Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Jewely
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 874
Liittynyt: 31 Touko 2012, 22:12

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja Jewely »

Olen huomannut saman, että rasvoittuville hiuksille on tosi huonosti nykyään shampoita marketeissa. Ja vaikka olisikin joku ns. tuuheuttava shampoo niin sisältää melkein aina glyseriiniä ja rasva-aineita ja joissain tapauksissa jopa silikonia. Nyt on vissiin joku trendi, että shampoon pitää olla mahdollisimman hellävarainen. Ei vaan toimi mun päässä ollenkaan koska haluan, että shampoo pesee hiukset, ei hoida niitä. Sekoitan usein syväpuhdistavaa shampoota tavallisen sekaan, että saisi vähän lisää pesutehoa, mutta osa syväputsareistakin tuntuu vaan olevan ihan tavallisia shampoita. Sekin on jännä, että marketeissa on yleensä maksimissaan yksi syväputsari, Herbina.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Sama koskee ikävästi myös suihkusaippuoita. Ei kaupoista eikä apteekeista saa mitään, mikä vain puhdistaisi ilman rasva-aineita ja polyquaternium-7/10:ä. Käytän pelkästään Lushin suihkusaippuoita, kun muuta sopivaa en ole löytänyt. Pieni määrä eteerisiä öljyjä ei onneksi haittaa liikaa. Lushin shampoot ovat harmillisesti lähes kaikki kuitenkin öljyisiä. Hunajashampoo ei ole rasvaista ja mun päänahka sietäisi sitä, mutta en kestä sen hajua ja hunaja on hiuksille kuitenkin sekin liian hoitavaa. Kiinteissä paloissa voisi olla joku ilman liikoja öljyjä, mutta hajut on mulle liikaa, tai sitten on kalvottavaa merilevää tms. Hunajapala ainakin oli mun hiuksissa ihan kammottava lähmäfest ja haju allergisoi niin että oli pakko viedä pala muutenkin pihalle.

Elättelen kyllä toiveita, että tästä vihdoin siirryttäisin eteenpäin, kun isot merkit ovat kuitenkin tuoneet viime aikoina aika monia kirkkaita shampoita markkinoille, vaikkakin sisällöt ovat yhä ihan pielessä. Vähän silti näyttää siltä, että jotain palautetta on ehkä kuultu ja jotain yritystä on. Mutta jos mulla olisi jotain pääomaa niin olisin kyllä alkanut tehtailla kosmetiikkaa itse joskus vuosikymmen sitten. Todella ahdistavaa ettei voi ostaa pesuaineita puhdistamaan.
1cFii, oma väri.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

^Minulle tuli mieleen se, että huonosti peseviä shampoita myymällä saadaan ihmiset ostamaan kuivashampoota. Lisää rahaa valmistajille. Minua ärsyttää kovasti se, että melkein jokaiseen shampooseen on nykyisin tungettu jotain öljyä. Pitää lukea incit tarkkaan.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
purppura
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1735
Liittynyt: 28 Touko 2006, 11:36

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja purppura »

Samaa olen ihmetellyt, miten rasvoittuvalle päänahalle löytyy niin kehnosti shampoita. Olenkin sitten vain tyytynyt kohtalooni ja pähkäilen aina kaupoissa, mikä olisi vähiten hoitavin, muttei kuitenkaam kaikista ärtsyin shampoo. ;D

Mä en tiedä onko edes olemassa luokitusta pintakuiva sekaiho päänahan kunnosta, mutta ite oon mieltänyt päänahkani sellaiseksi  ::): se kuivuu ja rasvoittuu samalla tavoin kuin kasvoni. Toivoisinkin kauppoihin enemmän päänahan kuntoa tasapainottavia shampoita. Onhan kaikki kermaiset öljyshampoot ihania, mutta ne lätsäyttää mun tukan nopeammin. Rasvoittuvalle päänahalle suunnatut tuotteet vetää vuorostaan liian kuivaksi pidemmällä käytöllä. Toivoisin vielä joskus pärjääväni yhdellä shampoolla, mutta nyt olen kokenut toimivimmaksi vaihdella hoitavampien ja enemmän pesevien tuotteiden välillä.

Xhex0879 Mites tervashampoo? Siihen mä usein palaan kokeilukausien jälkeen. Mulla tarvii sen oheen olla joku kosteuttavampikin shampoo, sillä pidemmällä aikavälillä tuntuu vähän kuivattavan päänahkaa, mut tervashampoilla ainakin ite koen saavani puhdasta jälkeä.  :)
Viimeksi muokannut purppura, 16 Tammi 2018, 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja evergreen »

purppura kirjoitti: Mä en tiedä onko edes olemassa luokitusta pintakuiva sekaiho päänahan kunnosta, mutta ite oon mieltänyt päänahkani sellaiseksi
Onhan se nyt ihan normaalia, että kaikkien iho ja hiukset tarvitsevat kosteutta, vaikka rasvaiselta iholta pitäisikin saada pestyä se tali pois. Ihan varmasti voitaisiin tehdä pesuaineita, jotka poistavat suht tehokkaasti rasvaa mutta auttavat pitämään vähän kosteutta (siis vettä). Tää on vaan ollut yhtä öljybuumia vuosikaudet ja kaikenlaista huttua öljyillä tasapainottamisesta, niin ei sellaista ole ollut tarjolla. Mullakaan ei ole mitkään rasvaa valuvat hiukset, vaan vahamaista talia tuottava iho jolta on pestävä päivittäin rasva pois (muuten -> seborrooinen ekseema) mutta eivät munkaan iho ja hiukset kosteudenriistosta mitenkään parane. Erityisesti hiuksissa on oltava kosteutta että olisi yhtään voluumia ja kiiltoa, muuten se on vain ohut, likaisen värinen, vaikeasti hallittava piiska. Mutta yritäpä tätä saavuttaa ilman että iholle tai edes hiuksiin joutuu mitään rasvaista tai edes liian heikosti pesevää niin että oma tali kertyy...

