Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

^
Harmi, että ei toiminut. Pelkään pahoin, että ei mullakaan shampoopalat toimi. Olen nyt kokeillut etikkahuuhtelulla 3 kertaa, vähän eri vahvuisella etikkaliuoksella, eikä se auta. Hiukset vaan on lähmässä jälkikäteen. Mulla on 4 erilaista shampoopalaa, eli varmaan kokeilen nuo muutkin, vaikken kyllä usko, että se vaikuttaa asiaan ratkaisevasti. Alkaa mullakin kärsivällisyys loppua.

Tavallisella palasaippualla olen saanut ihan hyviä pesutuloksia hiuksiin, mutten sitten tiedä, kuivattaako ne liikaa pitemmässä käytössä.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
vaahtera3
Haiven
Haiven
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 18:56

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja vaahtera3 »

Oma tuntuma on, että flown palat lähmäävät pahiten. Tosin paloja voi hyvin käyttää, jos pesee aina välillä tavallisella shampoolla. Palalla kuitenkin saa selkeästi tuuheutta tukkaan. Hyviä paloja on itselle ollut esim. iherbin jr liggetsin palat. Nyt käytössä ebaysta tilattu funky soapin nettle/marshmallow root-pala ja on sopinut hyvin tähän mennessä. Taidan tilata jatkossa näitä, vaihtoehtoja löytyy varmaan loppuelämän tarpesiin saakka.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

Marie Corelli kirjoitti: Haulla löytyi vähän kokemuksia oliiviöljysaippuasta hiustenpesussa. Onko kokemuksia, miten se toimii pitemmällä aikavälillä? Ei varmaan jätä hiuksiakaan rasvaiseksi, koska ainakin iho jää sillä hyvin puhtaan tuntuiseksi.
Pitihän tuota kokeilla. Käytössäni on Oliva-saippua ja sain sillä kunnon lähmätukan. Ryhtiä kyllä tuli, mutta ei tuntunut puhtaalta. Pesen jatkossa sillä pelkästään ihoa.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

Uskomatonta, mutta kyllä palashampoissa vaan on isoja eroja (en voinut uskoa ennen kun itse kokeilin ;) ). Hankin testiksi Nurmen hamppuöljy-shampoopalan, ja sillä tulee puhtaan tuntuiset ja näköiset hiukset (käytössä myös etikkahuuhtelu)!&nbsp; <3

Edelleen hiusharjaan jää vähän nöyhtää, mutta päätin, että se ei haittaa, koska muuten homma toimii. Miten teillä muilla palashampoiden käyttäjillä, eikö teillä jää sitä nöyhtää harjaan ollenkaan?
Viimeksi muokannut -j-, 21 Loka 2016, 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mena »

-j- kirjoitti: Uskomatonta, mutta kyllä palashampoissa vaan on isoja eroja (en voinut uskoa ennen kun itse kokeilin ;) ). Hankin testiksi Nurmen hamppuöljy-shampoopalan, ja sillä tulee puhtaan tuntuiset ja näköiset hiukset (käytössä myös etikkahuuhtelu)!&nbsp; <3
Toi Nurmen hamppuöljyshampoopala on kyllä <3, siirryn varmaan siihen itsekin takaisin kun ainoa päänahalleni sopiva nestemäinen shampoo mentiin muuttamaan tosi paljon huonompaan suuntaan. Reilu pullollinen on vielä tuota shampoota jemmassa, sen jälkeen varmaan siirryn Nurmeen. Käyttelin tuota hamppuöljypalaa viime keväänä ja tykkäsin kyllä kovasti, ensimmäinen pala joka pesi kunnolla kuitenkaan kuivattamatta eikä tehnyt lähmää. Huono puoli vaan että se pala kului mulla kuukaudessa loppuun (no okei pesin reissussa myös kroppani sillä mutta silti kului tosi nopeasti, pehmeä pala kun on).
Onko joku kokeillut muita Nurmen paloja hiusten pesuun? Mulla on nyt käsisaippuana Nurmen vuohenmaitosaippuapala. Siitä lähtee sellaista jännää "raetta" jonka takia en ole uskaltanut kokeilla sitä päähäni. ::)
elyse
Haiven
Haiven
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Tammi 2012, 19:54

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja elyse »

Joskus vuosi sitten kyllästyin ihan totaalisesti shampoopaloihin ja siihen jatkuvaan lähmään ja säätämiseen. Käytin sekä Flown, Nurmen että Lushin paloja, joista mikään ei eri syistä pitkässä käytössä sopinut mulle. Jäi kuitenkin ikävä sitä tuuheutta, minkä ne toi, joten päätin&nbsp; taas pitkästä aikaa yrittää kun eksyin etsyn petolliseen maailmaan. Tilasin muutaman Aromawakening palan ja&nbsp; <3 <3 <3 Nyt oon jonkin aikaa käyttänyt Hemp & Honey shampoopalaa ja se on ihan huippu! (tilasin samalla myös Moroccon mintin ja Gypsy rosen, mut niitä en oo vielä kokeillut) Välillä öljyän hiuksen pesut edeltävänä iltana khadin tai auromeren hiusöljyllä, koska päänahka on etenkin näin talvella tosi kuiva. Toivon todella et lähmä ei tälläkertaa enää palaa!
1bMiii

hiukset nyt: lantiopituus, oma tummanruskea väri + vaaleat latvat
Nemilie
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Loka 2012, 16:04

