Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja janniina »

Kalevalatar kirjoitti: Tässä yksi hyvä artikkeli, joka mullekin aikoinaan linkattiin :)

http://www.chagrinvalleysoapandsalve.co ... negar.aspx

Siinä on yleistietoa etikkahuuhtelustas sekä ohjeita jos haluaa käyttää yrttejä hiustenhoidossa. On englanniksi, toivottavasti ei haittaa.
Lontoo ei mulla kauheen hyvin taivu mutta tärkeissä asioissa (kuten hiusasiat!!!) kyllä sekin menee. Kiitos paljon avustasi, saatan ottaa myös tuon etikkahuuhtelun tavaksi jos se on noin helppoa!
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Minä voin kyllä mielelläni suomentaa jos on tarvis, laita vaikka privaviestiä jos haluat :)
Gekko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 652
Liittynyt: 21 Syys 2011, 08:58

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Gekko »

Mun versioni etikkahuuhtelusta on myös hyvin helppo. Mullla on suihkussa puteli, jossa on etikkaa, ja iso muovilasi. Kun olen pessyt hiukset shampoopalalla, kaadan lasin pohjalle tilkkasen etikkaa ja sitten täytän sen kokonaan vedellä, ja kippaan tämän päähäni. Huuhtelen hiukset tämän jälkeen ja saatan joskus laittaa hoitoainettakin latvoille vielä. Mun hiuksilleni tämä on olennainen juttu palaa käytettäessä, vaikka on näin nopea ja pieni asia tuolla pesun välissä. Kerran ajatuksissani unohdin (miten voi unohtaa? 0_0) tehdä tämän ja hiukset olivat kuivuttuaan ihan järkyn tuntuiset, tahmeat ja liikkumattomat. Ei ikinä enää...
Hennatut vyötärömittaiset hiukset 1b M ii.
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja janniina »

Kalevalatar kirjoitti: Minä voin kyllä mielelläni suomentaa jos on tarvis, laita vaikka privaviestiä jos haluat :)
Eiköhän tämä sanakirjan kanssa tästä, kiitos silti! :)
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
loko
Haiven
Haiven
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Huhti 2012, 16:19

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja loko »

mulla nuo shamppoopalat vaan ei toimi. kokeilin flowlta kolmenlaista (muna-olut, teepuu ja hammpu) palaa ja kaikki aiheuttavat ihan järjetöntä hilseilyä ja kutinaa. Kokeilin näitä siis kauemman aikaa, pesin huolellisesti ja käytin etikkahuuhtelua...mutta ei.
Paremmin toimii saippuapalat, esim. musta saippua, najelin oliiviöljysaippua ja kookosöljysaippua.
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja janniina »

En tiedä näin maallikkojuureksena että pitäiskö laittaa edelliseen viestiin edittiä vai saanko jatkaa ihan näin, mutta tehdään nyt näin tämä:

Eli eilen päätin sitten testata etikkahuuhtelua shampoopalapesun ja hoitoaineen jälkeen. Kaiken järjen mukaan siis kannattaa laittaa hoitoaine ennen etikkahuuhtelua, kun kerran se on sulkeva? En tiedä. Noh, joka tapauksessa tein näin. Illalla menin mennessä nukkumaan hiukset tuntui vähän kummallisilta, mutta laitoin yöksi silti tapani mukaan nutturan. Aamulla avasin nutturan ja pienen etikan tuoksahduksen saatellessa huomasin niiden olevan järjettömän ällölähmäiset! Siis oikeasti LIKAISET. Ei edes sellaiset kun parin päivän pesemättömyys CO-pesusta vaan todellakin ällölikainen.

