Elumen

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
butteri
Haiven
Haiven
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Marras 2008, 12:57

Elumen

Viesti Kirjoittaja butteri »

Mulla on luonnonkihara tukka jota oon värjänny punaisella ellulla nyt n. 4 vuotta. Tuntuu, että aina juuri värjäyksen jälkeen tukka on myös sileämpi/vähemmän takkuuntuva, ja kiharat parempia. Tuntuu että täytyy värjäillä jo latvojen laadunkin takia, eikä pelkästään juurikasvua piiloon. Nyt taas huomaa, että latvoista on vähän väriä karannut (latvoja tarkastellessa huomaa niiden olevan "läpinäkyvämpiä") ja tukka takkuuntuu helpommin, eli pitäis värjätä, tyvikasvua vasta n. 0,7cm. Oma värini on vaalea.

Mun koko tukka on periaatteessa "luonnontilaista" hiusta joka on värjätty ellulla, oon tässä miettinyt muuttuisikohan rakenne millaiseksi jos värjäis pitkästä aikaa jollain hapetteellisella värillä.  ??? Toisaalta ellukin tuntuu vähän kuivattavan, mutta sitten taas värjäyksen jälkeen tukka on paljon miellyttävämpi, vaikka ennen hoitoaineen levitystä onkin "narskuva" juuri värjäyksen jälkeen... tarttuisikohan ellu taas tukevammin latvoihin jos vähän hapettaisi niitä. Toisaalta en uskaltaisi kuivattaa tukkaa yhtään enempää, kun koitan kovasti kasvattaa pituutta. Oletteko huomanneet ellun vaikuttavan tukan kuivumiseen/kaksihaaraisten muodostumiseen?


Vanha ja todella kattava Elumen-keskustelu arkistoitu. Kannattaa käydä vilkaisemassa myös sitä, jos vastausta kysymyksiin ei löydy tästä ketjusta. - ellen
Viimeksi muokannut butteri, 06 Loka 2014, 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luonnonkiharoiden kasvattelua
Kathy
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Elo 2010, 16:19

Elumen

Viesti Kirjoittaja Kathy »

Mä ajattelin kokeilla AB@9-sävyä keltaisuuden taittoon tässä mun vaalennetussa 9-10-tasoisessa reuhkassa. Ongelmani hopeashampoiden/sävytteiden kanssa on joko se, että ne eivät taita tarpeeksi tai sitten tukka menee mattaiseksi ja homeen väriseksi. Mä siis en havittele mitään platinaa vaan sellaista luonnollista tuhkabeigeä. Tuo AB@9 taitaa olla suht turvallinen valinta? Kuolen, jos ellutan itseni homepääksi...
1aMii, punapää
Herkästi näppyilevä pintakuiva sekaiho (sinkkitabut rulaa)
lillamilla
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1316
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 22:54

Elumen

Viesti Kirjoittaja lillamilla »

Jos mahdollista, kokeile ensin uusia sävyjä esim. SB@10 tai SV@10. Ellut ovat melko tummia suhteesssa sävyn numeroon, ja tuossa Ab@9:ssä on hieman ruskeaa (B=brown) mukana, joten väriä voi olla vaaleaan makuun liikaakin. Tai sitten tilaa lisäksi Clearia, ja kokeile esim. 1/3 sitä ja loput AB@9 . Itselläni oli aikoinaan noin 9-tason vaalea, ja värjättyäni puhtaalla AB@9:llä siskoni totesi sen olevan mummopää.

Alkuun ellu ei sitten oikein pysy hiuksessa, vaan varsinkin vaalennetusta valuu nopeasti pesuissa pois, kunnes uudelleen värjäysten myötä kerrostuu.
2a /b F ii. Hunajanvaalea, lapaluille yltävä hennon kiharainen tukka. Kuva hiuslaatuketjun sivulla 11.
Kathy
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Elo 2010, 16:19

Elumen

Viesti Kirjoittaja Kathy »

^Oho, noista uusista en ollut kuullutkaan! Kiitos vinkistä. :) Eikös Goldwellin väreissä B ole seiskatasoon asti beige ja siitä tummemmissa brown? Jos niin, niin sittenhän tuo SB@10 kuulostaisi sopivalta. Pitää varmaan vähän kysellä kampaamoista lisää... :)
1aMii, punapää
Herkästi näppyilevä pintakuiva sekaiho (sinkkitabut rulaa)
lillamilla
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1316
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 22:54

Elumen

Viesti Kirjoittaja lillamilla »

Itse asiassa värjäsin juuri tuolla SB@10:llä ja taittosävy oli kyllä aika olematon. Ihan aavistuksen viilensi sävyä, mutta 10-tason vaaleassa ei tapahtunut muuta. Ja kellertävä osa on edelleen kellertävä. Joten unohdapa samantein vinkkini. Jos olet menossa kampaajalle, niin luulisi hänen osaavan välita sopivat sävyt.

