Sivu 1/1

CO-pesu

Lähetetty: 02 Helmi 2014, 12:34
Kirjoittaja elly
Ajattelin vinkata, että kannattaa kokeilla hoitoaineen laimentamista CO-pesuun. Itse tein näitä kokeiluja muutama kuukausi sitten, ja huomasin laimentamisella olevan suurikin vaikutus pesutulokseen. Joillakin hoitoaineilla pesuteho parani huomattavasti laimennettuna, kun taas toisilla hoitoaineilla tulos oli "vain esteettinen", eli jätti hiukset kuohkeammiksi. Kaikkien tuotteiden kanssa en huomannut mitään eroa. Itselleni toimivin tapa on ollut laittaa hoitoainetta pieneen juomapulloon, johon olen lisännyt vettä ja ravistellut rajusti, jolloin koostumuksesta tulee täysin emulsiomainen. Pullon nokasta on myös helppo annostella hoitoainetta suoraan päänahkaan. En tietenkään voi luvata tämän toimivuutta kenellekään, mutta tässä on ainakin helposti kokeiltavissa oleva keino käytettävän hoitoainemäärän vähentämiseksi. :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 23 Heinä 2014, 21:24
Kirjoittaja Eudokia
Kokeilin äsken ellyn vinkkiä eli laimensin hoitoainetta vedellä ja rumpsuttelin pullossa keskenään vaahdoksi. Hiukset on vielä kosteat, mutta puhtaan ja ilmavan tuntuiset jo nyt. Onneksi annoin CO-pesulle mahdollisuuden vielä, aikaisemmin olen menettänyt vain hermoni kun en ole osannut tekniikkaa. Katsotaan millainen tukka huomenna. Laitan sykeröille, että tulee kiharat.  :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 04 Elo 2014, 11:35
Kirjoittaja Monty
Co-pesu muutti elämäni  :l
No ei ehkä ihan, mutta tämä on jäänyt vakiokäyttöön nyt. Kuiva, hamppumainen letti kiiltää eri tavalla ja ekoja kertoja tehdessä (käytin silloin XZ niittyvillaa) luonnonkiharat kiertyivät selvästi.

Ostin myös halpis xtra hoitista, ihan ok lienee tämäkin, mutta ei saa yhtä kiharaa ja kosteutettua lopputulosta kuin niittyvillalla.

Osaakohan joku sanoa, onkohan tämä iHerb hoitin fiksu/hyvä co-pesuun?
http://www.iherb.com/Giovanni-Smooth-As-Silk-Deeper-Moisture-Conditioner-8-5-fl-oz-250-ml/6403

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 07 Elo 2014, 09:27
Kirjoittaja ellen
Jos joku kaipaa halpaa ja hyvää CO-hoitista, niin iHerbistäkin saatava Everyday Coconutin hoitis on erinomainen CO-käyttöön. Melkein litran kokoinen pullo on edullinen ja hoitista uskaltaa siksi holvatakin CO-pesussa. Tuoksua hoitiksessa ei juurikaan ole ja sekin tuoksu mitä oikein nenä kiinni hoitiksessa nuuskimalla pystyy erottamaan on neutraali, hyvin vähän edes kookoksinen, jos kookoksen tuoksua pelkää :D . Lisäksi hoitiksen koostumus on todella kevyt/lirumainen, joten se levittyy hiuksiin todella helposti.

Samaa hoitista voi tehostaa öljyllä ja käyttää öljyllä terästettynä sekä pikahoitiksena että CWC-pesun ensimmäisenä, suojaavana hoitiksena. Noissakin hommissa hoitis toimii mainiosti :D !

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 07 Elo 2014, 21:43
Kirjoittaja elly
Kiitos vinkistä ellen! Mun täytyy ehkä rohkaistua menettämään iHerb-neitsyyteni, vaikka olen tosi rajoittunut nettikauppojen suhteen, koska onnistun aina sössimään tilaukset jotenkin. Olen pessyt hiuksiani jo niin pitkään pelkällä CO:lla, että 250 ml:n hoitoainepullojen ostelu on turhauttavaa. Jospa nyt yritän selvittää miten tilaaminen tuolta tapahtuu, niin voisin kokeilla. Suuri pakkauskoko ja mieto tuoksu kyllä kelpaisi hyvin minulle. Mikäli ellenillä tai muilla tulee mieleen muita hyviä ja edullisia CO-hoitoaineita suurissa pulloissa, niin otan suosituksia mielelläni vastaan! :) Olen kokeillut melkein kaikki silikonittomat markettihoitoaineet läpi, joten vaihtelu kyllä kelpaisi.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 26 Syys 2014, 09:00
Kirjoittaja Monty
Kyllä nykyään muuten huomaa, kun vaihteeksi pesee shampoolla... varsinkin kun koitin syväpuhdistavaa pitkästä aikaa - tukka on mieletön hamppupallo joka vaatii kilon suihkeita ja mömmöjä että kehtaa liikkua tukka auki.

Ainoa mietityksen kohde on että mitenhän päänahka reagoi hoitoaineisiin... ainahan mulla on kaikkea pientä näppyä nupissa ollut, mietin että pahentaakohan hoitoaineen läträys päänahkaan niitä.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 26 Syys 2014, 12:26
Kirjoittaja Eudokia
Käytän nykyään hiuslakkaa niin puhdistaako hoitoaineella pesu tarpeeksi hyvin, vai täytyykö lakat putsata aina shampoolla?

