Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Peachtwist
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1103
Liittynyt: 22 Loka 2006, 18:20

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Peachtwist »

Mulle tuli aamulla viesti, että Mill Creekin rekkua on taas varastossa ja latoin tilauksen menemään ilmeisesti ihan onnistuneesti. Sain tilausvahvistuksen ihan normaalisti, toivotaan, että saan hoitoaineen. En itse siis Curly Girl -metodia harrasta, mulla on ihan suora tukka (toki jos sieltä FB ryhmäsätä kysyy, niin sellaista hiesta ei olekaan , jota ei saisi kihartumaan...  ::)), mutta tästä tuli nyt ihan sellaiset Juurikasvun kulta-ajat mieleen. Silloin monesti mun piti tuo tilata, mutta alkuvaiheessa mun pankkikortti ei vileä toiminut ulkomailla ja varmaan painonsa takia tuo jäi myöhemminkin tilaamatta. Olen viime vuosina tilannut IHerbistä pieniä paketteja Keski-Eurooppaan, toimitus on yleensä ollut muutamia euroja, onpas siis nykyään kallista tilata sieltä Suomeen!
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja -j- »

^Eikä! Mä koitan tilata Mill Creekiä uudestaan, jos sinä kerran onnistuit. on se nyt perhanan vaikeaa ollut.

ETA. Siis woi wattu, nyt se Mill Creek on taas out of stock. Ei oo totta  >:(
ETA2. Mulle tuli sähköposti, että Mill Creekiä on taas varastossa -> menin tilaamaan -> kaikki toimi hyvin, paypalissa maksoin -> tilausvahvistusta ei näy eikä tule paypalilta ilmoitusta, että olen maksanut jotain. Iherbissä mun profiilissa ei näy tehtyjen tilausten kohdalla mitään, tyhjää vain. Huoh.
Viimeksi muokannut -j-, 22 Touko 2019, 08:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja -j- »

Joo ei tuosta iherb-tilauksesta tullut mitään eikä asiakaspalvelu osannut auttaa mua yhtään.
Tilasin Logonan Jojoba repair-hoitoainetta / tehohoitoa, jossa on muutamaakin erilaista proteiinia sekä Natura Siberican tehohoidon, josta myöskin bongasin proteiinia INCIlistan ei-ihan-lopusta. Testaillaan nyt noita sitten. Sekaan voi onneksi heittää gelatiinia, hunajaa, kananmunaa tms. Mun hiukset todella tarvitsee nyt proteiinia.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Kananmunan proteiini on liian isokokoista jotta se voisi toimia hiuksissa proteiinihoitona, mutta toi gelatiini on ihan hyvä vaihtoehto.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
marja
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 04 Helmi 2016, 09:15

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja marja »

Morrigan kirjoitti: EDIT: Bubbs, ei ne hiukset itsestään mystisesti siisteydy jos et muuta toimintatapaasi jotenkin. Mitäs jos kerrot tekniikkasi ja tuotteesi niin saattaisit saada täältä apua? ;)
Mua oikeastaan myös kiinnostaisi mikä tuon takkuuntumisen aiheuttaa vaikken cg metodia noudatakkaan. Hiukset kovasti haluaisivat kihartua, mutta jos jättää harjaamatta niin päivässä saa jo kauheat takut. Harjaamisen seurauksena hiukset taas suoristuvat loiville laineille ja muuttuvat epäsiistiksi pörröksi ja se pörröhän vasta takkuuntua tahtookin.

Hiukset ovat täysin luonnontilassa ja niiden ”hoitoon” kuuluu ainoastaan pesu kerran 1-2vk aikana. Shampoot ja hoitoaineet oikeastaan vaihtelee lähinnä kaupan tarjonnan mukaan. Tällä hetkellä käytössä on nurmen shampoopala (joko avokado tai jojoba, en muista kumpi) ja hoitoaineena on organic shopin hunaja-avokado hoitoaine/hiusnaamio tai centifolian no-rinse detangling lotion. Välillä shampoon sijasta pesen hoitoaineella.
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Minkälainen sun hiustyyppi on? Kuinka pität? Hento-karhea? Kuinka kihara? Onko huokoisuudesta hajua? Kuva auttaisi paljon :)

Noin pitkällä pesuvälillä on varmaan mahdotonta estää takkuuntumista täysin, mutta on oikeastaan kaksi asiaa joista on ainakin hyvä lähteä liikkeelle; riittävä kosteutus (eli jättää hoitoainetta hiuksiin riittävän paljon) ja sen jälkeen tuote joka antaisi edes pikkuisen pitoa jotta hius ei kuivuessaan pääse pörröttymään vaan kuivuu sileäksi. Mitä sileämpi hius niin sen vähemmän se myöhemmin kuivana takkuuntuu.

Oletko jättänyt hoitoainetta pesun yhteydessä hiuksiin ja jos olet, osaatko arvioida että kuinka paljon? Oletko kokeillut mitään pitoa tuovaa tuotetta?

