Värjäämättömien hiusten hoito

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Jonttu
Haiven
Haiven
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 12:53

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Mulla oli aiemmin yli BSL- pituine värjäämätön tukka, mutta elokuun lopulla kampaaja- kaveri leikkas mulle leukaan asti ylettyvän taaksepäin hieman pitenevän polkan. Nyt reilun kukauden olen yrittänyt saada näihin edes jonkunlaista tuuheutta ja tekstuuria. Kävin ostamassa sen L'orealin Extraordinary Clay- maskin, jota käytetään ennen pesua, kun päänahka jostain syystä on alkanut rasvottumaan nopeammin, ennen pesuväli oli 3-4 päivää ja nyt joudun pesemään joka toinen päivä. Kokeilen myös Organic Shopin tuuheuttavaa shampoota. Paras tuote tällä hetkellä on Klippoteketin styling dust Dark hair- kuivashampoo, ennen kuin löydän sopivat shampoot tän päänahan tasapainottomuuteen.
Ostin myös ihan nostalgia syistä Hellä mietoinen shampoon. Ihana pullo!
Raidoitettu bsl. 2aM ii
Aridith
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2767
Liittynyt: 04 Heinä 2012, 16:23

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Aridith »

Mulla L'orealin Extraordinary Clay ei tee kans muuta, kuin rasvoittaa ja lyhentää pesuväliä. :|

Olen alkanut löytää itselle sopivia shamppoita ja on enemmän hyviä, kuin huonoja hiuspäiviä. Nyt kun hiukset alkaa olla aika pitkät ja sellaisena ne haluan pitää, olen alkanut vähän kiinnittää huomiota hiustuotteiden hoitamiseen. Ennen en välttämättä laittanut hoitsikkaa ollenkaan. Laitan myös KayPron keratin treatment latvasuojaa nykyään. Todella kiva tuote, eikä lätsäytä latvoja yhtään vaikka on tarkoitettu voimakkaasti käsitellyille ja vaurioituneille hiuksille. En välttämättä tätä tarvitsisi, mutta kasvatusprojektin nimissä hankin.

Shamppoona mulla toimii parhaiten Garnier Loving Blends (ilmeisesti Respons-sarja suomessa?) sitruuna & savi shamppoo rasvoittuville hiuksille, jota tosin suomesta en löytänyt.  Myös Guhlin sitrusshamppoo rasvoittuville hiuksille on ollut hyvä. Kokeilin Matrix High Amplify volumi shampoota, mutta siitä tuli vain liimalättätukka, mutta sen sarjan hoitoaine on iso peukku. Mun miehen vähän karheampaan hiukseen se volymishamppoo kyllä toimi, kun hän sitä kokeili. Mulle se hoitoaine on ihan ykkönen, ei lättää ja jäättää kivasti vähän volymia latvoihin. Käytän vallan melkein tätä hoitoainetta nykyään, jos hoitsikkaa käytän.  Käytän myös välillä KayPro Macadamia shampoota ja hoitsikkaa, mutta niiden kanssa saa jo olla vähän varoivainen, ettei lätsäytä hiusta. Tulee kuitenkin tosi pehmeät ja kiiltävät pituudet.

Olen myös alkanut käyttää taas hiusmaskeja, ihan oman "hemmotteluhetken" nimissä, kun kylven :D. Garnierin Loving Blends/Respons maskit, etenkin hunaja-sarjan toimii mulle tosi kivasti. Ovat miellyttävän jämäköitä, mutta eivät hoitoteholtaan mitään tajunnanräjäyttäviä ainakaan niissä sarjoissa mitä käytän = ei tule liimatukkaa. Maskin kanssa käytän aina ensin suomesta rahdattuja Herbinan tai Biozellin syväputsareita, sitten laitan maskin + joskus kun haluan vaihtaa sävyä hiuksissa KC colormaskin siihen sekoitettuna. Tulee ihanan pehmeät ja silkkiset hiukset, muttei lättänät.&nbsp; <3

