Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Arvon kiharaiset juurekset. Kaipailisin hyviä neuvoja. Itselläni ei ole kiharaa tukkaa, mutta miehelläni on ja hän yrittää kasvattaa sitä oltuaan väliin monta vuotta ilman tukkaa. Ongelmana on se, että miehen hiuslaatu on äärimmäisen kuiva ja jokseenkin hentoinen sekä kihara.
Mikä olisi mahdollisimman yksinkertainen hoitorutiini tuollaiselle tukalle niin, että se ei menisi ihan hampuksi? Kookosöljy ennen pesua on ollut kohtalaisen hyvä, mutta ei mikään autuuden avain, vaan tukka pysyttelee kuivana öljyämisestä huolimatta. Alba Botanican hajusteetonta jätettävää olen nyt saanut hänet käyttämään, mutta en vielä osaa sanoa, onko siitä hyötyä.

Ongelmana on myös se, että mies käy suihkussa usein, joten tulla kuivuu vaan entisestään, joten pitäisi keksiä joku helppo keino, millä vähentää veden kuivattavaa vaikutusta.

Mulle kiharan tukan hoitaminen on ihan tuntematonta alaa ja tosiaan miehelle ylipäätään hiustenhoito on aika vierasta, koska tukkaa ei ole ollut päässä pitkään aikaan. Mitkä olisi sellaisia keinoja, jotka miehen olisi helppoa omaksua, joilla hentoinen kihara tukka pysyisi paremmassa kunnossa ja kasvaisi pituutta? Mielellään myös mahdollisimman luomuja konsteja / tuotteita.
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Onko hiukset pakko pestä joka kerta kun käy suihkussa? Törmäsin viikko sitten ensimmäistä kertaa ponydry:n jos hiukset on pakko pestä joka päivä haluaa ottaa äärikeinot kehiin :D

Mites CO-pesu? Se olisi ainakin yksinkertaista ja vähemmän kuluttavaa kuin shampoo. Toimiiko kookos ollenkaan jätettävänä vai lähmääkö? Joillakin kiharoilla taas silikonit toimii ylivoimaisen hyvin, kannattaa niillekin antaa mahdollisuus.

Kyllä miehetkin oppii tekemään ritualistisen monimutkaisiakin hoitomuotoja kun tukka alkaa olla tarpeeksi pitkä, pörröinen ja kivuliaan takussa ;)
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Mies pesee hiuksiaan äärimmäisen harvoin shampoolla, mutta koska viettää suihkussa pitkiä aikoja niin tukka kastuu väistämättä. Ehkä saattaisi kuitenkin oppia olemaan kastelemattakaan, koska sekin kuitenkin kuivattaa.
Co-pesu saattaisi olla ihan oiva ratkaisu, joskin mies saattaa pitää sellaista hankalana.
Kookos toimii jätettävänä kohtalaisesti, mutta aika äkkiä vaan lähmää tukan, saa sen näyttämään rasvaiselta ja pidemmän päälle kookos alkaa haista omituiselle tukassa. Jojobaöljyä hän on käyttänyt jätettävänä myös, joka on vähän parempi hajun puolesta, mutta määrän kanssa saa olla paljon varovaisempi kuin kookosta käyttäessä.

Harmittaa miehen puolesta, kun hän niin haluaisi hiukset, mutta jos ne on vain kasa kuivaa hamppuista pörröä, niin voi olla, että tuskastuu vaan koko hommaan ja leikkaa kaiken pois. Ja harmittaisihan sellainen minuakin, sillä tykkään siitä, että hänellä on tukka.
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

^ Mä en itse käytä öljyjä, koska ne on ainoita aineita millä munkin hiukset saa helposti lähmäisiksi ja annostelu on siksi tosi hankalaa. Sen sijaan hoitikset, joissa on öljyjä, toimii paremmin, miltei mahdotonta saada lähmää aikaiseksi vaikka päänahkaan onnistusi länttäämään.

