Sivu 1/1

Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 02 Maalis 2006, 18:36
Kirjoittaja Eläimellisyys
Tästä ei taida vielä topickia täällä olla. Eli miten suojata hiukset uidessa.

Mulla on sellainen tilanne että menen lauantaina Serenassa pidettäviin bileisiin. Mitä tehdä tukalle jotta pysyisi mahdollisimman hyvänä. Uimalakkia en aijo käyttää, tai erityisemmin varoa hiuksia. Tulen pulikoimaan ja saunomaan yhtäsoittoa n. 6 tuntia eli aikamoinen rääkki tukalle.
  Olisiko hyvä jos laittaisin ennen altaisiin menoa kuivaan tukkaan kestovärin mukana tulleen, silikonisen tehohoidon (se lorealin hyvä)? Ja en huuhtoisi lainkaan, vaan antaisin huuhtoutua itsestään sitten altaassa. Sitten kun lopettaisin, pesisin hiukset shampoolla ja jotain hoitoainetta.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 02 Maalis 2006, 18:49
Kirjoittaja Ella
Sipe muistaakseni? vanhalla foorumilla suositteli nimenomaan jotain oikein silikonista hoitoainetta, vaikkapa Pantenea ennen pulikoimista. Ja löytyyhän noita silikoniseerumeitakin.

Sen jälkeen voi käyttää vaikka jotain vähän paremmin pesevää shampoota (syväpuhdistavaa tai esim oma vanha Lifetex mainostaa poistavansa kloorin ja meriveden hiuksista) plus tehiksiä varmaankin laittaisin saunassa kaksin käsin jälkeenpäin. Kannattaisikohan saunan ajaksi myös ennemmin pestä pois hyvin kloorinjämät ja joku pikahoito vaikka vähintään kuin että antaa kloorin muhia saunassa...

Itse en ole kuiviin hiuksiin saanut laitettua, yleensä kostuttanut hiukset ja antanut kuivaa jonkun verran tai kuivannut pyyhkeellä, sitten iskenyt hoitsikkapullon päähän ja antanut "imeytyä". Yleensä kyllä olen vielä kiinnittänyt hiukset vähintäänkin hainhampaalla takaraivolle etteivät jatkuvasti vedessä lilluisi.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 02 Maalis 2006, 19:56
Kirjoittaja Jonsu
Kuukunen kirjoitti:
  Olisiko hyvä jos laittaisin ennen altaisiin menoa kuivaan tukkaan kestovärin mukana tulleen, silikonisen tehohoidon (se lorealin hyvä)? Ja en huuhtoisi lainkaan, vaan antaisin huuhtoutua itsestään sitten altaassa. Sitten kun lopettaisin, pesisin hiukset shampoolla ja jotain hoitoainetta.
En suosittele hoitoaineen laittamista tukkaan ennen uintia, kannattaa ajatella niitä muita uimareita siellä altaassa ettei joudu hoitoaine möhnässä uimaan. Vaikka siellä varmasti lilluu muutakin, mutta silti.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 02 Maalis 2006, 20:25
Kirjoittaja Eläimellisyys
En usko että siellä on aikaa käydä tehohoitojen kanssa sörssäämään joten taidan pistää pikahoidon, ehkä altima koska tekee todella sileäksi nopeasti. Ja muita uimareita en nyt aijo ajatella vaan tukkaani  ;D  siellä vedessä meinaa tulee olemaan varmaan ties mitä ällötyksiä kun on isot bileet kyseessä (mm. kaljaa ja drinkkejä, kusta, mälliä ties mitä), mun hoitoaine on ehkä vähäisin murhe ;)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 02 Maalis 2006, 20:33
Kirjoittaja Ishamael
Mä uin joka viikko juksen kilometrin, aina fiiliksen mukaan miten jaksaa ja iinostaa.

Hiukset menevät kyllä aivan jumalattoman hirveiksi jo ihan normi uimareissulla, saati sitten että lilluisi siellä tuntitolkulla  :-X
Onkin joskus tullut mieleen, miten paljon paremmassa kunnossa nämä voisi olla ilman ainaista kloorirääkkiä.. ::)

Jos sulla on jotain silariin pohjautuvaa jätettävää/latvasuojaa/ kiiltoseerumia, niin sitä kannattaa laittaa hiuspituudet ja latvat täyteen ennen lähtöä.
Paikan päällä sitten, tai ennen sinne lähtöä, jokin silaripitoinen tehohoito, jonka huuhdot puolihuolimattomasti, tai tässä tapauksessa et ollenkaan kun se vedenlaatu tulee jokatapauksessa olemaan varsin kyseenalainen siellä bileissä  ;)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 02 Maalis 2006, 21:15
Kirjoittaja sipe
Mä tosiaan teen niin, että laitan yleensä ennen uintia pariksi minuutiksi pantenen hoitista reilulla kädellä. Joskus laitan sen jo ihan kuivaan tukkaan, joskus taas pyyhekuivaan. Sitten muutaman minuutin vaikutusajan jälkeen huuhdon sen tosiaankin siksi, koska joka ikinen altaaseen menevä likakökkärehän tarkoittaa yhä enemmän klooria. :-\ Kyllä sitä silikonia tukkaan kuitenkin aina sen verran jää, että se suojaa hiusta.

Ja uh-huh... taas yksi syy siihen listaan, miksi mä en käy serenassa koskaan... :-X

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Maalis 2006, 08:07
Kirjoittaja Jamaica
Mitenkäs ulkomailla (etelässä) kannattaisi toimia? Aurinko kuivattaa ja avaa hiusta entisestään ja kloori nappaa hiuksiin tosi tiukasti. Se ei nappaa ainoastaan vaaleisiin raitoihin vaan koko tukkaan. Etelänmatkan jälkeen tukka haisee aina pari viikkoa voimakkaasti kloorille. Hiukset olen pessyt aina päivän päätteeksi, tosin syväputsaria en ole käyttänyt, kun hius on muutenkin kuiva. Vinkkejä!

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Maalis 2006, 17:01
Kirjoittaja Axamit
Eikös jossain aikaisemmassa topicissa, voi olla että oli vielä Storen puolella, joku maininnut jonkun Swimcap -aineen, joka oli sellaista paksua mömmöä, jota pistettiin ennen uimista?

edittiä: http://www.lookfantastic.com/cgi-bin/lf ... /View/1123
oli varmaan toi, mutta noita tuotteita ei kai Suomesta saa, joten ei kai tähän hätään hyödytä (?)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Maalis 2006, 22:25
Kirjoittaja Luomo
mania kirjoitti: Eikös jossain aikaisemmassa topicissa, voi olla että oli vielä Storen puolella, joku maininnut jonkun Swimcap -aineen, joka oli sellaista paksua mömmöä, jota pistettiin ennen uimista?

edittiä: http://www.lookfantastic.com/cgi-bin/lf ... /View/1123
Onpa mielenkiintoinen tuote. Jos se oikeasti suojaa hiuksia noin hyvin, niin siitähän saisi bileiltoina hiuksiin aivan ehdottoman kalvon estämään kosteutta pörröttämästä hiuksia  :P. Tosin jättää varmaan hiukset aika klähmäisiksi :-\.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 04 Maalis 2006, 22:59
Kirjoittaja HMK
Mä ainakin kehuin Philip Kinglsleyn swimcap creamia storen puolella. Kovinkaan hehkeältä se ei päässä tunnu ja vaatii kunnon pesun läträämisen jälkeen, mutta hiukset tykkää! Melkoista tahnaa siis, kun on vedenkestävä, mutta suojaa kyllä. Tilasin sen Thaimaan lomaa varten, ja en olisi ikinä uskonut miten hyväkuntoisilla hiuksilla sieltä voi tulla takaisin. (Ja mulla se suola- & kloorivedessä olo on siellä se pääasia  ;) ) Osa kunniasta menee kyllä tietysti myös hyville tehiksille.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 05 Maalis 2006, 09:12
Kirjoittaja Eleven
Bileissä on tietysti eri meininki, mutta jos olen menossa ihan arkena uimaan, öljyän hiukset ensin oliiviöljyllä ja pesen jollain silikonisella mömmöllä, huuhtelen sen pois ja vedän päähän lateksisen uimalakin. Uimisen jälkeen pesen hiukset jollain hellävaraisella sampoolla ja kevyellä hoitoaineella (muuten hiukset valuvat seuraavaan pesuun asti kiinni päänahassa kuin liimatut.) Uimalakissa on vain se huono puoli, että se saa hiukset haisemaan ihan kortsuilta..  ;).

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 05 Maalis 2006, 23:04
Kirjoittaja HMK
Ja jos yleisesti eri uimahallien vesiä verrataan, niin uintireissuilla kannattaa suosia uudempia halleja, jos mahdollista. Vanhemmissa ja pienemmissä halleissa kun saatetaan klooria kirjaimellisesti heittää ämpäreittäin altaaseen ja puhdistuslaitteet muutenkin huonossa jamassa. Uudemmissa puhdistetaan pääosin otsonin avulla ja se kloorimäärä mitä tarvitaan sumutetaan jotenkin veteen. Onneksi harvassa hallissa kloori enää lemahtaakaan niinkuin ennen.  :)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Maalis 2006, 19:37
Kirjoittaja Eläimellisyys
Kaikki meni ihan hyvin... Laitoin kuivaan tukkaan tuota hoitsikkaa, ja kävin pariin otteeseen lisäämässä. Sitten lopuksi pesin shampoolla ja laitoin pikahoitoa. Tosin se meni vähän vituiks ku olin niin huppelissa, oli kyl todella hupaisa hiustenpesukokemus.
  Tukka tuntu tuon jälkeen vähän tavallista karheammalta, ja ei rasvoittunut tavallista vauhtia. Nyt on tehohoito päässä, ja tän jälkeen pitäs olla taas ihanan silee tukka.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Maalis 2006, 20:59
Kirjoittaja Ulpu
Mä oon varmaan liian huoleton, kun kylpyläreissuissa ollessa en suojaa/hoida hiuksiani sen kummemmin. Kylhän se kloori vähän hirvittää, mutta en usko, että muutamasta uintikerrasta tukka menee pilalle. En ole ainakaan huomannut mitään kylpyläreissujen jälkeen. Nyt jos tässä saan itsestä irti, että alan käydä uimassa, niin pitäisi varmaan panostaa hiusten suojaamiseen...  ::)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Maalis 2006, 21:26
Kirjoittaja Miracle
Minäkään en ole koskaan uimaan mennessäni hiuksiani suojannut sen kummemmin. Eikä ne oo siitä kärsineetkään, kun uimassa tulee muutenkin käytyä niin harvoin. Ennemmin uin sitten kesällä järvessä kuin talvella siellä uimahallien kloorivesissä  :) Ensi syksynä on kyllä etelän reissu tiedossa, että ehkä sitten pitäis jotain suoja-aineita päähän lätkiä, kun auringossa ja meressä lilluu..

