Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Nyt on toinen pesu takana shampoopalalla. Tukka ei mennyt kovinkaan lähmäiseksi, mutta enemmänkin hampuksi  :P Märkänä vielä näytti ja tuntui hyvältä, mutta kun hiukset kuivui ja harjasin ne, oli afro valmis :D Mun mieskin jopa huomas asian ja huomautti, että onpas kuivan näköiset hiukset.

Tein kyllä etikkahuuhtelun, mutta se ei nähtävästi auttanut paljon. En heti halunnut luovuttaa ja iskeä silikonia hiuksiin, joten sipaisin pikkaisen kookosöljyä. Sitä tulikin sitten liikaa ja nyt letti näyttää rasvaiselta. Huokaus.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Puuh, nyt olen lukenut MELKEIN kaikki sivut tästä viestiketjusta ja olen saanut vastauksia moneen kysymykseen :)

Ehkä jonkin verran huolestuttaa se, että niin moni kirjoittaa, että palashampoon lähmäinen vaikutus ei lähde pois missään vaheessa, tai että se palautuu takaisin jossain vaiheessa. Myös moni sanoo latvojen kuivumisen oleva ongelma. Toki tällainen on aina yksilöllistä ja hyviä ratkaisuja näytti löytyvän, mutta silti minulle jää tunne, että on todella tuurista kiinni, onko hiukset shampoopalapesun jälkeen super öljiyset, kuivat tai lähmäiset.

Ei tämä toki estä minua kokeilemasta, vaikka tietäisin etukäteen, että onnistumisprosentti omalla kohdallani voi olla pieni. Rakastan kokeilla uusia tuotteita ja mikäs sen parempi, jos ne ovat luonnonmukaisia :)

Voisin vielä kysäistä Amla-öljystä, sillä tämän tuotteen kokeilemista olen harkinnyt aikaisemminkin. Kokeilen vielä tietenkin löytää vastauksia myös Öljyt hiusten hoidossa-aiheesta :) Mietin vain, tarkoitetaanko täällä puhutulla Amla-öljyllä Dabur-merkkistä Amla-öljyä? Se on oikeastaan ainoa Amla-öljy, mitä googlettamalla löytyy. Mistä tätä ihmetuotetta voisi myös ostaa?
Luurankka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1661
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:12

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Luurankka »

Otin nyt testiin sen Flow Kosmetiikan olut-munapalan. Yhden kerran olen vasta pessyt ja puhdasta tuli, mutta pelkäänpä että aiemmin ilmennyt lähmäongelma tekee paluun, kun nyt jo oli hieman merkkejä pituuksien lähmääntymisestä.

Luontaistuotekaupassa suositeltiin saman merkin hiushuuhdetta helpottamaan etenkin alkuvaiheen lähmää, mutta en sitten ostanut sitä kuitenkaan ja nyt mietin, että oisko sittenkin pitänyt kokeilla. Mitä nyt heidän kotisivuiltaan luin, niin käyttö laimennettuna pulloon, ruiskutetaan hiuksiin.  ??? Mä ihan aattelin, että se olisi huuhde, joka kipataan hiuksiin tai hiuksia huljutellaan huuhdeseoksessa, joten tuo ruiskuttelu (suihke?) tuli vähän puun takaa. Onko kukaan siis kokeillut tuota huuhdetta?

Varmaan etikkakin ajaisi saman asian, mutta joskus etikkaa käyttäneenä huomasin, että mun tukka jotenkin imaisee sen hajun tosi voimakkaasti ja heti jos hiukset kostuu kosteasta ilmasta tai päänahka hikoilee, niin se etikan lemu on tosi vahva. :-X
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.
Louna
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 724
Liittynyt: 30 Syys 2012, 14:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Louna »

^ En usko että sillä on merkitystä, laittaako sen etikkahuuhtelun hiuksiin ruiskuttamalla, kaatamalla vai huljuttelemalla hiuksia jossain astiassa. Ehkä ruiskuttamalla sen saa helpommin annosteltua tasaisesti joka paikkaan? Laittamistavasta riippumatta se termi "huuhde" viitannee yksinkertaisesti siihen, että etikkaseosta käytetään viimeisenä (ellei sitten halua vielä huuhtaista lopuksi vedellä)  :)

