Sivu 1/1

Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 15 Loka 2013, 20:52
Kirjoittaja Puf
En ollu puoleen vuoteen käyttänyt säännöllisesti öljyjä jätettävinä, niin nyt kyllä huomaa eron hiuksissa muutaman käytön jälkeen :l Laitan pestyihin, pyyhekuivattuihin hiuksiin muutaman tipan kevyttä öljyä (itsellä käytössä viinirypäleensiemenöljy ja arganöljy jotka ovat melko kevyitä ja lähmäämättömiä) ja parhaimmin öljy tuntuu imeytyvän melkein märkiin hiuksiin. Latvat ja pituudet ovat kuivuttuaan todella sileät ja laskeutuvat paljon kauniimmin. Ostin viinirypäleensiemenöljyä pitkästä aikaa, täytyykin alkaa taas säännöllisesti käyttämään sitä jätettävänä.


Vanha ketju arkistoitu, jatketaan juttua öljyistä hiustenhoidossa uudessa ketjussa. - ellen

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 20 Loka 2013, 14:14
Kirjoittaja Moriem
Nyt päässä on myssy, myssyn alla kelmua, kelmun alla mikrossa hieman lämmitettyä rypsiöljyä (lemppari!). Tämä öljyämiskokeilu on normaalista poikkeava, sillä yleensä en vaivaudu lämmittämään öljyä saati pitämään pipoa tai kelmua. Kaikista erikoisinta tässä on se että lorautin joukkoon lusikallisen hunajaa! Seoksesta tuli huomattavasti tahmeampaa, saas nähdä miten tämä vaikuttaa lopputulokseen.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 04 Marras 2013, 13:44
Kirjoittaja Barbie
Pari sivua taaksepäin mietitiin josko öljy hiuksissa+ aurinko olisi huonoksi hiuksille? Oma kantani on kyllä. Öljy ja jopa vesi toimii heijasteena jolloin säteilyä tulee enemmän hiuksiin. Tästä samasta syystä öljy vartalolle levitettynä toimii ruskettumisen nopeuttaja.  Enemmän säteilyä enemmän vahinkoa. Eli itse en menisi öljynutturassa ulossa aurinkoisella säällä  ;)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 04 Marras 2013, 16:02
Kirjoittaja Kristiina
Kookosöljyä olen kokeillut nyt. Paras neuvo on kyllä se, että öljyää hiukset ensin kookosöljyllä ja lattaa sitten värin hiuksiin! Vähentää mun kokemusten mukaan hiusten kuivumista värjäyksen aikana.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 04 Marras 2013, 16:55
Kirjoittaja janniina
Kaverini on kysellyt minulta paljon hiustenhoitovinkkejä, ja hänellä on vaaleanruskeaksi värjätyt hiukset vaaleilla raidoilla. Värjäys on siis tapahtunut kai joskus aikaa sitten. Uskallanko suositella öljyjä?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 06 Marras 2013, 16:00
Kirjoittaja ELAU
Tuntuu, että noita öljyjä on nyt joka puolella. Siispä, mikä olisi paras öljy hiuksille? Argan, jojoba, kookosöljy...? Kenties jokin ruokaöljy?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 06 Marras 2013, 19:18
Kirjoittaja Kristiina
ELAU kirjoitti: Tuntuu, että noita öljyjä on nyt joka puolella. Siispä, mikä olisi paras öljy hiuksille? Argan, jojoba, kookosöljy...? Kenties jokin ruokaöljy?
Yleensä kokeilemalla löytyy paras öljy omille hiuksille. Öljyilläkin on eri koostumuksia ja ominaisuuksia, ja kaikki ei toimi kaikkien hiuksissa. Kookosöljy on paljon tykätty, ja sitä voi käyttää hoitoaineeseen sekoitettuna, pelkältään tuntien hoitomuhituksessa, värin haalistamisessa, hiusten latvojen suojaamisessa/jätettävänä hoitoaineena.
Ruokaöljy on edullista öljyä esim. värin haalistamiseen. Arganöljy on kallista, mutta kosteuttavaa. Jojobaöljy on kevyttä, käy myös epäpuhtaan ihon hoitoon.


Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 06 Marras 2013, 20:45
Kirjoittaja NarnianQueen
ELAU kirjoitti: Tuntuu, että noita öljyjä on nyt joka puolella. Siispä, mikä olisi paras öljy hiuksille? Argan, jojoba, kookosöljy...? Kenties jokin ruokaöljy?
Tieteelliseltä pohjalta lähdettynä sanoisin kookosöljy, se imeytyy syvälle hiukseen ja suojaa veden aiheuttamilta vaurioilta. Suosittelen.

Kaivan linkkiä, jos kaipaat...

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 06 Marras 2013, 21:19
Kirjoittaja ellen
Käyttäjäkokemukset öljyistä hiustenhoidossa -ketju kannattaa myös lukea läpi, jos etsii vinkkejä hyvän öljyn löytämiseksi hiustenhoitoon. Kuten NQ tuossa ylhäällä sanoi, niin tieteellisesti tutkittuna kookos- ja oliiviöljy extra virgin -laatuisina imeytyvät hiuksiin ihan oikeasti.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 11 Marras 2013, 22:44
Kirjoittaja SabbraCadabra
Onko kukaan kokeillut porkkanaöljyä?  0_0 Tuossa pyörii tollanen Alohan Deep Tanning Carrot Oil, ja mietin josko löis sitä tukkaan. Ainakaan tuossa öljyhoidon käyttökokemusketjussa ei ollu mitään mainintaa

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Marras 2013, 07:42
Kirjoittaja Puf
Ootteko nähneet jossain tuoksutonta kooosöljyä ;D? Oon niitä ihmisiä jotka ei pidä yhtään kookoksen tuoksusta, mutta kookosöljy kyllä kiinnostaisi...

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Marras 2013, 10:40
Kirjoittaja ellen
SabbraCadabra kirjoitti: Onko kukaan kokeillut porkkanaöljyä?  0_0 Tuossa pyörii tollanen Alohan Deep Tanning Carrot Oil, ja mietin josko löis sitä tukkaan. Ainakaan tuossa öljyhoidon käyttökokemusketjussa ei ollu mitään mainintaa
"Porkkanaöljy" ei ole oikeasti porkkanasta saatua öljyä, vaan taitaa olla oikeastaan vain öljysekoitus, johon on lisätty beetakaroteenia väriksi. Jos "porkkanaöljy" on sekoitus pelkkiä puhtaita luonnonöljyjä, niin kyllähän sitä hiuksiinkin voi laittaa. Jos taas tuo mainitsemasi Aloha Deep Tanning Carrot Oil sisältää muutakin kuin öljyä (alkoholia, aurinkosuojakertoimen, jne.), niin ei sitä kannata hiuksiin käyttää.

Puf kirjoitti: Ootteko nähneet jossain tuoksutonta kooosöljyä ;D? Oon niitä ihmisiä jotka ei pidä yhtään kookoksen tuoksusta, mutta kookosöljy kyllä kiinnostaisi...
Jos kookosöljy on käsitelty hajuttomaksi, öljy ei enää sisällä kaikkea sitä kookosöljyn hehkutettua mahtavuutta ;D . Itsekään en pidä kookoksen tuoksusta mitenkään erityisesti, joten olen käyttänyt öljyä vain jätettävänä silloin, kun teen nutturan, eli hiukset ovat kiinni, eikä öljy haise nenään koko aikaa.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Marras 2013, 11:21
Kirjoittaja Puf
ellen kirjoitti:
Puf kirjoitti: Ootteko nähneet jossain tuoksutonta kooosöljyä ;D? Oon niitä ihmisiä jotka ei pidä yhtään kookoksen tuoksusta, mutta kookosöljy kyllä kiinnostaisi...
Jos kookosöljy on käsitelty hajuttomaksi, öljy ei enää sisällä kaikkea sitä kookosöljyn hehkutettua mahtavuutta ;D . Itsekään en pidä kookoksen tuoksusta mitenkään erityisesti, joten olen käyttänyt öljyä vain jätettävänä silloin, kun teen nutturan, eli hiukset ovat kiinni, eikä öljy haise nenään koko aikaa.
Höh. Mutta kiitos tiedosta! Täytyy ehkä koittaa tilalla Extra Virgin oliiviöljyä, se ei sentään haise niin kamalalta.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Marras 2013, 14:00
Kirjoittaja höpönasu
Ite tilasin tätä eikä muuten haise sitten miltään:
http://www.iherb.com/Cococare-100-Coconut-Oil-7-oz-198-g/41792

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Marras 2013, 14:31
Kirjoittaja Puf
höpönasu kirjoitti: Ite tilasin tätä eikä muuten haise sitten miltään:
http://www.iherb.com/Cococare-100-Coconut-Oil-7-oz-198-g/41792
Kiitos tuotevinkistä! Kävin lukemassa iHerbistä arviointeja ja monet sanoivat samaa tuotteen hajuttomuudesta, mutta vastaan tuli myös tällainen kommentti:

"There's a reason this product is so cheap. It says "100% pure coconut oil" on the label, yet it also says "For external use only. Keep away from children" on it. This stuff does NOT smell like "pure" coconut oil, and if it was really "pure", you would be able to consume it."

Tuon perusteella tuotteessa saattaa olla jotain epämääräistä. Toisaalta Now Foodsin kookosöljyssä ei myöskään ole mainitttu että tuotetta voisi myös syödä, vaan käyttöohjeissa keskitytään vain ulkoiseen käyttöön. Eikö 100% kookosöljyä pitäisi silti pystyä käyttämään syöntitarkoitukseenkin ??? Ja olisi mukava tietää onko tuotteen luontaista tuoksua todella käsitelty...

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Marras 2013, 16:00
Kirjoittaja Jenje
^ Voisko olla ihan niin, että noiden öljyjen käsittelyolosuhteet eivät ole niin hygieniset kuin mitä elintarvikkeilta odotetaan, ja siksi niihin pitää lisätä tuollainen varoitus. Sinänsähän öljyssä ei välttämättä mitään vikaa ole, jos sitä käyttää vain ulkoisesti. Täyttä mutua toki tämä. :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Marras 2013, 22:19
Kirjoittaja SabbraCadabra
Unhoitin sen porkkana-rusketusöljyn siinä samassa kun pääsin citymarketin öljyhyllylle, ja mukaan tarttui Elixin kylmäpuristettu pellavansiemenöljy, jossa etiketin mukaan on omega 3, 6 ja 9 mikä on mulle aina houkutin, en voi vastustaa mitään omegajuttuja :3 tiedä sitten miten mahtaa toimia. Sotkin sitä nyt EHS:n mustikkahoitsikkaan, tuoksusta en osaa sanoo mitään kun on nenä aivan tukossa mutta pätevän olosta tavaraa. Nyt vaan yöks muhimaan ja katotaan mitä käy!

Ei nyt menny niinkun strömsössä toi yön yli muhittelu....Jäi huomaamatta sellanen pikkujuttu että meidän puolivuotias kisuvaavi nukkuu mun pään päällä, ja kun toi uus suihkumyssy nyt rapisee niin kivasti.

Alkuyö meni ihan nätisti, mut jossain vaiheessa toi kissa on ilmeisesti tullut ja huomannu että HEI TÄÄHÄN RAPISEE KIVASTI! Muuten ei oo mitään käsitystä mut muistan komentaneeni sitä joskus kun se teki kynsillään taikinaa mun päähän (niinkun joka yö), enhän minä mistään muhittelusta mitään muistanu keskellä yötä  :Uni

Sitten tulikin aamu, eikä mulla mitään viritystä ollukaan enää päässä!! No pipo oli lattialla ja olohuone täynnä möhnäsiä jälkiä... suihkumyssyn uusi sijainti oli sohvalla, kissa nukku siinä tyytyväisenä ja itekin ihan töhnässä. En tiedä pitäskö mun nyt itkee vai nauraa ;D

Ihanaa siivota heti aamusta. Kissan peseminen on aina hienoo kun se tappelee vastaan ja koittaa kiivetä suihkuverhoon mahdollisimman korkeelle >:(

Peräkkäiset viestit yhdistetty. - ellen

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Marras 2013, 19:17
Kirjoittaja Vuhi
On nuo pikkukisut sitten niin söpöjä(ja ärsyttäviä samaan aikaan) ainakin tuo tapaus. :D

En millään meinaa löytää rypäleensiemen öljyä taikka sinä luumuöljyä mistään.. Näin jossain kaupassa maapähkinäöljyä, onko joku kokeillut semmosta?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Marras 2013, 19:25
Kirjoittaja Katzenparade
^ Mä tilasin jättipullon rypäleensiemenöljyä iHerbistä todella edullisesti, olisiko ollut n.6-7 dollaria.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Marras 2013, 22:10
Kirjoittaja Arnella
SabbraCadabra kirjoitti: Sitten tulikin aamu, eikä mulla mitään viritystä ollukaan enää päässä!! No pipo oli lattialla ja olohuone täynnä möhnäsiä jälkiä... suihkumyssyn uusi sijainti oli sohvalla, kissa nukku siinä tyytyväisenä ja itekin ihan töhnässä. En tiedä pitäskö mun nyt itkee vai nauraa ;D
Hahaa  ;D Kissat on kyllä ihan parhaita hiustenhoitoapulaisia, varsinkin yövuorossa!

Olen viime aikoina testaillut arganöljyä hiuksiin eti tavoin käytettynä ( muhittelu, hoitiksen seassa, kevyesti jätettävänä) mutta tuntuu, etten saa sillä mitään vaikutuksia. Taidan siis suosiolla säästää sen vain ihonhoitoon ja käyttää hiuksiin kookosöljyä, kun se tuntuu olevan toimivin öljy tähän tukkaan.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 14 Marras 2013, 16:53
Kirjoittaja DiiDii
Täälläkin testissä nyt tuo cocovin neitsyt kookosöljy, ennen värjäystä  :ts Edullisesti sain ison purkin hyvinvoinnin tavaratalosta

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 16 Marras 2013, 14:54
Kirjoittaja SabbraCadabra
Nyt on kokeiltu pellavansiemenöljyä, ja tuntuu toimivan! Se peseentyy hiuksista hyvin pois ja jättää mielestäni kivan tuoksun hiuksiin :) hiukset tuntuu käsittelyn jäljiltä ihanan silkoisilta ja helposti kammattavilta. Luulen ettei tarvii kokeilla nyt muita kun oon tähän niin tyytyväinen ja tuntuu olevan mulle oikein hyvä tuote^^

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 30 Marras 2013, 19:05
Kirjoittaja Nemilie
Olen vihdoin keksinyt, miten saan kookosöljyn toimimaan. Aiemmin se kuivaan tukkaan laitettuna teki hiuksista rutisevan koppuraiset eikä muutenkaan tuntunut kosteuttavan. Nyt olen laittanut sitä&nbsp; pesun jälkeen märkiin hiuksiin ja se imeytyy täysin jättäen tukan ihanan pehmeäksi. <3 Varovasti olen uudelleentestaillut myös kuivaan tukkaan eikä tunnu pahastuvan enää, olisiko tuo korppuhiusilmiö sitten johtunut proteiinien yliannostuksesta, jotka kookosöljy piti entistä paremmin hiuksissa... Varsinkin leteissä ja nutturoissa toimii, auki, ponnarilla tai muuten "pituudet vapaana" olevaan tukkaan ei niinkään. Mutta kookosöljypurnukkani osoittaa vihdoin hupenemisen merkkejä. ;D

Ostin tänään myös arganöljyä, en voinut vastustaa born to bion ihanaa pulloa. :D En pidä aprikoosinsiemenöljystä enää niin paljon kuin alussa, toimii kyllä aamuisin kuivaan tukkaan silottamaan ja tuomaan kiiltoa mutta imeytyy vieden kaunistavan vaikutuksen mukanaan kuitenkaan kosteuttamatta. Aion kokeilla arganöljyä sen tilalle ja hoitoainesekoituksiin, tosin en varmaan malta olla uittamatta tukkaani siinä jo tänään.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 30 Marras 2013, 21:05
Kirjoittaja bubbs
Kaapissani on pyörinyt hyvän aikaa Kikon Emerald Body Oil, ei oikein tule käytettyä noita kroppaöljyjä. Mietin, voisikohan tätä miksata hiustenhoitoaineeseen?

