Kutiseva päänahka

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Simillä on muuten kanssa kuoriva naamio (System 4 Oil Cure Mask), joka sopii kuivallekin (esim. psoriasis) päänahalle ja hiuksille. Omaan makuuni tällaiset ovat kyllä liian hoitavia, mutta moni tykkää.

Mä ostin eilen System 4 Shale Oil -shampoota, ja yksikin käyttökerta tuntui jo tosi hyvältä. Mulla on kuivat hiukset, mutta tämä on mun mielestä tosi hellävaraista hiuksia kohtaan. Hiukset olivat itse asiassa pesun jälkeen kosteutetummat kuin pitkään aikaan. System 4 -sarjan shampoot 1 ja 3 ovat kyllä olleet mulle liian kuivattavia, mutta Shale Oil sopii tosi hyvin rasvaisen päänahan ja kuivien hiusten yhdistelmälle.

Edit: Shale Oil -shampoon pakkauksessa näköjään ihan luvataankin, että "ylläpitää kosteustasapainoa ja lisää kiiltoa".
Viimeksi muokannut evergreen, 27 Touko 2015, 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1cFii, oma väri.
Manna
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 3592
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 21:22

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Manna »

evergreen kirjoitti: ^ Simillä on muuten kanssa kuoriva naamio (System 4 Oil Cure Mask), joka sopii kuivallekin (esim. psoriasis) päänahalle ja hiuksille. Omaan makuuni tällaiset ovat kyllä liian hoitavia, mutta moni tykkää.
Olen taistellut pitkän aikaa kuivan päänahan kanssa (mulla on psoriaasista jonkin verran) ja ajattelin hankkia tämän System4 Oil Cure Maskin. Sarjan tuotteita on muuten kanta-asiakasetuina Yliopiston Apteekissa heinäkuussa.
That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.
enna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 20:16

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja enna »

Mulla on joskus aikaisemmin ollut päänahassa pieni, noin muutaman neliösentin kokoinen hilseilevä alue, joka kutisee. Saatuani kasvojen ihottumani kuriin, myös päänahkaongelmat katosivat. Nyt varmaan vajaata vuotta myöhemmin, mulla on taas samalla kohdalla päänahkaa eli lähellä hiusrajaa otsan yläpuolella samanlainen läikkä. Silloin viimeksi yritin hoitaa sitä kookosöljyllä ja perusrasvalla ennen pesua, mutta siitä ei ollut pitkäaikaista apua. Mikäköhän siinä on, että palasi nyt pitemmän ajanjakson jälkeen. Se kun ei näyttä/tunnu ihan "tavallista hilseilyä" olevan. Lisättäköön vielä, että olen nyt ja aikaisemmin käyttänyt suunnilleen samoja shampoita ja hiustenpesuväli on ollut joka toinen päivä ties kuinka monta vuotta.
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja tipson »

^ Minusta tuo kuullostaa seborrealta. Mullakin tulee läiskät aina samaan kohtaan ja ne on kyllä tosi sitkeitä. Kannattaa kokeilla Selukosia, kortisonivoidetta tai vaikkapa ketokonatsolivoidetta, jos ei muualla päänahassa ole ihottumaa niin paikallishoito voiteella on ihan hyvä vaihtoehto. Voit myös kokeilla pestä hiukset joka päivä ja se onkin yleisin hoitosuositus, jos kärsii ekseemasta.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
enna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 20:16

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja enna »

^Lähteeköhän se herkästi laajentamaan aluettaan? Ettei pian olisi koko päänahka ongelmainen.. Mikäköhän on voinut olla "laukaisevana tekijänä", että on tullut takaisin pidemmän tauon jälkeen?
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Seborrooiseen ekseemaan on elinikäinen taipumus, ja melko varmasti se kiusaa ainakin silloin tällöin ilman että sitä voisi täysin estää. Sitä tuskin kukaan osaa ennustaa, kuinka pahaksi se milloinkin äityy. Pahentavia ulkoisia asioita voivat olla esim. liian harva pesu tai hoitava pesuaine. Kesällähän tällaisia vaivoja usein kuitenkin helpottaa aurinko. Joillakin on sellaisia kokemuksia, että jotkut antibioottikuurit pahentaisivat ongelmaa, mutta en tiedä, onko tämän tueksi mitään faktaa.
1cFii, oma väri.
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja tipson »

