Sivu 1/1

Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 16 Maalis 2014, 21:33
Kirjoittaja Tunturikarpalo
Mulla on viime päivinä lähtenyt ihmeellisen paljon hiuksia ja satuin sitten ohimennen mainitsemaan siitä äidilleni, jonka mielestä se johtuu aivan varmasti kalkinpuutteesta... ::) Niin että yhtäkkiä mulle olisi iskenyt tuommoinen puutos? No, muutamaa päivää myöhemmin hän sitten oli ostanut mulle Pimax C + Kalkki D-tabletteja. :D Noita ylempiä viestejä lukiessani mulle tuli kuitenkin mieleen, että ehkä tämä johtuu e-pillereistä. Vaihdoin nimittäin merkkiä 10 päivää sitten, sitä ennen olen kyllä syönyt kolmea eri merkkiä eikä mistään ole aiheutunut hiustenlähtöä, mutta ei kai sitä noistakaan tiedä... Toivottavasti tämä nyt vain loppuu äkkiä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 14 Huhti 2014, 14:22
Kirjoittaja orkkidea
Heippa,

Mulla hiuksia on lähtenyt nyt noin kaksi vuotta. Entinen paksu tukka on jo ihan hiirenhäntä, eikä hiustenlähdölle näy loppua. Olen ravannut varmaan kymmennellä eri lääkärillä, mutta tuloksetta..

Joka päivä tulee itku silmään tän asian takia. Tilanne alkaa tuntua jo tosi toivottomalle.. Varmaan tulee lähtemään kaikki.
En keksi tälle mitään muuta syytä, kuin että lopetin e-pillerit yhdessä vaiheessa. Olin vuoden ilman ja tukkaa lähti. Paniikissa aloitin pillerit uudelleen ja toivoin asian korjaantuvan, mutta eipä niin käynyt..

Olisi hienoa, jos löytyisi joku kohtalotoveri jonka kanssa voisi vaihtaa ajatuksia..

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 14 Huhti 2014, 20:17
Kirjoittaja Vaseline
Hei, hiustenlähtö voi johtua kilpirauhasongelmista. Naisten hiustenlähtööv voi joillain auttaa spironolactone ent. Spiresis. Itse olen sitä syönyt. Se on nesteenpoistolääke, joka voi aiheuttaa pahoja sivuvaikutuksia esim. Rytmihäiriöitä, joten veren kaliumarvoa pitää testata säännöllisin labrakokein ja jotkut ruoka-aineet ovat kiellettyjä. Kaikki lääkärit eivät edes määrää ko. Lääkettä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 14 Elo 2014, 12:06
Kirjoittaja helmikuu
Mulla on aina ollut jonkinasteista hiustenlähtöä loppukesäisin/syksyisin (mistäköhän muuten johtuu tuo, että hiustenlähtöä tulee juuri tuohon vuodenaikaan..), mutta parina aiempana vuotena hiustenlähtö alkoikin jo alkukesällä ja todella runsaana. Hiuksia lähti tukkoina pesun yhteydessä, ja kappalemääräisesti kai satoja per pesu. Tätä jatkui sitten muutaman kuukauden kerrallaan. Jossain vaiheessa keksin, että en taida saada riittävästi rautaa ruokavaliostani, ja ostin rautatablettikuurin, lisäksi aloin syödä kalaöljyä ja biotiinia, sekä lisäsin ruoassa proteiinia, pähkinöitä, avokadoja yms. Näillä sitten sain hiustenlähdön talttumaan. Tänä vuonna aloitin rautatablettikuurin jo hyvissä ajoin keväällä biotiinin kanssa, ja kas, tuota megalomaanista hiustenlähtöä ei ole tänä vuonna ilmaantunut. Mielestäni multa lähtee edelleen hiuksia runsaahkosti, niitä löytyy vaatteista ja lattioilta, mutta osa ongelmaa saattaa olla ihan sekin, että hiukset ovat tummia ja aika pitkiä, eli näkyvät helposti. Lisäksi olen hyvin tietoinen lähtevistä hiuksista, eli huomaan hyvin usein, että jaahas, taas lähti hius. Kuitenkin oon iloinen, että tuo suuri sulkasato näyttää tänä vuonna jääneen välistä, ja olen aika varma, että minun kohdallani raudan saannilla on osuutta asiaan.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 14 Elo 2014, 14:35
Kirjoittaja tipson
^ Mullakin on ollut ainakin jo muutaman vuoden joka loppukesä tai alkusyksy sulkasato! Todella hämmentävää. Talvisin sitten pää on täynnä lyhyitä uusia hiuksia :D

Nyt hiuksia on lähtenyt jäätävästi jo kuukauden ajan ja TT on täynnä hiuksia joka harjauksen jälkeen, vaikka takkujakaan ei olisi ollut. Hemoglobiini mulla ainakin on nippa nappa alarajoilla aina, kun on mitattu. Kuukausi sitten olin tulehtuneen umpparin leikkauksessa ja silloin alkoi tämä hiustenlähtö (tuolloin hb oli pari viikkoa reilusti alle viiterajan), mutta terveyskirjastossa oli, että leikkauksesta tai tulehduksesta menee pari kuukautta ennen kuin sulkasadon pitäisi alkaa, niin tiedä sitten.. Eilen kävin labroissa ja vaikka olen rautaa syönyt niin hemppa oli 120, vaikka olin ollut juomatta useita tunteja.  ::) Nyt kuitenkin näyttäisi siltä, että pahin hiustenlähtöpiikki on alkanut taittumaan :)

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 15 Elo 2014, 01:02
Kirjoittaja Auringonkukka
Mä kuulun kanssa niihin kellä on säännöllinen sulkasato, yleensä keväällä ja syksyisin. Olen pitänyt sitä ihan normaalina ainakin itselleni, koska hormoneista tai yleisestä terveydestä riippumatta sitä on tapahtunut melko lailla varhaisesta teini-iästä lähtien. Nyt tukkaa on lähtenyt silleen.. noh, keskimääräisesti, mutta oletan että sulkasatokausi menossa, päätä kutittaa kovastikin välillä niiltä kohdin mistä tuntuu eniten lähtevän, mutta uutta pukkaa kyllä tilalle, ja itselläni varmasti veriarvot vaikuttaa paljonkin, puutoksia tiettyjen vitamiinien saannissa ja hemppa 100 kieppeillä (viimeksi 103). :-\ aloitin myös minipillerit hormonikierukan jälkeen, ja niin iho kuin hiuksetkin tuntuu reagoineen siihen, toivottavasti nyt tasapainottuisi jossain vaiheessa. Senverran paljon hiusta on ja kun on pahemminkin lähtenyt tää tilanne on vielä siedettävä ja kohtuullinen, toivon vaan ettei kauheasti pääsisi pahenemaan.

Noiden hormonaalisten muutosten (pillerit) ja kilpisrauhasarvojen kanssa kannattaa kyllä olla tarkkana, ja etenkin ne kilpparit testauttaa jos ihan kunnolla sitä hiusta lähtee, niin monilla on löytynyt jotain häikkää niissä ja tilanne tasapainottunut oikealla hoidolla. Vaikka raudanpuutoksia ei aina hiusasioihin heti tunnuta yhdistettävän/sen merkitystä vähätellään, olen ainakin omakohtaisesti ja joidenkin asiakkaiden kokemusten perusteella huomannut sillä olevan selkeää vaikutusta, samaten myös mitä tulee B-vitamiinien (ja D) saantiin. Nuo satunnaiset sulkasadot koen vielä ihan normaaliksi vaikka kettumaisia ovatkin, ja leikkausten, sairastumisten ja tulehdusten jälkeiset hiustenlähdöt (hyvä vitamiinitasapaino saattaa tosin ehkä vähän auttaa siihen, mutta jokaisen kroppa reagoi tavallaan) tietty, mutta jos se on pitkäaikaisempaa ja merkittävää eikä ole mitään selkeää syytä lähihistoriassa kannattaa mahdollisuuksien mukaan ne kilpparit yms. testauttaa, eikä siitä ainakaan mitään haittaa ole :)

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 07 Syys 2014, 09:58
Kirjoittaja Iia
Mulla on tässä vuosien varrella aina pysäyttänyt hiustenlähdön Priorin. Esim. Roacuttanin aloittamisesta johtuvat hiustenlähdöt useamman kerran. Nyt tuli sitten jostain syystä taas sulkasato ja kaappiin oli jäänyt vanhaa Priorinia. Muutamassa viikossa karvanlähtö loppui. Nyt on ongelma se, että uutta Priorinia en pysty syömään, kun siihen lisätty biotiini saa ihon rasvoittumaan ja kukkimaan. Pahimmillaan jopa laukaisee ruusufinnin. Mietin vain, mikä mahtaa olla Priorinissa se aine, joka saa hiustenlähdön loppumaan?

BIO+ Energen -tuotteiden Saw Palmetto -ainesosa ja niiden käypyys miehille

Lähetetty: 20 Syys 2014, 19:22
Kirjoittaja dauwoster
BIO+ Energen -tuotteiden (Cutrin) paketeissa lukee niin selkeästi, että ne ovat naisille tarkoitettuja, että voisi ajatella olevan tarpeetonta epäillä sitä, että ne ovat erityisesti ja vain naisille tarkoitettuja.

Koska taulukoiden tekeminen on kuitenkin niin mukavaa, otin asiakseni tehdä ko. tuotesarjan shampoon ja seerumin sisältämistä ainesosista taulukon, johon laitoin vaakariveille ainesosan nimen ja pystysarakkeisiin sen, mitä CosIng-palvelu tietää kertoa kunkin ainesosan tarkoituksista. Sitten vähän ruksia sinne tänne ja lopuksi SpecialChem INCI Directoryn avulla sarakkeita hiukan eri järjestykseen, jotta jonkinlainen ryhmyyden tunne tulisi esille (viskositeettisuus ja tuoksuvuus tuonne, kosteuttava tuonne, ihoa suojaavuus tuonne jne.). Tosin, jätin tuon ryhmittelen lopulta kesken, koska ei tuntunut tarkoituksenmukaiselta hienosäätää sitä ihan loputtomiin. Tälläinen taulukko siitä tuli:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Tuolta CosIngistä ei heru kovinkaan paljon tietoa ainesosista, sillä aika harvassa tuntuu olevan selväkielistä kuvaustekstiä Description-kentässä, mutta Seronoa Serrulata Fruitin kohdalla tuli huomioitua tällaista: "Serenoa Serrulata Fruit Extract is an extract of the fruit of the Saw Palm, Serenoa Serrulata, Palmaceae". Saw Palm tarkoittanee tässä Saw Palmettoa, jonka taasen sanotaan vaikuttavan estävästi (Healthline ym.) testosteronin konvertoitumiseen DHT:ksi. Saw Palmetto tulee aika herkästi esille, jos käy etsimään tietoa hiusten vähenemisen ehkäisemisestä.

Kyseinen ainesosa, jota on sekä BIO+ Energen Shampoossa, että Serumissa, on ainesosien listalla ennen väitetyksi "aktiiviaineeksi" (Cutrinin sivuilla mainittua) kerrottua eli hevoskastanjauutetta. Tämä lienee merkittävää, koska on ymmärtääkseni niin, että aineosat pitää luetella prosentuaalisen osuutensa mukaisessa järjestyksessä (suurin ensin) ja kaikki alle 1 %:n olevat sitten lopuksi missä tahansa järjestyksessä. Pitäisi kai kysäistä Cutrinilta suoraan, mutta laitoinpa nyt tänne, kun satuin löytämään nämä foorumit tuossa googletellessa.

Kysymykseni teille olisikin se, että miksi BIO+ Energen -tuotteet olisivat teidän mielestänne vain naisille tarkoitettuja? Oppinen itse lisää, kun etsiskelen sellaisen hakupalvelun tai hakemiston, jossa on laajempi kuvaus esim. ainesosasta "PEG-7 Glyceryl Cocoate" ja mitä noita kaikkia noissa onkaan. Tai ehkä voisitte suositella jotain sivustoa, niin ei tarvitse seikkailla ihan joka paikassa?

Taustatietona mainittakoon, että olen miespuolinen henkilö, jolla ilmenee hiustenlähtöä sillä tapaa, että se vaikuttaa korreloivan mm. unensaannin, stressin ja erilaisten ravintoaineiden saannin suhteen. Olen alkanut kiinnittää paljon huomiota mm. jodin, biotiinin, sinkin, vitamiinien ja rasvahappojen saantiin, nyt uutena mukaan tullen kokeilut shampoilla, hoitoaineilla yms. Nuo Cutrinin tuotteet tulivatkin tuossa viikolla postin mukana, mutta niillä kokeilu on sen aikaa pannassa kunnes olen hankkinut lisää tietoa ja kokeillut ensin muita tuotteita (rakennepaikkaavat, hiuspohjaa hoitavat, kosteuttavat yms.). Hitto, olen oppinut parin viimeisimmän viikon aikana enemmän hiuksista kuin koskaan.

--

Lisäys: Omana viestiketjunaan viestini painotus oli tarkoitettu olevan kysymykseni yleistyksessä eli "miksi hiustenhoitotuotteet, jotka ovat erikseen mainittu olevan naisille tarkoitettuja, eivät sopisi miehille". Olisin kiinnostunut melko yksityiskohtaisesta vastauksesta tällaiseen kysymykseen. Näytti kuitenkin siirtyneen viestini tämän viestiketjun jatkoksi, mistä tuo kysymykseni ei taida erottua "ympäristön vaihdoksesta johtuen". Blah. Tosin, moderaattorina olisin varmaan itsekin tehnyt tällaisen siirron.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 21 Syys 2014, 00:00
Kirjoittaja evergreen
^ Viestisi olisi varmasti sisältönsä puolesta sopinut jatkoksi useampaankin ketjuun (mm. Cutrin, ainesosa-aiheet), ja ehkä jokin muu ketju olisikin ollut tuon kysymyksesi kannalta osuvampi, mutta yleisesti ottaen nämä pitkät ja usein luetut ketjut ovat ihan hyvä paikka uusille kysymyksille. Kovin spesifillä ja monisanaisella otsikolla ketju putoaa listassa melko nopeasti, eikä sellaista osaa oikein kukaan etsiä.

Tuosta itse aiheesta... Kosmetiikkatuotteisiin painetusta läpinästä aika lailla kaikki paitsi INCI on puhdasta markkinointia. Bio+ Energenin kohdalla on luultavimmin kyse siitä, että tuotelinja on alunperin suunnattu naisille, joten tuotteisiin on valittu naisellinen väritys ja tuoksu, ja niihin on sekä selityksen että vetoavuuden vuoksi liitetty kuvaus, jonka mukaan tuotteet ovat juuri naisille tehtyjä. Bio+ -sarjassahan on vastaavalla tavalla miehille suunnattu, "hiustenlähtöä ehkäisevä" Stimulant-linja, jossa on toki jonkin verran erilainen sisältö, mutta myös sininen väritys ja miehekäs tuoksu sekä täsmennys siitä että tuotteet ovat juuri miehille.

Varmastikin sisällöissä on ajateltu sukupuolten mahdollisesti eroavia tarpeita ja mieltymyksiä, mutta koska nämä ovat kuitenkin kosmetiikkaa, eikä lääkevalmisteita, kummassakaan linjassa tuskin on mitään, mikä voisi toisenkaan sukupuolen edustajaan haitallisesti vaikuttaa. Asiaan paremmin perehtymättömänä on vaikea sanoa, onko kaikille ihan sama kumpaa linjaa käyttää, vai hyötyykö nainen oikeasti enemmän naisille suunnatusta ja mies miehille suunnatusta, vai riippuuko asia ihan yksilöllisistä tekijöistä, mutta kaikkiaan en usko että kummankaan kokeilusta on haittaa. Esim. saw palmettoa on kyllä näkynyt miehillekin suunnatuissa hiustuotteissa.

Kyllä kaikki kosmetiikka sopii periaatteessa yhtä lailla miehille kuin naisillekin. Kohderyhmiin jakamisesta on hyötyä toisaalta siinä, että naisilla ja miehillä on yleistetysti jossain määrin erilaisia tarpeita ja odotuksia esim. pesutehon tai tuoksun suhteen, ja toisaalta taas siinä, että tällä tavalla luodaan spesifejä tarpeita ja tehdään tuotteista uskottavia ja houkuttelevia. Kannattaa aina muistaa, että kyse on ensisijaisesti myynnistä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 22 Syys 2014, 11:01
Kirjoittaja Morphine
Pieni avautuminen hiustenlähtöön liittyen..
Itselläni on ongelmana se, että stressaan jatkuvasti hiustenlähtöä, ja sen huipuks kun ylipäätänsä stressaan jostain, nypin hiuksia. Huono yhdistelmä.. Mun hiukset yltää n. vyötärölle, (latvat kärsi värinpoistoista..) ja on mustat.
Mä en enään tiedä, mitä tehdä. Hiuksia irtoo muutenkin, ja mä en enään kehtaa liikkua hiukset auki, koska musta näyttää siltä että mun päälaelta on ohentunu hiukset kunnolla. Tai siis, näytän kaljuuntuvani.
Syön ravintolisiä, ei vaikutusta. Kilpirauhanen on testattu (pitäis kai uudestaan) mutta ei kuulemma ole mitään vikaa. Tää on vaan niin turhauttavaa - Haluaisin pitää hiuksia auki, mutta ei. En osaa edes tupeerata hiuksia, ne aina vaan lässähtää. Kai se pitää jatkossaki kulkee hiukset kiinni.  :-\

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 25 Syys 2014, 03:18
Kirjoittaja Auringonkukka
Noh, reilu kuukausi sitten sanoin että vielä on siedettävää, mutta nyt alkaa mennä kyllä jo hermo ja usko loppua.. Tukkaa lähtee siis entistä enemmän, juuri niitä muutaman hiuksen tuppoja, ja päänahkaa kutittaa koko aika ja paikka paikoin jopa kirvelee tmv. en tiedä miten sitä parhaiten kuvaisi. Ihankuin olisi haavoja päässä, vaikkei siellä mitään selkeitä sellaisia ainakaan ole näkynyt, eikä myöskään muuta poikkeavaa. Tietty myös alkanut hilseillä, että epätoivo hiipisi mahdollisimman tehokkaasti.  :-\ Aina tulee jotain käteen jos sattuu sen hiuksiin iskemään, luonnollisesti myös suihkussa ja harjatessa vaikka koitan sekä pestä että selvitellä toki mahdollisimman hellästi.

Mietin että pitäisikö pyytää lääkäriltä toista minipillerimerkkiä, ajattelin myös noita vitamiineja nyt alkaa tankata urakalla, tosin aika hyvin olen toisaalta muistanut ottaakin.. Ja ajattelin että kokeilen Nizoral-shampoota kun joudun sitä ostamaan muutenkin josko se hieman helpottaisi, ja sit pitää varmaan keksiä jotain mitä lähden tähän kokeilemaan.. Huoh. Nioxinia toisaalta voisi myös koittaa.

Kasvukin on hieman hidastunut tavanomaisesta, ja mitä ilmeisimmin lähteneet hiukset onkin uudempaa, tummana kasvavaa tukkaa (mä olen siis oikeasti blondi joka on keksinyt kasvattaa itselleen tummanruskeita/mustia raitoja -tai vihdoin on tummumaan päin kuten muutkin sukulaiset), toisaalta myös sitten on haituvaa ja pystyyn sojottavaa lyhyttä tukkaa on päälaella, mikä on juureltaan tummaa myös .. ja juuri päälaelta ja sivuista tuntuu muuten eniten sekä kutiavan että lähtevän hiusta. Sikälikin harmi koska nuo mustat hiukset muuten tuntuivat olevan parempilaatuista ja vahvempaa, en tiedä yhtään miksi nyt sitten lähtevät  :-[ Keräilin kaikki mitkä tuossa äsken haroessa/harjatessa lähti, ja nappasin yhden selkeästi vaaleana kasvavan, ja joka ikinen lähtenyt karva oli tosiaan sitä tummaa hiusta. Tosi kummallista.  Olen koittanut keksiä tähän jotakin logiikkaa, mutta ei. Kilppariarvot pitäisi olla kunnossa, mutta sit vitamiinipuutokset muuten on melko varmoja, selkeimmät puutokset raudassa ja D-vitamiinissa tällä hetkellä varmaankin, ehkä myös B12.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 26 Syys 2014, 18:37
Kirjoittaja ilona
Iia kirjoitti: Mulla on tässä vuosien varrella aina pysäyttänyt hiustenlähdön Priorin. Esim. Roacuttanin aloittamisesta johtuvat hiustenlähdöt useamman kerran. Nyt tuli sitten jostain syystä taas sulkasato ja kaappiin oli jäänyt vanhaa Priorinia. Muutamassa viikossa karvanlähtö loppui. Nyt on ongelma se, että uutta Priorinia en pysty syömään, kun siihen lisätty biotiini saa ihon rasvoittumaan ja kukkimaan. Pahimmillaan jopa laukaisee ruusufinnin. Mietin vain, mikä mahtaa olla Priorinissa se aine, joka saa hiustenlähdön loppumaan?
Hei tulee vähän myöhään, mutta voisiko olla B5-vitamiini, eli pantoteenihappo? Mulla ainakin tuntuu auttavan hiuksiin, stressin takia sitä itseasiassa aloin syömään.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 11 Loka 2014, 19:21
Kirjoittaja Nakitar
Liityn hiusstressaajien joukkoon :-\  Lopetin yasminelle-pillerit tasan vuosi sitten ja kyllähän siitä sulkasato alkoi. Tai oikeastaan siis jatkui. Miinusta siis tuntuu että hiustenlähtöä oli aika reippaasti jo pillereiden syönnin aikana (ainakin silloin kun aloitin, tuntui että tukkaa lähti). Juuri tuo hiustenlähtö ja masentuneisuus olivatkin niitä syitä, miksi heitin pillerit veks!

