Hiustenlähdöstä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
attir
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 166
Liittynyt: 31 Heinä 2008, 19:57

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja attir »

Mulla täysin sama, paitsi päänahka ei kutia!  ??? Nyt viikon sisällä kiinnittänyt huomioo erityisesti! Niin kamalat takut hiuksissa, että on kuin purkkaa sotkettu! Kamala :-X voiko raskaus tehdä tätä?
kaarina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 955
Liittynyt: 27 Marras 2007, 13:34

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja kaarina »

En valitettavasti osaa auttaa, mutta liityn kerhoon... Itselläni meni jotenkin pikku hiljaa, muutamassa kuukaudessa, tukka ensin pilalle ilman mitään muutoksia hoitorutiineissa - se katkeili tuppoina, takkuuntui, latistui, jätti kasvamatta pituutta, alkoi rasvoittua ja kutista - ja sitten se putosi pois, ja putoaa edelleen. Jäljellä on nyt ehkä kolmannes; niin vähän, että oli pakko tehdä tosi radikaali hiusmuutos. Enää minulla on otsatukka sellaisessa hiusmallissa, josta näkee kunnon ja hiusten irtoamisen, ja se on surullinen otsatukka se. Minulla kasvaa vajaa sentin pituista uutta tukkaa siinä seassa ja sitten noin nelisenttistä uutta hiusta, ja harvat alkuperäishaivenet ovat ehkä 15 senttistä, täysin omaa väriä ja kemiallisesti käsittelemätöntä. Uuttakaan hiusta ei toisaalta näy niin paljoa, että voisi huokaista helpotuksesta, vaan aika harvaltahan tuo tulevaisuuskin tässä näyttää.

Itse epäilen, että tämän on pakko johtua jostain (autoimmuuni)sairaudesta, jota ei ole diagnosoitu. Kävipä tässä eräänä päivänä niinkin, että tuntematon, vanhempi mieshenkilö tuli minulta kysymään, miksi hiukseni ovat lähteneet, onko sairaus vakava...  0_0

Nuorin lapseni on nyt pian kaksivuotias, ja imetyksen lopetin 10 kuukautta sitten; voisiko tämä vielä johtua muka imetyksestä, kun siitä on noin kauan jo aikaakin? Se olisi toisaalta kyllä helpotus. Ehkä siinä tapauksessa olisi toivoa, että tukka joskus kasvaisi takaisin.

Hyväähän tässä on se, että oman värin kasvatusprojekti, joka täytti elokuussa vuoden, on nyt valmis.  :P
Amy
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 716
Liittynyt: 16 Syys 2006, 20:10

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Amy »

attir: Uskon, että sulla voi johtua jotenkin epäsuorasti raskaudesta. Hyvin usein nämä on kuulemma hormoniperäisiä mutta hormonijuttujakin on niin erilaisia, että menepä sitten arpomaan mikä on. Viheliäinen vaiva joka tapauksessa!
anannas kirjoitti: En valitettavasti osaa auttaa, mutta liityn kerhoon... Itselläni meni jotenkin pikku hiljaa, muutamassa kuukaudessa, tukka ensin pilalle ilman mitään muutoksia hoitorutiineissa - se katkeili tuppoina, takkuuntui, latistui, jätti kasvamatta pituutta, alkoi rasvoittua ja kutista -

Itse epäilen, että tämän on pakko johtua jostain (autoimmuuni)sairaudesta, jota ei ole diagnosoitu. Kävipä tässä eräänä päivänä niinkin, että tuntematon, vanhempi mieshenkilö tuli minulta kysymään, miksi hiukseni ovat lähteneet, onko sairaus vakava...  0_0

Nuorin lapseni on nyt pian kaksivuotias, ja imetyksen lopetin 10 kuukautta sitten; voisiko tämä vielä johtua muka imetyksestä, kun siitä on noin kauan jo aikaakin? Se olisi toisaalta kyllä helpotus. Ehkä siinä tapauksessa olisi toivoa, että tukka joskus kasvaisi takaisin.
anannas: Kuulosta niiin tutulta, saat kyllä täyden sympatiani! Tosin sun kohdalla voi olla kyse vielä imetyshormoneistakin koska niiden vaikutuksen loppuminen vaikuttaa yleensä viiveellä (en tosin tiedä miten pitkällä viiveellä). Mulla itselläni oli imetyksen ajan tukka ihan superhyvässä kunnossa, kasvoi kauheaa vauhtia, kiilsi ja oli paksu, mutta siitä se pikku hiljaa (ehkä puolessa vuodessa) palautui normaaliksi imetyksen lopettamisen jälkeen mutta ei se mua haitannut kun omat hiukset "normaalina" oli varsin hyvät. Nyt ne on tippuneet jo kuukausia ihan tuppoina ja ihan kuin päässä vielä olevat hiukset ois kuolleet, ei mitään eloa eikä liikettä, puhumattakaan kiillosta. Takkua vaan. Kylläpä ahdistaa.

