Värikriisi :/

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
hipitti
Haiven
Haiven
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Syys 2013, 18:05

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja hipitti »

Apua kaipaan minäkin !

Kemiantietoiset kampaajat ja ekokampaajat saa mielellään auttaa :'D

Alkutilanne: noin 7-asteinen neitsyttukka, todella ohut, hento ja kiharahko.
Visio: nyt heti kestävät vihreät latvat mulle!
Lopputulos: niin hellästi kampaamossa vaalennettu, ettei edes vaalentunut. Kova vaalentaminen räjäyttää mun tukan. Elumenit päälle jotka lähti heti irti. Laitettiin lisää, lähti edelleen heti irti, niin että vihreä oikeen valui. :D Missä vika?

Lisätietoja: Yleensä en käy kampaajalla tai käyn pelkästään ekokampaajalla, koska olen herkkä ja allerginen normikampaamon myrkyille. (Pelkästään tuoreet ellulatvat kaulaa vasten kirveli) Pyrin eettisiin + ekologisiin tuotteisiin ja olen vegaani. Yleensä pesen rhassoul-savella, ellutusta suojatakseni en välttämättä käyttäny shampoota lainkaan tai käytin kikhernejauhoja ja uitin latvat elumen-hoitsikassa ennen pesua.

Tällä hetkellä: todella epätasaisesti haalistunut suonvihreä tukka 8C ja tää loppuväri ei lähde irti sitten millään vaikka uitan Meinebase+ruokasoodassa.

Haluaisin oikeasti To del la kestävän vihreän värin latvaan. Pitääkö vaalentaa normivaalennuksella vai toimisko savivaalennus? Mikä on pysyvin vihreä? Kerta ellu valuu pois niin onko se joku suoraväri? Myydäänkö Euroopassa edes kirkkaanvihreää kestoväriä? (Vaikkakin ne ois niitä eläimillä testattuja ppd-myrkkyjä.....) Entä millä kestää pestä? Omenasose? Sekin on kieltämättä ärsyttävää jos se vihreä taas valuis kaikkialle :'D

Vaikeita kysymyksiä, olkaa kiltit vastatkaa ajatuksella!&nbsp; <3

Toinen vaihtoehto: nykäisisinkö hennan latvaan? Tavoitteena siis ikuinen väri ja punanenkin olis ihan jees jos vihreä ei ala toimia :'D Mutta tarttuuko se kirkkaana tän ihmevihreän päälle? Haalistaako hennaa rhassoulilla pesu? Joskus siis ollut hennattu alatukka ja se oli mulla ihan mahtava silloin.
2cFi, yrittää kasvattaa ohutta rimpulaansa. Tällä hetkellä yli bsl (jos kasvaa niin antaa mennä vaan)
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Mulla ei ole nyt jokaiseen kysymykseen vastausta, mutta eipä taida olla olemassa kestävää vihreää. Kestovärikään ei ole oikeasti kestoväri, vaan sekin haalistuu pesussa etenkin jos on kyse jostain äärimmäisestä väristä kuten vihreä, kirkkaanpunainen, sininen. En ole tosin koskaan edes törmännyt vihreään kestoväriin. Jos siis vihreät latvat mielit niin pohjalle riittävä vaalennus että saat vihreän väripigmentin näkymään. Sen jälkeen jatkuvaa värin ylläpitoa säännöllisillä värjäyksillä, joko ellulla tai suoravärillä.

Voisiko tuo elumenin pysymättömyys johtua ettei pohjaa ole tarpeeksi vaalennettu/käsitelty? Pitkässä ajassa ellukin toki kerrostuu, jolloin ei haalistu niin helposti, mutta en usko että voit saada aikaan vihreitä latvoja joihin ei tarvitsisi myöhemmin lisätä pigmenttiä.

Värin poispesemiseksi kannattaa kokeilla askorbiinihappoa jota sekoitetaan shampoon sekaan. Ei ehkä kovin ekoa, mutta on tehokasta. Tarkempia reseptejä ja vinkkejä löytyy tuolta värinhaalistus-ketjusta.

Savivaalennuksesta en ole edes kuullut, mutta aivan mutulla voisin kuvitella ettei se ole tarpeeksi tykki käsittely hiukselle että suoraväri voisi siihen perään tarttua. Suoraväri tarvitsee pohjaksi aika kunnolla käsitellyn hiuksen että se tarttuu. Ja se peseytyy joka pesussa vauhdilla pois joten väriä täytyy lisätä usein.