Mutta nyt siis vuosi mennyt ja eikö mitä...tuntuu että etenkin keväästä lähtien hiuksia on tippunut ihan kamalia määriä. Toki kun hiukseni ovat mustanruskeat ja pitkät, niihin kiinnittää enemmän lattialla/lattiakaivossa huomiotakin mutta silti: etenkin hoitoaineen huuhteluvaiheessa tuntuu että oikein pikkutuppoja jää käsiin kiinni, hiusten ollessa auki ja vapaana kuivumassa ja kädellä haroessa jää irtohiuksia aina n. kymmenkunta :( samoin aamulla tangle teezerillä harjatessa harjaan jää hiuksia. Tangler teezerin ostin aluperin juurikin sen hehkutuksen vuoksi ("hellävarainen, ei lähde hiuksia yhtä paljon kuin muilla harjoilla") mutta eipä se harja tietenkään hiustenlähtöön niin vaikuta :D

Olen alkanut epäillä että keväällä aloittamani Seronil (mielialalääke) jota tosin syön todella pientä annosta, voi osaltaan vaikuttaa tähän sulkasatoon, samoin stressi jota on jatkunut kyllä jo hyvä aikaa. Shampoista ja hoitoaineista käytän markettituotteitta (olen aina käyttänyt), niistä silikonittomat XZ:t ovat suosikkeja. Nyt ostin vajaa pari viikkoa sitten Biotiini strong hair&nail-tabuja ja olen niitä nyt kymmenisen päivää syönyt. Saapa nähä muutaman kuukauden päästä huomaanko mitään eroa. Nuo biotiinit oli muuten hullareilla 9 eur paketti, itsehän olin justiin ennen hulluaj päiviä ostanut 15 eurolla. Noh, ostin varastoon sitten.

Huvikseni mittasin myös kalastajalangan avulla ponnarini ympärysmitan, joka ei mikään katastrofaalinen kuitenkaan ollut, n. 8cm. Mutta kyllä olen huomannut että tämä hiustenlähtö on ollut sen verran kauan sen verran runsasta, että itse huomaan hiusteni ohentuneen. Lisäksi kun on tosiaan mustanruskea tukka, niin tuntuu että jakauksen kohdalta ja päälaelta päänahka paistaa helposti läpi. Mies on sanonut että höpöhöpöä, kaikilla lähtee kausittain tukkaa reilummin jne. mutta kun tuntuu että mulla on tämä tukanlähtö ollut runsaampaa jo yli pari vuotta (siitä lähtien kun aloitin yasminellet) eikä tunnu rauhoittuvan millään. Ja ikäähän on siis 30 että toivottavasti ei nyt vielä mikään ikääntymiseen liittyvä harveneminen ole käynnissä :D Äidillänikin on melkein 70 vuotiaaksi tukka tuuhea kuin mikä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 17 Loka 2014, 00:46
Kirjoittaja Auringonkukka
Mua ahdistaa kyllä nyt kamalasti :( Äsken päätä taas kutitti hiusrajasta edestä ja erehdyin kevyesti raapimaan ja kun otin käden pois niin tadaa- tukko hiuksia tarttui matkaan, ja testimielessä sit haroin pari kertaa käsillä hiuksia tosta päältä niin eiköhän sieltä koko aika tarttunut jotain mukaan.. Mitä taaemmas menee niin sitä vähemmän enää lähti.. ja toisena päivänä kun hiuksiani siliteltiin niin huomasin jälkeenpäin että silittelijän käteen oli kans tarttunut tukkaa ja tippunut siihen viereen.  Silittäjä itse ei onneksi huomasi mutta kauhistuin ja alkoi nolottaa. Kutina on välillä sietämätön, åäälaelta ja tuosta otsanrajasta huomaa jo tuon lähdön selkeästi.

Alkaa vaivata ja ahdistaa jo tosi paljon, en tiedä yhtään mitä voin tehdä tälle.. ja suurimmaksi osaksi nimenomaan tuosta edestä ja päältä sitä lähtee eli toki kaikista näkyvimmistä paikoista ???

edittiä: Nyt on Nizoral-shampoota hommattu, ja vitamiineja tulossa.. Katsotaan josko alkaisi yhtään hillitä. 5 päivää pitäisi kuulema käyttää ensin tuota putkeen ja sen jälkeen normaalisti, mä en yleensä pese tukkaa joka pv mut jos se sen vaatii niin ehkä mä pystyn hyvän asian puolesta pesemään sen tukan joka pv, no problemo. Pilleritkin vaihdoin, lääkäri oli sitä mieltä että sekä anemia että nuo hormonaaliset muutokset (+toi mun savipuoli ja kutinaongelmat) lienee kuitenkin ne suurimmat syyt, vaikka alueittain lähteekin, joten ei muuta kuin testaamaan.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 03 Marras 2014, 18:13
Kirjoittaja Amy
Mikähän voisi olla syynä siihen kun runsaaseen hiustenlähtöön liittyy myös hiusten äkillinen takkuuntuminen ja huonokuntoiseksi muuttuminen? Mulla on ollut aina tosi kiiltävä ja hyväkuntoinen tukka, johon ei takkuja tule. Nyt yhtäkkiä hiukset on muuttuneet ihan elottomiksi, takkuuntuu ihan järkyttävän helposti ja hiuksia lähtee tosi paljon. Päänahka myös kutiaa aiempaa enemmän.

Kilpirauhanen on testattu äskettäin ja ainakin se perusarvo (TSH?) oli ok mutta verikokeissa d-vitamiini oli poikkeuksellisen alhainen. Se tuskin aiheuttanee hiuksille mitään... Epätoivo iskee kun joka päivä peilistä näkyy vain eloton ohut luuska, entiseen paksuun ja kiiltävään verrattuna.  :-\

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 04 Marras 2014, 00:15
Kirjoittaja attir
Mulla täysin sama, paitsi päänahka ei kutia!  ??? Nyt viikon sisällä kiinnittänyt huomioo erityisesti! Niin kamalat takut hiuksissa, että on kuin purkkaa sotkettu! Kamala :-X voiko raskaus tehdä tätä?

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 04 Marras 2014, 09:59
Kirjoittaja kaarina
En valitettavasti osaa auttaa, mutta liityn kerhoon... Itselläni meni jotenkin pikku hiljaa, muutamassa kuukaudessa, tukka ensin pilalle ilman mitään muutoksia hoitorutiineissa - se katkeili tuppoina, takkuuntui, latistui, jätti kasvamatta pituutta, alkoi rasvoittua ja kutista - ja sitten se putosi pois, ja putoaa edelleen. Jäljellä on nyt ehkä kolmannes; niin vähän, että oli pakko tehdä tosi radikaali hiusmuutos. Enää minulla on otsatukka sellaisessa hiusmallissa, josta näkee kunnon ja hiusten irtoamisen, ja se on surullinen otsatukka se. Minulla kasvaa vajaa sentin pituista uutta tukkaa siinä seassa ja sitten noin nelisenttistä uutta hiusta, ja harvat alkuperäishaivenet ovat ehkä 15 senttistä, täysin omaa väriä ja kemiallisesti käsittelemätöntä. Uuttakaan hiusta ei toisaalta näy niin paljoa, että voisi huokaista helpotuksesta, vaan aika harvaltahan tuo tulevaisuuskin tässä näyttää.

Itse epäilen, että tämän on pakko johtua jostain (autoimmuuni)sairaudesta, jota ei ole diagnosoitu. Kävipä tässä eräänä päivänä niinkin, että tuntematon, vanhempi mieshenkilö tuli minulta kysymään, miksi hiukseni ovat lähteneet, onko sairaus vakava...  0_0

Nuorin lapseni on nyt pian kaksivuotias, ja imetyksen lopetin 10 kuukautta sitten; voisiko tämä vielä johtua muka imetyksestä, kun siitä on noin kauan jo aikaakin? Se olisi toisaalta kyllä helpotus. Ehkä siinä tapauksessa olisi toivoa, että tukka joskus kasvaisi takaisin.

Hyväähän tässä on se, että oman värin kasvatusprojekti, joka täytti elokuussa vuoden, on nyt valmis.  :P

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 04 Marras 2014, 22:37
Kirjoittaja Amy
attir: Uskon, että sulla voi johtua jotenkin epäsuorasti raskaudesta. Hyvin usein nämä on kuulemma hormoniperäisiä mutta hormonijuttujakin on niin erilaisia, että menepä sitten arpomaan mikä on. Viheliäinen vaiva joka tapauksessa!
anannas kirjoitti: En valitettavasti osaa auttaa, mutta liityn kerhoon... Itselläni meni jotenkin pikku hiljaa, muutamassa kuukaudessa, tukka ensin pilalle ilman mitään muutoksia hoitorutiineissa - se katkeili tuppoina, takkuuntui, latistui, jätti kasvamatta pituutta, alkoi rasvoittua ja kutista -

Itse epäilen, että tämän on pakko johtua jostain (autoimmuuni)sairaudesta, jota ei ole diagnosoitu. Kävipä tässä eräänä päivänä niinkin, että tuntematon, vanhempi mieshenkilö tuli minulta kysymään, miksi hiukseni ovat lähteneet, onko sairaus vakava...  0_0

Nuorin lapseni on nyt pian kaksivuotias, ja imetyksen lopetin 10 kuukautta sitten; voisiko tämä vielä johtua muka imetyksestä, kun siitä on noin kauan jo aikaakin? Se olisi toisaalta kyllä helpotus. Ehkä siinä tapauksessa olisi toivoa, että tukka joskus kasvaisi takaisin.
anannas: Kuulosta niiin tutulta, saat kyllä täyden sympatiani! Tosin sun kohdalla voi olla kyse vielä imetyshormoneistakin koska niiden vaikutuksen loppuminen vaikuttaa yleensä viiveellä (en tosin tiedä miten pitkällä viiveellä). Mulla itselläni oli imetyksen ajan tukka ihan superhyvässä kunnossa, kasvoi kauheaa vauhtia, kiilsi ja oli paksu, mutta siitä se pikku hiljaa (ehkä puolessa vuodessa) palautui normaaliksi imetyksen lopettamisen jälkeen mutta ei se mua haitannut kun omat hiukset "normaalina" oli varsin hyvät. Nyt ne on tippuneet jo kuukausia ihan tuppoina ja ihan kuin päässä vielä olevat hiukset ois kuolleet, ei mitään eloa eikä liikettä, puhumattakaan kiillosta. Takkua vaan. Kylläpä ahdistaa.

Kaikki mun googletukset johtaa vain kilpirauhasen toimintahäiriöihin. Selviäisi edes sellainen, että pääsisi hoitamaan. Samaan aikaan on nimittäin kasvojen ihokin ruvennut rasvoittumaan ja veltostumaan.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Marras 2014, 08:48
Kirjoittaja kaarina
Minulta on tutkittu kilpirauhasarvot useampi vuosi sitten, ennen kuin esikoinenkaan oli syntynyt, mutta lääkäreiden mielestä silloin ainakaan mitään lääkittävää ei löytynyt. Itse olisin toivonut toisin, sillä oirelistani oli pitkä kuin mikä eikä hiusvaivat suinkaan olleet siellä kärkipäässä ongelmia silloin. Pitäisi varmaan mennä nyt uudestaan tutkimuksiin, kun osa oireista alkaa paremmin näkyä olemuksestakin... En sitten tiedä, miksi kilpirauhasen vajaatoimintaoireeni "katosivat" tai ainakin peittyivät muun hulinan ja vaivan alle peräkkäisinä raskausaikoina ja vauvavuosina, noustakseen nyt uudelleen esiin kun elimistöni alkaa palailla "normaaliin".

Sama homma oli minullakin, attir, imetyksen aikana minunkin tukkani oli vielä paksu ja terve. Siitä se sitten jossain vaiheessa melko yhtäkkiä rupesi muuttumaan.

Mikähän voisi aiheuttaa sen, että päänahkani on jotenkin arka kosketukselle ja rasvoittuu salamavauhtia? En ole ennen ollut mitenkään herkkä juuri millekään enkä allerginenkaan ole. Luulisi tietysti, että tällä ja hiustenlähdölläni on jokin yhteys. Hassua on, että kasvojeni (tavallisesti normaali / rasvainen) iho on viime viikkoina muuttunut ihan hilseilevän kuivaksi. Sisältäpäin se edelleen tuntuisi olevan sellainen vahamaiseen rasvaisuuteen taipuvainen, mutta näppylöiltä onneksi olen välttynyt.

Myötätuntoni kaikille. &nbsp;<3

ps. Voiskohan nykyään käyttää peruukkia ilman, että päät kadulla kääntyvät? &nbsp;:D
Vinkkejä netin hyvistä peruukkiliikkeistä otetaan vastaan! &nbsp;8)


Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 10 Marras 2014, 20:13
Kirjoittaja Talvikki
Amy kirjoitti: Kilpirauhanen on testattu äskettäin ja ainakin se perusarvo (TSH?) oli ok mutta verikokeissa d-vitamiini oli poikkeuksellisen alhainen. Se tuskin aiheuttanee hiuksille mitään... Epätoivo iskee kun joka päivä peilistä näkyy vain eloton ohut luuska, entiseen paksuun ja kiiltävään verrattuna.&nbsp; :-\
Luultavasti juuri tuosta D vitamiinin vähyydestä sun hiukset kärsii. Liian vähän D vitamiinia aiheuttaa todella monella hiustenlähtö ongelmia.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 14 Marras 2014, 00:02
Kirjoittaja Amy
Talvikki kirjoitti:
Amy kirjoitti: Kilpirauhanen on testattu äskettäin ja ainakin se perusarvo (TSH?) oli ok mutta verikokeissa d-vitamiini oli poikkeuksellisen alhainen. Se tuskin aiheuttanee hiuksille mitään... Epätoivo iskee kun joka päivä peilistä näkyy vain eloton ohut luuska, entiseen paksuun ja kiiltävään verrattuna.&nbsp; :-\
Luultavasti juuri tuosta D vitamiinin vähyydestä sun hiukset kärsii. Liian vähän D vitamiinia aiheuttaa todella monella hiustenlähtö ongelmia.
Ahaa! En olekaan koskaan kuullut tuollaisesta. Mulla oli kuulemma ihan poikkeuksellisen alhainen arvo d-vitamiinissa (muistaakseni tasan 50). Nyt vedän melkein 150mg päivässä ja joulukuussa kontrolli. Jos ei ole vieläkään noussut niin pitää tutkia jotain imeytymisongelmia. Toisaalta ois helpottavaa jos johtuisi tästä niin tietäisi, ettei peliä oo välttämättä menetetty. Joten kiitoksia toivon antamisesta!&nbsp; :D

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 15 Marras 2014, 11:21
Kirjoittaja Talvikki
Amy: Pidän peukkuja, että D vitamiinin lisääminen auttaa ongelman hoidossa. Ei varmaan tarvinne sanoa, että muutenkin ruokavaliota kannattaa tarkastella, että saa kaiken tarvitseman. Hiukset kun on se viimeinen, mihin elimistö käyttää voimavarojaan. :)

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 15 Marras 2014, 15:08
Kirjoittaja Pikkunäätä
Amy kirjoitti:
Talvikki kirjoitti:
Amy kirjoitti: Kilpirauhanen on testattu äskettäin ja ainakin se perusarvo (TSH?) oli ok mutta verikokeissa d-vitamiini oli poikkeuksellisen alhainen. Se tuskin aiheuttanee hiuksille mitään... Epätoivo iskee kun joka päivä peilistä näkyy vain eloton ohut luuska, entiseen paksuun ja kiiltävään verrattuna.&nbsp; :-\
Luultavasti juuri tuosta D vitamiinin vähyydestä sun hiukset kärsii. Liian vähän D vitamiinia aiheuttaa todella monella hiustenlähtö ongelmia.
Ahaa! En olekaan koskaan kuullut tuollaisesta. Mulla oli kuulemma ihan poikkeuksellisen alhainen arvo d-vitamiinissa (muistaakseni tasan 50). Nyt vedän melkein 150mg päivässä ja joulukuussa kontrolli. Jos ei ole vieläkään noussut niin pitää tutkia jotain imeytymisongelmia. Toisaalta ois helpottavaa jos johtuisi tästä niin tietäisi, ettei peliä oo välttämättä menetetty. Joten kiitoksia toivon antamisesta!&nbsp; :D
Oho, noinkohan olisi D-vitskusta hyötyä minunkin hiuskasvustolle. Viimeksi kun tsekattiin tuo D-vitamiiniarvo, niin se oli 32. Lääkäri tosin ei nähnyt siinä mitään ongelmaa, kuulemma ihan ok. Eli paljon vaihtelee tuo lääkärienkin näkemys D:n tarpeesta!&nbsp; :o

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 15 Marras 2014, 17:27
Kirjoittaja Penny
Amy kirjoitti: Mikähän voisi olla syynä siihen kun runsaaseen hiustenlähtöön liittyy myös hiusten äkillinen takkuuntuminen ja huonokuntoiseksi muuttuminen? Mulla on ollut aina tosi kiiltävä ja hyväkuntoinen tukka, johon ei takkuja tule. Nyt yhtäkkiä hiukset on muuttuneet ihan elottomiksi, takkuuntuu ihan järkyttävän helposti ja hiuksia lähtee tosi paljon. Päänahka myös kutiaa aiempaa enemmän.
Mulla tulee juurikin tuollainen kausi joka ikinen syksy nykyisin, paitsi että päänahka ei kutia. Tukka muuttuu aivan yhtäkkiä totaalisen huonokuntoiseksi, elottomaksi ja takkuuntuvaksi niin ettei harjakaan meinaa mennä läpi (yleensä ei takkuunnu juuri koskaan), ja hiuksia lähtee ihan järkyttävät määrät sellaisen kuukauden-pari, kunnes helpottaa. D-vitamiinin puutoksesta en itsellä usko johtuvan, koska syön sitä aina ihan reilusti, mutta voisi olla kyllä hormonaalista. Syksyllä aina muutenkin väsyttää pimeän tullen söi miten paljon vitamiineja tahansa, ja hormonitoiminta muutenkin muuttuu, joten se voisi olla yksi pointti.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 16 Marras 2014, 05:08
Kirjoittaja Jenje
^ Mä veikkaisin ennemmin sitä, että lämmitys pistetään päälle ja sisäilma muuttuu kuivaksi. Mulla meinaan myöskin tukka menee sähköiseksi jo heti syksyllä vaikka ulkona olisi kuinka kosteata. Kun eihän se ruokavalio ja vitamiinien saanti kumminkaan vaikuta kuin siihen uuteen kasvuun. Ei se olemassa oleva tukka voi huonoksi mennä, vaikka kuinka kehnosti söisi. :)

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 17 Marras 2014, 15:40
Kirjoittaja Penny
^ Toki lämmitys ja sisäilman kuivuus vaikuttaa varmasti osaltaan näin syksyllä esim. takkuuntumiseen, päänahkahan kuivuu siinä missä ihokin ja saattaa myös kutista ja aiheuttaa hiustenlähtöä. Toisaalta kyllähän olemassa olevat hiukset saattavat kärsiä vaikkapa masennuksesta, stressistä, flunssasta, syömishäiriöistä ja muusta, ja mennä totaalisen huonoon kuntoon ihan yllättäenkin. Monet syyt noistakin ovat hormonaalisia tai vaikuttavat tavallaan hormonitasapainoon, kuten myös hiustenlähtö vaikka e-pillereiden, tai muuten hormonitasapainon heilahtelujen vuoksi. Tietty kaikkihan reagoi muutoksiin tavallaan, osalla vaikuttaa enemmän kuin toisilla.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 17 Marras 2014, 16:50
Kirjoittaja evergreen
^ (Ilmaannun puskista mukaan...) Siis kyllähän se olemassa oleva tukka voi siten "huonontua" moninaisista sisäisistä syistä, että hiuksia lähtee tavallista enemmän tai kasvu hidastuu, mutta eiväthän ne sisäiset syyt mitenkään voi pituuksien kuntoon vaikuttaa, kun ei hiuksessa ole aineenvaihduntaa. Vaikutus näkyy vasta myöhemmin uudessa kasvussa. Syksyllä voi helposti tuntua yhtä aikaa sisäisten syiden vaikutus runsaampana hiustenlähtönä ja ilmankosteuden muutokset pituuksien kuivumisena ja takkuuntumisena. Myös aurinkoaltistuksen lakkaaminen villitsee monilla syksyn tullen hilseilyä päänahassa ja pahentaa hiustenlähtöä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 10:34
Kirjoittaja kaarina
Päivitän tänne muistiin (lähinnä itselleni) tilannetta.

Puolisen vuotta sitten hiusteni kunto romahti äkillisesti ilman mitään selkeää syytä. Tukka katkeili pituuksista tupottain, päänahka rasvoittui ja kutisi ja hiuksia lähti hirveitä määriä. Puolet putosi ja loput leikkasin lyhyeksi, ei ollut paljon vaihtoehtoja. Uutta kasvua näkyi, mutta uudetkaan hiukset eivät pysyneet päässä.

