Oma väri takaisin

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
ainokainen

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja ainokainen »

Upea väri kermalehmällä! Ootko kokeillut taittaa tuota punaista latvaa enemmän juuren sävyiseksi suoraväreillä tai sävyttävillä shampoilla?

Aridith, upeat hiukset! Siis täydellinen väri, ja ihanat raidat!

Ja lynx, sama tilanne mulla. Eli polkkapituinen päätä pitkin valuva potta. Onneksi olen löytänyt kuivashampoot, muuten olisin ihan epätoivoisena tän kasvatuksen kanssa! Saan just ja just hiukset pienelle töpöponnarille. Onneksi koko hiuksisto on jo omaa väriä!
Viimeksi muokannut ainokainen, 06 Kesä 2017, 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aridith
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2767
Liittynyt: 04 Heinä 2012, 16:23

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Aridith »

Kiitos. Vaihtaa väriä kun oravan talviturrki, mutta kohti kesää mennään!
Luonnonvaalea pellavapää - Pääosin omaa väriä ja muutamia raitoja - BSL mittainen (leikattu 08/21), lasimainen hiustyyppi - Allerginen ja herkkä iho, pintakuivuutta ja herkkä näppyyntymään.
Kermalehmä
Haiven
Haiven
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Marras 2015, 00:49

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Kermalehmä »

Kiitos kaikille kivoista kommenteista. :) Musta tää kasvattelu on ihan kivaa puuhaa, kun saa värjäillä vaalennettua latvaa ihan millaiseksi haluaa. Se on ollut kaiken muun paitsi ihan mustan värinen. Ainokainen, eli on ollut välissä samanvärinen kuin juuret. Tai ainakin jotain sinne päin. Sit vaan päätin, että leikin vielä niin kauan kuin saan ja vaihdoin takaisin shokkiväreihin.

Nyt onkin mulla vaikea päätös edessä, koska sain vihdoin varattua itselleni kampaajan. Ihan vaan leikkausajan otin (luonnollisesti, kun täällä korjoittelen), mutten osaa päättää, mitä teen. Joko annan napsaista vaan jonkun viitisen senttiä latvoista ja pidän kutakuinkin ton oman luonnollisen lookin tai sitten pätkäisen ihan kunnolla olkapäille asti. Riippuu vähän siitä, kuinka tyhmältä toi väriraja siinä lyhyemmässä näyttää. Pitää keskustella kampaajan kanssa. Tietty harmittais myös menettää pituutta, jota oon vihdoin saanut kasvatettua, mutta onhan toi mun latva aika hamppua (ei tosin noin hamppua, miltä se kuvassa näyttää, ne on siinä kauhean sähköiset). Kaikkea väriä ei varmaan mitenkään saa leikattua pois vielä, jos haluan pitää pitkät hiukset.
1a F ii BSL oman värin kasvattelu aloitettu 20.11.2015
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja elly »

Mulla olikin yllättävän paljon vielä raitoja jäljellä latvassa. Oon elänyt siinä luulossa, että niitä on enää pari senttiä jäljellä, mutta onhan niitä ainakin 10 cm nyt kun aurinko on kuluttanut raidat paremmin näkyviin. Varaan kyllä ensi viikolla kampaajalle ajan, jotta saan leikata kuivia latvoja pois. Suoravärihimo on tällä hetkellä tosi kova, mutta parempi varmasti odotella hiustenleikkuuta, jotta nämä ailahtelut helpottuisi. Jos rohkeus riittää, niin hiukseni ovat pian täysin luomut! :)
tiiti2
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 496
Liittynyt: 03 Huhti 2006, 23:09

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja tiiti2 »

Liityn ketjuun mukaan.  :)

Taustalla on järkisyitä: Olen herkistynyt tai herkistymässä hiusväreille. Lisäksi minuun kolahti ihan tosissaan se laaja tutkimus, jonka mukaan hiusvärejä käyttäneiden naisten rintasyöpäriski on 23 prosenttia suurempi kuin naisilla, jotka eivät ole koskaan värjänneet hiuksiaan.

Lisäksi minä olen vähän väsynyt. Kyllästyttää rampata päntiönään kampaajalla. Kolme tuntia kuuden viikon välein on kaksi tuntia vähemmän vapaa-aikaa kuukaudessa. (Toki kampaamokäynnit eivät ole myöskään ilmaisia, mutta rahansäästö ei ole tässä asiassa minua motivoiva tekijä.)
Olen myös saanut tarpeekseni siitä kierteestä, jossa luonnostaan kuiva luonnonkihara hius väistämättä ottaa osumaa toistuvista värjäyksistä ja vaalennuksista, joita taas paikataan hoitoaineilla, tehohoidoilla, latvasuojilla, jätettävillä hoitoaineilla... Ja kyllästynyt olen myös sävyihin, jotka helposti taittavat jo muutamien pesujen jälkeen liian lämpimään ja vaativat taittoväriä ja hopeashampoota.

