Kutiseva päänahka

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Chaos »

Hilippa kirjoitti: Olen tänä talvena käyttänyt myös System 4 oil cure maskia, koska päänahka on kiukutellut enemmän kuin normaalisti. Helpottaa kyllä kutinaa, punoittavuutta ja kiristävää tunnetta. Tätä voi käyttää myös hiusten pituuksille ja siltäkin osin saa kyllä hiukset tuntumaan todella hyviltä. Tykkään todella paljon tuotteesta ja meinasin jo ostaa uuden, isomman 500 millin pullon, mutta sitten löysin todella samanlaisen tuotteen: Biozell therapeutics öljyhoito. Tämä tuntuu erittäin viileältä päänahassa - voimakkaammin kuin System 4 - mutta ei epämiellyttävällä tavalla. Tämä on myös selvästi halvempaa (n. 5 e/200 ml) kuin System 4 (n. 15 e/215 ml) joten siksi jatkossa suosin Biozellia. Ja pisteenä i:n päällä, Biozell on pumppupullossa, kun taas System 4 normaalikokoisessa pullossa on vain auki painettava korkki (sen isossa 500 millin pullossa on sentään pumppu).
Mä löysin tän saman Biozellin öljyhoidon ja samantein sain päänahan rauhotettua. Kahdesti oon nyt käyttänyt (kerta viikkoon) ja päänahka ei ole kutissut ollenkaan. Totta tosiaan viilentää ihan kunnolla ja eka mietin tuleeko mentolista allergiaa/herkkyyttä, mutta ei vielä ainakaan. Päinvastoin, oon alkanu pitää viilentävästä tunteesta päänahassa, vaikken ennen välittäny ollenkaan. Jotenkin rauhottaa päänahan hyvin. Ja kun hiukset huuhtelee, niin viileys lähtee. Tuo ei jätä yhtään rasvaiseksi hiuksia, varsin helppo ja kiva tuote ja edullinen! Mies osti tuon saman sarjan shampoon rasvoittuvalle päänahalle ja on pitänyt siitä, molempien päänahat on nyt ok.

Shampoona käytän Urtekramin nokkosta ja KC Professionalin Sensitive Volumea. Urtekram auttaa myös hyvin kutinaan ja balansoi päänahan. KC Professional tuntuu hieman liian pesevältä näin talvella, veikkaan olevan ok kesällä, mutta jatkossa taidan käyttää lähinnä Urtekramin shampoita: nokkos/aloe vera ja hajusteeton, kun ne on mun päänahalle aina hyvin sopineet. Tiedän, ettei sulfaatiton ole, mutta helälvaraisemmalta silti tuntuu kuin moni muu (esim tuo KC).
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
Eydie
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1796
Liittynyt: 04 Helmi 2006, 14:57

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Eydie »

Mulla meni taas hermot päänahkaan  >:( Kutisee ja kiusaa kaikilla tavoin. Hiukseni ovat olleet teini-iästä saakka todella nopeat rasvoittumaan ja olen yrittänyt kaikin tavoin pidentää pesuväliä. Nyt kuitenkin vuosien kärsimisen jälkeen vihdoin alan tajuta ongelmien varsinaista syytä. Päänahka on ollut herkkä ja kynsien alle on raapiessa jäänyt rasvaista möhnää. Isälläni on päänahassa psori, mutta omat oireet viittaavat enemmän taliköhnän suuntaan.

Muutama päivä sitten tein Bha-hapon, suolan ja oliiviöljyn sekoituksella kuorinnan päänahkaan ja tänään aloitin hoitamaan Ducrayn tuotteilla. Ostin apteekista kuuriluonteiseen hoitoon Squanorm shampoon rasvaiselle hilseelle, Elution shampoon tukihoidoksi ja vielä Sensinol hoitoseerumin päänahalle. Toivottavasti näillä alkaisi helpottamaan olo.