Tällä hetkellä irtoaminen on pysähtynyt ja rasvoittuminen palannut normaaliksi. Uutta kasvua on parissa-kolmessa eri mitassa: ihan vauvasänkeä, sitten sentin mittaista ja noin kolmen sentin mittaista, loput mittaansa leikattua. Erityisesti otsalla hiusrajassa näkyy hyvin tämä. Takaraivolla, jossa hiukset ovat ohuimmillaan, en uutta kasvua näe, mutta toisaalta, sinne on hankalampi peilein kurkotellakaan... Niskassa paksuus on melko ok, mutta vaatii silti kasvatusta.

Syön pienen kupillisen lisäravinteita päivittäin... Käytössä on rauta, sinkki, magnesium, piimaa, kalsium, biotiini, e-epa, c-, b- ja d-vitamiinit ja odottelen iHerbistä saapuvaksi vielä jodilisää ja kilpirauhasen toimintaa vilkastuttavaa tuotetta. Kilpparin vajaatoimintaan liittyviä oireitahan minulla on ollut useita vuosia muitakin, kuin tämä hiustenlähtö. Koen, että rauta on vaikuttanut positiivisimmin; kun hiustenlähtö alkoi, olin jo pitkään käyttänyt päivittäin mm. biotiinia, piimaata ja d-vitamiinia.
Hiustuotteista kokeiluun olen juuri hankkinut Wella Professionals Balance Anti-Hair Loss Serumin, Wella SP Liquid Hair'in ja Nioxin Hair System Kit 4:n. Seerumia kokeilin pari päivää sitten ensimmäisen kerran, muut vielä odottavat käyttöönottoa. En yleensä "usko" tällaisiin "ihmetuotteisiin", mutta mitäpä tässä hävitäkään voi. Jollain hiukset on kuitenkin pestävä / laitettava...

Tilanne siis on jokseenkin optimistinen. Aion yrittää kasvattaa hiukset leukamittaiseksi polkaksi, mutta sen pidemmistä en enää jaksa haaveilla - ehkä sitten vuoden, parin päästä. Tänään aamulla harjatessa irtosi vain yksi (1!&nbsp; ;D) hius, usein ei sitäkään. Päänahka tuntuu vielä näkyvän läpi takaraivolla, mutta etuosa, josta hiukset on pidemmät, on jo kunnossa. Viime kesänä otsahiuksetkin hiutuivat pois, joten suht nopeaan kai toipui tuo alue. Pahaksi onneksi minulla on kamalat pyörteet takaraivolla, ja toisen puolen profiilista näytän jo siksikin onnettoman littanalta... Kun hiukset kasvavat pituutta lisää, kampaus korjaa tilanteen.

Kunhan nyt vain pysyisivät päässä.&nbsp; :)

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 04 Helmi 2015, 12:56
Kirjoittaja Nakitar
Juuuh, noniiin. Olen siis syys-lokakuun vaihteesta syönyt Bioteekin Biotiini Strong Hair&Nail-tabletteja, ja ehkä on hiustenlähtö vähenynyt. Tai siis ON vähentynyt. Voi olla että syksyllä kun tukkaa lähti ja lähti ja lähti, johtui osittain myös jonkinlaisesta luontaisesta syklistä, vaikka toisaalta sitä tukkaa oli tippunut kyllä jo ihan keväästä asti.
Lisäksi luulen että mielialalääke, jonka aloitin keväällä osaltaan vauhditti tukan tippumista. Syksyllä puolitin lääkkeen annoksen, eli olen syönyt todella pientä annosta. Voi olla että lääkkeen annostuksen pienentyminen myös on rauhoittanut tilanteen.

Nyt ärsyttää tuossa ohimoilla kasvavat hiukset, jotka ovat reilun 5 sentin mittaisia ja törröttävät joka suuntaan. Tosi tämä "riesa" on ihan mukava vaiva.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 07 Helmi 2015, 17:58
Kirjoittaja kaarina
Nioxin-setti tuntuu ihanan viileältä päänahassa ja tuoksuu ihan piparminttukarkeilta.&nbsp; :-*

Todellinen yllätyssuosikki on tuo Wella SP Liquid Hair - siis ihan superhyvä tuote! Eihän se siis hiustenlähtöön vaikuta, mutta omiin, hentoisen pehmoisiin hiuksiini se toi yhdellä käyttökerralla todellista jämäkkyyttä, runsautta ja paksuutta. Siis olen ihan mykistynyt; tukka on tuon jäljiltä "oikea tukka"!&nbsp; :D Tuote vahvisti (ainakin meikkasi) hiukseni niin, että näyttää siltä, kuin hiuslaatu olisi muuttunut F:stä M:ään. Hämähäkinseitistä jouhimaiseksi. Teho on kestänyt nyt pari pesua. Pullossa luvataan, että vaikutus kestäisi jopa viisi pesua. Hintavaahan se on, mutta minulle ainakin hintansa väärti, etenkin, kun hiukset on lyhyet, eikä tuotetta kulu kerralla kuin kaksi pipetillistä. En myöskään tarvinnut hiuspuuterin lisäksi muita muotoilutuotteita tuon käsittelyn jälkeen, vaikka normaalisti läträän vähintään kolmella eri tuotteella, jotta tukkaan tulisi massaa.

Heittämällä omien kaikkien aikojen suosikkilistan kärkisijoille. En kuitenkaan usko, että tuote on yhtä hyvän oloinen heistä, joiden hiukset ovat jo luonnostaan karkeahkot / normaalin paksuiset (yksittäinen hius). Pehmoiselle vauvatukalle kyllä suosittelen.&nbsp; :ts

Kaljuuntuminen lääkityksen vuoksi - auttaako mikään?

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 21:14
Kirjoittaja ponygirl
hei. olen uusi tällä palstalla, ja olen lukenut paljon ketjuja hiusten ohenemisesta ja hiusten lähdöstä mutta ajattelin kuitenkin tehdä uuden aloituksen. mikäli tämä on turha aloitus, ylläpito voi sen poistaa.

olen 28-vuotias nainen. ollessani parikymppinen, hiukseni alkoivat ohenemaan pikkuhiljaa erään lääkkeen sivuoireena. käytän lääkettä edelleen ja tulen käyttämään tätä lääkettä vielä pitkiä aikoja, mahdollisesti loppu elämäni. tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa päälaellani on muutamina ohuita hiuksia. olen lähes tulkoon kalju päälaelta, muualla hiuksia on paljon. en osaa sanoa, ohenevatko hiukseni enää. ainakin vauhti on huomattavasti hidastunut.

joka aamu kun katson peiliin, tulee itku silmään... on todella rankkaa olla nuori nainen, jonka hiukset ovat niin ohuet. olen vaalentanut hiukseni sillä vaalea hius on saman värinen kuin päänahkani, ja kuivashampoon avulla saan hiukseni näyttämään vähän tuuheammilta. käytin tupee-tyylistä peruukia jonkin aikaa, se oli hyvä mutta kyllästyin pian siihen.

on olemassa kaikenlaisia valmisteita, ravintolisiä, joiden pitäisi auttaa hiusten ohenemisen kanssa. minulla on kuitenkin tämä lääkitys, joka ylläpitää hiusten ohuutta. olen käyttänyt biotiinivalmisteita, mutta niistä ei ole ollut mitään apua. kysynkin siis; onko mitään tehtävissä? en voi lopettaa lääkitystäkään tai vaihtaa toiseen, tätä on kokeiltu ja huomattu huonoksi ideaksi. kannattaako minun edes yrittää ottaa Priorinia, Biorionia, mitään vastaavaa tuotetta, kun lääke aiheuttaa tämän kaljuuntumisen?
myös kikkakolmoset olisivat paikallaan. kuinka naamioida päälaen ohuet hiukset? olenko täysin toivoton tapaus?

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 22:28
Kirjoittaja Morrigan
^Voi miten kurja tilanne&nbsp; :-[ Tuskin lisäravinteista mitään haittaakaan olisi, kannattaa ainakin kokeilla?

Itse aloitin vuosi sitten panostamaan terveyteeni lähinnä ravinnon kautta (jätin kaikki einekset pois, panostin kunnon ravintoon ja lisäravinteisiin)&nbsp; ja nyt vuoden jälkeen päässäni on kauttaaltaan lyhyttä uutta tukkaa joka vastaa pituudeltaan aika liki vuoden kasvua. Lisäravinteina omega 3, magnesium, D ja hyvä monivitamiini. En tiedä johtuuko uuden hiuksen kasvu selkeästi jostain yhdestä vaiko kaikesta yhteensä, mutta uuden hiuksen määrä päässäni on kuitenkin erittäin merkittävä. En missään vaiheessa ole ollut mikään lirutukka, joten tämä hiusten tuuhentuminen tuli aika yllätyksenä.

Hiukset myös kasvavat nopeammin, normaalisti kuukaudessa saavutettu sentin juurikasvu on nykyään samassa ajassa reilut 1,5senttiä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 01 Huhti 2015, 21:39
Kirjoittaja janea
No niin, tulin laittamaan päivitystä asiaan, jos joku saisi tilanteestani vertaistukea/apua. Kommentoin siis tänne palstalle viimeksi loppuvuodesta 2012, jolloin minulla oli aika tuore kilpirauhasen vajaatoiminta todettu. Tilanne oli ennen lääkitystä karmea, hiukset kolmasosan siitä paksuudesta mikä ennen sairastumista, lisäksi todella huonokuntoiset, takkuiset, kuivat vaikka mitä aineita käytti. Sain lääkityksen ja vointi parani kokonaisvaltaisesti. Hiukset kun vain kasvavat niin tuskastuttavan hitaasti, tuntui että en ikinä saa näitä takaisin entiselleen.

Nyt, kun lääkityksen saannista on kulunut aikalailla kolme vuotta(!), huomaan, että hiukseni ovat _miltei_ ennallaan. Tuo miltei tulee siitä, että edelleen latvoissa on jäljellä huonokuntoista osiota, mutta kasvattamallahan siitä vain pääsee eroon. Käytän edelleen latvoihin todella hoitavia aineita. Hiukset ovat kuitenkin tuuhentuneet huomattavasti eikä päälaki enää paista. Ensimmäisiä kertoja moneen, moneen vuoteen olen jopa pitänyt hiuksia auki eikä ponnarilla!

Tässä matkan varrelta keräämiäni huomioita ja vinkkejä hiustenlähdön kanssa painiskeleviin:

- Ensinnäkin, menkää jollekin lääkärille, joka on perehtynyt hiustenlähtöön. Tk-lääkärit tai edes kaikki ihotautien erikoislääkärit tai endokrinologit eivät tiedä tai eivät välitä OIKEASTI asiakkaan hädästä. Jos heidän silmäänsä tukka on kohtuullinen, niin ei auta itkeä, että se on ennen ollut tuplasti paksumpi... Netistä löytyy nimilistoja lääkäreistä, jotka ovat näihin asioihin oikeasti perehtyneet. TOKI myös tk:ssa voi tulla vastaan hyviä lääkäreitä, en sitä sano, mutta se on vähän "hakuammuntaa", löytääkö sellaista joka oikeasti osaisi asiasta mitään sanoa.

- Toisekseen, jos epäilette kilpirauhasen vajaatoimintaa, älkää todellakaan menkö kenelle tahansa lääkärille, edes kenelle tahansa endokrinologille. Suomen kilpirauhasviitearvot ovat edelleenkin jämähtäneet muutaman vuosikymmenen takaisiin lukuihin, eivätkä vastaa esim. jenkkien suosituksia lääkityksen aloittamisesta jne. Edellenkin, netistä löytyy lista lääkäreistä, jotka oikeasti tietävät kilpirauhasasioista. Esim. minulla olivat arvot juuri ja juuri Suomalaisten viitearvojen sisällä. Vaan kuinka ollakaan, TPO-vasta-aineet olivat kuitenkin koholla --> ihan oikea autoimmuunihypotyreoosi minulla on vaikka ensimmäinen lääkäri ei sitä meinannut uskoakaan. Kilpirauhaslääkityksen avulla elämäni on parantunut ennalleen, voin hyvin ja elämä on ihanaa&nbsp; :ts.

- Vaikkei olisikaan selkeää kilpirauhasen vajaatoimintaa, pidä huoli riittävästä jodin saannista. Tervekään kilpirauhanen ei voi tuottaa riittävästi tyroksiinia ellei sen rakennusainetta, jodia, ole elimistössä saatavilla.

- Alhainen D-vitamiini voi aiheuttaa hiustenkin lähtöä ynnä muita oireita (esim. lisääntynyt syöpäriski!). D-vitamiinin rajana pidetään Suomessa (P-D-25) yli 50 nmol/l virallisesti, mutta oikeasti moni lääkäri on sitä mieltä (ja suositukset ovat muuttumassa), että alle 80 nmol/l on liian alhainen. Suomen leveysasteilla D-vitamiinia täytyy napsia purkista läpi vuoden miltei jokaisen aikuisen. Käykää mittauttamassa arvonne, pääsee ilman lääkärin lähetettä yleensä, ei maksa paljoa ja aloittakaa tarpeen mukaan lisäkuuri. Mittauttakaa uudelleen esim. 1-2 kk kuluttua.

- On myös syytä pitää huolta etenkin B-ryhmän vitamiinien (mm. biotiini) sekä sinkin saannista. Sinkki on tärkeää iholle ja hiuksille. Rautalisää ei kannata syödä ilman syytä, voi lisätä mm. infektioherkkyyttä ja vaurioittaa jopa maksaa liioissa määrin. Eli hemoglobiinin ja transferriinin mukaan rautalisä. Nämä osaa ihan peruslääkärikin katsoa.

- Erilaiset hormonaaliset ongelmat, mm. PCO voivat aiheuttaa hiustenlähtöä, samoin naisilla voi esiintyä miestyyppistä hiustenlähtöä (päälaki harvenee, muualta ei). Hakeudu osaavalle lääkärille näistä asioista.

- Itselläni myös e-pillerit tekevät selvästi hyvää hiuksille, sillä minulla on hieman hormonaalista ongelmaa muutoinkin. Etenkin e-pillerit, joissa progestiini on lievä antiandrogeeni, esim. Yasmin, Yasminelle tms. Jotkut saavat avun hormonaaliseen hiustenlähtöön (miestyyppiseen hiustenlähtöön) spironolaktonista (Spiresis). Tästä löytyy ihan netistä suomalaisen ihotautien professorin kirjoittama artikkeli, joka kannattaa vaikka tulostaa mukaan lääkärikäynnille.

- Hiukset tarvitsevat myös proteiineja (ihan normaali proteiinien saanti riittää). Jos siis syöt esim. kasvispainotteista ruokavaliota, pidä huoli riittävästä proteiinipitoisuudesta.

Toivottavasti näistä on jollekin hyötyä! Tsemppiä, kyllä ne hiukset siitä palautuvat vaikka aikaa se voi viedä!

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 24 Kesä 2015, 12:36
Kirjoittaja helmikuu
Minullakin hiustenlähtöön on kyllä vaikuttanut ihan ravintoaineiden saamisesta huolehtiminen ja ruokavalion terveellistäminen. Mulla oli ainakin parina vuonna peräkkäin useita kuukausia kestänyt hiustenlähtö, jolloin pesun yhteydessä lähti aina joku 200+ hiusta ja muutenkin aika runsaasti. Nyt olen yrittänyt huolehtia vitamiinien ja proteiinin saannista ruoasta, sekä ottanut lisäravinteena kalaöljyä, biotin strongia ja ajoittain rautaa. Luulen, että tuo rauta on erityisesti ollut hyödyksi, koska mulla on aina ollut hemoglobiini vähän alakanttiin. Viime vuonna sitten tuota sulkasatoa ei tullut, eikä tänäkään vuonna, ainakaan vielä ei ole alkanut&nbsp; :T

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 25 Kesä 2015, 10:39
Kirjoittaja Marie Corelli
Miten naisten kaljuuntuminen periytyy? Jos kummallakaan vanhemmalla ei ole ollut hiustenlähtöä, mutta äidin puolen suvussa on naisilla hiusten harvenemista, niin onko minulla kaljugeeni? Ohuen hiuslaadun olen perinyt isän puolelta.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 16 Elo 2015, 18:37
Kirjoittaja Daydream
Suosittelen lämpimästi ihotautilääkärillä käyntiä ennen kuin teette tilauksen luontaistuotekauppaan tai iherbiin. Lääkärin palkkio on sen 80-100 euroa, mutta parin kuukauden annos ihmepillereitä netistä maksaa helposti saman verran, eikä tehosta ole näyttöä. Omalla kohdalla sain lääkäriltä kokeiluun kortisoni-lääkkeen ja jos se ei auta niin seuraava vaihe on Spiresis ja/tai e-pillerit korkeammalla hormonipitoisuudella. Sain diagnoosiksi naistyyppisen hiustenlähdön, joka on hormonaalista (ja yllättävän yleistä). Lääkärille voi mennä jo ennen kuin päänahka paistaa, omalla kohdallani hiustenlähtö ei ole vielä ulkopuolisen huomattavissa, mutta +200 hiusta per pesu tai harjaus ei ole normaalia ja tahti vain kiihtyy, joten päätin toimia ajoissa. Minulla ei ole mitään lisäravinteita vastaan ja olen käyttänyt ja käytän joitakin itsekin, mutta jos hiustenlähtö on runsasta ja äkillistä, niin kääntykää ensin ehdottomasti lääkärin puoleen.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 23 Loka 2015, 11:03
Kirjoittaja hubbabubba
Mulla lähtee taas vaihteeks aivan kamalasti tätät tukaa.. Viemäri menee tukkoon suihkussa käydessä ja kampaajakin huomautteli, että jopas on ohentunut tukka. Ajattelin ensiksi, että epä tälle voi mitään tehdä mutta nyt tosiaan rupesi tuo spiris-lääkkeen vaikutukset kiinnostamaan. Olen pyytänyt jo työterveyden kautta labroja kilpirauhasongelmien poissulkuun. Kun ne labrat on katsottu ja mitä todennäköisemmmin kaikki ok, aion varata ajan lääkärille.

Nyt seuraa vaan kysymys, osaako joku suositella pk-seudulla ihotautilääkäriä joka suhtautuu myönteisesti spiris-hoitoon? Kaikki eivät näköjään suhtaudu asiaan yhtä positiivisesti.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 23 Loka 2015, 11:20
Kirjoittaja Neriana
Missä tuosta Spiresis-valmisteesta on lisätietoa? Yritin googlettaa, mutta en löydä mitään muuta kuin jotain nettipalstojen keskusteluita.. Ei siis mitään faktaa ko. lääkkeestä..?

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 23 Loka 2015, 11:25
Kirjoittaja hubbabubba
Spironolactone on nesteenpoistolääke jonka takia kalium-natrium suhteet voi mennä harakoilleen. Käsittääkseni vuosittaisia labrakokeita susoitellaan ja joitakin rajoituksia ruokien ja lääkkeiden kanssa on. Sivuvaikutuksiahan on varmaan kuten missä tahansa muissakin lääkkeissä.

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=26013

Stressaa niin kovasti, että kaljuunnun.&nbsp; :(

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 27 Huhti 2016, 15:20
Kirjoittaja Kalevalatar
Niin kauan kuin muistan, mulla on lähtenyt tuhottomasti hiuksia päivittäin. Jos harjaan hiukset ennen pesua, harja on tietenkin täynnä karvaa. Kun sitten pesen huikset, lähtee hiuksia niin paljon, että ne takertuu verkoksi mun käsiin, selkään, persrakoon ja sitten suihkussa länttään niitä seinälle. En liioittele, kun sanon että jokaisen suihkun jälkeen seinässä on sellainen MATTO tummia hiuksia.

Tämä on usein stressannut mua, vaikkakin hiuksia tuntuu uusiutuvan siihen malliin, että ne eivät ole ohentuneet vuosien varrella, joskin se nähtävästi vaikuttaa siihen, että mun hiukset ei kasva keskiselkää pitemmäksi ja mun ohimoilla ja korvan yläpuolella ei hiukset koskaan kasva n. 5cm pidemmäksi.

