Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Shinea
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Marras 2012, 23:05

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Shinea »

^ Ei edes hoitoaine auttanut. Öljyt jonkin verran ja leikkaus, mutta melko kärvähtäneeltä näyttävät yhä. :( !!!
1b, M/C, iii. Punertavanruskea, hip lengthin ja tailbone lengthin välimaastossa roikkuva kasvusto. Back to Classic Length. Rakkaus neitsytkookosöljy ja avocadonaamio.<br /><br />
Campino
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 152
Liittynyt: 04 Heinä 2008, 11:35

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Campino »

Mä olen käyttänyt tosi pitkään pienen tuoksukaupan shampoopalaa. Varasto rupeaa pikkuhiljaa loppumaan ja koin ikävän ylläyksen kun sitä ei ollutkaan enää valikoimissa. Flown palat ei toimi mun tukassa yhtä hyvin, valitettavasti.

Keksiikö kukaan korvaavaa palaa? Mielellään euroopasta, mutta jenkkiläkin käy kunhan postikulut ovat kohtuulliset. Mä koetin katsella, mutta vaihtoehtoja on niin paljon, että ei osannut päättää.
Bristow

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Bristow »

Oon käyttänyt shampoopaloja vähän yli 2kk ja tykkään tosi paljon! Alkulähmä kesti noin 7 pesua ja pesin joka päivä silloin hiukset. Pidin hiksia nutturala päivisin niin sen kesti, oli kyllä tosi ällöttävän rasvainen tukka. Mutta sen jälkeen on toiminut tosi hyvin. Vaahdotan kerran, levitän vaahdon pikaisesti myös latvoihin mutta en kuuraa niitä ja huuhtelen hyvin. Sitten etikkahuuhtelu ja vielä vesihuuhtelu. Olen käyttänyt omenaviinietikkaa, tavallista etikkaa ja sitruuna-valkoviinietikkaa (tämä ei haise niin paljon, tykkään eniten). Teen vaan erilaiset sekoitukst kun noissa on eri eikkahappo pitoisuudet. Hiukset kiltää mahtavasti ja takut selvittyy helposti kun hiukset on kuivuneet, ihanaa&nbsp; :l

Olen kokeillut afrikkalaista mustaa saippuaa, etsystä paria shampoopalaa ja J.R. Liggett's Damaged Hair Formula-palaa (tämä kutisutti päänahkaa ja sai sen hilseilemään, tukka alkoi myös rasvoittumaan joten en käytä enää). Nyt olisi tarkoitus ostaa CV:n paloja kun kaikki hehkuttaa niitä niin paljon&nbsp; :)

Mutta! Saatteko te pestyä paloilla öljymuhitukset pois&nbsp; ??? Kokeilin eilen kookosöljyä korvista alaspäin, en edes laittanut paljon ja kampasin huolellisesti, annoin olla puolituntia. Pesin huikset ja latvat myös hyvin, mutta nyt on ihan rasvaiset hiukset korvista alaspäin&nbsp; ::) Pettymys! Pitää tänään pestä uudestaan. Miten tuon öljyilyn saisi toimimaan?
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

^ Itse ainakin sain viimeksi öljymuhitukset pois siten, että ensin pidin (pidemmän aikaa) hoitoainemuhitusta päässä ja sen jälkeen pesin shampoopalalla (CV:n chamomile & citrus, ihana! <3).
En kyllä ole muistaakseni vielä yrittänytkään pelkästään shampoopalalla saada öljyjä pois, niin että täytyy kokeilla millainen olisi tulos.
(Pelkällä CO-pesulla eli (pitkälläkään) hoitoainemuhituksella en ole öljyjä ikinä saanut pois, vaikka jotkut ovat siinäkin kuulemma onnistuneet.)
Viimeksi muokannut Suvivilja, 02 Tammi 2013, 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* 1b F ii *
Bristow

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Bristow »