Inci sellaisten lukutaitoisille:
Paraffinum liquidum (Mineral oil), Oryza Sativa (Rice) Bran Oil, Octyldodecanol, Orycanol, Paeonia Officinalis Flower Extract, Parfum, Benzyl Salicylate, Bht, Butylphenyl Methylpropional, Citronellol, Emerald, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil, Hexyl Cinnamal, Limonene, Linalool.

Onko tuossa jotain sellaista, mitä ei kannata kutreihinsa hieroa?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 02 Joulu 2013, 11:16
Kirjoittaja Kristiina
^INCIn alkupäässä on tuo mineral oil, voi jättää aika lähmäisen lopputuloksen hiuksiin. Mutta voithan sä kokeilla tuota sekoitella, mutta vaikka silloin kun ei ole mitään tärkeää menoa. ;)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 06 Joulu 2013, 16:39
Kirjoittaja Moriem
Auringonkukkaöljy testattu, ihan kelpo kamaa, ei tosin vetänyt vertoja rypsiöljylle.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 16 Joulu 2013, 11:19
Kirjoittaja ellen
Olen yrittänyt kokeilla neitsytoliiviöljyn käyttöä hiustenhoidossa, sillä oliiviöljy kookosöljyn ohella on ainoita öljyjä, jotka hiuksiin oikeasti imeytyvät. Olen tykännyt silottaa latvat oliiviöljyllä ennen hiusten laittoa nutturalle, siinä oliiviöljy toimii hyvin ja tuntuu katoavan hiuksiin, vaikka määrä olisi suurempikin. Oliiviöljy kiillottaa hiukset todella hyvin kuiviin hiuksiin levitettynä, mutta jostain syystä se ei toiminut hoitoaineen sekaan sekoitettuna. Hiukset olivat kyllä selvästi hoidetumman tuntuiset, sileät ja painavat, mutta kiiltoa ei ollut yhtään ja tuntui, että hoitisöljykombo jopa himmensi hiusten tavallista kiiltoa. Pitäydyn siis käyttämään oliiviöljyä pelkästään kuiviin hiuksiin jätettävänä silottajana.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 16 Joulu 2013, 14:44
Kirjoittaja höpönasu
^ Mulla yleensä riittää kerran vaahdotus shampoolla, joskus on pitänyt toisen kerran ja joskus käyttänyt syväputsaria. Jos ei kahella shampoovaahdotuksella lähe niin en ala sitä enempää kiusata mutta joskus siis myös syväputsarilla.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 17:37
Kirjoittaja Vuhi
Kookosöljyni on alkanut haista oudolle. Semmoselle "tunkkaiselta". Ostin sen joskus huhtikuussa. Tuli mieleen, että kauanko kookosöljy säilyy avattuna hyvänä? 200g purkki ja kerran kuussa olen käyttänyt.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 20 Joulu 2013, 21:14
Kirjoittaja Nemilie
^ Samoin on käynyt mun kookosöljylle, alun ihana karkkinen kookostuoksu on poissa ja tilalla epämääräisesti kookoksentuoksuinen tunkkaisuus. Purkin päiväyksen mukaan menisi huonoksi vasta ensi toukokuussa, ja tuo on ollut minulla jo melkein vuoden. En kylläkään ole säilyttänyt sitä mitenkään ihanteellisesti, vaan purkki on saanut olla välillä auringonvalossa ja huoneenlämpö on vaihdellut, välillä on jäänyt kansi auki jne... Ei kai sillä hiusten kannalta ole isompaa merkitystä vaikkei olisikaan enää ihan hyvää, mutta haluaisin sen hyvän tuoksun takaisin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 20 Joulu 2013, 21:53
Kirjoittaja Kalevalatar
Mun kookosöljylle kävin samoin, ehkä kuukauden parin jälkeen alkoi haista oudolle. Purkki oli kuitenkin aina suljettuna tiiviisti keittiön kaapissa tai jääkaapissa, ja kyselinkin täällä että pitääkö öljyn olla aina jääkaapissa ettei se menisi pilalle.

Harvat kuulema kuitenkaan säilyttää jääkaapissa, ehkä tuo on kookosöljyn ominaisuus kun se pääsee hapettumaan. Ei kuitenkaan merkitse että olisi pilalla ta härskiintynyt.

Pitäiskin ostaa uusi purkki :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 15:24
Kirjoittaja Vuhi
Vai semmosta. Huoneenlämmössä kaapissa olen pitänyt. Ei ole kovin paljon enää jäljellä, että tulee sekin käytettyä loppuun. Hommasin manteliöljyä, että semmonen on kokeilussa. Pidetäänkö sitä jääkaapissa? Ei ollut mitään mainintaa pullossa.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 24 Joulu 2013, 01:54
Kirjoittaja almiros
Mulla on varmaan yli vuoden ollut kookosöljy kylppärissä. Eli kosteassa ja lämpimässä.&nbsp; :D Kansikin unohtuu välillä auki, mutta ei öljy mielestäni ole mennyt mitenkään huonoksi.

Jojobaöljy sen sijaan on kylppärin kaapissa muuttunut tympeän hajuiseksi. Pitäisi rajoittaa noiden öljyjen ostelua, kun en millään ehdi käyttää niitä kaikkia samaan aikaan ja sitten osa ehtii mennä huonoksi.&nbsp; :-[

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 27 Joulu 2013, 07:10
Kirjoittaja Giga
Ostin tässä vastikään Yves Rocherin hiusöjyä
joka on ihan mahtavaa. Koitin inciä tihrustaa enkä ainakaan huomannut, että siinä olisi muuta kuin luonnollisiä öljyjä ja tokoferolia eli e-vitamiinia säilöntäaineena.

Tuote laitetaan kuiviin hiuksiin ennen shampoopesua, annetaan vaikuttaa 10min. Saunaan laitettaessa varsinkin tosi hyvä! Ei jätä hiuksia yhtään lähmäseksi. Tupoksukin on tosi hyvä, mantelimainen.&nbsp; Suosittelen!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Joulu 2013, 19:38
Kirjoittaja kms
Mikähän näistä ruokakaupan öljyistä on hiuksille hoitavin ja paras? Rypsi-, oliivi- vai auringonkukkaöljy? Ketjua on niin monta sivua etten voi selata kokonaan läpi.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Joulu 2013, 21:17
Kirjoittaja ellen
^ Jos lukisit edes vähän ketjua taaksepäin, huomaisit monen kehuvan extra-neitsytoliiviöljyä.....

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Joulu 2013, 21:39
Kirjoittaja Arnella
^^ Kookosöljyäkin taitaa saada jo melkein kaikista ruokakaupoista. :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 30 Joulu 2013, 18:50
Kirjoittaja Vuhi
Laitin tukkaan kookos ja manteliöljyä. Annoin vaikuttaa puoli tuntia ja tuli niiiiiin pehmeä tukka! Taisin kerran jätettävänä laittaa tipan. On kyllä paljon parempaa, kuin kampaamoiden hiuksiin jätettävän hoitoaineet. :D

Manteliöljy toi sitä kiiltoakin, kun taas kookosöljy ei. Tuttavani taisi kokeilla kookosöljyä, mutta ei huomannut tukassaan mitään vaikutusta. On semmonen ohut/hieno hiuslaatu. Mietin tässä, että mitkä öljyt sopii millekin hiuslaadulle. Kun kaikille ei sovi...kaikki.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 31 Joulu 2013, 16:09
Kirjoittaja ainokainen
Mullekaan ei kookosöljy sovi, se ei tee mun hiuksille yhtikäs mitään. Korkeintaan lähmää. Oliiviöljy oli ihan kamala lähmääjä. Ja mistään kiillosta ei tietoakaan.

Mulla on tosi ohut hiuslaatu, ehkä siksi kaikki öljyt ei oikein käy mun tukalle. Ei ainakaan jätettävänä. Hoitikseen sekoitettavana rypäleensiemenöljy on toiminut, se on oikeastaan ainoa öljy mitä yleensä hiustenhoidossa käytän. Ja sekin toimii mulla vain hoitsikkaan sekoitettuna, ei muuten. Sillä saan ihan selkeästi kiiltoa ja jämäkkyyttä tukkaan, suosittelen!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 31 Joulu 2013, 16:38
Kirjoittaja Liselle
^Miulla onki pullo tuota. Pitää testata hoitsikkan sekotettuna!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 01 Tammi 2014, 12:40
Kirjoittaja Mir
kms kirjoitti: Mikähän näistä ruokakaupan öljyistä on hiuksille hoitavin ja paras? Rypsi-, oliivi- vai auringonkukkaöljy? Ketjua on niin monta sivua etten voi selata kokonaan läpi.
Pitkistä ketjuista etsimisessä on pieni kikka; sivun ylä- ja alalaidoissa on noita näppäimiä, joista painamalla print saat koko ketjun kaikki viestit simppelisti yhdelle sivulle, ja omasta selaimesta saa hakupalkin ko. sivulle jolla sitten etsiä tietyllä sanalla tai sanan osalla haluamaansa asiaa. Esim Mozillalla kun painaa Ctrl + F niin saa hakupalkin tuohon alas. Itse käytän aina tätä kun ei monen kymmenen sivuista ketjua jaksa lukea läpi. :)

Ja öljyt käyttäytyvät erilailla erilaisissa hiuksissa, joten kokeilemalla selvinnee mikä on parasta just omalle päälle.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 05 Tammi 2014, 15:57
Kirjoittaja janniina
Mir kirjoitti: Pitkistä ketjuista etsimisessä on pieni kikka; sivun ylä- ja alalaidoissa on noita näppäimiä, joista painamalla print saat koko ketjun kaikki viestit simppelisti yhdelle sivulle, ja omasta selaimesta saa hakupalkin ko. sivulle jolla sitten etsiä tietyllä sanalla tai sanan osalla haluamaansa asiaa. Esim Mozillalla kun painaa Ctrl + F niin saa hakupalkin tuohon alas. Itse käytän aina tätä kun ei monen kymmenen sivuista ketjua jaksa lukea läpi. :)
Kiitän vain vinkistä, en ole ennen huomannut! :D

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Tammi 2014, 22:13
Kirjoittaja höpönasu
Onko muilla sitä vaivaa öljyjen kanssa kun niitä hieroo hiuspohjaan että hiuksia lähtee siinä touhussa? Tai sitten kun huuhtelee niin lähtee hiuksia? Mulla lähti joskus loka-marraskuussa parina kertana ihan kunnon tukkoja mutta onneks vain pari kertaa. Tais olla sitä sulkasatoa. Koitan olla mahdollisimman hellävarainen hieroessani.

Niin ja millaisilla vehekillä laitatte öljyä päänahkaan? Ite teen niin että öljy(t) kippoon ja dippaan sormenpäät sinne ja hieron. Haluaisin semmosen "nokallisen" pullon, sellasen kuin hiusväripaketeissa oli mukana, paljon helpompi olis pruutata sillä suoraan päänahkaan ja sitten hieroa.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 30 Tammi 2014, 11:46
Kirjoittaja mandel
Minäkin käytän öljyjä hiuksissa. Aloitin oliiviöljyllä noin vuosi sitten, mutta tympäännyttyäni sen tuoksuun ostin rinnalle manteliöljyn. Oliiviöljyä ei tule hiuksissa enää käytettyä, siirsin pullon keittiöön ja käytän sitä ruuanlaitossa.

Yritän myös kasvattaa hiuksia, lisäpituus ei välttämättä ole suurin tavoitteeni vaan haluaisin paksummat hiukset, hiukseni kun ovat ohentuneet huomattavasti muutaman vuoden sisällä. Luin netistä risiiniöljystä, ja siitä miten sen pitäisi vaikuttaa hiusten kasvuun sitä nopeuttaen, joten ostin myös sen. Sekoitan sitä manteliöljyyn, ja laitan molempia puolet ja lämmitän seoksen. Sen jälkeen lisään seokseen eteeristä piparminttuöljyä 2-3 pisaraa. Piparminttuöljy aktivoi verenkiertoa, joka tekee hyvää päänahalle ja hiustenkasvulle. Risiiniöljy on todella paksua, mutta tekee todella hyvää hiukselle. Itseä ei haittaa vaikka sitä hieman hiuksiin pesun jälkeen jääkin. En tosi käytä seosta jos minulla on jokin tärkeä meno seuraavana päivänä. Käytän risiiniöljyä myös kulmakarvoissa ja ripsissä, joihin molempiin se on vaikuttanut vain positiivisesti. Ripset ovat pitemmät ja hieman jopa kaarevammat kuin ennen, ja kulmakarvat tuuheammat.

Kookosöljystä en pidä hiuksissa varsinkaan näin talvella, koska sisäilma ei ole 25 asteista, se muuttuu kiinteäksi ja hiussuortuvat koviksi. Saunassa en sitä ole vielä kokeillut, mutta suunnitelmissa kyllä on.

