Saunan hyödyt, haitat ja haittojen vähentäminen.

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Saunan hyödyt, haitat ja haittojen vähentäminen.

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Saunan sanotaan olevan pahaksi hiuksille. Miten siitä saisi mahdollisimman hiusystävällisen kokemuksen? Saunomisen lopettaminen tuskin on kovin monelle suomalaiselle varteenotettava vaihtoehto.
Miten saunan hiuksille aiheuttamia vaurioita voi parhaiten välttää? Millaisia keinoja itse käytätte?
Voiko saunan lämpöä käyttää jotenkin hyödyksi? Onko joitain asioita parempi muhitella saunassa?

Parhaat sauna-aiheiset hiusniksit jakoon!
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Saunan hyödyt, haitat ja haittojen vähentäminen.

Viesti Kirjoittaja Triina »

Laitan aina saunaan mennessä reilun kerroksen hoitoainetta vaikuttamaan, niin että hiukset käytännössä uivat hoitiksessa. Yleensä siis ennen löylyihin menoa pesen hiukset, pyyhekuivaan ne ja levitän hoitoaineen, joskus harvoin saatan laittaa suoraan kuiviin hiuksiin jonkin öljypohjaisen muhituksen ja pestä vasta loppusuihkussa pois. En ole tällä systeemillä huomannut hiusteni mitenkään kärsineen, ennemmin lämpö tekee hoitotehoille hyää.
ZombieQueen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2053
Liittynyt: 22 Heinä 2007, 11:03

Vs: Saunan hyödyt, haitat ja haittojen vähentäminen.

Viesti Kirjoittaja ZombieQueen »

^Mä teen ihan samoin, ja laitan sen hoitiksen päälle sellaisen pyyheturbaanin.
why be pretty when you can be gorgeous<br />2b F ii
Puf
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 481
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 17:32

Vs: Saunan hyödyt, haitat ja haittojen vähentäminen.

Viesti Kirjoittaja Puf »

Minulla ei tule käytyä niin usein saunassa että eron huomaisi hiuksissa, mutta yleensä peitän hiukset saunassa pyyheturbaanilla (Ebayssa myydään käteviä pyyheturbaaneja, jotka kiinnitetään napilla ja jotka eivät valu. Hain tuollaisia muistaakseni "hair towel" hakusanalla.) Pyyhe tulisi varmaan vielä kastella viileällä vedellä että se suojaisi paremmin kuumuudelta.

Saunassa tulee aina muhiteltua hoitoainetta vähän pidempään ja lisäksi laitan joskus hoitikseen hunajaa, öljyjä tms. Vähän hiustenhoitoa sivuten suojaan aina myös kasvojen ihon saunan kuumuudelta avokado/kookosöljyllä.
Tarabel
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Heinä 2006, 16:44

Vs: Saunan hyödyt, haitat ja haittojen vähentäminen.

Viesti Kirjoittaja Tarabel »

Mä teen samoin kuin Triina, mutta laitan hoitoaineen/tehiksen päälle suihkumyssyn ja sitten vasta pyyhkeen. Suihkumyssy on helpompi huuhdella aina käytön jälkeen, eikä pyyhettä tarvi pestä niin usein. Mulla on siis tätä varten pyyhe erikseen jota en muuhun käytä. Uskon ettei hiukset tällä tavalla kärsi ollenkaan, päinvastoin. Näin olen tehnyt jo monta vuotta, enkä voisi kuvitellakaan meneväni löylyyn suojaamatta hiuksia. Huh, kamala ajatuskin. 0_0
enna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 20:16

Vs: Saunan hyödyt, haitat ja haittojen vähentäminen.

Viesti Kirjoittaja enna »

Minä laitan vain reilusti hoitoainetta, en käytä pyyhettä/myssyä tmv saunassa. Tosin en ole kovin kova saunoja, en viivy pitkiä aikoja tai oleskele tosi kuumassa saunassa juurikaan.
wilma
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2464
Liittynyt: 15 Touko 2008, 13:13

Vs: Saunan hyödyt, haitat ja haittojen vähentäminen.

Viesti Kirjoittaja wilma »

Mulla on samanlainen tyyli kuin Triinallakin, eli ennen saunaan menoa pesen hiukset, hoitoaine päähän ja saunaan. Saunan jälkeen virutus ja tukka pysyy ihan superpehmeänä. Mä käytän saunahoitiksena ainoastaan silikonittomia hoitoaineita, lukuunottamatta KC:n colormaskia jota laitan myös joskus saunan lämpöön vaikuttamaan, tuntuu että saa väriä irti sävytteestä näin paremmin. &nbsp;:)

Muuten mä en vältä silareita sisältäviä hoitoaineita, ainoastaan saunakäytössä, koska tuntuu että pidemmällä muhituksella ne lätsäyttää mun hiuksia ihan liikaa.

Joskus kylässä saunoessa&nbsp; olen laittanut pelkän kostean pyyhkeen hiusten suojaksi, ja voi että hiukset tuntuu karheilta saunomisen jälkeen! Hoitoainemuhittelujen jälkeen tukka on aina niin superpehmeä, etten edes halua saunoa muulla tavalla. &nbsp;;D
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Saunan hyödyt, haitat ja haittojen vähentäminen.

Viesti Kirjoittaja ZEN »

Mulla pelkkä hoitoaine päässä saunaan meno teki hiuksista jotenkin turvonneet ja takkuiset, riippumatta siitä, mitä hoitoainetta oli. Parhaiten toimii viileällä vedellä kasteltu pyyhe hoitoainemuhitusten päälle, silloin hiukset pysyy silkkisinä ja takuttomina.
Cogito ergo doleo.
Heidijohanna
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Joulu 2008, 22:51

Vs: Saunan hyödyt, haitat ja haittojen vähentäminen.

Viesti Kirjoittaja Heidijohanna »

Nostetaanpa tätä ketjua. Olen nyt vasta aikuisessa iässä herännyt siihen, että hiuksia kannattaisi jotenkin suojata saunomisen aikana. Käyn saunassa 1-3 kertaa viikossa. En suojaa hiuksia hoitiksilla tai pyyhkeellä, mutta kastelen hiukset ennen saunaan menoa.

Eikö pyyhkeestä tehty turbaani revi hiuksia/ole huono hiuspohjalle? Olen lukenut jostain siitä, ettei pyyhettä kannata kääriä päähän jos on pidemmät hiukset. Hiuksia suojaavan myssyn pitäisi kai olla kohtuullisen löysä ja hengittävä. Tässä on linkki huovutettavaan myssyohjeeseen jonka löysin googlettaessa myssyjä. https://silmukassa.blogspot.fi/2011/10/saunahattuja-saunahattuja.html Ajattelin, että voisin itse neuloa myssyn.

Käyttääkö kukaan tuollaista saunamyssyä?
Vastaa Viestiin