En ole testannut tuota ainetta, mutta tekisi mieli. Ajattelin että tilaan pari shampoopalaa ja jonkin hiushuuhtelun tuolta Flow-kosmetiikalta kokeiluun, kunhan saan nuo AromaVillen näytekokoiset palat käytettyä loppuun :) Yves Rocherillakin oli joku hiushuuhtelujuttu, vadelmaetikka tmv .mutta nettikaupassa ei tarkemmin kerrottu inciä tai käyttötapaa niin en ole vielä innostunut tilaamaan.
2c F ii
Luurankka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1661
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:12

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Luurankka »

Taisin saada palan vihdoin toimimaan. Neljännellä pesulla hiukset ei enää tuntuneet huuhteluvaiheessa niin vahamaisilta kuin yleensä ja kun hulautin päähän vielä etikkaliuoksen, niin tuntui oikein kun sieltä hiusmassasta lähti sellainen liukkaus liikkeelle ja kuivissa hiuksissa oli enää yhdessä kohtaa häivähdys lähmää.

Sellaisen jutun huomasin, että parhaimman tuloksen saan niin, että huuhtelen reilulla määrällä etikkaliosta, se pelkkä litran päähän kaataminen ei paljoa lohduta. Teen niin että laitan pesuvadin alle ja käytän saman veden useampaan kertaan ja hieron kunnolla. Pari viime kertaa olen vielä lisännyt huuhtelun jälkeen hoitoainetta, mutta mietin, että voisi olla järkevämpää käyttää hoitista ennen etikkaa kun hiussuomut on vielä auki.

Viimeisimmän pesun jälkeen ei tullut lähmää ollenkaan ja hiukset on pehmeät, mutta jämäkät. Ainoa miinus siitä, että käyttämäni pala kuluu todella nopeaa tahtia. No, pääseepä sitten nopeammin testaamaan muitakin merkkejä. ;)
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.
Louna
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 724
Liittynyt: 30 Syys 2012, 14:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Louna »

^ Mua taas tuskastuttaa, kun nuo samplet kuluu niin tajuttoman hitaasti, kun haluaisin päästä kokeilemaan nopeasti mahdollisimman monia :D Käytin loppuun sen AromaVillen soapnuts & babassu -samplen ja nyt menossa hops hemp honey. Mieskin käyttää noita paloja, ei kuulemma halua enää tavallista sampoota ;)

Mut tosiaan on pitänyt jo pitkään tulla kirjoittamaan siitä loppuun kuluneesta soapnuts & babassu -palasta, ennen kuin unohdan mitä sanottavaa siitä oli :D Se oli siis eka kokeilemani shampoopala ikinä, ja en saanut sillä minkäänlaista lähmäisyyttä hiuksiin. En käyttänyt etikkahuuhtelua vaan laitoin aina hoitoainetta. Aluksi pala tuntui hieman liian pesevältä, mutta ei enää parin käyttökerran jälkeen, vaan hiuksista tuli puhtaat, ilmavat ja mukavan jämäkän oloiset, mutta en uskaltanut jättää hoitoainetta pois kun pituudet ja latvat tuntuivat karheilta. Hoitoaine pelasi tämän shampoon kanssa hyvin. Todennäköisesti ostan tätä lisää, jos en itseäni varten niin miehelle. Pesukokemus oli tällä mukavampi kuin tavallisella sampoolla, kun palashampoo huuhtoutuu hiuksista huomattavasti perinteistä shampoota nopeammin pois, ja pienne määrän saa jotenkin paremmin levitettyä koko päähän, mutta pesutulos ei juurikaan poikennut nestemäisen shampoon aikaansaamasta. Tyvi ehkä tuntui paremmalta, mutta pituudet taas vastaavasti karheammilta, vaikka hoitis sitten tietysti auttoi siihen :)

