Kutiseva päänahka

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Mun viimeaikainen pelastukseni rasittavan päänahan hoidossa on seuraavanlainen:
Pesu palashampoolla (J.R. Ligget's Jojoba & Peppermint käytössä nyt, ei juuri eroa muista kokeilemistani paloista), huuhtelu seoksella missä on teetä (mitä tahansa mitä pannunpohjalla on jäljellä ::)), väkiviinaetikkaa hintsusti ja ehkä todella, todella vähän kookosöljyä. Huuhteluun lisäilen vielä eteerisiä öljyjä vähän sen mukaan mikä tuoksu sillä hetkellä sattuu miellyttämään, eukalyptus on tosi kiva.
Ja sitten ehkä se Holy Grail... Eli luonnonharjaksinen hiusharja ja ahkera nahkaa myöten harjaaminen. Ihan käsittämätöntä miten päänahka on rauhoittunut tehokkaalla harjaamisella! Viime pesuväli taisi olla miltei viikon, sitä ei ole tapahtunut sitten murkkuiän! Kävin pääni läpi harjalla ainakin kerran päivässä tarkasti ja erikseen vielä jos sattui kutittamaan jostakin. Tukka näytti juuri harjauksen jälkeen viimeisinä päivinä ennen pesua vähän rasvaiselta, mutta kun kävi hiukset vielä nopeasti läpi pää alaspäin, niin kuontalo oli taas ihan siistin näköinen. Kuivashampoo auttoi myös, käytin itse yrteistä ja maissijauhosta tekemääni seosta.

Ihanaa kun päänahka on nyt ollut niin rauhallinen. Ei punoistusta ja köhnimistä, hilseilyä tai muutakaan ärsyttävää. Tämä kun kestäisi niin olisin todella tyytyväinen!
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja janniina »

AAAAaaaaa!!! Hermo menee, kun aina syksyn tullen päänahka on kuin tulessa. KUTITTAA niin vietävästi! En haluaisi hiusten kustannuksella tehdä mitään päänahanhoitotoimenpiteitä, mutta olen joutunut ottamaan sulfaattishampoopesut n. joka toinen viikko ohjelmaan, kun päänahka ei kertakaikkiaan kestä. Haluaisin elää sulfaatitonta ja CO-pesujen täyteistä elämääni, mutta ei onnistu kun kutittaa.

Varmaan oikea linja nyt on se, että latvoihin öljyä hoitista öljyä hoitista hoitoa rakkautta ja päänahalle kova kovaa vastaan.

Ärsyttää. Vituttaa, jos saa sanoa rumasti.
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja janniina »

Onko kellään kokemusta tälläsestä tuotteesta: http://www.internetapteekki.fi/ducray-k ... 00-ml.html
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja ZEN »

^Kokemuksia tuosta ja vastaavista löytyy täältä: http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... p?t=28.210
Cogito ergo doleo.
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Jes jes jes! Ostin 99% Aloe vera geeliä ja hieroin sitä päänahkaani. On jokseenkin mielenkiintoinen operaatio, kun tukka on pitkää ja sitä on runsaahkosti. Ainakin aina siellä, minne yrittää sormenpäänsä ujuttaa.

Tuo geeli tuntuu ihan super ihanalta päässä ja rauhoittaa kutinan nopeasti. (Geeli tuntuu ihanalta kaikkialla muuallakin, missä kutittaa. Olen tänä talvena kärsinyt taas vaihteen vuoksi ikävästä ja hyvin kutiavasta ihottumasta selässäni ja Aloegeeli auttoi hyvin siihenkin.)

Sen lisäksi, että geeli tuntuu ihanalta päänahassa, se ei sotke eikä tahmaa hiuksia. Itseasiassa hiukset, jotka "joutuivat" kosketuksiin geelin kanssa, tuntuvat tosi sileiltä ja hoidetuilta.

Tämä on ihanaa tavaraa, haluaisin uida aloegeelissä!&nbsp; :l <3 <3
rhoda
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 614
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 09:07

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja rhoda »

Aloe vera on kyllä ihan huippukamaa. Käytän sitä aina hyttystenpuremiin ja auringonpolttamiin. Finninaluillekin sitä laitan ihan vain sen rauhoittavuuden vuoksi, eikä se nyt haitaksikaan ole ollut. Ja tosiaan tuo päänahka. Mun pääni on kutissut aika paljon viime aikoina ja aloe on kyllä sinänsä avuksi, mutta se hierominen on tosiaan hieman hankalaa kun tuntuu, ettei sitä oikeaa kohtaa meinaa löytää ja geeli vaan häviää hiuksiin.