On kiva taas voida läträtä vähän hiustököteillä, niin ei tule edes kaivattua värjäämistä :D.
Luonnonvaalea pellavapää - Pääosin omaa väriä ja muutamia raitoja - BSL mittainen (leikattu 08/21), lasimainen hiustyyppi - Allerginen ja herkkä iho, pintakuivuutta ja herkkä näppyyntymään.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

En muista vastanneeni tänne vielä koskaan, joten vastaanpa nyt. Minulla on vertailupohjana menneisyydessäni hyvin pitkät värjätyt hiukset ja nyt hyvin pitkät värjäämättömät hiukset. Niiden ero on ollut käytännössä aika iso. Värjättyjen kanssa oli enemmän väliä, mitä hoitoainetta käytin eikä millään tullut loppujen lopuksi kovin hyvältä tuntuvaa tulosta. Sinne päin, mutta ei koskaan täydellinen. Nyt kun on värjäämättömät hiukset, tukka ei ns. rankaise suuremmin mistään ja olen aika tyytyväinen tulokseen.

Shampoot ovat valikoituneet päänahan sietokyvyn perusteella ja olen päätynyt käyttämään vain shampoita, joissa ei ole kovia sulfaatteja (SLS, ALS). Tavanomaiset sulfaatteja sisältävät shampoot aiheuttavat minulle rajua hilseilyä ja kutinaa, mikä poistuu kun lopetan niiden käytön. Siispä en enää käytä... Käytössä on ollut jo ainakin pari vuotta Giovannin Smooth as Silk -shampoo ja sen vaihtoehtona toimii ihan hyvin Ruohonjuuresta ostamani Unique Haircare -merkin Colour Care Shampoo (vaikka ei nyt olekaan värjätyt hiukset&nbsp; :P )

Hoitoaineissa vaikuttaa olevan minulle hyödyksi, että niissä on silikonia. Hiuslaatuni ei ole lainkaan liukas, vaan sen tuntuma on aina karhea ja se takkuuntuu helposti sekä on vaikea selvitellä, jollei hoitoaine tuo siihen yhtään liukkautta. Silikonit eivät onnistu lätistämään tätä pehkoa yhtään, koska sitä mitä ilmeisimmin ei ole kovin mahdollista lätistää ylipäänsä millään. Paitsi yliannostuksella öljyä toki, mutta en sitä pesujen välissä juuri käytäkään. Värjätyt hiukset tulivat toimeen paremmin joillakin kampaamohoitoaineilla, mutta näiden&nbsp; värjäämättömien kanssa pärjää hyvin halvoilla marketin hoitiksilla. Olen kokeillut monia ja päätynyt käyttämään useimmin Lidlin Cien-merkin Provitamin conditioner Repair & Care -hoitista (vihreä pullo). Käytössä on satunnaisesti myös Dove Regenerate Nourishment -hoitoaine (250 ml putkilo) sekä Lidlin Cien Repair Conditioner -putkilo. Tämä tukka näkyy tulevan tosi halvaksi, koska halvimmat hoitoaineet toimivat sen kanssa riittävän hyvin. Nuo shampoot ovat sitten kalliimpia, mutta niissä minulla ei myöskään ole yhtä paljon valinnanvaraa. Päänahan kunto on niin tärkeä asia, että luen shampoiden INCI:t huolellisesti ja pysyn jo hyviksi toteamissani versioissa.

Viimeksi muokannut pitkätukka, 27 Loka 2017, 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja elly »

Hellä Mietonen shampoo ja hoitoaine ovat kokeilemisen arvoinen tuote luomutukille. Ei lähmää tai lätsäytä, tosi mieto tuoksu ja tulee hiuksiin tulee kaunis kiilto. Pullot ovat hieman epäkäytännölliset, mutta muuten erittäin kiva markettituote. :)
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Re: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja elly »

Nyt tuntuu, että hiustenhoito ei ole ollenkaan tasapainossa. Hiukset kaipaavat kosteutta ja siloitusta, mutta veltostuvat ja lähmääntyvät turhan helposti hoitavampien hoitoaineiden seurauksena. Olen miettinyt, että jättäisin poishuuhdeltavan hoitoaineen käytön hetkeksi pois ja kokeilisin, että miltä hiukset tuntuvat vain jätettäviä hoitoaineita käyttämällä. Ehkä jokin silikoniton voidemainen jätettävä heti pesun jälkeen ja sitten silikoninen öljy päälle.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Re: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