Joskus suihkun jälkeen laitan pyyhekuivien hiusten latvoihin hieman monoi-öljyä, tuoksuu hyvältä eikä lähmää hiuksia kunhan ei laita liikaa..:)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 22 Helmi 2014, 19:46
Kirjoittaja höpönasu
Ajattelin pitää huomiseen vielä öljymuhitusta. :D Eilen illalla siis laitoin. Tänään lisäsin vähän kookosöljyä, koska viime kerralla jo hiusten kastuessa suihkussa ne tuntuivat aivan ihanilta ja kaikki öljyt lähtivät helposti pois. Päässä manteli-seesami-risiini-kookosöljymuhitus.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 22 Helmi 2014, 20:11
Kirjoittaja janniina
^ Tuo kuulostaa jo aika hurjalta :D

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 22 Helmi 2014, 20:23
Kirjoittaja kaarina
mandel kirjoitti: Kookosöljystä en pidä hiuksissa varsinkaan näin talvella, koska sisäilma ei ole 25 asteista, se muuttuu kiinteäksi ja hiussuortuvat koviksi.
Ihan pakko tarttua tähän, kun kuulostaa niin omituiselta.&nbsp; :D
Itselläni ei kookosöljy koppuroita hiuksia "alle 25 asteessa" - omat hiukseni "lepäävät" vartaloani, jonka lämpötila on hiukan alle 37 astetta, vasten (tai ainakin sen välittömässä läheisyydessä).&nbsp; ;) Jossain muuallakin olen kyllä törmännyt tähän ajatukseen, että kookosöljyn kiinteytyessä tukkakin koppuroituisi, mutta siis voisiko joku selittää tämän ilmiön jotenkin uskottavasti minulle, kun en usko mahdollisen koppuroitumisen johtuvan lämpötilasta? Tietysti sitten, jos ruumiinlämpö laskisi alle sen maagisen kookosöljyn kiinteytymislämpötilan...

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 22 Helmi 2014, 20:35
Kirjoittaja höpönasu
^^ Pipo päähän ja menoks! ;D
^ Mulla ainakin kookosöljytyt latvat pikkupakkasessa ja tuulessa selvästi "koventuivat", eivät olleet hupun tms. sisällä vaan liehuivat vapaasti. Ei ne muuten koppuroidu kookosöljyn takia.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 22 Helmi 2014, 21:27
Kirjoittaja kaarina
Niin, pakkasessa tukka kyllä tuppaa koppuroitumaan tai klimppiytymään myös ilman kookosöljyä, ainakin itselläni (yleensä aina hiuksissani on kuitenkin melko paljon kaikenlaisia tuotteita, tuulessa menee sortuville ihan luomunakin). Mandelin alkuperäisessä viestissä puhuttiin "alle 25 asteen sisäilmasta", johon tartuin viestissäni, ja johon kaipasin jotakin perustelua.&nbsp; :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 22 Helmi 2014, 21:37
Kirjoittaja höpönasu
^ juu toi onkin aika ekstriimi reaktio. En tiedä miten pilaantuneet öljyt käyttäytyy mutta voisko kyse olla kenties siitä? Itellänikin on melkein aina jotain öljyä hiuksissa ja tosiaan vasta pakkasessa koppuroituvat.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 01 Maalis 2014, 21:28
Kirjoittaja Jenje
^^ Eikös siinä ihon ja hiusten välissä kuitenkin yleensä ole vaatteet, jotka eristävät vartalon lämpöä? ;) Mä laitan kookosöljyä hiuksiin ainoastaan ennen pesua, ja kääräisen vielä hiukset sykerölle, ja kyllä mullakin näin talvella hiukset kovettuvat ihan jäykiksi koppuroiksi tuosta öljystä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 14:20
Kirjoittaja Saranna
Mulla ainoa kokemus kookosöljyn "pilaantumisessa" oli se, että muuttui käsien välissä sulateltaessa vähän kokkareiseksi. Tämä ongelma oli viime keväänä ostetun purkin kanssa loppuvaiheessa, mutta uuden tuoreemman kanssa ei ongelmaa ole joten lienee johtuneen öljyn huonosta säilyttelystä?
Ei kyllä vaikuttanut millään lailla hoitotehoihin, joten käytin sen loppuun tyytyväisenä.


Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 06 Maalis 2014, 19:10
Kirjoittaja chew
Saranna kirjoitti: Mulla ainoa kokemus kookosöljyn "pilaantumisessa" oli se, että muuttui käsien välissä sulateltaessa vähän kokkareiseksi.
Hmm, mun edellinen purkki kookosöljyä oli hiukan kokkareista jo avaamisesta lähtien. Siinä tuntui olevan sellaisia pieniä "helmiä". Olisi ehkä ollut aihetta viedä purkki takaisin Lifeen, mutta ollutta ja mennyttä jo tässä vaiheessa. :D

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Maalis 2014, 15:14
Kirjoittaja Saranna
^^ Joo sellaisia pieniä helmiä minäkin tarkoitin.

Mitä teidän kampaajanne muuten tuumaavat öljyjen käytöstä? Hehkutin öljyjä kampaajalle ja tämä oli kummissaan, ei ollut koskaan kuullut että ravinnoksi käytettyjä öljyjä voisi sukia hiuksiin.
Myös eräs tuttu kosmetologi kikatti ajatukselle, kielsi ehdottomasti käyttämästä jojobaöljyä ihonhoidossa siksi että tämä hänen sanojensa mukaan taatusti tukkii ihohuokoset. Puolestaan kysymykseeni hänen kauppaamansa voiteen incisisällöstä hän ei osannut vastata. O:)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Maalis 2014, 20:12
Kirjoittaja Kristiina
^Minun tuntema kampaaja kannusti öljyjen käyttöön hiusten hoidossa. Hän mainitsi niistä silloin, kun joskus taannoin puhui värinpoistotukan hoidosta. Kyllä öljyt ovat auttaneet, minusta ne ovat todella suuri apu erityisesti vaalennetuissa hiuksissa, ja ennen värinpoistoa/ sen jälkeen käytettynä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Maalis 2014, 20:34
Kirjoittaja MNi
Ostin kauppareissulla teidän innottamana purkin Cocovi -neitsytkookosöljyä. Nyt sitten kyselisinkin vinkkejä, että miten sitä kannattaa käyttää.

Olen pessyt hiukset viimeksi torstai iltana ja periaatteessa huomenna olisi hiusten pesu päivä, kun olen tottunut joka toinen päivä ne pesemään.. Tosin sillon kun ei ole menoa, niin olen ollut pidempäänkin pesemättä ja nytkin se olisi mahdollisuus (pesu vasta sunnuntai iltana). Huomenna, lauantai iltana, meillä on sauna ja kyselisinkin että onko saunasta mitään hyötyä öljyn käytössä? Kannattaako siis laittaa ennen vai jälkeen saunan ja kannattaako hiukset pestä ennen öljyämistä? Oletteko käyttäneet öljyä ainoastaan hiusten pituuksiin / latvoihin? Kiitos avusta&nbsp; :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Maalis 2014, 14:47
Kirjoittaja Mir
^ Öljyjä voi laittaa tukkaan ennenkin saunaa, hiukset voi suojata vielä pyyhkeellä. Yleensä olen levittänyt öljyä koko päähän, hiustyven mukaan lukien siis, mutta kaikilla lienee omat tapansa. Enkä ole pessyt tukkaa ennen öljyämistä. Kannattaa kokeilla eri tyyleillä niin löytää sen itselle parhaan tavan. :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Maalis 2014, 16:39
Kirjoittaja kaarina
Mulla on kaikissa kookosöljypurkeissani tuntunut pieniä rakeita, jos öljy on päässyt kovettumaan. En koskaan ole ajatellut, että tuote olisi ollut "pilalla" - ne rakeet kyllä sulavat, kunhan kokkaretta jaksaa tarpeeksi pitkään käsissä lämmitellä. Mun mielestäni kookosöljyn ominaisuuksiin luonnontuotteena kuuluu se, ettei se kovettuessaan ole mitään täysin "tasakovaa" massaa. :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Maalis 2014, 21:29
Kirjoittaja MNi
Päätin käyttää luovuutta ja päädyin sellaiseen ratkaisuun, että laitoin öljyn pituuksiin/latvoihin pari tuntia ennen saunaa, annoin vaikuttaa saunassa saunahatun alla ja saunan jälkeen huuhtelin vain vedellä. Nyt hiukset kuivuu itekseen ja tuntuu tosi pehmeiltä. Öljy saa nyt rauhassa vielä imeytyä jos jotain jäi hiuksiin ja huomenna sitten pesasen tukan normaalisti.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 15 Maalis 2014, 14:00
Kirjoittaja hopeareunus
Eilen sekoittelin päähäni oliiviöljyä ja hunajaa, kelmutin tukan ja laitoin piponkin yön ajaksi. Tänä aamuna pesin hiukset, laitoin hoitoainetta ja odottelin hiusten kuivumista. No, tietenkään mikään ei toiminut. ::) Mitään ei tapahtunut, paitsi että ohimolla on kiiltävä öljyläikkä, kun en nähtävästi pessyt tarpeeksi huolellisesti hiuksia. En tiedä vaikuttaako tulokseen sitten se, että omistan luonnonkiharan ja kuivan tukan, mutta hienoinen pettymys tämä silti oli. Asiaa ei tosiaankaan auttanut se, että kissanpentuni tuli nuolemaan öljyistä tukkaani yöllä, heräsin aamulla kissan naama piponi alla.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 15 Maalis 2014, 14:11
Kirjoittaja Pulla
Mun karheat semikiharat hiukset tykkää eniten ihan perus rapsiöljystä paljon enemmäin kuin kookoksesta tai oliiviöljystä. Peseytyy myös helposti pois ja seuraavana päivänä hiukset kiiltää mutta ei mitenkään raskaat.&nbsp; :ts

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 15 Maalis 2014, 16:28
Kirjoittaja höpönasu
^ Ootko huomannut eroa rypsin ja rapsin välillä? Vai ootko vain vedellyt rapsia hiuksiin? Käytin joskus rypsiöljyä ja se oli ihan jees, mietin että onko noilla kahdella jotain eroa hoitotehoissa jne.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 16 Maalis 2014, 10:50
Kirjoittaja Pulla
^ Oon käyttänyt kumpaakin, mutu olisi sellainen, että rapsi antais vähän enempi kiiltoa.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 17 Maalis 2014, 18:44
Kirjoittaja höpönasu
^ Kiitos! :D

Muhittelijat, miten muhitatte öljyjänne? Mä muhitan niin että ensin laitan kaupan hedelmäpussin, siihen päälle ohuen, tiukahkon tuubihuivin ja siihen vielä pipon. Öljyä valskaa joskus aika paljonkin ja viritelmä liikkuu yön aikana. Pitääkö suihkumyssy paremmin vai käytättekö jotain muuta?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 29 Huhti 2014, 09:29
Kirjoittaja Vaseline
Miten kookosöljyn saa pois hiuksista? Olen pessyt jo 2 kertaa eikä lähtenyt. Kävin&nbsp; siis kAmpaajalla ja tukkaan laitettiin pullasudilla öljyä. Lisäksi hiukset tuntuvat kovilta ja karheilta? Hiukseni taitavat inhota proteiinia

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 29 Huhti 2014, 12:01
Kirjoittaja Kristiina
höpönasu kirjoitti: ^ Kiitos! :D

Muhittelijat, miten muhitatte öljyjänne? Mä muhitan niin että ensin laitan kaupan hedelmäpussin, siihen päälle ohuen, tiukahkon tuubihuivin ja siihen vielä pipon. Öljyä valskaa joskus aika paljonkin ja viritelmä liikkuu yön aikana. Pitääkö suihkumyssy paremmin vai käytättekö jotain muuta?
Tuon sun muhitus-viritelmä kuulostaa hyvältä. Mä olen muhittanut kookosöljyä vaan niin, että kuiviin hiuksiin ja suihkumyssy päähän. Kyllähän se jossain vaiheessa alkaa vähän valumaan päätä pitkin se öljy. Yön kestävää muhitusta öljyllä en ole tehnyt, kai ajattelen että miten se liuottaaa väriä pois hiuksista..

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 30 Huhti 2014, 10:34
Kirjoittaja Vaseline
Ikinä en kyllä enää anna laittaa kookosöljyä tukkaan. Olen nyt yht. Pessyt tukan 4 kertaa lämpimällä vedellä ja cutrinin sensitivellä ja suihkusta tullessa etuhiukset olivat aivan likaiset eli öljyisen. Myös käsissä on tahmea kerros&nbsp; vaikka pesin ne fairyllä. Mun hienolaatuinen tukka ei kestä noin paksua öljyä, oliivi oli paljon parempi. Sanoin kyllä nuorelle kampaajalle öljyn levitysvaiheessa että pelkään että tämä ei lähde pois, ja niinhän siinä kävikin...

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 30 Huhti 2014, 20:36
Kirjoittaja Milly
Itse laitan nykyään vaan elmukelmua löysän pipon. Tosin muhitan pääsääntöisesti aamu/päiväsaikaan.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Touko 2014, 14:11
Kirjoittaja SC
Avokadoöljy toimii kuivassa vaalennetussa tukassa kuin unelma! Sekoitin sitä reilusti XZ mustaherukka hoitoaineeseen (pullossa taisi olla myös glyseriiniä) ja pidin saunassa päässä puolisen tuntia. Olin varautunut siihen, että saan repiä hiukst auki kun tukka on kuivunut, mutta se olikin ihan pehmeä eikä yhtään takkuinen, ei edes latvoista.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Touko 2014, 01:44
Kirjoittaja bubbs
Risiiniöljystä ei ole kyllä tullut suosikkia. Se on ihan kauhean paksua ja tahmeaa ja siksi vähän hankala levittää, ja lisäksi se haisee aikalailla sellaiselle asunnolle, jossa on tupakoitu paljon sisällä, tosi tunkkainen haju. Pitkiin muhituksiin olen miksannut sitä kookosöljyyn ja heittänyt sekaan vielä ronskisti piparminttuöljyä peittämään hajua, mutta aika ikävä se silti on.

Alan muutenkin vähän kyllästymään tähän, että en huomaa öljyistä olevan kauheasti apua hiuksilleni käytännössä. Vaikka hius on kuiva ja huokonen ja tuntuu imevän kyllä kaikki öljyt sisäänsä ihan samantien, ei se sitten kuitenkaan tunnu mitenkään erityiseltä muhitusten jälkeen. Kuitenkin ne katkeilevat ja murenevat ja tuntuvat kuivilta ja karheilta. Olen ajatellut, että ei siitä muhittamisesta nyt haittaakaan ole, mutta kyllä se motivaatiota laskee, kun ei mitään tuloksia näy.