Joulun alla kuitenkin huomasin, että nyt hiukset ovat ohentuneet ihan oikeasti. Olen ollut jo vähän paniikissa, kunnes muutama viikko sitten huomasin, että hiusta ei lähde suihkussa tai harjaamalla lähes ollenkaan! Ero on huomattava. Jos ennen on lähnyt sanotaan 200 hiusta jokaisen pesun/harjauksen yhteydessä, niin tänä aamuna länttäsin siihen kaakeliin kiinni n. 5 hiusta. En tiedä mitä tämä tarkoittaa, onko hormonitoiminta viimein tasoittunut, vai entistä sekaisempi, loppumassa, vaihdevuodet, hormonikierukka, stressi, ei-stressi, ruokavalio, laihduttaminen... en tiedä! Ainoa minkä tiedon on, että ensimmäistä kertaa vuosikausiin, mun nupista ei lähde tsiljoona hiusta kun pesen ne&nbsp; ;D

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 02 Touko 2016, 11:24
Kirjoittaja hubbabubba
Mä olen tainut tännekkin itkeä sitä miten mun hiukset ovat menneet ihan järkyttävään kuntoon viimeisen parin vuoden aikana. Mun kampaaja joka on leikannut mun hiukset kymmenen vuoden ajan on myös ihmeissään ja huolissaan. Mun hiuslaatu on aina ollut ohut mutta kuitenkin suora ja hyväkuntoinen. Nykyisin mun hiukset on aivan ohuen ohutta vauvakarvaa, helposti katkeilevaa säkkärää. Ei kiharaa mutta pesun jälkeen hiukset ovat ihan epämääräisen pörröiset.&nbsp; :( :-\ Ovat myös vaalentuneet jonkun verran. Mun latvat ei pysy 4kk pidempää fiksun näköisenä. Aina kun menen kampaajalle on mun latvoissa enää muutama hassu karva jäljellä. Kauan luulin, että hiukseni ovat vain eripituiset runsaasta hiustenlähdöstä mutta vaikka näitä miten tasoittaa en saa hiuksia kasvatettua olkapäämittaa pidemmäksi. Myös ihmiset mun ympärillä ovat alkaneet huomauttelemaan mun todella pahan näköisestä tukasta. Mikä avuksi? ;(

Viime kesänä tulin lopputuloksen, että olen käyttänyt aivan liian keratiinipitoisia shampoita ja hoitoaineita, siirryin kokonaan iherbin luomu-eko-kosteuttava linjalle. Nyt hiusten kovuus ja jämäkkyys on tosiaan kadonnut, hiukset ovat pehmeämmät mutta entistäkin hauraammat. Ruokavalioni on tasapainoinen ja saan paljon hyviä rasvoja, syön pähkinöitä ja avokadoja päivittäin. Ahdistus on valtava.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 02 Touko 2016, 11:46
Kirjoittaja Twinkley
^ Mainitset ruokavalion olevan tasapainoinen mutta mitä se tarkoittaa? Jos se tarkoittaa että syö kaikkea niin on mahdollista että juuri se on syy ongelmiin. Jos olet tosissasi ja haluat apua niin kokeile useampi kuukausi täysin vegaanista ja kasviksiin painottuvaa vähärasvaista ruokavaliota. Oletuksena myös että alkoholi, tupakka etc jätetään myös pikkuhiljaa pois, jos sellainen kuuluu elintapoihin. Siihen lisäksi täällä aiemminkin mainittu d-vitamiini (vegaanisena), sinkki, b-ryhmän vitamiinit ja kasvipohjainen omega. Lisäksi liikuntaa 3 kertaa viikossa ja unirytmi kuntoon: nukkumaan mahdollisuuksien rajoissa 22-23 ja herätys klo 6. Unirytmiä voi muuttaa tietenkin työvuorojen jne. mukaan mutta oleellista on sopiva unen määrä ja rytmi. Tämä vaatii toki monelle suuria muutoksia mutta täytyy muistaa että hiustenlähtö voi olla vain ensimmäisiä ongelmia mitä voi tulla epäsopivista elintavoista ja vastaavanlainen elämäntapa parantaa muutenkin koko elämän hyvinvointia kokonaisuudessa.

Voit lukea tutkimustietoa kys. elintapojen vaikutuksista (muuttujina toki tutkimuksissa aina osa-alueet erikseen) mutta oleelista on konkreettisesti kokeilla itse. Vasta sitten voi tietää ja nähdä oman elämän suhteen mikä vaikutus on. Aina voi lopettaa jos olo ei parane useammassa kuukaudessa. Vakavissa oireissa tietenkin lääkärin kautta mutta se ei korjaa useimmiten lähtösyytä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 02 Touko 2016, 15:07
Kirjoittaja kaarina
Multakin tippuu taas tukka päästä. Parin viime viikon aikana on valehtelematta tippunut noin puolet ja jäljellä on räjähtänyt laiha liru. Tukkaa tippuu eniten päälaelta ja ohimoilta, ja päänahka on kipeä ja sitä kuumottaa ja melkeinpä kirvelee. Silittäessä tuntuu vain luinen kallo.&nbsp; Silti tuntuu jotenkin turhamaiselta mennä vaikkapa lääkäriin aiheesta... :( Olen käsittänyt, että hiustenlähdölle on monesti aika hankala löytää selitystä? Tai ainakin se voi olla monen asian summa ja siten hankala hoitaa.
Edellisen kerran hiukseni putosivat muistaakseni pari vuotta sitten. Välissä ehdin kasvattaa ihan ok/normaalipaksuisen lyhyen polkkatukan. Ai että harmittaa, jos tämä meinaa olla tällaista nyt sitten jatkossa aina - tukka tippuu vuoden välein. Huoh.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 03 Touko 2016, 09:36
Kirjoittaja vaahtera3
Raudanpuute ja anemia aiheuttavat hiustenlähtöä, joten sitä silmällä pitäen vegaanista ruokavaliota pitäisi noudattaa veriarvoja seuraillen.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Touko 2016, 11:51
Kirjoittaja hubbabubba
Kirjoitukseni ei ole tarkoitus loukata ketään ja se sopisikin ehkä johonkin parempaan viestiketjuun kuin tänne koska nyt seuraa enemmän pohdintoja muusta kuin hiustenlöhdöstä. Mä koen henk.koht ylläolevat neuvot jopa hieman loukkaavina. On aika rohkeaa ruveta neuvomaan täysin ventovierasta ihmistä täydellisiin elämäntapamuutoksiin. Tiedän stressin, huonon ruokavalion, epäsäännöllisen elämäntavan ja monien muidenkin asioiden aiheuttavan hiustenlähtöä ja mm aknea. Mutta fanaattisuus asiassa kuin asiassa saa mun karvat nousemaan pystyyn ja päälle pienet aggressiot. Mun mielestä neuvot esim nyt vaikka vegaaniruokavaliosta on rinnastettavissa siihen, että joku tulee mun oven taakse vartiotorni kädessä ja sanoo, että kun tarpeeksi uskot niin saat upean tukan. Tiedän tutkimuksien puhuvan paljon hyvää vegaaniruokavalion vaikutuksesta terveyteen, mutta tiedän toisaalta myös tutkimuksia jotka väittävä jotain ihan muuta.

Olen kamppaillut huonon ihon kanssa ja lukenut mm tutkimuskia maitotuotteiden ja gluteenien vaikutuksesta ihoon. Olen epätoivoisessa mielentilassa ollut yli puoli vuotta ilman maitotuotteita ja gluteenia paremman ihon toivossa. Lopputuloksena huono iho ja stressi, itkupotkut ja vitutus siitä, että mä en saa tehdä elämässä niinkun haluan. Mun on aivan helvetin vaikea uskoa, että kaksi kertaa viikossa nautittu maitotuote olisi oikeasti se syy siihen, miksi iho akneilee.. On mielestäni tosi pelottavaa, että annetaan neuvoja radikaaliin elämäntapamuutoksiin tuntematta henkilöä, tietämättä tämän arvoja, elämäntyyliä taikka terveydentilaa. Se, että käytän ehkä kolme kertaa viikossa eläinkunnasta tulevia tuotteita ei takuulla ole syy mun hiustenlähtöön. Sen sijaan uskon stressaavan kolmivuorotyöni ja faktan siitä, että syön paljon sokereita vaikuttavan paljon negatiivisemmin hiusteni kuntoon. Mutta jos olisin pyytänyt tai halunnt neuvoja helpottamaan stressiä olisin varmasti kijoittanut johonkin toiseen ketjuun. En ehkä ollut selkeä ensimmäisessä viestissä, mutta se mitä tästä ketjusta tulin hakemana oli enemmänkin vertaistukea, kokemuksia mikä tuote on hyvä ja jakamaan ajatuksia henkilöiden kanssa jotka myös kamppailevat ohuiden hiuksien kanssa. Sen sijaan jos mua neuvotaan tekemään jotain (mitä muutenkin elämässäni noudatan) äänensävyllä joka puhuu sen puolesta, että se on ainoa ja oikea tie hyvään elämään niin mulla menee hermo.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Touko 2016, 12:08
Kirjoittaja Takiainen
Minuakin vitutti rehellisesti sanottuna sun puolesta Tukkia. En usko että vegaaniruokavalio ylipäätään olisi nyt tässä tilanteessa hyvä vaihtoehto. Luulisin sen jopa pahentavan hiustenlähtöä sillä isot elämänmuutokset ihan tutkitusti aiheuttavat hiustenlähtöä viiveellä.

Jos mahdollista, kävisin verikokeissa (Hb:n lisäksi myös esim rautavarastot) ja miettisin vuoden sisällä erilaisia tapahtuneita asioita. Esim raju laihtumisen voi aiheuttaa hiustenlähtöä puolenyön vuoden viiveellä. Koömivuorotyö ei auta asiaa mutta sympatiseeraan, en enää tee koömivuorotyötä mutta itellä on aina pari kertaa kuussa 36 h työpäivä ja jo sekin kuluttuttaa.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Touko 2016, 12:37
Kirjoittaja Triina
Mun mielestä on todella kyseenalaista ja vastuutonta noin vain paukauttaa, että "jos olet tosissasi ja haluat apua..." ja siten ilmaista, että oma ja radikaali neuvo on ainoa väylä onneen. Tyystin tuntematta taustoja. Ei kai kukaan noin siviilissäkään toimi&nbsp; 0_0

Mulle tuli heti joitakin ajatuksia mieleen Tukkiksen tilanteesta. Sulla on ollut kovasti stressiä ja se varmasti vaikuttaa, mutta noin voimakasta muutosta se tuskin yksin selittäisi. Stressin vähentämiseen varmasti kukin parhaiten pyrkiikin mahdollisuuksien mukaan. Toinen on kolmivuorotyö, se taitaa täsmätä myös ajallisesti aika hyvin? Siedän itse yövuoroja tosi huonosti ja huomaan ihan valtavan eron jaksamisessa ja kehon voinnissa, kun olen niitä saanut toivomalla paljon vähemmiksi. Kätilötyössä tämä ei ehkä ole niin helppoa ja toisaalta moni niitä tykkääkin tehdä. Se voi kuitenkin olla terveydelliseltä kannalta aika iso rasite yksilöstä riippuen. Sitten tietysti se vakio eli kilpirauhanen, onko niitä arvoja katsottu? Huonosti toimiva kilppari vaikuttaa helposti hiusten kuntoon. Näiden lisäksi tuli vielä mieleen vesijohtoveden laatu, ootko muuttanut sillä lailla että sopisi hiusongelmien kanssa yksiin?

Tosi paljon tsemppiä Tukkis! Mulla on itselläni aina ollut todella ohut tukka ja vaikka tilanne onkin aika stabiili sen kanssa, niin kyllä se yksi iso murheenkryyni on. Tällä hetkellä ehkä eniten surettaa korkea hiusraja, äitini tapaan mulla on syvät ohimolahdekkeet jamuutenkin ohkaiseen tukkaan yhdistettynä näky ei ole mikään naisellinen ja kaunis, aika paljon saa kikkailla mallin kanssa.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Touko 2016, 12:53
Kirjoittaja tipson
Käänny ehdottomasti lääkärin puoleen! Itsekin hiustenlähdön pariin kertaan kokeneena voin samaistua, että Hiustenlähtö on todella ahdistavaa&nbsp; :( Itsellä syy löytyi kilpirauhasesta ja hiukset on nykyään jo hyvässä tuuheudessa vuoden lääkityksen jälkeen. Minuakin kovasti ihmetytti ehdoton neuvo elämäntapamuutokseen ja vieläpä kovin rajoittavaan sellaiseen. Terveellinen elämäntapa on kaikkea muuta kuin ehdottomia rajoitteita. Jos olet jo löytänyt itselle sopivan perusterveellisen ruokavalion, jota on helppo noudattaa pitkällä aikavälillä, niin jatka samaan malliin! Paljon tsemppiä Tukkis!

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Touko 2016, 18:53
Kirjoittaja kaarina
Tukkis kirjoitti: Mutta jos olisin pyytänyt tai halunnt neuvoja helpottamaan stressiä olisin varmasti kijoittanut johonkin toiseen ketjuun. En ehkä ollut selkeä ensimmäisessä viestissä, mutta se mitä tästä ketjusta tulin hakemana oli enemmänkin vertaistukea, kokemuksia mikä tuote on hyvä ja jakamaan ajatuksia henkilöiden kanssa jotka myös kamppailevat ohuiden hiuksien kanssa.
Viimeksi kun multa tippui tukka, niin käytin pari jättipulloa Nioxin System 4 -sarjaa (käsitellyille, selvästi ohentuneille ohuille hiuksille, setissä on shampoo, hoitoaine ja hoitomousse). Tykkäsin, se teki tukasta aika paljon jämptimmän ja erityisesti kuumottava ja pistelevä päänahka tykkäsi siitä. Hiukset kasvoivat pikkuhiljaa takaisin, mutta en kyllä rehellisesti voi sanoa, että tietäisin sen johtuvan mistään käyttämistäni tuotteista... Söin myös isoja määriä mm. biotiinia, piimaata ja rautaa. Tilasin nyt taas uudet pullot kyseistä shampoota ja hoitoainetta, josko olisi jotain apua tälläkin kertaa. Tykkäsin myös Wella Professionals Balance Anti-Hair Loss Serumista: en tiedä oliko siitä minkälaista hyötyä hiusten kasvulle, mutta vähensi ehkä hiukan lirutukan nopeaa lätsähtämistä. Sitäkin tilasin taas, koska tuote on minusta edullinen, ja plasebokin kelpaa tässä tilanteessa! :D http://www.lookfantastic.com/wella-prof ... 52868.html

Minä itse koen huonon tukkani kaikista ikävimpänä osana ulkonäköäni, ja vaihtaisin melkein mitä vain mieluisia ominaisuuksiani pois, jos vain saisin upeat kutrit. Hiukset vaikuttavat yleisilmeeseen niin hirveän paljon. :( Pakko kuitenkin sanoa, että en katsele arvostellen muiden ohuita hiuksia, vaan yleensä päin vastoin. :)


Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Touko 2016, 19:38
Kirjoittaja Twinkley
Kuten sanoin, aina kannattaa kokeilla. Muutaman kuukauden tai vaikka viikon ruokavaliomuutos ja unirytmien, liikunnan ja elintapojen tarkastelu vaatii toki paljon vaivaa mutta vain niin voi tietää mikä sopii itselle. Suurin osa ihmisistä on valmiita käymään lääkärissä (mitä todellakin suosittelen mutta en usko että lääkäri välttämättä voi tehdä paljoakaan jos ainoa oire on huonontunut hiuksen kunto), mutta harva on valmis aidosti tutkimaan omaa elämäntapaa ja voisiko siinä olla tekijöitä, joihin voisi aidosti itse vaikuttaa. Uni, liikunta, ruokavalio ja stressitekijät ovat todella suuressa osassa ihmisen isompia ja pienempiä terveysvaivoja joko yhdessä tai erikseen. Esimerkiksi monissa tutkimuksissa geneettiset tai ympäristötekijät ovat yhdessä vain 30%. Eli omilla valinnoilla voi vaikuttaa siis jopa 70% omaan terveydelliseen hyvinvointiin. Suurin osa ihmisistä on valmis kärsimään useista kymmenistä isommista tai pienemmistä terveysongelmista ennen kuin lähtevät aktiivisesti miettimään elämänsä rakennuspalikoita, joita eittämättä uni, ruokavalio, liikunta ja stressitekijöiden hallinta ovat. Vegaanisen ruokavalion positiiviset terveysvaikutukset ovat todella hyvin tunnettuja ja vähärasvaisen vegaanisen ruokavalion on todettu jo muutamassa viikossa vaikuttavan todella positiivisesti useisiin sairauksiin ja esim. syöpäriskeihin naisilla ja miehillä. Toki muitakin ruokavaliomuutoksia voi kokeilla, mutta oman tutkimukseni perusteella en voisi suositella mitään muuta ruokavaliota niin kiistattomasti kuin vegaanista ruokavaliota hyvälaatuisilla vitamiinilisillä. Kuitenkin jos ei ole kiinnostusta miettiä omaa ruokavaliota tarkemmin niin jo unirytmin, liikunnan ja stressioireiden terveellä hallinnalla voi saada ainakin mielen tasolla tuloksia.

Ja jos joku tosielämässä valittaa terveysongelmasta niim kyllä tosiaankin voisin suositella heille näitä samoja muutoksia kokeiluun. Siinä ei tosiaankaan voi hävitä mitään muuta kuin ehkä osan identiteettiään ja sitä nyt ei kannata oman terveytensä ja hyvinvointinsa edelle viedä missään tilanteessa. Mutta jokainen tekee omat valintansa ja voi olla että mikään näistä tai edes yhdessä eivät olisi auttaneet ajankaan kanssa hiustenkuntoon mutta eipä kukaan sitä saa tietää kun ei kokeile :) Silloin pitää vain toivoa että lääkäristä löytyykin apua.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Touko 2016, 19:53
Kirjoittaja Triina
Mun mielestä tuo kuulostaa nyt ihan suoraan sanottuna fanaattiselta vouhotukselta, vaikka mainitsemillasi asioilla aivan varmasti onkin paljon positiivisia vaikutuksia. Jos kerran ohitat kokonaan Tukkiksen jo kertomat asiat, väheksyt lääkäreitä, ohjeistat vuorotyöläiselle mahdottomaan unirytmiin ja yleensä ottaen sanelet aika joustamattomat raamit olettaen sen olevan ainoa toimiva tapa, niin ei sellainen toimi. Se saa ihmisen heti puolustuskannalle, jos yksioikoisesti lähdetään markkinoimaan yhtä ainoaa totuutta. Uskonlahkot toimivat niin. On hyvin vaikea kuvitella vastaavan toimivan missään tavanomaisessa asiassa, toivottavasti se ei tule aiheuttamaan sinulle itsellesi ongelmia.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Touko 2016, 19:57
Kirjoittaja tipson
^^Musta on aika outoa olettaa, etteikö omaa ruokavaliotaan olisi jo tutkaillut kriittisesti ja tehnyt korjausliikkeitä ilman mitään taustatietoja. Hiustenlähtö on kyllä niin kamalaa, että todellakin moni tekee kaikkensa ruokavaliota myöten, että tilanne paranisi. Ongelmaa voi myös pahentaa se, että loputtomasti kokeillaan sopisko joku ruokavalio itselle ja olisiko siitä ja siitä apua ja lääkärissä käynti venyy. Viikon ja muutaman kuukaudenkaan muutos ei välttämättä näy hiusten kunnossa. Täten on hieman ongelmallista ajatella, että pitäisi kokeilla kaikkea äärimmäistä, enne kuin voi mennä lääkäriin. Ja jos menet lääkäriin, olet epäonnistunut ja et oikeasti ole valmis näkemään terveytesi eteen vaivaa. Yleensäkin jos hiukset maagisesti elpyy parissa kuukaudessa ja on yhtäkkiä kiiltävät, niin syy ei varmaan ole tuoreessa ruokavalion muutoksessa. Hiuksissa muutokset näkyy todella viiveellä. Tutkimuksissakin pitkä seuranta olisi vähintäänkin tarpeen, jotta muut vaikutukset ja ennen tutkimuksen alkua tapahtuneet vaikuttavat asiat voidaan sulkea pois. En ole löytänyt hyviä tutkimuksia, jossa vähärasvainen, lyhyt vegaaninen ruokavaliokokeilu vaikuttaisi hiusten ja ihon kuntoon tilastollisesti merkitsevästi, kun huomioidaan tarpeelliset taustamuuttujat. Ja jossa olisi verrokkiryhmä ja hyvin muodostettu kontrolliryhmä. Huolestuttavaa, jos hyvistä elämäntavoista on hyvin tarkka ja kapea käsitys tutkimusten perusteella, joiden tuloksia ei voi soveltaa väestötasolla.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Touko 2016, 20:26
Kirjoittaja Twinkley
Niin tuosta olen täysin samaa mieltä että useamman kuukauden testi olisi paras mutta eipä sellaiseen juuri moni halua heti sitoutua. Siksi parasta olisi ensin vain kokeilla ja tunnustella oloa ja sen jälkeen usein suurin osa tahtoo jatkaa.

Sanoin aiemmassa viestissä jo että unirytmi työvuorojen mukaan mutta tärkeintä on rytmi ja tasaisuus. En sano etteikö lääkäriin voisi tai kannattaisi mennä, mutta aika usein on myös hyvä miettiä niitä elämän perusasioita jotka koostavat suurimman osan elämästämme. Se voi jonkun mielestä olla radikaalia, minusta se on aika luonnollista. Lääkärin palveluja kannattaa toki käyttää jos epäilee sairautta mutta vaikka näin olisi, se ei tarkoita etteikö löytyisi myös muita mahdollisuuksia miettiä sen suhteen mitä voi itse myös tehdä. Joku voi kokea tämän syyllistävänä mutta itse olen kokenut sen ensitunteiden jälkeen lopulta voimauttavana ja äärimmäisen vapauttavana: ratkaisuja löytyy monenlaisia ja aina voi kokeilla jotain. Tässä ei kuitenkaan ollut kyse mistään neuvoista tyyliin "hyppää ikkunasta" vaan tieteeseen perustuvista menetelmistä jotka tutkitusti parantavat ihmisen oloa ja myös stressinsietokykyä suurimmalla osalla ihmisistä. Voi toki olla ettei jollekin toimi mutta kokeilua se vaatii.

Se voi olla fanaattista jonkun mielestä mutta itse olen huomannut että jos haluaa muuttaa asioita omassa hyvinvoinnissa, se lähtee perusasioista ja sen vaikutukset ulottuvat laajana säteenä koko elämään ja näin käy myös positiivisissa muutoksissa. Jos kokeilee jotain yhtä pilleriä tai tuotetta niin yleensä saa etsiä vuosia eikä niistä useimmiten ole apua. Mutta niitäkin toki voi testata: se on usein vain aika kallista ja aikaavievää verrattuna siihen että kokeilee elintapojen muutoksia. Muutoshan on aina epämiellyttävää (vaikka vain kokeilisikin) niin siksi moni varmaan mielummin ottaa niitä pillereitä tms.