Kaikki mun googletukset johtaa vain kilpirauhasen toimintahäiriöihin. Selviäisi edes sellainen, että pääsisi hoitamaan. Samaan aikaan on nimittäin kasvojen ihokin ruvennut rasvoittumaan ja veltostumaan.
kaarina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 955
Liittynyt: 27 Marras 2007, 13:34

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja kaarina »

Minulta on tutkittu kilpirauhasarvot useampi vuosi sitten, ennen kuin esikoinenkaan oli syntynyt, mutta lääkäreiden mielestä silloin ainakaan mitään lääkittävää ei löytynyt. Itse olisin toivonut toisin, sillä oirelistani oli pitkä kuin mikä eikä hiusvaivat suinkaan olleet siellä kärkipäässä ongelmia silloin. Pitäisi varmaan mennä nyt uudestaan tutkimuksiin, kun osa oireista alkaa paremmin näkyä olemuksestakin... En sitten tiedä, miksi kilpirauhasen vajaatoimintaoireeni "katosivat" tai ainakin peittyivät muun hulinan ja vaivan alle peräkkäisinä raskausaikoina ja vauvavuosina, noustakseen nyt uudelleen esiin kun elimistöni alkaa palailla "normaaliin".

Sama homma oli minullakin, attir, imetyksen aikana minunkin tukkani oli vielä paksu ja terve. Siitä se sitten jossain vaiheessa melko yhtäkkiä rupesi muuttumaan.

Mikähän voisi aiheuttaa sen, että päänahkani on jotenkin arka kosketukselle ja rasvoittuu salamavauhtia? En ole ennen ollut mitenkään herkkä juuri millekään enkä allerginenkaan ole. Luulisi tietysti, että tällä ja hiustenlähdölläni on jokin yhteys. Hassua on, että kasvojeni (tavallisesti normaali / rasvainen) iho on viime viikkoina muuttunut ihan hilseilevän kuivaksi. Sisältäpäin se edelleen tuntuisi olevan sellainen vahamaiseen rasvaisuuteen taipuvainen, mutta näppylöiltä onneksi olen välttynyt.

Myötätuntoni kaikille. &nbsp;<3

ps. Voiskohan nykyään käyttää peruukkia ilman, että päät kadulla kääntyvät? &nbsp;:D
Vinkkejä netin hyvistä peruukkiliikkeistä otetaan vastaan! &nbsp;8)

Talvikki
Haiven
Haiven
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Syys 2013, 10:38

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Talvikki »

Amy kirjoitti: Kilpirauhanen on testattu äskettäin ja ainakin se perusarvo (TSH?) oli ok mutta verikokeissa d-vitamiini oli poikkeuksellisen alhainen. Se tuskin aiheuttanee hiuksille mitään... Epätoivo iskee kun joka päivä peilistä näkyy vain eloton ohut luuska, entiseen paksuun ja kiiltävään verrattuna.&nbsp; :-\
Luultavasti juuri tuosta D vitamiinin vähyydestä sun hiukset kärsii. Liian vähän D vitamiinia aiheuttaa todella monella hiustenlähtö ongelmia.
Amy
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 716
Liittynyt: 16 Syys 2006, 20:10

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Amy »

