Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
piste
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 10:53

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja piste »

No, nyt on ensimmäinen pesukerta takana. Olin tosi yllättynyt shampoopalan koosta! Olin sillee WUT, näinkö pieniä ne on! :o Sit mua rupes naurattamaan. Mutta joo, ostin sitte sen Untuvikko vauvasaippuan, monestakin syystä:
- lyhyempi INCI kuin niissä varsinaisissa shampoopaloissa
- jos ei toimi niin voin käyttää sen suihkusaippuana kropalle
- se oli vaan niin hellunen nimi ;D

Nyt mun hiukset on puolikuivat. Takaa täysin kuivat mutta otsis on märkä. Kävin kattomassa peilistä niin nää on kyllä tosi kivan näköset (kuivat kohdat)! Ja tuntuu pehmeiltä. Mä kyllä aion ehdottomasti jatkaa tän käyttöä, mikäli tälläset tulokset jatkuu. :l Päivitän tähän viestiini joka päivä tilanteen.
edit. PÄIVÄ II: eli eilen pesin tukan, nyt on edelleen puhdas. Ei ole tahmea tai rasvainen. Näin mulla on yleensäkin kun hiukset pesen.
PÄIVÄ III: Sama kuin äsken.
PÄIVÄ IV: Aamulla oli samanlaiset kuin edellä mainittuina päivinä, mutta jossain iltapäivällä hiuksista tuli rasvaset O_O Yritän nyt kuitenkin sinnitellä, koska huomenna pääsen pesemään tukan.
PÄIVÄ V: Rasvaset hiukset edelleen. Onneks pääsin tänään pesemään hiukset ♥
Viimeksi muokannut piste, 05 Maalis 2013, 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gekko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 652
Liittynyt: 21 Syys 2011, 08:58

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Gekko »

Palat on kyllä käytössä todella riittoisia, vaikka näyttävätkin pieniltä. Ainakaan minulla ei mene yhdellä pesukerralla kuin maksimissaan pari grammaa ainetta - kyllä, olen friikki ja olen punninnut. :)

Pon98, mulla sama juttu etten voi ihan jatkuvasti käyttää palaa, vaan väliin on pakko pistää jotain muuta, sitten toimii taas. Alkaa lähmääntyä muuten liikaa, mutta yksi pesu jollain muulla ja taas pelaa.


Haluaisin siirtyä enemmän palojen sekä yrttien käyttöön, joten yritän nyt vähän ahkerammin muistaa käyttää nestemäistä shampoota, jotta saisin niitä kuluteltua pois, eikä sitten uusia tilalle. Voin kuvitella että olisin oikein tyytyväinen vain palat, yrtit, sooda ja satunnainen CO -linjalla. Nestemäistä shampoota tulee nykyisellään käytettyä ehkä kerran kuussa, joten ei ehkä ihme ettei pullot oikein vaju.
Hennatut vyötärömittaiset hiukset 1b M ii.
mar.ia
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 143
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 14:52

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja mar.ia »

Mun shampoopalojen käyttö tyssäsi, ainakin hetkeksi. Ensimmäisestä käyttökerrasta kirjoitinkin - toisella kerralla kokeilin etikkahuuhtelua ja se toimi! Hiukset tuntui todella pehmältä jopa vähän kärsineistä latvoista, mutta olivat silti tuuheat ja rasvoittuivatkin vasta kolmen päivän päästä (normishampoolla joudun pesemään joka päivä, kuivashampoon kanssa joka toinen päivä). Seuraavalla kerralla latvat jäivät vähän lähmäisiksi, ja viimeisellä yrityksellä hiukset tuntui tahmeilta juuresta latvaan. Seuraavan kerran käytin shampoota.