Suvivilja kirjoitti: ^ Itse ainakin sain viimeksi öljymuhitukset pois siten, että ensin pidin (pidemmän aikaa) hoitoainemuhitusta päässä ja sen jälkeen pesin shampoopalalla (CV:n chamomile & citrus, ihana! <3).
En kyllä ole muistaakseni vielä yrittänytkään pelkästään shampoopalalla saada öljyjä pois, niin että täytyy kokeilla millainen olisi tulos.
(Pelkällä CO-pesulla eli (pitkälläkään) hoitoainemuhituksella en ole öljyjä ikinä saanut pois, vaikka jotkut ovat siinäkin kuulemma onnistuneet.)
Kiitti vinkistä! Pitää kokeilla hoitoainemuhitusta&nbsp; :)
tsupp
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 14:16

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja tsupp »

Olen suureksi harmikseni joutunut luopumaan palashampoista. En oikein tiedä mitä tapahtui, mutta jokin muuttui enkä saanut niitä enää toimimaan. Tuloksena oli aina takkupörrö tai lähmä. Takut sai sentään pois etikkahuuhtelulla, mutta tämä taas teki hiuksista tosi höttöiset ja leijuvat. Öljyt ja suihkittavat hoitoaineet auttoivat kyllä leijailuongelmaan, tosin kyllästyin leikkimään niidenkin kanssa, kun lopputulos saattoi olla upea tai sitten aivan kaamea rasvaletti. Latvoihinhan siis käytin sekä hoitoainetta että jätettäviä normaalisti koko ajan, sillä helposti kuivuvat latvat suorastaam vaativat sitä.

Lähmäisyys oli oikeastaan se suurempi ongelma. Luulisin, että oman värin kasvattamisella on myös jotain tekemistä asian kanssa. Sileässä lasimaisessa luomuhiuksessa kaikki lähmä näkyy heti, ja luomuhiusta on päässä joka kuukausi hieman enemmän. Monet ovat raportoineet palashampoiden sopivan käsittelemättömälle tukalle erityisen hyvin, mutta omat kokemukseni ovat päinvastaisia. Mullahan ei ollut palashampoon käytössä aikaisemmin juurikaan ongelmia, ei edes ihan alussa. Takkuaminen alkoi vasta syksyllä, yli puoli vuotta jatkuneen palashampoilla leikkimisen jälkeen. Sen jälkeen jouduin tekemään välipesuja joko sulfaatillisella shampoolla tai Avalon Organicsin syväputsarilla, sillä mikään muu ei auttanut jatkuvaan lähmään.

En jaksanut enää välipesurumbaa, sillä siitä seurasi aina pari totuttelulähmäpesua, jonka jälkeen hiukset olivat korkeintaan muutaman pesun ajan tosi ihanat, tuuheat ja jämäkät, kunnes lähmänpentele hyökkäsi taas. En jaksanut tuota sekavaa rumbaa enää, kun huonoja päiviä alkoi olla enemmän kuin hyviä. Harmitus on todella suuri, sillä toimiessaan palashampoot tekivät aivan mahtavaa jälkeä. Lisäksi sisälläni asuu pieni luomuintoilija, jolle tämä pesutapa olisi sopinut paremmin kuin hyvin. Luulen, että pohjimmiltaan ongelma on palashampoiden sisältämät öljyt. Öljyt ovat ihan myrkkyä käsittelemättömälle, superliukkaalle ja hennolle hiuksistolleni. Toki tämä on vaan veikkailua, mutta en nyt äkkiseltään keksi muuta syytä. Värjätty osuus käyttäytyy ihan nätisti, kunhan sitä muistaa hemmotella hoitoaineilla.

Lisäksi tämän vuoden aikana, kun olen käyttänyt lähes yksinomaan palashampoita tai vähäsulfaattisia shampoita, päänahkani on ruvennut ensimmäistä kertaa elämässäni oirehtimaan. Se kutisee välillä melkoisen inhottavasti! Olen tunkenut siihen aikoinaan vaikka mitä "kamaluuksia", eikä se ole ikinä kiukutellut mitenkään. Pakko siis siirtyä kokeilemaan muita pesutapoja, niin paljon kun se harmittaakin.

