Hiukset ja uiminen

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
HMK
Haiven
Haiven
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 20:57

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja HMK »

^ Paitsi että jos on tarkoitus uida uimahallissa niin ylenpalttinen hoitoaineella läträäminen ja sen jättäminen lakin sisään kuormittaa uimavettä melkoisesti. (Hiuksethan kastuvat uimalakin sisälläkin jos pää vedessä ui) Ja silloin puhdistusjärjestelmään lisätään entisestään puhdistavia aineita.. Samasta syystä ainakin osassa halleista ollaan tosi tarkkoja meikkien poispesusta ja uimashortsikiellosta.
Chili
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 159
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 12:25

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja Chili »

ellen kirjoitti: ^ Oletko varma, että uimalakki on silikonia, ei sellaista "tavallista uimalakkimuovia"? Siihen tavalliseen muoviin jää hiukset varmasti kiinni, silikoniseen lakkiin ei niinkään, kun lakki on hyvässä kunnossa. Hyvä kikka silikonisen uimalakin liukkaana pitämiseen on, että käsittelee lakkia aika ajoin ihan tavallisella talkilla. Kuivaan lakkiin talkkia sisälle sekä ulos, kunnollinen levitys ja ylimääräisen talkin ravisteleminen pois. Talkki pitää lakin liukkaana niin, etteivät yksittäiset hiukset tarraa kiinni ja liukas lakki on helpompi laittaa päähänkin.
Pitääpä tarkistaa tuo lakin laatu, kun menen sellaisen ostamaan. Kiitos talkkivinkistä!
HMK kirjoitti: ^ Paitsi että jos on tarkoitus uida uimahallissa niin ylenpalttinen hoitoaineella läträäminen ja sen jättäminen lakin sisään kuormittaa uimavettä melkoisesti. (Hiuksethan kastuvat uimalakin sisälläkin jos pää vedessä ui) Ja silloin puhdistusjärjestelmään lisätään entisestään puhdistavia aineita.. Samasta syystä ainakin osassa halleista ollaan tosi tarkkoja meikkien poispesusta ja uimashortsikiellosta.
Minä uin pää vedessä ja siksi juuri olen tuota lakkia hommaamassa. Hiukset kärsivät aika tavalla. Olin todellakin siinä uskossa, että lakki suojaa hiuksia kastumiselta.  :-\ Ehkä se kuitenkin hiukan suojaa hiusta kloorihyökkäykseltä.
Hada

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja Hada »

^
Eikö sellaset sporttimalliset  uimalakit tosiaankin estä uimaveden pääsemistiä hiuksiin? Näin ainakin olettaisin. Joskus aikanaan käyttämäni lakki oli ainakin niin kireä reunoilta,  että ei sinne vettä päässyt.
Mikä idea niitä olisi muuten pitää? ( jos tähän ei lasketa mukaan uimahallin suodatusjärjestelmän kunnossapitoa..)
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja ellen »

^ Mikään uimalakki ei pidä kloorivettä poissa hiuksista kokonaan, eikä lakkeja ole siihen tehtävään edes suunniteltukaan. Lakin tarkoituksena on (kilpauinnissa) pitää uimarin hiukset pois silmien tieltä, että uimari näkee päädyt ja radan kunnolla. Monet kilpauimarit laittavat myös uimalasien hihnan uimalakin alle, etteivät lasit lähde päästä, kun tekee lähtöstartin. Lakki myös helpottaa uimalasien käyttöä, kun hiukset eivät takkuunnu uimalasien hihnojen ympärille.

Hyväksi havaittu hiuksien suojelemiskeino on laittaa paksua karite- tai kaakaovoita kuiviin hiuksiin, sitten kastelee hiukset suihkussa ja sitten laittaa lakin päähän. Karite- ja kaakaovoit ovat niin paksuja, etteivät ne huuhdoudu hiuksista pois uinnin aikana, kuten silikonipitoinen hoitis tekisi, eivätkä voit sen takia rasittaisi allasvettäkään.
Camilla
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 263
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 11:49

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja Camilla »

HMK kirjoitti: ^ Paitsi että jos on tarkoitus uida uimahallissa niin ylenpalttinen hoitoaineella läträäminen ja sen jättäminen lakin sisään kuormittaa uimavettä melkoisesti.
Tuo on ihan totta. Itselläni on kuitenkin laadukas sporttilakki, joka pitää klooriveden pois hiuksista. Lisäksi en sukeltele, vaan uin pää pinnalla. Olen ainakin itse kokenut, että lakki toimii tuossa tarkoituksessa.
Mitä yhteistä on miehillä ja videoilla?
- Eteenpäin, taaksepäin, eteenpäin, taaksepäin, stop, eject.
Strix

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja Strix »

Käytän Kampin anttilasta ostamaani punaista muhittelusuojaa uimalakkina, kumireuna on sen verran jämäkkä että korkeintaan korvan takaa niskasta kastuu hieman. Se kestettäköön. Sukeltamaan en kuitenkaan lähtisi.
Usein laitankin alle jonkun syvähoitavan jonka annan vaikuttaa vesijuoksemisen aikana, kaksi kärpästä yhdellä iskulla!
sonjis
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Tammi 2011, 22:10

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja sonjis »

Kiitos kaikille tähän ketjuun kirjoittaneille ihan valtavasti!

