Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Ananas
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 744
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 15:33

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Ananas »

Lila kirjoitti:
Ananas kirjoitti: Curly girl metodiin sopiva helposti kampaamoista löytyvä tuote tai markettigeeli on etsinnässä. En käytä siis silikonia eikä denatoitua alkoholia sisältäviä, lisäksi vältän parabeeneja. Suositelkaa, jos nuo kriteerit täyttävä kiharan puristeluun sopiva tuote on tiedossa.  :)

Oletko testannut, toimiiko sinulla aloe vera -geeli? Noista voisi löytyä kuvaukseen sopiva tuote.
Kiitos vinkistä! Ostoslistalla on, vielä en ole kokeillut. Samoin pellavansiemengeeli, mistä aiemmin ketjussa on ollut puhetta, pitäisi testata, vaikka ajatus on jotenkin erikoinen.
Od3ssa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2318
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 09:37

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Od3ssa »

^^Muistelen, että ploppauksessa käytettiin t-paitaa, en nyt jaksa alkaa tarkistamaan? Mulla on mikrokuituinen turbaani, jota olen välillä pitänyt, mutta tukka kuivuu siinä aika huonosti ja vähän epäilisin, että kun mulla on kuitenkin sen verran lyhyt tukka (pisimmät hiukset leuan tasolle), niin tuo ploppaus ei välttämättä toimi, ainakaan tuohon turbaaniin en saa kovin ilmavasti ja sekaisin hiuksia aseteltua.
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Tässä pikaisesti googlattu video, itse ploppaus tapahtuu minuutin kohdalla. Jotkut, kuten tuo tyttö tolla videolla laittaa plopin illalla ennen nukkumaan menoa märkiin hiuksiin ja aamulla hiukset ovat vielä vähän kosteat kun ploppi avataan. Loput kosteudet saa aamulla ilmakuivua.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Od3ssa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2318
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 09:37

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Od3ssa »

Hei kiitos videosta, avautui asia nyt hyvin  :ts
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

Päivitellääs vähän tuotekokemuksia.

Shea Moisture coconut & hibiscus curl & style milk Olen käyttänyt tätä jätettävänä kosteisiin hiuksiin. Tuote on tosi paksua jankkia, vaikea saada ulos pullosta. Ei mikään ihmeellinen. En huomaa että tämä auttaisi mihinkään, mutta ei tästä haittaakaan ole ollut. Yksistään ei vähennä mun pörröä yhtään. Käytän loppuun, mutta en ostaisi uudestaan. Pullo tulee kyllä kestämään pienen ikuisuuden joten taidan jossain vaiheessa kokeilla tätä poishuuhdeltavana hoitoaineena.

Shea moisture coconut & hibiscus curl enchanting smoothie Haluaisin niin että tämä olisi toiminut. Tuoksu on ehkä herkullisimpia tuoksuja mitä hiustuotteissa on koskaan ollut. En osaa kuvailla tuoksua, mutta kookos se ei ole. Koostumus ei ole niin paksua kuin tuossa style & milkissä. Purkki on tässä tosi huono. Tuote on pakattu kannelliseen purkkiin, vähän niinkuin hiusnaamiot. Tästä syystä aina kun tuotetta käyttää, kansi täytyy avata ja purkissa oleva tuote vähän kuivuu muodostaen näin kuivuneita raemaisia kokkareita jotka eivät levity hiuksessa hyvin vaan jää vähän niinkuin valkoisiksi rannuiksi hiuksiin. Ongelmaa tuskin tulisi jos tuo olisi pakattu tuubiin.

Tuubikaan ei tosin tätä tuotetta pelastaisi, tällä tulee ihan uskomaton lähmäletti hiukankaan reilummalla annostuksella. Ja reilummalla annostuksella tarkoitan yli herneen kokoista nokaretta. Tuota suurempi annostus saa hiukset näyttämään uskomattoman rasvaisilta ja tuntumaan myös erittäin tahmeilta. Ei toimi omaan hentoon kiharaan, mutta ei myöskään miehen paksuihin, karheisiin kiharoihin. Lopputulos on molemmilla sama lähmä. Kun annostus täytyy pitää niin pienenä, tämä ei voi enää oikein edes toimia siinä mihin tämä on tarkoitettu

Ainoa missä tämä toimii, on jos suoristan hiukset raudalla niin latvoihin tätä voi hipaista tosi pienen määrän, jolloin tuotteen lähmäisyys saa mun harottavat latvat näyttämään siedettäviltä.  En mitenkään ymmärrä miten tämä voi kenelläkään toimia ja millä annostuksella. On kuitenkin suhteellisen hypetetty tuote. Käyttelen tätä ihan puhtaasti tuoksun takia, muuten olisin laittanut jo kiertoon.