Enpä osaa nyt sanoa, mitä päätän illalla tehdä kun suihkuun menen. Ei tee kuitenkaan mieli pitää montaa nutturapäivää peräkkäin tyhmän shampoopalan takia :D Etikkapesu tosin tuntui hiuksille sen verran hyvältä, että sitä saatankin jatkaa mutta vain, jos tiedän että seuraava päivä sallii lähmän.
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
mar.ia
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 143
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 14:52

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja mar.ia »

Keräsin pari kuukautta rohkeutta ja testasin joululahjaksi saamaani Flow Kosmetiikan hamppu-turve-palaa tänään. Vaahdotin kaksi kertaa; ensimmäisellä kerralla latvat mukaanlukien, ja toisen kerran jättäen vaahdon hiuksiin hetkeksi. Muuten sitten tein niinkuin normaalistikin, eli Giovannin Smooth as Silk pikahoitiksena ja pesun jälkeen pyyhekuiviin hiuksin Bonacuren latvasuojaa.

Pesun aikana hiukset tuntui todella tahmaisilta mutta eivät kuitenkaan olleet sen enempää takussa kuin normishampoota käytettäessä. Kuivuessaan hiukset näytti ja tuntui öljyisiltä. Nyt hiukset on kokonaan kuivat ja lopputulos on aika kiva, takaraivolla on lähmää mutta muuten tuli puhdasta jälkeä, mitä nyt hiukset tuntuu koskettaessa oudoilta kun on tottunut siihen narskuvaan lopputulokseen ja nyt onkin vähän öljyisyyttä.

Etukäteen ajattelin kulkevani pari viikkoa lähmälettinä ja sitten heittäväni lopun shampoopalan roskiin, joten yllätti että ensimmäinenkin pesukerta oli näin positiivinen, vaikka hiuksissa olikin aika paljon muotoilutuotteita, mm. hiuspuuteria, jonka en todellakaan ajattelut lähtevän shampoopalalla.

Seuraava yritys sitten niin, että keskityn enemmän taaimmaisiin hiuksiin. Pohdin olisiko etikasta jotain erityistä hyötyä mitä en hoitoaineesta saa, uskon kyllä että kokeilen sitäkin jossain vaiheessa.
1b/F/ii
iHerb-alekoodi: UTI515
Gekko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 652
Liittynyt: 21 Syys 2011, 08:58

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Gekko »

^ Etikka silottaa ja selvittää, myös vähentää vähän sitä öljyistä tunnetta. Näin siis mun päässä, ihan ehdoton pakollisuus. Joillakin toimii ilman sitäkin palat, minulla ei. Kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla.


Minä sain tänään pienestä tuoksukaupasta tilatun amla-jauheeni, ja sitähän piti sitten heti kokeilla tukkaan. Pesin hiukset seoksella, jossa oli lusikallinen amlaa ja lusikallinen shikakaita. Ihanat hiukset tuli, niin kuin yrteillä nyt aina tulee. Pehmeämpi tulos kuin cassia-shikakai-yhdistelmällä, josta tykkään kyllä myös kovasti, se tuntuu jotenkin puhdistavan tehokkaammin. Kyllä hiuksista nytkin tuli puhtaat, mutta ei ihan niin puhtaat. Eiköhän näillä pari seuraavaa päivää pärjätä kuitenkin taas hienosti. Shikakaita pitää olla kotona aina! Onko kukaan käyttänyt muita yrttejä vielä hiusten pesussa kuin näitä mainittuja? Voisikohan hennalla pestä hiukset, kun sitä on aina kaapissa? Varmaan joku päivä kokeilen ihan huvikseni pelkästä uteliaisuudesta...
Hennatut vyötärömittaiset hiukset 1b M ii.
Mimi
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 301
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 11:44

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mimi »