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 07 Maalis 2006, 14:26
Kirjoittaja rihkamatyttö
Ite en tukkaani millään aineilla suojaa, mutta letille pistän. Muuten on hirveä takkukasa niskassa uinnin jälkeen.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 07 Maalis 2006, 16:41
Kirjoittaja Chili
Likosin kerran kolme päivää Naantalin kylpylässä ja voi pojat millaiset hiukset olivat sen reissun jälkeen. En tiedä villiintyikö päänahka tuosta likoamisesta, mutta hiukset olivat rasvaiset viikon reissun jälkeen. Ja siihen ei pesukaan auttanut, se rasva vaikutti siltä kuin olisi jämähtänyt hiuksiin kiinni. Oli vain pakko antaa pään rauhoittua ja kulkea likaisen näköisissä hiuksissa.. Pitänee ensikerralla vältellä liikaa kellumista.  ;D

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 17 Heinä 2006, 17:59
Kirjoittaja -kata-
Selasin tässä näitä palstoja läpi ja ajattelin kirjottaa tänne omat kokemukset...

Käyn pari kertaa viikossa uimahallissa uimassa. En suojaa hiuksiani mitenkään, enkä laita niitä lakin alle. Kastelen vain hiuksen vedellä (kun sääntöjen mukaisesti hiukset vähintäänkin huolellisesti kasteltava jos ei lakkia käytä) ja pistän kiinni ensin ponnarille ja sitten ponnarin kiinni isolla hainleulla, vai mikä sen klipisin nimi nyt onkaan. Näin ne eivät lillu vedessä, tai no niskasta osa tukasta altistuu väkisinkin vedelle, mutta en ole huomannut tämän haittaavan mitenkään erityisesti, sillä suurin osa tukasta on "turvassa" pahimmalta. Ja uintityylini on perinteinen sammakko, joten hiukseni eivät käy veden alla tms. Uinnin jälkeen sitten normaalit shampoot ja hoitoaineet yms.

Tänä kesänä olen käynyt parissa eri kylpylässä.
Ensin Tropiclandiassa;
En suojannut hiuksia mitenkään. Hiukset olivat kiinni lenksuilla. Altistuivat usemman tunnin ajan kloorivedelle. Auringolle eivät, sillä en ollut juuri ulkona kun oli kylmä ja pilvinen sää. Uinnin jälkeen pesu normaaleilla aineilla ja hölmö kuivasin vielä föönillä.
TULOS : Aivan järkyttävä !! Räjähtäneet, kuivaakin kuivemmat hiukset !!

Serena;
Suojasin hiukset jätettävällä hoitosuihkeella, jota suihkin reilusti ennen ja kerran päivän aikana. Hiukset olivat kiinni lenksuilla ja pinneillä.  Altistuivat melkein 8 tuntia kloori vedelle ja runsaasti auringon paahteelle. Uinnin jälkeen pesu cx-corrector shampoolla + runsas määrä tigi fashionista hoitista + fudgen jätettävä hoitosuihke + tigin fashionista smoot & shine. Annoin kuivua itsestään.
TULOS: Melko pehmeät ja kiiltävät, yllättävän hyvät rääkkiin nähden!. Eipä oikeastaan normaalia ollenkaan kuivemmat,  välillä normaalissa olosuihteissakin tullut hiuksista paljon kuivemmat.

Elikkä jos on tiedossa monituntista rääkkiä vedessä ja auringossa, niin kannattanee ehkä laittaa rääkin ajaksi jotakin esim. suihkutettavaa hoitoainetta välillä päähän ... Ja kannattaa myös hiukset pitää mahdollisimman hyvin kiinni, vaikka ne silti altistuvat vedelle yhtälailla tollasissa kylpylöissä yms., mutta kun hiukset eivät valtoimenaan lillu vedessä miten sattuu, niin se minun kokemuksieni mukaan auttaa vähän ainakin. Ja uinnin jälkeen pesu esim. cx-correctorilla, joka on syväpuhdista/mineraaleja poistava shampoo ja siihen perään hyvät hoitoaineet.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 17 Heinä 2006, 23:38
Kirjoittaja Vivi
Mitenköhän öljy toimisi hiusten suojaamisessa?

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 18 Heinä 2006, 17:38
Kirjoittaja -kata-
Sama tuli mieleen just itsellekkin, pitänee joskus kokeilla jos muistaa, jos kylpylässä tms. käy :) !

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 04 Tammi 2007, 22:55
Kirjoittaja Ice
Vivi kirjoitti: Mitenköhän öljy toimisi hiusten suojaamisessa?
periaatteessa hyvin jos sitä levittää niin paljon että hiukset ovat yhdessä klimpissä, että öljyä siis on joka paikassa. Ja se leviää vesiin :-\

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 11 Tammi 2007, 13:12
Kirjoittaja Sanne78
Käyn uimassa neljästi viikossa ja käytän uimalakkia. Silti alimmaiset niskavillat kastuvat klooriveteen ja ovat hyvin takussa jatkuvasti. Mikäköhän tähän ongelmaan auttaisi?

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 11 Tammi 2007, 17:49
Kirjoittaja Ice
vaikkapa tuo yllä mainittu öljy ja tehohoidot

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 00:11
Kirjoittaja matskupupu
jokin vahva hiusgeli vois kanssa suojata ellei räpellä lettiä siinävälillä..

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 11:29
Kirjoittaja Eleonora
En minäkään ole aiemmin suojannut, jotenkin en ole tajunnut että voisi kuivattaa niin kamalasti.
Tukkaa pidän kyllä kiinni, kieritän sen tiukalle nutturalle niskaan, eivätpä ole menneet takkuun.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 14:23
Kirjoittaja ellen
Jamaica kirjoitti: Mitenkäs ulkomailla (etelässä) kannattaisi toimia? Aurinko kuivattaa ja avaa hiusta entisestään ja kloori nappaa hiuksiin tosi tiukasti.
Mie oon käyttänyt etelän matkoilla ihan Yves Rocherin monoï-öljyä hiuksiin. Varmasti mikä tahansa muukin öljy käy tähän tarkoitukseen, tuo monoï-öljy vaan tuoksuu tosi hyvältä. En oleskellut oikeastaan ollenkaan altaalla vaan meren äärellä, joten ei tarvinnu huolehtia sitä, että altaaseen menee kaikki mänkit.

Aamulla ennen rannalle lähtöä laitoin öljyä niin paljon hiuksiin, että ne olivat läpeensä öljytyt. Rannalla löhösin ja kävin uimassa ja huuhtelin hiukset heti merivedestä uimasta tultuani, joten hiukset saattoivat kastua useammankin kerran päivässä. Vähitellen se öljy tietty väheni hiuksista, mutta kyllä sitä oli jäljellä illallkin vielä ihan reilusti. Illalla sitten vain pesu ja kunnon tehohoito.

Hiukset ei tietty oo mitenkään kivan näköiset öljyisinä, mutta enpä mie nyt muutenkaan mieti rannalla, että miltä mie näytän, mie otan vaan aurinkoa  ;D Saattoi mulla välillä olla huivi päässä, että se vähän sitte petti rasvaisia hiuksia.

Kampaajakin sanoi, että hän luuli hiusteni olevan pahemmassa kunnossa palattuani lomalta, ja oli melko yllättynyt, että hiukset olivat kuitenkin suht ookoot.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 18:28
Kirjoittaja veera
mä oon varmaan jonkin sortin kummajainen, kun mun hiukset tulee aivan ihaniksi uinnin jälkeen :D hiuslaatuni on niin pehmeä ja liukas, että kloori"hoito" on näköjään vaan hyvästä. en suojaa tukkaa ikinä mitenkään uimaan mennessä ja lopuksi pesen lanzan syväputsarilla ja laitan paljon nutri-glossia.

nykyään en kyllä käy uimahallissa kuin todella harvoin, mutta nuorempana kilpa-uintia harrastaessani lilluin altaassa harva se päivä. tietysti silloin piti lakkia päässä aika usein, mutta kyllä mä usein harkoissa olin ilmankin sitä. en silloin kiinnittänyt mitään huomiota hiustenhoitoon, mutten muista että ne olisivat yhtään huonokuntoiset olleet tuosta rääkistä huolimatta. valokuvissakin vaan kiiltää, enemmän kuin nykyään :-\

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 22 Helmi 2007, 16:32
Kirjoittaja ellen
Lily kirjoitti: nykyään en kyllä käy uimahallissa kuin todella harvoin, mutta nuorempana kilpa-uintia harrastaessani lilluin altaassa harva se päivä. tietysti silloin piti lakkia päässä aika usein, mutta kyllä mä usein harkoissa olin ilmankin sitä. en silloin kiinnittänyt mitään huomiota hiustenhoitoon, mutten muista että ne olisivat yhtään huonokuntoiset olleet tuosta rääkistä huolimatta. valokuvissakin vaan kiiltää, enemmän kuin nykyään :-\
Mieki harrastin nuorempana kilpauintia, enkä muista, että hiukset olisivat koskaan olleet huonossa kunnossa, vaikka altaassa tuli käytyä joskus jopa 7-8 kertaa viikossa. Hiusten kuntoon saattoi myös vaikuttaa se, että ne olivat todella lyhyet  ;D Lakki oli mullakin käytössä, enkä laittanut minkään näköistä mänkkiä lakin alle. Se olisi saattanut haurastuttaa sen lakin  :-[

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 22 Helmi 2007, 18:06
Kirjoittaja Eläimellisyys
-kata- kirjoitti:
Serena;
Suojasin hiukset jätettävällä hoitosuihkeella, jota suihkin reilusti ennen ja kerran päivän aikana. Hiukset olivat kiinni lenksuilla ja pinneillä.  Altistuivat melkein 8 tuntia kloori vedelle ja runsaasti auringon paahteelle. Uinnin jälkeen pesu cx-corrector shampoolla + runsas määrä tigi fashionista hoitista + fudgen jätettävä hoitosuihke + tigin fashionista smoot & shine. Annoin kuivua itsestään.
TULOS: Melko pehmeät ja kiiltävät, yllättävän hyvät rääkkiin nähden!. Eipä oikeastaan normaalia ollenkaan kuivemmat,  välillä normaalissa olosuihteissakin tullut hiuksista paljon kuivemmat.

Elikkä jos on tiedossa monituntista rääkkiä vedessä ja auringossa, niin kannattanee ehkä laittaa rääkin ajaksi jotakin esim. suihkutettavaa hoitoainetta välillä päähän ... Ja kannattaa myös hiukset pitää mahdollisimman hyvin kiinni, vaikka ne silti altistuvat vedelle yhtälailla tollasissa kylpylöissä yms., mutta kun hiukset eivät valtoimenaan lillu vedessä miten sattuu, niin se minun kokemuksieni mukaan auttaa vähän ainakin. Ja uinnin jälkeen pesu esim. cx-correctorilla, joka on syväpuhdista/mineraaleja poistava shampoo ja siihen perään hyvät hoitoaineet.
Esimerkillistä toimintaa muuten, mutta suosittelisin loppuhoidoksi tuon syväputsaavan shampoon jälkeen oikeasti kosteuttavaa ja korjaavaa tehohoita/pikahoitista (esim. Joico K-pak sarjasta), ja vielä saman tekevää jätettävää. Sitten vielä vaikka silikonien suihke päälle, ja a'vot, tukka on niin hyvä kuin mahdollista :)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 24 Helmi 2007, 22:08
Kirjoittaja MAS
tähän kohtaan pitänee taas mainostaa joicon phine- syväpuhdistavaa hoitista, olen tuota uimahallissa käyttänyt eka vähän latvaan ennenkuin laitain tukan sykerölle ja jopa ihan saunan jälkeen hoitiksena.. ei yllätyksekseni kuivattanut vaan hiuksista tuli pehmeät, lisäksi ihana vadelman tuoksu kloorin tilalla.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Elo 2007, 21:26
Kirjoittaja Luscious
Kaivoinpa tälläisen aiheen esille, kun tuli itselle äkisti ajankohtaiseksi.