Onko joillakin toiminut tuo toisinaan shampoolla ja toisinaan shampoopaloilla pesu? Varmaan itsekin yritän seuraavaksi sitä, vaikka joka kolmas pesu shampoolla, oli sen verran hyvä se tulos palalla <3
Viimeksi muokannut mar.ia, 02 Maalis 2013, 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1b/F/ii
iHerb-alekoodi: UTI515
Painted Lady
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1537
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 22:33

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Painted Lady »

Täälläkin taisi palashampoolla peseminen tyssätä heti alkuunsa. Pesin viime viikolla kerran hiukset Ma Provencen palashampoolla ihan testausmielessä. Silloin lopputulos oli ihan ok, mutta käytinkin hoitoainetta shampookäsittelyn jälkeen, vaikka ohjeen mukaan se ei olekaan tarpeen. Tänään aamulla päätin kokeilla palashampoota uudemman kerran ja tällä kertaa vielä ilman mitään hoitoaineita tai muotoilutuotteita. Pesuvaiheessa kiinnitin huomiota, miten hiuksia sai huuhdella todella kauan ennen kuin huuhteluveden seassa ei ollut enää vaahtoa. Tämä oli mielestäni aika yllättävää, koska laitoin shampoota hiuksiini todella vähän ja pesuvaiheessa tuntuikin, ettei shampoota ollut riittävästi.

Annoin hiusten kuivua kaikessa rauhassa (4 tuntia). Lopulta kuivuttuaan hiukset näytti tuuheilta ja tuntui pehmeiltä vaikka olikin normaalia pörröisemmät. Pitkä kuivumisaika ja huono huuhtoutuvuus vielä menettelee, vaikkei ne mitenkään innosta jatkamaan tämän shampoon käyttöä. Lopullinen stoppi kokeilulle tuli nyt illalla. Päänahka kutiaa ja on täynnä tulehtuneita näppylöitä. Tunne on minulle tuttu, mutta yleensä vasta silloin, kun hiusten pesuväli on venähtänyt liian pitkäksi. Moni valittaa tälaisesta tunteesta silikonipitoisten shampoiden jälkeen, mutta minulle ne ei ole ikinä aiheuttaneet tällaista helvetillistä kutinaa ja paukamia.
Mindie
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 372
Liittynyt: 03 Tammi 2008, 15:14

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mindie »

Minäkin ostin nyt eilen vihdoin ensimmäisen palashampooni! Olen tätä ketjua seurannut sivusta aina välillä ja ollut kiinnostunut palashampoon kokeilusta aina kausittain &nbsp;:)

Ostin Flow kosmetiikan teepuu-shampoopalan, koska päänahkani on alkanut rasvoittua viimeaikoina vielä normaaliakin enemmän, ja lisäksi se kutisee aina ajoittain. Tuossa ihan äsken pesin sitten hiukset ensimmäistä kertaa tuolla, ja se tunne pesun jälkeen on aika jännä, kun hiukset ovat ihan nahkeat ja omituiset &nbsp;;D Aivan kokonaan hiukset eivät ole vielä kuivuneet, mutta kuivuneilla alueilla ei ainakaan näy lähmää, vaan hiukset ovat puhtaat ja kiiltävät &nbsp;<3 Joten ainakin tämän perusteella tykkään kyllä!

Edit. Nyt kun hiukset ovat täysin kuivuneet, niin voin ilolla todeta, että edes ensimmäisellä kerralla ei tullut minkäänlaista lähmäpäätä! En siis käyttänyt mitään huudetta, vaan pesin hiukset vain shampoopalalla kaksi kertaa. Ja todella kivaa oli myös se, että hiuksissani olleet muotoilutuotteet (muotovaahto ja vaha) puhdistuivat hyvin&nbsp; :)
Viimeksi muokannut Mindie, 19 Maalis 2013, 08:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hiukset: 1b M iii, kuparinpunainen, leukamittainen polkka suoralla otsiksella.
Iho: todella pintakuiva sekaiho, epäpuhtauksia tulee helposti ja iho punoittaa usein
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Jaahas, näyttää siltä että mahtavasti alkanut kokeilu shampoopaloilla loppuu tähän :( Tai no ei kokonaan lopu, mutta olen siis useamman kuukauden ajan ollut "luomu" ja käyttänyt vain shampoopaloja pesuun, etikkahuuhtelua ja ei silikonittomia hoitoaineita silloin tällöin. Niin ja erilaisia öljymuhituksia ainakin kerran viikossa (on arganöljyä, rypeleensiemenöljyä ja vaikka mitä)

Päänähka on tykännyt ihan possuna ja hiuksetkin on tuntunut ihan hyvältä, mutta pakko se on myöntää näin useamman kuukauden jälkeen, että mun hiukset on kuivuneet ihan kauheesti, menettäneet kiiltoaan ja latvat ovat räjähtäneet kaksihaaraisista.