En ole ennen mitenkään edes tullut ajatelleeksi, että hiuksia pitäisi erityisesti suojata uintireissuilla. Mutta nyt kun mulla on kasvatusprojekti käynnissä ja olen teidän juuresten ansiosta muutenkin alkanut valaistua näissä hiusasioissa ja toisaalta aion aloittaa säännöllisen uimaharrastuksen, päätin eilen ennen uintireissua opiskella juurta jaksain :) miten voisin tehdä uintiharrastuksesta mahdollisimman vähän hiuksia rasittavan.

Luin koko ketjun läpi ja teidän hyvien neuvojen opastamana hiukseni olivat itse asiassa uintireissun jälkeen paremmassa kunnossa kuin ennen sitä! :o

Ensinnäkin ostin silikonisen uimalakin, jonka alle laitoin hiukset kahdelle tiukalle letille. Kastelin hiukset kauttaaltaan suihkussa ennen uintia, ja uimisen jälkeen huuhtelin heti hyvin miedolla ruokasooda-vesiliuoksella (LHC:n foorumeilla nimimerkki ktani suositteli soodavedellä eli "club sodalla" huuhtelua, mutta koska Suomessa ei ole myynnissä jenkkiläistyyppistä soodavettä ja toisaalta hiilihapon lisäksi soodavedessä on yleensä vain natriumbikarbonaattia eli ruokasoodaa, päättelin että mieto ruokasoodaliuos saa kelvata) ja vielä runsaalla vedellä. Sitten levitin päähän noin 1 rkl kookosöljyä ja suuntasin saunaan. Saunan jälkeen pesin tuunatulla öljy-shampooseoksella ja laitoin perään vielä öljyillä, omenaviinietikalla, karpalomehulla ja rooiboksella terästettyä hoitissekoitusta peseytymisen ajaksi. Lopuksi kuivasin t-paitaan käärittynä (plopping) ja levitin pyyhekuiviin hiuksiin seosta, jossa oli 1 osa kooosöljyä ja 6 osaa aloe vera -geeliä.

Illalla hiukseni menivät ihan mielettömille korkkiruuveille, mikä on tässä luonnonkiharassa aina merkki hyvästä kosteutuksesta. Mutta aamulla vasta odotti paras ylläri: hiukseni olivat silkkisemmät ja sileämmät kuin ehkä ikinä aiemmin! :D
Tai no ehkä pestessäni intialaisilla yrteillä (Eliah Shahil -shampoojauhe) ja laittaessani perään kissanminttu-uutehuuhtelun olen päässyt samantapaiseen lopputulokseen, mutta kemikaalipohjaisilla tuotteilla en ikinä...

Kukapa olisi uskonut, että hiukset voi uimahallissa uinnin jälkeen olla paremmassa kunnossa kuin ennen uintireissua? Nyt on sekin nähty, kiitos teidän mahtavien neuvojen! En tiedä miten kyllin kiitäisin, koska aiemmista epäilyistä huolimatta näyttääkin siltä, että voinkin huoletta yhdistää uintiharrastukseni ja hiusten kasvatus- ja hellimisprojektini <3
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827
Kunis

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja Kunis »

http://www.youtube.com/watch?v=Ze_sbkJikMg Tällainen lakki vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta kun tukkaakin on jo kiva pehko.

Mun tekisi mieli aloittaa uiminen. Tukanpesupolitiikka kuitenkin arveluttaa. Päänahka kuitenkin hikoaa kamalasti lakin alla. Itse en ole lakkia pitänyt, niin en ole varma. Hikoaako? Se rajoittaisi uimakertoja kahteen viikossa, koska useammin ei tekisi mieli pestä/huuhdella/kastella.

Edit: haha, iski senverran kova mulle_nyt -olo, että tilasin tuollaisen. Pitää siis alkaa tutustua seudun uimahalleihin.
Viimeksi muokannut Kunis, 05 Huhti 2011, 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SC
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 483
Liittynyt: 24 Kesä 2009, 11:06

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja SC »

Eilen tätä lueskelin ja kokeilin sitten Caribian kylpylässä uimassa ollessani tuota hoitoaineen lisäämistä. Ennen altaille menemistä laitoin hiuksiin hoitoainetta (suihkun jälkeen) ja letitin ne jolloin hoitoaine ei pääsisi valumaan tukasta niin hyvin pois ja kävin kerran avaamassa letit ja laittamassa vähän lisää (silikonipitoista hoitoainetta). Annoin hiusten kuivua, enkä käyttänyt hiustenkuivaajaa.