Yöksi hiukset on hyvä suojata jotenkin ettei niitä pyöri takuille. Kun takkua alkaa jossain vaiheessa ilmaantumaan mutta ei halua vielä pestä hiuksia, tilannetta voi koittaa pelastaa freesaamalla hiuksia suihkepullolla jossa on vesihoitoaineseosta. Suihkii takkukohdat huolella hoitoainevedellä märiksi ja selvittää takut. Joillakin henkilöillä tämä tarkoittaa käytännössä lähes koko pään kastelua korvista alaspäin. Joillain riittää pienemmät täsmäiskut, riippuu ihan hiuslaadusta.

Mulla tuppaa rastottumaan niskasta alimmat hiukset ja suihkin sen yleensä litimäräksi ja lisään ihan purkista hoitoainetta raakana että saan rastan siloteltua. Samoin päällimmäiset hiukset alkavat rönsyillä ja nekin saa kuriin suihkimalla vesihoitoaineseosta reilusti. Tämä uudelleenaktivoi hiuksiin pesun jälkeen jätetyn pitoa tuovat aineen ja hiukset kuivuu kohtalaiset ok:sti ettei pahasti pörröönny.

Kun kaikista freesauksista huolimatta hiukset taas takkuuntuu niin vaihtoehdot ovat uusi pesu tai hiukset kiinni. Tai se harjaus.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
marja
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 04 Helmi 2016, 09:15

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja marja »

^
Yritin pikaisesti napsaista kuvaa, mutta olivat kaikki niin sumeita ja epäselviä. Pitää katsella paremmalla ajalla jos onnistuisi. Hiukset ovat tuonne takamuksen päälle/yläreiden kohdalle, paksuhkot, karheat ja kuivat. Eivät ole erityisen kiharat, vaan ennemminkin laineikkaat. Pesun jäljiltä varmaan jotain 2a/2b välimaastoa. Jos maltan olla harjaamatta, niin muutama päivä pesusta alkaa näkymään yksittäisiä korkkiruuveja. Jos tai lähinnä kun harjaan, niin lopputulos on varmaan jotain 1c tasoa. Huokoisuuksista en tiedä mitään.

En ole jättänyt hoitoainetta enkä ole kokeillut mitään pitoa tuovaa tuotetta. En ole suonut asialle ajatustakaan ennen kuin nyt tuo cg buumi tuli valloilleen. Olen siirtynyt täysin pelkän luonnonkosmetiikan käyttöön ja muotoilutuotteita nyt ei näytä löytyvän kovin laajaa valikoimaa. Kaikkialta mistä olen koittanut katsella on muotoilutuotteet olleet loppu jo pidemmän aikaa. Kerran kokeilin pellavansiemengeeliä, mutta se limaklöntti ei ollut yhteistyökykyinen. Se ei halunnut ollenkaan tarttua hiuksiin vaan pujotteli hiussortuvien välistä ja aika nopeasti meni hermot. En sitten tiedä oliko se mun keitokseni jotenkin epäonnistunut.

Jotenkaan ei ole ikinä käynyt edes mielessä, että voisi harjata pelkät takut vaan aina on tullut harjattua koko pää.  ;D Lähinnä ne niskahiukset itsellänikin on pahin kohta. Pitääkin panna nyt kokeiluun tehdä noin kun sanot.
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

Noin pitkät, paksut ja karheat on taatusti mahdoton yhdistelmä pitää pitkään takuttomana! Koita jättää kuitenkin sitä hoitoainetta reilusti pesun yhteydessä hiuksiin, kokeile mieluummin jättää liikaa kuin liian vähän. Jos tulee lähmä niin seuraavalla kerralla vähän vähemmän. Pidä huoli että jätät siihen takkuuntuvaan niskaosaan oikein ekstrahuolella sitä hoitoainetta.

Pellavansiemengeeli on just tollaista kuin kuvailit ;D Vaikea käsitellä ja karkaa sormien välistä klimppinä lattialle. Voit kokeilla jättää keitoksen paljon vetisemmäksi, lähes vesimäiseen koostumukseen ja kaataa tämän seoksen nokkapullolla suihkussa lopuksi koko päähän. Pitoa tässä ei ole nimeksikään mutta saattaa vähentää pörröä kuivumisvaiheen aikana ja tuoda kiiltoa.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Od3ssa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2318
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 09:37

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Od3ssa »

Yritin parisen viikkoa mennä näiden metodien mukaan, mutta päänahka ei tykännyt shampoolla pesemättömyydestä. Pitäis löytää joku kultainen keskitie, lisäksi mun on hirveän vaikea olla laittamatta jotain tujumpaa ainetta (kunnollista rakennetta antavaa) hiuksiin, kun ovat niin liukkaat ja ohuet.