Mitta on alkanut tulla vähän täyteen myös tätä vallitsevaa kampaamo- ja hiuskulttuuria kohtaan, etenkin sitä tapaa jolla me naiset puhumme toisillemme ja jopa itsellemme. Useimmilla meillä on hieno oma väri, mutta lähes jokainen on saanut kuulla hiuksiansa kutsuttavan kampaajankin toimesta maantieksi tai villasukaksi. Oma hiusvärini on takaosassa edelleen tummuusluokaltaan noin neljä ja puoli - ja se on kampaajan mielestä sävyltään väritön maantie...
Minulla on nykyään jonkin verran harmaita hiuksia kuontaloni etuosassa. En osaa tyvestä niitä luotettavasti arvioida, mutta arvioisin että pahimmissa kohdissa maksimissaan 20 % on harmaata. Useamman kampaajan sanoin olen siis "aivan harmaa". Yksi kampaaja puolestaan lohdutti, että aivan varmasti sinulla on vielä omaa väriä jonkin verran takaosassa jäljellä. No on, siellä ei taida olla lainkaan harmaita... Samainen kampaaja ei suostunut päästämään minua seitsemän viikon tyvikasvullani ulos kampaamosta, ennen kuin tyvikasvu oli naamioitu piiloon tyveen töpötettävällä värillä. Enkä edes suostunut ostamaan sitä väriä itselleni, sillä mielestäni tyvikasvu on raidoituksen jälkeen kivan näköinen. Vastaavasta ombresta saa kampaajan tekemänä maksaa vielä erikoistekniikkalisää, itse kasvatettuna se täytyy naamioida piiloon... Toki ymmärrän, että myynnin edistäminen kuuluu kampaajan toimenkuvaan, mutta silti peräänkuuluttaisin ammatillisuutta.
En myöskään koe, että mahdollisesti rintasyövälle altistavien kemikaalien parissa vietetty aika olisi hemmottelua ja ihanaa omaa aikaa...


Minulla on reilun kahden kuukauden tyvikasvu edellisen raidoituksen jäljiltä. Pari kertaa on jätetty alimmat hiukset raidoittamatta, joten alahiuksissa omaa väriä saattaa olla jopa 10 cm. Oletan, että oman värin kasvattamiseen menee noin vuosi. Sen jälkeen hiukset ovat sellaisessa mitassa, että uskoisin pystyväni sen pituuden kanssa hetken elämään. Vallan mahdollisesti hermostun harmaisiin hiuksiin, ja siinä tapauksessa värjäytän tai värjään itse kyseisiin suortuviin oman hiusvärin mukaisia raitoja - silloinkin irti päänahasta enkä kovin usein sittenkään.
2bFii, olkapäille, tyvessä oma väri ja raitoina 9.0
Cecilia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 846
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 10:59

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Cecilia »

^Hieman pakko osallistua näihin pohdintoihin, kun juhannuksena hiusten värjääminen tuli taas puheeksi. Olin tuolla viiden naisen porukasta ainut, joka ei värjää tukkaa. Kaikki muut värjäsivät hiuksiaan, osa jopa todella lähelle omaa luonnollista väriään, kun oma väri on mukamas niin tylsä ja harmaa. Sitten taas yhdessä toisessa kaveriporukassani viidestä naisesta neljä on palannut omaan hiusväriinsä viime vuosina - ja se viideskin on ollut aina luomu. Ja kaikki aiheesta puhuttaessa kehuvat kuorossa toistensa hiusvärien vivahteikkuutta, eikä kenenkään tukka ole mitenkään harmaa.

Minullekin käytännön syyt olivat aikoinaan iso syy luopua värjäämisestä. Oma kampaajajärjestelyni on sinänsä vähän hankala, että kampaajani asuu toisella paikkakunnalla, ja pääsen hänen käsittelyynsä melko satunnaisesti. Eli jos värjäisin tukkaa, värjäämiseen voisi helposti tulla 2-3 kk tauko itsestäni riippumattomista syistä. Nyt kun tukka on pitkä eikä mitenkään muotoon leikattu, niin hiukset pysyvät ihan salonkikelpoisina, vaikka taukoa kampaajakäynteihin tulisi useampi kuukausi.