janniina kirjoitti: Ostin tänään Flow'n Kehäkukka shampoopalan normaaleille hiuksille. En nyt osaa oikein linkittääkkään sitä, kun ostin myymälästä, mutta jessus sentään tätä pesutulosta! Vaahdottelin ihan normaalisti, ja hiukset puhdistuivat TOSI puhtaiksi. Jo suihkussa tuntui siltä, että olisin jollain rankemman luokan syväpuhdistavalla pessyt hiukseni. Noh, eipä muuta kun hoitoainetta päähän ja saunaan. Nyt kuivina nää tuntuu tosi puhtailta - sellanen hiuksen "oma rasva" (enpä tiedä onko tällaista edes olemassa) on tyystin kadonnut ja hiukset on kyllä todella puhtaat. Kutinaan taipuileva päänahka ei onneksi ainakaan vielä kutise, kun ahkeran CO-pesemisen jälkeen se on kadonnut.
Miulla on herkästi kutiava päänahka ja kaikki voimakkaan tuoksuiset Tigit, Joicot ym aiheuttavat niin pahan kutinan että meinaan repiä pääni verille. Vaihdoin luonnonkosmetiikkaan ja pesin ensin Estelle & Thildin shampoolla joka auttoi heti! Putelin loputtua en raaskinut ostaa uutta (n.15e pullo) joten ostin Flow kehäkukka shampoopalan. Ihan normaalisti vaahdotan kerran (useimmiten pesen vain päänahan ja harvoin pituudet)&nbsp; enkä käytä mitään etikoita enkä edes hoitoainetta (vain tosi harvoin). Hiukset tuntuivat alussa kosteina hampuilta, mutta kun annoin kuivua vapaasti ja harjasin vasta kuivina oli tukka ihanan kiiltävä eikä yhtään kuiva!&nbsp; :) Nykyisin hiukset eivät enää ole märkänäkään hamput vaan tuntuvat ihan normaaleita. Eikä päätä kutita ikinä! Miulla kyllä on puolet hiuksista luomuhiusta ja värjätty latvakin on tosi hyvä kuntoinen, joten en tiedä miten kokonaan värjätty tukka toimii tuon palan kanssa.
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Flown shampoopalat ovat todellakin hyvin putsaavia, joskaan en ihan vertaisi niitä syväputsareihin. Iso ero on siinä, että pesevä aine näissä shampoopaloissa on sodium cocoate, eikä sodium laureth sulfate kuten normaaleissa shampoissa.

Sodium cocoate on luonnonmukainen raaka-aine jota valmistetaan tietääkseni kookosöljystä.

Vaikka siis sodium cocoate on vahvasti pesevä, eivät nämä shampoopalat ole kuivattaneet hiuksiani eikä päänahkaa. Toisinpäin, olen useamman kuukauden testailun jälkeen tullut siihen tulokseen, että sodium laureth sulfate on se aine, joka saa oman päänahkani kutisemaan.

Jokaisessa Flown shampoopalassa näyttäisi olevan sodium cocoate ensimmäisenä INCI:ssä, eli jos Kehäkukka tuntui liian vahvalta ja kuivattavalta, eivät muut Flown tuotteet ehkä toimi paremmin. Toisaalta Kehäkukka on tarkoitettu voimakkaasti rasvoittuville hiuksille, joten olettaisinkin sen kuivattavan ja poistavan rasvaa tehokkaasti.

EDIT: En ollut huomannut, että Kehäkukkaa on sekä kuiville, normaaleille että rasvoittuville hiuksille. Luulin että sitä on vain rasvoittuville hiuksille.

Sitten on tietenkin vielä Chargin Valley -saippuat ja shampoopalat :) Niissä ei käsittääkseni ole missään shampoissa käytetty sodium-johdannaisia.

http://www.chagrinvalleysoapandsalve.com/

Tästä &nbsp;samasta ketjusta löytyy paljon tietoa Chargin Valleyn tuotteita. Itsekin ajattelin tilata tämän kevään aikana ja kokeilla useampaa shampoota.
Viimeksi muokannut Kalevalatar, 16 Helmi 2013, 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja janniina »