Öljyt ja muhitukset eivät siis käytännössä tee mitään mun hiuksille. Kun ne pesee pois niin vaikutusta ei näy :/ Kun lopulta myönsin tämän itselleni, niin kävin samantien ostamassa kaupassa itselleni ensimmäisen tehohoidon joka käteeni osui: sattui olemaan Doven hiusnaamio, joka on täynnä tietenkin silareita. Sitä pitäisi käyttää kerran viikossa, mutta olen käyttänyt sitä hoitoaineen tavoin 2-3 kertaa viikossa ja hiukset on nyt paljon paremmassa kunnossa.

Sen kuitenkin olen oppinut, että enää en ikinä käytä shampoita, joissa on sulfaattia. Eli jatkossa varmaankin käytän sekaisin shampoopaloja ja muita sulfaatittomia shampoita, mutta hoitoaineina tulen käyttämään tuotteita, joissa silikonia. En ole vielä sitä parasta löytänyt, mutta jatkan kokeiluja iHerbin tuotteiden kanssa ja todennäköisesti kokeilen myös jotain kalliimpaa. Muistelen, että olen joskus 20 vuotta sitten kokeillut Sebastianin tuotteita ja ne oli ihania - mutta auts niin kalliita.

Öljyt jätän tästä lähin vain ihonhoitoon :)
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

Kalevalatar kirjoitti: Sen kuitenkin olen oppinut, että enää en ikinä käytä shampoita, joissa on sulfaattia. Eli jatkossa varmaankin käytän sekaisin shampoopaloja ja muita sulfaatittomia shampoita, mutta hoitoaineina tulen käyttämään tuotteita, joissa silikonia. En ole vielä sitä parasta löytänyt, mutta jatkan kokeiluja iHerbin tuotteiden kanssa ja todennäköisesti kokeilen myös jotain kalliimpaa. Muistelen, että olen joskus 20 vuotta sitten kokeillut Sebastianin tuotteita ja ne oli ihania - mutta auts niin kalliita.
Tuo toimii muuten varmaan mainiosti, se vain että tietämäni mukaan silikonit lähtevät hiuksista vain sulfaateilla, eli ilman sitä kertyvät ennen pitkää aika pahasti hiuksiin...&nbsp; :-\&nbsp; Eli kannattaisi varmasti silloin tällöin "syväpuhdistaa" sulfaateilla, vaikkei muuten niitä käyttäisikään.
* 1b F ii *
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Suvivilja kirjoitti:
Kalevalatar kirjoitti: Sen kuitenkin olen oppinut, että enää en ikinä käytä shampoita, joissa on sulfaattia. Eli jatkossa varmaankin käytän sekaisin shampoopaloja ja muita sulfaatittomia shampoita, mutta hoitoaineina tulen käyttämään tuotteita, joissa silikonia. En ole vielä sitä parasta löytänyt, mutta jatkan kokeiluja iHerbin tuotteiden kanssa ja todennäköisesti kokeilen myös jotain kalliimpaa. Muistelen, että olen joskus 20 vuotta sitten kokeillut Sebastianin tuotteita ja ne oli ihania - mutta auts niin kalliita.
Tuo toimii muuten varmaan mainiosti, se vain että tietämäni mukaan silikonit lähtevät hiuksista vain sulfaateilla, eli ilman sitä kertyvät ennen pitkää aika pahasti hiuksiin...&nbsp; :-\&nbsp; Eli kannattaisi varmasti silloin tällöin "syväpuhdistaa" sulfaateilla, vaikkei muuten niitä käyttäisikään.
Ainakin Flown shampoopala toimii mielestäni syväputsarina. Se tekee hiukseni narskuvan puhtaiksi. Itseasiassa kaikki sulfaatittomat shampoot joita olen käyttänyt tähän mennessä, tuntuvat toimivan syväputsarin tavoin. Siinä se yksi ongelma shampoopalojen ja sulfaatittomien shampoiden kanssa on ollutkin, ne tuntuvat rasittavan hiusta enemmän kuin jotkin sulfaatilliset shampoot :/ Etu on kuitenkin siinä, että sulfaatittomat shampoot ovat päänahalleni parempia, eivätkä auheuta sellaista kutinaa.