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 26 Syys 2014, 13:07
Kirjoittaja Kauris
^ Mä pesisin kyllä shampoolla kaikki muotoilutuotteet.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 08 Loka 2014, 02:47
Kirjoittaja bubbs
Mä en lakkaa olemasta hämmentynyt tämän co-pesun lopputuloksesta. Tuntuu, että muksusta asti on kuullut kaikkialta ohjeistusta välttää hoitoaineen laittamista liian lähelle tyveä, ettei hius latistu. Miten aina co-pesun jälkeen hiuksisto voi olla tämmöinen hillitön leijonaharja? Tuntuu, että hiusmassaa on puolet enemmän, kuin shampoopesun jäljiltä.

Oon tosi skeptinen kaikenlaista shampoottomuutta kohtaan, ajatus likaisesta tukasta vastenmielistyttää niin paljon. Ihmettelen, että koskaan ajauduin edes kokeilemaan tätä, olen joissain asioissa aika jääräpäinen. Olen kuitenkin ihan hirveän onnellinen, että ajauduin kokeilemaan! Pesen niin tiheään, että rutikuivia latvojani ei varmasti haittaa yhtään, että aina välissä pesu hoituu vähän lempeämmin.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 08 Loka 2014, 19:55
Kirjoittaja elly
Mää täällä innolla odottelen iHerbin pakettia, kun vihdoin sain tilattua tuon ellenin suositteleman Everyday Coconut -hoitsikan. :) Toivottavasti pesutulos on myös hyvä, sillä INCI oli kiva ja litran sammio halvalla hinnalla motivoisi kyllä käyttämään tuota pidempäänkin. Pystyisipä iHerbista hakemaan halvimman litrahinnan ja suurimman pakkauskoon hoitsikoita.  ;D

Biozellin värjättyjen hiusten hoitsikka on muuten myös kiva CO-pesussa ja ainakin mun tukassa siloittaa tosi hyvin. Silkkisemmät hiukset omaavat voi kyllä saada tällä lähmäefektinkin aikaan. Plussaa myös miedosta ja miellyttävästä tuoksusta. Olen jostain syystä paljon tarkempi tuoksujen suhteen kuin aiemmin, ja oonkin käyttänyt voimakkaimman tuoksuisia hoitoaineitani ihan tietoisesti pois, kun se kylppärissä hautova kostea hajupilvi ärsyttää.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 14 Loka 2014, 13:10
Kirjoittaja enna
Pesin öljyn pois hiuksista CO-pesuna, ja tykkäsin lopputuloksesta. Ajattelin, että voisin alkaa käyttää hoitoainepesua ihan muuten vain silloin tällöin.

Ajattelin käyttää XZ:n hoitoainetta, ja tuolla ensimmäisellä kerralla käytinkin Tyrni-hoitsikkaa joka toimi onasta mielestäni hyvin. Ilmeisesti tuo paljon kehuttu Xylitol-hunaja on ollut kaupoista pois jo jonkin aikaa.. Omena-ha:ta voisin harkita, siitäkin on tämän ketjun mukaan tykätty :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 14 Loka 2014, 14:06
Kirjoittaja elly
^ mää oon käyttänyt CO-pesussa tuota omenahoitsikkaa ja olin kyllä tyytyväinen. Tuoksu on kiva ja lopputulos oli ainakin mun hiuksissani tosi kiiltävä. :) XZ:n hoitoaineista oon myös käyttäny Suklaa-vaniljaa, ja se oli ainakin viime talvena luottotuote kuivalle päänahalle.

CO-pesin eilen hiukseni pitkästä aikaa shampoopalakokeilun jälkeen, ja täytyy sanoa että olen kyllä kaivannut tätä helppoutta. Millään muulla pesutavalla en pysty käymään suihkussa ilman että vihaisin hiuksiani. Ihanaa saada puhtaat hiukset ilman että tukka on takkuinen rastapallo. En olekaan käyttänyt shampoota viimeiseen puoleentoista vuoteen varmaan kuin muutaman kerran. Syväpuhdistus olisi taas varmaan aiheellinen, mutta en tiedä miten jaksan selvittää sen rastoittuneen hamppulatvan sen jäljiltä...

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 15 Loka 2014, 10:44
Kirjoittaja enna
^Noniin, kävinkin ostamassa sen omppuhoitiksen, niin saa nähdä miten se toimii tyrniin verrattuna ;)
elly kirjoitti: Ajattelin vinkata, että kannattaa kokeilla hoitoaineen laimentamista CO-pesuun. Itse tein näitä kokeiluja muutama kuukausi sitten, ja huomasin laimentamisella olevan suurikin vaikutus pesutulokseen. Joillakin hoitoaineilla pesuteho parani huomattavasti laimennettuna, kun taas toisilla hoitoaineilla tulos oli "vain esteettinen", eli jätti hiukset kuohkeammiksi. Kaikkien tuotteiden kanssa en huomannut mitään eroa. Itselleni toimivin tapa on ollut laittaa hoitoainetta pieneen juomapulloon, johon olen lisännyt vettä ja ravistellut rajusti, jolloin koostumuksesta tulee täysin emulsiomainen.
Kokeilinpa taas öljypäisenä tätä kikkaa, kun hoitoaineputilo oli sopivasti jo loppumaisillaan niin lisäsin suoraan sinne sitä vettä ja ravistelin. Tätä edeltävään pesuun verraten sanoisin, että lantrattuna toimi ehkä kuitenkin paremmin ja pesutulos oli öljystä huolimatta tosi puhdas, vaikka tämä co-pesu tuntuu niin hellävaraiselta :) Voin itsekin suositella muita kokeilemaan tätä!