Toi kasa kuivaa hamppuista pörröä kuulostaa hyvin, hyvin tutulta. Mulla on monta kertaa kasvatus pitkäksi/puolipitkäksi katkennut siihen, että hiukset on pitkältä matkaa lähes rastaa eikä jaksa hoitaa, paluu lyhyeen polkkaan. Ja jos jaksoi hoitaa, ei se auttanut sittenkään, joko aineet vaan katosi hiukseen tai sitten oli lähmäletti. Mulla auttoi rakennepaikkaavien käyttö kosteuttavien kera. Luin artikkelin (muistaisin linkin olleen jossain täällä), jossa mainittiin et kihara hius voi olla huokoinen ihan kiharan rakenteensa puolesta. Jos rakennepaikkaavaa ei ole koskaan kokeillut, kannattaa testata. Cassia on hyvä rakennepaikkaava ja Mill Creekin rekusta olen lukenut paljon kehuja. Tietysti rakennepaikkauksen ja kosteutuksen tasapainon kanssa voi olla säätämistä, mut sellaista se kiharan kanssa on muutenkin.

Vähän tietty maku- ja tottumuskysymys, mikä on helppoa, lähes kaikki tuttuni käyttää ihan mielellään poishuuhdeltavaa hoitista, mun mielestä se on hankalaa eikä hiuksetkaan tuosta rutiinista vaikuta välittävän. Toisaalta en vielä 6 vuotta sitten käyttänyt hoitoaineita juuri lainkaan ja se tuntui uskomattoman työläältä jo ajatuksena, puhumattakaan jostain vaikuttavista naamioista, pesun jälkeen jätettävistä, muhitteluista en ollut kuullutkaan. Nyt hiusten hoitoon on tottunut enkä edes ajattele et laitanpa nyt vielä jätettävää pesun jälkeen, laitan vaan rutinoituneesti.

Muhitteluja suosittelen ehdottomasti, kun aineet on pidempään hiuksissa niin todennäköisemmin ja enemmän on vaikutusta. Muhittelu on jopa helpompaa kuin co-pesu tai jätettävän levitys, sillä aineiden voi antaa olla vaan ja puuhastella jotain muuta. Pelkkää öljyä en suosittele, jos lähmää jätettävänä niin muhitteluissakin todennäköisesti (ainakin oma kokemus on tuo). Silloin kun hiukseni olivat käsittelemättömät, muhittelin cassiahoitis(öljy)seosta kerran kuukaudessa. Mulla on Everyday Coconut jättipönikät kookosta ja limeä, eroa on vaan tuoksussa. Valtava pullo riittää pitkäksi aikaa ja hyvin sekoittuu noihin muut aineet. Jätettävää laitan aina pesun jälkeen. Pakko ylistää Kinky Curlyn Knot Today -jätettävää, mun hiuksille paras jätettävä ikinä, vie takut ja rastat ja kuivuuden. Ei ihan huippuhalpaa, mutta tehot ovat ylivoimaiset verrattuna muihin kokeilemiini, ihan laidasta laitaan hiuksiin on levitetty luomu-, marketti- ja salonkilaatuja.

Mitä tunnen kiharahiuksisia, niin hiukset ei vaan kasva, niitä todellakin kasvatetaan. Itse suosittelen enemmän muhitteluja shampoon jälkeen ja jätettäviä, jotka jätetään hiukseen hoitamaan ja suojaamaan, kuin poishuuhdeltavia. Tietty jos ne on helpompia, parempi se kuin ei mitään. Kiharien hiusten hoidosta kannattaa opetella vaan nauttimaan tai ainakin hoitaa vaan, niin syntyy rutiini. Kun sopivat aineet ja metodit löytyy, tulokset palkitsee ja se kannustaa jaksamaan. :)
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^^Ensinnäkin suihkumyssy rohkeesti sinne suihkuun.

Kirjoitin tästä samasta asiasta jo tuossa edelliselläkin sivulla, mutta kerrataan taas. Yleisin harhaluulo kiharan hiuksen hoidossa (ja luulen että teilläkin tämä on se perimmäinen ongelma) on se, että etsitään jotain mahdollisimman hoitavaa hoitoainetta/naamiota/jätettävää ja kuvitellaan sen pitävän hiukset takuttomina, sileinä ja pörröttöminä.

Ainakaan mun kohdalla (ja tuhansien kiharafoorumien käyttäjien kohdalla) sellaista hoitoainetta/naamiota/jätettävää ei ole olemassakaan. Pörröinen hius näyttää aina huonokuntoiselta, vaikka todellisuudessa hiuksen kunnossa ei välttämättä ole vikaa - se vain kaipaa kosteutta. Pörröä ei pidä poissa hoitoaine, vaan hoitoaineen päälle täytyy laittaa geeli tai muotovaahto (alkoholiton!), joka lukitsee sen hoitoaineen/kosteuden hiukseen, muodostaa kalvon märän hiuksen päälle niin että hius ei kuivuessaan pääse pörrööntymään. Kun hius on kuiva, geeli/muotovaahto on ikäänkuin kovettunut hiuksen päälle ja hiukset tuntuvat rapsakoilta. Kuivia hiuksia puristellaan niin että geelin muodostama panssari antaa periksi ja hiuksesta tulee pehmeä ja liikkuva.