Tuntuu vaan hullulta, kun hiukset tulisi taliköhnän tapauksessa pestä mielellään päivittäin oireita helpottamaan ja kaikki nämä vuodet olen yrittänyt pestä mahdollisimman harvoin. Mun tapauksessa hiukset ovat silti rasvoittuneet yhden yön/päivän aikana ja olen pessyt keskimäärin joka toinen päivä. Kolmen päivän pesuväli on jo tehnyt aivan  uskomattoman rasvaisen pään.  Koko muu kroppa kuitenkin on ihostaan erittäin kuiva ja kuivana olen päänahkaakin silti pitänyt. 

Täällä monessa viestissä on kerrottu hiustenvärjäämisen auttavan vaivaan, mutta tästäkään ei ole tiedossa nyt apua. Viikko sitten kävin pätkäisemässä viimeiset värjätyt osiot pois ja nyt on hiuksissa ihan oma väri ekaa kertaa varmaan 20 vuoteen.
Od3ssa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2318
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 09:37

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Od3ssa »

Mulla on ajoittain ollut ärsyttävää kutinaa ja hilseilyä päänahassa, varsinkin talvisin pipokaudella. No guess what, nyt kun oon alkanut olemaan sokerittomalla, gluteenittomalla ja maidottomalla, niin oireita ei ole ollut. Jos erehdyn vaikkapa karkkia syömään, niin heti alkaa oireilemaan. Ihminen on konkreettisesti sitä mitä hän syö, pitäis vaan jokaisen löytää se oma paras ruokavalio, millä on paras olotila ja homma toimii kuin junan vessa :ts
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann
Prisku

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Prisku »

Eydie oletko kokeillut glyserolia sisältävää käsihuuhdetta päänahkaan? Voi auttaa kutinaan. Alkoholi haihtuu nopeaa pois ja jäljelle jää glyseroli kosteuttamaan. Esimerkiksi Terveyskirjastossa on itsehoito-ohjeessa. Mulla auttaa myös päänahan kutinaan (psori) kun laitan esimerkiksi yöksi perusvoidetta päänahkaan ja aamulla pesen pois. Eihän se mitenkään kivannäköistä ole, mutta alkaa olla vaihtoehdot vähissä.
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Mulla päänahan kutinaa on helpottanut sen öljyäminen ennen pesua. Khadin hiusöljyä olen vedellyt ihan huolella päänahkaan ja pitänyt ainakin puoli tuntia, monesti tunnin tai parikin päässä ennen suihkua. Tukka ja päänahka kiittää. Välillä pesujen välissä kun kutiaa, niin hieron aloe vera-geeliä päähän. Vähän vaikeaahan se on, kun on pitkä tukka, mutta geeli tuntuu ihanalta päässä. Pitäis vaan kehittää joku pipetti- tms. systeemi, että sen geelin saisi paremmin osumaan päänahkaan ja vähemmän tukkaan.
pinkpepper
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2736
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:23

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja pinkpepper »

Mä joudun töissä pitämään päähinettä koko päivän ja muutenkin on kuuma ja näin ollen päänahkakin hikoaa (kokkihommia). Tukka rasvoittuu siihen malliin et se on pakko pestä joka päivä, muuten se rupeaa kutiamaankin. Jos pesen syväpuhdistavalla shampoota, hiukset tuntuu rasvoittuvan vielä nopeammin mikä on musta outoa.

Xz vanilla Cafe on tän hetken lemppari. Se pesee riittävästi muttei kuitenkaan kuivata.
Takiainen

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Takiainen »

Ostin Acon kosteuttavaa geeliä päänahan kuivuuteen. En osaa sanoa vielä tehosta mitään, muuta kuin että on jo kolmen käyttökerran jälkeen rauhoittanut ärsytystä ja kutinaa. Mutta mukavana lisäbonuksena on ollut toimiminen tyvikohottajana.  ;D Pelkäsin ikävää rasvalettiä, minkä vuoksi en ole öljyjäkään halunnut käyttää (plus päänahka on täynnä tukkeumaa muutenkin). Mutta tämä ei ole saanut hiuksia näyttämään mitenkään rasvaisilta tai siltä, että päänahassa on jotain.
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja janniina »