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 17 Tammi 2015, 10:14
Kirjoittaja Eudokia
Olen niin ihastunut CO-pesuun, että taidan jatkossa enemmänkin pestä tällä menetelmällä. Laitoin öljyä pituuksiin äsken ja punoin ranskanletin, illalla ajattelin sitten hoitoaineella pestä. Alla ei ole nyt mitään muotoilutuotteita, viimeksi pesin palashampoolla. CO tekee hiuksista tosi pehmeät ja kuohkeat.  :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 26 Helmi 2015, 20:07
Kirjoittaja Aivina
Elämäni ensimmäinen CO-pesu takana Natures gaten hamppuhoitiksella. Olen ihan äimänä, että tukka ylipäätään puhdistuu pelkällä hoitoaineella ja että siitä tulee näin sileä ja ihana.
Kuiva ja kutiseva päänahkakin tuntuu rauhallisemmalta kuin aikoihin. Tuntuu siltä, että päänahka ei kaipaa mitään erityishuomiota nyt, joka on muiten aikas hieno tunne, kun on viimeaikoina meinannut mennä hermo tosi moneen otteeseen siihen, että päänahka on kaiken aikaa kiukuissaan jostain.

Olin jo tukkaa pestessä ihan ihmeissäni siitä, miten tukka voi tuntua tältä. Kuivuessaan vaan paranee.

Sitten menin tietysti hieromaan latvaan hippusen liikaa jojobaöljyä ja hetken luulin pilanneeni kaiken. Mutta kaipa se sinne imeytyy.

Voi nyt ehkä olla tyhmä kysymys, mutta suokaa se anteeksi.

Onko jotain syytä, miksi tukkaa ei voisi pestä aina pelkästään CO-menetelmällä? En käytä muotoilutuotteita ja tukka on värjäämätön ja muutenkin käsittelemätön. Tämä tuntuis vaan sopivan mun päälle vähintäänkin täydellisesti. Tukka tykkää, päänahka tykkää ja minä tykkään siitä miltä tukka ja päänahka tuntuu. Päänahkaa en juuri näe, mutta tukka myös näyttää tosi hyvältä.

Tietty vähän nopeammin rasvoittuu, mutta jos alkaisi käyttämään pelkästään CO:ta, niin vähenisikö rasvoittuminen?


Edit: peräkkäiset viestit yhdistetty.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 20:14
Kirjoittaja janniina
^ Mä ainakin pesisin ees joskus ihan syväputsarilla - ei muuten, mutta varsinkin kaupungissa asuvana myös tukkaan tarttuu usein kaikkea shittiä ilmasta mitä ei edes välttämättä nää. Tai sitten oon vaan vainoharhanen :D

Jossain vaiheessa pesin n. 6kk pelkästään CO-pesulla, eikä siitä ainakaan sen suurempia ongelmia tullut. Ja mun mielestä pelkällä CO:lla rasvottuminen enemmänkin lisääntyy. Ton 6kk loppuvaiheilla tukka oli todella äklö usein päivänkin jälkeen pesusta. Nykyään CO ja sulfaatiton shampoo -vaihteluilla pesuväli pysyy tiukasti siinä 1-3 krt viikossa. Suosittelen silti kokeilemaan, oma päänuppisi varmaan reagoi ihan omalla tavallaan :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 20:43
Kirjoittaja chew
^^ Mä ajattelen CO-pesun vähän samalla tavalla kuin ihon puhdistuksen puhdistusmaidolla. (Sekä puhdistusmaidon että hoitoaineen pesuteho perustuu pelkkään rasva/vesi -emulgointiin, shampoon ja vaahtoavien ihoputsareiden teho taas tensideihin, mistä tämä vertaus.) Kaikkien meikkaustyyliin sekään ei sovi - iho ei ehkä puhdistu tarpeeksi tai sen päälle voi jäädä epämukava kalvo - mutta esimerkiksi vähän meikkaaville kuivaihoisille se voi olla ihan paras tapa puhdistaa iho. Mielestäni sama pätee CO-pesuun: se ei ehkä poista kaikkein jytyimpiä muotoilutuotteita, raskaita öljyjä tai silikoneja, mutta jos näitä aineita ei hiuksistoon koskaan eksy, niin miksi pitäisikään? Mä en keksi mitään syytä, miksi kaikkien pitäisi pestä hiuksensa edes joskus shampoolla.

Parturi-kampaaja -koulutuksen omaava äitini sanoo joskus, että hiussuomut pitäisi "avata" emäksisellä shampoolla ja "sulkea" happamalla hoitoaineella. En kuitenkaan ole keksinyt selitystä tälle. Henkilökohtaisesti pidän hiukseni ihan mielelläni "kiinni".

Tuo rasvoittumisen vähentyminen riippuu varmasti paljon hiuspohjan tilanteesta. Normaalin hiuspohjan toimintaan se tuskin vaikuttaa merkittävästi, huuhtoutuuhan emulgaattoreita sisältävä hoitoainekin veteen. Kuivalle hiuspohjalle lisäpehmitys voi olla ihan miellyttävää.
"Luonnostaan" rasvainen hiuspohja ihan hyvin voi muuttua vain rasvaisemmaksi hoitoainepesusta. Rasvoittuva hiuspohja voi kuitenkin johtua esimerkiksi siitä, että ihon happovaippa on pesty pois liian vahvalla pesuaineella. (Joskus sanotaan, että iho/hiuspohja "kompensoi" menetettyä rasvaa rasvoittumalla lisää, mikä ei käsittääkseni kuitenkaan ihan pidä paikkaansa.) Tällöin CO-pesu voisi jopa vähentää rasvaisuutta.