No oli miten oli, toivon että hiukset kasvavat ja ratkaisu löytyy, oli se mikä tahansa. Minullehan on sinällään aivan sama että millaiset hiukset jollain on mutta se on aina ikävää jos ihminen on onneton itse. Mutta kun olemme siis sitä mieltä että oma näkemykseni ei ole se haluttu kokeiluvaihtoehto niin varmasti muut voivat sitten kokeilla antaa sellaisia neuvoja joita voisi ehkä testata :)

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 06 Touko 2016, 13:47
Kirjoittaja NarnianQueen
Jos joku minulta kysyisi vinkkejä, suosittelisin täysin toisenlaista ruokailumallia kuin vegaanista ja vähärasvaista: itse asiassa se on monella nimenomaan aiheuttanut hiustenlähtöä, ihon kutinaa, kasvojen kalvakkuutta etc&nbsp; 0_0
Eläintenkin turkki kiiltää, kun elimistö saa riittävästi hyviä rasvoja: vähärasvaisuus aiheuttaa päinvastaista... Eli ei ainakaan vähärasvaista hiustenlähdössä! Hyvistä rasvoista, kuten avokado, oliiviöljy, luomuvoi, täysrasvaiset maitotuotteet, kalaöljy (kapselina) hyötyy koko elimistö ja aineenvaihdunta.&nbsp; Tyrniöljy on myös mainio lisä, auttaa koko ihoon, ja sisältää paitsi rasvahappoja, myös karotenoideja.
Toki kasvikset ovat supertärkeitä, mutta niiden tarve ei sulje pois muita tärkeitä tarpeita: rasva on välttämätöntä monien vitamiinien ja hivenaineiden imeytymisessä, joten esim. höyrystetty kukkakaali / lehtikaali / ym. voisulalla on oikein ravitseva yhtälö.
Maitotuotteet ovat tietysti yksilöllinen juttu. Onneksi Suomessa ei normituotannossakaan käytetä rehun seassa sellaisia hormoneja kuin esim. USA:ssa, meillä lehmät syövät pitkälti luonnollista ravintoaa, eli heinää ja ruohoa...

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 06 Touko 2016, 15:33
Kirjoittaja Missy
Triina kirjoitti: Näiden lisäksi tuli vielä mieleen vesijohtoveden laatu, ootko muuttanut sillä lailla että sopisi hiusongelmien kanssa yksiin?
Kokemuksesta kehottaisin tätäkin miettimään, omat hiukset meni joku vuosi sitten metallipitoisesta vesijohtovedestä täysin pilalle ja jouduin leikkaamaan ne mid-back -pituudesta hartiamittaan. Mun hiukset alkoi haperoitua täysin, latva oheni "läpinäkyväksi" ja hiukset katkeili vähäisemmästäkin rasituksesta. Mulla on muuten suht tuuhea ja vahva hiuslaatu niin kyllähän se yhtäkkinen kunnon muutos järkytti.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 07 Kesä 2016, 10:10
Kirjoittaja routakuu
Kaipa minäkin voisin kirjoitella tänne kokemukset ja avautumiset koska tämä hiustenlähtöhän on traumatisoinut minut syvästi eikä kukaan lähipiiristä jaksa kuunnella&nbsp; ::)

Tuttu tarina, eli vaihdoin pois hormonaalisesta ehkäisystä (Yasmin 9v, Nuvaring 1,5v) tuossa 1,5 vuotta sitten ja tilalle kuparikierukka. Hiukset oli tuolloin markettivärein tummaksi värjätyt, rinnoille asti. Ovat aina olleet ohuet ja hentoiset mutta kuitenkin terveet ja kiiltävät, tasalatvaiset. Keväällä aloin ihmetellä kun kuontalo ei vaan koskaan enää näyttänyt kovin hyvältä, latva oheni pienessä ajassa aivan järkyttävästi ja suihkun lattiaritilässä oli aina hirveä tuppo karvaa. Pakko oli leikata, enkä uskaltanut enää pistää väriäkään kun päälaki rupesi paistamaan. Tätä jatkui ainakin tuonne viime jouluun saakka, jolloin leikattiin viimeisimmän kerran, korvan alle. Tukka oli/on ihan kauhee, suuri osa vanhoista pitkistä hiuksista tuntuu pudonneen ja sitten pää on täynnä sellaista vajaamittaista pätkää...

Nyt 1,5 v. "mullistuksen" jälkeen hiukset tuntuu vähitellen alkavan palautua. Kauniista nyt ei voi silti puhua... Värjätä en uskalla, päälaki ja ohimot tuntuvat edelleen niin ohkaisilta. Hoidan tukkaa maanisesti, yritän pitää päässä ja kunnossa edes nämä harvat karvat. Onneksi uutta hiusta näkyy nyt puskevan, look on yleisesti aika "pörröinen". Kiva etten nyt aivan kaljuunnu enää, mutta turhauttaa kun miettii kauanko noilla haivenilla kestää kasvaa kunnon mittaan... Lisäksi ohimoilla hiukset tuntuvat kasvaan jotensakin heikosti ja hitaasti. Mun hiukset on siis "aina" olleet ohuet, ja nyt entisestäänkin ohentuneena ponnarista löytyy volyymiä enää varmaan n. pikkusormen paksuuden verran. Ei siis juuri varaa olisi pudotella enää&nbsp; :o Priorinia syöty puoli vuotta, lisäksi tällä hetkellä menee säännöllisesti alas kalaöljyä, D:tä, sinkkiä ja Biotin Strongia, en osaa sanoa minkä verran noista on ollut apua mutta tuskin haittaakaan, joten jatkan syömistä. Sekä jotain poikaystävän tilaamaa ituhippimaitohappobakteeria jos se sattuisi rauhoittamaan niin ikään ehkäisyn vaihdon yhteydessä puhjennutta kystistä aknea. Ruokavalio ja elintavat ovat tällä hetkellä paremmat kuin koskaan aiemmin aikuisiälläni.

Tämä nyt oli vain tällainen avautuminen, toivottavasti ei mennyt ihan väärään ketjuun kun hiustenlähtö (toivottavasti!) on nyt jo ohi ja jäljellä "enää" pitkä ja tuskallinen (toivottavasti ei kuitenkaan mahdoton) tie vaurioiden korjaamiseksi. Olisipa ihanaa jos tukka näin kesällä ottaisi kunnon kasvupyrähdyksen ja syksyllä voisi huokaista helpotuksesta, että ehkä tästäkin kärsineestä kuontalosta vielä se kuuluisa naisen kruunu saadan aikaan.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 02 Loka 2016, 16:51
Kirjoittaja Marie Corelli
Tämä on nyt tällaista pohdintaa, jonka saa siirtää paremmin sopivan keskustelun alle, jos siltä tuntuu.

Minusta on tuntunut noin puolen vuoden ajan, että hiuksia lähtee paljon. Kampaukseni on polkkamittainen, joten määrä voi tuntua isommalta, kun hiukset ovat nyt pitemmät kuin aikaisemmin. Hiuslaatuni on muutenkin ohut, joten hiustenlähtö olisi katastrofi minulle.

Eilen kävin kuuntelemassa luentoa hiustenhoidosta. Siellä painotettiin ravitsemusasioita ja tottahan se on, että yleinen terveys vaikuttaa hiusten kasvuun. Luennoitsija korosti, että ravinnon pitäisi sisältää 80% kasvisravintoa ja loput eläinkunnan- ja viljatuotteita. Ravinnosta tulisi saada hyviä rasvoja (omega-3) ja vettä tulisi juoda litra-puolitoista. Ravintolisistä D-vitamiinia, magnesiumia sekä betaglukaania. Stressiä ym. pitäisi tietysti välttää. Vaikutti järkevältä ja hankin heti magnesiumia, sillä sitä en ole viime aikoina syönyt tarpeeksi. Yleensä olen ottanut magnesiumlisää päivittäin, mutta pihistelin välillä siinäkin. Nyt aion kokeilla, auttavatko nuo neuvot hiustenlähtöön mitenkään ja tuleeko hiuksista terveemmät. En oikein uskonut luennoitsijan näyttämään kuvamateriaaliin, jota hän kirjassaankin esittelee. Söin myös kuukauden ajan Solgarin hiusravintolisää, puolella annostuksella tosin. En osaa sanoa, oliko siitä mitään apua. Hiuksia kyllä lähti sinäkin aikana, kun ravintolisää otin.

Meinasin unohtaa, että tuolla suositeltiin pesemään hiukset vain kaksi kertaa viikossa, joka tulee olemaan minulle vaikein neuvo noudattaa. Kokeilen nyt aluksi pestä hiukset joka toinen päivä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 03 Loka 2016, 18:37
Kirjoittaja kaarina
Mun huhtikuussa alkanut karmea hiustenlähtöni tuntuu olevan rauhoittumaan päin. Jakauksesta törröttää kolmesenttistä uutta kasvuakin.&nbsp; :) Tukka on toki karmea liru, mutta onneksi ihan ok-kunnossa ja koska en ole vuoteen leikannut hiuksiani, saan ne nyt pienelle nutturalle, johon voi tupeerata volyymia, ja hiukset saa siis naamioitua melko normaaleiksi. Auki en voisi pitää: aurinko paistaisi hiusten läpi ja latva on epätasainen. Ilmeisesti raudanpuute tiputti hiukseni, sillä olen syönyt nyt reilut kolmisen kuukautta 200 mg rautaa & 1000 mg c-vitamiinia päivittäin. Lisäksi käytössäni on Priorin-shampoo (norm.&kuivat). Nyt aion raudan ja ceevitan lisäksi alkaa syömään Now Foodsin Silica Complexia, PiimaxC+biotiinia, D-vitamiinia ja vielä lisäbiotiinia (Now Foods 1 mg). Sinkkiä ja magnesiumia voisin ostaa myös, viimeksi kun minulle kasvoi normaali tukka takaisin edellisen hiustenlähdön jälkeen, söin kaikkia näitä säännöllisesti päivittäin pitkään. Vähitellen hiusten normalisoiduttua "unohdin" hankkia loppuvien lisäravinteiden tilalle uusia, ja kun olin ollut noin vajaan vuoden ilman mitään (paitsi vahvoja b-vitamiineja), alkoi hiukset tippua. Kai se on uskottava, että minun on syötävä lisäravinteita myös ylläpitoon.&nbsp; ???

^ Kuulostaa vähän kummalta yleistykseltä tuo, että hiukset kannattaisi pestä vain kahdesti viikossa... Väittäisin, että sopiva pesuväli on yksilöllinen ominaisuus. Todella ohentunut tukkahan, jos on rasvoittuvaa sorttia, näyttää suht kamalalta jo yhden nukutun yön jälkeen. Mulla ainakin (joskus vahingossa) pidentynyt pesuväli tuntui vain pahentavan tilannetta. Pesen hiukset joka toinen päivä, ja käytän kuivashampoota siinä välissä. Ilman kuivashampoota joutuisin pesemään hiukset joka aamu. Nyt, kun tilanne tuntuu olemaan parempaan päin, olen toisinaan onnistunut olemaan samalla tukalla kolmannenkin päivän.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 04 Loka 2016, 12:10
Kirjoittaja Marie Corelli
anannas kirjoitti: ^ Kuulostaa vähän kummalta yleistykseltä tuo, että hiukset kannattaisi pestä vain kahdesti viikossa... Väittäisin, että sopiva pesuväli on yksilöllinen ominaisuus. Todella ohentunut tukkahan, jos on rasvoittuvaa sorttia, näyttää suht kamalalta jo yhden nukutun yön jälkeen. Mulla ainakin (joskus vahingossa) pidentynyt pesuväli tuntui vain pahentavan tilannetta. Pesen hiukset joka toinen päivä, ja käytän kuivashampoota siinä välissä. Ilman kuivashampoota joutuisin pesemään hiukset joka aamu. Nyt, kun tilanne tuntuu olemaan parempaan päin, olen toisinaan onnistunut olemaan samalla tukalla kolmannenkin päivän.
Minäkään en allekirjoita tuota ohjetta. Minulla ainakin samatkin tuotteet tekevät aina erilaista lopputulosta. Jos pesen shampoolla A tänään, voi tukka olla hyvä vielä ylihuomennakin, mutta toisella kerralla tukka voi olla rasvainen jo heti seuraavana päivänä. Luomushampootkaan eivät ole ratkaisseet tätä ongelmaa ja jotkut saavat tukan rasvoittumaan pikavauhtia. Minua ällöttää ajatuskin siitä, että en pesisi hiuksia esim. treenin jälkeen, sillä hikoilen aivan mielettömästi. Pesu harvemmin kuin joka toinen päivä ei välttämättä toimisi minulla.

Minulla on itseasiassa kokemuksia hiusten pesusta kaksi kertaa viikossa, kun pesin hiukset vain saunassa. Tukka ei ollut todellakaan mikään ihana vaan hirveä lehmännuolaisu, rasvaletti. Eikä tukka todellakaan ollut mikään tuuhea silloinkaan. Aloin pestä useammin, kun kaverit alkoivat haukkua minua.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 13 Marras 2016, 12:22
Kirjoittaja bast
Olen pitkään pitänyt tukkaa vaan ponnarilla, mutta nyt kun kokeilin tehdä yhtä kampausta niin huomasin että tukka on ohentunut ihan kamalasti. Viimeksi tein tuon saman kampauksen n. puoli vuotta sitten ja silloin se oli oikein hyvä, nyt tukka ei meinannut millään riittää siihen. Tuntuu että puolet on tippunut pois. Aiemminkin huomasin jo tukan ohentumista ja siksi olenkin pitänyt sitä aina kiinni kun se on niin ohut liru. Nyt tilanne on sitten huomaamatta päässyt pahentumaan tosi paljon. Mulla on aina irronnut paljon tukkaa pestessä ja harjatessa, mutta ennen se ei vaikuttanut juurikaan paksuuteen. Ilmaisesti uutta kasvoi sitten nopeaan tahtiin tilalle. Nyt ei sitten enää riittävästi, vaikka paljon lyhyempää uutta karvaa näyttäisi olevan tulossa, se ei vaan kasva tarpeeksi nopeasti korvatakseen kaikkea tippunutta.

Päänahka on ollut pidemmän aikaa kausittain aika arka ja hiusten liikuttelu sattuu. Mitään punoitusta tms päänahassa ei kuitenkaan näy. Tukka on lähtenyt tasaisesti jokapuolelta.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 16 Marras 2016, 18:40
Kirjoittaja Kalevalatar
Mulla saattaa tulla päänahka tosi kipeäksi ja araksi, jos pidän ponnaria tai klipsejä liian tiukalla. Ja just tuo hiusten liikuttelu sattuu kans sitten. Saattoi tulla jopa pääkipuakin, koska koko pää oli "jännityksessä". Kun tajusin lopulta asian, olen pitänyt vain ja ainoastaan löysiä ponnareita tai nutturoita. Ei ole ollut päänahka kipeä ja arka sen jälkeen.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 16 Marras 2016, 19:07
Kirjoittaja bast
^ Tuntuu samalta, mutta en koskaan pidä tukkaa tiukalla.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 16 Marras 2016, 20:30
Kirjoittaja elly
^ Mulla päänahan arkuus johtui siitä, että purin hampaitani yhteen öisin. Tämä taas oli seurausta siitä, että kaulan, kasvojen ja kallonpohjan lihakset olivat todella jumissa. Kannattaa kiinnittää huomiota myös tällaisiin hyvinvoinnillisiin seikkoihin. Toivottavasti löydät syyn hiustenlähdölle. :)

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 17 Marras 2016, 12:35
Kirjoittaja kaarina
Mullakin on hiustenlähtöön liittynyt kipu päänahassa, juuri samanlainen, kuin yllä on kuvailtu. Mutta minäkään en koskaan pidä hiuksiani tiukasti kiinni, eli syy on jossain muussa, vaikka tuntemus on samanlainen. Kiitos elly vinkistä, että syy voisi löytyä esimerkiksi kasvojen lihaksista... Hammaslääkärini sanoi minulle keväällä, kun hiustenlähtöni oli pahimmillaan, että leukani / purentani / poskilihakseni ovat aivan jumissa ja kireät, ja suositteli purentakiskoa (jota en koskaan saanut aikaiseksi hankkia). Mulla oli koko naama jotenkin ihan vinksallaan ja turvonnut asian takia, en näyttänyt mielestäni yhtään itseltäni. Veikkaan, että suurin syyllinen oli aivan hirveä, elämänkokoinen stressi.&nbsp; :(

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 18 Marras 2016, 21:38
Kirjoittaja bast
Mulla on selkä tosi huonona ja en yhtään ihmettelisi jos muutkin lihakset on sen takia juntturassa. Se varmaan vaikuttaa päänahan verenkiertoon. Ehkä tämä on ainakin osittain syynä tukanlähtöön.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 19 Marras 2016, 00:46
Kirjoittaja Od3ssa
Oon tainnut joskus ennenkin tästä asiasta kirjoitella, että mulla on myös ollut tuota päänahan arkuutta vuosia vuosia sitten ja yhdistin sen siihen, että päänahka ei saanut tarpeeksi liikettä ja tukka oli lähes aina tiukalla ponnarilla. Sen jälkeen kun aloitin päänahan hieromisen ei ole arkuutta ollut, vaikka ponnarin pito on jatkunut entisellään. Hiustenlähtöä mulla ei ole ikinä ollut (*kopkop*), vaikka stressiä ja selkäjumeja vaikka muille jakaa. Päinvastoin tukka on aina ollut tosi paksu ja suht hyväkuntoinen.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 01 Joulu 2016, 12:48
Kirjoittaja Kauris
Mulla on tänä syksynä lähtenyt tosi paljon tukkaa. Mulla, kuten kaikilla, on näitä kausia kun hiuksia lähtee ja sehän on ihan luonnollista. Kammoissa ja viemäriritilässä en ole huomannut mitään hiusten joukkopakoa (niinku normaalia sulkasatoa pahempaa), mutta PÄÄNAHASSA eron huomaan. Tai siis, mä näen päänahkani. Ja oon huolissani. Pelkään että kaljuunnun. Tossa otsan yläosassa keskellä siis mä näen sinne hiusten "juurakkoon" ja näen päänahkani. Mielestäni ennen en oo nähnyt noin selkeesti. Ponnarin paksuus on vähän ohentunut, mut ei radikaalisti. Mulla olikin tässä tosi pitkään sellainen vaihe, että hiuksia lähti tosi vähän ja tukka tuntui tosi hyvältä.

En oo pitään aikaan edes käyttänyt fööniä enkä muita lämpökäsittelyjä koskaan. En oo käyttänyt muotoilutuotteita sen jälkeen kun huomasin tämän, säikähdin että hiustenlähtö johtuis tyvikohottajasta.

Päänahka on ihan normaalin oloinen, väriltään kalpea eli ei punoitusta. Hilsettä ei juuri näy, mutta rapsuttaessa laskeutuu vähän kuivia minihiutaleita, eli päänahka saattaisi kaivata kosteutusta. Hiustenlähtö voi johtua myös ravinnosta, sillä oon syönyt tosi huonosti tänä syksynä (siis aivan liian vähän kasviksia). Yritän syödä päivittäin D-vitamiinia ja kalaöljykapseleita. Harkitsen, että ostaisin piimaxia ja sinkkiä. (Sinkki tulis tarpeeseen myös naamalle.) Ja tietysti ruokavalion kanssa on otettava jotain ryhtiliikettä.

Se mitä mä pelkään on kilpirauhanen. Mun isällä on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja voihan se joskus mullakin alkaa.

Oon nyt koittanut olla helläkätinen hiusten kanssa ja varmistaa, ettei etenkään noihin päälaen hiuksiin (johon harventuminen on osunut) kohdistuis mitään kiskomista. Pidän hiuksia normaalisti aina ponnarilla. Öisin olen alkanut nukkua hiukset auki vähentääkseni ponnarin kiskovaa vaikutusta. Tukka ei kuitenkaan oo niin pitkä, että se haittais nukkumista.

Hormoneista en oikeen osaa sanoa mitään, ainakaan en oo tehnyt mitään, mikä niitä heilauttelis.

Millä tota päänahkaa vois kosteuttaa? Shampoona tällä hetkellä EHS Koivu.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 22:15
Kirjoittaja bast
Mulla on ollut parempi kausi, tukkaa lähti vähemmän ja päänahan arkuus oli poissa. Nyt taas ongelmat palasivat. Ainut ero mitä keksin on siinä, että käytin tässä välissä yhden putelin mane n tail-shampoota. Nyt se loppui ja olen pessyt pari kertaa xz:n, herbinan ja ehs:n shampoilla. Olin käyttänyt näitä jo vuosikausia ennen kun ongelmat alkoivat. Onko mahdollista, että näissä on joku ainesosa, jolle olen nyt sitten herkistynyt ja sitä ei tuossa hevosshampoossa olisi? Hiuksia irtosi n. puolet vähemmän pesun aikana kun käytin mane n tailia.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 08:41
Kirjoittaja Aaa
Mulla lähti hiuksia joku 3-4 vuotta sitten tosi paljon, josta kampaajakin useasti mainitsi (silloin kävin 5 vkon välein). Tosin sitten hän huomasi, että uutta lyhyttä hiusta kasvaa jokapuolella, eli totesi sen olevan kuitenkin kausittainen muutos, jolloin hiuksia lähtee(tulee kasvunsa päähän) ja/koska uutta tulee kuitenkin tilalle.