Tällä tuotelinjalla on olemassa hiuksiin suihkutettava conditioning hair fragrance, jos se tuoksuu samalle kun toi smoothie niin haluan sen ehdottomasti. Tuo milk ja smoothie tuoksuvat kuitenkin erilaisille, joten en yhtään tiedä tuon suihkeen hajusta.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja elly »

Mä otan taas jälleen kerran kiharanetsinnän projektiksi. Oon kirjoitellut tähän ketjuun paristi aiemminkin, mutta projekti on aina jäänyt kesken, kun oman värin kasvatus on mennyt ykkösprioriteetilla. Mulla on ongelmana ihmeellinen hiuslaatu. Mun hiuslaatu on sellainen aina hieman pörröisen näköinen karhea ja kuiva. Hiukset ovat samaan aikaan kuitenkin jotenkin todella veltot. Mikäli nostan yhden hiuksen erilleen päästäni, niin se on laineikas/kihara, mutta yleisilme on kuitenkin sellainen sotkuisenkarhea suorahko, kun ne kihartuvat hiukset ovat jotenkin takertuneet lomittain pörröiseksi hiuslaataksi.

En tiedä tuleeko tästä projektista mitään, mutta lähden taistoon hankkimalla todella kosteuttavat pesu- ja hoitotuotteet. Nyt luen taas tämän ketjun kokonaan läpi ja yritän selvittää millaisia muotoilutuotteita tarvitsen tähän tueksi. Kesällä veltto hius lätsähti hikisen kypärän alla muhiessaan helposti, minkä seurauksena sorruin rääkkäämään hiuksiani päivittäisellä pesulla ja hoitoaineettomuudella. Lopputuloksena suora ja kuluneen näköinen tukka. Otin normaalit hoitorutiinit käyttöön ja hiukset ovat taas normaalin pörröisessä lookissa, eli kosteutus tuntuu purevan hiuksiini hyvin. En tiedä saanko koskaan mitään kiharaa kunnolla esille, mutta onpahan palkintona sitten hyväkuntoinen suora tukka, jos ei muuta. :)
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja ellen »

^ Mulla on ihan samanlainen kuontalo: hiukset kihartuvat/menevät laineille kyllä, mutta yleisilme on todella sotkuinen, pörröinen ja karvainen. Ihan sama mitä teen ja millaisia tuotteita käytän, niin kiharuutta en saa enää esille kunnolla, sillä hiuksissa on pituutta ja siksi painoa liikaa. Lyhyemmillä hiuksilla luonnonkiharuuden vielä sai esiin suht kauniisti. Monet kiharaa korostavat tuotteet (aloe vera -geeli, pellavansiemengeeli, monet öljyt ja voit) tekevät hiuksista sameat, eikä hiusten kiilto näy yhtään. Se tekee vielä ikävämmän vaikutelman karvaiseen kiharuuteen. Jos yritän taltuttaa pörröisyyttä luonnonöljyillä, niin monesti lopputulos on lähmäinen.

Sulfaatiton sampoo on ollut käytössä yli kymmenen vuotta, samoin silikonittomat hoitotuotteet. Tavallisia muotoilutuotteita en ole käyttänyt, sillä haluan välttää kuivattavia alkoholeja ja muoviyhdistelmiä, mutta luonnonmukaisetkaan muotoilutuotteet eivät ole tehneet vaikutusta pörröisyyteen. En oikein tiiä mitä tälle kuontalolle pitäisi tehdä, että hiuksista saisi kiharammat ja sileämmät.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja elly »

^ Osaatko suositella hyvää sulfaatitonta shampoota? :) Kiva lukea kohtalontoverista ja tunnistan kaikki mainitsemasi ominaisuudet myös omista hiuksistani. Mulle sopii myös parhaiten silikonittomat tuotteet ja oon tosi huono käyttämään muotoilutuotteita. Niihin haluaisin tutustua enemmän, mutta tuntuu vaikealta lähteä etsiä tällaiselle hiukselle riittävän kevyttä, mutta kuivattamatonta tuotetta. Harkitsen ostavani myös elämäni ensimmäisen hiustenkuivaajan, kun en ole päässyt kokeilemaan ploppaustakaan kunnolla, kun hiukseni eivät ehdi kuivua yön aikana.
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja ellen »

Vanha suosikkini oli MOP C-System Hydrating Shampoo, sitten siirryin iHerbin valikoimiin, josta löysin itselleni TheraNeem Naturals Scalp Therapé Shampoon vakituiseen käyttöön. Tuoksu ei ole niin hyvä kuin MOPin sampoossa, mutta koostumus on mielestäni sillä tavalla samanlainen, että molemmat sampoot ovat todellä öljyisiä ja kosteuttavia.