Lisäksi hiuksia ei missään nimessä kannata harjata kuivuessaan tai varsinkaan kuivana, se vain tekee pörröä. Ei kuivata/hangata froteepyyhkeellä jne. Suosittelen lämpimästi lukemaan curly girl- kirjan, siellä nämä asiat on esitetty ihan juurta jaksain ja selkeästi.
Viimeksi muokannut Morrigan, 09 Syys 2016, 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Jos ei saa kammata tai harjata kuivuessa eikä kuivana niin milloin sitten?
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

Hiukset selvitetään suihkussa kun ne on kauttaaltaan hoitoaineessa.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Lila »

Morrigan, miten upeat hiukset! Livenä jäisin varmaan haavi auki tuijottamaan  ;D .


Minähän olen myös kiharapää (ta no, laineita nyt ainakin) ja ikäni olen saanut kuulla tukan huonokuntoisuudesta kampaajilta.


Tuohon hiuspinnan sulkemiseen kosteutuksen jälkeen olen löytänyt yhden toimivan voidemaisen tuotteen ja se on KC Professional Molding Paste (mustassa purkissa). Laitan tätä märkään tukkaan hoitoaineen ja jätettävän jälkeen melkoisen kökkäreen, varmaan ihan peukalonpään kärkinivelosan kokoisen. Hieron tuon ensiksi käsiin alle ja päälle, aloitan levittämisen koskettelemalla pehkoa nopeasti sieltä täältä ja haromalla tyviä, vähitellen etenen sitten puristelemaan kiharoita ja hieromaan ainetta hiukseen hyvin huolella (mutta varoen pörröttämistä). Levitys kestää jonkin aikaa, mutta plussana on se että tukka ei mene koppuraksi missään vaiheessa. Ja tällä aineella saan suortuvaisiin kihariin myös ihanaa kestoa, tuntuu, että kiharat vaan paranevat kolme päivää. Ei todellakaan lähmää omaa tukkaani, vaikka hius on hyvin kevyttä ja ohutta. Plussaa myös miedosta tuoksusta.


Pahus kun jaksaisi aina laittaa päätä tämän verran, mutta kuivuminen kestää "pinnoitteen" kanssa niin älyttömän pitkään, että hermo menee  ;D
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Kiitos teille kaikille hyvistä neuvoista, mies arvostaa myös. Toivottavasti löytyisi sopivat konstit, millä hän saisi tukkansa sellaiseen kuntoon, ettei joutuisi yhtenään harkitsemaan sen pois ajamista.
Harmittaa hänen puolesta, kun nuorempana hänellä on ollut päässään tuuhea ja kiiltävä punainen tukka, mutta vähitellen se on harventunut runsaasti ja muuttunut perus-maantienharmaaksi. Punaisuudesta ei ole enää merkkiäkään, vaikka mies ei missään nimessä ole vanha.
Lilli
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 197
Liittynyt: 24 Helmi 2014, 08:23

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Lilli »

Ostin testiin lushin R&B hair moisturizeriä. Vaikuttaa riittoisalta mutt haju on todella voimakas  :o Onko muilla kokemuksia tästä?
1c/2a M iii waist length. Ikuinen kasvattaja. Kihartuva ja paksu tukka (ponnari 10,5 cm).  Oman värin kasvatus 09/13-17. Omalla värillä mennään.
Eenuska

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Eenuska »

