Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

Shinea kirjoitti: Heissan, shampoopalalliset vertaiseni!

Tulin tänne päivittelemään (heh) kokemuksiani Flown brunettien shampoopalasta.

Peseskelin hiuksiani shampoopalalla noin parisen viikkoa, jonka aikana lähmäisyys selvästi hävisi ja käsittelemätön osa hiuksistani tuli ihanan ilmaviksi. Mutta mitä tapahtuikaan käsitellylle osalle? Hiukseni ovat siis suunnilleen mid backista lähtien tuhannen kertaa vaalennetut ts. kokeneet hiusten helvetin. Ensiksi vaikutti sille, että shampoopala vahvistaisi myös latvoja, mutta toisin kävi parin viikon kuluttua. Latvat muuttuivat miltei palaneen näköisiksi ja todella hamppuisiksi. Osaa leikkasin veks, osaa sain pelastettua jonkin verran öljyillä ja Bed Headin korjaavalla hoitiksella. Mitä taivaan tähden tapahtui, en ymmärrä vieläkään, mutta shampoopala lensi roskiin. Bonuksena vielä valtaisa hiustenlähtö, unohdin aivan mainita.
Palaan vuosia vanhaan viestiin...
Mulle tuli mieleen, että jos on aikaisemmin pessyt + hoitanut aineilla, joissa on silikonia tai jotain muuta öljyä, keratiinia tms, joka silottaa vahvasti hiuksen pintaa ja paikkaa rakennevaurioita, niin parissa viikossa ne "meikkaavat" aineet on peseytyneet pikkuhiljaa pois, ja silloin hiusten todellinen kunto on tullut esille. Eli luulisin, että shampoopala ei niinkään ole kuivattanut tai tuhonnut käsiteltyä osaa hiuksista, mutta se ei myöskään ole sisältänyt mitään näitä "meikkaavia" ainesosia.
Ajatuksia?

Mulla tapahtui ihan vahingossa vähän aikaa sitten siirtyminen shampoopalaan, kun käytin hetken mielijohteesta matkalta ostettua "luomu"saippuaa hiuksiinkin. Ei mitään lähmää, eikä mitään ongelmia. Hyvin pesi. Laitoin hoitoaineet saippuan jälkeen kuten normaalistikin. Olen aikaisemmin pessyt Urtekramin / Bentleyn shampoolla.

Edit. Kyseessä siis ihan tavallinen saippua, ei ole virallisesti shampoopala.
Viimeksi muokannut -j-, 15 Huhti 2016, 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mena »

Ostin Prismasta jollain eurolla ihan saippuakotelon, siinä on pohjassa raidat ettei koko pala makaa pohjaa vasten. Kotona säilytän palaa Tigerista ostetun alustan päällä että kuivuu kunnolla ja tuosta saippuakotelosta tonkiminen on jotenkin ärsyttävää. Eikä mömmöönny. :)
mingtang
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 981
Liittynyt: 14 Marras 2006, 20:36

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja mingtang »

Edelleen innostunut SOLA-saippuasta ja muista luomusaippuoista hiustenpesussa. Mulla on runsas tukka ja öljyinen, joten saa aika tuhdit aineet olla että tulee puhdasta.

SOLAn lisäksi Emma Noelin marseillesaippua ja Ekolosta ostettu halpa Olive-saippua ajavat näköjään saman asian ;)

Puhas, ilmava tukka pesun jälkeen. En tarvitse edes hoitoainetta ja pitkä tukkani  selviää aivan hyvin sitä. Turhat kokeilut luomushampoilla jäävät historiaan! Ainoa, jossa luomuun en yllä, on kynsilakka.
Aknearpinen, rosaceaa, öljyinen & herkkä ikääntyvä iho.Hiukset pitkät. Silmät vihreät.

TOP: Colours Caramel,  Lavera, Nuxe, LilyLolo, Emani, REN, Bion
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mena »

^ Kiitos vinkistä, mulla taitaa olla just toi Emma Noelin marseillesaippua käsisaippuana. :3 Olen pessyt parina päivänä sillä kasvotkin ja fiilis on aika neutraali, eli ei ole tullut mitään ihoreaktioita tai mitään huomattavaa "oiretta".