Varsinkin, jos joutuu siinä sivussa koko yön haistelemaan tuhkakupilta tuoksahtavaa päätä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Touko 2014, 12:56
Kirjoittaja Saranna
Vaseline kirjoitti: Miten kookosöljyn saa pois hiuksista? Olen pessyt jo 2 kertaa eikä lähtenyt. Kävin&nbsp; siis kAmpaajalla ja tukkaan laitettiin pullasudilla öljyä. Lisäksi hiukset tuntuvat kovilta ja karheilta? Hiukseni taitavat inhota proteiinia
Käyttävätkö kampaajatkin asiakkailleen öljyjä? Olen luullut niiden olevan vain "kotikampaajien" harrastus&nbsp; ;D Pullasudilla?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Touko 2014, 14:13
Kirjoittaja ZEN
bubbs kirjoitti: Alan muutenkin vähän kyllästymään tähän, että en huomaa öljyistä olevan kauheasti apua hiuksilleni käytännössä. Vaikka hius on kuiva ja huokonen ja tuntuu imevän kyllä kaikki öljyt sisäänsä ihan samantien, ei se sitten kuitenkaan tunnu mitenkään erityiseltä muhitusten jälkeen. Kuitenkin ne katkeilevat ja murenevat ja tuntuvat kuivilta ja karheilta. Olen ajatellut, että ei siitä muhittamisesta nyt haittaakaan ole, mutta kyllä se motivaatiota laskee, kun ei mitään tuloksia näy.
Mä en käytä öljyjä muuta kuin pikkasen jätettävään sekoitettuna, silloin toimivat aivan mahtavasti. Mullakin muhittelut on tuntuneet pelkästään turhilta, ja shampooseen sekoitettuna rasittaneet päänahkaa. Nykyään miksailen jätettäviä kaavalla kosteuttava jätettävä 1/3, avokadoöljy 1/3, ja silikoninen hoitoöljy 1/3. Suosittelen kokeilemaan vaikka sekoittamalla kämmenelle pieni kokeiluerä!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Touko 2014, 18:07
Kirjoittaja höpönasu
iHerbin suihkumyssy on ollut oikein kätevä kapistus äljymuhitteluissa ja suojaamaan hiuksia suihkussa kun ei ole niitä halunnut kastella. Kyseinen myssy saisi olla inan isompi ellei näitä oikeasti ole tarkoitus pitää ihan hiusrajan tuntumassa. yös muhituspipon laittaminen tähän päälle ja sen paikalleenasettelu saa myssyn liikahtamaan jolloin se täytyy asetela uudelleen. Öljyvuotoja (;D) ei ole ollut ja pysyy hyvin paikoillaan verraten hedelmäpusseihin jotka valuivat varsinkin yöllä.
:ts

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 17 Touko 2014, 16:13
Kirjoittaja Vaseline
Kävin siis erikoiskampaamossa Helsingin keskustassa. Minulle laitettiin märkiin hiuksiin "pullasudin" tyyppisellä sudilla hiuksiin neitsytkookosöljyä. Nuori tyttö, joka laittoi öljyn laittoi sitä todella paksun kerroksen eli pienen kipollisen. Olin huolissani saako sen pestyä pois. Kookosöljyn annettiin vaikuttaa myssyn alla 30 min. Sitä ennen latvoihin oli suihkutettiin redkenin catia alle. Lopputulos: hiukset ovat viikkojenkin jälkeen rasvaiset ja niissä on kova korppumainen pinta. Kookosöljy on proteiinirikasta ja siihen lisäksi proteiinisuihke cat, latvat ovat tosi hauraat. Aikaisemmat hiusongelmat ovat pientä tähän verrattuna. En ymmärrä miksi öljy laitettiin märkiin hiuksiin, itse olen aina laittanut kuiviin hiuksiin ohjeiden mukaan. Lisäksi hiuksistani on valkea kerros ja hiuksia on vaikea pestä kun kookosöljy kovettuu heti kun laitan hiuksiin viileämpää vettä. En ymmärrä miten saan nämä kuntoon...

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 17 Touko 2014, 18:54
Kirjoittaja Kalevalatar
Olen nyt tässä parin vuoden ajan kokeillut erilaisia öljymuhituksia, oliiviöljyä, kookosöljyä, argania, rypäleensiemenöljyä, risiiniöljyä... tuossa varmaan suurin osa. Mielestäni eivät ole hiusten yleiseen kuntoon liiemmin vaikuttaneet, ehkä parasta on se, että samalla tulee annettua itselle rentouttava päänahkahieronta ja saa harjattua takut pois mun karvapehkosta helposti.

Tilasin nyt iHerbistä avokadoöljyä ja ajattelin sitä vielä kokeilla. Öljyhoidot eivät siis ole auttaneet mun kuivaan luonnonkiharaan sillä tavoin kuin olisin toivonut, mutta varmaankin muhittelen jatkossakin, ei siitä haittaakaan ole&nbsp; ;D Toivoisin niin että löytyisi joku aine, jolla mun luonnostaan korput latvat saisi edes hiukan paremmiksi.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 17 Touko 2014, 19:52
Kirjoittaja kaarina
^^ Yleensähän kookosöljy ei tuolla lailla jämähdäkään, mutta sulla taisi olla jokin toinen katastrofi siinä alla, jota tuolla hoidolla oli tarkoitus yrittää korjata? Kuulostaa niin uskomattoman vaikealta ongelmalta (muistellen aiempia kirjoituksiasi toisessa ketjussa) että minä luulen, että voisi olla viisainta tarttua saksiin (tai hyväksyä vaurioiden pysyvyys)? Tosi mielenkiintoista olisi myös nähdä kuva! &nbsp;:) Tilanteessasi on aika vaikea neuvoa mitään erityistä tehoainetta, kun ei tosiaan kuulosta miltään ihan tavalliselta probleemalta. Omaan korvaani huolestuttavinta muistaakseni oli se "lähmä", joka kipusi vaurioituneista osista alunperin terveeseenkin juurikasvuun?

Itselläni viimeisimpänä öljykokeiluna on nyt puhdas e-vitamiiniöljy, joka on tosi jankkia. Vaikuttaa kyllä aika lupaavalta. En ole minäkään oikein huomannut mitään erityisen hienoa öljyissä, käytän kyllä kookosöljyä toisinaan kiillotuksessa ja melkein aina suojaamassa ennen shampoopesua.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 02 Heinä 2014, 12:07
Kirjoittaja nukka
Mulla on edelleen aika ristiriitaiset ajatukset öljyjen suhteen. Haluaisin niitä käyttää, mutta tuntuu etteivät sitten kuitenkaan passaa mun hiukselle tai en osaa käyttää niitä oikein. Laitoin edellisenä iltana hiuksiin vähän reilummasti karitevoita ja hiukset letille. Seuraavana iltana pesin normaalisti hiukset ja jätettävänä laitoin vielä ihan pienen määrän karitevoita. Kuivattuaan hiukset olivat jotekin hapsuiset ja kuivan oloiset.

Nukkumaan mennessä suihkein vielä jotain tavallista jätettävää tukkaan ja seuraavana päivänä olivat kyllä sitten ihan hyvännäköiset.

Te joilla öljyt ja etenkin karitevoi toimii niin millaiset hiukset teillä on? Mulla itselläni on aavistuksen luonnonkihara, hento ja värjäämätön hius.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 02 Heinä 2014, 15:27
Kirjoittaja Taistelukonna
Mulla ei tätä nykyä öljymuhittelut ole enää niin hyväksi, epäilen syynä käsittelemätöntä hiusta. Pidin taukoa jonkin aikaa öljymuhitteluista ja ennen taukoa muhittelin saunassa tai yön yli, ja sillon tuli aina ihanan pehmeät ja kiiltävät hiukset. Nykyään öljy tuntuu jämähtävän hiuksiin eikä enää lähde shampoolla kuten normaalisti&nbsp; ??? Shampoota en ole vaihtanut. Voisin koittaa sekoittaa hieman jojobaöljyä jätettävään, mutta tuntuu nyt siltä että koko hiuksiin on turha laittaa koska useat shampoopesut jälkeenpäin rasittaa hiusta sitten enemmän.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 02 Heinä 2014, 16:03
Kirjoittaja Evakkosiili
Mulle öljyt on jääneet käyttöön enää osana hiustenpesua. Liukuvärjäysten jäljiltä latvat on kunnon puolesta ihan eri paria tyven kanssa, joten suojaan ne öljyllä ennen shampoota. Tällä tavalla saa hämmentävän hyvin feikattua damagen piiloon ja kaksihaaraiset estettyä, plus uskallan käyttää rasvoittuvalle päänahalle sopivia pesevämpiä shampoita :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Elo 2014, 20:06
Kirjoittaja nukka
Teki mieli tehdä jonkunlainen öljyhoito hiuksille, joten levitin kookosöljyä kosteaan tukkaan. Sitten suihkumyssy, lämmitys föönillä ja vielä pipo päähän. Pari tuntia annoin muhia ja sitten vielä saunan lämmössä istuin hetken. Normaali shampoopesu lopuksi. Katsotaan aamulla mikä on lopputulos, mullahan ei yleensä ole nämä öljykokeilut onnistuneet, joten mielenkiinnolla odotan aamua.. ::)

Pituudet jäivät melko öljyisiksi, olisi pitänyt enempi shampoon kanssa vaahdottaa. Mitään suurta ahaa elämystä en tästäkään öljykokeilusta saanut.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Elo 2014, 22:36
Kirjoittaja ainokainen
Mulla on hyvin lasimainen, suora hius. Mulla ei öljyt toimi jätettävänä eikä muhitteluissa ollenkaan, mutta hoitikseen sekoitettuina ihan ok. Erityisesti rypäleensiemenöljy hoitsikkaan sekoitettuna toimii mulla, se tuntuu jotenkin jämäköittävän hiusta. Muut öljyt mulla vaan lähinnä lähmää.&nbsp; :-\

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Elo 2014, 07:23
Kirjoittaja Kristiina
Olen sekoittanut manteliöljyä ja avokadoöljyä (erikseen) kahteen suihkittavaan jätettävään hoitoaineeseen. Ovat toimineet mun hiuksissa tosi hyvin; hiukset on saaneet kosteutta takaisin, ja tuo auttaa myös aamuisin hiusten lievään pörröisyyteen (johtuu ehkä kuivuudesta.) Nuo öljyt toimii hyvin: eivät lähmää hiusta, koska itse suihkittavassa jätettävässä ei kauheasti ole hoitavia/lähmääviä ainesosia, ja itse öljyt ovat kevyitä. Halpaa ja hyvää.

Kookosöljyä olen käyttänyt kuivaan hiukseen laitettuna ennen shampoopesua (suojaa hyvin latvoja pesun aikana.)
Myös hiuksen vaurioituneimmissa kohdissa olen käyttänyt kookosöljyä, ja laittanut latvoihin jätettäväksi. Toimii sekin.

Hiuksia on paljon, yksittäinen hius on ohut (mutta kampaajan mukaan mulla on vahva hiuslaatu). Suorat hiukset, kuivuutta ja rakennevaurioita.


Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Elo 2014, 08:15
Kirjoittaja Kalevalatar
Pitääpä munkin kokeilla tuota öljyn sekoittamista suihkittavaan. En ole uskaltanut kun pelkään että lähmää.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Elo 2014, 08:16
Kirjoittaja ZEN
Millaiseen suhkittavaan noita kannattaa sekoittaa, ettei se öljy vaan jää kellumaan siihen päälle? Vai ravistatko Kristiina vaan aina ennen suhkimista?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Elo 2014, 08:35
Kirjoittaja Kristiina
^Ravistan pulloa aina ennen käyttöä, ja tietenkin kunnolla, kun olen laittanut öljyn sinne :). Mulla on toiminut marketin suihkejätettävistä Herbina Marja Spa, johon olen lisännyt öljyä. On toiminut myös NK Nuage Kids Detangling Spray Awesome Orange-suihkittava jätettävä (ostettu Tokmannilta, ilmeisesti saa vain sieltä.)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Elo 2014, 08:57
Kirjoittaja Kalevalatar
Ajattelinkin just tuota Herbinan Marja Spa:ta tähän kokeiluun :D Mulla on pullo sitä kaapissa, mutta en kauheesti käytä koska se ei ole kovin tehokasta mun hamppuun.

Kuinka paljon laitat öljyä tuon kokoiseen pulloon? Pari tippaa vaiko kunnon turaus? Mulla sattuu olemaan avokadoöljyä, voin sillä kokeilla.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Elo 2014, 10:05
Kirjoittaja Kristiina
^No hyvä :D. En tarkkaan muista, laitoinko koko pullon manteliöljyä siihen, mutta kyseessä oli kuitenkin tosi pieni pullo (se Pienen Tuoksukaupan öljy). Hmm.. taisin kaataa koko pullon, koska manteliöljyä en ollut avannut aikaisemmin.
Mutta kokeilemalla selviää, voithan sä kaataa sittemmin lisää. Ja mun hiukset on niin kuivat varsinkin pituuksista, ja purkkamaiset osittain, että ei lähmää yhtään.


Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Elo 2014, 11:48
Kirjoittaja Lullah
Pitäisi kait itsekkin ostaa tuo MarjaSpa suihke ja sekoitella öljyjä sekaan. Olen nyt käyttänyt öljyjä oikein kunnolla, kun tavoitteena on helliä vaalennuksesta kärsinyttä hiusta ja samalla muhitella suoravärejä pois. Pitänee kyllä käydä ostamassa muutakin, kuin kookos- ja oliviiöljyä ihan vaan kokeilun nimissä. Hiukset on vain tykänneet ja kun töissä pitää olla kiinni, niin minulla on nyt joka päivä öljyä hiuksissa muhimassa nutturan sisällä :D Ehkä nämä eivät nyt ihan räjähdä tuon vaalentamisen ja pian vastassa olevan värjäyksen takia.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 23 Elo 2014, 13:47
Kirjoittaja Vuhi
Tuli tässä mieleen, että voisikohan hoitosuihketta tehdä itse? Mitäs tarvitaan, vettä ja öljyä? Mitä muuta? En oikein tiennyt, mihin tämän olisi voinut laittaa.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 23 Elo 2014, 15:38
Kirjoittaja höpönasu
^ Luettelit just mun jätettävän. :D Oon jatkanut siis melkein loppunutta iHerbin jätettävää vedellä ja öljyillä. Jos paremmantuoksuista haluaa niin ainakin aromaattisia öljyjä (? siis niitä mitkä tuoksuu hyvälle) voi tipauttaa sekaan.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 23 Elo 2014, 16:00
Kirjoittaja versicolori
Myös minä olen aiemmin jatkanut mm. XZ:n jätettäviä tipalla öljyä ja jotain perusrasvaa, Humektania tms.&nbsp; :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Syys 2014, 19:06
Kirjoittaja ZEN
Mä en ole ikinä omissa sekoituksissa kokeilut kookosöljyä, mutta innostuin nyt siitä muutaman iherbin tuotteen perusteella. Millaista kookosöljy siis on koostumukseltaan, olisiko mitään toivoa saada se hoitoaineeseen sekoitettua vai onko liian jankkia?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Syys 2014, 19:12
Kirjoittaja versicolori
^ Kookosöljy menee nestemäiseksi lämmittäessä. Mikrossa lämmittää hetken ja sitten sekoittelee hoitoaineeseen. Pienen määrän voi myös lämmittää käsissä hinkkaamalla ja sitten käsien kautta sivelee hiuksiin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Syys 2014, 19:22
Kirjoittaja ZEN
^Ihanaa, kiitoksia! Olin sivuuttanut kookosöljyn ihan kokonaan, kun joskus totesin, ettei se toimi ainakaan jätettävässä mulla ollenkaan (teki hiuksista kuivat korput). Poishuuhdeltavissa taas tekee ihanan jämäkäksi, kuitenkin sellaisella öljyisellä eikä kuivalla tavalla. Näyttäisi hieman suoristavankin luonnostaan latvoista taipuisia hiuksiani, joka on myös erittäin tervetullutta. :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Syys 2014, 19:39
Kirjoittaja versicolori
Mulla on itse asiassa sama juttu kookosöljyn kanssa&nbsp; :) Sellaisenaan hiuksiin jätettäessä korputtaa ja tekee hiuksiin muovimaisen pinnan, mutta pieninä määrinä jämäköittää just sopivasti lämpimissä tehohoitosekoituksissa.