Nyt hiuksia on taas lähtenyt, mutten ajatellut asiaa enempää, ajattelin, että se on taas joku vaihe. Kunnes tauon jälkeen kävin joulukuussa kampaajalla, joka sanoi, että mulla päälaella hiukset kasvaa paljon harvemmassa kuin muualla. Ja kyllä, edestä näen selkeästi päänahkani&nbsp; :( 0_0. Hän suositteli muutaman asiakkaansa erinomaisten kokemuksien perusteella kahta ainetta ja ravintolisää, mutta näistä ehdottomasti tehokkain on kuulemma ollut Kerastase Densifique -aine. Mulla oli vähän joko tai tilanne, koska olin reissussa kampaajalla eli piti ostaa aine ilman goglailua kokemuksista tai koittaa etsiä toinen kampaamo, joka tuota myisi (ilmeisesti myydään vain kampaamoissa). Mutta se maksoi 150€&nbsp; :o! Mutta, pälvikalju mielessä ajattelin, että uskotaan sitten tähän "ihmeaineeseen". Siinä on 30 ampullia, mutta mulla menee päälaelle vain 1/3 eli paketti riittää 3kk. Olen käyttänyt vasta viikon ja suositus taisi olla 1kk tai 2kk eli vielä ei tuloksia ole. Tämä aine ei nopeuta hiusten kasvua, vaan aineen pitäisi aktivoida nukuksissa olevat hiustupet puskemaan taas normaaliin tapaan hiusta ulos (ja sen takia kasvavat hiukset voi kuulemma esim. olla harmaita).

Onko kellään kokemusta tästä Kerastasen Densifiquesta?

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 12:11
Kirjoittaja ellen
Jos hiukset ovat useampi vuosi sitten lähteneet ja kasvaneet takaisin, niin saattaa olla, että ne hiukset ovat nyt taas lähdössä kaikki samaan aikaan. Riippuen omien hiusten kasvu-lepo-irtoamisrytmistä tietysti, mutta se saattaa olla hyvinkin mahdollista, että ne samat hiukset irtoavat taas samaan aikaan. Tätä mulle varoitti mun kampaaja, kun multa lähti imetyksen aloituksen jälkeen hiuksia ja ne kasvoivat kohinalla takaisin, että jossain vaiheessa vuosien päästä ne saattavat taas kaikki lähteä yhtä aikaa.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 19:26
Kirjoittaja Aaa
^Niinjoo, voi tosiaan olla noinkin, hyvä pointti.

Nyt vaan on outo, koska hiuksia näyttää lähteneet ainoastaan päältä (viimeksi oli vähän jokapuolelta) :(

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 25 Tammi 2017, 19:40
Kirjoittaja Kalevalatar
Ugh, leikattuani pitkän tukan polkaksi, mun oheneva letti antaa mulle entistä enemmän stressiä. Entinen tuuhea tukka on vain muisto 10-20 vuoden takaa ja ohimoilla on isot, n. 5x5 cm alueet joissa hiukset on ihan lyhyttä, ohutta vauvahiusuntuvaa. Ne on olleet sellaiset niin kauan kuin muistan, mutta eivät haitanneet ihan niin paljon kun hiukset oli pitemmät. Nyt tuntuu että olen tulossa ohimoilta kaljuksi. Mistä voin lähteä kyselemään esim. hormonitasoista? Pitääkö mennä gynelle jossa ottavat verikokeet, vai voiko tämän hoitaa terveyskeskuksessa?

Toisaalta takana on jo pari vuotta laihdutusta ja iso stressi firman konkurssista ja työttömäksi jäämisestä. Kaikki tämä on varmasti vaikuttanut.

Olen syönyt biotiinia silloin tällöin ja nyt taas päivittäin ainakin parin kuukauden ajan. Ei mielestäni mitään vaikutusta. Ajattelin kokeilla Priorinia, mutta apteekissa kehottivat aloittamaan vastaavalla mutta halvemmalla tuotteella, Orionin Biorion -tuotteella. Se olisi ollut 39 euroa kahden kuukauden pakkauksesta (60 kapselia), mutta löysin nettiapteekin jossa oli tarjouksena 90 kapselin aloituspakkaus vain 29 eurolla. Nappasin sen heti!

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 02 Helmi 2017, 09:15
Kirjoittaja Aaa
^Varmasti tuo kaikki stressi sekä laihdutuskin itsessään on saattanut vaikuttaa hiustenlähtöön. Jospa nyt tilanne tasottuisi!

Kävitkö lääkärissä? Tosin ne hormonitkin saattaa olla vain mainitsemiesi syiden takia sekaisin.
Niin ja kerro sitten, minkälaisia vaikutuksia Biorionista tulee!

Itse olen nyt käyttänyt sitä Kerastasen Densifiqueta, mutta ilmeisesti sitä pitäisikin käyttää 3kk, eli en tiedä näkyykö mitään tuloksia ennen sitä. Lueskelin myös tätä ketjua vinkkien toivossa, ja päätin nyt alkaa syömään ainakin yhden kananmunan päivässä sekä sinkkiä päivittäin. Aloitin eilen, katsotaan auttaako! Mitä vaan, ettei tuo oheneva päälaki muutu ihan pälvikaljuksi..

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 23 Helmi 2017, 08:58
Kirjoittaja Kalevalatar
Kolmisen viikkoa Biorion kuuria takana. Vielä en voi raportoida merkittävästä hiustenkasvusta, lyhyet ja ohuet vauvauntuvat edelleen ohimoilla :D Mutta tuntuu että hiusta lähtee vähemmän. Toisaalta voi olla, että muutenkin olisi ollut sellainen aika vuodesta, että karvaa tippuu vähän, enkä voi sanoa että se johtuisi tuotteesta.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 25 Helmi 2017, 20:58
Kirjoittaja Aaa
^Miten pitkään ajattelit kuuria jatkaa? Tuu ihmeessä raportoimaan tuloksia myöhemmin :)

Itse olen käyttänyt nyt 1,5kk sitä Kerastasen Densifigueta, mutta en ole vielä huomannut mitään muutosta. Ja 3vkoa olen syönyt päivittäin sinkkiä ja lisännyt yhden kananmunan aamupalalle. Enpä ole siitäkään huomannut mitään eroa... Kuukauden päästä pääsen omalle vanhalle kampaajalle, pitää kysyä mielipidettä, miten harvalle se pääläki näyttää...

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 25 Helmi 2017, 21:04
Kirjoittaja Kalevalatar
Se on 90 kapselin paketti, eli 3kk. Aion ehdottomasti syödä joka päivä ja kuurin loppuun :) Aina suosittelevatkin noiden kanssa, että pitäisi syödä niitä vähintään pari kuukautta 2-6kk kuureina.

Ja niinhän se on, eihän yhdessä kuukaudessa mahdollista hiustenkasvua edes huomaa, minä ainakaan. Mutta jos kolmen kuukauden päästä huomaan jotain parannusta mun vauvahiuksissa, niin ostan ehdottomasti toisen 3kk paketin perään.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Maalis 2017, 21:06
Kirjoittaja ellen
Miten teillä muilla imettäneillä äideillä meni hiustenlähtö imetyksen lopettamisen jälkeen? Olen lopettanut imettämisen kokonaan noin kolmisen kuukautta sitten ja hiuksia lähtee todella runsaasti. Hiuskato iski myös imetyksen alussa, se kesti aikansa ja lähteneet hiukset ovat nyt sellaisia ärsyttävän pituisia, että sojottavat joka suuntaan. Nyt vain odotan, että koska tämä imetyksen jälkeinen hiustenlähtö loppuu ja alan olla vähän epätoivoinenkin jo.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 15:27
Kirjoittaja karpobulli
mulla kesti sulkasato n. vuoden imetyksen jälkeen (varmaan vaikutti kun imetin niin kauan) ja jäi kyllä hiukset ohuemmiksikin&nbsp; :-\

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 15:56
Kirjoittaja ellen
^ Kuinka pitkään imetit? Mie imetin noin 1 v 1 kk ja imetys jäi hiljalleen pois ihan luonnollisesti.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 09:13
Kirjoittaja karpobulli
imetin melkein 3 vuotta (2v10kk)

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 09:20
Kirjoittaja Sue Ellen
Kalevalatar kirjoitti: Se on 90 kapselin paketti, eli 3kk. Aion ehdottomasti syödä joka päivä ja kuurin loppuun :) Aina suosittelevatkin noiden kanssa, että pitäisi syödä niitä vähintään pari kuukautta 2-6kk kuureina.
Oletko huomannut mitään edistystä hiustenkasvussa?

Itse tilasin sun inspiroimana Biorionia, vaikka en ihan yhtä halpaa pakettia onnistunutkaan löytämään. Olikohan vitosen enemmän, mitä pulitin.

Mulla on kroonisesti toistuva raudanpuute vissiin tehnyt tehtävänsä, ja huomasin hiuksia ensinnäkin lähtevän runsain mitoin, mistä en niinkään huolestunut, koska karvat ovat yleensäkin uudistuneet sulkasadon kautta.

Pahempaa on, että tajusin hiusten haurastuneen niin, että ne katkeilevat jo pari senttiä tyvestä alkaen. Mulle on ilmestynyt muutaman sentin pulisongit katkenneista hiuksista, ja päätä ympäröi sellainen sädekehä. Yksittäinen hius katkeaa samantien, kun päistä ottaa kiinni tai jopa tangle teezerin silleen kevyesti juuttuessa tukkaan. Kohtalon ivaa on, että hiukseni ovat harvinaisen käsittelemättömät mun karvoiksi: ei kerrostuneita megablondauksia&nbsp; :(

Raudan syönnin tietysti vihdoin turhamaisuuttani otin vakavasti, lisäksi tuo Biorion, Piimax, (sinkki ja magnesium). Mitä vielä voisin ottaa, että uus hius kasvaisi innokkaana ja vahvana?

Tuolle katkeilevalle heinälle ei kai ihmeitä voi mutta olisiko tuotesuosituksia ainespuolelta? Tukka on valmiiksikin kuivakka luonnonkiharaan taipuvainen, ei tosin silleen nätisti kihartuva, vaan rumasti laineisille puikoille vääntyvä. Pituus tuossa harteiden ja ryntäiden välimaastossa mut sille lie pakko antaa kyytiä pian&nbsp; :'(

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 13:03
Kirjoittaja Kalevalatar
Sue Ellen kirjoitti:
Kalevalatar kirjoitti: Se on 90 kapselin paketti, eli 3kk. Aion ehdottomasti syödä joka päivä ja kuurin loppuun :) Aina suosittelevatkin noiden kanssa, että pitäisi syödä niitä vähintään pari kuukautta 2-6kk kuureina.
Oletko huomannut mitään edistystä hiustenkasvussa?

Itse tilasin sun inspiroimana Biorionia, vaikka en ihan yhtä halpaa pakettia onnistunutkaan löytämään. Olikohan vitosen enemmän, mitä pulitin.

Mulla on kroonisesti toistuva raudanpuute vissiin tehnyt tehtävänsä, ja huomasin hiuksia ensinnäkin lähtevän runsain mitoin, mistä en niinkään huolestunut, koska karvat ovat yleensäkin uudistuneet sulkasadon kautta.

Pahempaa on, että tajusin hiusten haurastuneen niin, että ne katkeilevat jo pari senttiä tyvestä alkaen. Mulle on ilmestynyt muutaman sentin pulisongit katkenneista hiuksista, ja päätä ympäröi sellainen sädekehä. Yksittäinen hius katkeaa samantien, kun päistä ottaa kiinni tai jopa tangle teezerin silleen kevyesti juuttuessa tukkaan. Kohtalon ivaa on, että hiukseni ovat harvinaisen käsittelemättömät mun karvoiksi: ei kerrostuneita megablondauksia&nbsp; :(

Raudan syönnin tietysti vihdoin turhamaisuuttani otin vakavasti, lisäksi tuo Biorion, Piimax, (sinkki ja magnesium). Mitä vielä voisin ottaa, että uus hius kasvaisi innokkaana ja vahvana?

Tuolle katkeilevalle heinälle ei kai ihmeitä voi mutta olisiko tuotesuosituksia ainespuolelta? Tukka on valmiiksikin kuivakka luonnonkiharaan taipuvainen, ei tosin silleen nätisti kihartuva, vaan rumasti laineisille puikoille vääntyvä. Pituus tuossa harteiden ja ryntäiden välimaastossa mut sille lie pakko antaa kyytiä pian&nbsp; :'(
Nyt olen ollut kuurilla vajaat pari kuukautta ja pakko tässä vaiheessa sanoa, että näyttäisi toimivan! Mun ohimoilla olevat hennot ja lyhyet vauvahiukset näyttäisi ja tuntuisi olevan hieman pidemmät ja paksummat. Kun pidän hiuksia ponnarilla, mielestäni "ohimoläiskät" eivät ole niin selvät. Uskon että 3kk kuurin jälkeen ostan uuden paketin!

Kuulostaa että sinulla on hyvin paljon samanlaiset huikset kuin mulla. Kuivaa luonnonkiharaa, mutta ei nätisi. Ja auta armias jos en harjaa sitä kun hiukset on vielä märät. Vaikka laittaisin mitä hoitoainetta ja jos harjaan hiukset kun ne on jo kuivat pesun jälkeen, tukka on sellaista palaneen näköistä pöheikköä. Tuotteita käytän mitä milloinkin, välillä öljyjä, välillä suihkeita tai voidemaisia jätettäviä. Ne on kuitenkin pakko laittaa heti märkiin hiuksiin. Jos laitan kuiviin, tulos on tasan nolla.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 13:32
Kirjoittaja Sue Ellen
^ Kiitos nopeasta vastauksesta; antoi toivoa&nbsp; :)

Biorion tekee ilmeisesti naamaani jotain ihme näppyjä. Eivät ole finnejä vaan enemmän jotain kirkasta nestettä sisältäviä, mitä hölmön täytyy silti yrittää repiä, kunnes on saatu rupi pintaan. Pieni hinta kuitenkin, jos auttaa, ja ilmeisesti monilla biotiinin aiheuttama naaman räjähtäminen on helpottanut alun jälkeen.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 13:40
Kirjoittaja Kalevalatar
No harmi jos iho reagoi! Kannattaa kokeilla hieman vaihtaa ihotuotteita ja rasvoja tuossa vaiheessa, josko auttaisi.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 15:31
Kirjoittaja ellen
Biotiinin aiheuttamaan ihon epäpuhtauksien ilmestymiseen voi auttaa se, että syö myös reiluja annoksia sinkkiä samaan aikaan.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 16:00
Kirjoittaja Sue Ellen
^ Tulinpa just laskeneeks, paljonko eri valmisteista tulee yhteensä sinkkiä. Tulos 53mg&nbsp; :o

Täytyy varmaan hiukan pikemminkin vähentää..?

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 16:53
Kirjoittaja ellen
^ No itse asiassa 50 mg päivässä sinkki(pikolinaattia) on ihan soppeli määrä. Kaikki sinkkimuodot eivät ole yhtä tehokkaasti imeytyviä, joten tuosta sun saamasta eri valmisteista saatavasta määrästä ei välttämättä imeydy koko laskennallinen sinkkimäärä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 29 Maalis 2017, 17:59
Kirjoittaja Marie Corelli
Minulla törröttää muiden hiusten seassa lyhyempiä hiuksia, jotka ovat latvasta hieman taipuisia. Ovatkohan nuo uusia vai katkenneita hiuksia? Tukka tuntuu aika ohuelta, vaikka aikaisempi runsaampi hiustenlähtö on vähän vähentynyt. Pitäisiköhän taas ruveta ottamaan Solgarin hiusravinnetta. Viimeksi olen syönyt niitä syyskuussa.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 30 Maalis 2017, 21:30
Kirjoittaja Aaa
Noniin, nyt oon 2,5kk käyttänyt sitä Kerastasen Densifigueta. Ja lopputulos on tasan nolla&nbsp; :# :O
Ei siis minkäänlaista uuden tai "nukkuvan" hiuksen heräämistä ole näkyvissä. Pääsin pitkästä aikaa vanhan kampaajan penkkiin ja hän ei nähnyt mun päälaella mitään ongelmaa&nbsp; ::).
Nyt eniten ärsyttää vaan se, että miksi se aiempi kampaaja sitä kauhisteli, halusiko vaan myydä sen törkyhintaisen tuotteen pois pyörimästä&nbsp; :#
No, kyllä se päälaki munkin mielestä jotenkin aika selvästi paistoi, etten tiiä sitten mikä oli/on ongelma.

Onko Biorinista muilla tuloksia tullut? Jos sitä kuitenkin koittaisi vielä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 31 Maalis 2017, 11:09
Kirjoittaja Heidijohanna
Kuukauden ollut käytössä biotiini strong hair&nail ja 4kk Plantur 39 kofeeiinishampoo. Biotiinista en osaa vielä sanoa mitään (kovat odotukset on kuitenkin...), Plantur 39 ei ole kyllä tehnyt mitään, ehkä enemmän vauvahiusta muiden hiusten seassa, mutta sitä on kyllä ollut ilman tätä shampootakin.

Lisäksi ostin keskiviikkona parturireissulta Nioxin diamax advanced- mömmöä, jota hierotaan hiusten juureen ja päänahkaan päivittäin.

Näistä tuotteista ainoastaan Nioxin tuntuu antavan heti tuuheutta hiuksiin. Mutta samanlaisen efektin saa aikaiseksi kuivashampoollakin, joka on paaaljon halvempi vaihtoehto.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 01 Kesä 2017, 20:41
Kirjoittaja janniina
Onko täällä kukaan kokeillut tuota minoksidiilia "normitukkaisena"? Hiukseni ovat tavallista paksuutta, mutta lisäpaksuus aina kiinnostaisi. Tällä hetkellä vyötäröpituinen, paksuhko tukka.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 25 Heinä 2017, 20:11
Kirjoittaja Hilippa
Viime syksynä/talvena koin taas aikamoisen sulkasadon. Ei ollut niin paha kuin muutama vuosi sitten edellisen aikaan, mutta sai taas miettimään, että entä jos hiukset jäävätkin näin ohueksi... Siksi alkutalvesta aloitin taas vaihteeksi biotiinikuurin ja se tuntuu tuottavan tulosta, koska eilen kampaajakin totesi, että uutta hiusta pukkaa ympäri päätä ihan huomattavasti.

Keväällä sain kokeiltavaksi myös näytteen Phyto phytodensia plumping serumista joka on päänahkaa stimuloiva seerumi. Täytyy sanoa että ihan yllätyin miten paljon pidin tuosta! Tuoksuu hyvälle eikä jätä hiuksia todellaan esim. rasvaisiksi joten pystyin käyttämään aamuisinkin. Pullossa on myös kätevä pipetti. Tietenkään en noin pienen määrän perusteella pysty sanomaan yhtään mitään siitä stimuloivasta vaikutuksesta, mutta vähän aikaa sitten kyseinen tuote oli puoleen hintaan kesäalessa FeelUniquessa ja pistin sen silloin tilaukseen. Normaalihinta on aika korkea, 36 euroa, mutta siis alesta kun sain tuon 18 eurolla, niin heti tartuin tilaisuuteen...

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 16 Loka 2017, 21:03
Kirjoittaja Mena
^ Onko toi seerumi auttanut?

Mulla on nyt ihan hirveä sulkasato menossa. Yleensä harjaan hiukset ennen pesua ettei viemäriin jää sellaista karvatuppoa. Nyt hiuksia lähtee harjauksen lisäksi myös pesussa ja pesun jälkeen kampaamisessa. Hiuksia löytyy myös ympäri asuntoa ja lakanoista vaikka yleensä luonnonkiharasta reuhkasta ei kauheasti hiuksia irtoa kuin harjatessa. Huomasin myös että päänahassakin huomaa jo että hiustenlähtö on tosiasia. :( Päänahka on kyllä kuiva, kiristelee ja kutisee mutta myös rasvoittuu tosi nopeasti. Olen pessyt nyt enemmän&nbsp; co-pesulla mutta ei juurikaan vaikutusta. Päänahkaan tulee myös kipeitä patteja?! Käytössä tällä hetkellä Neutralin hoitoaine (co), Nurmen hamppuöljyshampoopala, satunnaisesti Neutralin shampoo ja latvahoitiksena KC No nothing kosteuttava hoitis.
Sinkkiä syön muutenkin, mutta pistin nyt tilaukseen iherbistä Avalonin biotiinishampoon ja lisäksi biotiinia ihan tabletteinakin. Stressiä on niin paljon että saan taas sydänoireita, mutta kai tälle sulkasadolle voi jotain tehdä?? En halua kaljuksi. :'(

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 17 Loka 2017, 10:30
Kirjoittaja Hilippa
^ Mitään näkyvää vaikutusta en ehtinyt huomaamaan, koska käytin Phytoa vain yhden pullon ja sekin riitti vain vajaaksi kuukaudeksi. Normaalihinta on tosiaan niin korkea, 36 euroa/30 ml, etten ole raaskinut lisää ostaa.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 17 Helmi 2018, 11:03
Kirjoittaja irtohius
Hiustenlähtöä oli viime syksynä monesta syystä. Osa oli peräisin hiusten katkeilusta tyvialueelta, runsaat värikäsittelyt luonnonväreillä ja sitten niiden poistoa. Siinä suurimmat syyt.