Mimi kirjoitti:
Miulla on herkästi kutiava päänahka ja kaikki voimakkaan tuoksuiset Tigit, Joicot ym aiheuttavat niin pahan kutinan että meinaan repiä pääni verille. Vaihdoin luonnonkosmetiikkaan ja pesin ensin Estelle & Thildin shampoolla joka auttoi heti! Putelin loputtua en raaskinut ostaa uutta (n.15e pullo) joten ostin Flow kehäkukka shampoopalan. Ihan normaalisti vaahdotan kerran (useimmiten pesen vain päänahan ja harvoin pituudet)&nbsp; enkä käytä mitään etikoita enkä edes hoitoainetta (vain tosi harvoin). Hiukset tuntuivat alussa kosteina hampuilta, mutta kun annoin kuivua vapaasti ja harjasin vasta kuivina oli tukka ihanan kiiltävä eikä yhtään kuiva!&nbsp; :) Nykyisin hiukset eivät enää ole märkänäkään hamput vaan tuntuvat ihan normaaleita. Eikä päätä kutita ikinä! Miulla kyllä on puolet hiuksista luomuhiusta ja värjätty latvakin on tosi hyvä kuntoinen, joten en tiedä miten kokonaan värjätty tukka toimii tuon palan kanssa.
Mulla shampoon käyttö aiheuttaa kutinaa. Pari kertaa viikossa joku kookosöljy-hunaja-tehis mössöt, CO-pesut, kaiken lämpömuotoilun lopetus ja jätettävät pitää niin päänahan kuin hiuksetkin kunnossa :) Ja etikkahuuhtelut otin käyttöön tämän keskustelun vinkkien innoittamana, ja tuntuukin että se auttaa kovasti. Shampoopalalle siis ei niinkään ole kipeää tarvetta kun olen löytänyt kyllä oman tapani pestä hiukset. Hiuksiani ei ole mitenkään käsitelty, paitsi melkein kolme vuotta sitten laitettu permis mutta tuntuu, ettei siitä ole kovasti ollut haittaa hiuksille kun miettii kunnon kannalta.

Mutta joo poistun ketjusta kun en nyt viitsi ruveta pelaamaan palojen kanssa, kiitos kaunis vinkeistänne! Ehkä seuraavalla lomalla on aikaa pitää lähmäaikaa ja opettelen käyttämään palaa.
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
Gekko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 652
Liittynyt: 21 Syys 2011, 08:58

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Gekko »

Kalevalatar kirjoitti: Sodium cocoate on luonnonmukainen raaka-aine jota valmistetaan tietääkseni kookosöljystä.
...

Sitten on tietenkin vielä Chargin Valley -saippuat ja shampoopalat :) Niissä ei käsittääkseni ole missään shampoissa käytetty sodium-johdannaisia.
Sodium cocoate on saippuoitua kookosöljyä, jota syntyy kun kookosöljy siis saippuoidaan natriumhydroksidilla. Samaa kamaa löytyy CV:n saippuoista nimityksellä saponidied oil of coconut.

Sodium laureth sulfate taas on sulfaatti eli eri juttu kuin saippua. Tätähän löytyy monista nestemäisistä shampoista. :)

Voin kyllä omasta puolestani suositella Chagrin Valleyn saippuoita, ovat laadukkaita ja ihania. Postikulut on sitten vähemmän ihanat...
Hennatut vyötärömittaiset hiukset 1b M ii.
piste
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 10:53

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja piste »

Okei, eilen olin innostunut Elokuu -shampoista, nyt palashampoista. ;D
Mietin, että onko noissa Flow kosmetiikan shampoopaloissa jotain INCI-"pahiksia"? Ainakin on lyhyt INCI, me likey :-* Pitääkö palashampoota laittaa myös latvoihin? Entäs kun tuolla Flow kosmetiikan sivuilla sanotaan että lopuksi voi huuhdella hiukset viinietikka + vesi -seoksella, niin miten se käytännössä tapahtuu? Ja kun sen tarkotuksena on sulkea hiussuomu, niin riittääköhän vaan kylmä vesi sulkemaan sen? Jotenkin vähän arveluttaa tuo etikka. Millanen palashampoo olis mulle hyvä? Allekirjotuksesta saa tietoa. Pesen hiukset tiistaisin ja perjantaisin. Oon miettiny näitä (kaikki siis Flow kosmetiikan tuotteita):
- UNTUVIKKO (sori, oli niin ihana nimi että ihastuin ;D vaikka en taida enää ihan niin untuvikko olla) vauvasaippua
- UNTUVIKKO lasten shampoo
- TEEPUU
- KEHÄKUKKA
- RASVOITTUVILLE (epäröin kyl vähän, koska ei mun hiukset ole "erittäin rasvoittuvat", hieman vaan...)
- MALI
Tiiättekö mikä noista olis paras mulle? Ja yleensäkin otan vastaan kaikkea tietoa palashampoista, tosin luen tätä ketjua koko ajan. :)
Viimeksi muokannut piste, 19 Helmi 2013, 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
octagon
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 408
Liittynyt: 27 Helmi 2007, 15:45