Pitkä ja sekava postaus, joka luultavasti kiinnostavaa vain mua itseäni, mutta tulipa purkauduttua! :D
octagon
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 408
Liittynyt: 27 Helmi 2007, 15:45

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja octagon »

Minä olen alkanut käyttää saippuapaloja hiustenpesuun, toimivat minulla paremmin kuin shampoopalat. Minulla ei ole ikinä ollut shampoopaloilla mitään lähmäongelmaa, ainoastaan että jotkut palat on ollut liian peseviä. Värjään hiuksiani kerran kuussa ja käytän muotoilutuotteita päivittäin, mutta silti palat on aina toimineet vähintään yhtä hyvin kuin teolliset shampoot. Ne kuivattavammat vaan vaatineet hoitoaineen päälle.

Mutta tosiaan luin Chagrin Valleyn sivuilta että saippuapaloja voi käyttää hiustenpesuun, että ne on hoitavampia ja rasvaisempia kuin shampoopalat. Aloin testata hiustenpesua CV:n Castile-oliiviöljysaippuapalalla, ja tulos oli aivan ihana. Samalla tavalla tuuhea kuin muillakin paloilla, mutta paljon kiiltävämpi, paljon hoidetumman näköinen. Hoitoainetta ei tosiaan tarvinnut päälle. Mitään etikkahuuhteluita en ole myös koskaan kokeillutkaan. Kun CV:n pala loppui, ostin Flow:lta Untivikko-vauvasaippuan joka on myös 100% oliiviöljysaippua ja tuntuu toimivan yhtä hyvin kuin CV:n versio.

Jännä kyllä miten eri tavalla nuo palat toimii eri hiuksissa, toisilla on lähmä kiusana ja itse en ole kokenut sellaista efektiä missän vaiheessa, liiallista pesevyyttä vaan joillain paloilla.
Taistelukonna
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 97
Liittynyt: 01 Joulu 2012, 16:29

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Taistelukonna »

Aika jännä, mulla taas on toisinpäin kun tsuppilla. Monta kertaa blondatut latvat jäävät ihan super lähmäisiksi shampoopaloista, vaikka kuinka huuhtelisi vedellä ja etikkahuuhtelulla. Palashampoo toimii paremmin tyveen ja suunnilleen korviin asti värjättyyn osuuteen, sillä sitä on vain muutaman kerran värjätty.

Pesuväliä palashampoo ei ole myöskään lisännyt. Itselläkin omaväri-kasvatusprojekti menossa, ja välillä ei aamuisin jaksa väsyneenä välittää miltä letti näyttää, joten heitän vain ponnarille. Näyttävät vain hieman vähemmän rasvaisilta pesua seuraavana aamuna kuin markettishampoota käyttäessä.

Vaikka ei hirveen hyvältä näytäkään, olen välillä ihan tarkoituksella jättänyt pesun väliin. Latvat pesen markettishampoolla joka toinen päivä, riippumatta olenko välissä pessyt tyven ja pituudet palashampoolla. Käytän sitä vain ihan pienen tipan ja huuhtelen välittömästi.

2 kuukautta nyt palashampoilla lutrannut enkä mitenkään hirveän tyytyväinen lopputulokseen, mutta äidillä ovat toimineet loistavasti... Hieman olen kateellinen &nbsp;>:( Vaihdoin Kehäkukasta (rasvoittuville hiuksille) Mali-palaan, joka on kyllä ollut mielestäni parempi joskin kalliimpi.

Tänään voisin vihdoinkin kokeilla Afrikan mustaa saippuaa hiuksissa.


Edit: Harmikseni poistun ketjusta. Meni viimesen kerran hermot paloilla lutrailuun&nbsp; :( Mitä luultavimmin palaan takaisin kun oma väri on kasvanut tarpeeksi pitkäksi, johon saattaa kyllä pyörähtää vuosi jos toinenkin. Mutta siihen asti, adios!&nbsp; ;)
Viimeksi muokannut Taistelukonna, 29 Tammi 2013, 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja janniina »