Tuo B:n merkitys askarruttaa itseänikin. Värjäsin syksyllä värillä GB@8, jossa siis B:n ajattelin olevan beige, mutta tulos vastasi mielestäni ruskeaa, ja lopputulos taittoi punaiseen. Jos AB@9 väriä levittää valkoiselle paperille, niin siinä näkyy mielestäni selvästi ruskeaa. Verrokkina SB@10 oli paperilla vain vaaleaa lila-violettia.

Seuraavaksi laitan tukkaan ihan puhdasta AB@9, on se kumma jos se keltainen osa edelleen varsistossa pilkottaa.
2a /b F ii. Hunajanvaalea, lapaluille yltävä hennon kiharainen tukka. Kuva hiuslaatuketjun sivulla 11.
lillamilla
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1316
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 22:54

Elumen

Viesti Kirjoittaja lillamilla »

Onnistuin saamaan pääni vihertäväksi sekoittamalla 2/4 NA@8, sekä 1/4 AB@9 ja1/4 GB@9 viileän vaalean, SB@10: llä käsitellyn tukkani päälle. Oli siis liian viileää viileän päälle. Joten muistakaa ne sävytaitot, hyvät juurekset. Nyt sitten taittelin viheriötäni Goldwellin suoravärillä GB@8, lopputulema on toffeen värinen tukka, jossa tietyssä keinovalossa näkyy hipaisu viherrystä. Kevättä puskee.
2a /b F ii. Hunajanvaalea, lapaluille yltävä hennon kiharainen tukka. Kuva hiuslaatuketjun sivulla 11.
Aridith
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2767
Liittynyt: 04 Heinä 2012, 16:23

Elumen

Viesti Kirjoittaja Aridith »

Mua on alkanut viime aikoina himottaan latvojen värjäys elumenilla. Tiedän ettei se lähde itkemälläkään, mutta mulla on pituudet siinä kunnossa ettei niitä kyllä enää vaalennuspesua enempää vaalennella muutenkaan joten punaisella mennään kunnes leikkaan :D. Vähän vaan arveluttaa noi värien nimet ja sen oikean valitseminen, vähän villin oloista nimeä sävyillä.
Luonnonvaalea pellavapää - Pääosin omaa väriä ja muutamia raitoja - BSL mittainen (leikattu 08/21), lasimainen hiustyyppi - Allerginen ja herkkä iho, pintakuivuutta ja herkkä näppyyntymään.
thissymphony

Elumen

Viesti Kirjoittaja thissymphony »

Osaako joku sanoa että pystyykö Elumenia säilyttämään samalla tavalla kuin muita suoravärejä? :)
Shirley
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Kesä 2012, 12:22

Elumen

Viesti Kirjoittaja Shirley »

^Mäkin olen miettinyt tota Elumenin säilymistä. Häviääkö sen värjäytehot ajan myötä? Viimeksi kun värjäsin, tarttui huonommin kuin yleensä. Tosin tätä edellisellä kerralla (reilu kuukausi sitten) tarttui taas aika hyvin, että en tiedä sitten, mistä johtui tuo huono tarttuvuus. Ehkä laitoin väriä vähän liian varoivaisella kädellä tällä kertaa, kun pelkäsin päänahan värjäytymistä.

Joka tapauksessa nyt lähiaikoina pitäisi tilailla Ellua, kun tuo punainen alkaa olla jo lopussa. Punaisen lisäksi oon miettinyt, jos tilaisi myös KK@all:ia. Pidän kyllä kovasti  tosta punaisesta, mutta ehkä sävy voisi olla aavistuksen lämpimämpi, koska se sopisi varmaan paremmin mun ihonväriin. Saisikohan RR@all:ia ja KK@all:ia sekoittamalla suurinpiirtein sellaisen punaisen sävyn, mikä on Color Maskin Pepperissä? Aikaisemmin sekottelin tota punaista ruskeaan Elumeniin, mutta pidemmässä käytössä se ruskea tummentaa väriä liikaa ja haluaisin pitää hiukset niin punaisena kuin se on ilman vaalennuksia mahdollista.
1aFii, mid back -mittaiset, punaruskeat hiukset.
Varjotar

Elumen

Viesti Kirjoittaja Varjotar »

Onko kukaan tietoinen, onko Elumeneissa tummaa sinistä?
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Elumen

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Elumenissahan on voimakas hehkuva sininen myös ja siihen voi varmaan sekottaa hehkuvaa violettia VV@all - tällä luulis tulevan kaunis liilaan vivahtava kylmä sininen - mutta tietääkseni elluväreissä ei oo valmiina ainakaa mitään laivastonsinistä.

------

Mun viime värjäyksestä on nyt vajaa kolme viikkoa aikaa ja vieläkin on päänahassa paljon täplikkäitä alueita, myös rupia jotka saattaa johtua jostain shampoosta - tai stressistä.

Tietokoneen temppuilun johdosta rahatilanteeni on nyt sellanen etten voi vähään aikaan ( ehkä  :3 ) tilata lisää ellua.
Mua ei sinänsä häiritse noi täplät yhtään, lievä kutinakin häipyy vajaassa viikossa.