Jessus että kyllästyttää päänahkaongelmat... En haluaisi käyttää Ducrayn Elution -shampoota, se on niin kallista ja haluaisin siirtyä muihin shampoisiin, mutta päänahka kokee hilseräjähdyksen kaikilla muilla shampoilla. Pesen tällä hetkellä 2-3 kertaa viikossa, ilmeisesti pitäisi tihentää pesuväliä päivittäiseen päänahan takia - turhauttaa, koska esimerkiksi keskiviikko-sunnuntai-tahti on sopinut mulle ihan hyvin.

Pesin aiemmin tänään  tuolla XZ'n rauhoittavalla shampoolla, ja ilman Acon geeliä olisin varmaan saanut hermoromahduksen kutinasta. Geeli kuitenkin taltutti kutinan, hilseily ei vaan lopu millään. Esimerkiksi päänahan taputtelu saa hilseen leijailemaan. Ällöttää, inhottaa ja ärsyttää, niin se kai vaan on palattava Ducrayhin ja otettava vaikka kortisonikuuri tähän hemmetin päänuppiin.
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
Lalla
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1589
Liittynyt: 25 Helmi 2008, 21:44

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Lalla »

Mulla on kutiseva päänahka, mutta ei hilsettä tms. Ilmeisesti muuten vaan herkkä! Talvella enempi kuivuuteen taipuvainen ja hiusten liukkauden takia öljyyntyvätkin helposti. Muuten on "suomalainen hiustyyppi" eli sileä ja helppohoitoinen, taipuisuuttakin on mutta hiukset sen verran liukkaat ettei niissä yleensä muotoilut pidemmän päälle pysy (enkä tykkää jos on muotoilutuotteista koppuraiset).
Kutinasta oon päässyt eroon näillä:

- shampoon ja hoitiksen pitää olla silikonittomia
- talvella laitam ensin hoitiksen, sitten pesu shampoolla tai pelkkä co-pesu
- kasviglyseriinishampoot (tässä voi olla tietty se, että yleensä pienten valmistajien tuotteita joissa ei päänahkaa ärsyttäviä aineita, olen vaan huomannut sopivissa shampoissa on aina ollut tota)
- Osmian shampoot (näissä kasviglyseriiniä ja itsellr helposti saatavissa, riittoisuus myös hyvä ja voin päivittäin käyttää), myös Ducrayn sensinol

Nyt olen käyttänyt vain Osmiaa kun tykkään tuoksuista ja pesee puhtaammaksi kuin Sensinol. Osmiam shampoot ilmeisesti suunniteltu just mun hiusten tyypille ja veikkaisin, että kovin takkuuntuville hiuksille ei ihan paras vaihtoehto!
huisku
Haiven
Haiven
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Touko 2017, 12:33

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja huisku »

Pitää oikein tulla erikseen kertomaan, että mulla päänahka koki suorastaan ihmeparantumisen, kun aloin pesemään sitä XZ:n suklaa-vanilja-hoitoaineella. Satunnaisesti pesen Lactacyd-pesunesteellä tai jollain sulfaatittomalla shampoolla, pääosin kuitenkin vain tuolla hoitoaineella. Alkuun vielä sekoitin siihen vähän piparminttuöljyä, viilensi päänahkaa mukavasti. Tuossa hoitoaineessa on piroktoniolamiinia, minkä perusteella oikeastaan ostinkin sen kokeiluun ja tulokset yllättivät positiivisesti. Päänahan liiallinen rasvoittuminen on tasoittunut nopeasti ja tukka pysyy siedettävän näköisenä helposti kolme päivää. Ainoa miinus on haju (joka on tietenkin makuasia) mutta se onneksi katoaa hiuksista aika hyvin huuhtoessa, käytän vielä toista, paremman tuoksuista hoitoainetta perään.