Tuli mieleen, että en itse sekoita öljyjä valmiiksi hoitoaineeseen ja pulloon, joten en sitten tiedä, että muuttuuko kookosöljyn rakenne hoitoaineeseen sekoitettuna ja huoneenlämmössä seisomaan jätettynä&nbsp; ??? Kohmettuuko kookosöljy kokkareiseksi hoitoaineen seassa...? Itse sekoitan nämä öljyhoidot erikseen ja käytän kaiken kerralla.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Syys 2014, 21:20
Kirjoittaja evergreen
Mä kokeilin jonkin aikaa sitten ensimmäistä kertaa kookosöljymuhitusta. Laitoin kuiviin hiuksiin suunnilleen tunnin ajaksi ennen suihkua. Hieroin myös päänahkaan, kun halusin sitä vähän tehopuhdistaa. Mutta siis... Se ei vain millään peseytynyt pois. Pesin suihkussa kahdella eri shampoolla yhteensä viisi tai kuusi kertaa, ja öljy ei juuri hievahtanut. En enää kestänyt pestä useampaa kertaa, ja luovutin, ajattelin että ehkä se vielä vain tuntuu öljyiseltä mutta sitten kuivuu puhtaaksi. No ei. Hiusten kuivuessa huomasin niistä yhä lähtevän öljyä, ja menin uudestaan suihkuun. Kaivoin kätköistä pesevimmän shampoon, jonka löysin, ja jyystin vielä pari kertaa sillä. Kyllä se öljyisyys siitä sitten väheni, mutta tukka oli tietenkin paljon paskemmassa kunnossa kuin ennen koko hommaa.

Ehkä tein jotain väärin, en ole hirveästi perehtynyt tähän öljyhommaan, mutta ajattelin sitten, että ei tämä tällä tapaa ole muutenkaan mun juttu - tällaiset muhittelut siis. Löysinkin sitten itselleni sopivamman kookosöljyfiksin Faith In Naturen Coconut-shampoosta ja -hoitoaineesta. Myös Lushin Shine So Bright -latvahoidosta olen tykännyt, siinäkin on kookosöljyä, mutta sitä mulla ei just nyt kyllä ole. Kaikkiaan halusin kokeilla kookosta siksi, kun rasvoittuvan päänahan ja latistuvien hiusten kanssa en halua mitään pinnalle jäävää ja silottavaa, ja kookosöljyn kyky imeytyä houkutteli, kun hiukseni kuitenkin ovat kuivat ja kaipaavat hoitoa.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Syys 2014, 21:11
Kirjoittaja Kristiina
^Harmi, ettei kookosöljymuhitus toiminut sinulla :(. Riippuu näköjään hiuksista, toimiiko se vai ei. Minulla on paljon hiuksia, hiukset on vahvat ja yksittäinen hius ohut. Hiuslaatu suora. Mun hiuksille kookosöljystä on ollut todella suuri apu. Varsinkin, kun hiukset olivat kuivat ja tosi käsitellyt, tein 2 kertaa viikossa kookosöljyhoidon kuiviin hiuksiin. Annoin vaikuttaa hiuksissa 2 tuntia, ja pesin pois Herbinan syväpuhdistavalla shampoolla. Vaati 3 pesukertaa, että kaiken öljyn sai pois hiuksista.

Nyt olen haalistellut vaaleanruskeaa hiusväriä, ja tässäkin kookosöljy on ollut hyvä apu. Olen laittanut kuiviin hiuksiin kookosöljyä 2-3 tunnin ajaksi. Pesu syväpuhdistavalla. Päänahka tykkää öljystä myös. Hiukset on paljon kosteutetummat, kiiltävämmät ja pehmeät.

Voin jopa todeta, että mikään hoitoaine tai tehohoito ei ole ollut näin tehokas hiusten hoidossa ja huonokuntoisten hiusten elvyttäjänä, kuin kookosöljy. Jos hiukset ovat todella huonossa kunnossa, kannattaa kookosöljyä muhittaa useita kertoja viikossa tunteja kerrallaan. Minulla on käytössä Jarrow Formulas Extra Virgin kookosöljy (iHerbistä.)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Syys 2014, 21:31
Kirjoittaja evergreen
^ Juu, en minäkään vielä kokonaan luovuttanut! ;D Hiukset kyllä tuntuvat ihanan pehmeiltä ja kosteutetuilta kaiken kookosöljypitoisen kanssa, pitänee vain löytää sellainen tapa käyttää sitä, ettei ole omalle hiuslaadulle ihan overkill (ja tule tuollaista sekundääristä vahinkoa). Mä luulen että mulla saattaa olla todella suljettu hius, siis low porosity, ja näihin ei vain helpolla imeydy yhtään mikään. Hius ei uppoa vesilasissa lainkaan ja useimmat hoitoaineet (joita enemmistö hehkuttaa) tuntuvat vain kuivattavan. Mulla on viimeisestä oman värin kasvatuksesta asti ollut se ongelma, että hiukset ovat tosi kuivat, vaikka sinänsä ihan ehjät, eikä haarahiuksia lainkaan. Ja mikään ei tunnu kosteuttavan. Nyt olen tajunnut alkaa vähän perehtyä asiaan tarkemmin, ja luulen että mun pitää pysytellä kevyissä ja hyvin huuhtoutuvissa tuotteissa ja antaa niiden vain ajan myötä kosteuttaa. Myös hoitis-hautomiset saunan lämmössä taitavat olla paikallaan. Kyllä mäkin sen kookosöljyn vielä johonkin väliin ujutan... :3

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2014, 10:22
Kirjoittaja Eudokia
Irtoaako muilta öljyhoitoja pestessä normaalia enemmän hiuksia? Multa lähti aika tukko kun pesin oliiviöljyä kolmella shampoovaahdotuksella.&nbsp; :-\&nbsp; Muuten hiukset tuntuu kyllä ihanilta nytten.&nbsp; :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2014, 10:45
Kirjoittaja Kristiina
^Minulta irtoaa myös hiuksia öljyn pesun yhteydessä :-\. Onko kyse sitten useista pesukerroista..

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2014, 14:37
Kirjoittaja evergreen
^^ Kyllä minultakin lähtee, mutta en pidä sitä ollenkaan huonona juttuna. Ainakin mulla ne siis tosiaan irtoavat, eivätkä katkea, joten nehän ovat vain hiuksia, jotka pian olisivat irronneet joka tapauksessa. Kunhan nyt ei puoli päätä kerralla tyhjene, niin saavathan nuo kasvun lopettaneet lähteä, jotta alkaa uutta tulemaan. Luulen että ainakin itselläni se johtuu enemmän öljyn liuottavasta vaikutuksesta kuin useammasta shampoopesusta, mutta varmastihan kaikki toiminta siellä päänahassa edesauttaa niiden "eläkkeellä olevien" hiusten irtoamista.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2014, 16:10
Kirjoittaja funkylala
Täällä moni tuntuu pesevän öljymuhituksen jälkeen hiukset useamman kerran ja joku jopa syväpuhdistavalla. Oletteko kokeilleet pienemmällä pesumäärällä?

Laitoin eilen cassia henna + hyyvin reilu loraus rypsiöljyä päähän. Muhitin saunassa ja huuhtelin hyvin. Pesin pään kananmunalla johon olin sekoittanut pikkutipan shampoota. Ja ihan puhtaat ovat. Kun pesen shampoolla niin yksi vaahdotus riittää hyvin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2014, 16:20
Kirjoittaja Kristiina
^Riippuu siitäkin, paljonko öljyä laittaa hiuksiin. Viime kerralla laitoin tosi paljon, ja ei meinannut lähteä kunnolla pois. En tykkää siitä niljakkaasta tunteesta, mikä hiuksiin saattaa jäädä öljyämisen jälkeen, niin pesen sitten useaan kertaan syväpuhdistavalla. Jos öljyä käyttäisi vähemmän, niin varmasti riittäisi 1-2 normaalia hiustenpesua.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2014, 16:26
Kirjoittaja funkylala
Totta, mutta itse ainakin käytännössä uitan hiukset öljyssä ja hyvin peseytyy. Mutta kaikkien hiukset ovat tosi erilaisia ja kokeilemalla selviää :) Mutta jos joku ekaa kertaa kokeilee öljyjä niin voi lähteä siitä, että se peseytyy yhdellä kerralla tai sitten ei. Ja tietenkin jos on lähdössä jonnekin niin varman päälle on hyvä pelata. Öljyissä en tässä suhteessa ole huomannut eroja.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2014, 16:47
Kirjoittaja evergreen
^ Mä taas olen huomannut nimenomaan eroja eri öljyjenkin välillä. Avokadoöljy peseytyi multa ihan helposti parilla kevyellä pesulla (mieto normishampoo), kun taas kookosöljy ei meinannut irrota millään. Hiuslaatu (edit: siis sen öljyn laadun ohella) varmasti oli ratkaisevassa roolissa, kun öljyn määrä ja olosuhteet olivat ihan samankaltaiset. Mutta ei tietenkään kannata tosiaan sääntönä olettaa, että öljy vaatii puolentusinaa pesua, vaan pestessä tietty tunnustella, milloin hiukset ovat riittävän puhtaat.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2014, 17:04
Kirjoittaja ZEN
versicolori kirjoitti: Tuli mieleen, että en itse sekoita öljyjä valmiiksi hoitoaineeseen ja pulloon, joten en sitten tiedä, että muuttuuko kookosöljyn rakenne hoitoaineeseen sekoitettuna ja huoneenlämmössä seisomaan jätettynä&nbsp; ??? Kohmettuuko kookosöljy kokkareiseksi hoitoaineen seassa...? Itse sekoitan nämä öljyhoidot erikseen ja käytän kaiken kerralla.
Vastaan nyt tähän, että ihan hyvin sekoittui ainakin Nutrafixiin. :) Ei jäänyt kokkareiseksi, tosin voi johtua siitäkin, että vielä on sen verran lämmin, ettei tuo kookosöljy omassa purkissakaan pysy kiinteänä. Pitänee säilöä jonkun lämminvesiputken vieressä, mikäli ongelmia ilmaantuu tulevaisuudessa. Muuten ei ole kuin hyvää sanottavaa ensimmäisestä kookosöljytestissä, sain juuri kaipaamani tehon. Jämäköitti kuivattamatta.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2014, 18:16
Kirjoittaja elly
Mää olen aivan ihastunut kookosöljyyn ja pyrinkin tekemään öljytehohoidon kerran viikossa. Jätettävänäkin toimii hyvin, kunhan ei vain innostu annostelemaan liikaa ja aiheuta wetlook-efektiä.&nbsp; ;D Oma kokemukseni öljyn peseytymisestä on se, että oliiviöljy ei tuntunut peseytyvän oikein millään pois, kun taas kookosöljy lähtee helpommin. Kuitenkin itselläni suurimman eron on aiheuttanut se onko öljy levitetty kuiviin vai kosteisiin hiuksiin. Kosteisiin hiuksiin levitetty öljy peseytyy hiuksistani huomattavasti huonommin pois kuin kuiviin hiuksiin levitetty.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2014, 23:25
Kirjoittaja Jenje
Eikös tuollainen moneen kertaan syväpuhdistavalla shampoolla pesu vähän nollaa ne öljyn vaikutukset? Kun sen öljynhän on tarkoitus muodostaa hiuksen pintaan kalvo, joka sulkee kosteutta hiuksen sisälle.

Mä itse levitän öljyn aina kosteisiin hiuksiin ja ainoastaan latvoihin. Muhittelen sitten puolesta tunnista tunteihin tilanteesta riippuen. Ja tosiaan hiuksia pestessä levitän kasteltuihin hiuslatvoihin öljyn päälle hoitoaineen ja hieron hetken. Sen jälkeen pesen tyven normaalisti shampoolla, mutta latvoihin asti en shampoota laita. Silti kaikki kokeilemani öljyt ovat huuhtoutuneet ongelmitta pois, ja hiukset ovat olleet pehmeät ja hoidetun tuntuiset, mutta eivät kuitenkaan lähmäiset. En tiedä sitten vaikuttaako asiaan öljyn levittäminen kosteisiin hiuksiin vai se, että laitan öljyä aika maltillisesti. Kuitenkin näin koen saavani öljymuhituksista parhaimman hyödyn irti.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 14 Syys 2014, 01:48
Kirjoittaja evergreen
^ Moneen kertaan syväpuhdistavalla pesu voi toki olla jo kaikille vähän liikaa, mutta mä ainakin kiinnostuin öljyistä ihan päinvastaisesta syystä kuin siitä, että hiusten pintaan jäisi kalvo. (Itse en halua latistuvien hiusteni pintaan paljoa ylimääräistä.) Mua kiinnostavat imeytyvät öljyt, eli lähinnä kookos, ja imeytymistä varten on kai kannattavaa laittaa öljy kuiviin hiuksiin. Ylimääräisen öljyn peseminen pois voi olla työlästä, mutta jos nyt ei ihan puhki tarvitse pestä, niin jotain hyötyä pitäisi olla kuitenkin saatavissa.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 14 Syys 2014, 10:52
Kirjoittaja Kristiina
Jenje, voi olla, että vaikuttaa. Toisaalta ei haittaa, kun haluan samalla haalistella tätä hiusväriä vaaleammaksi.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 01 Loka 2014, 19:29
Kirjoittaja helmikuu
Vuhi kirjoitti: Tuli tässä mieleen, että voisikohan hoitosuihketta tehdä itse? Mitäs tarvitaan, vettä ja öljyä? Mitä muuta? En oikein tiennyt, mihin tämän olisi voinut laittaa.
Miten tää toimii, kun vesi ja öljy eivät käsittääkseni sekoitu keskenään...? tuleeko suihkutellessa vain joko pelkkää vettä tai öljyä? Hauska idea kyllä, luomuöljystä ja vedestä tehty jätettävä hoitis - mikäs olis sen parempaa!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 02 Loka 2014, 09:33
Kirjoittaja Kristiina
helmikuu kirjoitti:
Vuhi kirjoitti: Tuli tässä mieleen, että voisikohan hoitosuihketta tehdä itse? Mitäs tarvitaan, vettä ja öljyä? Mitä muuta? En oikein tiennyt, mihin tämän olisi voinut laittaa.
Miten tää toimii, kun vesi ja öljy eivät käsittääkseni sekoitu keskenään...? tuleeko suihkutellessa vain joko pelkkää vettä tai öljyä? Hauska idea kyllä, luomuöljystä ja vedestä tehty jätettävä hoitis - mikäs olis sen parempaa!
Olen lisännyt suihkutettaviin jätettäviin hoitoaineisiin itse vielä öljyä, esim. avokado- tai manteliöljyä. Ihan hyvin ovat toimineet hiuksissa, ja hoitavia ainesosia on nyt enemmän.