^Kun aikoinaan käytin silikonisia tuotteita, niin ne saivat ainakin omat hiukseni menemään päätä myöten ja rasvoittumaan herkästi. Öljyjä minun ei kannata edes ajatella, sillä silloin on varmasti rasvaletti ja lähmä. Hiukseni ovat suorat, mutta noudatan Curly Girl -metodia ja en tarvitse pitkiin hiuksiin mitään muotoilua, koska hiukset eivät enää mene päätä myöten. Jos alkaa lähmääntyä, niin pesen tavallisella sulfaattishampoolla silloin tällöin ja takaisin sitten metodin mukaisiin tuotteisiin. XZ Natura Nokkonen -shampoo sekä Erittäin Hieno Suomalainen Hellä hoitoaine ainakin toimivat minulla hyvin. Garnierin Argan mask on myös hyvä.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Re: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja elly »

Pienien testailujen jälkeen olen todennut, että hoitorutiini ilman poishuuhdeltavaa hoitoainetta toimii. Tällä hetkellä pesen sulfaatillisella shampoolla ja suihkun jälkeen lisään XZ:n jätettävän voiteen ja öljyn perään. Päänahkan kutina ja rasvoittuminen ovat vähentyneet, kun jätin huuhdeltavan hoitoaineen pois rutiinistani.

Pitää toki seurailla, että heikentääkö tämä hiusten kuntoa pitkällä tähtäimellä. Kiitos myös Marie Corelli vinkistä Curly Girl -metodista. Olen sitä joskus soveltanut, mutta se on unohtunut jostain syystä. Seuraavaksi ostan sulfaatittoman shampoon kokeiluun, sillä hellävaraisempi pesu kiinnostaa.
naapio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1381
Liittynyt: 02 Syys 2009, 20:39

Re: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja naapio »

Ostin Kicksin alesta Continu-vegaanimerkin Vitamin E Lightweight Conditionerin testiin. Kahden käyttökerran jälkeen olen ihan myyty! Minulla on värjäämättömät, luonnonvaaleat, ohuet ja suorat noin rintsikkapituiset hiukset, joiden latvat ovat alkaneet hapsottaa ja haaroittua. Minun hienostunut tekniikkani on lätkiä pari pumppausta hoitoainetta suihkussa märkiin hiuksiin, kietaista ne nutturalle ja antaa hautua sen aikaa, kun sheivaan.

Olen todella tyytyväinen tulokseen, hiukset selviävät harjalla suihkun jälkeen helposti, ovat kuivuttuaan pehmeät, kiiltävät ja latvat tuntuvat sileiltä ja joustavilta ilman jätettävää silikonimömmöä. Ainoa miinus on hiukan tunkkainen tuoksu pestessä. Kicskissä tämä oli nyt loppuunmyyty, mutta kaikista merkin hiustuotteista oli -25% joten ostin toisenkin kosteuttavan hoitoaineen, Sodium PCA Hydration Conditionerin testiin. Toivottavasti se on yhtä hyvää <3

Jatketaan nyt tähän perään, että ahnaasti testasin jo tuon toisenkin hoitoaineen. Sen tuoksu on kukkaisempi, mutta yhtä hento eikä jää hiuksiin. Nyt on ollut jo monta hyvää hiuspäivää ja ainoa muuttunut asia rutiinissa on hoitoaine. Kietaisin tukan nutturalle kosteana ja sain ihanan jäntevät, kiiltävät kiharat piikkisuoraan latvaani. Eivätkä ne kadonneet jäljettömiin tunnissa niin kuin yleensä, vaan edelleen on hiuksissa kaunista lainetta. En totta puhuen osaa eritellä vielä tarkemmin eroja, mutta olen todella tyytyväinen molempiin.
Vastaa Viestiin