Kokeilemalla kummatkin varmasti selviävät. Itselleni CO-pesu on toiminut noin vuoden päivät ilman shampoopesuja varsin hyvin, rasvoittuminen (tai rasvoittumattomuus?) on pysynyt entisellään.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 15:48
Kirjoittaja EllaBella
Mä tuun tänne antamaan vinkin. Neutral hoitoaine on aivan unelma co-pesuun. Tuoksuton, koostumus lirua, emulgoituu hyvin ja jättää hiukset puhtaiksi ja pehmeiksi. Ostin tämän cassia-käsittelyjen poispesemiseen ja nyt olen pihkaantunut tähän tunteeseen niin hiuksissa kuin päänahassa.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 17:36
Kirjoittaja rhoda
^^ Mä olen käsittänyt, että hiussuomut aukeavat lämpimän veden vuoksi, eivät niinkâän shampoon emäksisyyden takia.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 19:16
Kirjoittaja chew
^ No juu, suurin osa nykypäivän shampoista taitaa joka tapauksessa olla pH-tasapainotettu 5-6 tietämiin, koska emäksiset aineet vahingoittavat hiuspohjan happovaippaa. Jos tuo pitää paikkansa, niin siinä meni ainakin mun viimeinen perustelu shampoon välttämättömyydelle. :D Kirjoitin tämän epäselvästi aiempaan viestiin, mutta lähinnä mua kiinnostaa se, miksi niitä hiussuomuja pitäisi tarkoituksella lähteä avaamaan (tai voiko niitä edes avata ja sulkea hiustenhoitotuotteilla).

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 03 Huhti 2015, 20:11
Kirjoittaja helini
Ai että! Löytyi tosi hyvä hoitis Co-pesuun. :D
Oriflamen Nature Secrets Rosemary & Blackcurrant.
Tosi helppo emulgoida, tosi riittoisaa. Vaahtoaa hyvin. Ihana tuoksukin:)

Poikaystävä toi mulle kun kävi jossain makutestissä ja sai sen ''palkkioksi'' oli vielä silikoniton:)
Katoin oriflamen sivuilta ja toi on nyt vaan 2,90.

Edit:

Nyt kun tukka on kuivunu, niin tuntuu tosi pehmoselta.
Tää on kyllä mun lemppari hoitis mitä oon käyttänyt co-pesuun tähän mennessä <3 !


Vs: CO-pesu

Lähetetty: 06 Huhti 2015, 16:07
Kirjoittaja Mena
EllaBella kirjoitti: Mä tuun tänne antamaan vinkin. Neutral hoitoaine on aivan unelma co-pesuun. Tuoksuton, koostumus lirua, emulgoituu hyvin ja jättää hiukset puhtaiksi ja pehmeiksi. Ostin tämän cassia-käsittelyjen poispesemiseen ja nyt olen pihkaantunut tähän tunteeseen niin hiuksissa kuin päänahassa.
Neutralin hoitoaine on mun vakkari co-pesuissa. Ei siitä latvoille ole mitään iloa selvittämään tai silottamaan, mutta co-pesujen "shampoona" se on ihan loistavaa kamaa. :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 03 Kesä 2015, 22:56
Kirjoittaja millamagia
Kiinnostuin tuosta co-pesusta. En ole koskaan menetelmää kokeillut.&nbsp; Pitääkö hiukset pestä ensin jollain syväpuhdistavalla shampoolla ettei ole silikoni jäämiä hiuksissa.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 05 Kesä 2015, 11:28
Kirjoittaja Hallonnikas
^ Ei siitä syväpuhdistavasta mitään haittaakaan ole. Etenkin jos tuppaa käyttämään paljon muotoilutuotteita tms, niin syväpuhdistavaa lienee ihan suositeltavaakin käyttää säännöllisesti.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 10 Kesä 2015, 10:32
Kirjoittaja elly
Onko juureksilla uusia suosikkeja CO-hoitsikoista vai laitanko uuden pullon NG Hamppua tilaukseen? Valitettavan paljon tulee kyllä lisähintaa iHerbin postikuluista näille isommille pulloille. Valitettavasti en ole löytänyt Suomesta halpaa ja isossa pullossa tulevaa CO-hoitista.&nbsp; :(

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 11 Kesä 2015, 08:56
Kirjoittaja Monty
^samaa kyselen minä, olen mennyt noilla XZ hoitiksilla (Niittyvilla kuiviin hetkiin ja muuten tuo rauhoittava shampoo).

Ymmärtääkseni Xtra halpis hoitoaine on silikoniton, tätä olen käyttänyt, on hieman "pesevämpi"=ei niin kosteuttava kuin nuo XZ:t.

Aikaisemmin ketjussa oli mainittu Tresemmen Naturals-hoitis, mutta tästä oli ilmeisesti INCI muuttunut epäsuotuisaksi?