Aloitin joulukuussa biotiini+metioniini -kuurin, johon kuului myös l-lysiini ja monivitamiinit samassa syssyssä. Näistä ei ollut kuin nimellistä hyötyä kun rehellisesti tarkastelee tuloksia.
Aloitin tuotekehittelyn keittiössäni yhdistelemällä kasviöljyjä, eteerisiä öljyjä + mukaan jnk verran lisäaineita.

Hiustenlähtö ja katkeilu ovat loppuneet. Johtunee hiusten lisääntyneestä kosteustasapainosta.
Biozellilla on myös valmis hiuspohjaa stimuloivaa tonic-tyyppistä hiuspohjanestettä.
Tässä oma resepti:

Risiiniöljy
Mct-öljy - on yhtä kuin fraktioitu kookosöljy
Polysorbate 80&nbsp; - emulgointiaine
Taikapähkinävesi&nbsp; - sisältää alkoholia n. 12-14%
Mentol -kiteitä&nbsp; -&nbsp; mm. saippupajasta löytyy
Vodka&nbsp; - voi jättää poiskin, koska taikapähkinävedessä sitä on.

Eteeriset öljyt:

Ylang-Ylang
Rosmariini

Menthol tuntuu viilentävältä, raikkaalta ja vilkastaa pintaverenkiertoa
Ylang-ylang yhdessä rosmariinin kanssa ovat mielestäni tärkeimmät aineosat tässä reseptissä. Nämä tiettävästi vaikuttavat ihohuokosia supistavasti ja tehoavat hilseeseen ja varsinkin ylang toimii talin eritystä tasapainottavana. Risiiniöljy on go-to -öljy nykyisin, jota markkinoidaan ja kehutaan yhtä lailla hiustenkasvua stimuloivana. Uskokoon ken tahtoo. En ole vielä sotkeutunut Jamaican black castor oil -huumaan, jota Amerikassa harrastetaan.



Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 20:05
Kirjoittaja irtohius
Muistan vuoden 2012 erityisesti vuotena jona kasvatin pois mustaa väriä ja siitä että irtohiuksia oli tuolloin joka puolella taloa. Päänahkaan sattui koska stressasin töissä tosi paljon monen palasen permutaation viidakossa.. käsittääkseni stressi voi aiheuttaa ainakin herkillä ihmistyypeillä kehossa kivun tunnetta, itselläni päänsärkyä ja juurikin päänahan kipuiluna.

Kalaöljykapselit. Kalaöljykapselit. Kalaöljykapselit. Mainostan näitä koska uskon vakaasti näiden tehoavan sekä stressinsietoon, lievään masennukseen että iho-oireisiin ja ennen kaikkea mikäli omega-rasvahappojen tasapaino on pielessä. Sen tahtoisin tuoda tässä esille, että vajaat kaksi viikkoa omega-kuurin (kalaöljyt) aloituksesta hiusten lähtö väheni merkittävästi. Vuosi oli siis 2012. Jos normaaliolosuhteissa hiuksia kuuluukin lähteä n.150 /vrk, niitä lähti selkeästi vähemmän.
Jokainen tietää miten turhauttavaa hiustenlähtö on. Kehoitan jokaista näitä viestejä lukevan ainakin kokeilevan ja etsivän oikean avun löytämiseksi

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 16:36
Kirjoittaja Neriana
Olisikohan kellään kokemuksia tai ideoita, että mikä mahtaa vaivata 55v äitini hiuspohjaa.. Hän on kärsinyt nyt viimeiset 4-5v hiusten ohenemisesta ja uutta hiusta ei meinaa kasvaa tilalle. Äidilläni on ollut aina paksut hiukset, mutta ne ovat muuttuneet ohentumisen myötä kiillottomiksi, pehmeiksi ja hennoiksi. Muutoin tämän voisi laittaa iän piikkiin, mutta äidilläni on voimakkaita päänahan oireita joihin liittyy kutina, kuumotus ja punaiset laajat läikät hiuspohjassa. Äidilläni ei ole atooppinen iho eikä hiuspohja hilseile tai rasvoitu.

Hiuspohjan oireita on jatkunut koko tämän 5v mitä hiusten ohenemista on kestänyt. On kokeiltu kortisoniliuosta, jolla ei ollut vaikutusta, käytössä on apteekin hiuspohjan hyvinvointia ylläpitävät tuotteet, lisänä esim. priorin kapseleita yms. muita luontaistuotteita. Lääkärit eivät tunnu ottavan oireita vakavasti, vaikka tuo kutina ja kuumotus haittaavat elämistä ja tekevät esim. nukkumisesta ajoittain todella vaikeaa, kun päätä ei pysty laskemaan tyynylle.

Aikanaan äitini jaksoi ravata lääkärillä, mutta on ajan myötä lannistunut, kun syytä ei tunnu löytyvän. Häneltä piti ottaa myös hiuspohjasta näyte n. vuosi sitten, mutta näytteenotto peruuntui, kun terveyskeskuksessa näytettä ottavan lääkärin mielestä sille ei ollutkaan tarvetta. Sairaus on vaikuttanut äitiini myös henkisesti todella paljon ja ennen iloisesta ihmisestä on muuttunut tämän myötä todella surullinen, sekä selkeästi myös masentunut ihminen ja läheisenä asiaa on todella kauheaa seurata vierestä :(
Äidilläni ei ole todettu myöskään mitään allergioita eikä iho reagoi poikkeavasti esim. eri pesuaineisiin.

Ideoita otetaan vastaan jos jollain voisi olla käryä mistä on kyse tai miten asian kanssa kannattaisi edetä seuraavaksi? Olen itsekin googletellut kaikkea mahdollista, mutta en toistaiseksi ole löytänyt mitään mikä selittäisi tilanteen.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 18:25
Kirjoittaja Marie Corelli
Voisiko olla punajäkälä tai vyöruusu (en tiedä, voiko olla päänahassa)?

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 19:51
Kirjoittaja Morrigan
^^Sanoit kyllä että iho ei reagoi poikkeavasti eri pesuaineisiin, mutta voisiko kyse olla sulfaattiallergiasta? Onko hän käynyt yksityisellä ihotautilääkärillä?

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 07 Maalis 2018, 09:19
Kirjoittaja Neriana
Marie Corelli kirjoitti: Voisiko olla punajäkälä tai vyöruusu (en tiedä, voiko olla päänahassa)?
Oireet ei täsmää punajäkälään, sillä kaljuja kohtia hiuspohjassa ei ole eikä oireet täsmää myöskään vyöruusuun, sillä hiuspohjassa ei ole rakkulamaista ihottumaa.
Morrigan kirjoitti: ^^Sanoit kyllä että iho ei reagoi poikkeavasti eri pesuaineisiin, mutta voisiko kyse olla sulfaattiallergiasta? Onko hän käynyt yksityisellä ihotautilääkärillä?
On käynyt yksityisellä ihotautilääkärillä ja nimenomaan kyseinen lääkäri määräsi aikanaan kortisoniliuosta ja lopulta ojensi alopeciaan liittyviä infolappusia, vaikka oireet eivät viittaa siihenkään. En ole ihan varma, että onko äitini kokeillut sulfaatittomia tuotteita (tarkistan) mutta luulisi oireita olevan muuallakin ihossa jos kyseessä olisi allergia?

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 07 Maalis 2018, 11:44
Kirjoittaja evergreen
^ Psoriasis ja seborrooinen ekseema olisivat niitä tavallisimpia syitä, kummassakaan ei välttämättä ole voimakasta hilseilyä mukana ja voivat ilmetä vain päänahassa. Mutta onhan niitä muitakin vaihtoehtoja paljon. Ikävää ettei näytettä saatu otettua. Voisiko äiti kokeilla shampoona vaikka mietoa Sebamedin Everyday-shampoota (sulfaatiton)? Tietenkin parasta olisi yrittää yhä saada apua lääkäriltä, mutta jos se ei onnistu, niin ainakin hiivasientä nitistävää shampoota (esim. Nizoral, Konact, Selukos) voisi kokeilla itsenäisesti ilman että siitä tuskin haittaakaan on. Vai onko ehkä jo kokeiltukin? Siitä voisi olla apua jos olisi kyseessä seborrooinen ekseema tai muu sen sukuinen ongelma. Simin System 4 -sarjassa on päänahka-tonic, joka voi alkoholipitoisena ärsyttääkin, mutta mun psoriasiksesta kärsivät perheenjäsenet ovat sen kokeneet tosi rauhoittavana. Myös saman sarjan oil cure -hoitonaamiosta on tykätty kovasti. Tietenkään eivät paranna mitään sairauksia, mutta ehkä jotain kokeiltavaa jos ei muuta ratkaisua ole näköpiirissä?

Edit. Lisään että jos kokeilee noita lääkeshampoita niin ei toki kannata samanaikaisesti käyttää mitään noita päänahkaan jätettäviä tuotteita. Esim. seborrooisessa ekseemassa alkoholi ja rasva-aineet vain pahentaisivat ongelmaa.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 07 Maalis 2018, 15:10
Kirjoittaja Neriana
evergreen kirjoitti: ^ Psoriasis ja seborrooinen ekseema olisivat niitä tavallisimpia syitä, kummassakaan ei välttämättä ole voimakasta hilseilyä mukana ja voivat ilmetä vain päänahassa.

Edit. Lisään että jos kokeilee noita lääkeshampoita niin ei toki kannata samanaikaisesti käyttää mitään noita päänahkaan jätettäviä tuotteita. Esim. seborrooisessa ekseemassa alkoholi ja rasva-aineet vain pahentaisivat ongelmaa.
Kiitos vastauksista ja tuote ideoista! :) Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin seborrea ja psoriasis on suljettu jo pois myöskin ihotautilääkärin toimesta, sillä merkkejä kummastakaan ei päänahassa ole. Voisin kuitenkin ehdottaa jos kokeilisi esim. tuota Sebamedin shampoota.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 07 Maalis 2018, 16:32
Kirjoittaja evergreen
^ Seborreahan viittaa siis liialliseen rasvoittumiseen, mutta seborrooinen ekseema voi olla ihan ilman sitäkin. Sanon tästä ihan vain sillä kun se mitä kuvailit (kutina, kuumotus ja punaiset läiskät) on just se miten seborrooinen ekseema omallakin ihollani ilmenee. Mutta ehkä ne punaiset läiskät äidilläsi ovat sitten vain oman raapimisen aiheuttamia, jos lääkärit ovat olleet sitä mieltä, ettei kyse ole edes ekseemasta? Jos ei mitään ratkaisua löydy, niin kokeilisin kyllä silti ne antifungaalishampoot, kun ei siinä hävitäkään juuri voi. Ehkä sitten kannattaa kuitenkin harkita joitain mahdollisia sisäisiä syitä ja käydä vielä uudella lääkärillä jos mahdollista. Mutta kyllä ihan sille shampoon vaihdollekin kannattaa antaa ensin mahdollisuus, päänahka voi olla herkistynyt jollekin tavalliselle shampoon ainesosalle, vaikkei muu iho reagoisikaan. Suurin osa vain on ihan samaa tavaraa...

edit. typoja

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 07 Maalis 2018, 16:48
Kirjoittaja irtohius
Mielessä kävi samat asiat mitä tuli jo esille tuossa aiemmissa postauksissa. Sebamed ja Nizoral -shampoot voisivat olla turvallinen vaihtoehto, mikäli olisi niin että jnklainen sieni-infektio olisi pesiytynyt. Nyt on vaan se että näytettä ei ollut saatu.

Onko seerumin ferritiini tai hemoglobiini tarkistettu milloin? Anemia? Hypotyreoosi eli kilpirauhasen vajaatoiminta? Erilaiset puutostilat mm. b-vitamiinien suhteen ja sinkin puutos? Lista jatkuu, mutta näihin voi kokeilla erilaisia valmisteita itsenäisesti.
Lisäksi joillakuilla iän tuoma androgeenien määrän kasvaminen naisilla ohentavat hiuksia. Kuulostaa että tilanne olisi kuitenkin etupäässä paikallinen oireilu. Jostakin..

Näissä tilanteissa toivon menetys on surullisinta. Voimia äidillesi!

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 08 Maalis 2018, 09:44
Kirjoittaja Neriana
evergreen kirjoitti: Mutta ehkä ne punaiset läiskät äidilläsi ovat sitten vain oman raapimisen aiheuttamia, jos lääkärit ovat olleet sitä mieltä, ettei kyse ole edes ekseemasta?
Laitan hänelle viestiä, että kokeilee täällä mainittuja shampoita jos niillä olisi vaikutusta! Onko tuossa Nizoral-shampoossa jotain ''riskiä'' jos sitä kokeilee turhaan? Koska oireet eivät tosiaan viittaa ko. tuotteessakin lukeviin käyttötarkoituksiin. Sen myös tiedän, että äitini ei ole itse raapinut päänahkaa, sillä hiuspohja on niin kivulias, ettei siihen voi edes koskea ja kipu alkaa silloin kun iholle nousevat nämä punaiset läikät. Läikät on todella hailakan vaaleanpunaisia, juuri ja juuri erottuvat kun haroo hiuksia.
irtohius kirjoitti: Onko seerumin ferritiini tai hemoglobiini tarkistettu milloin? Anemia? Hypotyreoosi eli kilpirauhasen vajaatoiminta? Erilaiset puutostilat mm. b-vitamiinien suhteen ja sinkin puutos?

Näissä tilanteissa toivon menetys on surullisinta. Voimia äidillesi!
Verikokeissa on käyty eikä niissä ole ilmennyt mitään poikkeavaa. Äitini myös syö erilaisia ravintolisiä ja kilppariarvot on myös testattu ja normaaliksi todettu..

Äidilleni ehkä pahinta on juuri tuo hiusten harveneminen ja se on osa syy siihen, miksi uskon hänen myös luovuttaneen. Vaikuttaa siltä, että hän ei ''ns. halua tietää'' koska pelkää, että kyseessä on jokin sairaus mihin ei ole parannuskeinoa :( Tätä onkuitenkin jatkunut nyt tosiaan jo 5 vuotta. Yritän saada hänet kokeilemaan täälläkin mainittuja shampoita.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 08 Maalis 2018, 15:46
Kirjoittaja evergreen
^ Ei niissä hilseshampoissa pitäisi hirveästi sen kummempia riskejä olla kuin se ainainen mahdollinen ärsytys. Pakkauksessa tietenkin selostetaan tarkemmin, mutta reseptivapaita tuotteitahan ne ovat ja ohjeen mukaisella käytöllä ihan turvallisia. Mutta jos ne oireet nyt eivät yhtään muistuta mitään käyttökohteena olevista ongelmista, niin turhaahan se sitten varmaan on. Punaiset läiskät, kutina ja kuumotus ovat tavallisia oireita niin monissa erilaisissa ongelmissa, mutta jos tarkemmalla tarkastelulla mikään vaiva ei kuulosta oikealta, niin ehkä kyse on sitten vain hiustenlähdöstä ja siihen liittyvästä arkuudesta. Sellaisesta esim. löytyy juttuja että hiustenlähtö jättäisi "haamukipua" jälkeensä, jos päänahan hermot ovat herkät. Jos kuitenkin löytyisi vielä joku paremmin aiheeseen erikoistunut ammattilainen, jolta saisitte neuvoja? Jos tilanne on ollut sama jo vuosia, niin ei siinä varmaan mitään henkeä uhkaavaa tarvitse pelätä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 29 Maalis 2019, 11:38
Kirjoittaja bast
Mulla on ennenkin ollut hiustenlähtöä, mutta nyt on astetta pahempi ongelma. Ennen vaikka hiukset olisi ohentuneet pituuksista, niin juuresta on aina kasvanut uutta tilalle, niin että tiheys päänahassa on pysynyt samana. Nyt uutta ei tule riittävästi korvaamaan irronneita ja myös lyhyttä uudempaa kasvua irtoilee! Hiukset on harventuneet tosi paljon ja päänahka paistaa välistä. Jakaus on tuplasti leveämpi kuin ennen.

Kävin lääkärissä ja sanoi että ei tutkita jos tukkaa ei irtoile tuppoina tai ole kaljuja länttejä. Kuulemma vielä normaalin rajoissa, vaikka puolet on lähtenyt viimeisen 4 kk aikana. Ja sitten tietysti lääkärien lempitekosyy on stressi. Mä siis sairastuin vuoden alussa vakavasti, mutta sairaalassa sanottiin, että tähän vaivaan ei pitäisi liittyä hiustenlähtöä. Stressiä tässä tietysti on tullut, mutta tukanlähdön huomasin jo kuukautta ennen sairauden ensioireita, joten ei sekään sitä selitä.

Ahdistaa kun lääkärit vaan vähättelee ja pitää pelkkänä esteettisenä ongelmana. Mua enemmän huolestuttaa mistä tämä johtuu.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 29 Maalis 2019, 12:26
Kirjoittaja helka
Ensimmäisenä tuli mieleen, että onko kilpirauhasarvosi testattu? Kilpirauhasongelmiin liittyy usein hiustenlähtöä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 29 Maalis 2019, 13:31
Kirjoittaja ellen
Rauta-arvot kannattaa myös tarkistuttaa, alhainen ferritiini aiheuttaa myös hiustenlähtöä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 29 Maalis 2019, 21:05
Kirjoittaja bast
^^ Kilpirauhasarvojen pitäisi olla kunnossa.

^ Ferritiini oli jotain 10, mutta syön nyt rautaa.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 29 Maalis 2019, 21:09
Kirjoittaja ellen
^ Ferritiini on siis todella alhainen ja hiustenlähtö voi hyvinkin johtua siitä. Kun rauta-arvot alkavat parantua, niin hiuksetkin pysyvät päässä taas paremmin.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 30 Maalis 2019, 09:41
Kirjoittaja bast
^ Ferritiiniä on mitattu mulla vasta viime vuosina ja se on ollut 5-10. Hemoglobiinia on seurattu teinistä asti ja huonoimmillaan se on ollut 74. Silloin ei ollut tukanlähtöä. En tosiaan tiedä mitä ferritiini silloin oli, mutta voisi kai olettaa, että sekin on ollut aina matala. En tiedä voisiko keho sitten olla alkanut iän myötä reagoimaan siihen herkemmin.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 01 Touko 2019, 10:17
Kirjoittaja bast
Olen syönyt raudan lisäksi priorinia ja uutta tukkaa alkoi taas kasvaa. Hiusrajassa näkyy vauvahiuksia. Olin jo toiveikas, että homma korjaantuu, mutta kun jouduin aloittamaan tujun kortisonilääkityksen, niin tukanlähtö yltyi entisestään. Varsinkin pestessä lähtee aina iso kourallinen. Saa nähdä miten tässä käy. Kortisonia joudun kuitenkin syömään vähintään vuoden, että jos lääkitys tuon tekee, niin klonkkua alan muistuttaa ennen pitkää.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 27 Heinä 2020, 13:44
Kirjoittaja Manna
Mulla on ollut jostain maaliskuusta alkaen ihan käsittämätön hiustenlähtö ja se ei vieläkään tunnu vähenevän tai loppuvan. Jokaisessa hiuksessa tuntuu olevan sellainen pallomainen pää mukana. Itse tunnen miten hiuksista on lähenyt varmasti lähemmäksi 1/3 pois. Viimeisempien verikokeiden mukaan sekä kilpirauhasarvot että ferritiini ovat hyvällä tasolla. Olen syönyt alkukesästä alkaen mm. B-vitamiinia. Vähitellen kyllä hirvittää miten pitkään tämä jatkuu ja jos ei ollenkaan lopu :P