Hennaus olisi kohdallasi varmasti toiveesi huomioiden realistisempi vaihtoehto. Kannattaa ehdottomasti hankkiutua siitä vihreästä pohjasta ensin eroon ennen kuin laitat hennaa päälle ettei väristä tule nuhjuinen.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Monty
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 581
Liittynyt: 19 Heinä 2012, 12:10

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Monty »

päivitys: tuo oranssihtava vaalennettu latva sai päälleen vihreää Crestol fantasy color suoraväriä, oliskohan se tuo jade green (näyttää helmiäiseltä purkissaan.)

Eka latvojen värjäys ei oikeen ottanut, mutta tokan muhituksen jälkeen tuli mitä kaunein vihreä ja se KESTÄÄ! Olen nyt varmaan alkusyksystä lähtien pitänyt tätä ja latvamuhitus kerta viikkoon pitää värin kirkkaana.&nbsp; <3

Jopa äidin mielestä vihreä latva sopii mulle paremmin kuin tuo vaalennettu&nbsp; :o
Suosikit: XZ Niittyvilla hoitis, Body Shop Aloe vera putsari & voiteet, Paula's Choice BHA:t
Heidijohanna
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Joulu 2008, 22:51

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Heidijohanna »

Uskaltauduin vaihtaa violettiin&pinkkiin pari kuukautta sitten. Nyt mietin sinistä :3 Toisaalta useamman color mask muhittelun jälkeen väri ei haalistu vaalean lilasta joten en tiedä mikä lopputulos sitten olisi sinisen maskin kanssa.&nbsp; Mutta vaaleaan ei näköjään enää ole paluuta kun väri ei lähde pois. Toisaalta harmittaa kun sairastuin tähän "yksisarvis-tautiin"&nbsp; ::)
Ananas
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 744
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 15:33

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Ananas »

^ Oletko pitkään haalistellut violettia? Luulisin, että sitkeästi kun jatkat haalistamista, violetin punaiset pigmentit pikkuhiljaa lähtee ja väri alkaa sinertää. Se ei välttämättä ollenkaan huono pohja siniselle olisi.
Heidijohanna
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Joulu 2008, 22:51

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Heidijohanna »

^ Nyt haalistellut reilun kuukauden ja väri tuntuu jämähtäneen huonokuntoisiin latvoihin. Vielä olisi luumunviolettia color maskia jäljelläkin mutta kyllästyin väriin toisessa putelissa ja tämä haalistunut ei näytä yhtään pahalta... kokeilempa sitten rohkeasti johonkin pieneen osioon tuota sinistä maskia minkä ostin&nbsp; :3
Ananas
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 744
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 15:33

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Ananas »

^ Yksi kaunis vaihtoehto voisi olla sininen violeteilla raidoilla tai toisin päin. Siinä voisi hyödyntää ne valmiiksi violetit osuudet, mutta saisi väriin täysin uutta potkua.

Itselläkin tällä hetkellä violetti tukka, johon olen kyllästynyt. Nätti on periaatteessa, mutta jotain puuttuu. Jopa tummempaan väriin siirtymistä olen miettinyt ensimmäistä kerrtaa yli kymmeneen vuoteen. Olisi radikaalin tuntuinen vaihtoehto näiden sateenkaaren värien jälkeen.&nbsp; :D
Ananas
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 744
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 15:33

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Ananas »

Jaha, edellisestä viestistä jo yli kuukausi ja oma kriisini jatkuu edelleen. Olen sitkesti jatkanut lilalla, mutta eilen päätin, etten enää värjää. Saa loppu Biozell jäädä kaappiin. Omaa, neurtaalin kasin juurikasvua on reilusti. Osa hiuksista on vaalennuksen jäljiltä ollut lähtökohtaisesti lämpimän sävyisiä ja 8-9 tummuusasteeltaan, niistä lila on lähes kokonaan haalistunut tai sellainen hento, lämpimän sävyinen vivahde vain jäljellä. Jonkin verran päällimmäisistä hiuksista on vielä reilun violetteja ja etummaiset hiukset ovat sinisiksi muuttuneet lämpimien pigmettien huuhtouduttua pois.