Olen ollut todella laiska edes kokeilemaan mitään muotoilutuotteita, sillä hutiostosten riski on niin suuri. Muutama luonnonmukainen tuote on ollut käytössä ja ihan tavallinen hajusteeton markettilakka erikoistapauksia varten löytyy kaapista, mutta tosi huonosti olen tutustunut muotoilutuotepuoleen. Kerro siis ihmeessä, jos löydät jonkun kivan kiharoita korostavan tuotteen.
Mintsi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 128
Liittynyt: 06 Syys 2015, 13:18

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Mintsi »

Mä oon tykännyt kiharoiden virkistämiseen ja pörröisyyden taltuttamiseen TreSemmen (Un)done suolasuihketta. Sen haitta on  voimakas tuoksu. Periaatteessa ihan miellyttävä, mutta en haluaisi, että hiukseni tuoksuvat niin vahvasti.

Minä olen nykyään tuuliviiri kiharoiden kanssa. Riippuu ihan fiiliksestä annanko kuivua sellaisenaan laineileviksi vai ploppaanko tiukemmalle kiharalle. Jos ploppaan heitän, päähän jätettävän hoitiksen ja geelin. Jos taas päädyn kuivaamaan vapaana, sipaisen latvoihin Moroccanoilia jätettävän hoitiksen jälkeen. Silikonia käytän myös yhdessä kosteuttavassa naamiossa.

Sulfaatteja en käytä, koska päänahka ei kestä niitä. Shampoina ja hoitoaineina suosin kosteuttavia tuotteita. Tällä hetkellä käytän shampoona joko YR:n LowShamPoota tai jotain kicksistä ostamaani sulfaatitonta kosteuttavaa shampoota. Hoitiksena on usemmiten XZ:n niittyvilla (pikahoitis tai naamio) tai Aussien naamio (rescue tai moisture, ne silikonihoitikset). Itse sekoittamassani värinaamiossa käytän ehkä kerran kuussa MillCreekin Henna -hoitista rekkuna. Muuten sinne menee joku halpa. Nyt viime aikoina Xtra-hoitis, seuraavaksi varmaan (un)done. Näissä shampoissa on se hyvä puoli, että etenkään tuon YR:n kanssa ei välttämättä tarvitse edes suojata latvoja hoitiksella ennen pesua, eikä kuivu liikaa.
irtohius
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 17:17

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja irtohius »

Mun kiharatukka on olkapäille asti tällä hetkellä. Tekstuuri on 2c ja 4a:n välimaastossa. Eli loivaa korkkiruuvia ja z-muotoista pikkusäkkärää ohimoilla ja niskavilloissa. Tämä on pääsääntöisesti käsittelemätöntä - meinaan rakenteellisia käsittelyjä.

Hiuslajikkeeni on huokoisempi mitä oli nuorempana. oh sweet youth....you’ve left me..

Asiaan: hiusrutiinini mukailee kaikille tuttua curly girl metodistoa. Rikon sääntöä ja käytän shampoita joissa on välillä sulfaatteja, välillä ei. Tämän päivän epistolaan kuului hiusten rasvaus/voitelu ennen shampoopesua. Käytin oliivivoita ja Dabur Cooling Amla Oilia. Annoin imeytyä 2 tuntia sillä aikaa kun imuroin, pyyhin pölyt, tiskasin puistelin matot jne. Nämä öljyt pesin miedolla shampoolla kuten jo totesin.

Hoitomaskiksi sekoitusta johon kuului: Tigi Dumb Blond-hoitista, Gliss Winter Repair-hoitista, Dark & Lovelyn Cholesterol Maskia, sekä salvia-, timjami ja ginkgo-uutteita. Mukaan tuli makadamiaöljyä, oliiviöljyä turaus ja favouriteäni, hamppuöljyä. Seoksessa on paljon rakastamiani funktionaalisia aineosia, niitä siis joilla on todellisia vaikutuksia ensisijaisesti päänahkaan, toki myös latvoihin ja pituuksiin. Vaikutusaika 20 min. Sillä sileä.

Jätettäväksi tuotteeksi: Tigin Urban Antidotes hoitista (oikeasti pois pestävä), Palmersin Olive oil Formula Hair Milk, ja samaa sarjaa olevaa Olive oil Curl Pudding kiharahyytelöä, nom nom...



hiukset luonnostaan 2c - 4a M/C III,

Aunt Jackie's, Dark & Lovely, Queen Helene, African Pride
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Curly girl-metodissahan ei käytetä silikoneja, eikös noissa sun osassa tuotteita kuitenkin ole niitä?