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 28 Syys 2020, 09:28
Kirjoittaja Anamaria
Onks noi multivitamiinien sisältämät vitamiini- ja hivenainemäärät ihan riittävät hiustenlähtöä vastaan? Biotiinia ja sinkkiä löytyy ainakin tuosta minun versiosta, 30 ja 15 mikrogrammaa.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 01 Touko 2021, 08:52
Kirjoittaja Chronos
Tämä nyt ei varsinaisesti liity hiustenlähtöön mutta sivuan aihetta. Mulla oli useamman vuoden hiustenlähtöä jonka syytä en saanut selville. Se alkoi 2017&nbsp; ja pikkuhiljaa tasoittui normaaliksi. Hiukset eivät ole palautuneet siihen tilaan mitä ne olivat ennen. Huomasin myös toisen efektin joka on ilmestynyt parin vuoden aikana. Hiukset eivät enää kasva, kasvu on hidastunut. Aiemmin kuukauden kasvu oli n. 1,5cm tai vähän alle. Nyt kuukauden jälkeen värjäyksestä juurikasvua tuskin havaitsee ja silmämääräisesti arvioin pituudeksi ehkä 0,5cm. Vaikutus on myös kaikissa muissakin karvoissa, ne eivät enää kasva. Säärien ajelun jälkeen sängen ilmestymiseen&nbsp; menee viikko, aiemmin meni pari päivää. On jotenkin vaikea uskoa että ikä vaikuttaisi näin nopeasti karvan kasvuun. Olen siis 34. Googlettelu tuotti huonosti tulosta, löysin linkkejä joissa oli vaihdevuosioireiluasiaa mutta ei kai nyt vielä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 01 Touko 2021, 10:45
Kirjoittaja Shi Shi
^^Voisiko olla joku elintapa- tai elämänmuutos? Verikokeella näkisi puuttuuko jotakin tai onko esim kilpirauhasen toiminnassa häikkää. Mun sulkasadot on tähän asti johtuneet syömishäiriöstä, stressistä ja hormoneista (e-pillerien lopetus, synnytys), ja sukurasitteesta. Sain viimeksi nyt vuodenvaihteessa sen kuriin Solgarin hiusravintolisällä, mutta nää on tosi yksilöllisiä juttuja. Olen samaa ikäluokkaa, ja vaihdevuodet kai tulisi vasta reilun kymmenen vuoden päästä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 01 Touko 2021, 17:15
Kirjoittaja Manna
^^onko sinulta tutkittu varastorautaa eli ferritiiniä? Sen ollessa alhaalla monilla ilmenee hiustenlähtöä ja näin on ollut itselläkin.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 01 Touko 2021, 21:09
Kirjoittaja Chronos
Hiustenlähtö alkoi 2017 ja siihen liittyi elämänmuutos, muutimme täysin vieraalle paikkakunnalle opiskelujeni perässä. Tuntui pienelle katastrofille. Olemme kyllä muuttaneet jo takaisin kotikaupunkiin. Mutta siis hiuksia ei enää lähde, ei ole lähtenyt kohta&nbsp; 1,5 vuoteen, mutta ne eivät kasva,kuten eivät kasva muutkaan karvat. Ferritiiniä tai muutakaan ei ole tutkittu koska olo on ollut ihan normaali. Tosin ei se varmaan pahaa tekisi käydä tutkituttamassa. Syön omasta mielestäni ihan monipuolisesti ja FerroFortea sen lisäksi. Kokeilin Hankintatukun Piimax C+Biotiinia pari purkkia mutta ei tapahtunut mitään.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 01 Touko 2021, 21:39
Kirjoittaja Shi Shi
^^Kasvun lepovaihe kenties? Jos yhtään huolettaa niin paras kuitenkin ehkä tarkistaa veriarvot? Lisäravinteiden kanssa olisin varovainen, ellei ole ihan todettua puutosta. Itse uskalsin ottaa Solgarin kokeiluun, koska siinä ei ole rautaa (sukuvikana paksu veri), lähinnä MSM:ää ja lisänä vähän sinkkiä, c-vitamiinia ja muutamaa aminohappoa, joita saa parhaiten ruoka-aineista, joita syön aika vähän (liha, pavut ja maitotuotteet). Raudan, aliravitsemuksen ja ravintoaineiden ohella kaiketi kilpirauhasen vajaatoiminta on niitä yleisimpiä hiusten kasvuun vaikuttavia juttuja. Kilpirauhasvaivat on Suomessa "kansantauti" ja muissa maissa annetaan jo tyroksiiniresepti arvoilla, jotka Suomessa vielä katsotaan normaaleiksi.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 08 Touko 2021, 14:58
Kirjoittaja Manna
Chronos kirjoitti: Mutta siis hiuksia ei enää lähde, ei ole lähtenyt kohta&nbsp; 1,5 vuoteen, mutta ne eivät kasva,kuten eivät kasva muutkaan karvat. Ferritiiniä tai muutakaan ei ole tutkittu koska olo on ollut ihan normaali. Tosin ei se varmaan pahaa tekisi käydä tutkituttamassa. Syön omasta mielestäni ihan monipuolisesti ja FerroFortea sen lisäksi.
Varastorauta on siinä mielessä petollinen, että sen alhaisuuteen tottuu ja ainoa keino saada tietää oikea tilanne, on mittauttaa arvo labrassa yhdessä herkän crp:n ja trfesat-arvon kanssa.

FerroForte on todella mieto rautavalmiste eli se saattaa auttaa pysymään arvoa kohtuullisena, mutta sillä ei saa matalaa arvoa nostettua. Lisäksi se on todella kallis tuote, jos aikoo syödä isompaa annosta, mutta toki vatsaystävällinen :)

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 21 Touko 2021, 10:18
Kirjoittaja vadelma
Itse olen kokenut elämäni aikana muistaakseni 3 tosi kovaa hiusten lähtöaikaa, kaikki seurausta rajusta stressistä, elämänmuutoksista ja sen rinnalla huonosta ruokavaliosta. Nyt olen todennut että stressistä en pääse koskaan eroon, joten on vaan muistettava pitää huoli siitä, että tukka saa ne tarvittavat ravintoaineet. Viimeisimmän hiustenlähdön aikaan (muutenkin ohut tukka oheni puoleen) aloitin tehokuurin rautaa, monivitamiinia, kalsiumia, MSM-tabletteja ja piimaata. Ruoassa lisäsin proteiinia ja vehnänalkioita ja muita leseitä ja kasviksia. Meni PUOLI VUOTTA, ennen kuin tulokset alkoi näkymään tukassa. Nyt pätkähiukset alkaa sulautumaan muun tukan joukkoon ja tukkaa kehtaa jopa pitää auki long bob - pituudessa.

Mutta pointti tässä oli siis se, että muista tavoista huolimatta ainakin itsellä suurin vaikutus on ravinnolla. Ja kun ravintoaineita alkaa taas tulla, menee tukalla pitkään ennen kuin se alkaa kasvattaa uutta hiusta niin että sen myös silmillä havaitsee. Ja sen verran mainittakoon että asialla on myös huono puoli; juurikasvua tulee nyt kuukaudessa lähes kaksi senttiä, eli sitä saa olla vaalentamassa usein. Ja samalla sheivata saa päivittäin.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 08 Heinä 2021, 12:29
Kirjoittaja Jessie
Itselle ilmestyi sitten päänahkaan noin 1x3cm kalju läntti. Ei oo aiemmin ollut tällaista, ja stressi nousi kohisten. Taustalla siis aiempaa stressiä ja ruokavaliokin on ollut hieman retuperällä jonkin aikaa. Mut sen verran säännöllinen läntti kyseessä, että viittaisi farmaseutin mukaan johonkin päänahan mahdolliseen ongelmaan.
Seborrooinen ekseemahan mulla on ollut mikä uusiutuu ajoittain, mut ei se oo aiheuttanut ikinä tällaista&nbsp; 0_0

Lääkäriaika mulla on onneksi varattu muiden asioiden tiimoilta, joten sikäli apua varmaan saa nopeasti. Kai sitä hakee täältä vertaistukea, josko jollain muulla on ollut vastaavaa ja hiukset on kasvaneet takaisin. Ainakin edellisellä sivulla oli jotain juttua ja toivonpilkettä takaisinkasvusta, vaikka kyse taisi olla hiustenlähdöstä kaikkialta ilman rajatun läntin ilmestymistä.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 11 Heinä 2021, 12:13
Kirjoittaja Manna
Huh, mulla on jälleen ihan hurja hiustenlähtöaika. Suihkun kaivosta saa jatkuvasti kaivaa tuppoja ja samoin hiusharjasta. Hieman hirvittää, kun toinen sulkasato oli vasta keväällä. Toki mulla hiusmassaa ja pituutta riittää, mutta siltikin mietityttää mistä tämä johtuu. En nyt keksi muuta syytä kuin hormonaalisen vaihtelun.

Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 12 Heinä 2021, 20:20
Kirjoittaja Morrigan
Jessie, mun kaverilla löytyi joskus pieni kalju läntti päänahasta. Jonkin ajan kuluttua päälaelle ilmestyi toinen samanlainen, jolloin hän sai aikaiseksi mennä lääkäriin. En muista mistä siinä oli kyse, mutta lääkäri määräsi jotain lääkeliuosta, jota piti päivittäin laittaa niihin laikkuihin ja pian niihin alkoi kasvaa uutta tukkaa, eikä ongelma ole sen jälkeen uusinut. Toivottavasti sullakin on kyse jostain helposti hoidettavasta vaivasta.

Manna, mulla lähti kolmasosa hiuksista viime talvena hormonaalisista syistä. Olen nyt syönyt biotiinia, mutta en tiedä yhtään onko siitä apua. Uutta hiusta kyllä kasvaa, mutta tuskastuttavan hitaasti.

Re: Vs: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 27 Loka 2021, 13:18
Kirjoittaja Chronos
Manna kirjoitti: 08 Touko 2021, 14:58
Chronos kirjoitti: Mutta siis hiuksia ei enää lähde, ei ole lähtenyt kohta&nbsp; 1,5 vuoteen, mutta ne eivät kasva,kuten eivät kasva muutkaan karvat. Ferritiiniä tai muutakaan ei ole tutkittu koska olo on ollut ihan normaali. Tosin ei se varmaan pahaa tekisi käydä tutkituttamassa. Syön omasta mielestäni ihan monipuolisesti ja FerroFortea sen lisäksi.
Varastorauta on siinä mielessä petollinen, että sen alhaisuuteen tottuu ja ainoa keino saada tietää oikea tilanne, on mittauttaa arvo labrassa yhdessä herkän crp:n ja trfesat-arvon kanssa.

FerroForte on todella mieto rautavalmiste eli se saattaa auttaa pysymään arvoa kohtuullisena, mutta sillä ei saa matalaa arvoa nostettua. Lisäksi se on todella kallis tuote, jos aikoo syödä isompaa annosta, mutta toki vatsaystävällinen :)
Veriarvot testattu ferritiinin ja kilppariarvojen kanssa. Hakeuduin testeihin kovan unohtelun vuoksi, mutta missään arvoissa ei ollut poikkeamaa. Syy jää siis arvailujen varaan: stressi, juminen niska ja sitäkautta huono päänahan verenkierto tai hormonitoiminta.

Re: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 14 Tammi 2022, 08:02
Kirjoittaja Xhex0879
Harmittaa, kuukausi sairaalassa vuodepotilaana todella huonossa kunnossa, hiuksista lähti yli kolmasosa. Vyötärön alapuolelle yltäävät hiukset enää lapaluihin, olivat niin ohkaiset että latvat oli rumat. Nyt hiukset tuntuu todella ohuilta, kasvaahan hiukset takaisin, mutta se ei paljon lohduta. Ja taistelu liikarasvoittuvan päänahan kanssa vain pahentaa tilannetta, nyt lääkäri käski kokeilla nizoralia. Se jos ei auta, täytyy mennä ihotautilääkärille. Onko jotain jolla hiukset sais näyttämään paksummilta? Mitään hiuslakkaa en tahdo käyttää.

Re: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 22 Helmi 2022, 17:49
Kirjoittaja bast
^ Mulla sairaalan pesuaineet sai päänahan puskemaan ihan mahdottomasti rasvaa. Tilanne rauhoittui XZ:n koivunmahla shampoolla viikossa tai parissa.

Mä kun aina kokeilen milloin mitäkin hömppää, niin nyt testissä rosmariinivesi. Sen pitäisi auttaa hiustenlähtöön ja kumma kyllä hiuksia tosiaan tuntuu irtoavan vähemmän kun ennen! Saa nähdä miten pitemmän päälle, yleensä nämä pienemmän hiustenlähdön kaudet on hetkellisiä ja kohta taas on viemäri tukossa joka suihkun jälkeen.
Keitän siis tuoretta rosmariinia ja haudutan pitkään, neste siivilän läpi suihkepulloon. Säilyy jääkaapissa n. viikon. Sitä litkua sitten hieron päänahkaan joka ilta. Tuoksuu ainakin hyvälle, jos ei muuta. ;D

Re: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 23 Maalis 2022, 07:14
Kirjoittaja bast
Tämä on yllättävää, mutta vaikka mulla taas irtoaa paljon hiuksia (vähän vähemmän kuitenkin kun ennen), niin mulla kasvaa uutta tukkaa sellaisissa kohdissa hiusrajaa, joissa ei ollut aiemmin mitään! Kyllä se rosmariini tosiaan jotakin tekee.

Re: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 06 Heinä 2023, 10:24
Kirjoittaja Sateenvarjo
Eilen laitoin ensimmäistä kertaa tuota rosmariiniöljyä. Sitä ennen olen käyttänyt Rogainea, mutta säännöllisestä käytöstä on jo niin pitkä tauko että tulokset ehtivät nollaantua. Mitä nopeasti luin, niin tämä rosmariini olisi yhtä tehokas kuin 2% Rogaine. Tosin sitähän ei ole ollut enää markkinoilla vuosiin, vain enää sitä vahvempaa, muistaakseni 5%. Lopetin Rogainen koska se aiheutti kamalan hilseen ja kutinan plus oli todella kallista. Niin ja lisäksi mulla on käytössä Nizoral-voide (senkin pitäisi blokata DHT:tä, josta luulen oman hiustenlähdön osittain johtuvan). Eli tällä hetkellä ONNEKSI ei ole akuuttia suurta sulkasatoa mutta usein tulee kuumottava ja kutiseva alue päähän, ja siitä sitten lähtee hiuksia. Siihen olen laittanut sitten Nizoralia. Surullista on se että suurin osa lähtevistä hiuksistani on uusia. Eli vielä lyhyitä ja sellaisia suippopäisiä.

Olen käynyt kerran lääkärissä mutta hän ei ottanut mua ollenkaan vakavasti ja oli muutenkin jotenkin ihan pihalla eikä edes uskonut mitä sanoin :-\ oli todella masentavaa, ehkä mun pitää kasata uudestaan rohkeus jos oikeasti saisin apua näihin oletettuihin hormoneihin.

Tämä on ihan kamalaa kun hiukset vaan lähtee. Olen kokenut ainakin 3 sulkasatoa. Ensin tulee hirveä kutina, joka vastaa hyttysen pistoa tai lintukirpun puremaa, ja sitten hiuksia lähtee ihan tuppo kaupalla. Yhdellä haraisulla tyyliin 20 ja niitä lähtee niin pitkään kuin hiusta on enää puolet jäljellä. Mulla on päässä muutama alue, jotka ihan todellakin kuultaa läpi, ja käytän päivittäin paljon aikaa ja vaivaa että saan läntit piiloon. Lisäksi tupsuttelen suuret määrät Toppikia, joka myös kallista. Ponnari on reilusti alle puolet siitä mitä joskus on ollut. Tällä hetkellä etusormen paksuinen. Osaan kuitenkin käsitellä ne niin, että ne näyttävät normaaleilta (huom ei siis lähellekään paksulta mutta sellainen ohuehko normaali). Mulla siis kasvaisi hiukset ainakin puoleen selkään jos niitä olisi. Tällä hetkellä pidän näitä 10 karvaa pitkinä jotta saan niistä tekaistuja nutturan tms mutta hiukset auki en todellakaan voi kulkea. On niin jäätävä näky. Mutta kombinaatiolla tuuheuttava aine pohjalle + hiuspuuteri + lakka näistä saa lähes normaalit.

Takana hormonien heilahtelua ja valtavaa stressiä uniongelmineen ja huonoine syömisineen. Mä niin toivon että tästä olisi apua. Olen melko toiveikas, sillä tosiaan Rogaine aikanaan auttoi. Toki muutkin elintavat tulee korjata ja se on jo työn alla.

Naisena tämä hiusten lähtö on jotenkin kamalan häpeällistä.

Mähän voisin tänne sitten raportoida kuinka prosessi etenee, kun sen olen vasta aloittanut ;D

Edit 1 Mietin tuota rytmiä kuinka lähtisin etenemään. Aion ostaa rosmariinisuihkeen myös. Lisäksi mulla on 1.5 pulloa Rogainea jäljellä, käytän nekin kyllä pois.

Tuo öljy vaikuttaa olevan niin jankkia ettei sitä voi jättää hiuksiin, eli se varmaan menee sitten öljyhoitona. Riittää kerta viikkoon? Toivottavasti se suihke, jota aion kokeilla, ei jätä hiuksia näin lähmäiseksi ja sopii päivittäiseen käyttöön. Jos ei tule mitään reaktioita, niin kokeilen laittaa Rogainen illalla ja suihkeen aamulla (tai kummin päin lähmää vähemmän), ja sitten viikoittain vielä öljyhoito. Eli sitä Rogainea pitäisi oikeasti laittaa 2 kertaa päivässä, niin toisen kerran korvaisin rosmariinilla ainakin kunnes purkit loppuu. Toivottavasti tällä lähtee kasvu taas käyntiin.

Edit 2. Luin tätä ketjua nyt alusta saakka ihan ajatuksella ja sain rohkeutta varata uudelleen ajan lääkäriin! Toivottavasti tällä kertaa sujuu paremmin ja saa selvitettyä just noi kilpparit, veriarvot, hormonit jne tai ainakin suljettua pois. Viime lääkäri ei tosiaan edes laittanut mihinkään verikokeisiin eikä mitään jatkotutkimuksia, se oli täysi hukkareissu, suorastaan erittäin masentava ja lannistava kokemus.

Re: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 29 Heinä 2023, 16:31
Kirjoittaja Belladonna
Aloin aikoinaan sisällyttämään sarviapilaa hiustenhoidossa. Uutan sarviapilan siemeniä viikkokaupalla oliiviöljyssä lasipurkissa pimeällä hyllyllä, tää viimeisin setti on uuttunut jo useampi kuukausi ja tarttis varmaan uutta kohta pistää tulemaan sen varalle kun edellinen ennenpitkää loppuu. Sarviapilasta löytyy tubesta hakusanalla Fenugreek vaikka minkälaista hiusreseptiä, mut oon käyttänyt teenä kasvivärjäyksiin ja sit tehnyt omaa päänahkaöljyä johon oon vielä sekoittanut eteeristä rosmariiniöljyä ja muita öljyjä.

Sen pitäisi kans blokata DHT:tä ja vilkastuttaa hiustenkasvua, joten annoin tilaisuuden ja totta puhuen ensimmäise n kokeilujakson jälkeen tuntui että tukkaa lähti suihkun yhteydessä vähemmän kuin tavallisesti. Lopetin öljyn käytön pidemmäksi ajaksi ja hiustenlähtö alkoi taas hiljalleen yltymään, nyt mä aloitan öljyn käytön uudestaan josko se ei ollutkaan pelkkää unta. Sekoitan siis sarviapilaöljyä ja muita mun lempiöljyjä pipettipulloon ja hieron päänahkaan ennen shampoopesua. Aloitin kans tekemään rosmariinivettä jota suihkin illalla juuriin, ylijäävän ajattelin käyttää viikonlopulla hiushuuhteena ettei mene haaskuun. Toivottavasti siitäkin olisi apua.

Olen tippunut tummaihoisten naispuolisten hiustubettajien maailmaan ja sieltä tuon sarviapilankin bongasin, valtavasti sellaista tietämystä josta on ihana ammentaa.

Re: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 30 Joulu 2023, 11:07
Kirjoittaja bast
Voiko vesi vaikuttaa näin paljon hiustenlähtöön? Kotona tukkaa lähtee pestessä aina iso tuppo, mutta nyt kun olin eri kaupungissa, sitä lähti 1/4 siitä mitä normaalisti. Shampoo ja muut aineet oli samat kun yleensä ja en keksi oikein muuta eroa kun se vesi ja ehkä aavistuksen pienempi vedenpaine. Outoa. Pystyyköhän kotona tähän mitenkään vaikuttamaan? Meillä oli joskus suihkusuodatin, mutta en huomannut siitä mitään hyötyä.

Rosmariiniveden käyttö mulla on jäänyt kun se oli kuitenkin loppujenlopuksi aika työlästä hyötyyn nähden. Se tummensi mun tukkaa aika paljon, mutta väri haalistui pikkuhiljaa normaaliksi kun käytön lopetti.

Re: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Tammi 2024, 08:10
Kirjoittaja Mena
Jos vedessä on metalleja niin kai se voi. Aika hurjalta kyllä kuulostaa. Oletko myös harjannut hiukset ennen pesua samalla tavalla?

Mulla on hiukset ohentuneet viime kesään verrattuna ja ahdistaa kun päänahka näkyy tosta päältä. Varmaan tää tumma hiusväri mikä mulla on nyt pahentaa vielä lisää tilannetta. Olen nyt ottanut taas käyttöön viikoittaisen öljyämisen (sekoituksessa risiiniöljyä, rypäleensiemenöljyä ja rosmariiniöljyä, annan vaikuttaa tunnin ennen pesua). Otin myös kaapista uudelleen käyttöön Famon palashampoon (oisko Haituva, ei tehdä enää) ja harkitsen tuota Famon Fenugreek palaa myös. Normaalisti pesen Wellan invigo senso calmilla mutta se on sulfaattipommi eikä ehkä siten niin hellävarainen. Toki tällä silikonien määrällä pituuksissa ja latvoissa tarvitsen sulfaattipesua säännöllisesti.
Epäilen hiustenlähdön syyksi Slinda-pillereitä joita syön tupla-annoksella endometrioosin takia. En kuitenkaan tämän takia ole niitä vaihtamassa pois ellei nyt oikeasti ala tulemaan isompia kaljuja länttejä, kun nämä on ainoat pillerit millä pystyn elämään lähes kivutonta elämää suurimman osan ajasta. Mietin myös ferritiiniä, se oli vähän tippunut reilu vuosi sitten ja sen jälkeen olen endon takia vuotanut paljon ennen kuin sain nämä nykyiset pillerit. Alankin taas popsimaan rautalisää ja hilpaisen sitten jossain vaiheessa taas verikokeisiin tsekkaamaan tilanteen.

Re: Hiustenlähdöstä

Lähetetty: 05 Tammi 2024, 10:33
Kirjoittaja bast
Sama systeemi oli myös harjaamisen suhteen kuin yleensä. Luulisin että metalleja ei kovin paljoa ole, kun suihkusuodatin pysyi aika siistinä silloin kun oli käytössä.