Kaapissa ois viime elokuulta kyllä vielä reilusti Lushin cacaa brunia ja noiria, jos uskaltais laittaa välillä hendigot päähän.

Olen ollu kyllä tyytyväinen elluun - Yhtään en oo "onnistunu" sotkemaan kylpyhuonetta, en oikeen tajua edes miten jotkut siinä "onnistuu" - Päänahan värjäytyminen vähän askarruttaa mua; rahatilanteesta johtuen en nyt ostanu edes kookosöljyä, sen verran tyyristä luontaistuotekaupoissa, ehkä etnisistä löytyis - meinaan jos sillä hierois päänahan läiskiä veke mutta lähtiskö siinä sitte samalla väriä pois tyvestä ? Hmmm......

Ja toi Biozellin päänahanhoitovesi nyt ei oo ihmeellinen, saman sarjan hoitoöljy multa vielä kokeilematta.

-----------

Tällanen erikoisuus että viimeks kun värjäsin niin käytin hyväkseni LHC-sivuston vinkkiä ja suihkutin sitrusnestettä värjäyksen jälkeen nimenomaan tyviin, ihan vaan puhdasta mandariinimehua, aika hyvin väri on pysyny haalistumatta lukuun ottamatta muutamaa maantienharmaata kohtaa.
Tosin tässä vaiheessa on jo tyvikasvua.
Ilyasviel
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1299
Liittynyt: 21 Marras 2006, 17:59

Elumen

Viesti Kirjoittaja Ilyasviel »

Varjotar kirjoitti: Pitääkin jossain välissä sitten etsiä lähin ellukampaamo, joka suostuu käsittelemättömän päähän tuota sinistä laittamaan. Tää pää ei kestä mitään kaupan myrkkyjä.
Tuusulassa amiksen kampaamossa laitetaan ellua eikä ole pahan hintainen, vyötäröpituisten hiusten värjäys maksoi 30€.
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Elumen

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Ilyasviel kirjoitti:
Varjotar kirjoitti:
Tuusulassa amiksen kampaamossa laitetaan ellua eikä ole pahan hintainen, vyötäröpituisten hiusten värjäys maksoi 30€.
Mä luulen että jatkan ellun laittelua kotona kun ei se oo erityisen vaikeeta ja yhdestä pullosta mulla riittää kolmeen kertaan - Mutta saattaisin jossain vaiheessa haluta käydä kampaajalla laitatuttamassa ja toihan ei oo todellakaan pahan hintasta - Kuis kaukana se Tuusula on Helsingistä ?
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Elumen

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Mä laitoin pari pv sitte hiuksiini NB@4:ta - Tuli yllättävän tumma väri ja aika voimakkaasti mahonkiin vivahtava. Eka aattelin et gääk, nyt tuli liian tumma - mut nyt ku oon kerran pessy ja tottunu, niin täähän on tosi kiva.

Näin kesällä hikoillessa lämpö on ehkä vaikuttanu päänahkaan silleen et se ei oo niin kuiva, eikä mitään kutinaa.

Väri oli taas niin ihanan helppo levittää ja hyvän tuoksunen ja viilee,  joistain kohden levitin tiheepiikkisellä pikkukammalla, mut suurimmaks osaks levittelin hiustenvärjäyssudilla.
Päänahkaan tarttu mitä tarttu, ei hirveesti mutta on läiskiä,  ei haittaa. Muuten otan väriä aina vaan melko vähän sutiin niin sitä ei mihkään pursku eikä sotke.
Annoin vaikuttaa ehkä tunnin, sen aikana kerran huljuttelin kuumalla föönillä.

Ensimmäisen pesun yhteydessä väriä lähti aivan aavistuksen verran otsan kohdalta, silleen et ainoastaan itse erottaa.
Saa nähdä miten käyttäytyy nyt helteessä, jotku on valittanu et Elumen valuu toisinaan.

Ja hyvin tarttu taas mun lasimaisiin hiuksiin joissa on mukana aavistuksen verran harmaantuneita ja valkosia hiuksia, myös niihin.

Nyt oli sellanen tunne et tätä väriä on miellyttävämpi laittaa näin kesällä.
Hiuksista tuli myös samettisen tuntuset, hyvin kiiltävät. Lopputulos on kiillon ja tunnun kannalta jollain tapaa parempi kuin käyttäessäni NB@5:ta - mutta se voi johtua hiusten kunnosta ja muista seikoista.

Jatkossa mä luulen kuitenkin mieluummin käyttäväni tota vitosta tai ehkä niin että sekotan siihen mukaan vähän nelosta.

Erinomainen väri tää Elumen, voin sanoa näin puolen vuoden käytön jälkeen.
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Elumen

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Ja piti vielä kertoa et jostain syystä vasen reisi ja sääri jäi kyllä silleen täyteen ihan himmeitä ohuita seepraraitoja suihkussa käynnin jälkeen - ei sinänsä haittaa. Outoa että mihinkään muualle ei jääny mitään läiskiä tai raitoja - Pitäsköhän ens kerralla peittää vasen koko jalka jollain muovilla ? ( blondin logiikkaa )
Vastaa Viestiin