Heippa muut kiharapäät! :)
Pyytäisin ideoita teiltä joilla on enemmän kokemusta. Itselläni on kyllä ollut aina vähän luonnostaan kikkara tukka, mutta sen hoitoon ei ole koskaan tullut perehdyttyä. Lapsena hiukset olivat hennot ja lyhyet niin korkkiruuveja oli paljon, nykyään on lähinnnä laineita siellä täällä kun tukasta on tullut karkeampi ja paksumpi. Viime vuonna innostuin no poo-metodeista ja olen pessyt siitä lähtien hiuksiani välillä pelkällä vedellä, joskus omakeitetyillä yrttivesillä, kananmunankeltuaisella... Ne kuitenkin kaikki oikeastaan vaatii sitä että harjaa hiuksia paljon jotta se päänahan rasva leviää koko hiuksen mittaan. Se tekee kiharasta ruman, pörröisen, suoristaa sitä ja siitä huolimatta latvat on aina vain kuivat (kappas kehvanaa, luonnonkihara :T) ja päänahka rasvoittuu vaikka olen ollut ilman shampoota n. 10 kuukautta. Kaiken lisäksi, hiusta on lähtenyt aivan käsittämättömät määrät sen jälkeen kun aloitin no-poon ja toki se voi johtua muustakin, mutta olen aavistuksen epäluuloinen ja ihan syystä mielestäni. Epäilen siis tämän tyylin toimivuutta tukalleni  ;D

Nyt olen kiinnostunut CO-pesuista. Katsoin eilen (?) Morriganin jakamat upeat kuvat hiuksista ( :l) ja ajattelin että tuota pellavansiemengeeliä voisin myös kokeilla! Olen oppinut paljon tätä keskustelua lukiessani ja olen valtavan kiinnostunut kokeilemaan, saisinko heräteltyä kunnon kiharoita esiin ja ehkä hiusten kuntoa vähän paranemaan. Mietityttää vain sopivan hoitoaineen valinta. Tuntuu että mulla ei sais olla ehkä hirveän pesevä hoitoaine kun päänahka ja tukka eivät ole shampoota nähnetkään kymmeneen kuukauteen eli sen ei ehkä tarvi yltääkkään ihan shampoon tasolle pesevyydellään. Jotenkin siis pelottaa että se kuivattaa mun hiuksia  :D onko teillä ideoita mitä voisin kokeilla? XZ-merkin hoitoaineita olen ajatellut, ne ei kai ole kovin peseviä ainakaan kaikki.. Lisäksi mietin kun luinkohan viime sivulta että hiukset kannattaisi kammata vain kun ne on märät ja hoitoaineen peitossa, niin eikö hiukset myöhemmin takkuunnu (minun hiukset menee aika helposti takkuun) kun ne on kuivat jos niitä ei harjaa? Ja millainen kampa olisi hyvä vai onko sillä väliä? Ja kysyisin vielä sen pellavansiemengeelin levityksestä, se kai laitetaan aika märkiin hiuksiin niin levitetäänkö se vai puristellaan suoraan kiharoiksi?

Olen pahoillani, viestistä tuli hirveän epäselvä! Olen kuitenkin valtavan kiitollinen jos jaksatte auttaa!  :-* Lisäksi pahoittelen jos joku näistä on jo mainittu keskustelussa, en ole lukenut ihan huolella joka paikkaa..
Kiharoita päivääsi!

Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Itse en ole koskaan oikein saanut CO-pesuja toimimaan, mutta voit kokeilla siihen ihan mitä tahansa silikonitonta hoitoainetta. Täällä taitaa olla oma ketjunsa CO-pesuista, kannattaa ehkä sieltä kurkata tuotesuosituksia, mutta juurikin mainitsemasi XZ hoitsikat ovat varmasti ihan kokeilemisen arvoisia ja samalla edullisia. Samoin tresemmen silikonittomista perfectly undone on ainakin monella ollut toimiva.

Jos pelkäät shampoon liian pesevää vaikutusta, niin voithan kokeilla CWC-pesuja, eli levität ensin pituuksiin jotain halpaa hoitoainetta suojaksi siksi aikaa kun peset shampoolla tyven, huuhtelet ja lopuksi laitat vielä normaalisti hoitoaineen.

Jos hiuksesi ovat lähinnä laineikkaat ja haluat korostaa kiharaa, niin kannattaa kokeilla ploppausta. Ohjevideoita löytyy youtubesta hakusanalla plopping.

En tiedä onko hiusten harjaaminen kuivana iso rikos laineikkaassa hiuksessa, mutta ainakin vähänkään kiharammassa se rikkoo kiharakimput ja aikaansaa vain muodottoman pörrön.

Toisen päivän kiharat ovat sitten ihan oma taiteenlajinsa kun harjaaminen ei tule kysymykseen. Osa kerää hiukset pään päälle löysään nutturaan/ponnariin yöksi ja seuraavana aamuna hiukset avataan, suihkitaan jotain kiharanvirkistäjää ja lopuksi puristellaan. Jotkut taas käyttää silkkihuivia- tai myssyä suojaamaan hiuksia takkuuntumiselta. Jos lopputulos on paha niin hiukset voi pitää seuraavana päivänä kiinni.