Tänään pesin päänahan Lactolinella. Olen niin turhautunut tällä hetkellä käytössä olevaan shampooseen (XZ mustaherukka) eikä mun lempparishampootakaan ole enää saatavilla. &nbsp;:#
Viimeksi muokannut rhoda, 06 Helmi 2015, 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Tuota geeliä on kyllä tosi vaikea saada päänahkaan niin, että se oikeasti menisi sinne nahkaan eikä vaan tukkaan. Pitää pistää semmoisia pieniä nokareita kerrallaan niin, että toisella kädellä tekee jotain oienen jakauksenkaltaista tukkaan ja toisella koittaa tökkiä geelin päänahkaan. Ei se siltikään helppoa ole.
Oikeasti kuitenkin haluaisin, että olis ämpärillinen aaloegeeliä, mihin voisi työntää koko pään.&nbsp; ::)
Taistelukonna
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 97
Liittynyt: 01 Joulu 2012, 16:29

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Taistelukonna »

Mäkin olen nyt käyttänyt geeliä jonkin verran pahimpiin kohtiin. Viime vuonna ostin myös ihan juoksevaa aloe veraa ja laitoin suihkepulloon, hyvältähän se ei tuoksu mutta toimi. Nyt suihkepullo on toisessa käytössä joten olen joutunut tyytymään geeliin&nbsp; :D

Jostain syystä nyt parin kuukauden aikana päänahka on tosiaan kutissut ja hilseillyt ihan hirveästi, jopa normaalia talvikutisemista enemmän. Muutin tosin uuteen asuntoon ja täällä on aika kuiva huoneilma. Koska olen ollut aika paljon kotona, olen jättänyt hiustenpesun vähemmälle. Ennen pesin pari kertaa viikossa shampoolla ja loput päivistä pelkällä vedellä, nyt olen jättänyt vesipesutkin pois välillä useammankin päivän ajaksi siinä toivossa että päänahan oma rasva hoitaisi ja pitäisi kutinan ja hilseilyn loitolla, ja että päänahan kosteustasapaino ja rasvan tuotanto hieman tasapainottuisi. Mullahan päänahka rasvottuu supernopeaan eli aikamoisella rasvaletillä täällä heilutaan&nbsp; :-\ Onneksi on pipokausi että kehtaa käydä kaupassa&nbsp; :D

Kyllä tää ehkä jonkin verran on auttanutkin, mutta heti pesun jälkeen ollaan taas lähtötilanteessa. Mihinkään spessushampoihin tai ylipäätänsä uuteen ei ole varaa, tällä hetkellä käytössä on joku Chagrin Valleyn shampoopala, oisko ollu Herb Garden. Öljyjä olen koittanut saunan yhteydessä käyttää nyt enemmän, niitäkin on vain niin vaikea saada pitkän tukan lomasta sinne päänahkaan&nbsp; :#

Siihen tulokseen olen tullut että ilmankosteuttaja helppisi ihan suunnattomasti (koko kropan ihokin hilseilee kuivuudesta välittämättä mitä rasvoja käytän). Kunpa joku semmosen lahjottaisikin&nbsp; ;D

Olipas pitkä viesti. Pakko sanoa vielä loppuun että voi mitä first world problemsseja.
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja janniina »

Ite oon käyttänyt nyt tätä: http://www.verkkosivuapteekki.fi/Aco-ko ... lle-120-ml

Toimii ihan superhyvin. Hilseily vähentynyt huomattavasti ja mikä ihmeellisintä, EI LÄHMÄÄ! Olin ihan varma ettei pesun jälkeen voi laittaa mitään päänahkaan jos ei halua lähmää, tämä on taas ihan ihme mömmö: voin hyvillä mielin läträtä kaikkiin kutiaviin kohtiin ja kutina on tipotiessään pesun jälkeen.

Parastahan on se, että ne pesun jälkeen leijailevat hilsehiutaleet ovat vähentyneet huomattavasti: niitä toki tulee edelleen (varsinkin jos en ennen pesua ole laittanut päänahkaan pariksi tunniksi perusvoidetta) mutta todella paljon vähemmän. Tosi hyvä tuote&nbsp; :ts
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja janniina »

Kävin reilu viikko sitten ihotautilääkärillä, kun tuosta Acon aineesta loppui tehot. Alkuun toimi kyllä kivasti, mutta nyt kun sain ton kortisoniliuoksen (sen lisäksi määräsi Humektania, jolla rasvataan päänuppi ennen pesuja ja jotain Dukray Elution tms. -shampoota) Ekaa kertaa pitkään aikaan ei päänahka kutissut ja hilseillyt nyt kun oon tota kortisonia käyttänyt. Olisi vaan aiemmin pitänyt mennä sinne lääkäriin eikä pitkittää, kun oli välillä oli melkeimpä tuskastakin se kutina.

Tosta shampoosta en osaa sanoa, pelkäsin kyllä että sulfaatittomuuteen ja CO-pesuihin tottunut päänahkani riehaantuu SLS:sta, mutta varmaan rasva+kortisoni pitänyt sen aisoissa. Tai sitten se vaan toimii ja olen epäluuloinen&nbsp; ;D
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Co-pesiäut ovat kyllä pelastaneet päänahkani. Niihin siirryttyäni päänahkani on vähitellen lakannut kiukuttelunsa, eikä loppupeleissä edes tunnu rasvoittuvan normaalia enempää. Pesen shampoolla hiukseni joka kolmas tai joka neljäs pesukerta ja päänahka on lakannut sekä kutinan että hilseilyn.