Talvikki kirjoitti:
Amy kirjoitti: Kilpirauhanen on testattu äskettäin ja ainakin se perusarvo (TSH?) oli ok mutta verikokeissa d-vitamiini oli poikkeuksellisen alhainen. Se tuskin aiheuttanee hiuksille mitään... Epätoivo iskee kun joka päivä peilistä näkyy vain eloton ohut luuska, entiseen paksuun ja kiiltävään verrattuna.&nbsp; :-\
Luultavasti juuri tuosta D vitamiinin vähyydestä sun hiukset kärsii. Liian vähän D vitamiinia aiheuttaa todella monella hiustenlähtö ongelmia.
Ahaa! En olekaan koskaan kuullut tuollaisesta. Mulla oli kuulemma ihan poikkeuksellisen alhainen arvo d-vitamiinissa (muistaakseni tasan 50). Nyt vedän melkein 150mg päivässä ja joulukuussa kontrolli. Jos ei ole vieläkään noussut niin pitää tutkia jotain imeytymisongelmia. Toisaalta ois helpottavaa jos johtuisi tästä niin tietäisi, ettei peliä oo välttämättä menetetty. Joten kiitoksia toivon antamisesta!&nbsp; :D
Talvikki
Haiven
Haiven
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Syys 2013, 10:38

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Talvikki »

Amy: Pidän peukkuja, että D vitamiinin lisääminen auttaa ongelman hoidossa. Ei varmaan tarvinne sanoa, että muutenkin ruokavaliota kannattaa tarkastella, että saa kaiken tarvitseman. Hiukset kun on se viimeinen, mihin elimistö käyttää voimavarojaan. :)
Pikkunäätä
Haiven
Haiven
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Elo 2009, 20:14

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Pikkunäätä »

Amy kirjoitti:
Talvikki kirjoitti:
Amy kirjoitti: Kilpirauhanen on testattu äskettäin ja ainakin se perusarvo (TSH?) oli ok mutta verikokeissa d-vitamiini oli poikkeuksellisen alhainen. Se tuskin aiheuttanee hiuksille mitään... Epätoivo iskee kun joka päivä peilistä näkyy vain eloton ohut luuska, entiseen paksuun ja kiiltävään verrattuna.&nbsp; :-\
Luultavasti juuri tuosta D vitamiinin vähyydestä sun hiukset kärsii. Liian vähän D vitamiinia aiheuttaa todella monella hiustenlähtö ongelmia.
Ahaa! En olekaan koskaan kuullut tuollaisesta. Mulla oli kuulemma ihan poikkeuksellisen alhainen arvo d-vitamiinissa (muistaakseni tasan 50). Nyt vedän melkein 150mg päivässä ja joulukuussa kontrolli. Jos ei ole vieläkään noussut niin pitää tutkia jotain imeytymisongelmia. Toisaalta ois helpottavaa jos johtuisi tästä niin tietäisi, ettei peliä oo välttämättä menetetty. Joten kiitoksia toivon antamisesta!&nbsp; :D
Oho, noinkohan olisi D-vitskusta hyötyä minunkin hiuskasvustolle. Viimeksi kun tsekattiin tuo D-vitamiiniarvo, niin se oli 32. Lääkäri tosin ei nähnyt siinä mitään ongelmaa, kuulemma ihan ok. Eli paljon vaihtelee tuo lääkärienkin näkemys D:n tarpeesta!&nbsp; :o
Penny
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3636
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:30

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Penny »

Amy kirjoitti: Mikähän voisi olla syynä siihen kun runsaaseen hiustenlähtöön liittyy myös hiusten äkillinen takkuuntuminen ja huonokuntoiseksi muuttuminen? Mulla on ollut aina tosi kiiltävä ja hyväkuntoinen tukka, johon ei takkuja tule. Nyt yhtäkkiä hiukset on muuttuneet ihan elottomiksi, takkuuntuu ihan järkyttävän helposti ja hiuksia lähtee tosi paljon. Päänahka myös kutiaa aiempaa enemmän.
Mulla tulee juurikin tuollainen kausi joka ikinen syksy nykyisin, paitsi että päänahka ei kutia. Tukka muuttuu aivan yhtäkkiä totaalisen huonokuntoiseksi, elottomaksi ja takkuuntuvaksi niin ettei harjakaan meinaa mennä läpi (yleensä ei takkuunnu juuri koskaan), ja hiuksia lähtee ihan järkyttävät määrät sellaisen kuukauden-pari, kunnes helpottaa. D-vitamiinin puutoksesta en itsellä usko johtuvan, koska syön sitä aina ihan reilusti, mutta voisi olla kyllä hormonaalista. Syksyllä aina muutenkin väsyttää pimeän tullen söi miten paljon vitamiineja tahansa, ja hormonitoiminta muutenkin muuttuu, joten se voisi olla yksi pointti.
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys, liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa.
Jenje
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1146
Liittynyt: 21 Syys 2011, 17:55