muksis, tuo on hyvä vinkki. Täytyykin kokeilla pestä hoitoaineella kookosöljy pois seuraavan kerran.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Loka 2014, 21:54
Kirjoittaja helmikuu
Mäkin kokeilin kookosöljyn poistamista CO-pesulla ja toimi se vähintään yhtä hyvin kuin shampoo, luultavasti paremmin. Hiukset ainakin olivat ihanan pehmeät tuon öljy+CO-pesu-yhdistelmän jälkeen. Hoitoainetta kyllä kului avain tolkuton määrä. Kiitos vinkistä!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 17 Loka 2014, 01:09
Kirjoittaja evergreen
^ Mullakin avokadoöljy lähtee suhteellisen helposti hiuksista, ihan tavallisella shampoopesulla olen saanut ylimääräiset pois. Olenkin tässä viime aikoina ihan yllättynyt siitä, miten isoja eroja öljyillä tosiaan on. Se kookos kun tarraa mulla kiinni niin, ettei ole lähteäkseen yhtään millään... Toisaalta hyvin pienissä määrin kookos on kiva latvahoito, tykkään siitä esim. Lushin Shine So Brightissa.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 17 Loka 2014, 14:40
Kirjoittaja Taistelukonna
Mä ostin vihdoinkin kookosöljyä jonkin aikaa sitten, ja olenkin nyt tehnyt suunnilleen kerran viikossa öljymuhittelun aluksi saunassa pyyhkeen kanssa ja sitten seuraavana aamuna pessyt pois. Lähtee ihan hyvin kun antaa shampoon hetken vaikuttaa (käytän palashampoota), pari kertaa joutunut kyllä pesemään toisenkin kerran. Jossain välissä tuppasi jo unohtumaan öljymuhittelut, ja nyttenkin aloin tehdä niitä lähinnä päänahan kunnon takia. Mutta toimii kyllä :ts Hiukset jääneet ihanan pehmeiksi. Kookosöljy ollut muutenkin käytössä ihana, tykkään tuoksusta&nbsp; :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 18 Loka 2014, 00:01
Kirjoittaja nukka
Taisin viimein keksiä toimivan keinon käyttää kookosöljyä hiuksissa :)

Olen siis jo aiemmin käyttänyt sitä jätettävänä ja toimii kyllä kun maltillisesti käyttää, mutta nyt ekaa kertaa onnistui "muhitus" kookosöljyn kanssa. Aiemmin olen onnistunut saamaan vain lähmäiset hiukset tai sitten tukka on näyttänyt entistä kuivemmalta ja sähköisemmältä. Nyt siis laitoin öljyä kuiviin hiuksiin, en märkiin niinkuin normaalisti. Annoin olla pari tuntia ja sitten suihkussa levitin hoitoainetta ja sen kanssa emulgoin huolellisesti :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 20 Loka 2014, 09:14
Kirjoittaja ÄiskäVärjääTaas
Paikallisesta marketista löytyi Macadamia öljyä ja pitihän se ostaa kokeiluun. Ainakin tälle mun kuivalle hamppukasalle tuntuu toimivan ihan mukavasti (pesun jälkeen laittanut jätettävän hoitsikan sijasta kuivimpiin kohtiin). Kaikkein kuivimmat ja hapsottavimmat kohdat näyttävät paremmilta ja terveempiin kohtiin saa huimasti lisää kiiltoa. Maltilla kun pistää niin on saanut kiiltävän tukan joka ei kuitenkaan näytä öljyiseltä/rasvaiselta :T

Muhitteluun en ole (vielä) testannut, mutta sekin pitää kokeilla vielä heti tilaisuuden tullen.

Kookosöljyä en ole koskaan kokeillut niin siihen en osaa verrata mutta ainakin tähän asti tulokset ovat olleet paremmat kuin mitä kookoskermalla sai aikaan.

Ja vähän vielä lisää hehkutusta... Ihan suoraan naamaankin olen macadamiaa pistänyt ja hyvin toimi ihollakin&nbsp; ;D ei jokailtaisena rutiinina ettei mene överiksi, mutta aina silloin tällöin kun iho tuntuu tavallista kuivemmalta. Imeytyy ihoon yllättävän hyvin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 29 Loka 2014, 08:47
Kirjoittaja helmikuu
Kokeilin eilen ekaa kertaa avokadoöljyä muhituksessa. Pesin sen pois tekemällä kahdesti CO-pesun ja lopuksi pesin vielä shampoolla. Aamulla ainakin osa hiuksista oli silti rasvainen. Pisti vähän miettimään kyllä, että mikä näiden öljyhoitojen "nettovaikutus" hiuksille on, jos sitten pitää monia kertoja pestä että saa öljyn pois-kyllähän se peseminen kaiketi rasittaa hiuksia myös..? Mitä mieltä juurekset on?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 29 Loka 2014, 15:32
Kirjoittaja Taistelukonna
^^ Mielestäni öljymuhittelu kannattaa jättää sikseen, jos sitä pitää vaivalla ja monella shampoopesulla hinkata aina pois. Jotenkin tuntuu että se shampoolla lotraaminen rasittaa paljon enemmän hiuksia kuin mitä öljymuhittelu hyödyttää.&nbsp; ::)

Itselleni sopivin tapa on laittaa öljy pyyhekuivattuihin hiuksiin, saunassa pyyhkeen alla muhittelu ja suurimman osan huuhteleminen pois, tämän jälkeen jätän yleensä yön yli vielä ne jotka jää. Aamulla shampoota joutuu hetken pitämään päässä, kunnon hieronta, niin mulla ainakin lähtee. Käytän palashampoota, eli en tiedä onko sillä jotain merkitystä. Ennan lailla keskityn kuitenkin päänahkaan ja latvoihin enemmän kuin pituuksiin.

Kannattaa miettiä, laitatko esimerkiksi öljyä liikaa, jolloin se ei imeydy ollenkaan. Onko sillä merkitystä, laitatko märkiin, pyyhekuiviin tai kuiviin hiuksiin? Saattaisko lämpömuhittelu tepsiä (esimerkiksi juuri saunassa)? Vai oliskohan paras vaihtoehto sekoittaa öljy ja hoitoaine keskenään, jolloin se tietääkseni huuhtoutuu paljon helpommin pois&nbsp; :) Eri tapoja löytyy!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 01 Marras 2014, 08:58
Kirjoittaja funkylala
Ehkä tässä on eroja juuri hiusten laadussa, kun jotkut eivät tunnu saavan öljyä pois millään, ja esim. minä voin laittaa tuhdin kerroksen risiiniöljyä ja saada sen pois yhdellä vaahdotuksella. Vaahdotuksen tulee olla kyllä tosi huolellinen, shampoota menee enemmän kuin normaalisti ja myös latvat on käytävä läpi. Öljyn vaikutuksen näkee silti. Päälle normaalisti hoitsikat yms.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Marras 2014, 00:53
Kirjoittaja Jenn
Mullakin oli just yön yli ja iltapäivään asti, siis melkein vuorokauden, manteliöljyssä, kookosöljyssä ja auringonkukkaöljyssä uitettu tukka ja lähti ihan hyvin pelkällä CO-pesulla, kun tarpeeksi läträsi. Jäi hiukkasen likaisenoloisiksi tyvi, niin kuin mulla aina ilman shampoota, muttei mitään, mitä ei kuivashampoo aamulla korjaisi. On se kumma miten erilailla eri tukat reagoi öljyihin&nbsp; ???

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Marras 2014, 23:21
Kirjoittaja funkylala
Vielä yksi öljyhuomio... alle parin tunnin muhittelu tuntuu tekevän hiuksista vain huonomman näköiset, takkuiset jne. Ja tämä melkein kaikilla kokeilemillani öljyillä. Eli monen tunnin-vuorokauden muhitus pitää olla vähintään.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Joulu 2014, 18:39
Kirjoittaja Milly
Tilasin iherbista Neem öljyä.. Mutta se haisee jäätävän pahalle&nbsp; :-X Siis.. HYI. Miten tuota nyt sitten käyttää? Saako hajun jotenkin peitettyä?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Joulu 2014, 19:04
Kirjoittaja almiros
Mulla ei lähde mikään öljy shampoolla, vaan ehdottomasti CO-pesu aina öljymuhituksen jälkeen. Hyvin toimii.

Parhaiten lähtee oliiviöljy, ja kookosöljykin ihan ookoosti. Avokadoöljy ei sitten lähdekään kovin helpolla! Sama homma on kuulemma isällänikin. Olen siis koukuttanut hänetkin öljyjen ja co-pesujen maailmaan.&nbsp; :D

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 11 Tammi 2015, 14:11
Kirjoittaja irtohius
Nyt on taas se aika vuodesta, kun hiukset sähköistyy ja kuivuu.. Oletteko kokeilleet sellaisia toisenlaisia öljyjä, joita ulkomailla myydään enemmän ja käytetään kosmetiikassa enemmän, kuin Suomesta löytyy? Kehtaako edes mainita, että ostin 12 kg verran erillaisia raaka-aineita pääasiassa saippuan valmistukseen, mutta myös hiusten, body buttereiden, käsivoiteiden ja kasvoemulsioiden tekoon. Tässä on muutamista kokemuksia, joiden kanssa olen ehtinyt leikkimään enemmän ja joista on kertynyt kokemuksia.

Puuvillaöljy sisältää saturoituneita/tyydyttyneitä rasvahappoja enemmän kuin monet muut elintarvikkeinakin käytettävät öljyt. Se on sellaista paksua, opaalimpaa ja selvästi viskoosimpaa kuin esim. manteliöljy, ehkä enemmän risiiniöljymäistä ilman sitä voimakasta tahmeutta. Toimii jätettävänä hiusten pehmentäjänä esim. sellaisenaan pienenä määränä tosi hyvin ja runsaammin käytettynä kosteaan hiukseen, kun sekoittaa jätettävään hoitikseen.

Nilotica sheavoita, eli siis sitä itä-afrikkalaista sheavoin alatyyppiä ostin oltuamme Keniassa vuosi sitten, paikallismarketista. Se on aivan ihanaa, pehmeän kermaista ja hyvin, hyvin miedon tuoksuista. Tätä pitää vielä kokeilla kiharoiden kiillotukseen. Iholla toimii paljon paremmin kuin länsi-afrikkalainen, siis se tavallinen kovempi sheavoi. Sitä saa kyllä myös on-line aika monesta paikasta.

Maissiöljyä ei taida missään normi supermarketistä löytyä? Tätä tilasin pienen pullon, kun halusin kokeilla iho-, ja hiustuntumaan ja cp-saippuan tekoon. Ilmeisesti herkästi härskiintyvää runsaan omega-6 rasvahappopitoisuun vuoksi. Mieto tuoksu. Ex:ä tykkäsi bourbon-viskistä ja tässä on ihan mieto, makeahko maissiviskin aromi..! Ei häiritsevissä määrin kuitenkaan.
Baobaböljy on kullanväristä, iholla ensin rasvaiselta tuntuvaa, mutta hetken kuluttua varsin imeytyvää. Crambeöljyä tuli ostettua turhan iso pullo. Crambeöljystähän sanotaan että sisältää kiiltoa edistäviä rasvahappoketjuja - sellaisia joilla on silikonin ominaisuuksia, muttei samankaltaisia haittoja. Iso siksi, että omaa suht voimakkaan tuoksun. Mutta tämä ja sheavoi on lyömätön yhdistelmä kun tekee kotona syvähoitoainetta hiuksille BTMS-emulgaattorin kanssa. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, jos on yhtään himoa DIY-kosmetiikan valmistamiseen.

Tuli samaan syssyyn sit vielä ostettua vihreä tee -vahaa. Viileässä säilytelty, kun en vielä tiedä mitä sen kanssa keksisin tehdä. Heräteostos parhaimmillaan siis..

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 11 Tammi 2015, 21:59
Kirjoittaja NarnianQueen
Kuulostat, irtohius, aivan normaalilta asian harrastajalta&nbsp; ;) Nuo öljyjen + vahojen hamstraus on tavanomaista.
Baobab-öljyä on vieläkin jossain tilkka - se on jäänyt mieleen lapsuudessa luetusta Pikku Prinssi-kirjasta ja niistä baobab-puun kuvista.. Itäafrikkalaista sheavoita en ole kokeillut, mutta nähnyt netin uumenissa.
Vihreä tee-vaha.. tämä kuulostaa jo todella kiehtovan extremeltä!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Tammi 2015, 13:35
Kirjoittaja Kalevalatar
Siippa pyysi mua tilaamaan iHerbistä lanoliinia, että hän voi laittaa sitä viiksiinsä (ja kuivalle iholle). Päätin sitten kokeilla sitä myös hiuksiin, tein siitä muhituksen hiuksiin manteliöljyn kera. Ihastuttava kokemus, taidan lisätä tämän hiusrutiineihin&nbsp; ;D

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Tammi 2015, 13:49
Kirjoittaja evergreen
^ Tuttua myös Lushin hoitoaineista! ;D

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Tammi 2015, 16:37
Kirjoittaja irtohius
^^^
Siis mikään, ei mikään voita sitä tunnetta kun postin saapumisilmoitus kilahtaa puhelimeen tai kuriiri soittaa ovikelloa! Tällä hetkellä täytyy kyl käyttää kaikki varastot tyhjäksi, ennen uusia kotkotuksia.
Sukulaiset ja jotkut tutut välillä miettii tätä diy-harrastustani - kuitenkin kyselee usein liikeneekö ylimääräisiä saippuoita, hih.. :) Puoliso sentään on kiltisti hiljaa&nbsp; :-* Mut toisaalta, joillakin se juttu on pullanleivonta ja kutominen tai miks ei vaikka autot tai feng-shui. Intohimoharrastukset kuuluu ja pitääkin kuulua elämään&nbsp; ::)

Mitä muita suosikkeja teillä on kuin esim. iherb eri öljyjen suhteen? Itse hyödynnän pääasiassa brittiläisiä thesoapkitchen.co.uk:ta ja akomaskincare.co.uk:ta, että saksalaista hinterauer.info:a



Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 16 Tammi 2015, 17:16
Kirjoittaja helmikuu
Löysin vihdoin toimivan tavan öljyhoitoihin: sekoitan öljyä hoitoaineen kanssa, noin puolet ja puolet. Sitten huuhtelen pois CO-pesulla. Hoitoainetta tässä taas menee ihan älyttömästi kyllä, mutta tekee hyvää hiuksille. Ovat hiukan rasvaiset tämän käsittelyn jälkeen, mutta eivät liian rasvaiset että pitäisi heti olla pesemässä uudestaan, vaan normaali pesuväli on silti ok.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 30 Tammi 2015, 16:48
Kirjoittaja helmikuu
Itse asiassa, kokeilin toistakin tästä ketjusta löytämääni vinkkiä. Jätän shampoon vaikuttamaan hetkeksi öljyjä pois pestessä. Voilá - saan yhdellä shampoopesulla + hoitoaineella öljyt pois. Eli vielä parempi keino, kun ei tarvi holvata hoitoainetta ylettömästi. Tässäkin mulla oli vähän hoitoainetta öljyyn sekoitettuna (kookos-, avokado- ja jojobaöljyä).