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 12 Kesä 2015, 19:33
Kirjoittaja Aivina
Faith in naturet on omasta mielestäni varsin päteviä co-hoitsikoita. Ainakin merilevä ja jojoba ovat hyviä, joskin edullisia nämä eivät ole.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 14 Kesä 2015, 20:58
Kirjoittaja Kieloeveliina
Kiitos EllaBella Neutral-vinkistä!
En ole pitkään aikaan laittanut tikkua ristiin hiusten eteen, pätkäisin superpitkän tukkani reilu 1,5 polkaksi, mutta nyt taas kasvattelen... Kampaaja huomautti nyt, että hiukseni ovat melko kuivat, suositteli öljyä. Töissä minun täytyy olla täysin hajusteeton, koskee myös hiuksia. Marketeista ei paljoa valikoimaa löydy oikein hoitavista hajustettomista tuotteista,ja olen kyllä itsekin huomannut eron hiuksissa. Vapaapäivinä holvaan päähäni kaiken mahdollisen, mutta ei se paljoa auta.. nyt lisäksi infernaalinen hiustenlähtö, lieneekö karvanlähtöaika&nbsp; :-\

Viimeksi olen co-pesuja harrastanut EHS Hunajahoitiksen aikaan, eli pihalla uusista co-hoitiksista... Neutral menee ehdottomasti kokeiluun! En tykännyt yhtään normihoitiksena, mutta tosiaan, voisi toimia co.-pesussa!

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 17 Kesä 2015, 06:29
Kirjoittaja Mir
Mä käytän Erittäin Hienoa Suomalaista hoitsikkaa co-pesuihin, sitä valkoisessa purkissa olevaa. Ei ole hinnalla pilattu ja toimii hyvin. Oon ottanut tän joskus salillekin mukaan ja toimii ongelmitta vaikka lätkäisisikin sen ihan vaan nopsaan päähän. :D

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 08 Heinä 2015, 23:40
Kirjoittaja Eleven
En ole pitkään aikaan kokeillut CO-pesua koska oletin, että mun puoleen selkään ulottuvassa tukassa se ei toimisi. Uskaltauduin kuitenkin kokeilemaan Trésemmen Perfectly undone -hoitiksella kun tukka oli poikkeuksellisen takussa ja olin positiivisesti yllättynyt! Joudun pesemään tukan työn takia lähes joka päivä ja CO voisi hyvin toimia, sillä hiukset eivät näin kovalla pesutahdilla juuri ehdi likaantua.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 09 Heinä 2015, 08:30
Kirjoittaja enna
^CO-pesu toimii varmaan loistavasti päivittäisessä rutiinissa, monet kuitenkin kokevat sen jokseenkin hellävaraisemmaksi kuin tavallisen shampoopesun.

Minä en ole hyvistä kokemuksistakaan huolimatta saanut co-pesua säännöllistettyä. Voisin kokeilla sitä sillä XZ:n uudella energisoiva hedelmä -ha:lla. Sen koostumus ei ole niin kermaisaa, joten se voisi levittyä ja toimia hyvin.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 09 Heinä 2015, 10:51
Kirjoittaja Eleven
Silloin kun olen tehnyt säännöllisesti CO-pesuja, olen käyttänyt siihen juurikin XZ-hoitoaineita. Niissä on tosiaan hyvä koostumus eikä niin kamalasti hiuksiin jääviä ainesosia, joten ne peseytyvät helposti pois.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 08:21
Kirjoittaja enna
^Niin minäkin, en muista käyttäneeni muiden merkkien hoitsikoita CO-pesuissa ollenkaan. Kokeilin nyt tuolla energisoiva hedelmä ha:lla, ja sen koostumus sopi tarkoitukseen ihan odotettua paremmin. Pesutulos oli hyvä ja kaikin puolin ihan onnistunut.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 03 Loka 2015, 19:43
Kirjoittaja aurinkoinen_murmeli
Mulla on jo pidemmän aikaa ollut tarkotuksena testata co-pesua- Eilen sitten tylsyyksissäni päätin laittaa menetelmän todelliseen testiin. Hiukset olivat todella likaiset, niissä oli lakkaa, hiuspuuteria ja kuivashampoota, sekä edellisestä öljymuhittelusta hiuksiin jäänyttä kookosöljyä. En vieläkään voi uskoa,kuinka puhtaat ja ilmavat hiuksista tuli! Ihan käsittämätöntä. Tosin latvat ois ehkä kaivannu vielä hoitoaineen (mikä tuntuu vähän hassulta, kun niissä oli yli 5 minuuttia hirvee määrä hoitsikkaa vaikuttamassa). Tämä varmasti tulee säännölliseen käyttöön.

Käytin xz:n vanilja-cafe hoitsikkaa, joka muuten tuoksuu ihan syötävän hyvältä! :D