Ja on mulla aina kaapissa oikea syväputsarikin, jos tulee tilanne että hiukset pitää ihan varmasti saada puhtaaksi kaikesta jäämistä.
kaarina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 955
Liittynyt: 27 Marras 2007, 13:34

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja kaarina »

En ole vuosiin omistanut "perinteisiä" nestemäisiä shampoita, vaan olen ollut tyytyväinen palapesijä. Hiukseni ovat olleet käsittelemättömät tai hennatut koko tuon ajan. Jokin aika sitten päätin päästä hennasta eroon ja alkaa kasvattaa käsittelemätöntä tukkaa esiin; tarvittiin siis värinpoisto (ja sävyte). Seurasi ongelma: värinpoiston jälkeen en ole saanut paloja enää toimimaan!&nbsp; >:( Hiuksista tulee aivan hillittömän vahaiset / sameat / tahmeat / lähmäiset (?), siis niin pahasti, ettei mikään harjakaan mene niistä läpi. On aivan sama, vaikka tekisin etikkahuuhtelun, tahmeus on ja pysyy. Märkänä sitä ei tietenkään niin huomaa, mutta kuivuttuaan (joko luonnollisesti tai föönattuna, ihan sama lopputuloksen kannalta) koko karmeus paljastuu. Koska olen kokenut palakäyttäjä, en aluksi pelästynyt tai ajatellut luovuttaa, sillä tämähän olisi voinut olla sitä kuuluisaa alkulähmää (jota en muuten koskaan aiemmin ole kokenut!). Sitkeästi palapesuja jatkaneena voin kuitenkin nyt ikäväkseni todeta, että ei se tahmeus vain kadonnut. Tukka alkoi sitten näyttää hiukan kärsivältäkin ja tästä säikähtäneenä oli pakko ostaa normishampoo, joka pelasti tilanteen yhdessä tehohoitojen kanssa. Tietenkään hiuksista ei tullut tuolla tavallisella pesulla yhtä ihania kuin paloilla silloin, kun ne minulla toimivat. Hiukset ovat kuitenkin taas kunnossa, mutta eihän tuo värinpoisto tuosta mihinkään katoa vielä useampaan vuoteen.
Nyt sitten mietityttää, että onko palojen käyttö muillakin yhtä hankalaa vaalennettuun hiukseen? Mistä tämä katastrofi oikein johtui, ja menisikö se vahaisuus sitten oikeasti ohi joskus ikuisuuden kuluttua, jos uskaltaisin jatkaa palapesuja?&nbsp; ???
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

^ Itselläni on hiuksissa monia käsittelyjä, myös muutama värinpoisto n. vuosi sitten, ja shampoopalat toimivat ok, tosin en käytä niitä kovin usein. Mutta mitään erityistä vahamaisuutta en ole huomannut.
Kalevalatar kirjoitti: Ainakin Flown shampoopala toimii mielestäni syväputsarina. Se tekee hiukseni narskuvan puhtaiksi. Itseasiassa kaikki sulfaatittomat shampoot joita olen käyttänyt tähän mennessä, tuntuvat toimivan syväputsarin tavoin. Siinä se yksi ongelma shampoopalojen ja sulfaatittomien shampoiden kanssa on ollutkin, ne tuntuvat rasittavan hiusta enemmän kuin jotkin sulfaatilliset shampoot :/ Etu on kuitenkin siinä, että sulfaatittomat shampoot ovat päänahalleni parempia, eivätkä auheuta sellaista kutinaa.

Ja on mulla aina kaapissa oikea syväputsarikin, jos tulee tilanne että hiukset pitää ihan varmasti saada puhtaaksi kaikesta jäämistä.
Ok :) Jännä tuo että sulfaatittomat tuntuvat sinusta pesevämmiltä ja hiuksia rasittavammilta, yleensähän se on päinvastoin!

