista on myös. En ole viitsinyt käyttää enää, kun en halua silottaa ohutta tukkaani niin paljoa!

Jos suosii silikoneja, niin varmaan marketista joku suihkekin löytyy, mutta mun mielestä edullisen kampaamosarjan Four Reasonsin Moisture Mist on todella hyvä ihan kaikkiin tarkoituksiin. Sekin on silikoniton ja tuoksu on ilmeisesti jakanut mielipiteitä, mutta minusta se on ihan kiva, merellinen ja hedelmäinen ja haihtuu heti laittamisen jälkeen. Pullon sumutin on laadukas ja toimiva. Toisin kuin monissa muissa suihkeissa, tässä ei ole alkoholia eikä allergisoivia säilöntäaineita, mistä syystä uskaltaisin suositella lapsillekin.

Tietty jos ihan rutikuiva afrokihara on kyseessä niin suosittelisin jotain öljyisempää ja muutenkin tuhdimpaa, mutta muutoin nuo mainitut ovat hyviä tuotteita! Lapsen hiuksiin on kuitenkin kiva käyttää sellaisia tuotteita, jotka eivät ole tarpeettoman raskaita ja jätä kovin lähmäistä, likaa puoleensa vetävää pintaa tai haise voimakkaasti tms. Ja säilöntäaineinakaan ei mieluusti tietty käytä mitään takuuvarmaa hengenahdistusta aiheuttavaa, kun eihän se aikuisillekaan hyvää tee.
Viimeksi muokannut evergreen, 12 Loka 2013, 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1cFii, oma väri.
marenki
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1837
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 02:00

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja marenki »

^ Ei tytön tukka mitenkään afro-tyyppinen ole, mutta isän puolen suvussa on paksua kiharaa tukkaa. Mun omaan tukkaan ei meinaa saada takkua millään, joten ei mulla ole oikeen kokemusta takuista.

Meillähän itseasiassa on Four reasonsin moisture mist, se vaan on mun kaapissa, ehkä meidän pitäs vaan vaihtaa pullot keskenämme näin ensi hätään. En vaan ajatellut, että tuo silikonittomana auttaisi takkuihin. Lisäksi löytyy Biozellin arganöljy-silarilitku, jota voisi myös kokeilla. Toi ei vaan ole mitenkään helposti käytettävä, tai siis hankalampi on kuin suihke ja tyttöhän hoitaa yleensä itse tukkansa täysin.

Mulla on jääny semmonen mielikuva, että VO5 hoitsikoissa oli sopivasti silikonia ja kivoja muutenkin, harmi kun niitä ei enää saa. Nyt tulikin mieleen, että mökillä on joku Tresemmen silarihoitispönikkä, jota kukaan ei siellä käytä, en kyllä muista, että sillä olisi mikään erityisen siloittava koostumus, mutta käskenpä miehen tuoda sen sieltä silti!
Memmuuh
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2670
Liittynyt: 25 Kesä 2007, 00:11

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja Memmuuh »

^ Mä oon nähnyt VO5 tuotteita ainakin paikallisessa Halpa-Hallissa ja Ale-Makasiinissa. En tiedä miten näitä kauppoja on muualla Suomessa, mutta siis saattaa kyllä jostain halpakaupasta löytyä.  :)
3b F ii
muori Pippuri
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3826
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 11:35

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja muori Pippuri »

^^Markettituotteista suosittelen Lorealin instant miraclea. Sellainen kullanvärinen tehohoitotuubi. Miusta tuo on yllättävän hyvää. Monesti on tullut petyttyä, kun silikonia sisältävä markettihoitis ei selvitäkään ja on muutenkin laimeaa lirua.
marenki
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1837
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 02:00

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja marenki »

^ Pitääpä muistaa tuokin, kun hoitsikkaostoksilla seuraavan kerran olen. Marketissa on vaan niin monenlaista silarihoitsikkaa saatavilla, ettei oikeen tiedä mistä alottaisi testailun. Constiania olen yhdet putelin käyttänyt öö, vuonna 2005 ja ehkä tykkäsin siitä vaaleanpunaisesta shampoosta.  :D

Mitenkäs EHS mustikkashampoo ja hoitsikka pelittää takkujen kanssa? Tyttö tykkää EHS:n tuotteista (kuten minäkin) ja noita ei ole vielä testattu, mutta voisin kuvitella, että tuoksu ja pullojen ulkonäkö ainakin kelpaisivat.
Lapanen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1577
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 14:47

