Värjäämättömien hiusten hoito

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Joanna
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 20:18

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Täällä myös opetellaan pois turhan hoitavista tuotteista. :D

Nykyään melkein vyötäröpituinen oman värinen helposti takkuuntuva mutta liukas... ja lättänä tukka.
Tuo Herbinan syväputsari mullakin on ollut vakkarikäytössä kerran viikkoon, mutta nyt en ole sitä kaupasta saanut. Tilasin sitä korvaavaan B&B Sunday syväputsarin ja eilen pesin sillä ekan kerran - tuntui oikein toimivalta.
Tilasin myös Phyto 9n noille takkuuntuville latvoille, sitä olisikin saanut laittaa vaikka kuinka paljon...

Kokeilut jatkuu, luulen että pitäisi käyttää pesevämpää shampoota ja kevyttä hoitoainetta koko päähän + tehohoitoa/jätettävää vaan tuonne latvojen suuntaan. Kun aiemmin värjättyyn tukkaan sai huoletta hölvätä tehohoitoa koko päähän.

Ainiin ja meillä on miehellä (myös pitkä oman värinen kuontalo) käytössä nuo XZ Niittyvillat ja välillä mäkin pesen niillä. Varsin toimivia perustuotteita, mutta lätsäyttäviä jos jatkuvasti käyttää.
Nakitar
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 233
Liittynyt: 03 Syys 2014, 16:28

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Nakitar »

Jeps, mulla kanssa varmaan edessä ei-niin-hoitavien tuotteiden käyttelyyn. Ihanaa, kun tukka on hyväkuntoisen ja sileän tuntuinen nyt kun luomuväriä on vuoden verran kasvattanut. Lisäksi multa napsaistiin pituutta sen verran reippaasti pois, että ennen rintsikoiden alaosaan ja ylikin yltänyt tukka on nyt aavistuksen hartoiden alle. Mulla on kanssa se tyypillinen suomalaisen liukkaan lasinen tukkalaatu, joka makaa vain päätä myöden. Sanon tätä "lisutukaksi", kun tosiaan on ihan lisu ja lääpättää vain kuin apea piiska pitkin päätä. Mies sanoo tätä joskus "lestatukaksi" (ei pahalla, jos joku loukkaantuu), mutta viittaa siis juuri tähän värjäämättömyyteen ja "luonnolliseen lookiin"  ;D Lisäksi kun annan tukan vielä kuivua vapaasti, niin ei tosiaan volyymia ole. Öisin olen laittanut nutturan pään päälle, ja aamulla kun avaa, niin onhan ne "pöyhkeän tuuheat" sen 5 min, mutta ei sen jälkeen.

Mulla on kyllä tapana käyttää ihan liikaa hoitoainetta kerralla, käytän kyllä markettituotteita, mutta kyllä sekin tukkaa läsäyttää kun liikaa käyttää. Shampoona olen nyt käyttänyt ihan perus-sinistä EHS:a, hoitoaineena on vaihdellen ollut Herbinan Marja Spa (jo myynnistä kadonnut, joka on kylläkin kuiville ja värjätyille hiuksille) ja Lidlin Sensitive -sarjan hoitis, joka sekin on ehkä hieman liian tuhti. On ainakin melkoisen paksua mössöä koostumukseltaan. Lisäksi sellaisia "varmoja valintoja" on olleet XZ:n tuotteet, niistä pitäisi osata valkata nyt ne vähiten lätsäyttävät (varmaan Vanilla Cafe olisi hyvä?) Garnierin 5 plants -sarjaa voisin koittaa kyllä seuraavaksi.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja elly »

Luin jostain, että hiusten peseminen ruokasoodalla vastaisi emäksisyydeltään värjäämistä, eli käsittely on hiuksille kova. Itse kuitenkin kaipaan välillä värjättyjen hiusten ns. huonokuntoisuutta, minkä vuoksi olisin kiinnostunut kokeilemaan saisiko tuollaisella karheutta hiuksiin. Ruokasoodan pH on kuitenkin paljon emäksisempi kuin ihon, joten ainakaan kovin usein tätä ei uskaltaisi käyttää. Onko joku kokeillut ruokasoodapesuja? Tämä on kaiketi satunnaisessa käytössä monella no poo -linjalla menevällä. Long Hair Communitystä löytyisi varmaan paljon tietoa tästä. Pitää selailla sieltäkin kokemuksia, kunhan ehdin. :)