Huomena pitäis aamulla lähtee serenaan ja hirvittää kyllä hiusten puolesta. Varsinkin kun oon hiushullu lähinnä hiusten kasvatuksessa :)

Mulla ei oo mitkään hyvät varastot tällä hetkellä, joten tarvinnee luovia vähän.
Löytyis: rypsiöljyä, YR monoi öljy, BC moisture kick suihkittava (vähän oliiviöljyä joukossa) ja jopa yks iskemätön sun silk anti-flat jätettävä.
Mitä suosittelette noista? (jos nyt kukaan ehtii edes kommentoimaan)
Voisko tosta sun silkistä päästä nyt hyvillä mielin eroon, silikonisuojaus mielessä? Pitäiskö se öljy/jätettävä laittaa siis suihkun jälkeen, kosteisiin hiuksiin altaalle mentäessä? Vai jo kotona ennen lähtöä?
Hiukset aijon laittaa letille.

ps. olis mulla siis hoitiksia ja tehoja lisäks..

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Elo 2007, 16:07
Kirjoittaja Ice
Kotona ennen lähtöä pökätä kunnolla tavaraan ja letittää, kastella sitten hallilla näön vuoksi ennen altaaseen menoa. Sitten kunnollinen pesu uinnin jälkeen ja hyvät hoidot päälle.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Touko 2008, 19:54
Kirjoittaja Lauretta
Minulla hiukset on uimisen jälkeen ihan tavalliset, mitenköhän se on mahdollista? ??? Älkää nyt loukkaantuko, mutta taidatte ajatella VÄHÄN liikaa tukkaanne, ja minusta tuntuu, että se menee jo siitä pilalle. :D Siis ei sillä, että sitä ei kannattaisi suojata, mutta ennen vanhaan (hehe) naiset pitivät viikonkin hiuksiaan kiinni samalla letillä, ja pesivät mäntysuovalla, ja heillähän oli tietysti pitkät, paksut ja kiiltävät hiukset! Mutta sehän oli ennen, en kyllä itsekään suostuisi toimimaan noin.

Pointtihan oli siis se, että mulla ei tukka kärsi ikinä minkäänlaisesta uimisesta: olinpa uimahallissa, järvessä tai jossain jorpakossa. 8)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Touko 2008, 23:04
Kirjoittaja princess
^Mä veikkaan että täällä juurekset pitää sua hulluna  kun puhut tuollasia :D  ;)
Ei mut oikeasti, mä en ainakaan minnekään uimahalliin menis ilman suihkumyssyä tms, koska a)väri haalistuu (niillä, jotka värjäävät) b)blondi tukka muuttuu vihertäväksi/kellertäväksi/whatever c)tukka kuivuu ja tuskin tykkää muutenkaan kloorissa lillumisesta, saati päänahkakaan.
Mäntysuopahan on luonnontuote  ;)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Touko 2008, 23:20
Kirjoittaja keijukainen

^^ En minäkään makeasta vedestä huolehtisi, mutta suolainen merivesi ja uimahallin kloori ei taatusti tee hyvää hiuksille.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Touko 2008, 23:36
Kirjoittaja Ilyasviel
Lauretta, eipä ollut ennen ilmansaasteita tai muitakaan rasituksia kuten hiusvärejä, fööniä, suoristusrautaa.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Touko 2008, 23:52
Kirjoittaja Mir
Hehe, mä hämärästi muistan kuinka teininä ihan suvereenisti uitin tukkaani uimahallien kloorivedessä, hoitoaineista ei tietoakaan ja sitten päälle vielä kunnon föönikuivaamiset ja harjalla repimiset.  ;D :-X Eikä tukka ollut moksiskaan (= toisin sanoen tukka oli jo ennestään ei-niin-hyvässä-kunnossa, eikä muutoksia pahemmin tapahtunut huonon hoidon jatkuessa). Nyt teinitukan jo kasvettua ulos ja nykyisen tukan ollessa hellässä hoivassa voi sanoa hiuksien olevan hyvässä kunnossa. Ja uimahallit pannassa, nej tack för mig.  ;)

Joskus, harvemmin tosin, rannalle saatan eksyä ja tällöin tukka menee kiinni. Jos se kastuu niin hoitsikat muhimaan uimisen jälkeen.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 04 Touko 2008, 00:12
Kirjoittaja Nienna
^ Joo, käytin aina sitä uimahallin omaa samppoota. Vastasi laadultaan varmaan käsisaippuaa.  :D

Eli yhdistetään tuo vielä klooriin, saunaan, 10-20 min föönaamiseen ja repimiseen..hyvä tuli!

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 04 Touko 2008, 15:55
Kirjoittaja Lauretta
Heh heh, no minun tukkani ei ainakaan ole moksiskaan kloorivedestä yms. :D Onneksi, pääsen vähemmällä! Minä en edes värjää hiuksiani, joten värin haalistumisesta ei ole minkäänlaista pelkoa. Tuo uimalakki olisi kyllä aika kätevä, mutta en viitsi sellaista laittaa, kun ei oikein kukaan muukaan käytä. ??? Sitä paitsi mulle tulee siitä mieleen sellainen uimariolo, ja kun on bikinit päällä, niin tulee tuplasti tyhmempi olo. :D Ehkä sitten vanhempana...

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 04 Touko 2008, 16:23
Kirjoittaja Magia
Minulla oli liikassa uintia joskus ehkä parisen viikkoa sitten, ja kyllä luonnonkihara kuiva tukka kiitti! :-X Yrh. Ennen uimaan menoa tyrkkäsin päähän vähän hoitista latvoja suojaamaan, vaikka se ei ehkä ihan sallittua ollutkaan. Uinnin jälkeen pesin hiukset XZ Xylitol hoitiksella ja tyrkkäsin sitä myös jätettäväksi, kun ei muuta ollut mukana. Sitten nopeasti hiusten kuivaus ja harjaus, sillä seuraava tunti alkoi 10min päästä uinnista.. Kyllä tuli niin järkyttävät hamppuhiukset, näyttivät siltä kuin eivät olisi hoitoaineesta koskaan kuulletkaan! Ei kehdannut edes auki pitää, piti heti laittaa letit.

Että olkaa te luonnostaan suora- ja kiiltävähiuksiset tyytyväisiä, älkääkä moittiko meitä, joiden hiukset eivät todellakaan kestä yhtään ylimääräisiä kuivatuksia tai näytä ollenkaan hyvältä laittamatta. ;)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 04 Touko 2008, 16:30
Kirjoittaja sonj
Mä olen alkanut käydä uimassa, kun en muita urheilulajeja oikein voi sietää, ja olen koittanut suojata tukkaa  suojaamalla latvat silikonilla, kastelemalla tukan läpimäräksi ja pistämällä sen pikkumyynutturalle, ettei varmastikaan osu veteen. Uinnin jälkeen pistän hoitikset ja pyyhkeen päähän höyrysaunailun ajaksi. Eniten tuossa uimisessa harmittaa, kun suoravärin kanssa läträäminen on uimahallissa vähän vaikeaa ja tukkaa ei pääse muhittamaan. Ja se,  että kun käy poikkiksen kanssa uimassa, niin se on ihan hermona kun mä oon vasta saunassa silloin kun se on jo tullut pukuhuoneesta ja kaikkea  ::)

Ai kauhea miten on hirveää katsoa, miten ihmiset lilluttelevat siellä kuivia hiuksiaan vedessä ja sen jälkeen pesevät jollain linnashampoolla ja suuntaavat saunaan suojaamatta tukkaa mitenkään, sitten föönaavat ja raastavat tukan auki ties millä kammoilla. Yääääk!

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Touko 2008, 15:37
Kirjoittaja Lauretta
Magia, sehän on suunnilleen rikos, että itsensä pitäisi laittaa kuntoon 10 MINUUTISSA! :o Eihän siinä ehdi paavikaan! (hyvä vertauskuva) Todella tyhmää. :(

No joo, mulla onkin sellainen "silkkitukka" jota en helppo hoitaa, että voisinkin kyllä pitää suuni supussa. ::)

sonj, enemmän minä ihmettelen niitä ihmisiä, jotka eivät edes pese hiuksiaan. Hyi. :o

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Touko 2008, 15:58
Kirjoittaja sonj
^

Hyi no yäk kai siellä ny kaikki tukkansa pesevät  :o Kamala kloorinhaju jää muutenkin, niin varmaan tuhat kertaa pahempana silloin, jos tukkaa ei pese  ::)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Touko 2008, 16:10
Kirjoittaja Lauretta
^ Joo joo, usko tai älä, kyllä niitäkin tapauksia löytyy, jotka eivät hiuksiaan pese.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 20 Touko 2008, 11:33
Kirjoittaja Joanna
Olen viime aikoina käynyt uimahallissa pulikoimassa, mutta nyt menin pari päivää sittten värjäämään hiukseni pitkästä aikaa Elumenilla. Tänään en sitten halliin uskaltautunut, kun ajattelin perässäni lilluvaa punaista vanaa... Uimalakkeja kohtaan mulla on henkilökohtaisia ongelmia, joten onko mitään muuta keinoa kuin odotella muutamat pesut jotta värin irtoaminen hellittää? Nutturalle toki väännän hiukset aina ennen uimista, mutta jostain päin hiukset aina kastuu.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 20 Touko 2008, 22:11
Kirjoittaja Lilja
Uimalakki rules. Vaikka takaraivolle tehdyn nutturan takia pää näyttää alienin kallon muotoiselta, ainakin tukka pysyy kuivana. ;D Noudattakaa lakin käyttöohjeita ja harjoitelkaa pari kertaa, niin sen pitäisi mennä kiltisi päähän.

Joanna: Miltä kuulostaisi jonkinlainen huiviviritys päähän? Jostain sopivasta kankaasta? En oikein muuta keksi, kun uiminen tuppaa olemaan aika märkää puuhaa. :P

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Touko 2008, 21:24
Kirjoittaja Nukkumatti
Pieni rääkki sillontällön tekee hiuksille itseasiassa hyvää  :)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Touko 2008, 21:28
Kirjoittaja Ilyasviel
Geronimo- kirjoitti: Pieni rääkki sillontällön tekee hiuksille itseasiassa hyvää  :)
Ja miksihän näin?