Näillä hillittömillä helteillä toki hiki vähän saattaa vähän ärsyttää päänahkaa ja pitää pestä useammin (tosin nyt kun letti ei rasvoitu samaan tyyliin, pelkkä vesipesu riittää välipäivinä), mutta se hirveä sekoamispisteeseen saava kutina on poissa.
Cecilia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 846
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 10:59

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Cecilia »

Minäkin kärsin yhdessä vaiheessa kutisevasta päänahasta, joka ärtyi varsinkin päänahkan hikoamisesta. Syylliseksi selvisi silloin käytössä ollut shampoo eli Aussien Miracle Moist. Käytin tuota surullisen pitkään, kun en osannut yhdistää kutinaa ja shampoota toisiinsa. Sitten käyttöön tuli L'Oréal Botanicals Lavender -shampoo, ja kutina loppui kuin seinään.

Lisäksi käytössä on CO-pesu, useimmiten XZ:n hoitoaineilla. Lisäksi uusin tuttavuus on L'Oréalin Extraordinary Oil Low Shampoo, eli todella pienillä pesutehoilla varustettu voidemainen shampoo. Siitäkin päänahka on tykännyt!

Olin muuten nyt kesällä reissussa, ja otin mukaan matkakoot tuosta Aussien shampoosta ja hoitoaineesta - jotenkin ajattelin, että ei kai nyt satunnainen käyttö hallaa tee. Hento kutina palasi vain yhden käyttökerran jälkeen. Eli nyt kyllä saavat nuo pikkupullotkin mennä roskikseen.
ilona
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 469
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 15:01

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja ilona »

^ voisko olla metyyli isotiatsolinoni, joka aiheuttaa kutinaa? Yleinen allergisoija ja vaikkei itsellänikään todettua allergiaa ole, niin välttelen sitä sisältäviä tuotteita. Aika monissa tukka-aineissa sitä vielä on, iholle jätettävissä tuotteissa se on muistaakseni kielletty viime vuosina.
Lilli
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 197
Liittynyt: 24 Helmi 2014, 08:23

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Lilli »

Laitoin tämän jo tuonne taliköhnä ketjuun, mutta täällä on paljon aktiivisempaa keskustelua.

Kärsin täliköhnästä joka oireilee päänahassa pieninä kiteinä, kauheana kutinana sekä jo yhden päivän aikana ilmestyvällä härskiintyneen talin? hajulla.
Kortisoniliuos ei auta, tertralysal auttoi juuri niin kauan kun sitä söi. Nyt menossa isotretinoin actavis kuuri, mutta oireet vaan jatkuu. Kuinka nopeasti tämän pitäisi auttaa? Jouduin aloittamaan pienellä annoksella jota nostetaan (julmettoman päänsäryn vuoksi). Nyt menee 20 mg (noin 3 vkoa) ja päänahka kutisee ja haisee edelleen. Ahdistaa&nbsp; :'(
1c/2a M iii waist length. Ikuinen kasvattaja. Kihartuva ja paksu tukka (ponnari 10,5 cm).&nbsp; Oman värin kasvatus 09/13-17. Omalla värillä mennään.
muori Pippuri
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3826
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 11:35

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja muori Pippuri »

^Oletko kokeillut föönata hiukset kuivaksi miedolla lämmöllä? Minusta tuntuu, että kutina pysyy paremmin kurissa näin. Voisin kuvitella, että kostea ja lämmin pää lietsoo hiivaa siellä.
Lilli
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 197
Liittynyt: 24 Helmi 2014, 08:23

Vs: Kutiseva päänahka

Viesti Kirjoittaja Lilli »

Joo olen kans huomannut että viileällä kuivaus helpottaa ainakin vähän. Ja nyt huomaan että hajuongelma on alkanut lientyä ja kutinakin. Toivottavasti tämä nyt toisi lopullisen avun.
1c/2a M iii waist length. Ikuinen kasvattaja. Kihartuva ja paksu tukka (ponnari 10,5 cm).&nbsp; Oman värin kasvatus 09/13-17. Omalla värillä mennään.
Vastaa Viestiin