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja Lapanen »

Mun luonnontaipuisaan, takkuuntuvaan paksuun ja karheaan tukkaan eivät EHS:n mustikkashampoo ja hoitoaine tehoa kovinkaan hyvin. Toisin sanoen jää melko takkuiseksi. Mä oon nyt käyttäny jo useamman vuoden selektiivisiä hoitoaineita (nyt käytössä Sebastianin Penetraitt ja Hydre), shampoona marketista XZ on toiminut parhaiten (päänahka kutiaa ja hilseilee pitkällä aikavälillä, jos shampoossa on silikonia) ja selvityssuihkeena on XZ:n muumisuihke. Harjana mulla on Tangle Teezer ja mun hiuksiin se toimii, kun vaan jaksaa tarpeeksi kauan harjailla. Nyt kun kaulahuivia tulee käytettyä päivittäin, niskahiuksiin muodostuu ihan järkyttäviä rastapalloja. Parhaiten saan ne selvitettyä TT:llä.
Hiukset karkeat, kuivat ja aika voimakkaasti laineikkaat. Tällä hetkellä kerrostettu puolipitkä tukka. Kasvattelen hitaalla tahdilla.
Vaseline

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja Vaseline »

Huh, hiuksiin on alkanut muodostua takkuja, eilenkin jo shampoopesun jälkeen hoitista levittäessä huomasin esim. yhden kamalan "rastatakun" etusivuhiuksissa, joka oli aivan tiukassa solmussa ja jonka aukiharjaukseen meni aikaa ja tuloksena pienempi irtilähtenyt takku ja katkenneita hiuksia.  :-[
Pidän hiuksia aina kiinni ja yleensä ne ovat suht helpot kammata (pituus alaselkään asti),  mutta mistäköhän tämä yhtäkkinen rastoittuminen? Käytän joka pesussa lv:n kosteuttavaa hoitista yhdistettynä Cutrinin sensitive-hoitikseen (laitan niitä molempia "päällekkäin"). Vuosi sitten tukka oli "rastoilla", mutta se johtui etelän loman mineraalivedestä.
Punatulkku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 09 Syys 2012, 22:28

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja Punatulkku »

Minä ilmoittaudun todellakin takkutukkien joukkoon - valitettavasti  ;D mulla on ollut aina varsin helposti pörrööntyvä hiuslaatu - hiukset ovat enemmän karheat kuin liukkaat ja niitä on paljon, ja kun on vielä käsiteltyä(vaikkakin tällä hetkellä suht hyväkuntoista) hiusta niin avot. Tangle teezer on kyllä auttanut asiaan merkittävästi, mutta edelleen kärsin ongelmasta päivittäin. Saatan aamulla harjata hiukset, ja jo tunnin kuluttua niskassa törröttää joku rasta  :-[ kampaajatkin ovat tuota ihmetelleet. Toki pakko myöntää etten aina ole ollut - enkä ole vieläkään - se ahkeril harjaaja, mutta tuntuu että mun tukka vaatisi oileasti jatkuvaa sukimista jotta välttyisin rastoilta.

Kosteuttavilla hoitoaineilla läträäminen auttaa kyllä, mutta tuntuvat suuremmissa määrissä lätsäyttävän mun tukan totaalisesti. Tällä hetkellä koeajossa Joico k-pak iht, joka kyllä tuntuu tekevän mukavan sileän tukan.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Takkutukka

Viesti Kirjoittaja elly »

Nostelen samalla vanhaa ketjua, kun selvittelen rastaa niskastani. ;D En tiedä onko syynä kesällä laittamani vaaleat raidat, pakkanen vai alati hiuksia rasittavat kaulahuivit, mutta tän pehkon takkuuntuminen on noussut talven aikana potenssiin kaksi. Niskan hiukset takkuuntuvat hirveää vauhtia ja luonnonvalossa huomaa niskatukan olevan tosi vaurioitunut, joten en ole saanut selvitettyä rastaa tarpeeksi hellävaraisesti. :(

Mun hiuslaatu on muutenkin melko karheaa niskan seudulla, minkä vuoksi pitäisi löytää kestävä ratkaisu tälle ongelmalle. Tilanne ei ollut näin paha viime vuonna, kun käytössä oli Alba Botanican jätettävä, joten sitä täytyy kokeilla uudelleen. Saksethan olisi tehokkain ratkaisu, mutten millään haluaisi lyhentää hiusmallia huonokuntoisen niskatukan vuoksi.
Vastaa Viestiin