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Nemilie »

Hiustenhoitoni eli pitkää hiljaiseloa, jonka aikana tein rutiineiksi muuttuneet asiat mutten mitään ekstrahoitoa siihen päälle. Tukka kasvoi, mutten oikeastaan kiinnittänyt asiaan huomiota. Luulin jo, että päiväni hiushihhuloivana juureksena ovat ohi, MUTTA nyt olen innostunut shampoopaloista. ;D Flown punatukka odottaa jo pesupäivää, luin tämän ketjun läpi kun olisi pitänyt lukea tenttiin ja nyt luen long hair communityn shampoopalaketjua. Joudun suunnilleen istumaan käsieni päällä, jotten tilaa kaikkia mahdollisia palashampoita. Aion nyt ensin kokeilla, miten tuo punatukka käyttäytyy ja jos se ei toimi, otan kokeiluun jonkun muun. Kamalaa tuskaa tämä harvoin peseminen, kestää niin kauan testata uusia asioita. ::) CV:n paloja haluaisin kovasti testata, ja löysin hollantilaisen nettikaupan (Louland), joka myy niitä ja postittaa myös Suomeen. Halvemmat postikulut! ;)
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

Täytyy raportoida, että Nurmen palashampoon lisäksi myös afrikkalainen musta saippua puhdistaa mun hiukset hyvin :) Musta saippua on hajuton ja erittäin neutraali, pesee jopa narskuvan puhtaaksi. Nurme ei pese narskuvaksi. Tykkään Nurmesta ehkä enemmän <3
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Nemilie
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Loka 2012, 16:04

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Nemilie »

Nyt on testattu punatukka-shampoopala. Vaahdotin tyven kahdesti ja latvat kerran, tein etikkahuuhtelun ja laitoin vielä hetkeksi faith in naturen kookoshoitista. Seuraavaksi aion kokeilla ilman hoitoainetta. Olin varautunut kauheaan lähmäkatastrofiin, mutta tukasta tuli puhdas ja ihanan tuuhean näköinen. :l Se ilo ei tosin kauaa kestänyt, koska tyvi latistui yön aikana. Hiukset tuntuvat kuitenkin pysyvän puhtaana kauemmin kuin sulfaatittomalla shampoolla.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

Marie Corelli kirjoitti:
Marie Corelli kirjoitti: Haulla löytyi vähän kokemuksia oliiviöljysaippuasta hiustenpesussa. Onko kokemuksia, miten se toimii pitemmällä aikavälillä? Ei varmaan jätä hiuksiakaan rasvaiseksi, koska ainakin iho jää sillä hyvin puhtaan tuntuiseksi.
Pitihän tuota kokeilla. Käytössäni on Oliva-saippua ja sain sillä kunnon lähmätukan. Ryhtiä kyllä tuli, mutta ei tuntunut puhtaalta. Pesen jatkossa sillä pelkästään ihoa.
Kokeilin nyt samaa oliiviöljysaippuaa etikkahuuhtelun kanssa ja tällä tavalla ei tule lähmää. Toimii hyvin. Jännä, miten tuo saippua vaahtoaa ensin hyvin ja sitten katoaa hiuksiin. Yksinään sillä tulee nahkean tuntuinen sotkutukka, kuivana lähmäinen. Kyllä tämä voi shampoopesun korvata.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
huisku
Haiven
Haiven
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Touko 2017, 12:33

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja huisku »

Edit: Kirjoitin tämän viestin mielestäni kasvattajien ketjuun, mutta ylläpito on ilmeisesti siirtänyt sen sopivampaan ketjuun. En siis aiemmin löytänyt tätä ketjua joten siksi viesti on hieman omituinen :D



En ole lukenut ketjua sen kummemmin eli sori jos viestini on täynnä itsestäänselvyyksiä tai vanhoja juttuja. Itse leikkasin joku aika sitten lapaluupituisen reuhkani lyhyeksi ja olen nyt aloittanut vähän niinkuin puhtaalta pöydältä.

Olen joskus vuosikausia sitten kokeillut Flow-kosmetiikan (silloinen Vihreä kosmetiikka) shampoopalaa, käytin sitä ihan sellaisenaan jonkun tavallisemman hoitoaineen kanssa ja melko pian totesin inhoavani kyseistä shampoota. Sittemmin olen tajunnut, että kyseinen tuote on kaukana nykyaikaisesta shampoosta ja on lähempänä vanhanaikaista saippuaa. Eli vaikka se ei kuivata hiuksia ja päänahkaa samaan tyyliin kuin nykyaikaiset shampoot, sen ph on reippaasti emäksinen ja sen oikeaoppinen käyttö vaatisi happaman huuhtelun jälkeensä. Tätähän Flow-kosmetiikka suosittelee lähinnä sivulauseessa tai nopeuttamaan hiusten "tottumista" uuteen shampooseen, mutta oikeasti ei korosta miten tärkeä hapan huuhtelu oikeasti on.