Ostin tänään Flow'n Kehäkukka shampoopalan normaaleille hiuksille. En nyt osaa oikein linkittääkkään sitä, kun ostin myymälästä, mutta jessus sentään tätä pesutulosta! Vaahdottelin ihan normaalisti, ja hiukset puhdistuivat TOSI puhtaiksi. Jo suihkussa tuntui siltä, että olisin jollain rankemman luokan syväpuhdistavalla pessyt hiukseni. Noh, eipä muuta kun hoitoainetta päähän ja saunaan. Nyt kuivina nää tuntuu tosi puhtailta - sellanen hiuksen "oma rasva" (enpä tiedä onko tällaista edes olemassa) on tyystin kadonnut ja hiukset on kyllä todella puhtaat. Kutinaan taipuileva päänahka ei onneksi ainakaan vielä kutise, kun ahkeran CO-pesemisen jälkeen se on kadonnut.

Enpä tiedä uskallanko enää käyttää tuota. Vaikuttaa kyllä aika tujulta tavaralta. Mietin, jo, että olenkohan saanut jonkun saippuapalan shampoopalan sijasta, mutta kai se on vaan uskottava että tällästä tämäkin aine on. Ehkä jatkan vaan CO-pesuja ja pesen tuolla sitten jos on kiireempää tai tarvetta paremmalle putsaukselle.

Osaampas muuten linkittää sen: http://www.flowkosmetiikka.fi/epages/vi ... oducts/303
Viimeksi muokannut janniina, 09 Helmi 2013, 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
Gekko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 652
Liittynyt: 21 Syys 2011, 08:58

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Gekko »

janniina kirjoitti:Vaikuttaa kyllä aika tujulta tavaralta. Mietin, jo, että olenkohan saanut jonkun saippuapalan shampoopalan sijasta, mutta kai se on vaan uskottava että tällästä tämäkin aine on.
Saippuapala olisi voinut olla miedommin pesevä ja öljyisempi. Jotkut ovat niitäkin käyttäneet. Minäkin kerran kokeeksi pesin saippualla tukan, mutta ei puhdistunut tarpeeksi minun makuuni. Toki saippuoita on miljoonia erilaisia.

En ole kokeillut Flow'n paloja, joten en osaa sanoa onko tuo kehäkukka miten pesevää shampoopalaksi, mutta jos kaipaat miedompaa pesua, niin kaikkein hellävaraisin pala jota minä olen tähän mennessä kokeillut on ollut Clearly Naturals -glyseriinisaippua, jota saa iHerbistä. Tykkään tästä kovasti silloin, kun hiukset eivät ole kovin likaiset.

Laitoitko pesun jälkeen minkäänlaista hapanhuuhtelua hiuksille, etikkaa tai sitruunahappoa? Mulla se selättää sen narskuvan ylipuhtaan tunteen aika tehokkaasti.
Hennatut vyötärömittaiset hiukset 1b M ii.
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja janniina »

Gekko kirjoitti: Laitoitko pesun jälkeen minkäänlaista hapanhuuhtelua hiuksille, etikkaa tai sitruunahappoa? Mulla se selättää sen narskuvan ylipuhtaan tunteen aika tehokkaasti.
En laittanut, XZ suklaavanilja -hoitoainetta vaan reilusti. Laitoin päänahkaakin jonkun verran kun pelästyin, että se alkaa taas kutiaa. Siis voiko tuon tehdä vain etikalla ja mikä etikka on Sinun mielestäsi paras?
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Itse aloitin käyttämään Flown Brunette shampoopalaa n. puoli vuotta sitten. Paras vaikutus on ollut, että päänahkani ei enää ala kutisemaan seuraavana päivänä pesusta. Jos välillä pesen tavallisella shampoolla, saan raapia päänahkaani aina seuraavaan pesuun asti. Tulin siihen tulokseen, että sulfaatti aiheuttaa tuon päänahan kutinan.

Olen siis ollut tyytyväinen Flown shampoopalaan. Pesutulos on tosiaan hyvä ja hiukset tuntuu narskuvan puhtalta, mutta siltikin se on hellä hiuksilleni ja päänahalle. Jos oma shampoopalasi tuntui liian tujulta, kokeile shampoopalaa joka on tarkoitettu käsitellyille hiuksille.