Nyt on menossa hops hemp honey -sample. Alkuun tällä tuli ihan tajuton liimaletti ja lähmätukka, kunnes aloin jättää hoitiksen kokonaan pois ja tilalle etikkahuuhtelu (olen laittanut litraan vettä 0,5dl etikkaa, kaatanut sen viimeiseksi päähän ja nopeasti vielä suihkauttanut enimmät etikkaliemet pois, mutta seuraavan kerran varmaan jätän senkin pois). Hiuksista tulee mielettömän kiiltävät ja uskomatonta kyllä, mun pitkä, kuiva, kihara hius näyttää ja tuntuu hyvältä vaikken käytä hoitista. Selvitän hiukset kosteana ja suihkautan hieman jotain jätettävää hoitista ja laitan latvasuojaa, mutta määrät olen pitänyt hyvin pieninä. Hiuksista ei tule liian liukkaat, että nuolisivat päätä, mutta jään vähän kaipaamaan sitä tuuheuden ja jämäkkyyden tunnetta mikä tuli soapnuts&b. -palalla hiusten tyveen. Tykkään kyllä tästäkin palasta, ja ostaisin lisää, mutta haluan koittaa vielä muitakin, jos löytyisi vielä parempi ;) Ja nää pienet palat tosiaan kestää yllättävän kauan!
2c F ii
Shinea
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Marras 2012, 23:05

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Shinea »

Oi, lueskelin ketjua jonkin verran ja taidan minäkin rohkaista mieleni ja kokeilla shampoopalaa! :)

Sain vinkin Ruohonjuuren shampoopaloista, ja löysinkin sieltä tällaisen yksilön:

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/shampoopal ... 8390199/dp

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä shampoopalasta? Palalla ei sanota olevan värjäävää vaikutusta, mutta mihin siis perustuu ruskeaa sävyä vahvistava vaikutus ???

Omenaviinietikkaahan se on, jolla huuhtelette hiuksenne shampoopesun jälkeen - eikös vain? Tuskin kuitenkaan tavallisella etikalla? ;)
1b, M/C, iii. Punertavanruskea, hip lengthin ja tailbone lengthin välimaastossa roikkuva kasvusto. Back to Classic Length. Rakkaus neitsytkookosöljy ja avocadonaamio.<br /><br />
Luurankka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1661
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:12

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Luurankka »

^ Käytän valkoviinietikkaa ja niin taisi tehdä joku muukin. Omenaviinietikan kanssa oli joku pieni hiussävyn punertumisen vaara tms ellen nyt ihan väärin muista.
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Shinea kirjoitti: Oi, lueskelin ketjua jonkin verran ja taidan minäkin rohkaista mieleni ja kokeilla shampoopalaa! :)

Sain vinkin Ruohonjuuren shampoopaloista, ja löysinkin sieltä tällaisen yksilön:

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/shampoopal ... 8390199/dp

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä shampoopalasta? Palalla ei sanota olevan värjäävää vaikutusta, mutta mihin siis perustuu ruskeaa sävyä vahvistava vaikutus ???

Omenaviinietikkaahan se on, jolla huuhtelette hiuksenne shampoopesun jälkeen - eikös vain? Tuskin kuitenkaan tavallisella etikalla? ;)
Minä aloitin itsekin kokeilut shampoopalalla vain parisen viikkoa sitten ja olen nyt ehkä pessyt sillä hiukseni n. 6-7 kertaa. Ja juurikin linkkaamallasi saippualla :) Vielä ainakaan en ole huomannut yhtään mitään värivaikutusta hiuksissani, suuntaan tai toiseen. Minulla on luonnostaan tummanruskeat hiukset jossa punaisuuteen viittaavaa jossain seassa, ainakin omasta mielestäni.

Olen myös käyttänyt puolet pesukerroista omanaviinietikkaa (sellaista tislaamatonta, jota saa myös ruohonjuurikaupasta), eikä sekään ole mielestäni tehnyt sen kummempaa väritystä hiuksiini. Toisaalta tummanruskeissa hiuksissa se ei varmaan paljon erottuisikaan, tai sitä ei itse huomaa.