Acon hiuspohjageeli auttoi aika vähän. Mutta kun avasin pullon, kaadoin sisällöstä osan kylmästi viemäriin ja turautin tilalle aloe vera-geeliä, niin muuttui heti paremmaksi tuo aine.
Lalla
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1589
Liittynyt: 25 Helmi 2008, 21:44

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Lalla »

Talviaikaan mäkin laitan ensin silikonitonta hoitoainetta ja sitten pesu Sebamedin oliivipesunesteellä. Keksin myös hyvän kikan käyttäessä pois Lumin ällön hajuista öljypuhdistusmaitoa: öljyä päänahkaan ja sitten pesu. Putsaa päänahkaa eri tavalla kuin hoitiksen kanssa ja puhtaus kestää oikeastaan pidempään kun on ensin laittanut ton öljyhoidon päänahkaan. En siis putsaile öljyn kanssa aina, mutta sillon tällöin kun päänahka tuntuu sitä vaativan.

Kutisevaan päänahkaan on toiminut pesuissa Lactolinen pesunesta ja tuo Sebamedin oliivineste. Mulla ei ole kovin takkuuntuvat taikka vaativat hiukset, joten sen takia voi noita käyttää. Sulfaattien kanssa en ole huomannut erityistä vaikutusta, mutta silikonit aiheuttaa kutinaa ja myös näppyjä niskaan&nbsp; :( Silikoneissakin on varmaan eroja, mutta helpompi vältellä kun on nykyään silikonittomia hoitiksiakin tarjolla.
Melisande

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Melisande »

^ Lactoline yllätti positiivisesti hiustenpesussa, nyt kaksi pesua takana. Päänahka herkästi kutisee ja on melko rasvoittuva. Lisäksi sormissa on ajoittain ihottumaa, mikä ärsyyntyy entisestään pesuaineista, joten siksikin olen pyrkinyt minimoimaan käyttämäni pesuaineet. Lactoline siis käytössä käsi- ja suihkusaippuana, usein naamaputsarina ja nyt shampoonakin. Hoitoaineena tällä hetkellä XZ suklaa-vanilja ja hyvin pelittää :)
Amy
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 716
Liittynyt: 16 Syys 2006, 20:10

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Amy »

Mun kutiseva päänahka on ollut koko kutinan ajan herkkä rasvoittumaan, mutta nyt vaivaksi on tullut myös kipeät kohdat päänahassa. Näyttää ihan kuin siellä olisi paikoitellen tosi pieniä finnejä ja ovat raapiessa samalla lailla kipeitäkin kuin puhkeamassa olevat finnit.

Paul Mitchellin Special Tea Tree Shampoo on jonkin verran vähentänyt mulla kutinaa, Redkenin syväpuhdistava sitäkin enemmän mutta vaikutus ei kestä kummassakaan pitkään. Onkohan mulla yksinkertaisesti liian likainen päänahka?&nbsp; :D Tuntuu minusta enemmän kuivalta mutta rasvoittuu kuitenkin nopeasti ja hilsettä ei ole ollut ollenkaan.

Tuntuu, että tuo päänahka voi huonosti, hiuksetkin on muuttuneet ihan elottomiksi, kuiviksi ja kiillottomiksi sen myötä kun kutina alkoi.
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja ZEN »

^Mullakin esiintyy ihan finnejä päänahassa, ja on kutiava hiuspohja. Hiukset on pakko pestä päivittäin juuri hiuspohjan takia, vaikka hiusten rasvaisuuden kannalta joka toinen päivä kyllä riittäisi. Jos koko hiuksisto näyttää jotenkin nuupahtaneen, niin veikkaisin, että ongelma voi olla pesu- tai hoitoaineissa.

Itse voisin lämpimästi suositella apteekin lääkeshampoita kutiavaan hiuspohjaan. :) Mä kamppailin vuosikausia kutinan kanssa, koettaen löytää marketeista ja kampaamoista jotain sopivaa shampoota päänahalle. Sitten täällä keskusteluja lueskeltuani astuin vihdoin apteekkiin, ja tällä hetkellä mulla on käytössä kerran tai pari kertaa viikossa Selukos. <3 En tosiaan ole koskaan mitään virallista diagnoosia saanut hiuspohjan ongelmilleni, mutta kyllä se ainakin seborreaa muistuttaa. Hilseilyä ei ole ollut kuin joskus tosi pahoina kausina, yleensä on vain kutinaa ja jotain pientä epätasaisuutta hiuspohjassa, jota on tietysti kiva raapia...
Cogito ergo doleo.
Vastaa Viestiin