Yksittäiset läiskät on usein tarkkarajaisia, mutta toki niitä voi tulla useampia. Laukaisevaa tekijää on varmasti hankala määrittää, se kun voi olla mitä vaan hormoneista stressiin. Alttius tali-ihottumalle kuitenkin jää loppuelämäksi ja valitettavasti se joillakin uusii tiheään. Lääkevoiteet ja -shampoot pääsee vaikuttamaan paremmin, kun kuorit ensin ihottumaa salisyylihapon avulla. Vältä myös ihottuman raapimista, koska se jos mikä pahentaa tulehdusta ja rikkoutunut iho edesauttaa ihottuman leviämistä. Mä olen toisinaan joutunut leikkaamaan kynteni ihan nysiksi, koska olen öisin herännyt siihen, että raavin kutiavaa päänahkaa :(

Evergreen ehtikin jo vastata, mutta laitanpas tämän silti :)
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
enna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 20:16

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja enna »

Kiitos vastauksista. Ikävää, jos nyt on taas yksi iho-ongelma lisää taakkana.. Toivottavasti pysyisi edes nykyisessä kunnossaan, kun ei käytännössä kuitenkaan vielä juuri elämää häiritse. Voisin kokeilla pestä tukkaa useammin eli päivittäin ja katsoa, onko sillä vaikutusta.
Ophelia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 365
Liittynyt: 12 Elo 2008, 14:49

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Ophelia »

enna, mulla on just tuollainen alue otsalla hiusrajassa, joka hilseilee ja kutisee ja jos erehdyn raapimaan sitä niin iho ärtyy ja oireet pahenee tosi herkästi. Se on ollut siinä tosi kauan, useamman vuoden, ja välillä oireet häviää mutta tulee aina jossain vaiheessa takaisin. Tuo oireileva alue on onneksi aika pieni eikä ole laajentunut ajan myötä, mutta samanlaisia oireita saattaa joskus olla niskassa tai korvien yläpuolella hiusrajassa. Eniten kuitenkin oireilee tuo otsalla oleva kohta. En oo oikein keksinyt mistä tuo johtuu, mutta kesäisin kun oon ollut auringossa ongelmaa ei juurikaan ole. Mulla on tosi hyvin auttanut Selukos, pesen sillä kerran tai kaksi heti kun tuntuu että kutina alkaa ja oireet pysyy poissa useamman viikon.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Seborrooiselta ekseemalta tuokin tosiaan kovasti kuulostaa.

Kannattaa vilkaista esim. nämä lyhyet selostukset aiheesta:
Tali-ihottuma
Pään tali-ihottuma
Ja erilaisista hoitotavoista kerrotaan esim. täällä.
1cFii, oma väri.
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Mulla on muuten cassian käyttö helpottanut älyttömästi pään kutinaa. Tuli vain mieleen kun eilen tein cassiakäsittelyn ja päänahka kiittää (hiusten ohella)
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
Vuhi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 118
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 18:07

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Vuhi »

Äh, alkanut taas kutisemaan ja kuivumaan päänahka. Mietin, että eikai Santen Ginkgo olive shampoosta johdu vai mistä. Monta kuukautta sitä olen käyttänyt. Vai hiushuuhteesta, jossa oli etikkaa? Pitäisi nyt varmaan kokeilla sitä ilman etikkaa, meinaan nokkosvettä.

Öljyhoito/hoitoaine öljyllä ei auttanut.
enna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 20:16

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja enna »

Minä olen nyt käyttänyt taas aikaisemmin mainitsemaani tapaa eli laittanut ongelma-alueelle perusrasvaa, joka on tuntunut auttavan siihen pahimpaan kutinaan. Oireiden lievitystähän se tietenkin vain on eikä ongelman poistamista.
Lalla
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1589
Liittynyt: 25 Helmi 2008, 21:44

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Lalla »

Onko kukaan kutisijoista kokeillut Ducrayn tuotteita? Löytyisi Sensinol-sarjasta seerumi sekä shampoo. Myös Extra gentel-shampoo voisi ehkä toimia? Nutricerat on ollut käytössä, mutta ei tuntunut kuivan päänahan shampoolta vaikka sellainen kuvaus Ducrayn sivuilta löytyykin. Mun päänahka ei ainakaan kestä tuota shampoota, mutta teki hiukset mukavan ilmaviksi - siksi sarjan muut shampoot jäivät kiinnostamaan.

Tuntuu ettei päänahka ole ikinä tyytyväinen kun talvella on kuiva ja kesällä ärsyyntyy auringosta  ::) CWC-pesulla ja Sebamedin oliivipesunesteellä pysyy kuitenkin kurissa.
Manna
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 3592
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 21:22

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Manna »

Mä olen käyttänyt pullollisen Nutriceratia, mutta mun mielestäni se ei juuri auttanut mun kuivaan ja hilseilevään päänahkaani. Ehkä Squanorm olisi mun tapauksessani parempi shampoo.
That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.
Vastaa Viestiin