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Jenje »

^ Mä veikkaisin ennemmin sitä, että lämmitys pistetään päälle ja sisäilma muuttuu kuivaksi. Mulla meinaan myöskin tukka menee sähköiseksi jo heti syksyllä vaikka ulkona olisi kuinka kosteata. Kun eihän se ruokavalio ja vitamiinien saanti kumminkaan vaikuta kuin siihen uuteen kasvuun. Ei se olemassa oleva tukka voi huonoksi mennä, vaikka kuinka kehnosti söisi. :)
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397
Penny
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3636
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:30

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Penny »

^ Toki lämmitys ja sisäilman kuivuus vaikuttaa varmasti osaltaan näin syksyllä esim. takkuuntumiseen, päänahkahan kuivuu siinä missä ihokin ja saattaa myös kutista ja aiheuttaa hiustenlähtöä. Toisaalta kyllähän olemassa olevat hiukset saattavat kärsiä vaikkapa masennuksesta, stressistä, flunssasta, syömishäiriöistä ja muusta, ja mennä totaalisen huonoon kuntoon ihan yllättäenkin. Monet syyt noistakin ovat hormonaalisia tai vaikuttavat tavallaan hormonitasapainoon, kuten myös hiustenlähtö vaikka e-pillereiden, tai muuten hormonitasapainon heilahtelujen vuoksi. Tietty kaikkihan reagoi muutoksiin tavallaan, osalla vaikuttaa enemmän kuin toisilla.
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys, liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ (Ilmaannun puskista mukaan...) Siis kyllähän se olemassa oleva tukka voi siten "huonontua" moninaisista sisäisistä syistä, että hiuksia lähtee tavallista enemmän tai kasvu hidastuu, mutta eiväthän ne sisäiset syyt mitenkään voi pituuksien kuntoon vaikuttaa, kun ei hiuksessa ole aineenvaihduntaa. Vaikutus näkyy vasta myöhemmin uudessa kasvussa. Syksyllä voi helposti tuntua yhtä aikaa sisäisten syiden vaikutus runsaampana hiustenlähtönä ja ilmankosteuden muutokset pituuksien kuivumisena ja takkuuntumisena. Myös aurinkoaltistuksen lakkaaminen villitsee monilla syksyn tullen hilseilyä päänahassa ja pahentaa hiustenlähtöä.
1cFii, oma väri.
kaarina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 955
Liittynyt: 27 Marras 2007, 13:34

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja kaarina »

Päivitän tänne muistiin (lähinnä itselleni) tilannetta.

Puolisen vuotta sitten hiusteni kunto romahti äkillisesti ilman mitään selkeää syytä. Tukka katkeili pituuksista tupottain, päänahka rasvoittui ja kutisi ja hiuksia lähti hirveitä määriä. Puolet putosi ja loput leikkasin lyhyeksi, ei ollut paljon vaihtoehtoja. Uutta kasvua näkyi, mutta uudetkaan hiukset eivät pysyneet päässä.

Tällä hetkellä irtoaminen on pysähtynyt ja rasvoittuminen palannut normaaliksi. Uutta kasvua on parissa-kolmessa eri mitassa: ihan vauvasänkeä, sitten sentin mittaista ja noin kolmen sentin mittaista, loput mittaansa leikattua. Erityisesti otsalla hiusrajassa näkyy hyvin tämä. Takaraivolla, jossa hiukset ovat ohuimmillaan, en uutta kasvua näe, mutta toisaalta, sinne on hankalampi peilein kurkotellakaan... Niskassa paksuus on melko ok, mutta vaatii silti kasvatusta.

Syön pienen kupillisen lisäravinteita päivittäin... Käytössä on rauta, sinkki, magnesium, piimaa, kalsium, biotiini, e-epa, c-, b- ja d-vitamiinit ja odottelen iHerbistä saapuvaksi vielä jodilisää ja kilpirauhasen toimintaa vilkastuttavaa tuotetta. Kilpparin vajaatoimintaan liittyviä oireitahan minulla on ollut useita vuosia muitakin, kuin tämä hiustenlähtö. Koen, että rauta on vaikuttanut positiivisimmin; kun hiustenlähtö alkoi, olin jo pitkään käyttänyt päivittäin mm. biotiinia, piimaata ja d-vitamiinia.
Hiustuotteista kokeiluun olen juuri hankkinut Wella Professionals Balance Anti-Hair Loss Serumin, Wella SP Liquid Hair'in ja Nioxin Hair System Kit 4:n. Seerumia kokeilin pari päivää sitten ensimmäisen kerran, muut vielä odottavat käyttöönottoa. En yleensä "usko" tällaisiin "ihmetuotteisiin", mutta mitäpä tässä hävitäkään voi. Jollain hiukset on kuitenkin pestävä / laitettava...