Nyt voisin valita joko pitkäkestoisen haalistusurakan ja/tai pinkillä ja oranssilla suoravärillä taittelun, radikaalin leikkauksen, millä lähtisi suurin osa värjätystä pois tai kunnolla tummempi väri koko sekamelskan päälle. Leikkaus ja tumma väri olisivat nopeita ja siksi houkuttelevia vaihtoehtoja, mutta sisältävät omat riskinsä. Haalistelu ja suoraväripelleily turvallisia, mutta vaativat sitkeyttä. Mitähän tässä tekisi?
Hanzku
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 435
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:47

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Hanzku »

Löysin taas juurikasvun pariin viiden (!) vuoden tauon jälkeen, yllättäen värikriisin takia. Kriisi sai alkunsa kun muutettiin Saksaan ja hiukset alkoi nopesti muuttua vihertäväksi. Minulla oli olkapäiden yli ylettyvät hiukset joissa ehkä viitisen senttiä vanhoja blondauksia latvoissa, muuten oma väri, noin 8-7. Tuo vihreä vedestä tarttui myös värjäämättömään hiukseen eikä syväpuhdistavat ja mineraaleja poistavat shampoot auttaneet yhtään. Ainoastaan c-vitamiini-syväpuhdistava shampoo -pesulla lähti, mutta seuraavasta normaalista pesusta tuli heti vihertäväksi ja hiukset tuntui tosi reippaasti kuivuvan tuosta happopesusta. -> Päätin värjätä suunnilleen oman tummuusasteen, lämpimällä&nbsp; sävyllä eli 7-asteisella. Väri huljahti noin 5-asteiseksi. Sitten taas askorbiinihapolla pesemään -> oranssin kellertävä tukka koska väri lähti ja värjätty hius ilman väriä jäi.&nbsp; :-\ Seuraavaksi blondaamaan koska blondit sopii mulle paremmin kun tummat yhtäkkiä muistin. No raitojen ja värinpoiston ja 8.1 värin jälkeen hiukset on 8-9 tasoiset ja epätasaisen väriset niiden raitojen takia (miksi ensin ajattelinkaan että se olis hyvä ratkaisu). Ja jälleen hiukset vihertää joten säännöllisesti lisäilen pirkan pinkkiä suoraväriä hoitoaineeseen, eli jossain valossa hiukset hieman pinkihtää. Nyt en tiedä mitä tehdä. Väreillä en taida enää uskaltaa värjätä hetkeen, edellinen väri jäi kutittelemaan ja kihelmöimään ja pelkään että olen allerginen. Aiemmin tuo kihelmöinti on aina loppunut huuhdellessa. Eli suoraväreillä siis mennään.

Saksasta ei saa vanhoja tuttuja biozelliä ym aiemmin käyttämiäni. Oletteko kokeilleet Maria Nilan Color refresher tuotteita? Mietin saisinko niistä sekoittamalla hiuksia ihan vähän tummemmaksi ja siedettävän väriseksi. Cocoa red taitaisi olla liian tumma, jos sekoittaisi sitä, sandia ja hoitoainetta jotta saisi tämän hailakan blondi-pinkin vähän luonnollisemman väriseksi ja kuitenkin vihertävyhden kuriin...&nbsp; Vai onko toivoton urakka vai pitääkö tyytyä elämään vihertävän ja/tai pinkihtävän blondin kanssa?

Miksi ikinä lähdinkään tähän värikierteeseen?&nbsp; :-\ Olin jo niiiin lähellä kokonaan omaa väriä.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Tämä ei nyt välttämättä ole ihan kriisi, mutta en ollut täysin tyytyväinen värjäystulokseen. Mulla on ollut tapana keväisin värjätä vähän hiuksia, yleensä astetta vaaleammaksi. Piristystä kesään. Ja sitten värjään syksyllä takaisin tummanruskeaksi (oma väri) kun juurikasvua tuppaa liikaa ja vaalea väri alkaa kyllästyttämään.

Nyt hiuksista tuli kuitenkin tooosi punertavat ja saa mun kasvot näyttämään tosi kalvakkailta. Mietin että laittaisin tummanruskeaa päälle.