Kokeilin Lushin It's Raining Meniä ilman hoitoainetta ja kokemus oli oikein onnistunut. Pitää jättää jatkossakin hoitoaineet rohkeasti pois tällaisilla hoitavilla tuotteilla pestessä.
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Ruokasooda on tosi emäksistä ja pidemmän päälle saattaa tulehduttaa päänahan. Ainakaan kovin usein ei kannata soodapesuja harrastaa eikä ainakaan hieroa sitä soodaa suoraan päänahkaan. Jos hiuksiin kaipaa karkeutta tms niin sitä saanee niihin myös vähemmän hiusta vaurioittavilla keinoilla.
Olen itse harkinnut jonkun suolasuihkeen hankkimista, koska mun hiukset on tosi liukkaat ja jokseenkin ohuet. Välillä kaipaan niihin vähän enemmän tekstuuria.
MNi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 66
Liittynyt: 28 Helmi 2014, 21:19

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja MNi »

Dermoshilin syväputsari about kerta viikkoon on kyllä peukutuksen arvoinen. Mulla on ollu pitkään Tresemmen iso puteli shampoota joka ei vieläkään ota loppuakseen. Alkuun oli hyvä, mutta nyt se on alkanut olemaan liian hoitava. Sille täytys keksiä joku uus tilalle.

4R vihreä kuivashampoo on kiva, mutta seuraavana päivänä on pakko mennä hiusten pesuun kun se rupee kutiamaan hiuspohjassa ja mömmöt jää kynsien alle rapsuttaessa.
Miiia
Haiven
Haiven
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Maalis 2007, 22:53

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Miiia »

Mä olen saanut siitä cutrinin ocean spray suolasuihkeesta oivan kaverin. Käsittääkseni tuo on aika mietoa, mikäli purkkia on uskominen, mutta itsellä täytyy pitää välillä vähän taukoa, ettei kuivu turhaan tukka.
Nakitar
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 233
Liittynyt: 03 Syys 2014, 16:28

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Nakitar »

Alkaa rasittaa tää tukka, kun saisi olla joka päivä pesemässä. Rasvoittuminen on hurjaa, taitaa nämä kesän ilmat vielä lisätä lössö-rasva -lookkia. Toisaalta jos joka ilta pesee, niin latvat tuskin tykkää hyvää. Pitäis varmaan koittaa pestä esim. pelkällä vedellä joka toinen ilta...aamulla sitten vaan tukka kiinni  :P
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Mulle ei ole mitään pahempaa kuin huuhtoa hiukset pelkällä vedellä, ihan varoituksena vain! Sen jälkeen on koko tukka kuin rasvalla voideltu. Mulla eivät normaalisti hiusten pituudet mitenkään nopeasti öljyynny, mutta vesihuuhtelu saa rasvan leviämään ja jäämään kaikkialle, blergh. Pelkkä vesihän ei varsinaisesti rasvaa poista, joten rasvoittuvan päänahan kanssa vesihuuhtelu ei oikein "pesusta" mene. :/ Itse tyydyn pesemään shampoolla päivittäin.

Minä helpotin tukkahajotustani leikkaamalla muutaman tuuman harvoista latvoista pois, enkä jäänyt ikävöimään. Olo oli ihan liian raskas ja pelkän ponnarinkin laittaminen oli rasittavaa, kun latvat jäivät kiinni kaikkialle. Ei taida bsl:n ylittävä mitta olla mun makuun. Olen käyttänyt nyt eniten Lushin Bigiä ja Santen Shine-hoitista (ent. BC) ja hiukset tuntuvat yllättävän hyviltä. Taitaa kyllä olla ilmankosteudesta apua. En tarvitsisi tähän lisäksi kuin Dirtyn kaltaisen muotoilutuotteen, mutta ilman sitä hajua.
1cFii, oma väri.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

Minäkin olen joutunut käyttämään näillä helteillä kevyempiä hoitotuotteita ja normaalisti käyttämäni muotoilutuotteet saavat hirveän lähmän aikaiseksi. Niskahiukset eivät yllä vielä poninhännälle, joten ne tuntuvat imevän niskaan laittamani aurinkovoiteen ja sitten onkin lähmäinen tunne hiuksissa. Muuten hiukset tuntuvat hyviltä.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja elly »