Harmikseni mulle iski nyt kuukauden kohdalla lähmä tosta hamppuöljyshampoopalasta. Onkohan tämä ohimenevä vaihe? En voi kuitenkaan pestä päivittäin, koska sitten tulee hilsettä ja päänahka kuivuu liikaa. Joka tapauksessa päätin nyt sittenkin ottaa tavallisen shampoon reissuun mukaan varmuuden vuoksi. Pöh.
Mimi
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 301
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 11:44

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mimi »

rhoda kirjoitti: ^ ja ^^ pystyttekö jotenkin estämään palan mömmööntymisen/sulamisen pesukertojen välillä? Vaikka annan palan kuivua kunnolla, se ehtii silti takertua alustaan raivostuttavalla tehokkuudella.  :#
Mikä pala siulla on? Itsellä Flow kehäkukka eikä takerru mihinkään mutta silloin kun oli muistaakseni brunette se liimautui purkkiin herkemmin. Kehäkukka pala on jotenkin kovempi ja toinen möhnääntyi käsiinkin herkästi joten pehmeys voi saada sen aikaan enkä tiedä mikä siihen auttaa :/
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Triina »

Itselläni on Lushin palashampoiden kanssa mömmööntymisongelmaa. Pidin niitä alkuun suihkun kiinteän väliseinän päällä, mutta jättivät ikävää tahmaa kaakelipintaan, joten nyt ne kuivuvat keraamisessa saippua-astiassa, jonka pohjassa on kohoraidat. Sekään ei ole optimaalisin -- kaikkein paras idea oli jättää pala kuivumaan Tangle Teezerin päälle  :D Vaihdoin TT:n talvella uuteen ja siirsin vanhan tähän tarkoitukseen, mutta nyt en ole löytänyt sitä enää mistään. Käytössä olevan harjan kanssa ei onnistu, mutta jos on muuten viraton muovipiikkinen harja, niin sen päällä kuivuu ilman alustaan tarttumista, ohuet piikit ovat pinta-alaltaan niin minimaaliset  :) Reissukäytössä tämä ei tietenkään toimi.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Jos jostain (yleensä halpahalleista...) onnistut löytämään tällaisen saippuanalusen niin suosittelen! Omat Lushin saippuat ja shampoot on pysyneet tuollaisilla todella hyvässä kunnossa. Samoin kaikki muutkin palat tietysti.
Kuva
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mena »

Mulla lähmävaihe menikin ohi reissussa ja kanniskelin turhaan mukana tavisshampoota ja kirosin kun joka kerta joku nestemäisistä pulloista vuoti pesupussukkaan.
Mulla on tuon Tigerista ostetun muovisen alustan lisäksi myös tällainen seinään kiinnitettävä teline joka on oikein mainio saippuapalan säilytykseen niin kauan kuin pala on aika iso. Pitäisi varmaan tuunata tohon pohjaan tiheämpää ritilää tms niin ei tippuisi pienempi saippua niin helposti läpi. Säilytänkin tällä hetkellä käsisaippuapalaa tuolla Tigerin alustalla ja shampoopalaa seinätelineessä.

Nyt mä kokeilen pestä pääni tuolla marseillesaippualla koska Nurmen pala vetelee viimeisiään (olen pessyt sillä pääni n. joka toinen päivä ja kropan melkein joka päivä eli kestää mun käytössä vajaa 2kk) ja pääsen vasta viikon päästä keskustaan ostamaan lisää.

Tilasin myös Dr. Bonnersin palasaippuan testattavaksi mutta se ei ole vielä saapunut.
Avatar
Jenn
Haiven
Haiven
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 21:52

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Jenn »

Oisko kellään mitään tietoa/kokemusta saippuashampoon vaikutuksesta hiustenkasvuun? Itselläni on vähän sellainen viba että tukka kasvaa nopeammin paloja käyttäessä, aina parin kuukauden käytön jälkeen on ohimoilla uutta untuvaa. Mutta voihan se olla yhteensattumaakin.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

Haulla löytyi vähän kokemuksia oliiviöljysaippuasta hiustenpesussa. Onko kokemuksia, miten se toimii pitemmällä aikavälillä? Ei varmaan jätä hiuksiakaan rasvaiseksi, koska ainakin iho jää sillä hyvin puhtaan tuntuiseksi.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
rhoda
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 614
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 09:07

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja rhoda »

^ Mulla se kuivatti ja sähköisti hiuksia jatkuvassa käytössä.
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

Mulla on ongelma shampoopalan kanssa. Ostin Flown kosteuttavan sitruunaruohopalan ja eka pesu oli ok, mutta sen jälkeen hiukset on aina jääneet lähmäisiksi. Ne ei vaan puhdistu, vaikka miten koitan saada vaahtoa joka paikkaan ja eilen kuurasin pituudetkin ihan kunnolla. Silti ei toimi. Juuret puhdistuu, mutta pituudet jää lähmäisiksi.