Hiukset voi selvittää suihkussa joko ihan sormin tai harvapiikkisellä kammalla. Jotkut harjaa hiukset kuivana juuri ennen pesua. Itse olen välillä selvittänyt hoitoaineella kyllästetyt hiukset tangle teezerillä, olen kokenut sen hellävaraisemmaksi kuin harvapiikkiset kammat jos hiukset ovat kovin takussa.

Pellavansiemengeeli on hyvää tavaraa, mutta hankalakäyttöistä kun se on niin limaista että se lipeää käsien välistä helposti. Itse olen mättänyt sitä litimärkään tukkaan paljon ja lopuksi puristellut kiharoista ylimääräiset vedet mikorokuitupyyhkeeseen pää alaspäin. Pellavansiemengeeli erottelee kiharan mahtavasti, mutta pitoa siinä ei juurikaan ole. Jessicurlilla on pellavansiemenpohjainen spray hennoille hiuksille, ja rockin' ringlets on käytännössä sama aine vähän paksumpana ei-niin-hennoille hiuksille. Olen aina halunnut noita kokeilla, josko niiden koostumus olisi helpommin käsiteltävää kuin itse tehdyssä pellavansiemengeelissä. Harmi vaan että noita (ja monia muita kiharatuotteita) ei saa Suomesta, mutta ulkomailta voi tilata. Euroopassa on muutamia kiharatuotteiden verkkokauppoja, joissa postikulutkaan ei muodostu niin pahoiksi kuin jenkeistä tilaamalla.

Tunnustetaan vielä että minähän en oikeasti pidä hiuksiani kiharalla melkein koskaan. Suoristan armottomasti, tai sitten teen loivat isot laineet 32millisellä kiharrinsauvalla ::) Tai sitten käärin märät hiukset yöksi wrapiksi pään ympärille (ehkäisee hyvin pörröä verrattuna jos nukun hiukset auki) ja pidän seuraavat päivät nutturaa.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Lila »

Miksiköhän en ole tuota ploppausta aikaisemmin kokeillut... ...sopii näköjään omalle kiharatyypilleni aivan loistavasti. Mielettömän isona plussana se, että hiukset asettuvat tyvestä hyvään suuntaan, ilmavasti ylöspäin, tuosta lähtökohdasta on todella kiva asetella kikkurat aamusella.


Minä laitan kiharat yöksi invisibobblella löysälle nutturalle pään päälle. Nuo ovat mainioita kiinnipitäjiä, eivät jätä rumia jälkiä hiuksiin. Aamulla tukkaan jätettävää hoitoainetta ja jotain muotoiluvoidetta, vähän rutistelua. Otin itse asiassa kuvasarjankin, vapaasti kuivuneet ensimmäisen päivän kiharat (kosteutus + muotovaahto), toisen päivän ja kolmannen päivän. Laitan kohta näkösälle.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Lila »

No eipä ole vielä kuvia  :D . Olen nyt vähän taas innostunut tästä kiharaisuuden optimoinnista. On nimittäin niin, että oma hiuslaatuni on kuitenkin sen verran kihartuva, että siistin suoran kampauksen tähän saa ainoastaan suoristusraudalla - ja sekin räjähtää pienestä kosteudesta saman tien. Nyt olen käyttänyt ratkaisuna lähes jatkuvaa nutturakampausta niin pitkään, että on pakko kokeilla välillä muutakin.


Toisaalta - kun kuivatan tukan kiharalle, niin kosteuden säilyttäminen suortuvissa ei tunnu minun tukassani mitenkään ylitsepääsemättömän vaikealta, pääsen melko helposti suht pörröttömään ja kestävään kiharatulokseen. Hiuslaatuni on hyvin silkkinen, lapsenhiusmainen, tukkaa on paljon päässä, mutta mikään valtavan paksu ponnari ei siitä tule. Hamppuisuus, kaikin puolin kuivan näköinen lopputulos on föönauksen vakiotulos. Raudalla saa kiiltävää sileyttä. Kiharoille kuivattamisessa on haasteena löytää sopiva tuoteyhdistelmä - tukka imee paljonkin kosteuttavaa, mutta jotkut tuotteet saattavat silti olla liikaa kevyelle hiuslaadulle.