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Touko 2008, 22:03
Kirjoittaja Nukkumatti
Ilyasviel kirjoitti:
Geronimo- kirjoitti: Pieni rääkki sillontällön tekee hiuksille itseasiassa hyvää  :)
Ja miksihän näin?
Tietääkseni se vahvistaa hiuksia jos sillon tällön antaa niille "haastetta". Voin olla väärässäkin.  Kysniin tämä ainakin pitää paikkaansa  ;D

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Touko 2008, 22:05
Kirjoittaja Margot
Tuskinpa tekee rääkki hyvää. Kerran huonoksi mennyt tukkahan ei parane kuin kasvamalla pois. Ja pitkän tukan uusiutuminen kestää vuosia ja vuosia.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Touko 2008, 22:07
Kirjoittaja Nukkumatti
Esim. Saven käsittely tekee kynsille hyvää, se vahvistaa niitä  ;D Samoin kaikki muu" kova työ"

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 22 Touko 2008, 01:10
Kirjoittaja koh-i-nor
Enpä ole huomannut saven käsittelemisen aiheuttavan kynsilleni mitään muuta kuin liuskoittumista..
Kuollut aines ei opi mitään, joten ihan turha altistaa sitä millekään ylimääräiselle rasitukselle.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 22 Touko 2008, 07:27
Kirjoittaja Nukkumatti
koh-i-nor kirjoitti: Enpä ole huomannut saven käsittelemisen aiheuttavan kynsilleni mitään muuta kuin liuskoittumista..
Kuollut aines ei opi mitään, joten ihan turha altistaa sitä millekään ylimääräiselle rasitukselle.
Jo paikallaan oleva kynsi rasittuu mutta uusi kasvava kynsi on sit vahvempi. Tää on tietääkseni faktaa ( uskon vilpittömästi kuvaaideopettajaani) mutta miten vaan  :P

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 22 Touko 2008, 07:39
Kirjoittaja Neriana
Itse en käy enää uimassa muuta kuin ulkomailla, juuri siksi että näytän A. uitetulta koiralta B. täytyisi aina roudata koko hiustenhoito arsenaali mukana (tarvitsisin jonkun futiskassin sitä varten!) C. en voi pistää mitään munalakkia päähän kun on neliskanttiset kasvot..

Uimahallissa olen viimeksi ollut ala-asteella 4 luokalla :D

Turkissa rannalla se ei niin haittaa, hiukseni kihartuu ja siellä kuivuvat niin nopeasti että näyttää jollain lailla "kivan" sotkuiselta :D Ja asiaan kuuluvalta.


Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 22 Touko 2008, 08:56
Kirjoittaja Valentine
Isellänikin loppui vapaa ehtoinen uiminen vaaleiden hiusten myötä sillä 1. rannalla aurinko kuivattaa ja kellertää jo valmiiksi kuivia hiuksia, joiden toivon olevan puhtaan / ihan pikkuisen kylmän väriset. 2. Hiukset täytyisi suoristaa joka uinnin jälkeen ja en välttämättä halua kantaa suoristusrauta mukaan uimahalliin tai rannoille., puhumattakaan siitä kaikesta purkkimäärästä... En itse asiassa muutenkaan pidä uimisesta, joten eipä paljon haittaa. Toki ulkomailla voin kyllä käydä uimassa, jos rantalomalle päädyn, mutta sekään ei ole kovin ideaalia vaalealle atooppisele iholleni ( todella lämmin ilma ja kloorivesi), joten nykyään käyn vain kaupunkilomilla  :).

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 22 Touko 2008, 12:48
Kirjoittaja keijukainen
Rannalla laitan hiukset nutturalle, jotta suolavesi pääsisi niihen mahdollisimman huonosti uidessa/rantavedessä lilluessa. Pidän huivin hiussuojana myös vedessä (lukuunottamatta varsinaista snorklausta) jotta saan aurinkorasituksen minimiin. Joskus olen laittanut hiuksiin myös aurinkovoidetta, koska mitä sillä on väliä kuinka lähmäinen tukka siellä nutturalla on. Ainakin uinnin jälkeen hiuksia pestessä on vaikuttanut siltä, että aurinkovoidetta olisi vielä hiuksissa, vaikka varmasti sitä lähtee uidessa enkä tiedä suojaako voide varsinaisesti hiusten kuivumiselta. Pakkohan kunnon liotuksen jälkeen on muhitella hoitoaineella, mutta toisaalta mun hiukset rasittuvat matkalla vähemmän sen takia että fööni ja useimmat muotoilutuotteet on pakko jättää kotiin.


E: Ja mun hiukset ei ainakaan parane siitä, että tarkoituksella niitä kiusaisin. Hiukset ovat aina reissun jälkeen vaalentuneet ja kuivemmat, koska joskus on kiva pitää hiukset puhtaina auki vaikka arska kuinka porottaisi - etenkin siellä kaupunkilomalla  ;)

E2: Nyt loppui aurinkorasvan käyttäminen hiuksissa veteen mennessä!
http://afp.google.com/article/ALeqM5hgYaVgrht7UzLlQRoVf4Y--q_oKQ (alkuperainen linkki lakkasi toimimasta joten se vaihdettu uuteen)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 22 Touko 2008, 14:53
Kirjoittaja Mir
Geronimo- kirjoitti:
koh-i-nor kirjoitti: Enpä ole huomannut saven käsittelemisen aiheuttavan kynsilleni mitään muuta kuin liuskoittumista..
Kuollut aines ei opi mitään, joten ihan turha altistaa sitä millekään ylimääräiselle rasitukselle.
Jo paikallaan oleva kynsi rasittuu mutta uusi kasvava kynsi on sit vahvempi. Tää on tietääkseni faktaa ( uskon vilpittömästi kuvaaideopettajaani) mutta miten vaan  :P
Perustuu varmaan juuri jonkinlaiselle hieromaliikkeelle, josta sitten niin sormenpäät kuin päänahkakin tykkää.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 01 Elo 2008, 09:49
Kirjoittaja Manna
Olen löytänyt itselleni sopivan systeemin hiusten suojaamiseen veden vaikutuksilta: ennen uintia (mahdollisesti jo edellisenä iltana, jos menen aamulla uimaan) laitan pituuksiin Nexxusen Botanic Oilia. Uimahallissa huuhtelen hiukset ja laitan pituuksiin KMS:n Survival Cremeä. Tämän jälkeen hiukset huolellisesti leitille ja kiinnitys vielä niin ylös ettei hiukset pääse veden kanssa kosketuksiin. Uimisen jälkeen pesu Therappella ja LV:n tehohoitoa tukkaan.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 01 Elo 2008, 19:02
Kirjoittaja Lauretta
^ OT, mitä järkeä on käydä uimassa, jos ei voi sukeltaa? Sehän on koko uintireissun tarkoitus... ::)

Nimim. rakastaa sukeltamista!

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 01 Elo 2008, 19:25
Kirjoittaja ellen
Lauretta kirjoitti: ^ OT, mitä järkeä on käydä uimassa, jos ei voi sukeltaa? Sehän on koko uintireissun tarkoitus... ::)

Nimim. rakastaa sukeltamista!
OT jatkuu, muuta mielestäni uintireissun tarkoitus ei ole sukeltelu, vaan oikeasti uiminen, terveisin entinen kilpauimari, joka ei läträä ja sukeltele vaan ui ihan oikeasti kilometrejä.

Tuohon aiheeseen taas, niin mie oon kans huomannut, että kun liottaa hiukset jossain, öljyssä tai silikonipitoisessa hoitiksessa, niin hiukset tuntuvat kärsivän vähemmän kloorivedestä. Se öljy tai hoitis pääsee hiukseen ensin, sitten vasta kuivattava kloorivesi. Kunnon silikoninen uimalakki pitää kans ylettömän veden poissa hiuksista.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 01 Elo 2008, 19:31
Kirjoittaja Lauretta
^ Minä en koskaan käykään uimahallissa urheilumielessä, joten taitaa riippua siitäkin. ;D

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 01 Elo 2008, 20:47
Kirjoittaja Manna
Lauretta kirjoitti: ^ OT, mitä järkeä on käydä uimassa, jos ei voi sukeltaa? Sehän on koko uintireissun tarkoitus... ::)
Ei ole ainakaan minulla vaan kunnon kohotus  ;D  Jos haluaa kikkailla niin voi mennä johokin kylpylään leikkimään delfiiniä!

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Elo 2008, 17:51
Kirjoittaja Nienna
Mun mielestä sukeltaminen ja muu ilakointi kuuluu vaikka järveen, mutta usein kuppaisimmat uimahallit ovat niitä, joissa aikuisten puolella on vain suorat radat joita pitkin veivataan ees taas. Kylpylät taas erikseen.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Elo 2008, 19:08
Kirjoittaja kuku
keijukainen kirjoitti:E2: Nyt loppui aurinkorasvan käyttäminen hiuksissa veteen mennessä!
http://www.yle.fi/uutiset/24h/id91554.html
OT, mulla ei toiminu toi linkki? Mitä mahtoi sisältää?

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 17 Syys 2008, 13:58
Kirjoittaja Virus
Joku täällä kannatti sukeltelua uintireissulla ja samoilla linjoilla ollaan. :D Parasta uimisessa on mönkiä pitkin pohjaa kirkkaassa vedessä. Sitäpaitsi ei-murtovesisissä merissä saa mahtavan suolahoidon iholle, eikä päänahkaa saa jättää ko. ihanuudesta osattomaksi. ;) Jos tukka hapsottaa sen jälkeen, so what, ainahan sitä voi pitää vaikka kiinni!

Edit: Tuli aiheesta vielä mieleen, kun kersana suurinta hupia oli talvisin uimahallista tullessa lähteä pipo päässä mahdollisimman märällä tukalla pakkaseen - oli NIIN siistiä, kun latvat jäätyivät kaikkiin ilmansuuntiin ja niitä sitten väänneltiin eri muotoihin. Sarjassamme "älkää yrittäkö tätä kotona". :P

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 20 Syys 2008, 12:01
Kirjoittaja keijukainen
kuku kirjoitti:
keijukainen kirjoitti:E2: Nyt loppui aurinkorasvan käyttäminen hiuksissa veteen mennessä!
http://www.yle.fi/uutiset/24h/id91554.html
OT, mulla ei toiminu toi linkki? Mitä mahtoi sisältää?
Pahoittelen kun vastaus on viipynyt, mutta uutinen sisalsi tietoa aurinkorasvan mahdollisesta korallia haalistavasta vaikutuksesta. Tassa toimiva linkki samaan uutiseen englanniksi: http://afp.google.com/article/ALeqM5hgYaVgrht7UzLlQRoVf4Y--q_oKQ

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 11 Marras 2008, 13:14
Kirjoittaja nelma
Hei APUA! Olen lähdössä parin viikon reissulle Intiaan ja tietäähän sen mitä se tarkoittaa. Minulla on värjätyt, vaalennetut hiukset ja rakastan uimista niin meressä kuin altaassakin - päivittäin tulee maattua auringossa ja lilluttua vedessä tuntitolkulla. Aurinko + kloori + suola + vaalennetut/värjätyt hiukset = tuho. Ja vielä hiusten kasvatuskin on menossa.  :'(
Mitä teen että hiuksillani olisi edes pienet mahdollisuudet selviytyä?