Mikähän tässä mättää? Onko shampoopaloissa niin paljon eroja, että kannattaa kokeilla toista palaa? Mulla on myös se Flown sekasäkki, siellä on ainakin 3 muunlaista palaa.

Hiukseni ovat pitkät (n. classic), osin vaalennetut, kokonaan ellutut ja luonnonkiharat, eli en myöskään haluaisi pestä niitä liian tehokkailla aineilla, etteivät kuivu hampuksi.

Toinen kysymys liittyy hoitoaineisiin, olen tottunut laittamaan aika paljon ja tehokkaita hoitoaineita, hiustyypistäni johtuen, tosin käytän vain luonnonkosmetiikkaa (ei siis silikoneja). Toimiikohan hoitoaineiden käyttö palashampoiden kanssa..? Olen ajatellut kokeilla hoitoaineiden sijaan etikkahuuhtelua, onko kenelläkään kokemusta, voisiko se riittää yksinään, ilman hoitoaineita, tällaiselle hiustyypille?
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
rhoda
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 614
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 09:07

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja rhoda »

^ Vaikuttaa siltä, että shampoo ei huuhtoudu kunnolla hiuksista. Palat ovat sen verran tehokkaita, että kannattaa huuhdella huolellisesti. Etikkavesi on tuohon hyvä täsmäase. Vältä kuitenkin viruttamasta sitä ihan juuriin, koska se saattaa nopeuttaa rasvoittumista.

Vaalennettuun hiukseen voi olla hyväkin käyttää hoitoainetta lopuksi. Mulla oli vaaleita raitoja kun aloitin paloilla puljaamisen ja pituudet/latvat olivat melko tikkuiset ja sähköiset kun en älynnyt käyttää hoitoainetta.
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

^Kiitos vastauksesta!
Kuulostaa loogiselta, että ei huuhtoudu kunnolla, mistään muiden aineiden jäämistäkään tuskin voi olla kyse, koska eka pesu tuotti ihan puhtaat hiukset.
Yritin huuhdella hiukset kyllä erittäin hyvin, mutta ensi kerralla kokeilen etikkaa :)

ETA.
Sain nyt luetuksi koko ketjun läpi ja aika selvästi on kyse siitä, että mun hiuksiin jää saippuaa. Aina pesun jälkeen hiusharja on täynnä sellaista nöyhtää, jota ei ole ennen ollut. Olisi kiva jos shampoopalat alkaisi toimia mun päässä esim etikalla.

ETA. Eka etikkahuuhtelu takana, ehkä se vähän paransi tilannetta, mutta ei paljon. Pitää jatkaa kokeiluja ja mahdollisesti vaihtaa shampoopalaakin toisenlaiseen :-/ Sahmpoopala on vienyt muuten ihan älyttömästi elumenista väriä pois!! En tiennyt että tämmöinen on edes mahdollista.
Viimeksi muokannut -j-, 14 Loka 2016, 09:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
mingtang
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 981
Liittynyt: 14 Marras 2006, 20:36

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja mingtang »

Mä lopetin shampoopalatestailut kun pidemmällä aikavälillä tukkaan tuli paha lähmä. Etikkaa kokeilin, mut en jaksanut enää seurata mitä vaikutuksia. Nyt kombo Tresemme naturalia ja luonnonmukaisia nestemäisiä  shampoita vuorotellen...
Aknearpinen, rosaceaa, öljyinen & herkkä ikääntyvä iho.Hiukset pitkät. Silmät vihreät.

TOP: Colours Caramel,  Lavera, Nuxe, LilyLolo, Emani, REN, Bion
Vastaa Viestiin