Tilanne siis on jokseenkin optimistinen. Aion yrittää kasvattaa hiukset leukamittaiseksi polkaksi, mutta sen pidemmistä en enää jaksa haaveilla - ehkä sitten vuoden, parin päästä. Tänään aamulla harjatessa irtosi vain yksi (1!&nbsp; ;D) hius, usein ei sitäkään. Päänahka tuntuu vielä näkyvän läpi takaraivolla, mutta etuosa, josta hiukset on pidemmät, on jo kunnossa. Viime kesänä otsahiuksetkin hiutuivat pois, joten suht nopeaan kai toipui tuo alue. Pahaksi onneksi minulla on kamalat pyörteet takaraivolla, ja toisen puolen profiilista näytän jo siksikin onnettoman littanalta... Kun hiukset kasvavat pituutta lisää, kampaus korjaa tilanteen.

Kunhan nyt vain pysyisivät päässä.&nbsp; :)
Nakitar
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 233
Liittynyt: 03 Syys 2014, 16:28

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Nakitar »

Juuuh, noniiin. Olen siis syys-lokakuun vaihteesta syönyt Bioteekin Biotiini Strong Hair&Nail-tabletteja, ja ehkä on hiustenlähtö vähenynyt. Tai siis ON vähentynyt. Voi olla että syksyllä kun tukkaa lähti ja lähti ja lähti, johtui osittain myös jonkinlaisesta luontaisesta syklistä, vaikka toisaalta sitä tukkaa oli tippunut kyllä jo ihan keväästä asti.
Lisäksi luulen että mielialalääke, jonka aloitin keväällä osaltaan vauhditti tukan tippumista. Syksyllä puolitin lääkkeen annoksen, eli olen syönyt todella pientä annosta. Voi olla että lääkkeen annostuksen pienentyminen myös on rauhoittanut tilanteen.

Nyt ärsyttää tuossa ohimoilla kasvavat hiukset, jotka ovat reilun 5 sentin mittaisia ja törröttävät joka suuntaan. Tosi tämä "riesa" on ihan mukava vaiva.
kaarina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 955
Liittynyt: 27 Marras 2007, 13:34

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja kaarina »

Nioxin-setti tuntuu ihanan viileältä päänahassa ja tuoksuu ihan piparminttukarkeilta.&nbsp; :-*

Todellinen yllätyssuosikki on tuo Wella SP Liquid Hair - siis ihan superhyvä tuote! Eihän se siis hiustenlähtöön vaikuta, mutta omiin, hentoisen pehmoisiin hiuksiini se toi yhdellä käyttökerralla todellista jämäkkyyttä, runsautta ja paksuutta. Siis olen ihan mykistynyt; tukka on tuon jäljiltä "oikea tukka"!&nbsp; :D Tuote vahvisti (ainakin meikkasi) hiukseni niin, että näyttää siltä, kuin hiuslaatu olisi muuttunut F:stä M:ään. Hämähäkinseitistä jouhimaiseksi. Teho on kestänyt nyt pari pesua. Pullossa luvataan, että vaikutus kestäisi jopa viisi pesua. Hintavaahan se on, mutta minulle ainakin hintansa väärti, etenkin, kun hiukset on lyhyet, eikä tuotetta kulu kerralla kuin kaksi pipetillistä. En myöskään tarvinnut hiuspuuterin lisäksi muita muotoilutuotteita tuon käsittelyn jälkeen, vaikka normaalisti läträän vähintään kolmella eri tuotteella, jotta tukkaan tulisi massaa.

Heittämällä omien kaikkien aikojen suosikkilistan kärkisijoille. En kuitenkaan usko, että tuote on yhtä hyvän oloinen heistä, joiden hiukset ovat jo luonnostaan karkeahkot / normaalin paksuiset (yksittäinen hius). Pehmoiselle vauvatukalle kyllä suosittelen.&nbsp; :ts
Vastaa Viestiin