Viimeksi kun olin samankaltaisella reissulla thaimaassa blondatuilla hiuksilla tulos oli absoluuttinen katastrofi.  Näki jo kilometrin päähän kuinka huonossa kunnossa ja hamppuiset hiukseni olivat. Siis oikeasti aivan kamalat. Piti leikata yli puolet pois ennen kuin kotiin lähti.
En halua että hiukseni olisivat palatessani yhdessä klimpissä oleva vihertävä rastakasa...

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 11 Marras 2008, 13:22
Kirjoittaja Neriana
Tämä on aika jännä juttu sillä minulla ei vaikuta suolainen vesi + aurinko juuri ollenkaan hiuksiin. Tottakai ne vaalenee ja haalenee ja hiukan kuivuukin, mutta ei mitenkään radikaalisti. Suurin piirtein samalla lailla jos joka päivä föönaisin hiuksen viikon ajan. Yleensä ekan tehis muhittelun jälkeen hiukset on normaalit itsensä.

Tässä on näköjään paljon eroja hiuslaadusta riippuen.

Mutta joo siis Nelman kysymykseen vastaten, uskoisin että joku hyvä jätettävä hoitoaine + naamio 2-3 kertaa viikossa auttaisi varmasti tosi paljon. Tietysti huivia pitää käyttää jne.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 11 Marras 2008, 13:36
Kirjoittaja Pähkinä
^^  Jos tosissaan haluaa hiuksiaan suojella, niin uimaan aina (suola- tai klooriveteen) uimalakki päähän (markkinoilla on nykyään tosi pirtsakoita, kivoja ja nuorekkaita malleja, joten välttämättä ei tarvitse valita mitään mammalookkia), ja aurinkoon myös mahdollisimman usein päähän huivi tai hattu. Vähemmillä altistuksilla tulee vähemmän korjattavaa  :) . Korjauksiin sitten mahdollisimman hyvät ja kosteuttavat tuotteet plus muhittelua.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 11 Marras 2008, 18:39
Kirjoittaja Hermione
nelma kirjoitti: Hei APUA! Olen lähdössä parin viikon reissulle Intiaan ja tietäähän sen mitä se tarkoittaa. Minulla on värjätyt, vaalennetut hiukset ja rakastan uimista niin meressä kuin altaassakin - päivittäin tulee maattua auringossa ja lilluttua vedessä tuntitolkulla. Aurinko + kloori + suola + vaalennetut/värjätyt hiukset = tuho. Ja vielä hiusten kasvatuskin on menossa.  :'(
Mitä teen että hiuksillani olisi edes pienet mahdollisuudet selviytyä?
Pituuksien suojaaminen jollain silikonisella hoitoaineella pelastaa myös aika paljon. Tätähän ei sitten kokeilla uima-altaassa, vaan meressä ;)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 11 Marras 2008, 23:32
Kirjoittaja nelma
Joo mä olinkin pohtinut että oisiko jostain öljystä latvoissa apua...
Ja joku mainitsi jotain jostain Kingsleyn Swim Cap-tahnasta? Mistäköhaän saisi ja mihin hintaan?

Olisiko jotain hyviä tuotesuosituksia? Ihan hirveästi en rahaa haluaisi käyttää mutta jos olisi jotain superhyviä tärppejä...
Onko kukaan testannut jos ihan niistä Lorealin After Suneista (shampoo+naamio) mitään iloa? Naamio taisi muistaakseni olla aika silikoninen...

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 22 Marras 2008, 20:09
Kirjoittaja kleio
Mä käyn uimassa 2-4 kertaa viikossa (ts. mummotyyliin vesijuoksemassa). Hiuksia en suojaa mitenkään, nutturalle ylös vaan. Enkä joka kerta pese, koska mulla on tietyt pesupäivät. Hiukset on ihan ok. Mutta se, mitä en tee, on föönaus. En ole vuosikausiin kuivannut hiuksia uimahallista lähdettäessä, ravistellut vaan ja sitten pakkasilla kevyt nuttura villamyssyn sisään. Se toimii mulla ainakin parhaiten.

Ja muuten, ainakaan Helsingin uimahallit eivät ole käyttäneet klooria enää vuosiin.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 22 Marras 2008, 22:31
Kirjoittaja Metku
Mulla kyllä hiukset kärsii uimahallissa ramppaamisesta. Käyn keskimäärin 2-3 kertaa viikossa. Keväällä altaassa tuli polskittua usein neljästikin viikossa - ja sen valitettavasti huomasi hiuksissa hyvästä huolenpidosta huolimatta. :( Tärkeintä on mun mielestä pitää pitkät hiukset ehdottomasti kiinni ja mielellään niin ylhäällä kuin mahdollista. Lisäksi mä hauduttelen hiukset tehohoidoilla uinnin jälkeen saunassai.

Tuotevinkkejä kaipailen itsekin.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 23 Marras 2008, 19:08
Kirjoittaja Tunturikarpalo
kleio kirjoitti: Ja muuten, ainakaan Helsingin uimahallit eivät ole käyttäneet klooria enää vuosiin.
OT, mutta minusta kuulostaa todella oudolta, jos uimahallissa ei käytetä klooria. Onko tämä nyt sitten ihan varmaa tietoa? ;D

Minä itse käyn todella harvoin uimahallissa, että raskin kyllä lilluttaa tukkaani sen verran niissä vesissä. Ja eipä tuo ole näyttänyt kärsivänkään.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 23 Marras 2008, 19:32
Kirjoittaja Manna
Honey kirjoitti: OT, mutta minusta kuulostaa todella oudolta, jos uimahallissa ei käytetä klooria. Onko tämä nyt sitten ihan varmaa tietoa? ;D
Nykyään käytetään otsonia. Kyllä sen kloorittomuuden/vähäisen kloorin käytön huomaa selvästi, moniin vuosiin vaatteet tai iho ei ole enää tuoksunut yhtään kloorille.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uimahalli

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 23 Marras 2008, 20:08
Kirjoittaja Hue
Tämän mukaan ainakin Kontulan, Malmin, Siltämäen uimahalleissa ja Mäkelänrinteen uintikeskuksessa käytettäisiin edelleen klooria. En sitten tiedä tarkoittiko kleio Helsingin kaupungin ylläpitämiä uimahalleja viestissään, vaiko ylipäänsä kaikkia Helsingin uimahalleja.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 23 Marras 2008, 21:25
Kirjoittaja kleio
Emi-lyn kirjoitti: Tämän mukaan ainakin Kontulan, Malmin, Siltämäen uimahalleissa ja Mäkelänrinteen uintikeskuksessa käytettäisiin edelleen klooria. En sitten tiedä tarkoittiko kleio Helsingin kaupungin ylläpitämiä uimahalleja viestissään, vaiko ylipäänsä kaikkia Helsingin uimahalleja.
Ai juu, totta. Itse käytän aktiivisesti vain Yrjönkatua, mutta kaverit sanoi, ettei muissakaan ole. Olisi siis pitänyt tarkistaa tieto! Ilmeisesti juurikin Helsingin kaupungin ylläpitämät uimahallit siis on kloorittomia, mutta luulenpa että muuallakin niitä on. Mutta enpä muista enää vuosiin haistaneeni klooria missään, olisiko vain saatunut hyvä tuuri uimahallin valinnan kohdalla aina.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 04 Helmi 2009, 23:13
Kirjoittaja Penny
Pähkinä kirjoitti: ^^  Jos tosissaan haluaa hiuksiaan suojella, niin uimaan aina (suola- tai klooriveteen) uimalakki päähän (markkinoilla on nykyään tosi pirtsakoita, kivoja ja nuorekkaita malleja, joten välttämättä ei tarvitse valita mitään mammalookkia)
Monta tyhmää kysymystä, mutta mistä tuollaisia (ei-mammamaisia) uimalakkeja kannattaisi metsästää, ja millainenhan olisi paras pitkätukkaiselle, vai onko niissä malleissa ylipäänsä eroja? Pitääkö sellaisen olla kovinkin kireä, vai riittääkö hieman löysempi pitämään veden poissa? Kastellaanko tukka ennen lakkiin laittoa? *kyselyiässä* 

Oma tukka (ja ihokin) tuntuu nykyisin jostain kumman syystä tykkäävän uimahallin vedestä, mutta väri ei tykkää yhtään, ja tykkään sukeltaa joten tukka kastuu lähes väistämättä. Ennen oli ihan päinvastoin, kuivuin ihan korpuksi hiuksia myöten ja ihokin kutisi.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 04 Helmi 2009, 23:21
Kirjoittaja Kimara
kleio kirjoitti: Ai juu, totta. Itse käytän aktiivisesti vain Yrjönkatua, mutta kaverit sanoi, ettei muissakaan ole. Olisi siis pitänyt tarkistaa tieto! Ilmeisesti juurikin Helsingin kaupungin ylläpitämät uimahallit siis on kloorittomia, mutta luulenpa että muuallakin niitä on. Mutta enpä muista enää vuosiin haistaneeni klooria missään, olisiko vain saatunut hyvä tuuri uimahallin valinnan kohdalla aina.
Tämän linkin mukaan uimavesi on otsonipuhdistettu Ruoholahden, Yrjönkadun ja Itäkeskuksen halleissa. Pirkkolan ja Jakomäen hallien kohdalla ei lue mitään asiasta joten olettaisin niiden olevan kloorattuja. Vanha viesti mutta ajattelin silti kommentoida jos joku muu pohtii samaa asiaa. :)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 05 Helmi 2009, 10:20
Kirjoittaja ellen
Penny kirjoitti:
Pähkinä kirjoitti: Jos tosissaan haluaa hiuksiaan suojella, niin uimaan aina (suola- tai klooriveteen) uimalakki päähän (markkinoilla on nykyään tosi pirtsakoita, kivoja ja nuorekkaita malleja, joten välttämättä ei tarvitse valita mitään mammalookkia)
Monta tyhmää kysymystä, mutta mistä tuollaisia (ei-mammamaisia) uimalakkeja kannattaisi metsästää, ja millainenhan olisi paras pitkätukkaiselle, vai onko niissä malleissa ylipäänsä eroja? Pitääkö sellaisen olla kovinkin kireä, vai riittääkö hieman löysempi pitämään veden poissa? Kastellaanko tukka ennen lakkiin laittoa? *kyselyiässä* 
Jos haluat kunnollisen uimalakin (silikoninen, tiukka, kilpauintiinkin kelpaava), sellaisen löydät urheilukaupoista ja ihan isoista marketeistakin. Ja tällä kertaa silikoninen on parempi ;D, sillä se joustaa hyvin ja on sen verran liukas materiaali, että liukuu hiusten päälle helpommin. Malleissa ei ole ylipäänsä eroa, jos ostaa sellaisen kunnollisen lakin, värivaihtoehtoja löytyy sitten paljon. Jos ei sukella ja vain hiukan uiskentelee pää ylhäällä ja haluaa estää roiskeet hiuksiin, sellainen löysä kylpylakki ajaa asiansa, eikä suurempia roiskeita hiuksiin pääse.