Itse käytän pesun jälkeen joko poishuuhdeltavaa hoitoainetta, etikkaa taikka molempia. Mielestäni etikkahuuhtelu ei ole välttämätön shampoopalan käyttäjälle, mutta se on hyvä vaihtoehto jos haluaa päästä eroon tai vähentää silikoonipitoisten hoitoaineiden käyttöä.

Käsittääkseni voi käyttää joko ihan tavallista väkiviinietikkaa, joskin itse käytän omenaviinietikkaa. Ostin sitä Ruohonjuuresta. Flown tuoteperheestä löytyy myös omansa: http://kauppa.ruohonjuuri.fi/hiushuuhte ... 8390960/dp

Käsitin, että monet eivät halua käyttää omenaviinietikkaa, koska se aiheuttaisi punaisuutta hiuksiin. Minä en ole tätä huomannut omissa ruskeissa hiuksissani.

Netistä löytyy googlaamalla paljonkin ohjeita, miten etikkahuuhtelua tulisi tehdä. Myös tästä viestiketjusta löytyy paljon tietoa asiasta. Perusohje kuitenkin on, että sekoitat vähän etikkaa veteen, esim. ruokalusikallinen litraan. Tee sekoitus vaikka litran muovipulloon ja sitten kaada se hiuksiin shampoopesun jälkeen. Jotkut huuhtelevat hiukset vielä tämän jälkeen, jotkut eivät.

Minä teen nykyisin näin: pesun jälkeen valutan lauaarin täyteen kylmää vettä ja lorautan sekaan hieman omenaviinietikkaa. Ehkä n. puolidesiä. Käytän kylmää vettä, koska sen pitäisi jo itsessään sulkea hiussuomuja. Sitten vain kumarrun ja liotan hetken hiuksia vedessä, sen verran että hiukset kastuvat ja kämmenillä ammennan etikkavettä myös päälaelle ja niskaan. En huuhtele enää erikseen hiuksia.

Vaikka shampoopalan pesutulos on tosi puhdas, eivät hiukset tunnu liian kuivilta tai hampuilta kuivuttuaan, mikä on aika ihme, koska hiukseni on kiharaan taipuva. En enää edes aina käytä jätettävää hoitoainetta,&nbsp; mikä on ollut ihan must ennen kuin aloitin shampoopalalla pesemisen.
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja janniina »

Kalevalatar kirjoitti: Itse aloitin käyttämään Flown Brunette shampoopalaa n. puoli vuotta sitten. Paras vaikutus on ollut, että päänahkani ei enää ala kutisemaan seuraavana päivänä pesusta. Jos välillä pesen tavallisella shampoolla, saan raapia päänahkaani aina seuraavaan pesuun asti. Tulin siihen tulokseen, että sulfaatti aiheuttaa tuon päänahan kutinan.

Olen siis ollut tyytyväinen Flown shampoopalaan. Pesutulos on tosiaan hyvä ja hiukset tuntuu narskuvan puhtalta, mutta siltikin se on hellä hiuksilleni ja päänahalle. Jos oma shampoopalasi tuntui liian tujulta, kokeile shampoopalaa joka on tarkoitettu käsitellyille hiuksille.

Itse käytän pesun jälkeen joko poishuuhdeltavaa hoitoainetta, etikkaa taikka molempia. Mielestäni etikkahuuhtelu ei ole välttämätön shampoopalan käyttäjälle, mutta se on hyvä vaihtoehto jos haluaa päästä eroon tai vähentää silikoonipitoisten hoitoaineiden käyttöä.

Käsittääkseni voi käyttää joko ihan tavallista väkiviinietikkaa, joskin itse käytän omenaviinietikkaa. Ostin sitä Ruohonjuuresta. Flown tuoteperheestä löytyy myös omansa: http://kauppa.ruohonjuuri.fi/hiushuuhte ... 8390960/dp

Käsitin, että monet eivät halua käyttää omenaviinietikkaa, koska se aiheuttaisi punaisuutta hiuksiin. Minä en ole tätä huomannut omissa ruskeissa hiuksissani.