Tässä on tosin mielessä käynyt, että homma menee överiksi joillain, kun esim tänään näin tytön, jonka tukassa oli pientä lainetta ja järkyttävän rasvaiset, sekä haisevat hiukset (pesemättömän tukan haju). Tuskin tuo on se itsetarkoitus hommassa..
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann
Anita
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1136
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 13:03

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Anita »

^ On täysin sallittua pestä shampoolla, kunhan se on metodin mukainen.
iHerbin tilauksiin koodi ALA782 http://eu.iherb.com/?rcode=ala782
kleio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2017
Liittynyt: 17 Marras 2008, 19:13

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja kleio »

Mä olen nyt pari viikkoa noudattanut kevyttä CG-linjaa. Mitään geelejä tai ploppauksia tai muita ihme oluthuuhteluja en harjoita, mutta pesuaineet ja muutamat yksityiskohdat (kuten hiusharjan käytön totaalinen lopettaminen) ovat toimineet hienosti. Itseasiassa CG-metodi teki hiuksilleni juuri sen, mitä juurikasvusta kauan sitten tulin hakemaan. Tähän asti toimin ikäänkuin puolittain metodin mukaan, mutta nyt heitin viimeisenkin EHS:n mustikkahoitiksen pois. Ja kas kummaa: latvoissani on kevyet korkkiruuvit, koko tukka on jäntevä ja ilmava. Siistiä.

Kaipaisin tänne kunnon CG-osion, facebook on tosiaan aika työläs ja sisältää ihan liikaa kaikkea höpöhöpö-täytettä.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Lila »

Minulle nimenomaan tuo geelin käyttö on ollut ihan mahtava askel kohti kauniimpia luonnonkiharoita! Sitä kannattaa testata, vaikka tuntuisikin kovin oudolta. Hiuksethan eivät jää mitenkään geelikoppuraisiksi, sillä kaikki kovuus on tarkoitus puristella hiuksista pois.


(ja toinen asia nuo aikaisemminkin mainitsemani hiusten käsittelytavat, nyt tuntuu jotenkin hassulta, ettei jotenkin itsekseen tajunnut varoa kiharanippujen hajottamista hiuksen käsittelyssä)
Viimeksi muokannut Lila, 26 Heinä 2019, 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Sama. Ilman geeliä mulla on aivan jäätävän ruma pörrö.

Iso suositus muuten Jessicurlin gentle lather-shampoolle. Tilasin matkakoon testiin ja tästä tuli uusi suosikki sulfaatiton shampoo. Koostumus on aika lirua, vähän samanlaista kuin XZ:n persikkanektarissa. Vaahtoaa runsaasti ja on helppo levittää koko päänahkaan. Pesee juuri sopivan ilmavaksi mutta ei lainkaan kuivata. Tuosta on kaksi eri tuoksullista vaihtoehtoa ja lisäksi tuoksuton versio. Olen kuullut että osa on saanut allergisia reaktioita tuoksullisista, joten tilasin tuoksuttomana ja olen siihen tosi tyytyväinen. Tilaan isomman pullon lisää ja senkin aion ottaa ilman hajusteita.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Livia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1714
Liittynyt: 11 Syys 2007, 16:32

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Livia »

Mulla on todella pintapörröinen laineikas/semikihara hius. Millä ihmeen tuotteella saisin siloiteltua tuota pintapörröä? Ennen vuonna nakki ja kivi käytin silikonitippoja, mutta haluaisin nyt jotain muuta. Tuntuu et hiukset näyttää koko ajan tosi epäsiisteiltä, kun ovat niin pörröiset.
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Lila »

^Toistan vähän itseäni, mutta oletko kokeillut tuota hiusgeelitekniikkaa? Itse olen myös järkyttävä jöröjukkapörrö enemmän kuin helposti. Itselleni toimii pörrön selättämisessä parhaiten:


1) Hiusten selvittäminen märkänä, hoitoaine päässä, käytän Tangle Teeseriä
2) Huuhtelen hoitoaineen, pidän pään koko ajan alaspäin ja puristelen hiuksiin jätettävää hoitoainetta tai jotain hoitavaa kiharavoidetta (ei silikonituotteita). Hiuksista valuu tässä vaiheessa jonkin verran vettä, mutta en pyri niitä mitenkään kuivaamaan vielä.
3) Jatkan samassa asennossa ja puristelen vielä edelleen hyvin märkiin hiuksiin ihan reippaasti hiusgeeliä. Tässä vaiheessa puristelen jo liikoja vesiäkin pois.
4) Ploppaan hiukset ja annan kuivua vapaasti - joskus kuivaan myös diffuuserilla.


Squish to condish -hakusanalla löytyy vielä tarkempia ohjeita ja videoita tuosta märän tukan käsittelystä hoitoaineella, käytännössä levitän geelin ihan samaa tekniikkaa käyttäen. Tämä tekniikka ja geelin käyttö kyllä muuttivat omien hiusteni ulkonäön ihan täysin.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Vastaa Viestiin