Itselläni tämä kokeilu on sujunut oikein hyvin. Jo parissa viikossa on pesukerrat &nbsp;vähentyneet n. 3-4 päivään. Normaalisti kun hiukset saattavat näyttää likaisilta jo 1-2 päivän jälkeen, nyt menen surutta tuon yli ilman että hiukset näyttävät rasvaisilta. Myös siippani kommentoi eilen, että hiusten latvat näyttävät paljon terveemmiltä, eikä sellaiselta hampulta.

Olen myös vähentänyt jätettävien silikoonipitoisten hoitoaineiden käyttöä. Saatan palata niiden normaalikäyttöön myöhemmin, mutta nyt kokeilen tällä reseptillä vähän aikaa.

Ajattelin seuraavaksi kokeilla saman valmistajan shampoopalaa punertaville hiuksille :)
Shinea
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Marras 2012, 23:05

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Shinea »

Flown shampoopala bruneteille testattu. Ensin mietitytti, mahtaako vaahdota kunnolla, mutta huoli oli turha ja pesukokemus ihana. &nbsp;Hius tuntui jännän vahaiselta pesun jälkeen, mutta kuiva hius on puhdas, ihanan tuoksuinen ja ryhdikäs! Ei tietoakaan lähmästä. &nbsp;Tätä lisää, 10+


Edit: Iso kiitos Kalevalatar vinkistä, rohkaisusta ja ohjeistuksesta. :) Vaahdotin kerran, ja se riitti.&nbsp; :)Mitään hoitoainetta en käyttänyt - huuhtelin vain kylmällä vedellä. Nyt on sitten ryhdikäs luomu.&nbsp; :) Ajattelin tässä luomuinnostuksessani myös alkaa kasvatella täysin omaa väriä, kun se ei suuresti poikkea tästä purkista taiotusta. Tyvikasvu, jota todella pitää tiirailla löytääkseen on nyt reilun parin sentin luokkaa.&nbsp; :ts

Viimeksi muokannut Shinea, 28 Marras 2012, 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1b, M/C, iii. Punertavanruskea, hip lengthin ja tailbone lengthin välimaastossa roikkuva kasvusto. Back to Classic Length. Rakkaus neitsytkookosöljy ja avocadonaamio.<br /><br />
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Shinea kirjoitti: Flown shampoopala bruneteille testattu. Ensin mietitytti, mahtaako vaahdota kunnolla, mutta huoli oli turha ja pesukokemus ihana.&nbsp; Hius tuntui jännän vahaiselta pesun jälkeen, mutta kuiva hius on puhdas, ihanan tuoksuinen ja ryhdikäs! Ei tietoakaan lähmästä.&nbsp; Tätä lisää, 10+
Kiva kuulla että toimii! Itse olen huomannut, että vaikka vaahtoaa hyvin, voi ensimmäisen vaahdotuksen jälkeen hiukset tuntua hieman lähmäisiltä ja sitten tulee hirveä hinku vaahdottaa toiseen kertaa, jonka jälkeen hiukset on narskuvan puhtaat. Mutta ei pitäisi olla tarvetta toistoon, just tänä aamuna pesin vain kerran ja hiukset tuntui ihan pikkuriikkisen lähmäisiltä, mutta kuivuttuaan oli kivat, pehmoset ja hyvin laskeutuvat kutrit ;)

Kävin tänään Ruohonjuuressa ja ostin toisenkin shampoopalan, tällä&nbsp; kertaa punertaville hiuksille tarkoitetun.