Vaikka käyttäisit sellaista tiukkaa, silikonista uimalakkia, hiuksiin menee silti vettä, mutta ne eivät tietenkään lillu vedessä. Suosittelen, että ennen lakin laittoa laitat jotain halpishoitista latvoihin, kastelet hiukset kunnolla, laitat latvat nutturalle ja sitten lakin päähän. Tällä tavalla saat suojattua hiukan latvoja ja saat lakin päähän helpommin.

Tiukka uimlakkihan on uimareille kehitetty siihen tarkoitukseen, että ne pitävät hiukset pois näkökentästä, että vähän näkee minne ui ja koska tulee altaan pääty. Lakit eivät siis estä veden pääsemistä hiuksiin kokonaan, enemmänkin vähentävät veden pääsyä hiuksiin.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 05 Helmi 2009, 13:19
Kirjoittaja Miho
Onko tollaisella perinteisellä ja 3D lakilla käytännössä eroa vai uskotellaanko vain olevan parempi? Ainakin väitetään, että tuo 3D lakki olisi suunniteltu paremmin pään muotoiseksi, ettei se nouse ja tee ilmataskua. En ole ikinä uimalakkia omistanut, joten kumpikaan ilmiö ei ole tuttu. :) http://uintikauppa.fi/uintitarvikkeet_uimalakit.html

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 05 Helmi 2009, 13:45
Kirjoittaja ellen
^ No eipä tuo 3D-lakki kamalasti eroa tavallisesta lakista. Tavallisenkin lakin saa päähän niin, ettei muodustu ilmataskua. Kun hiukan taittelee tavallisen lakin reunoja, sen saa istumaan paremmin päässä. Varsinkin, jos on todella pitkät hiukset, sellainen tavallinen lakki on parempi, koska siinä on enemmän reunoja ja siksi tilaa hiuksille.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 05 Helmi 2009, 14:18
Kirjoittaja Penny
^^^ Kiitti ellenille selvennyksestä ja käyttövinkeistä! Ei tosiaan ollut hajuakaan miten tuollaista käytetään, nyt on helpompi lähteä ostamaankin. Voiko niitä muuten koittaa liikkeessä etukäteen, vai pitääkö vaan luottaa että mahtuu päähän seuraavalla uintireissulla?

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 05 Helmi 2009, 14:59
Kirjoittaja ellen
^ Eipä mitään kiittämistä, kiva, että voin olla avuksi. Se vähän riipuu liikeestä, että saako lakkeja paikanpäällä kokeilla, mutta jos meet vaikka urheilukauppaan kysymään lakista ja sen kokeilusta, niin luulisin heidän antavan sun kokeilla lakkia. Eihän se kuitenkaan mikään hygieniatuote ole.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 05 Helmi 2009, 15:08
Kirjoittaja Penny
^ Ok, varmaan urheiluliikkeeseen suuntaan muutenkin ensimmäisenä katsastamaan valikoiman. Mulla vaan on ilmeisesti melko iso pää, plus pitkät hiuksetkin vielä sinne alle, että saas nähdä mahtuuko tähän mikään. ;D

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 05 Helmi 2009, 22:45
Kirjoittaja nelma
^
Stadiumissa ainakin olisivat antaneet testata.  ;)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Helmi 2009, 15:07
Kirjoittaja Pähkinä
Penny kirjoitti:
Pähkinä kirjoitti: ^^  Jos tosissaan haluaa hiuksiaan suojella, niin uimaan aina (suola- tai klooriveteen) uimalakki päähän (markkinoilla on nykyään tosi pirtsakoita, kivoja ja nuorekkaita malleja, joten välttämättä ei tarvitse valita mitään mammalookkia)
Monta tyhmää kysymystä, mutta mistä tuollaisia (ei-mammamaisia) uimalakkeja kannattaisi metsästää, ja millainenhan olisi paras pitkätukkaiselle, vai onko niissä malleissa ylipäänsä eroja? Pitääkö sellaisen olla kovinkin kireä, vai riittääkö hieman löysempi pitämään veden poissa? Kastellaanko tukka ennen lakkiin laittoa? *kyselyiässä* 
Vasta huomasin tämän  ::) . En ole kokeillut uimalakkia sukeltaessa, mutta ihan perusuinnissa reunastaan tiivis lakki suojaa hiukset ihan hyvin. Mulla on tällainen Fashyn lakki. On ostettu täältä Turusta sellaisesta terveystarvikekaupasta, ja paljon muitakin kivoja malleja oli kuten tämä (oli toki myös maltillisempia malleja ja värejä ;) ). Tuonne mahtuu sisään tukka korkeammalla ponnarilla oikein hyvin, ei kiristä ja tilaakin jää.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Helmi 2009, 17:06
Kirjoittaja Tunturikarpalo
Minulla olisi tuossa toukokuussa kaksi uintireissua, joiden jälkeen ei luultavasti ole kovin paljoa aikaa pestä hiuksia, pukea, meikata ym. Ehkä korkeintaan 20 minuuttia (toivottavasti enemmän!). Luin nuo ellenin ohjeet uimalakin käytöstä, mutta jäin miettimään, että onko tukka ihan pakko kastella ennen sen käyttöä? Tai jos kasteleekin, pitääkö se sitten pestä uintireissun jälkeen? Tottahan toki minä sen sitten illalla kotona pesen, mutta siellä uimahallissa siihen ei tuskin aikaa jää.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Helmi 2009, 19:09
Kirjoittaja ellen
^ Hiukset kannattaa kastella ihan tavallisella vedellä ennen altaaseen menoa, ettei se vesi, joka kuitenkin imeytyy hiukseen, ole kloorivettä, vaan ihan tavallista ja hiuksille parempaa hanavettä. Kyllähän sie voit jättää hiukset pesemättä, mutta ne tietty sitten haisee kloorille. Vaikka olisikin lakki käytössä, hiukset kastuvat kuitenkin altaassa.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Helmi 2009, 19:26
Kirjoittaja Tunturikarpalo
^ Kiitti. :) Pitää vielä katella tuota hommaa.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Helmi 2009, 22:14
Kirjoittaja deko
^ fiksu kuorruttaa tukan ennen uintikeikkaa hyvin silikonipitoisella hoitiksella edellisessä pesussa - on edes vähän kalvoa suojaamassa tukkaa uimahallivedeltä. Fruktista tms sunsilkkiä siis kehiin, tukan saa fiksattua kyllä ihan peruskeinoilla (syväputsari + tehismuhitus myöhemmin).

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 06 Helmi 2009, 23:33
Kirjoittaja Tunturikarpalo
^ Minun päähän tuollainen ei toimi. ::) Tukka lätsähtää ja rasvoittuu jo pelkästään sillä, kun laittaa silikonitonta hoitoainetta koko päähän, joten silikonit ja tehikset jätän suosiolla pois. ;D Eikä minulla muutenkaan hiukset kärsi kloorivedestä - ei ainakaan tähän päivään asti ole kärsinyt. :)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 12 Touko 2009, 21:34
Kirjoittaja nukka
Mitenhän co-pesut ja uinti sopivat yhteen? Tai siis että lähteekö co-pesuilla kloorit pois hiuksista?

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 13 Touko 2009, 07:53
Kirjoittaja ellen
^ Kloori lähtee hiuksista pois metalleja ja mineraaleja poistavalla syväpuhdistavalla, kuten SIM CX Corrector -sampoolla ja hoitiksella. Eihän mikään estä CO-pesemästä hiuksia uimisen jälkeen, mutta jossain vaiheessa kannattaa syväpuhdistaa hiukset.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 01 Syys 2009, 08:25
Kirjoittaja ellen
Ketjussa on puhuttu paljon kloorivedestä, mutta entä merivesi, voiko sen kuivaavilta ominaisuuksilta suojautua silarihoitiksella ja öljyillä? Kyselen jo etukäteen, kun häämatkalla olisi tarkoitus kuitenkin snorklata ja hiukset kastuu siinä hommassa kuitenkin. Miten saan pidettyä kutrit ees jonkinmoisessa kunnossa? Ennen meriveteen menoa huuhtelu tavallisella vedellä, silarihoitista ja öljyä hiuksiin, merivesikäsittelyn jälkeen pesu ja pieni muhitus? Kannattaakohan matkalle ottaa mukaan syväpuhdistavaa?

Muilla matkoilla olen voinut välttää hiusten kastumista oikein tehokkaasti, mutta ensi kesän matkalla olisi tarkoitus tutustua snorklauksen ihmeelliseen maailmaan ja hiusten kastumista ei voi enää mitenkään välttää. Hiushörhöä vaan huolettaa se merivesi ja mitä se tekee kutreille ::).

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 01 Syys 2009, 08:44
Kirjoittaja Manna
^ suosittelen suojaamaan silikonipitoisella hoitiksella ja/tai öljyllä. Hiukset kannattaa ilman muuta pitää myös kiinni, joko letittää tai laittaa nutturalle tms. Hiukset pitää pestä heti tullessa pois merivedestä! En suosittelisi pesemään syväputsarilla ellei ole mahdollisuutta pitää sen jälkeen tuntikaupalla hoitista muhittelussa.

Merivesi Malediiveillä on todella suolaista ja sen vahingoittavan vaikutuksen huomaa helposti. Lisäksi kannattaa pitää koko aika hattua tai huivia päässä, koska auringonsäteet vahingoittavat siellä hiuksia todella helposti, varsinkin jos niissä on sitä merivedestä jäänyttä suolaa.

Mulla suorastaan räjähti hiukset viime maaliskuun matkalla, vaikka suojasin ja hoidin niitä hyvin.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 01 Syys 2009, 09:38
Kirjoittaja ellen
^ Voi ei, tuo ei kuulosta yhtään hyvältä mun hiusten kannalta. Uitko paljon meressä silloin?

Kun kävimme heinäkuussa Portugalissa viikon rantalomailemassa, sain mielestäni pidettyä hiukset hyvässä kunnossa, mutta siellä en kastanut hiuksia altaassa tai meressä. Kuorrutin hiukset joka aamu paksulla karite-kaakaovoiseoksella ja laitoin päiväksi nutturalle, ja se selvästi auttoi pitämään hiukset suht kunnossa.

Elikkäs halpissilarihoitista paljon mukaan voiseoksen lisäksi ja heti pesu merestä pois tullessa.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 01 Syys 2009, 16:58
Kirjoittaja nelma
Mä selvisin parin viikon Intian lomasta aikasta hyvin vaikka hiukset on kans melko käsitellyt ja kovia kokeneet. Uin paaljooon mutta käytin aina uimalakkia + uinnin jälkeen huuhtelin vielä pään normivedellä. Hoitista lätkin perään jos sattui olemaan mukana (alle puolet ajasta). Saatoin myös tehdä niin että kastelin hiukset ennen uimalakin päähän laittoa (tein niin aina, eikös niin pidäkin tehdä?) ja pistin silloin jo jotain öljyä. Mutta en siis kyllä kulkenut koko lomaa niin että minulla olisi ollut pää jatkuvasti vuorattuna jollain. Uimalakille suuri kiitos, vaikka rumahan se oli.  ::) Tätä reissua edeltänyt Thaimaan reissu oli hiuksilleni viimeinen isku ja jouduin lyhentämään melkein poikatukkaan. Silloin en juurikaan kiinnittänyt huomiota hiusten suojaamiseen. En käyttänyt mitään öljyjä/uimalakkia.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 04 Joulu 2009, 12:26
Kirjoittaja Lemmy
Heippa kaikille uimareille, nyt seuraa tyhmääkin tyhmempiä kysymyksiä, joten koittakaa olla nauramatta  :-X.