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 06 Helmi 2015, 10:17
Kirjoittaja nukka
Laitoin avokadoöljyä kuiviin hiuksiin, annoin olla muutaman tunnin ja pesu ehs hoitsikalla. Ihan mahtava lopputulos, ei ollenkaan lähmäinen. Pörröinen luonnontaipuisa tukka laskeutuu nätisti ja latva on kauniilla kiharoilla. Tämä jää ehdottomasti mun rutiineihin.

Mietein josko laittaisi manteliöljyn tilaukseen :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Maalis 2015, 20:57
Kirjoittaja Aivina
Pakko tulla hehkuttamaan. Olen aivan rakastunut Neem-öljyyn. Kallista, paksua möhnää pienessä ourkissa, tuoksuu vähän maapähkinävoille. Ei mikään mahtava ensivaikutelma siis.

Kuitenkin olen huomannut, että kun tätä hieroo pienen nokareen ihan kuivimpiin latvaosiin, se imeytyy sinne todella hyvin ja latva alkaa näyttämään parempikuntoiselta ja kiiltävältä. Lähmäiseksi tai öljyisen oloiseksi se kuitenkaan ei jää. Niin öljy kuin sen omituinen pähkinäinen tuoksukin häviävät suhteellisen nopeasti.

Hieron Neem-öljyä latvoihini useita kertoja pesujen välissäkin. Toivon, että tämä vähentäisi latvan kuivumista ja haaroittumista. Musta on tosi ihmeellistä, miten paljon öljyä loppujenlopuksi siihen tukkaansa pystyy hieromaan ilman, että se näyttää tippaakaan öljytyltä.

Silikoneja en hiustenhoidossa käytä, mutta Neem-öljy tuntuisi antavan hiuksiin vähän samanlaisen tuntuman kuin silokoniset hiusöljyt. Eli silkkisen sileän ja niin pehmeän, että on vaikea olla hipeltämättä tukkaa kaiken aikaa.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Maalis 2015, 10:08
Kirjoittaja kaarina
^ Minkä merkkistä neem-öljyä olet käyttänyt? Onko siinä mukana muita ainesosia, mitä? Neem on suosikkini ihonhoidossa, mutta puhdas neem-öljy haisee aivan tajuttoman sanoinkuvailemattoman hirveälle (ja haju muuten kestää päiväkausia eikä lähde yhdessä pesussa), eli tuollainen vieno maapähkinävoin tuoksu kuulostaisi tosi hyvältä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Maalis 2015, 13:58
Kirjoittaja Aivina
iHerbitä ostin Alaffia-merkkistä öljyä pienessä purkissa. Ja ei ole mitään lisätty siihen. Siksi varmaan olikin niin kallista. Iholle en ole kokeillut, joten en tiedä, miten tuo haju iholla tuntuu, mutta hiuksista se kyllä häviää.
En tiedä, voisko hajua jotenkin peittää tai koittaa taittaa ystävällisemmäksi jollain eteerisillä öljyillä tms. Itseäni tuon Alaffian öljyn haju ei ole kuitenkaan haitannut.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Maalis 2015, 14:28
Kirjoittaja ZEN
Mulla oli joskus Now Foodsin neem-öljyä, ja senkin haju oli niin lamaannuttavan voimakas, että roskiin jouti se puteli. Ja niinkuin anannaskin kuvaili, se jäi leijumaan pitkään ja kauas. Tarttui myös vuodevaatteisiin. :-X Kenties ihmiset kokevat tuon tuoksun jotenkin eri tavalla? Juuri tuota Alaffiaakin on moni arvosteluissa ruotinut sietämättömäksi.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Maalis 2015, 16:12
Kirjoittaja Aivina
Testattiin tuossa miehen kanssa ja todettiin, että iholta tuo tuoksu ei kyllä katoa mihinkään. Jää leijailemaan sillain ikävästi ympäriinsä. Hiuksista kuitenkin häviää tosi nopeasti. Parempi olla laittamatta iholle, mutta lotrata tukkaan senkin edestä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Maalis 2015, 16:33
Kirjoittaja Anita
Minulla on kaupassa Neem-öljyä 5,70€/100ml. Mielestäni se tuoksuu vahvalle ja kyllä siitä tuommoisen pähkinäisen vivahteen löytää kuten Aivina kuvaili. Täytyypä itsekin testailla hiuksiin, toistaiseksi olen käyttänyt sitä vain koirasaippuan tekoon&nbsp; :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Maalis 2015, 17:01
Kirjoittaja maatis
Olen poistanut hiuksista hennaa värinpoistoilla ja saanut siksi hiukset erittäin kuivaan kuntoon. Kokeilin eri öljyjä eri hiustenhoitoaineiden seassa ja toimivin kombinaatio omille haivenille on tämä: 1 rkl XZ Niittyvilla kosteuttavaa tehohoitoa + 1 tl arganiaöljyä (ostin Pienestä tuoksukaupasta). 10 minuutin vaikutusaika ja hiukset on valehtelematta yhtä hyväkuntoisen näköiset kuin ennen värinpoistoja. Kuitenkin vaativat tämä hoidon joka pesun jälkeen - tai oikeammin en ole uskaltanut kokeilla muuta sen jälkeen, kun löysin tämän, joka toimii.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Maalis 2015, 17:06
Kirjoittaja kaarina
Harmi, kun netistä ostamalla ei pääse ensin haistelemaan tuotetta... Minä en yleensä kammoksu hajuja, mutta se neem, jota olen joskus käyttänyt - - - pahimman hajuinen asia ikinä. Myös mieheni oli täysin tyrmääntynyt siitä eikä suostunut nukkumaan samassa huoneessa, jos käytin sitä. &nbsp;:D Ehkä jollain hyvällä tahdolla sitä voisi joku kuvailla "pähkinäiseksi", mutta kyllä se enemmän haisi yhdistelmälle mätää kananmunaa, keväistä koirankakkaojaa ja viikon vanhaa tiskivettä. Siksipä epäilenkin, että nuo Anitan ja Aivinan neemit ovat jostain syystä eri tuoksuisia.
Saako sinulta, Anita, tilattua näytteitä? &nbsp;:)

edit. Lisättäköön, että neem on minusta ihan voittamaton kevyesti epäpuhtaalle tai punoittavalle iholle. Se tasaa ihonvärin yhdessä yössä ja vähentää tulehdusta. Olisi muuten ihan HG, mutta se löyhkä...

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Maalis 2015, 17:35
Kirjoittaja Anita
^ Eiköhän se järjesty. Laitan sinulle yv:n.

edit: olet estänyt yv:t, joten laitatko minulle?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 28 Maalis 2015, 19:05
Kirjoittaja Aivina
Voisiko olla mahdollista, että erityisen pahanhajuinen neem olisi pilaantunutta? Jos öljyn luontainen hajukin on "aika voimakas", niin härskiintyessään varmasti muuttuu "aika ikäväksi".
Minä oon laittanut tuota ihan pienen nokareen hiusten latvoihin ja siitä nokareestakin leviää varsin voimakkaasti tuoksu, joka muistuttaa lähinnä maapähkinävoita. Isoja määriä en käyttäisi tuota ja uskon, että tuo ostamani 24 millilitran purnukka kestää käytössä aika kauan. Laitan sitä vain ihan kaikkein kuivimpaan latvaan.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 29 Maalis 2015, 11:47
Kirjoittaja maatis
^ En usko, mielestäni tuore neem-öljykin haisee kuvottavalta. Sellainen tuli mieleen, että öljy on ehkä voitu puhdistaa siten, että haju on miedontunut. Ja sitten on vielä se, että ihmisillä on erilainen hajuaisti.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 29 Maalis 2015, 13:32
Kirjoittaja Aivina
^ Ja erilaiset mieltymykset hajujen suhteen. Voi olla, että minun mielestä sama haju on mieto ja jokseenkin miellyttävä, joka toisen mielestä on ihan kamala ja toisinpäin. Minun mielestä useimmat hajuvedet haisevat aivan kauhealle.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 02 Kesä 2015, 11:25
Kirjoittaja nukka
En ole aiemmin jaksanut tehdä yön yli muhituksia, mutta nyt keksein siihen niin näppärän tavan, että taidan ottaa muhitukset ihan tavaksi :D Mua on inhottanut ajatus nukkua suihkumyssy/muovipussi ja pipo päässä ja muutenkin homma on vaikuttanut niin sotkuiselta ja hiostavalta, että en ole viitsinyt edes kokeilla. Eilen sitten laitoin öljyt hiuksiin, hiukset päälaelle nutturalle ja pelkästään nutturan päälle pieni muovipussi. Puhelinjohtoponnari piti muovipussin paikoillaan. Ei häirinnyt nukkumista ollenkaan :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Kesä 2015, 20:46
Kirjoittaja EllaBella
Mä en lainkaan kikkaile kun laitan öljyjä hiuksiin vaan nukun ihan huonommilla tyynyliinoilla. Eli huonommat tyynyliinat menee heti vaihtoon ja pesuun. Koetan nyt muhitella hiuksia öljyssä ihan yli 12 tuntia, koska lukemani perusteella öljy imeytyy vasta parin tunnin jälkeen hiuksiin. Ja mitä pidempi vaikutusaika, sitä parempi.

Olen alkanut käyttämään pelkästään kookosöljyä koska se on ilmeisesti niitä harvoja jotka oikeasti imeytyy hiuksiin. Kookosöljyn laitan kuiviin hiuksiin ja aika tavalla&nbsp; ;D Kookoksen haju on kyllä semmoinen joka ei ole mieleeni niin suurilla annostuksilla mutta onneksi se ei jää kuitenkaan limboamaan hiuksiin pesun jälkeen.

Latvoja suojaamaan käytän kamelia-öljyä. Kamelia-öljykin ilmeisesti osittain penetroituu hiuksiin tutkimusten mukaan ( ja hiusblogien joita uskon aukottomasti). Laitan kamelia-öljyä kosteisiin hiuksiin ihan tipan pari ja lopputulos on loistava. Sitä en osaa sanoa, kuinka paljon kamelia-öljy jää hiuksen päälle "kalvonmuodostajaksi", joka voisi estää kookosöljyn penetroitumisen. Niin pitkälle en uskalla lähteä hifistelemään. Parempi vain ettei mieti asioita turhan pitkälle&nbsp; ;D

Ps: ihan mielenkiintoista nippelitietoa http://science-yhairblog.blogspot.fi/20 ... -hair.html
Lähteen aukoton todenperäisyys on kyllä arvailujen varassa. En ota kantaa tieteellisiin tutkimustuloksiin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Kesä 2015, 21:14
Kirjoittaja enna
Minä en harrasta öljymuhitteluja lainkaan, vaan käytän niitä vain joko kuiviin tai koskeisiin latvoihin/pituuksiin. Avokadoöljy on ehkä tehokkaamman oloinen, mutta jojobaöljy tuntuu "kuivemmalta" eikä lähmää läheskään yhtä paljon. Pidemmän päälle en tykkää kookosöljyn hajusta.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Kesä 2015, 23:36
Kirjoittaja Aivina
Niin, jojobaöljyhän ei ole oikeasti öljy vaan nestemäinen vaha.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Kesä 2015, 12:51
Kirjoittaja enna
^Enpäs olekaan tiennyt! Ei siis ihme, kun se on niin paljon miellyttävämpi käyttää kuin öljyt yleensä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Kesä 2015, 13:37
Kirjoittaja tipson
Lueskelin ketjua ja huomasin, että moni vaahdottaa useita kertoja shampoolla, jotta öljy lähtisi pois hiuksista, joten tuli mieleen, että oletteko kokeilleet pestä öljyä pois siten, että vaahdotatte shampoon kuiviin hiuksiin? Törmäsin tähän vinkkiin psoriasiksen käypähoito-oppaassa, jossa neuvotaan tekemään öljymuhituksia ja pesemään öljy pois em. tavalla. Itse en ole tuota tapaa kokeillut, mutta seuraavalla kerralla kyllä kokeilen. Juurikin kookosöljy tarvii itsellä useita pesuja, mutta jospa sekin peseytyisi paremmin pois, kun ei kastele ensin hiuksia.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Kesä 2015, 19:37
Kirjoittaja Aivina
En ole laittanut shampoota kuivaan tukkaan, mutta mulla ei olekaan juuri koskaan ollut mitään vaikeuksia saada öljyä pois tukasta. No, ehkä jos on jotain pelkkää oliiviöljyä, niin saattaa joutua pesemään vähän voimakkaammin, mutta noin muuten olen kyllä saanut hiukseni öljyistä puhtaaksi ihan normaalisti pesemällä. Ja jos se öljy ei ihan kokonaan sieltä tulekaan pois, niin ihan hyväksihän se on tukalle. Niin kauan kun ei näytä rasvaiselta, eikä omani ole kyllä näyttänyt.
Neem-öljyäyän hieron latvoihin harva se päivä pesujen välissäkin ja sitä menee yllättävän isoja määriä sinne jonnekin ilman, että hiukset alkavat näyttämään rasvaisilta.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Kesä 2015, 22:22
Kirjoittaja tipson
Mä tosiaan tein nyt pari kookosöljyhoitoa putkeen ja toisella kerralla laitoin shampoon kuiviin, mutta erittäin öljyisiin hiuksiin ja tällain lähti paljon paremmin öljy pois kuin märkiin hiuksiin vaahdottamalla. Käytin Urtekramin hajusteetonta ja yhdellä vaahdotuksella kummallakin kerralla kokeilin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 14 Kesä 2015, 15:06
Kirjoittaja Vuhi
Minä olen laittanut öljyä kosteisiin hiuksiin ja laittanut shampoota suoraan öljyiseen tukkaan. En ole siis huuhdellut välissä. Vai onko se parempi, kun laittaa öljyä ihan kuivaan tukkaan?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 14 Kesä 2015, 16:45
Kirjoittaja Kalevalatar
Vuhi kirjoitti: Minä olen laittanut öljyä kosteisiin hiuksiin ja laittanut shampoota suoraan öljyiseen tukkaan. En ole siis huuhdellut välissä. Vai onko se parempi, kun laittaa öljyä ihan kuivaan tukkaan?
Tuo riippuu varmaan omasta hiuslaadusta, mitä öljyä käytät ja kuinka tehokkaan vaikutuksen haluat. Ja mikä on sun rutiinille helpointa. Voit kokeilla kumpaakin. Monet miksaa hieman öljyä shampoopulloon tai hoitsikkaan ja siten saa pienen öljyhoidon aina kun pesee hiukset. Itse olen tehnyt ns. öljymuhituksia, eli laitan esim. kookosöljyä kuiviin hiuksiin, annan olla siinä pari tuntia tai yön yli ja sitten pesen hiukset. Jos hiukset tuntuu tosi kuivilta, laitan öljyä vielä sitten puhtaisiin kosteisiin tai kuiviin hiuksiin jätettävän hoitoaineen tavoin. Silloin pitää vain olla varovainen, ettei hiuksista tule öljyisen ja likaisen näköiset. Eli pari tippaa vaiks latvoihin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 30 Kesä 2015, 18:53
Kirjoittaja enna
^^Mun mielestä etenkin käsittelyistä kuivahtaneille hiuksille olisi tehon puolesta parasta laittaa öljy kuiviin hiuksiin. Itse saan pesun jälkeen kosteisiin hiuksiin öljyä laittamalla siloisuutta ja kiiltoa pörrööntymisen sijaan.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Heinä 2015, 10:42
Kirjoittaja Kieloeveliina
Laiskan muhittelijan vinkki; Laitoin öljyn kuiviin hiuksiin (vain pituuksiin) ja tein pikkumyynutturan, ja nutturan päälle elmukelmun ponnarin avulla. Tuubihuivista ohut pipo, ja juoksulenkille! Hyvin muhi ja lämpeni&nbsp; :D Mä en jotenkin yhtään jaksa kotona muhitella, ja kaikki viritykset alkaa heti ärsyttämään,mutta näin toimi oikein mukavasti! Lenkiltä suoraan suihkuun, nyt on ihanan pehmeät hiukset&nbsp; :-*