Minulle tuntuu muuten toimivan ihan hyvin, että en joka kerta käytä etikkahuuhtelua vaan käytän tavallista poishuuhdeltavaa hoitoainetta ja sitten vaikka kerran viikossa parissa, käytän etikkahuuhtelua. Näin koitan vähentää tarvetta öljyille, silikooneille ja sun muille hoitoaineille. Joskin kyllä mä pikkuisen jätettävää ja kiiltotippaa laitoin hiuksiin tänä aamuna. Ei musta varmaan koskaan ihan luomu tule&nbsp; ;D
Gekko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 652
Liittynyt: 21 Syys 2011, 08:58

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Gekko »

Mulla on käytössä yhtä aikaa tällä hetkellä 6 shampoopalaa, joista yksi on hoitoainetta ja loput pesevämpää sorttia. Pidän siitä, että on sekä vähän miedompia että reippaammin peseviä saatavilla yhtä aikaa, niin passaa sitten vaihdella sen mukaan, miten likaisilta hiukset tuntuvat. Tuon enemmissä en enää kestäisi kärryillä, että mikä oli mitäkin.

Tällä hetkellä suosikkipalani saattaa olla CV:n mud & clay, joka tekee aina ihanaa jälkeä. Toinen luottopala sitten iHerbistä saatava Jr Liggett's, jota pitää aina olla kotona. Lähtee öljymuhitukset ja ties mitkä ihan varmasti. <3

Eka AromaVillen sample on myös korkattu täällä, Rosemary Nettle & Aloe vera. Ei mitään valittamista tässäkään, tosin yhden kerran onnistuin saamaan hirveät hiukset, koska käytin tämän jälkeen hoitoainetta johon lurahti liikaa öljyä. Mutta sehän ei ole palan vika, vaan öljyä annostelleen rähmäkäpälän.

Yleensä käytän huuhdeltavaa hoitoainetta palashampoon jälkeen, mutta en aina. Viimeksi tein vaan etikkahuuhtelun ja sitten jätettäväksi vähän alba botanicaa, ja tänään on niin kiva tukka ollut taas.

Btw, käytän sitä pahamaineista väkiviinaetikkaa. Mikä ettei? Samaa sotkua se on, vahvempaa vain, eli pitää lantrata enemmän. Pääsee halvemmalla. Tykkään myös enemmän väkiviinaetikan hajusta kuin viinietikan, joka musta haisee jotenkin hikiseltä...
Hennatut vyötärömittaiset hiukset 1b M ii.
Pulla
Haiven
Haiven
Viestit: 32
Liittynyt: 25 Marras 2012, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Pulla »

Käytän myös noita "normi"shampoita, mutta olen tykästynyt Eliah Sahil shamppoojauheeseen. Ihana tuoksu, vaahtoaa reippaasti ja ei jätä lähmää niinkuin kokeilemani palashampoot. Saa esimerkiksi Ekolosta. Mulla on jäljellä vielä sellainen vanhanmallinen lasipurkki, josta riittää vielä pitkälle, nimittäin tätä ei tarvitse paljoa veteen sekoittaa (itse sekoitan tätä noin lusikallisen kauhaan ja kaadan siitä päähäni ja vaahdottelen).

Ainesosat / INCI: solum fullonum (fuller's earth), acacia concinna (shikakai), sapindus mukorossi (reetha), emblica officinalis (amla), terminalia chebula (harithake), terminalia bellirica (bibhitake), phyllanthus urinaria (bhui amla).
Luurankka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1661
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:12

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Luurankka »

^ Tuohan kuulostaa hyvältä, pitää testata. :)

Niin se vaan on että olut-muna tulee tiensä päähän varmaankin kahden, maksimissaan kolmen pesun jälkeen (vaahdotan kahdesti). Kauhean pitkäikäinen se ei tuntunut olevan, mutta onpahan kokeiltu. Tekee edelleen mieli kokeilla Chagrin Valleyn paloja, mutta postikulut on niin isot ja mitäs jos niihin tykästyykin kun on se alvi- ja tullirajamuutos tulossa alkuvuodesta.&nbsp; :-\
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Mitenkä nuo Lushin shampoopalat? Onko niistä mihinkään? Nopeasti katsottuani näyttää siltä, että ne eivät olisi niin hellävaraisia, INCI:n ensimmäiset aineosat on sodium lauryl sulfate ja ammonium laureth sulfate.
Vastaa Viestiin