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja octagon »

Pisteelle jotain vastauksia palashampoista.

Ei noissa Flown paloissa ole mitään tunnettuja INCI-pahiksia, ihan on saippuoituja kasviöljyjä, yrttiuutteita ja eteerisiä öljyjä.

Minä laitan palashampoota koko tukkaan, myös latvoihin. Ja vaahdotan 2 kertaa, koska käytän paljon muotoilutuotteita, mm. jämäköitä vahoja. Jos ei käytä muotoilutuotteita niin 1 vaahdotus voi riittää ja voi olla ettei tarvi pituuksiin hieroakaan. Kannattaa kokeilla molempia tapoja.

Viinietikka-vesiseoksella huuhtelu käy ihan niin että vaikka pieneen pakasterasiaan laitat lämmintä vettä ja sekaan lorauksen viinietikkaa. Sitten hiusten pesun jälkeen kaadat seoksen tukkaan. Sen voi jättää hiuksiin tai pestä pois, itse jätän aina sen tukkaan. Mutta en kyllä käytä etikkahuuhtelua kuin ehkä joka 4. pesukerta, sille on kai enemmän tarvetta&nbsp; jos on kova vesi paikkakunnalla ja täällä on pehmeä, jolloin palashampoot toimii ilmankin huuhdetta tai hoitoainetta.

Tuo mikä on paras palashampoo kullekin on tosi yksilöllistä, eikä sitä oikein voi tietää kuin kokeilemalla. Esim. itselleni paras Flown "shampoo" on vauvoille tarkoitettu Untuvikko palaSAIPPUA, siis ihan saippua eikä se shampoopala. Shampoopaloista olen entien tykännyt Olut-munasta, mutta kyllä tuo lasten 100% oliviiöljysaippua voittaa sen 6-0 silti. Noista ehdotuksistasi lähtisin kokeilemaan ehkä Untuvikkoa tai Malia, sitten vasta nuo teepuut ja muut jos rasvoittuu tukka liikaa noilla hellemmillä vaihtoehdoilla. Ja tosiaan se vauvasaippua on ihan kokeilemisen arvoinen&nbsp; :)
Gekko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 652
Liittynyt: 21 Syys 2011, 08:58

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Gekko »

Minun tarvitsee kohtapuoliin tilata lisää Clearly Naturalin glyseriinisaippuaa, kun sitä on nyt tullut käytettyä ahkerammin lähiaikoina. Mulla on useita paloja käytössä yhtä aikaa ja siksi tuntuu etteivät ne kulu yhtään, mutta tuohon on nyt tullut tartuttua usein, kun ahkerampi lenkkeily on pakottanut pesemään hiuksia useammin ja tuo tuntuu hyvältä vaihtoehdolta silloin, kun edellisenä päivänä on jo joutunut pesemään hiukset. Ei pese liian rankasti, tänään viimeksi käytin.

Siitä onkin aikaa, kun minulla on ollut ihan oikea tarve tilata lisää paloja, mutta tuota nyt tarvitsen ihan aidosti. Mikään hengenhätä ei ole, mutta pitänee seuraavaan tilaukseen muistaa ottaa pala mukaan. Ah valinnanvaikeutta tuoksun suhteen, ainakin omena ja jasmiini kuulostavat molemmat oikein ihanilta.
Hennatut vyötärömittaiset hiukset 1b M ii.
Vastaa Viestiin