Tuosta syväpuhdistavasta, en ole aivan vakuuttunut että ne shampoot joita sellaisina myydään eroaavat mitenkään merkittävästi ns. normi-sulfaattishampoista, pautsi ettei niissä ole silikonia tms. (jota sisältäviä shampoita en kyllä itse käytä muutenkaan). Aineosathan ovat suurin piirtein samat molemmissa... Mutta tämä nyt taitaa kuulua johonkin aivan toiseen ketjuun ;)
* 1b F ii *
karenne
Haiven
Haiven
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Syys 2012, 15:04

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja karenne »

Flown mali palashampoo on toiminut mainiosti mun vaalenettuun pehkooni. Muilla oon saanut aiaiseksi vaan kauheaa vahalähmää, joka on niin paha, että jää kammatessa valkoista tahma mönjää kampaan...
Curlie

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Curlie »

Piti ihan rekisteröityä tänne, että pääsen hehkuttamaan palashampoota.&nbsp; ;) Luin tämän ketjun läpi ja sen innoittamana sitten kokeilin tilaamaani Flown brunette palashampoota.
No, alku oli aika kaamea. Tuloksena lähmäinen raskas tukka, joka oli aamulla sen näköinen, kun ei ois pesty viikkoon, vaikka puhtaaseen tukkaan tuon kokeilun tein.

Onneksi olin lukenut tätä ketjua, niin osasin sit varautua, eikä pala lentänyt heti käsittelyssä roskiin.&nbsp; ;D

Tänään sitten kolmannen pesun jälkeen tein etikkahuuhtelun ja WAU, mitkä hiukset. Ihanat, pehmeät, ilmavat, kiiltävät ja luonnonkiharakin pomppasi esiin. Aavistuksen on pintapörröisyyttä, mutta lähmästä ei enää tietoakaan. Hiukset on muuten hassun tuntuiset, mut ei ollenkaan huonolla tavalla.

Tällaiseen tulokseen en oo päässy millään muulla shampoolla. Hoitoaineita en siis käyttänyt ollenkaan ja kaks ensimmäistä pesua meni ilman tuota etikkahuuhtelua. Ehkä se etikka sitten poisti sen vahamaisuuden ja lähmän pois. Mut näin yhteenvetona, olen ihan rakastunut paloihin, tavallisiin shampoisiin en vaihda enää&nbsp; :l
Hilippa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1896
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 21:29

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Hilippa »

Ma Provence palashampoo normaaleille hiuksille on ensimmäinen palashampoo, jota olen ikinä kokeillut, mutta kyseinen shampoo ei valitettavasti ole vakuuttanut minua lähiaikoina testaamaan muitakaan palashampoita... Monen monta kertaa joudun vaahdottamaan shampoota, jotta saan vyötäröpituisiin hiuksiin edes sen verran aikaiseksi vaahtoa tai ylipäätään shampoon tuntua, jotta tuntisin sentään jollain tapaa peseväni hiukset.

Olen ymmärtänyt, että shampoopaloilla saattaa olla taipumusta lähmäämiseen (toki riippuu shampoostakin), mutta sellaista ominaisuutta en kuitenkaan onneksi Ma Provencessa ole huomannut! Pitkien hiusten pesu kuitenkin tällä on minusta vaivalloista, enkä siksi tähän ihastunut.
Louna
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 724
Liittynyt: 30 Syys 2012, 14:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Louna »

Oliko muuten tuo provencen palashampoo sellanen jossa on sulfaattia? Sellanen muistikuva mulla on, kun olen joskus nopeasti kaupassa vilkaissut noiden incejä.

Mä en ole vielä koittanut yhtään sulfaattia sisältävää shampoopalaa, vaan ainoastaan noita saippuapohjaisia, ja oonkin miettinyt, että voiko noita edes verrata keskenään? Eikö sulfaatteja sisältävä shampoopala ole käytännössä verrattavissa ihan tavalliseen shampooseen, jonka pesuteho perustuu sulfaatteihin, eli se pala on käytännössä tavallista shampoota todella tiiviissä muodossa (=ilman tai lähes ilman vettä)? Ja hiuksille tarkoitettu palasaippua (esim. Flow-kosmetiikan palat) taas ihan eri kamaa? Ja voisiko olla, että sulfaattipitoiset shampoopalat eivät edes lähmäisi hiuksia sen enempää kuin nestemäinenkään shampoo, olen käsittänyt että se alun lähmäävyys on nimenomaan saippuan ominaisuus.
2c F ii
cocos
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 68
Liittynyt: 10 Helmi 2011, 23:35

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja cocos »

Etikkavesiseos kannattaa miksata valmiiksi vaikkapa tyhjään sampoopulloon, josta se on helppo ruiskuttaa hiuksiin :) Jossain youtube-videossa olen nähnyt myös suihkepulloon tehdyn miksin, joka on varmasti myös kätevä vaihtoehto.
1c F ii
Vastaa Viestiin