Mulle sopiva taktiikka helteillä on ollut shampoopesu ja jätettävä hoitosuihke, eli oon ollut toistaiseksi ilman huuhdeltavaa hoitoainetta. Ostin eilen Garnier Responsin 5 Plants -hoitiksen, jota kokeilen tänään. Toivottavasti se on tarpeeksi kevyt arjessa käytettäväksi. :) Kuivashampoota kuluu kyllä paljon kesällä, kun päänahka hikoilee hiukset lättäniksi.
Cecilia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 846
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 10:59

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Cecilia »

Minulla on ärsyttävä yhdistelmä, eli värjäämätön tukka ja kasvatusprojekti, joka onneksi alkaa olla vähitellen valmis. Eli samaan aikaan latvaan pitäisi käyttää hoitavia tuotteita, ettei huonokuntoinen latva ihan täysin murenisi, mutta värjäämätön tyvi on suhteessa jopa ärsyttävän hyväkuntoista. Olen päätynyt siihen, että käytän arkena ihan perustuotteita, jotka eivät lähmää tukkaa, ja sitten käytän latvaan jätettäviä täsmätuotteita tai ajoittain tehohoitoja ja naamioita.

Tällä hetkellä shampoona on Kerastasen Cristalliste ja hoitoaineena joku L'Oréalin Nutri Gloss-sarjan hoitis. Näillä tukka on mukavan ilmava mutta kuitenkin terveen oloinen.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

^Minä vuorottelen huudeltavaa hoitoainetta ja jätettävää. Jos hiusten pitää olla ryhdikkäät pitempään, laitan jätettävää. Kuiviin latvoihin laitan silloin tällöin jotain jätettävää hoitoainetta heti pesun jälkeen kosteisiin hiuksiin tai sitten kuiviin hiuksiin.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja tipson »

Urtekramin brown sugar shampoo karheutti itsellä hiuksia ja tämä tuote voisi olla liukkaalle hiuslaadulle hyvä. Itsellä on omasta takaa karkeahkot hiukset ja tämä shampoo teki latvoista jopa liian karkeat. Brown Sugar on melko pesevä, kun kaikki öljymuhitukset lähti yhdellä vaahdotuksella pois. Nyt kun taas siirryin käyttämään Urtekramin Aloeveraa, niin öljyt oikein jämähtää latvoihin&nbsp; :D Kuiviin latvoihin käytän nyt Urtekramin suihkutettavaa kookoshoitista. Ihana tuote ja mieto tuoksu katoaa kuivuessaan&nbsp; <3
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja elly »

Kiitos vinkistä tipson, mä voisinkin kattoa löydänkö tuota Brown Sugar -shampoota jostain. Tuohan on kuivalle päänahalle suunnattu, minkä vuoksi olisi luullut sen olevan kosteutava ja lätsäyttävä. Mulla loppuu shampoo ihan pian ja Urtekramin tuotteet ovat kiinnostaneet jo pitkään, eli testaukseen menee. :) Lähmääkö toi hoitosuihke paljon?
Nakitar
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 233
Liittynyt: 03 Syys 2014, 16:28

Vs: Värjäämättömien hiusten hoito

Viesti Kirjoittaja Nakitar »

Joo, pitääpä miettiä vielä tuota pelkkää vesipesua, ei kyllä välttämättä todellakaan toimi...
Mulla on nyt siis sellainen pitkä polkka(?), jossa siis n. 10 senttiä on omaa väriä, hyväkuntoista ja rasvoittuvaa, ja latvus on kuivempaa ja värjättyä. Aika rasittava yhdistelmä. Oon tehnyt kanssa tuota pelkällä shampoolla pesua ja hoitosuihketta latvoihin, mutta silti tuntuu että päänahka rasvoittuu ennätysnopeaan. Kuivashampoo ois tietty yks keino, mulla on ollut varmaan vuoden verran laatikossa pyörimässä Batisten Volume XXL -kuivis, mutta en oikein tykkää siitä, tulee valkoinen tyvi, eikä kyllä oo tuonut mulle mitään kummoista volumea tai edes poistanut rasvaisuutta kovin hyvin. Voisin ehkä pitkästä aikaa koittaa Herbinan kuivashampoota, muistaakseni se toimi mulle ihan kohtuullisesti.
Vastaa Viestiin