Törmäsin joku aika sitten netissä Scott Musgrave nimiseen kiharaexperttiin joka on lanseerannut MAP-method nimisen hiustenhoitorutiinin joka on tarkoitettu nimenomaan 2b-3b hiuksille. Kiinnostuin kovasti asiasta ja googlettelut eivät tuottaneet tarpeeksi tulosta tiedonnälkääni, niin menin ja ostin kyseisen hepun nettikurssin aiheesta ::) Aika kallis kurssi, vajaa 100dollaria, mutta mun mielestä oli ihan hyvä investointi. Sisältöä oli paljon ja perusjutut on samat kuin curly girl metodissa, eli ei silikoneja ja sulfaatteja, mutta siihen yhtäläisyydet melkein jäikin. 

Map-methodissa ideana ei ole varsinaisesti minkään tietyn merkkiset hiustuotteet, vaan pointtina on että miten ne levitetään ja millä annostuksella huomioiden hiuksen kiharuus, huokoisuus jne. Tärkeimpänä on hiusten kosteutus joka tapahtuu puristelemalla hoitoainetta hiuksiin ja sitä jätetään hiuksiin runsaasti. Jos hoitoaine vain levitetään hiuksiin ja huuhdotaan, se ei mene tarpeeksi syvälle hiukseen jotta hius saisi riittävästi kosteutusta. Eli puristellaan ja jätetään ainetta hiuksiin enemmän kuin mitä on totuttu. Erillistä jätettävää ei tarvita.

Toinen tärkeä vaihe on filler, eli tuote joka levitetään seuraavaksi ja sen tehtävä on täyttää huokoisen hiuksen kolot, kun kiharassa hiuksessa hiussuomut ovat luontaisesti vähän auki. Filler-esimerkkinä on mainittu esim. pellavansiemengeeli, deva curlin bleavein, jessicurlin rockin ringlets. Viimeinen vaihe on sealer, eli tuote jossa on pito, yleensä joko geeli tai vaahto.

Kurssilla oli paljon videoita erilaisista levitystekniikoista jokaista vaihetta kohden, jotka itse koin erityisen tärkeiksi. Lisäksi siellä oli video-ohjeet toisen ja kolmannen päivän kiharoiden onnistumiseen, kuinka edellisen päivän kiharat saadaan aamulla taas herätettyä henkiin yön jäljiltä jne. En ole läheskään kaikkea itse vielä edes kokeillut, mutta tulen pikkuhiljaa kokeilemaan. Mitään uusia hiustuotteita ei tarvitse ostaa, suurimmalla osalla löytyy jo kaapista tarvittavia tuotteita joilla pääsee alkuun.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Lila »

^Minulla ei ole tuosta metodista mitään hajua, mutta kuulostaa hyvältä. Olen itse huomannut, kuinka järjettömiä määriä hoitoainetta tämä pehkoni imee - ja todellakin, sitä voi tukkaan helposti myös jättää, ilman että tulee lähmälettiä. Omassa tukassani tuo lähmäletin saamisen vaikeus on jotenkin aivan järjenvastainen asia. Tukka on kuitenkin vauvanpehmeää, yksittäinen hius on niin ohut, että tuntuu ettei se voisi juuri mitään ottaa vastaan raskautumatta liikaa.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
irtohius
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 17:17

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja irtohius »

^^ Hei olipa mielenkiintoista luettavaa tuo Morriganin viestin metodi. Oon aika usein miettinyt pellavansiemengeelin käyttöä, johon joidenkin tiedän lisäävän töräyksen epsom-suolaa mukaan. Sit silikonit; hiukset kuivuu nopeammin kun jätettävissä on sitä mukana.. ja tärkein ihastuksen syy niihin on selviteltävyyden helpottuminen - ohuet huopuneet pikkukorkkiruuvit @-niska luistavat selviksi kuin silkkisestä taikaiskusta.. värjäilen kasviväreillä usein vars. nykyään ja niiden pito tietysti pettää helpommin silikonien vuoksi. Vois vaihtaa ainakin joitakin pois -> kokeiluun?
hiukset luonnostaan 2c - 4a M/C III,

Aunt Jackie's, Dark & Lovely, Queen Helene, African Pride
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

Tilasin curl keeper originalia pullon ja se on aivan järjettömän hyvä tuote pörröisyyden hallitsemiseen. Tuote on aika lirua ja sitä saa annostella suhteellisen runsaasti eikä silti lähmää ollenkaan. Siinä on myös mukavasti pitoa mutta ei kuitenkaan liikaa. Suosittelen varauksetta kaikille kellä vähänkään on pörröisyysongelmaa.

Map-kurssi on myös ollut ehkä elämäni paras sijoitus hiuksiini. Mun kurssia edeltävät kiharakampaukset ovat aivan naurettavia harakanpesiä verrattuna siihen kiharaan mitä nyt saan aikaiseksi tuon kurssin ohjeilla.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Vastaa Viestiin