Kuinka nopeasti uskallan laittaa toisen värin, ettei hiukset kärsisi kauheasti? Mun hiukset eivät ole ainakaan ylikäsitellyt, olen niitä markettiväreillä värjännyt kerran, max kaksi kertaa vuodessa. Hiukset on hyvässä kunnossa lukuunottamatta latvoja, jotka luonnonkiharan takia on aina sellaista takkuista ja karheaa, vaikka mitä aineita niihin lykkäisin.
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

^ Mä olen useammalta kampaajalta kuullut, että ainakin 2 viikkoa olisi hyvä odottaa ennen uutta värjäystä jos haluaa hiuksiaan säästellä. Jotain suojaavaa käsittelyäkin (kookosöljy, Olaplex tms.) voisi mahdollisesti hiusvärin yhteydessä käyttää hiusvaurioiden minimoimiseen.
Sway
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Touko 2006, 21:21

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Sway »

Auttakkee! Kävin viikolla kampaajalla, ja tummanruskeaan hiukseen päästettiin tavoitella ruusukullan väristä latvustoa. No ei onnistunut, tää on ihan kamala. Tyvestä värjättiin tummaksi mutta latvasta tuli punainen. En tarkkaan tiedä että mitä taittoja tms laittoi, ennen ekaa pesua tukka oli ihan ok mutta sitten sieltä paljastui ihan perus punainen latva. En tykkää yhtään, raja tumman juuren ja punaisen latvan välillä on tosi tökerö. Heitin eilen latvaan rialin vaalennusvoiteen ajatuksena saada latvaa vähän vaaleammaksi jotta voisin sävyttää tän jollain. No tulihan latvasta ehkä vähäsen oranssimpi, ai että on ihana. Mutta mitä tähän uskaltaa laittaa? Saanko tätä mitenkään esim ruskeaksi?😣 ps.laittaisin kuvan tähän mutta en jostain syystä saa liitettyä.
Kosmetiikkahörhö.
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Saahan sen ruskeaksi ihan värjäämällä, mutta mitäs jos kokeilisit ensihätään vaikka ruskeaa KC:n colormaskia?
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
millamagia
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 108
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 23:01

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja millamagia »

Laitoin noin kk. sitten hiuksiin jotka puoleen selkään niin punaista hennaa, sen jälkeen laitettu vaaleanruskeaa hiuksiin. Nyt hiukset sekaväriset ja sävy ei kovin kaunis. Oma väri on vaaleahko, Miten saan tämän punertavan värin pois hiuksista? Tummemmaksi en halua värjätä enää.
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Värikriisi :/

Viesti Kirjoittaja ellen »

Kävin muutama päivä sitten kampaajalla, enkä tiedä mitä hiuksille tapahtui. Haluan aina todella kylmän sävyn hiuksiin, mutta raidoista ja muista hiuksista tuli mielestäni liian lämpimän sävyiset. Mietin, että sisälsikö pesupaikalla käytetty sävy liian tuhtia hapetetta, sillä myös oman väriset hiukset ovat vaalentuneet melko paljon ja ovat nyt selvästi lämpimämmän/keltaisemman väriset. Vaikka pidänkin tästä yleisesti entistä vaaleammasta sävystä, minua harmittaa hiusten kellertävyys ja se, että kaikki hiukset ovat vaalentuneet, eivät vain raidoitetut hiukset. Tällöin tummemman, oman värisen juurikasvun kasvaessa väriero värjättyyn hiukseen tulee olemaan selkeämpi kuin aiemmin, mikä harmittaa kovasti, koska ennen pidempikään juurikasvu ei juuri haitannut/näkynyt liikaa.

Pesupaikalla laitettu viileä sävy peseytyi pois ehkä kahden pesun jälkeen, se ei pysynyt tällä kertaa hiuksissa juuri ollenkaan.

Voiko tälle tilanteelle enää tehdä mitään niin, etteivät hiukset vaurioidu entisestään? Tietenkään en voi saada oman värisiä, tummempia hiuksia takaisin, mutta voiko väistämättömästi esiin tulevaa juurikasvua yrittää pehmentää jotenkin, esim. smudge roots -, shadow roots - tai reverse ombre - tekniikoilla? Käytän Olaplexin kakkosainetta kotona hiusvaurioiden korjaamiseen, kampaajalla en raaski ostaa lisäpalveluna Olaplexiä, koska on sen verran hintava käyttämässäni kampaamossa.

Olen laittanut kampaamoon sähköpostia asiasta, vielä en ole saanut vastausta. Häätyy varmaan alkaa soitella sinne päin, jos eivät vastaa pian.
Vastaa Viestiin