Oma sävysi kuulostaa todella hienolta! Oma tukkani on suunnilleen vitosen luokkaa, ja jopa se on suomalaisessa katukuvassa melko tumma. Jotenkin vaikeaa uskoa, että nelonen voisi olla harmaa. Tosin omaa elinkeinoaanhan kampaaja miettii, kun värjäämisellä on niin helppoa rahastaa. SIlti hieman ikävää tehdä se asiakkaan mollaamisen kautta.
Mou

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Mou »

Oli pakko rekisteröityä, että pääsen kysymään teiltä neuvoa! Kaipa tämä on oikea ketju, kun tavoitteena oma väri takaisin ainakin pohjaväriksi. Kävin äskettäin kampaajalla, toivomukseni oli vaalentaa värjätyistä mustista (kevytväri, värjätty noin 5 vuotta) takaisin omaan maantienharmaaseen, ja siihen lisäksi luonnollisia vähän vaaleampia raitoja. Juurikasvua oli jo aika paljon näkyy kuvista. En odottanut ihmeitä vaalennukselta, mutta toivoin lähteväni kampaajalla ainakin _kylmä_ sävy hiuksissa pois. Hyvin vaaleni, ehkä liikaakin (tosin tulos vähän epätasainen), mutta sävy jäi häiritsemään. Se on suht oranssi. Miten saisin tästä enemmän kylmän beigen/tummanvaalean, kuten juurikasvu? Ostin kampaajalta hopeashampoon, mikä ei tietenkään näin tummaan auta. Tilasin jo netistä manic panic ultra violettia ja ajattelin kokeilla sitä hoitoaineen kanssa. Help?  :-\
http://aijaa.com/BXnOi2
http://aijaa.com/2Tc4xx
http://aijaa.com/pzAIMs
kaarina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 955
Liittynyt: 27 Marras 2007, 13:34

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja kaarina »

^ Tosi hyvin on vaalentunut! Mä kokeilisin tohon varmaankin Poly Color -sävyteshampoota sävyssä 15, keskivaalea. Kokemuksia löytyy haulla tältä foorumilta aika hyvin tästä kyseisestä markettiväristä, se on omaan väriin palaajien keskuudessa varsin suosittu "villasukkaväri".  :) Jos 15 ei toimi (eli on liian vaalea) niin 22 tummanvaalea on sitten seuraava askel, mutta epäilen, että se vetää liian tummaksi. Joka tapauksessa se toimiva viileä sävy tulee muuttamaan yleisilmettäsi asteen tai puoli tummemmaksi, kun pohja on noinkin sävykäs. Poly Colorit kyllä haalistuu pesussa, ja nimenomaan hyvään suuntaan tässä tapauksessa.  :ts
Kuva
Kosmetiikkakissa
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:05

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Kosmetiikkakissa »

tiiti2 kirjoitti: Mitta on alkanut tulla vähän täyteen myös tätä vallitsevaa kampaamo- ja hiuskulttuuria kohtaan, etenkin sitä tapaa jolla me naiset puhumme toisillemme ja jopa itsellemme. Useimmilla meillä on hieno oma väri, mutta lähes jokainen on saanut kuulla hiuksiansa kutsuttavan kampaajankin toimesta maantieksi tai villasukaksi.
Joo, mua on kanssa pitkään ihmetyttänyt tämä. Osittain ymmärrän kyllä sen, että se oma väri voi näyttää aika ankealta juurikasvussa, mutta kun hiuksen antaa kasvaa niin se näyttää yllättävän erilaiselta, kun kontrastina ole enää se värjätty osuus.

Itse lopetin värjäämisen yli kymmenen vuotta sitten. Syyt olivat aika samat kuin tiiti2:lla. Herkistymistä ei vielä varsinaisesti ollut lieviä satunnaisia oireita lukuunottamatta, mutta monien hiusväreissä käytettävien aineiden turvallisuus oli jo silloin esillä ja tuntui, että yhä useampien aineiden turvallisuutta alettiin kyseenalaistamaan ihan syystäkin.

Tuo turvallisuusaspekti oli itselleni ehkä tärkein tekijä päätöksessä, mutta toisena tärkeänä syynä oli, että en ollut monien kymmenien kokeilujen jälkeenkään löytänyt hyvää kampaajaa, joka toteuttaisi värin toiveideni mukaan. Halusin vain vähän omaa sävyä tummemman lopputuloksen, jonka sain hyvin kyllä aikaan oikein valitulla kotiväri + raitapaketilla. En vaan halunnut nähdä kotivärjäyksen ja -raidoituksen vaatimaa vaivaa.