Eli mulla on vaalennetut puoleen selkään olevat hiukset ja olen menossa viikon päästä kylpylään ja tämä on eka kerta vuosiin, kun käyn missään uimahallissa/kylpylässä ja eka kerta vaalennetuilla hiuksilla. Kysymys kuuluukin, että voiko hiukset vihertää kloorin takia jo yhden kylpyläkerran jälkeen (monen tunnin jälkeen, max. ehkä 4 tuntia)?
Itsetuntoni ei kestä uimalakkia  ;D, sillä olen todella vain menossa lillumaan ja pitämään hauskaa vesiputkiin sun muihin ei-aikuismaisiin juttuihin, joten hiukseni ajattelin vain letittää tiukasti, mutta ne kyllä kastuvat kokonaan.

Ja sitten hiukset vissiin kannattaa pestä pulikoinnin jälkeen, mutta ajattelin, etten miehen kärsivällisyyden takia jaksa venailla suihkussa syväputsari päässä vaikuttaen kovin kauaa, joten ajattelin pestä nopeasti vain tavallisella shampoolla ja perään pikana hoitoaine. Vai kannattaisiko sittenkin varmuuden vuoksi pestä syväputsarilla edes nopealla vaikutusajalla? Tosin en omista mitään Simejä vaan Goldwellin syväputsarin, joka tosin väittää poistavansa myös kloorin hiuksista-->disodium edta?

Sitten kolmas kysymys, miten yleensä suihkutiloihin saa vietyä omia puteleitaan ilman, että pelkää niiden katoavan siellä? Miten niitä säilytetään yleensä?

Kiitän vastauksista  :)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 07 Joulu 2009, 10:14
Kirjoittaja pitkätukka
nelma kirjoitti: Tätä reissua edeltänyt Thaimaan reissu oli hiuksilleni viimeinen isku ja jouduin lyhentämään melkein poikatukkaan. Silloin en juurikaan kiinnittänyt huomiota hiusten suojaamiseen. En käyttänyt mitään öljyjä/uimalakkia.
Hui, olen lähdössä tämän viikon torstaina 2 viikoksi Thaimaahan ja hiusten tulevaisuus alkoi pelottaa. Toivottavasti ei käy niin huonosti, että on pakko leikata matkan jälkeen.

Uimalakki on omalta osaltani pois suljettu vaihtoehto, koska matkakumppani on tehnyt erittäin selväksi sen, että ei suostu katselemaan minua siellä sellainen päässä. En haluaisi pitää sitä kyllä itsekään. Päässäni tulee olemaan päivisin lippis tai joku huivi ja hiukset jollain lailla kiinni, etteivät ihan kärvähdä auringossa. Öljyjäkään ei voine laittaa suojaustarkoitukseen, koska iltaisin on aina menoa ja sitten olisi tarkoitus olla hiukset auki. Pitäisi sitten ehtiä pesemään ne joka ilta ennen viihteelle lähtöä, jotta hotellihuoneesta kehtaisi poistua hiukset auki... Vaikuttaa kovin työläältä ja aikaavievältä.

Noh, kai se loma korvaa vähän kärsineen tukan  ;D. Nyt on sellainen mieli, että lyhyet hiukset olisivat nii-in paljon kätevämmät, vaikka muuten en haluaisi niitä itselleni missään tapauksessa. Ei hätää, en säntää leikkaamaan  :D.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 07 Joulu 2009, 10:35
Kirjoittaja kleio
^ Eiköhän ole parempi nauttia lomasta koko ihanat kaksi viikkoa ja olla stressaamatta hiuksista liikoja... Huiveja vaan pahimpaan porotukseen ja mukavia lettinutturoita niskaan (ja pulikoinnin ajaksi päälaelle), niin välttynee pahimmilta vaurioilta.

Onpahan sitten jotain keskustelunaihetta talven ja kevään tarpeiksi, kun pitää saada hiukset uuteen kukoistukseensa. :)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 07 Joulu 2009, 10:56
Kirjoittaja pitkätukka
^Totta  :)

EDIT: Nutturoista ja leteistäkin tulee varmaan kyllä vääntöä, koska tuo kumppani sattuu inhoamaan ihan kaikkia tapoja laittaa hiukset kiinni (nutturoita aivan erityisesti: kireä vanhapiika-look kuulemma). Ainoa mistä ei tule naputtamista, on tukan vetäminen taakse hiuspannalla. Sehän ei ole silloin kiinni. Periaate on, ettei pitkissä hiuksissa ole mitään ideaa, jos ne on enimmän aikaa kiinni. Mä olen eri mieltä ja pitäisin mielelläni hiukset useimmiten jollain nutturalla, varsinkin jossain Thaimaan auringossa. Noo, pidän miten pidän. Sopeutukoon siihen  ;). Jos toinen ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena (niin etten halua ikinä miellyttää häntä missään), niin sillehän ei sitten paljon voi.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 15 Syys 2010, 21:10
Kirjoittaja Chili
Minulla on hiukset alkaneet kärsiä uintiharrastuksesta ja on ilmeisesti tullut aika hankkia uimalakki. Olisiko kellään antaa suosituksia hyvästä uimalakista, johon hiukset eivät tarraa kiinni? (En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta jotenkin tuntuu siltä, että yksittäiset hiukset tarttuvat aika helposti kiinni silikoniseen uimalakkiin..?)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 16 Syys 2010, 10:25
Kirjoittaja ellen
^ Oletko varma, että uimalakki on silikonia, ei sellaista "tavallista uimalakkimuovia"? Siihen tavalliseen muoviin jää hiukset varmasti kiinni, silikoniseen lakkiin ei niinkään, kun lakki on hyvässä kunnossa. Hyvä kikka silikonisen uimalakin liukkaana pitämiseen on, että käsittelee lakkia aika ajoin ihan tavallisella talkilla. Kuivaan lakkiin talkkia sisälle sekä ulos, kunnollinen levitys ja ylimääräisen talkin ravisteleminen pois. Talkki pitää lakin liukkaana niin, etteivät yksittäiset hiukset tarraa kiinni ja liukas lakki on helpompi laittaa päähänkin.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 18 Syys 2010, 18:38
Kirjoittaja Camilla
Yksi hyvä kikka on antaa jonkin hoitoaineen muhia hiuksissa siellä lakin sisässä uinnin ajan.  ;)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 18 Syys 2010, 20:26
Kirjoittaja HMK
^ Paitsi että jos on tarkoitus uida uimahallissa niin ylenpalttinen hoitoaineella läträäminen ja sen jättäminen lakin sisään kuormittaa uimavettä melkoisesti. (Hiuksethan kastuvat uimalakin sisälläkin jos pää vedessä ui) Ja silloin puhdistusjärjestelmään lisätään entisestään puhdistavia aineita.. Samasta syystä ainakin osassa halleista ollaan tosi tarkkoja meikkien poispesusta ja uimashortsikiellosta.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 20 Syys 2010, 17:07
Kirjoittaja Chili
ellen kirjoitti: ^ Oletko varma, että uimalakki on silikonia, ei sellaista "tavallista uimalakkimuovia"? Siihen tavalliseen muoviin jää hiukset varmasti kiinni, silikoniseen lakkiin ei niinkään, kun lakki on hyvässä kunnossa. Hyvä kikka silikonisen uimalakin liukkaana pitämiseen on, että käsittelee lakkia aika ajoin ihan tavallisella talkilla. Kuivaan lakkiin talkkia sisälle sekä ulos, kunnollinen levitys ja ylimääräisen talkin ravisteleminen pois. Talkki pitää lakin liukkaana niin, etteivät yksittäiset hiukset tarraa kiinni ja liukas lakki on helpompi laittaa päähänkin.
Pitääpä tarkistaa tuo lakin laatu, kun menen sellaisen ostamaan. Kiitos talkkivinkistä!
HMK kirjoitti: ^ Paitsi että jos on tarkoitus uida uimahallissa niin ylenpalttinen hoitoaineella läträäminen ja sen jättäminen lakin sisään kuormittaa uimavettä melkoisesti. (Hiuksethan kastuvat uimalakin sisälläkin jos pää vedessä ui) Ja silloin puhdistusjärjestelmään lisätään entisestään puhdistavia aineita.. Samasta syystä ainakin osassa halleista ollaan tosi tarkkoja meikkien poispesusta ja uimashortsikiellosta.
Minä uin pää vedessä ja siksi juuri olen tuota lakkia hommaamassa. Hiukset kärsivät aika tavalla. Olin todellakin siinä uskossa, että lakki suojaa hiuksia kastumiselta.  :-\ Ehkä se kuitenkin hiukan suojaa hiusta kloorihyökkäykseltä.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Syys 2010, 09:39
Kirjoittaja Hada
^
Eikö sellaset sporttimalliset  uimalakit tosiaankin estä uimaveden pääsemistiä hiuksiin? Näin ainakin olettaisin. Joskus aikanaan käyttämäni lakki oli ainakin niin kireä reunoilta,  että ei sinne vettä päässyt.
Mikä idea niitä olisi muuten pitää? ( jos tähän ei lasketa mukaan uimahallin suodatusjärjestelmän kunnossapitoa..)

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Syys 2010, 10:10
Kirjoittaja ellen
^ Mikään uimalakki ei pidä kloorivettä poissa hiuksista kokonaan, eikä lakkeja ole siihen tehtävään edes suunniteltukaan. Lakin tarkoituksena on (kilpauinnissa) pitää uimarin hiukset pois silmien tieltä, että uimari näkee päädyt ja radan kunnolla. Monet kilpauimarit laittavat myös uimalasien hihnan uimalakin alle, etteivät lasit lähde päästä, kun tekee lähtöstartin. Lakki myös helpottaa uimalasien käyttöä, kun hiukset eivät takkuunnu uimalasien hihnojen ympärille.

Hyväksi havaittu hiuksien suojelemiskeino on laittaa paksua karite- tai kaakaovoita kuiviin hiuksiin, sitten kastelee hiukset suihkussa ja sitten laittaa lakin päähän. Karite- ja kaakaovoit ovat niin paksuja, etteivät ne huuhdoudu hiuksista pois uinnin aikana, kuten silikonipitoinen hoitis tekisi, eivätkä voit sen takia rasittaisi allasvettäkään.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Syys 2010, 17:34
Kirjoittaja Camilla
HMK kirjoitti: ^ Paitsi että jos on tarkoitus uida uimahallissa niin ylenpalttinen hoitoaineella läträäminen ja sen jättäminen lakin sisään kuormittaa uimavettä melkoisesti.
Tuo on ihan totta. Itselläni on kuitenkin laadukas sporttilakki, joka pitää klooriveden pois hiuksista. Lisäksi en sukeltele, vaan uin pää pinnalla. Olen ainakin itse kokenut, että lakki toimii tuossa tarkoituksessa.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 29 Loka 2010, 18:44
Kirjoittaja Strix
Käytän Kampin anttilasta ostamaani punaista muhittelusuojaa uimalakkina, kumireuna on sen verran jämäkkä että korkeintaan korvan takaa niskasta kastuu hieman. Se kestettäköön. Sukeltamaan en kuitenkaan lähtisi.
Usein laitankin alle jonkun syvähoitavan jonka annan vaikuttaa vesijuoksemisen aikana, kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 21 Helmi 2011, 19:40
Kirjoittaja sonjis
Kiitos kaikille tähän ketjuun kirjoittaneille ihan valtavasti!