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 04 Loka 2015, 09:25
Kirjoittaja Aivina
^ Kantsii ehkä pitää sitä hoitoainetta vielä pidempään päässä. Minä pidän usein puoli tuntia-tunninkin.
Ja sitten kun hifistelemään lähtee, niin latvoihin voi laittaa enemmän hoitoainetta tai jopa eri hoitoainetta. Itse käytän muuhun päähän hieman lailennettua hoitoainetta, mutta latvoihin laimentamatonta. Joskus laitan latvoihin myös Alba botanican Minute mask-tehohoitoa.
Pesun jälkeen laitan jätettävää hoitoainetta ihan normaalisti ja tilanteen mukaan hiusten kuivuttua vielä jojobaöljyä latvoihin.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 04 Loka 2015, 13:58
Kirjoittaja aurinkoinen_murmeli
Pesun kannalta tuo 5 minuuttia tuntui olevan tosi likaiseen tukkaankin&nbsp; oikein riittävä, joten ajattelin seuraavaksi kokeilla vähän lyhyemmälläkin vaikutusajalla. Latvoille tehohoidot sitten erikseen. Arkikäytössä tuo 5 minuutin vaikutusaikakin alkaa olla aika pitkä, kun normaalipesuun menee aikaa noin 2 minuuttia ja tuolla tavalla melkeen 10 :D Tuo kyseinen hoitsikka oli ihan uusi hankinta, joten voi olla, ettei se ole muutenkaan tarpeeksi hoitava käsitellylle latvalle, joten ajattelin seuraavalla kerralla laittaa co-pesun jälkeen latvoihin vielä erillisen hoitsikan.

Oon vaan edelleen ihan hämmentyny tästä. Miks en kokeillu jo paljo aikasemmin?&nbsp; ;D Hiukset ei ainakaan näin kertakokeilun jäljiltä tunnu rasvottuvan shampoopesua nopeammin, ja hiukset on jotenkin helpommin käsiteltävät.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 05 Loka 2015, 02:56
Kirjoittaja bubbs
^Ainut syy, miksi co-pesu ei ole mulla vakirutiineissa, on se, että tuo viitisen minuuttiakin tuntuu kohtuuttoman pitkältä ajalta suihkuhengailuun. Sen pidempää aikaa en ole edes harkinnut käyttäväni, tuossa ajassa on kyllä tullut puhdasta ja ilmavaa. Latvoihin laitan usein co-pestessä jotain naamiotyyppistä, kun sen pitkän viisiminuttisen siellä suihkussa hytisee kuitenkin, sama käyttää se aika hyödyksi kaikin tavoin.

Mulla uudelleenrasvottuminen co:lla on vähän shampoopesua nopeampaa, mutta se ei haittaa sillä tapaa, shampoo vie voiton vaan sen nopeutensa takia. Ja hintansa, toisaalta, co vie hoitsikkaa niin hillittömästi.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 05 Loka 2015, 07:50
Kirjoittaja Aivina
En minä missään suihkussa sitä puolta tuntiani hytise. Kastelen hiuksia käsienpesualtaan ääressä vaatteet päällä ja vetäisen sitten hoitoaineet ja suihkumyssyn päähän. Sitten menen katsomaan Youtubesta kissavideoita, tai tekemään työjuttuja, opiskelemaan Duolingolla ruotsia tai kuluttamaan jollain muulla tapaa sen puoli tuntia.
Vasta sitten riisun vaatteet ja menen suihkuun, jossa ei mene yhtään sen kauempaa kuin perus-suihkussakäynnissäkään.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 05 Loka 2015, 16:09
Kirjoittaja kleio
Itselle riittää co-pesussa minuutti. Hieron sen päähän huolellisesti, annan olla minuutin, kun samalla saippuoin muun vartalon ja sitten vain huuhtelu. En ainakaan omassa päässä huomaa mitään eroa minuutin ja viiden minuutin vaikutusajalla.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 06 Loka 2015, 07:45
Kirjoittaja helmikuu
Mäkään en ole CO-pesussa antanut hoitoaineen sen kummemmin muhia päässä, sen aikaa kun saippuoin kropan, sheivaan tms. Hyvä tulos on tullut tälläkin metodilla, en ole edes kokeillut pitkää muhitusaikaa.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 06 Loka 2015, 08:39
Kirjoittaja Monty
Ääni myös "pikapesulle" :) CO-pesu mielestäni jopa nopeuttaa aamutukanpesua kun ei tarvitse lutrata kahdella aineella (mulla on hieno taktiikka jossa kumarrun suihkun hanapään alle pesemään pelkkää tukkaa, tällä keinolla onnistuu tukanpesu jopa vaatteet päällä (ilman sukkia tietty) ja tarvittaessa meikit naamassa, eikä inhaa hoitoainelirua valu pitkin selkää.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 08 Loka 2015, 22:18
Kirjoittaja bubbs
Tästä on varmaan mainintoja pitkin ketjua, mutta minkälaisessa suhteessa teillä co-rutiinisilla on co-pesujen ja shampoopesujen rytmi? Mä oon co-pessyt nyt 3 päivää putkeen, tukka tuntuu hyvältä ja päänahka on poikkeuksellisen rauhallinen, mutta harkitsen silti katkaisevani putken tänään. Jotenkin ei vaan mieli tahdo hyväksyä, että shampootta voi olla näin kauan.. Yleensä shampoopesen joka toinen päivä, mutta toisena päivänä päänahka jo kutiaa ja päivittäinen pesutahti olisi päänahalleni selkeästi mieleisempi. Toisin kuin hiuksille - yleensä hiukseni lakkaavat pörröttämästä ja alkavat näyttää hyvältä vasta siinä kohtaa, kun päänahka jo vaatii pesua.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 19 Loka 2015, 08:25
Kirjoittaja EllaBella
Aion kokeilla nyt käyttää co-pesua&nbsp; niin pitkään kuin kykenen. Aseistuksinani on Neutral, jota jo ostinkin kolme pulloa varally. Yksi xz suklaa-vaniilja sen piroctonen takia, muutoin en siedä tuota sen hajua.
Muutama purkki olisi haettava Herbinan Luonnonhajoavaa, joka oli muuten yllättävän hyvä. Tuloksia odotellessa. Olen jo kaksi viimeistä päivää pessyt vain hoitsikalla. Saapa nähdä miten mun käy..