Edelliset kiharat syntyivät Ryon punaisella shampoolla (ei takuulla sulfaatiton), Tigin OH:lla, kameliavedellä ja No Nothing -muotovaahdolla. Kesti hyvänä kaksi päivää ja kolmaskin oli vielä oikein siedettävä (laitoin ponnarille). Nyt käytin Misshan päänahankuorintaa (aaahhh), Skylaken Herbal Cool -shampoota, Tigin OH:ta (+ vähän violettia hiusnaamiota keltaisuutta neutraloimaan), Four Reasonsin violettia suihkittavaa jätettävää, Sebastianin Potion 9:ää ja näytepullosta Ouidad:in kosteussuojan antavaa geeliä. En osaa vielä sanoa lopputuloksesta. Ouidadista olen merkkinä lievän kiinnostunut, olen saanut Beautybayn tilausten mukana jokusen näytteen. Tuohan on nimenomaan kiharoille suunniteltu sarja - ja siinä on tuotelinjat erilaisille hiuslaaduille. Ei ole ihan halvin, mutta ei törkykalliskaan perustuotteiden osalta. Tuoksut miellyttävän mietoja.


Ploppauspaita häiritsi viime yönä untani. Minulla ei tukka todellakaan ehdi kuivua täysin paidan sisällä yön aikana, pitää ehdottomasti varata joku tunti vapaasti kuivatteluun ennen ploppausta. Valitsemani t-paidan ongelma taisi olla hihattomuus, jouduin sen nipistelemään vähän epämukavasti pään ympärille yön ajaksi. Etsin seuraavalle kerralle mukavamman vaihtoehdon - ja ehkä tilaan e-baysta jotain halpoja hiustenkuivatukseen muotoiltuja mikrokuitupyyhkeitä.
Viimeksi muokannut Lila, 20 Syys 2016, 07:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Tilasin joskus ebaysta halvan mikrokuituisen hiuspyyhkeen, mutta se oli ihan sukka. Ei imenyt kosteutta ollenkaan
vaan tuntui että vaan hidasti kuivumista. Heitin sen lopulta roskiin kun kiinnityslenksukin katkesi pian.

Minulla on myös Diva towel, joka on siinä suhteessa hyvä, että sillä puristelemalla saa todella hyvin ylimääräiset vedet pois hiuksista ja jotkut kehuvat että ton avulla hiusten kuivumisaikaa saa lyhennettyä paljon (tämä paljon ei valitettavasti toteutunut kohdallani). Jos ploppausta harrastaa niin siihen toi on aavistuksen liian pieni että pysyisi hyvin päässä. Näköjään noillakin on kuitenkin tullut tuotekehitystä, kun nykyään on saatavilla ihan turbaaniakin.

Mun hiukset kuivuvat ikuisuuden ja en voi kuvitellakaan että voisin pitää ploppia koko yön, koska mun hiukset ei aukinaisinakaan kuivu yön aikana täysin. Tästä syystä en kiharapäänä viihdykään kun märillä hiuksilla nukkuminen tekee kamalan pörrön ja mun hiukset on aina vähintään kosteat ennen nukkumaan menoa vaikka pesisin hiukset heti töiden jälkeen.

Ootko Lila kokeillut pesun jälkeen puristella ylimääräiset vedet pois t-paitaan ja teet plopin sitten toisella t-paidalla? Eihän ploppausta ole myöskään pakko pitää koko yötä, jotkut pitää 10min-1h ja antavat sen jälkeen kuivua vapaana. Näkisin kuitenkin ploppauksen hyödyn kiharan korostajana nimenomaan niin päin että se tehdään heti pesun jälkeen, eikä vasta kun hiukset on vähän kuivaneet, koska tässä vaiheessa kostean hiuksen paino on jo kerennyt latistamaan kiharaa.

Monessa marketissa on muuten lemmikkitarvikeosastolla myynnissä mikrokuitupyyhkeitä. Tosi monessa kaupassa on ollut sellainen vaaleanpunainen mustilla luun kuvilla oleva pyyhe joka on näppituntumalta tosi samanlainen kun toi mun divan pyyhe. Hintaa tolla koirapyyhkeellä on n. 5e. Uskoisin sen olevan ainakin parempi kuin ne ebayn mikrokuituturbaanit. Ploppaukseen ei taida koko riittää, mutta jos tolla puristelisi ensin ne ylimääräiset hiuksista pois ja tekisit sen plopin sitten teepparilla.

Odotan niitä kuvia ;)
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Vastaa Viestiin