Haluamani lopputulos ei ollut mahdoton saavuttaa, kun siihen itsekin pystyin ihan kaupan väreillä :D mutta kampaajat AINA halusivat värjätä selkeästi tummemmaksi (tai muka vahingossa vaan kävi niin) tai yrittivät väkisin tyrkyttää punertavia sävyjä. Perusteluina oli, että tehdään "kunnolla näyttävän näköiset hiukset" tai, että "lämpö piristää mukavasti" tms. Itselläni kuitenkin liian tumma väri tai punertava sävy tekevät ihosta todella elottoman ja kirjavan näköisen, joka vaatii paljon meikkiä, että en näyttäisi sairaalta. Pyysin ensimmäisten epäonnistuneiden käyntien jälkeen aina näyttää värikartalta mitä haluan, mutta useamman kerran silti kävi eri kampaajilla niin, että kampaaja kertoi väriä levittäessään, että hän sitten päätti väriä sekoittaessaan "lisätä mukaan lämpöä" tai "sekoittaa kuitenkin vähän tummemman ja näyttävämmän sävyn" WTF?! Satunnaiset kommunikaatio-ongelmat ovat tietty mahdollisia, mutta en oikein usko, että siitä oli kyse, kun en muillakaan elämänalueilla koe tulevani väärinymmärretyksi vastaavan kaltaisissa tilanteissa.

Lopputulos oli järjestäen aina muuta kuin mitä olin varsin seikkaperäisesti speksannut ja värimallien avulla havainnollistanut sekä vielä perustellut miksi en halua mitä kampaaja ehdottaa. Lopulta käämi paloi lopullisesti, enkä ole käynyt kampaajalla yli kymmeneen vuoteen. Eipä tarvitse enää kinata siitä mitä maksavana asiakkaana haluan :) Nykyään leikkaan itse hiukseni niin ei tarvitse kuunnella mitään värjäyshaluttomuuden ihmettelyä ja "joku kiva väri toisi mukavaa vaihtelua" bullshittiä  :D   

Ymmärrän, jos jotkut tykkäävät dramaattisista tai paljon omasta väristä poikkeavista värjäystuloksista (ja monelle ne varmasti sopivatkin!), mutta Suomessa näkee paljon myös sellaisia värjäyksiä, jotka juuri saavat ihon näyttämään huonolta tai vaativat raskaan meikin väriä tasapainottamaan, mutta värin kantaja on tyyliltään muuten melko luonnollinen niin värjäys näyttää jotenkin ristiriitaiselta omaan silmääni.
Cecilia kirjoitti: Ja kaikki aiheesta puhuttaessa kehuvat kuorossa toistensa hiusvärien vivahteikkuutta, eikä kenenkään tukka ole mitenkään harmaa.
Tää on tärkeä pointti, se oma väri on monesti yllättävän kaunis, ei ollenkaan sellainen miltä se näyttää siellä juurikasvussa sen keinovärin rinnalla.
Cecilia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 846
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 10:59

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Cecilia »

Kosmetiikkakissa kirjoitti: Itselläni kuitenkin liian tumma väri tai punertava sävy tekevät ihosta todella elottoman ja kirjavan näköisen, joka vaatii paljon meikkiä, että en näyttäisi sairaalta.
Nyt kun aloin muistella omia aikojani värjätyllä kuontalolla, niin tämä täytyy allekirjoittaa täysin - näytin värjätyllä, tummalla ja vahvasti lämpimään taittavalla tukallani meikittömänä todella valjulta, ja iho näytti suorastaan harmaalta. En nyt toki nykyäänkään ole meikittä mikään kaunotar, mutta jotenkin oma väri sopii ihon ja silmien sävyyn huomattavasti paremmin.

Siksi ihmettelenkin, miksi juuri Suomessa hiuksia värjätään niin paljon. Ihonvärin puolesta suurimmalle osalle sopivat tuhkaiset ja vaaleat sävyt, mutta useat tunkevat päähän värin, joka sopii paremmin oliivi-iholle. Sitten tuota eroa kompensoidaan aivan liian tummalle meikkivoiteella, ja sekametelisoppa on valmis.
ainokainen

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja ainokainen »

Luin jostain, että Suomessa värjätään hiuksia enemmän kuin missään muualla. Ja nimenomaan tosi räikeitä värejä, kuten punaista ja mustaa. Mietin, että jengihän on täällä keskimäärin aika rock-henkistä, se saattaa vaikuttaa? Ainakin omassa nuoruudessa 90-luvulla värjättiin hulluna, mitä värjätympi sen parempi. Tuntuu, että viime vuosina on muotikin alkanut palaamaan luonnollisempaan lookkiin. Nykyään vahvasti värjätyistä hiuksista tulee sellainen vähän halpa, wt-vaikutelma.
rhoda
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 614
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 09:07