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 19 Loka 2015, 10:13
Kirjoittaja elly
Mä en tiedä miten virallisesti saa tai kuuluisi CO-pesun ja shampoopesun kanssa vuorotella. Itse kuitenkin olen vetänyt CO-pesulla todella pitkiä aikoja putkeen, kun yhtenä talvena päänahka ei kestänyt ollenkaan shampoopesuja. Minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia en tuona ajanjaksona huomannut. Itse käytän kuitenkin melko vähän muotoilutuotteita, eli shampoopesun tarve voi olla sen myötä vähäisempi.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 20 Loka 2015, 05:20
Kirjoittaja Triina
Itse pesen co:lla aika satunnaisesti, lähinnä silloin kun hiukset ovat suht puhtaat vielä ja jos aikaa ei ole paljoa. Co-pesulla saa niin paljon nopeammin kosteutetun, hoidetun tuloksen, kuin tavanomaisella pesulla, jolloin hoitoaineen pitää vaikuttaa pitempään. En siis yleensä muhittele hoitoainetta ennen emulgointia, koska harvemmin tavoittelen sen erikoisempaa pesutulosta, kunhan säästän hiuksia vähän. Riittävän puhdasta yhden päivän tarpeisiin tulee silti.

Päänahkani on&nbsp; rasvoittuva ja joka tapauksessa joudun usein pesemään sitä. Käytän myös muotoilutuotteita runsaasti.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 31 Loka 2015, 10:21
Kirjoittaja hibiskus
Minulla saattaa mennä viikkoja (2-3 pesukertaa viikossa) pelkän co-pesun voimin, shampoopesut on jääneet hyvin satunnaisiksi. En käytä muotoilutuotteita juuri koskaan, se varmaan vaikuttaa. Voisikin testata miten pelkkään co-pesuun siirtyminen toimisi pidemmällä aikavälillä.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 03 Marras 2015, 20:24
Kirjoittaja naanna
Löytyyköhän Lidlin hyllystä mitään CO-pesuihin soveltuvaa hoitista? Kriteereinä oikeastaan vaan silikonittomuus ja halpa hinta.&nbsp; ;D

Taustatietona vielä, että parhaiten mulla toimii LV, EHS ja Rainbown Panthenol. XZ:n hoitikset on kaikki ollu huteja tälle tukalle.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 09 Marras 2015, 08:56
Kirjoittaja Monty
Ostin tuota neutralin hoitsikkaa, on makuuni vähän liian lirua kamaa. iHerb NG hamppuhoitis taas liian jankkia ja hoitavaa. Paree siis palata XZ cafe vanillaan ja niittyvillaan&nbsp; ;D

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 09 Marras 2015, 09:06
Kirjoittaja Aivina
Minä laimennan sitä hamppuhoitista aika reilullakin kädellä co-pesua varten. Saa sen pullon myös riittämään pidempään. Laimentamattomanahan se onkin ihan liian paksua co-pesuun, mutta kun lisää vettä sekaan ehkä yhden kolmasosan tai jopa lähemmäs puolet ja ravistaa ne pullossa sekaisin, niin lopputulos on just täydellistä.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 02 Joulu 2015, 07:00
Kirjoittaja elly
naanna kirjoitti: Löytyyköhän Lidlin hyllystä mitään CO-pesuihin soveltuvaa hoitista?
Itselläni on Cien Sensitive Conditioner käytössä tällä hetkellä ja voin suositella ainakin kokeilemaan. Jännän liukas ja helposti levittyvä käsituntuma ja maksaa 2 €. Ainakin mun tukasta tuli pehmeä ja kiiltävä ja tänään aion vielä testata tätä laimennettuna. :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 02 Joulu 2015, 20:34
Kirjoittaja Liselle
Aivina kirjoitti: Minä laimennan sitä hamppuhoitista aika reilullakin kädellä co-pesua varten. Saa sen pullon myös riittämään pidempään. Laimentamattomanahan se onkin ihan liian paksua co-pesuun, mutta kun lisää vettä sekaan ehkä yhden kolmasosan tai jopa lähemmäs puolet ja ravistaa ne pullossa sekaisin, niin lopputulos on just täydellistä.
Unohdin aikasemmin tulla kiittelemään tästä vinkistä! Toimii nimittäin tosi hyvin! :) Voi useemminkin pestä tällä co-pesussa nyt :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 02 Joulu 2015, 20:37
Kirjoittaja Aivina
Eipä kestä. Hyvä, jos omien kokemuksieni jakamisesta on jollekulle hyötyä.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 07 Joulu 2015, 11:20
Kirjoittaja elly
Otin pitkästä aikaa CO-pesun taas rutiineihini ja uusi lempparihoitoaine tähän hommaan on LV. Tuollaista lirua hoitoainetta on niin helppo levittää tukkaan. Oli tosi kannattava kokeilu, sillä tukkakriisit helpottui heti kun ei tarvi taistella shampoopesun jälkeisen takkupallon kanssa. :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 25 Tammi 2016, 19:26
Kirjoittaja naanna
elly kirjoitti:
naanna kirjoitti: Löytyyköhän Lidlin hyllystä mitään CO-pesuihin soveltuvaa hoitista?
Itselläni on Cien Sensitive Conditioner käytössä tällä hetkellä ja voin suositella ainakin kokeilemaan. Jännän liukas ja helposti levittyvä käsituntuma ja maksaa 2 €. Ainakin mun tukasta tuli pehmeä ja kiiltävä ja tänään aion vielä testata tätä laimennettuna. :)
Muistin vihdoinkin napata tämän kokeiluun ja sanoisin, että toimii!&nbsp; :ts Mukavan paksu koostumus, emulgoituu hyvin ja tukasta tuli puhdasta. Jopa mun vastahennattu tukka pehmeni tällä niin kivasti, etten tarvinnu lisäksi erillistä hoitoainetta. Toimii ehkä jopa paremmin kuin mun ikisuosikki LV ja on halvempaakin.