En ole ennen mitenkään edes tullut ajatelleeksi, että hiuksia pitäisi erityisesti suojata uintireissuilla. Mutta nyt kun mulla on kasvatusprojekti käynnissä ja olen teidän juuresten ansiosta muutenkin alkanut valaistua näissä hiusasioissa ja toisaalta aion aloittaa säännöllisen uimaharrastuksen, päätin eilen ennen uintireissua opiskella juurta jaksain :) miten voisin tehdä uintiharrastuksesta mahdollisimman vähän hiuksia rasittavan.

Luin koko ketjun läpi ja teidän hyvien neuvojen opastamana hiukseni olivat itse asiassa uintireissun jälkeen paremmassa kunnossa kuin ennen sitä! :o

Ensinnäkin ostin silikonisen uimalakin, jonka alle laitoin hiukset kahdelle tiukalle letille. Kastelin hiukset kauttaaltaan suihkussa ennen uintia, ja uimisen jälkeen huuhtelin heti hyvin miedolla ruokasooda-vesiliuoksella (LHC:n foorumeilla nimimerkki ktani suositteli soodavedellä eli "club sodalla" huuhtelua, mutta koska Suomessa ei ole myynnissä jenkkiläistyyppistä soodavettä ja toisaalta hiilihapon lisäksi soodavedessä on yleensä vain natriumbikarbonaattia eli ruokasoodaa, päättelin että mieto ruokasoodaliuos saa kelvata) ja vielä runsaalla vedellä. Sitten levitin päähän noin 1 rkl kookosöljyä ja suuntasin saunaan. Saunan jälkeen pesin tuunatulla öljy-shampooseoksella ja laitoin perään vielä öljyillä, omenaviinietikalla, karpalomehulla ja rooiboksella terästettyä hoitissekoitusta peseytymisen ajaksi. Lopuksi kuivasin t-paitaan käärittynä (plopping) ja levitin pyyhekuiviin hiuksiin seosta, jossa oli 1 osa kooosöljyä ja 6 osaa aloe vera -geeliä.

Illalla hiukseni menivät ihan mielettömille korkkiruuveille, mikä on tässä luonnonkiharassa aina merkki hyvästä kosteutuksesta. Mutta aamulla vasta odotti paras ylläri: hiukseni olivat silkkisemmät ja sileämmät kuin ehkä ikinä aiemmin! :D
Tai no ehkä pestessäni intialaisilla yrteillä (Eliah Shahil -shampoojauhe) ja laittaessani perään kissanminttu-uutehuuhtelun olen päässyt samantapaiseen lopputulokseen, mutta kemikaalipohjaisilla tuotteilla en ikinä...

Kukapa olisi uskonut, että hiukset voi uimahallissa uinnin jälkeen olla paremmassa kunnossa kuin ennen uintireissua? Nyt on sekin nähty, kiitos teidän mahtavien neuvojen! En tiedä miten kyllin kiitäisin, koska aiemmista epäilyistä huolimatta näyttääkin siltä, että voinkin huoletta yhdistää uintiharrastukseni ja hiusten kasvatus- ja hellimisprojektini <3

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 05 Huhti 2011, 21:04
Kirjoittaja Kunis
http://www.youtube.com/watch?v=Ze_sbkJikMg Tällainen lakki vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta kun tukkaakin on jo kiva pehko.

Mun tekisi mieli aloittaa uiminen. Tukanpesupolitiikka kuitenkin arveluttaa. Päänahka kuitenkin hikoaa kamalasti lakin alla. Itse en ole lakkia pitänyt, niin en ole varma. Hikoaako? Se rajoittaisi uimakertoja kahteen viikossa, koska useammin ei tekisi mieli pestä/huuhdella/kastella.

Edit: haha, iski senverran kova mulle_nyt -olo, että tilasin tuollaisen. Pitää siis alkaa tutustua seudun uimahalleihin.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 14 Heinä 2011, 22:59
Kirjoittaja SC
Eilen tätä lueskelin ja kokeilin sitten Caribian kylpylässä uimassa ollessani tuota hoitoaineen lisäämistä. Ennen altaille menemistä laitoin hiuksiin hoitoainetta (suihkun jälkeen) ja letitin ne jolloin hoitoaine ei pääsisi valumaan tukasta niin hyvin pois ja kävin kerran avaamassa letit ja laittamassa vähän lisää (silikonipitoista hoitoainetta). Annoin hiusten kuivua, enkä käyttänyt hiustenkuivaajaa.

Hiukset selvisivät koettelemuksesta ihan hyvin, latvat ehkä vähän kuivemmat kuin mitä mennessä, mutta jos sitä aloittaisi öljyämisen vihdoinkin niin saisi latvojakin vähän hoidettua.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 28 Heinä 2011, 14:43
Kirjoittaja Strix
^^Paljonko lakki kustansi?

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 28 Heinä 2011, 20:34
Kirjoittaja Kunis
Tilasin uintikaupasta 19,90€ + postit 3,90€, silloin sai mustikan sinisenä. Harmaan olisin halunnut, mutta sitä löysin vain saksalaisesta ebay-kaupasta turhan roimilla postareilla. On kyllä kätevä, tykkään!

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 29 Syys 2011, 22:01
Kirjoittaja Luscious
Onkohan se paha tapa jos laitan toistekkin kasteltuihin pituuksiin vähäsen rypsiöljyä? Tarkoitan että likaako se vettä? En ole tästä ihan varma, koska öljyhän ei periaatteessa liukene veteen.. No, se kuitenkin toimi ihan älyttömän hyvin kloorivedeltä suojaamisessa! Paremmin mielestäni kuin silikoonilla vuoraus. Laitoin samaa öljyä vähän poskiinkin ja posket tuntuvat nyt pehmeiltä ja hyviltä.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 29 Syys 2011, 22:44
Kirjoittaja Gekko
Itse kyllä uintia harrastavana toivoisin, etteivät ihmiset veisi altaisiin mitään ylimääräisiä mömmöjä hiuksissaan tai naamassaan. Vedessä on ihan tarpeeksi möhnää, vaikka kaikki eivät ajattelisikaan, ettei tämä nyt mitään haittaa kun kaikki muutkin. ::)

Hankin viime keväänä uimalakin, pienen epäröinnin jälkeen. Mietin että näyttääkö se tyhmältä, ja sitten totesin että olen menossa uimahalliin uimaan kuntoilumielessä, enkä esittelemään kauneuttani. Marssin siis Prismaan ja ostin sopivalta näyttävän uimalakin, mustan arena-merkkisen. Se on ollut ihan korvaamaton. Reunat ovat sen verran tiukat, että klooria ei hiuksiin enää pääse, ainakaan en ole haistanut, ja hiukset tuntuvat myös paremmilta. Uinnin jälkeen ihan tavallinen pesu ja hoitoaine riittää. Olen jopa alkanut tykätä lookistani lakki päässä - siitä tulee jotenkin sporttinen olo. :D

/ Niin ja tämä tuli siis mieleen, kun olin koko ketjun lukenut, ei ole osoitettu kenellekään henkilökohtaisesti.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Syys 2014, 11:48
Kirjoittaja naapio
Minäkin olen nyt alkanut käydä polskimassa ihan kuntoilutarkoituksessa ja tulin bongailemaan vinkkejä hiusten suojaamiseen. Ei kai kukaan tosissaa uimahalliin tunge päähänsä hoitoainetta altaaseen mennessään jos on mitään mahdollisuutta että pää menee veden alle? Kyllähän meikitkin pestään pois koska tarkoitus on nimenomaan pitää vesi puhtaana.

Olen nyt kaksi kertaa käynyt uimassa, tukka kasteltuna ja tiukalla letillä enkä ole sitä huuhtelemisen lisäksi mitenkään käsitellyt uinnin jälkeen. Itse asiassa mun liukkaassa ja silkkisen ohuessa tukassani mahdollinen pieni karheutuminen olisi vain toivottavaa, mutta en ole huomannut ainakaan vielä muutoksia suuntaan tai toiseen. Aloin kuitenkin pohtia että jos jatkan tätä harrastusta yhtä aktiivisesti niin jotain suojaamista pitäisi varmaan miettiä. Mun käyttämäni halli on otsonoitu eli klooria on vähemmän, mutta onhan sitä silti. Missään kukkakuvioisessa tms suihkumyssymäisessä retroviritelmässä en kyllä kestä uida, pokka ei pitäisi. Tuo kaksivaiheinen malli vaikutti ihan ok:lta jos se olisi tiivis, mulla on niin kääpiöpieni ja takaraivoton pää että vähänkään väljä ei varmaan pysyisi.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 03 Syys 2014, 13:56
Kirjoittaja Kunis
Kyllähän se tosi kireä on. T. takaraivoton isopää.
En ole kumilakkeja koskaan kokeillut, joten en sinänsä osaa verrata. Kaksiosaisen lakkini päällikupu on kuitenkin tosi pieni, ja tekstiilisenä se venyy sitten aika paljon pysyen kuitenkin tosi napakkana. En ole hetkeen pitänyt silmällä että onko noita urheiluliikkeissä tai sokoksilla tms. esillä ja sovitettavissa.

Lakit on kyllä muutenkin hämmentäviä. Välillä tuntuu, että leikkaa pään koosta kolmasosan pois niin, että koko kehon mittasuhteet heittävät.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 25 Huhti 2017, 10:58
Kirjoittaja janniina
...jotka siis ovat varmaankin kloorivesi ja aurinko, muitakin saa mainita.

Olen siis menossa kesällä uimaopettajaksi ulkouimalaan. Nyt duunissa uimahallissa vesikosketusta tulee maksimissaan kerran päivässä - kesäduunissa sitten ollaan varmaan koko päivä altaassa - ja nyt aurinkoa ei sitäkään, joten kesäksi kaikki suojakeinot olisivat nyt tarpeen!

Olisiko siis suojavinkkejä esimerkiksi rantalomalle tai vastaavaan työhön? Onko hiuksille olemassa UV-suojaa? Kannattaako vaan suojata latvat nutturalla ja pää esimerkiksi huivilla tai hatulla?

Öljyillä tuskin on järkevää suojata latvoja, koska (kaupunkilaisjärjellä) öljy vain lisää auringon vaikutusta hiukseen.

Vs: Hiukset ja uiminen

Lähetetty: 25 Huhti 2017, 19:32
Kirjoittaja wilma
^ Useimmissa lämpösuojasuihkeissa on myös uv-suoja.&nbsp; :)