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja rhoda »

Mun appivanhemmat kertoi yllättyneensä tuosta runsaasta värjäämisestä käydessään kymmenisen vuotta sitten Suomessa, juurikin nuo räikeät värit pisti kuulemma silmään. Itsekin värjäsin tuolloin ahkerasti, juoksin kampaajalla hakemassa vaaleita raitoja. Se jäi pois oikeastaan vasta sitten kun huomasin kuinka paljon se kuluttaa tukkaa. Vasta jälkeenpäin huomasin, kuinka vaalennettu hius väärensi mun ihon sävyä, olin ilman meikkiä aina todella pinkki. Omanvärisen tukan kanssa tuo efekti ei ole lainkaan niin räikeä, vaikka mulla on tosi herkkä ja helposti punoittava iho.
lokakuu

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja lokakuu »

http://aijaa.com/12nrLA

Jotain 15cm omaa väriä ja loppu haalistunut, monta kertaa värjätty. Näyttää tosi punaiselta, mutta eri valossa paljon harmaampi. Latvassa on viimeks vuos sitten värjättyä punaista, ruskeeta ja joskus blondattukin.
bubbs
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1504
Liittynyt: 20 Marras 2013, 02:48

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja bubbs »

Kosmetiikkakissa kirjoitti: Ymmärrän, jos jotkut tykkäävät dramaattisista tai paljon omasta väristä poikkeavista värjäystuloksista (ja monelle ne varmasti sopivatkin!), mutta Suomessa näkee paljon myös sellaisia värjäyksiä, jotka juuri saavat ihon näyttämään huonolta tai vaativat raskaan meikin väriä tasapainottamaan, mutta värin kantaja on tyyliltään muuten melko luonnollinen niin värjäys näyttää jotenkin ristiriitaiselta omaan silmääni.
Just tämä! Usein näkee esimerkiksi sinänsä en shyvin huollettuja, värjättyjä ja leikattuja ns. räväköitä hiuksia, joiden parina valju, punakka, valkoisilla ripsillä ja kulmakarvoilla varustettu naamavärkki on jotenkin tosi onneton pari, vaikka se naama saattaisi olla ihan kelpo naama ilman sitä räväkkää tukkaa kontrastina. Luomutukka sen sijaan tuntuu kestävän ihan minkä sotamaalauksen tahansa, kaikki catwalk-mallit esimerkiksi, ja blanconakin on hyvä. Mun ymmärrykseen ei ikinä mene se räväkkä tukka ilman, että jaksaa somistaa itsensä sitten sopimaan siihen tukkaan.

(Vielä vähemmän ymmärrykseen menee se, että sitä räväkkätukkaakaan ei sitten jakseta ylläpitää, ja kohta on kulahtanutta punaista ja samanverran juurikasvua. Epäsiistimpää lookkia saa hakea, tuntuu että jopa sellainen luonnollinen spurguchic on freesimpi.)

Mou - Mä oon kokenut parhaaksi sävyntaittajaksi tummanvaalealle Schwatzkopfin Blondme Instant Blush Blonde Beautifier -sprayn sävyssä Ice. On tymäkkää, violetti suihke pilkuttaa myös seinät, ellei ole varovainen. Tämä on merkittävästi tehokkaampi kuin esim. Four Reasonsin hopeaspray, josta ei ollut kyllä mihinkään. Hopeashampoissa on tyhmää se, että kun se sävyvirhe on latvassa eikä tyvessä, tuntuu tosi kurjalta hinkata vahvaa shampoota latvoihin, kun normaalistikin shampookäsittelee vain tyven. Suihkeella voi kuitenkin painottaa sinne latvaan, eikä suotta tarvi samalla viilentää sitä valmiiksi viileää tyveä.
Aridith
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2767
Liittynyt: 04 Heinä 2012, 16:23

Vs: Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Aridith »

Ainakin Hollantii verrattuna suomalaiset värjää paljon enemmän ja tosiaan paljon dramaattisempia värejä. Aika monet hollantilaiset värjää, mutta aika lähelle omaa luonnollista väriä, raitoja ja sävyjä, muttei niin radikaaleja "vitivalkosia", pikimustaa tms.
Luonnonvaalea pellavapää - Pääosin omaa väriä ja muutamia raitoja - BSL mittainen (leikattu 08/21), lasimainen hiustyyppi - Allerginen ja herkkä iho, pintakuivuutta ja herkkä näppyyntymään.
Vastaa Viestiin