Mulla on nyt kyllä suuria toiveita Fructisin uuden aloe-shampoon varalle. Tää lähestyy kovasti sellaista sisältöä, jota olen hyvin pitkään odottanut. (Tää on täällä nimellä Hydra Aloe, mutta suomalaisissa hakutuloksissa näkyy Tokmannin kuvissa nimellä Aloe Quencher.) Tässä on hyvin rasvaa poistava ALS, ei rasvoja, ei polykvaterniumeja eikä silikoneja, mutta aloegeeliä ja glyseriiniä kosteuttamassa. Voi hyvin olla että glyseriini, aloe ja kationinen guarkumi ovat mulle liian kosteuttavia pidemmällä aikavälillä nekin, mutta toivon että tää menestyy ja samalla reseptillä tulisi jotain vielä kevyempää rasvoittuvalle päänahalle. Toistaiseksi kyllä tykkään kovasti tästäkin (paitsi tuoksun osalta). Yritän laittaa näistä jotain markettituoteketjuun. Purppura, harkitse tän testausta!
1cFii, oma väri.
purppura
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1735
Liittynyt: 28 Touko 2006, 11:36

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja purppura »

Ooh, kuulostaa lupaavalta toi Fructisin Aloe-shampoo! Täytyy pitää mielessä, kun seuraavan kerran lähden shampoo-ostoksille, kiitos vinkistä evergreen!  :)

Kisumirri
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Syys 2011, 13:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja Kisumirri »

Pitkästä aikaa täällä käymässä, vissiin vuosi-pari vierähtänyt  :o

Kävin vaalentamassa tukkaa ja nyt etsin kosteuttavaa shampoota ja hoitoainetta.
Mulla on pitkät ja kohtuullisen paljon tukkaa. Mitä suosittelisitte?
bubbs
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1504
Liittynyt: 20 Marras 2013, 02:48

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja bubbs »

Oon viime aikoina käyttänyt silikonittomia ja runsasöljyisiä hoitoaineita (ja shampoitakin). Tuntuu, ettei tukka kuivu ikinä. Johtuuko silareitten puutteesta?
purppura
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1735
Liittynyt: 28 Touko 2006, 11:36

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja purppura »

^ Saatan olla ihan väärässä, mutta mielestäni tuo tarkoittaa, että sun hiukset on vaan kosteutetummat eli paremmassa kunnossa.
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja Triina »

^Juuri noin kuin purppura sanoi, että viittaa enemmänkin siihen, että hiukset ovat hyväkuntoiset. Hauraasta ja suomut auki olevasta kosteusköyhästä hiuksesta vesi haihtuu paljon nopeammin.
Painted Lady
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1537
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 22:33

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja Painted Lady »

Minulla hiukset kuivuu sitä hitaammin, mitä enemmän käsitellyt (huonommassa kunnossa) ne ovat. Useaan kertaan käsitellyt hiukset kuivuivat itsekseen noin kahdessa-kolmessa tunnissa. Kun leikkasin hiukset n. lob-mittaan, lähes käsittelemättömät hiukset kuivui n. puolessa tunnissa.
bubbs
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1504
Liittynyt: 20 Marras 2013, 02:48

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja bubbs »

^Ehkä se vähentynyt pituus sitten?

Mun hiukset on tosi tiheät ja lähtökohtaisestikin hitaat kuivujat, mutta aiemmin tuntui, että parin-kolmen tunnin jälkeen sai laittaa yötä varten kiinni. Nyt kun laittaa vastaan ajan jälkeen, on aamulla yhä märkä tukka.

No, arvio paremmasta kunnosta kuulostaa silti hyvältä.
Painted Lady
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1537
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 22:33

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja Painted Lady »

^Ei selity hiusten lyhenemisellä tämä. Kuivumisaika ei pidentynyt hiusten kasvaessa ennen kuin hiuksiin tehtiin uusia niitä rasittavia käsittelyjä.
enna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 20:16

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja enna »

Minusta se menee painted Ladyn kuvaamalla tavalla. Esim. jos joku on ihan täydellisesti puhkiblondaamalla pilannut hiuksensa, siis niin että ne ovat ihan sellaista venyvää ja katkeilevaa, niin sellainen tukka ei meinaa kuivaa millään. Eli tuolla "hyvä kunto" -logiikalla sellaisen tukan pitäisi kuivaa hetkessä. Toki se nyt on ihan ääripäästä oleva tilanne.

Itse olen huomannut, jos öljyjä käyttää niin paljon ettei se peseydy kunnolla pois, niin tukka voi jäädä sen verran öljyiseksi että siitä tulee sellainen "märkä tukka" -fiilis.
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

Meinaan näitä kaupan pahvipaketteja... onko se se väriaine, mikä kiillon tuo vai hoitsikka? Onko se jotain supervahvaa hoitista?
Vastaa Viestiin