Hiukset selvisivät koettelemuksesta ihan hyvin, latvat ehkä vähän kuivemmat kuin mitä mennessä, mutta jos sitä aloittaisi öljyämisen vihdoinkin niin saisi latvojakin vähän hoidettua.
1aFMii,&nbsp;kasvatus käynnissä
<3 TT, vauvashampoo, kookosöljy
Strix

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja Strix »

^^Paljonko lakki kustansi?
Kunis

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja Kunis »

Tilasin uintikaupasta 19,90€ + postit 3,90€, silloin sai mustikan sinisenä. Harmaan olisin halunnut, mutta sitä löysin vain saksalaisesta ebay-kaupasta turhan roimilla postareilla. On kyllä kätevä, tykkään!
Luscious
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1227
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:05

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja Luscious »

Onkohan se paha tapa jos laitan toistekkin kasteltuihin pituuksiin vähäsen rypsiöljyä? Tarkoitan että likaako se vettä? En ole tästä ihan varma, koska öljyhän ei periaatteessa liukene veteen.. No, se kuitenkin toimi ihan älyttömän hyvin kloorivedeltä suojaamisessa! Paremmin mielestäni kuin silikoonilla vuoraus. Laitoin samaa öljyä vähän poskiinkin ja posket tuntuvat nyt pehmeiltä ja hyviltä.
Vuosikausien hiusten hennauksien ja kasvatuksen jälkeen takaisin omaa vaaleaa sävyä kasvattamassa...
Gekko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 652
Liittynyt: 21 Syys 2011, 08:58

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja Gekko »

Itse kyllä uintia harrastavana toivoisin, etteivät ihmiset veisi altaisiin mitään ylimääräisiä mömmöjä hiuksissaan tai naamassaan. Vedessä on ihan tarpeeksi möhnää, vaikka kaikki eivät ajattelisikaan, ettei tämä nyt mitään haittaa kun kaikki muutkin. ::)

Hankin viime keväänä uimalakin, pienen epäröinnin jälkeen. Mietin että näyttääkö se tyhmältä, ja sitten totesin että olen menossa uimahalliin uimaan kuntoilumielessä, enkä esittelemään kauneuttani. Marssin siis Prismaan ja ostin sopivalta näyttävän uimalakin, mustan arena-merkkisen. Se on ollut ihan korvaamaton. Reunat ovat sen verran tiukat, että klooria ei hiuksiin enää pääse, ainakaan en ole haistanut, ja hiukset tuntuvat myös paremmilta. Uinnin jälkeen ihan tavallinen pesu ja hoitoaine riittää. Olen jopa alkanut tykätä lookistani lakki päässä - siitä tulee jotenkin sporttinen olo. :D

/ Niin ja tämä tuli siis mieleen, kun olin koko ketjun lukenut, ei ole osoitettu kenellekään henkilökohtaisesti.
Viimeksi muokannut Gekko, 29 Syys 2011, 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hennatut vyötärömittaiset hiukset 1b M ii.
naapio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1381
Liittynyt: 02 Syys 2009, 20:39

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja naapio »

Minäkin olen nyt alkanut käydä polskimassa ihan kuntoilutarkoituksessa ja tulin bongailemaan vinkkejä hiusten suojaamiseen. Ei kai kukaan tosissaa uimahalliin tunge päähänsä hoitoainetta altaaseen mennessään jos on mitään mahdollisuutta että pää menee veden alle? Kyllähän meikitkin pestään pois koska tarkoitus on nimenomaan pitää vesi puhtaana.

Olen nyt kaksi kertaa käynyt uimassa, tukka kasteltuna ja tiukalla letillä enkä ole sitä huuhtelemisen lisäksi mitenkään käsitellyt uinnin jälkeen. Itse asiassa mun liukkaassa ja silkkisen ohuessa tukassani mahdollinen pieni karheutuminen olisi vain toivottavaa, mutta en ole huomannut ainakaan vielä muutoksia suuntaan tai toiseen. Aloin kuitenkin pohtia että jos jatkan tätä harrastusta yhtä aktiivisesti niin jotain suojaamista pitäisi varmaan miettiä. Mun käyttämäni halli on otsonoitu eli klooria on vähemmän, mutta onhan sitä silti. Missään kukkakuvioisessa tms suihkumyssymäisessä retroviritelmässä en kyllä kestä uida, pokka ei pitäisi. Tuo kaksivaiheinen malli vaikutti ihan ok:lta jos se olisi tiivis, mulla on niin kääpiöpieni ja takaraivoton pää että vähänkään väljä ei varmaan pysyisi.
Raitoja käpälään!
Kunis

Vs: Hiukset ja uiminen

Viesti Kirjoittaja Kunis »

Kyllähän se tosi kireä on. T. takaraivoton isopää.
En ole kumilakkeja koskaan kokeillut, joten en sinänsä osaa verrata. Kaksiosaisen lakkini päällikupu on kuitenkin tosi pieni, ja tekstiilisenä se venyy sitten aika paljon pysyen kuitenkin tosi napakkana. En ole hetkeen pitänyt silmällä että onko noita urheiluliikkeissä tai sokoksilla tms. esillä ja sovitettavissa.

Lakit on kyllä muutenkin hämmentäviä. Välillä tuntuu, että leikkaa pään koosta kolmasosan pois niin, että koko kehon mittasuhteet heittävät.
Vastaa Viestiin