Kiitos vinkistä, elly! Tämä jää vakkariksi!&nbsp; :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 26 Tammi 2016, 08:25
Kirjoittaja EllaBella
Mä käytin eilen Giovannin Direct Leave-Iniä cassian poispesuun, co-pesuun sekä muhitukseen. Voin sanoa että co-pesussa DL-I näytti kyntensä, vaahtoutui hyvin eikä jättänyt hiuksia likaiseksi. Täytyy kokeilla toinenkin kerta saanko yhtä hyvät kokemukset, jos näin on, niin tilaan tätä lisää :)

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 01 Syys 2019, 12:49
Kirjoittaja Marie Corelli
Minä olen innostunut CO-pesuista uudelleen. Hoitoaineet kuluvat minulla hitaasti, koska lyhyisiin hiuksiin en ole tarvinnut paljon hoitoaineita, joten erilaisia purnukoita on jäänyt kaappiin lojumaan. Nyt mietin, mitkä mahtaisivat olla sopivia CO-pesuun ohuille hiuksille, jotka rasvoittuvat nopeasti.

Minulla on mm. seuraavat hoitoaineet:

- XZ Vanilla Cafe (sopii hyvin)
- XZ Zylitol-hunaja (en ole testannut CO-pesussa), toimi hyvin
- Tresemmé Naturals (en ole testannut)
- L'Oreal Nutri Gloss -hoitoaine (ei naamio, en ole testannut)

Mitenhän nuo kolme muuta soveltuvat CO-pesuun? Jättävätkö hiukset rasvaisen näköisiksi tai lähmäisiksi? Tavallisina hoitoaineina toimivat hyvin ja huuhtoutuvat helposti pois. Voisi ajatella, että soveltuisivat silloin myös CO-pesuihin.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 24 Syys 2019, 19:21
Kirjoittaja Jessie
Marie Corelli kirjoitti: Minulla on mm. seuraavat hoitoaineet:

- XZ Vanilla Cafe (sopii hyvin)
- XZ Zylitol-hunaja (en ole testannut CO-pesussa), toimi hyvin
- Tresemmé Naturals (en ole testannut)
- L'Oreal Nutri Gloss -hoitoaine (ei naamio, en ole testannut)

Mitenhän nuo kolme muuta soveltuvat CO-pesuun? Jättävätkö hiukset rasvaisen näköisiksi tai lähmäisiksi? Tavallisina hoitoaineina toimivat hyvin ja huuhtoutuvat helposti pois. Voisi ajatella, että soveltuisivat silloin myös CO-pesuihin.
Vastailen muistin varassa, mutta käsittääkseni noissa kahdessa viimeisessä on silikoneja,
joten pesevämpien ainesosien puuttuessa (vrt. shampoo) en laittaisi sellaisia päänahkaan.

Edit: kiitos Morrigan! Oon pitänyt Tresemmen yleisesti silikonipitoisena sarjana, ei tosin kokemusta kuin parista tuotteesta. Vastailin siis ilman parempaa tietoa.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 24 Syys 2019, 19:40
Kirjoittaja Morrigan
Tresemme naturals-hoitis ei sisällä silikoneja. Kyseistä hoitista ei tosin ole saanut enää aikoihin kaupasta, joten ei kannata kauheasti siihen ainakaan ihastua. Hoitoaineena se oli ihan huippukamaa, harmi kun lopettivat sen. Muistan monen myös käyttäneen sitä tyytyväisenä CO-pesuissa.

Vs: CO-pesu

Lähetetty: 25 Syys 2019, 20:52
Kirjoittaja Marie Corelli
^Tuo minun Naturals on kauan sitten hankittu. Lyhyisiin hiuksiin olen tarvinnut hoitoainetta melko vähän. Nyt taas olen innostunut käyttämään niitä, kun tulee helposti takkutukka ilman hoitoainetta.

Re: CO-pesu

Lähetetty: 04 Huhti 2023, 22:49
Kirjoittaja piste
Kokeilin taas CO-pesua n. 10 vuoden jälkeen ;D käytin nyt XZ Mustikkaa, itse asiassa jo parissa pesussa. Hiukset on kyllä tosi pehmeet sen jälkeen, mutta roikkuu päätä myöten ja päänahassa on omituinen tunne (hieman kutinaakin), mitä ei tapahdu shampoolla pestessä. Onkohan sinne jäänyt hoitoainetta, joka sitten ärsyttää ihoa? Yritin kyllä huuhdella hyvin ??? kokeilen vielä tuota pullossa laimentamista, jos se vaikka auttaisi.

edit. Laimensin ja sekoitin erillisessä pullossa, auttoi lähmäongelmaan! En osaa sanoa vielä päänahka-asiasta, ainakaan vielä ei kutise...