Nyt siis kun leikkasin tukkani lyhyeksi, päänahka oli kuiva ja oli helppo aloittaa alusta, otin käyttöön tuollaisen palashampoon(saippuan) ja happaman huuhtelun (maustemitallinen eli 1 ml sitruunahappoa nokkapulloon ja vettä täyteen). Vaahdotan kevyesti, huuhtelen, valutan nokkapullollisen hiuksiin ja päänahkaan ja huuhtelen tukan vielä pää alaspäin viileällä vedellä. Hoitoainetta en ole käyttänyt.

Ja täytyy sanoa että tukkani ei ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa! Olen tällä linjalla mennyt nyt pari kuukautta enkä ole löytänyt päästäni yhden yhtä viisi- tai edes kaksihaaraista, hiukset siis leikkasin juuri ennen kuin aloitin hiusten pesun tällä tyylillä. Ennen latvat alkoivat räjähdellä jo viikon-parin kuluttua leikkauksesta.

Voin siis lämpimästi suositella tuon tyyppistä pesua, mutta tosiaan tuo hapan huuhtelu on ihan ehdoton. Pelkkä emäksinen saippua avaa hiussuomuja ja jos niitä ei sulje happamalla, seurauksena on takkua ja mahdollisia vaurioita.
Viimeksi muokannut huisku, 03 Loka 2017, 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FairyC
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 263
Liittynyt: 04 Touko 2011, 10:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja FairyC »

Ostin nyt testiin Vuohelman Shea&Hunajamaito shampoopalan ja täytyy sanoa, että tämä ensimmäinen pesukokemus oli ainakin miellyttävä. Vaahtosi hyvin, tuntui pesevän hyvin ja hiukset eivät ainakaan vielä tunnu lähmäisiltä. Käytin kyllä etikkahuuhtelua. Hiukset tuntuvat nyt sileiltä ja jänteviltä. Pitää ehdottomasti jatkaa tätä kokeilua.
Horros
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1878
Liittynyt: 04 Touko 2010, 22:48

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Horros »

Mulla on ollut lähmäongelmia sekä Flow- että Nurme-shampoopalojen kanssa etikkahuuhteluista huolimatta, joten olen jämähtänyt käyttämään Lushia, mikä on kyllä ihan hyvä vaihtoehto, mutta suosisin mieluummin ekologisempia ja kotimaisia toimijoita.

Kuulin Famo-kosmetiikan shampoopaloista, ja päätin antaa mahdollisuuden. Käytössä on ollut kamomilla-shampoopala, ja pari kertaa on tullut lähmä, kun ei ole vaahdottanut perusteellisesti. Silloin, kun kiinnittää huomiota siihen, että vaahdottaa ja hieroo oikein antaumuksella, pesutulos on ollut narskuva ja hyvä.
Ostin omani it's pure-kaupasta (ent. Punnitse ja säästä), netistä paloja saa näköjään täältä.
Kiinnostaisi kokeilla myös saman valmistajan hoitoainepaloja, joita on jopa kolmea erilaista. Omat hiukseni ovat niin kuivat, että tuo Takki voisi olla varmaan sopivin.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

Muokkasin tätä viestiäni, löysin tänään vastauksen kysymykseeni tästä ketjusta. Eli kyse oli Chagrin Valleyn sampleista ja montako niitä mahtuu yhteen kirjekuoreen, ilmeisesti 16 kpl.

ETA. Aion antaa Flown shampoopaloille uuden mahdollisuuden, koska mulla on niitä monta jo ennestään, mutta en tiedä, tuleeko tästä mitään. Ekan pesun jälkeen oli suht ok. Nyt toisen pesun jälkeen on taas saippualähmää hiuksissa. Yritin todella huolella vaahdottaa koko hiukset, kaksi kertaa, ja käytin etikkahuuhtelua. Olen aika skeptinen sen suhteen, voiko lähmävaihe "mennä ohi".
Viimeksi muokannut -j-, 20 Joulu 2017, 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
FairyC
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 263
Liittynyt: 04 Touko 2011, 10:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja FairyC »

Famo Piparminttupala ja hoitoainepala Takku kokeiltu. Pala ei vaahdonnut yhtä hyvin kuin Vuohelma, mutta pesi puhtaaksi. Hoitoainepala teki hiukset todella silkkisiksi. Ensi kerralla pitää olla tarkempi annostelussa, kun tuntuu, että hiukset jäi vähän liiankin hoidetuiksi. Positiivinen kokemus ja jäävät kyllä käyttöön.&nbsp; :T
Vastaa Viestiin