Netistä löytyy googlaamalla paljonkin ohjeita, miten etikkahuuhtelua tulisi tehdä. Myös tästä viestiketjusta löytyy paljon tietoa asiasta. Perusohje kuitenkin on, että sekoitat vähän etikkaa veteen, esim. ruokalusikallinen litraan. Tee sekoitus vaikka litran muovipulloon ja sitten kaada se hiuksiin shampoopesun jälkeen. Jotkut huuhtelevat hiukset vielä tämän jälkeen, jotkut eivät.

Minä teen nykyisin näin: pesun jälkeen valutan lauaarin täyteen kylmää vettä ja lorautan sekaan hieman omenaviinietikkaa. Ehkä n. puolidesiä. Käytän kylmää vettä, koska sen pitäisi jo itsessään sulkea hiussuomuja. Sitten vain kumarrun ja liotan hetken hiuksia vedessä, sen verran että hiukset kastuvat ja kämmenillä ammennan etikkavettä myös päälaelle ja niskaan. En huuhtele enää erikseen hiuksia.

Vaikka shampoopalan pesutulos on tosi puhdas, eivät hiukset tunnu liian kuivilta tai hampuilta kuivuttuaan, mikä on aika ihme, koska hiukseni on kiharaan taipuva. En enää edes aina käytä jätettävää hoitoainetta,&nbsp; mikä on ollut ihan must ennen kuin aloitin shampoopalalla pesemisen.
Kiitos vinkeistäsi! Nyt muutama tunti pesusta hiukset tuntuvat kyllä pehmeiltä. Saattaa vaan olla, että pelästyin oikeasti puhdasta tukkaa pitkän ajan COilujen jälkeen ;) Käytän tosiaan noita silarittomia hoitoaineita, ja tuo etikkajuttu kuulostaa vähän monimutkaiselta.

Kuitenkin kyselen, onko etikalla siis hoitava vaikutus hiukseen? Hiukseni ovat kuivat ja haaroittuvat helposti, ja tietysti jokainen parantava neuvo otetaan vastaan. Jääkö etikan hajua hiukseesi, kun et huuhtele sitä?
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Hiusten kasteleminen ja pesu aukaisevat hiussuomuja. Etikan (ja periaatteessa kaikkien muidenkin hoitoaineiden) vaikutus perustuu siihen, että se sulkee hiussuomut, jolloin hius näyttää ja tuntuu pehmeältä ja kiiltävältä ja kestää myös muita rasituksia paremmin (harjaaminen, föönaus etc).

Jotkut täällä foorumilla ovat maininneet, että mieluummin huuhtaisevat hiukset kerran puhtaalla vedellä etikkahuuhtelun jälkeen, koska etikka saattaa tuoksua jos hiukset pääsevät kastumaan uudelleen esim. vesisateessa. Koska itse en ole huomannut tätä efektiä ja etikan tuoksu tuntuu katoavan hyvin nopeasti, en näe tarvetta huuhdella hiuksia uudelleen. Kunhan vain muistaa, että etikka on hyvin vahva aine, joten todellakin riittää pikkuriikkinen määrä vesilitraan.

Muovipullolla läträäminen tuntui minustakin alunperin aika hankalalta, mutta keksittyäni tuon lauaarin käytön, on prosessi helpottunut. Mulla on etikkapullo kylppärin kaapissa ja suihkun jälkeen laitan veden valumaan lauaariin joka ehtii täyttyä sillä aikaa kun kuivaan kropan. Etikka sekaan ja sitten upotan hiukset sinne. Tämä on itseasiassa nopeampaa kuin se, että levitän hiuksiin poishuuhdeltavan hoitoainee, annan vaikuttaa ja sitten vielä huuhtelu. Uskon myös että päänahkani on tykännyt etikkaliuoksesta.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Tässä yksi hyvä artikkeli, joka mullekin aikoinaan linkattiin :)

http://www.chagrinvalleysoapandsalve.co ... negar.aspx

Siinä on yleistietoa etikkahuuhtelustas sekä ohjeita jos haluaa käyttää yrttejä hiustenhoidossa. On englanniksi, toivottavasti ei haittaa.
Vastaa Viestiin