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Heinä 2015, 11:52
Kirjoittaja ZEN
Mä olen vasta viime aikoina ihastunut kookosöljyn muhitteluun. Sekoitan yleensä useamman ruokalusikallisen jonkun kosteuttavan hoitoaineen sekaan. Yleensä muhittelujen hyödyt tuntuu huuhtoutuvan kankkulan kaivoon jo ensimmäisellä pesulla, mutta kookosöljymuhituksien vaikutus kestää hieman pidempään. :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 08 Heinä 2015, 21:56
Kirjoittaja Morrigan
Luin juuri jostain englanninkielisestä hiusblogista että öljyt kannattaa laittaa kuiviin hiuksiin. Muistaakseni märissä hiuksissa vesi saattaa haitata tai estää öljyn imeytymistä hiukseen. Samaisessa blogissa myös mainittiin että öljymuhittelut saattavat lyhentää hiusten kuivumisaikaa. Onko kukaan huomannut tällaista?

En ole öljymuhituksia tainnut tehdä moneen vuoteen. Punapäänä ollessani kaikki muhittelut jäivät kun ei saanut muhitella punaista väriä haaleammaksi. Eilen lätkäisin kukkuraruokalusikallisen kookosöljyä pituuksiin ja annoin olla pari tuntia. Pesin ihan kevyesti sulfaatittomalla shampoolla ja perään vielä pikahoitis. Vähän pelotti että millainen lähmätukka tuosta jää, mutta ei yhtään lähmää. Latvat oli hiusten kuivuttua paljon pehmeämmät, täytyy uusia tuo sama pian uudestaan. Pitäisi kokeilla ihan yön yli muhitusta, niin HC en ole kyllä koskaan tukka-asioissa ollut mutta jos sitä nyt kuitenkin kokeilisi edes kerran&nbsp; :D

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Heinä 2015, 08:37
Kirjoittaja enna
^On ihan loogista, että märkään tukkaan ei öljy pure niin hyvin, kun vesi ja öljy eivät kuitenkaan liukene toisiinsa. Kun hius on kuiva, öljy imeytyy siihen paremmin.

Mulla on vielä melko tuoreeltaan värjätyt hiukset, joten olen vältellyt öljyjä vielä tässä vaiheessa ihan latvassa asti.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Heinä 2015, 12:09
Kirjoittaja karpalo
Laitoin pitkästä aikaa kookosöljyä päähän yöksi. Laitan aina kuivaan tukkaan, koska kuten edellä olevatkin järkeilen sen niin, että vesi estää öljyä imeytymästä kunnolla. Öljyhän jää aina veden pinnalle lillumaan eikä sekoitu siihen ollenkaan. Aamulla pesin shampoolla ja laitoin Tresemmen Naturalsia 15 minuutiksi. Kosteutti hyvin. En osaa päättää, kumpi on parempi, oliivi- vai kookosöljy, mutta tuoksun takia kallistun enemmän kookosöljyn puoleen.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Heinä 2015, 13:43
Kirjoittaja Kristiina
Kieloeveliina kirjoitti: Laiskan muhittelijan vinkki; Laitoin öljyn kuiviin hiuksiin (vain pituuksiin) ja tein pikkumyynutturan, ja nutturan päälle elmukelmun ponnarin avulla. Tuubihuivista ohut pipo, ja juoksulenkille! Hyvin muhi ja lämpeni&nbsp; :D Mä en jotenkin yhtään jaksa kotona muhitella, ja kaikki viritykset alkaa heti ärsyttämään,mutta näin toimi oikein mukavasti! Lenkiltä suoraan suihkuun, nyt on ihanan pehmeät hiukset&nbsp; :-*
Onpa käytännöllinen vinkki, kiitos ;D. Pitää itsekin ostaa kookosöljyä taas, en ole pitkään aikaan muhitellut hiuksia kunnolla öljyssä. Hoitoaineella muhituksia kyllä, mutta ei ne ole niin tehokkaita, jos vertaa kookosöljyyn :ts.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Heinä 2015, 14:03
Kirjoittaja Kieloeveliina
^ My pleasure&nbsp; ;) tänään taas öljyt päässä lenkillä... kookosöljy on kyllä huippu!&nbsp; &nbsp; :l jo muutaman muhittelun jälkeen (kuiviin hiuksiin) iso ero, paljon vähemmän pörröinen ja "luihu" tukka, jee!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 20 Elo 2015, 19:09
Kirjoittaja NuuNuu123
Onko kokemuksia yllä olevasta merkistä ja nimenomaan itse öljystä?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Syys 2015, 08:57
Kirjoittaja NarnianQueen
Viime aikoina olen taas löytänyt hiusöljyn käytön: kaapissa komeillut ikivanha Glissin öljy pääsi töihin. Paras tapa itselleni on hieroa pari pumpahdusta pesun jäljiltä märkiin hiuksiin, sillä tavalla öljy ileytyy hyvin eikä jää tahmeaksi pinnaksi. Kutrit eivät takkuunnu&nbsp; <3

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 29 Syys 2015, 14:03
Kirjoittaja Evakkosiili
Morrigan kirjoitti: Luin juuri jostain englanninkielisestä hiusblogista että öljyt kannattaa laittaa kuiviin hiuksiin. Muistaakseni märissä hiuksissa vesi saattaa haitata tai estää öljyn imeytymistä hiukseen. Samaisessa blogissa myös mainittiin että öljymuhittelut saattavat lyhentää hiusten kuivumisaikaa. Onko kukaan huomannut tällaista?
Ihan järkeenkäypiä väitteitä molemmat, jos miettii että öljy ja vesi hylkii toisiaan. Täten a) öljy imeytyy paremmin kuivaan hiukseen ja b) öljymuhittelu ennen suihkua vähentää hiukseen imeytyvän veden määrää -> vähemmän mitä kuivatella.

Samaa osastoa kuin sekin, miksi latvojen suojaaminen öljyllä ennen pesua on järkevää. Kastuessaan hius venyy väliaikaisesti leveyssuunnassa, ja mitä kuivempi hius, sitä enemmän se hörppää vettä ja turpoaa, vähän kuin jojo-laihduttaja.

Tähän hommaan parhaita ovat öljyt jotka imeytyvät hiukseen ja blokkaavat vettä sisältäpäin, ainakin kookosöljyn imeytymiskyvystä on tieteellistä näyttöäkin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 17 Loka 2015, 21:39
Kirjoittaja ainokainen
Mulla ei ole aikaa eikä energiaa muhitteluihin, mutta kokeilin kookosöljyä hoitsikkaan sekoitettuna. Kaadoin jonkun vanhan hoitsikan jämien sekaan lämmitettyä kookosöljyä ja ravistin huolella, jotta öljy sekoittuu hoitsikkaan kunnolla. Tän hoitsikan hoitavuus parani kyllä 100%. Eipä ole pitkään aikaan näin pehmeitä hiuksia ollut!&nbsp; :o

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Loka 2015, 15:56
Kirjoittaja irtohius
Säiden viilennyttyä ja lämmityskauden tultua mun hiuksisto on kuiva ja karkea. Aiemmin tänä vuonna tehty vaahdotettu sheavoi + kookosöljy+e-vitamiini -sekoitus löytyi kaapin kätköstä ja sipaisin sitä eilen reilusti latvoihin ja pituuksiin. Oma hiuslaatu on taipuisa ja itsestään kihartuva, mutta sellaisenaan wash 'n go:n&nbsp; jäljiltä mitään sanomattoman muotoinen. Nyt tänään pesun jälkeen tukka kiiltää, on suoranaisilla spiraaleilla ohimoilta ja sivuilta ja sileät ilman pörröisyyttä! Mul ei oikein ikinä toimi hiusten öljyhoidot lyhyellä vaikutusajalla ja tuskin nytkään olisi. Idea tässä oli, että vois alkaa käyttää säännöllisemmin hiuskiillokkeena rasva+öljy -variaatioita. Siten, ettei olisi ylettömän rasvainen, vaan kevyesti öljyillä suojatut pituudet ja latvat.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Loka 2015, 16:44
Kirjoittaja Marie Corelli
Peseytyykö kookosöljy hyvin hiunsista vai pitääkö kikkailla, ettei tukka jää rasvaiseksi? Olen joskus kokeillut öljyä hiuksiin, eikä se lähtenyt yhdessä pesussa pois. Siksi kokeilut ovat jääneet tekemättä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Loka 2015, 18:31
Kirjoittaja ellen
^ Eihän öljyjä tarvitse sellaisenaan hiuksiin laittaa, vaan ne voi emulgoida hoitiksen sekaan tavallisen pesun yhteydessä. Tällä tavalla lähmän vaara on paljon pienempi, mutta hiukset saavat silti hyötyä öljyistä. Tietysti myös hiuksiin laitettavan öljyn määrä vaikuttaa siihen tuleeko rasvaletti vai ei: muutama tippa latvoihin ei tee hiuksia ylettömän rasvaisiksi, kun taas kunnolla öljyllä holvaaminen aiheuttaa todennäköisemmin rasvaiset hiukset.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Loka 2015, 20:14
Kirjoittaja Aivina
Ei mulla kyllä jää tukka mitenkään öljyiseksi vaikka miten öljyillä lotraisi.
Tänäänkin vetäisin hiuksiin ihan reippaan määrän oliivi- ja avokadoöljyjä, niin että tukka oli öljystä märkä. Kietaisin nutturalle päälaelle ja annoin muhia tunnin verran siinä ennen pesua.
Nature's gaten hennashampoolla pesu ja hamppuhoitista perään. Pesun jälkeen vielä Alaffian voidemainen jätettävä eikä ole lähmän tai öljyisyyden häivääkään. Pehmeä, kiiltävä ja puhdas hiuksisto. Ihan latvoihin meinasin vielä sipaista vähän jojobaöljyä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Loka 2015, 22:24
Kirjoittaja Jannivoodoo
Öljyn lähmäävyys riippuu lähinnä öljystä itsestään, joskin myös minkälaiseen hiuksistoon sitä käytetään.
Itse suosin muhittelutarkoitukseen kookosöljyä, se on melko kevyt öljy ja peseytyy ihan yhdellä vaahdotuksella pois. Kookosöljyä käytän ihan muutoinkin vähän joka tarkoitukseen&nbsp; :D
Jos en muhittele kookosöljyä, käytän sitä tai manteliöljyä pesun jälkeen pyyhekuiviin hiuksiin. Pehmentää ja silottaa pörröisyyttä tehokkaasti, eikä myöskään jätä rasvaiseksi kunhan oppii omalle kuontalolle sopivan annostuksen.&nbsp; :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 26 Loka 2015, 09:36
Kirjoittaja ellen
Pidän hiuksiani niin paljon kiinni, ettei mua haittaa, vaikka latvat olisivatkin rasvaiset öljyistä. Eihän rasvaisuus näy, kun hiukset ovat kiinni nutturalla, vaan päinvastoin hiukset näyttävät sileämmiltä ja kiiltävämmiltä. Nytkin latvat ovat auki ollessaan lähmäisen näköiset, kun laitoin eilen kuiviin latvoihin muutama tipan luumunsiemenöljyä, mutta nutturalla rasvaisuutta ei näe. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että hiukset ovat sen verran pitkät, että ne voi laittaa kiinni.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 03 Marras 2015, 15:47
Kirjoittaja naapio
Olen ihan täysi noviisi hiusten öljyämisessä, nyt kylmien ilmojen tultua olen huomannut että latvat ovat yhtäkkiä aivan järkyttävän karheaa takkuista hamppua. Työpaikan vessassa sipaisin niihin hätäpäissäni siellä ollutta Vaselinen Intensive Hands and Nails -käsivoidetta ja se tuntui yllättäen tekevän latvoista taipuisammat ja tasoittavat pahimmat pörhötykset. Inhoan ajatusta, että hiuksiin jäisi jotain hajua ja piikkisuorassa lasimaisessa tukassa pienikin lähmäisyys näkyy heti, mutta tämä kokeilu sai minut kiinnostumaan öljyistä. Taidan kokeilla kookosmuhittelua jonain yönä kun aamulla ei ole kiire.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 04 Marras 2015, 16:00
Kirjoittaja ainokainen
No, se Vaseline -käsivoidehan sisältää tosi reippaasti silikonia, joten eiköhän se silottavuus tullut siitä.&nbsp; ;D
Latvoille silikoni on kyllä ihan must, varsinkin kylmillä keleillä kun hiukset sähköistyvät ja kuivuvat helpommin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 05 Marras 2015, 10:20
Kirjoittaja naapio
Levitin koko ponnarin pituudelle kourallisen kookosöljyä, kieputin tukan nutturalle ja vuorasin sen muovipussilla. Aamulla tukka sojotti öljyisen jähmeänä nutturan purkamisen jälkeen ja hinkkasin latvan shampoolla kolmeen kertaan koska tuntui että se hylki vettä. Senkin jälkeen tukka tuntui takkuuntuvalta ja karkealta, joten vetäisin siihen päälle Aussien 3 minute miraclen. Tukkaa tuntui märkänä kankealta ja karhealtakin, mutta kumma kyllä kuivi älyttömän nopeasti. En oikein osaa sanoa onko mitään erityistä muutosta latvassa, ehkä se on hiukan pehmeämpi. Ainakaan se ei enää haise kookokselta. Oli outo fiilis harjata hiuksia kun latva ja juuri olivat aivan eri maailmoista - latva jähmeä ja juuri normaalin silkkisen höttöinen.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 05 Marras 2015, 10:59
Kirjoittaja helmikuu
Kun laitatte kookosöljyä hoitsikan joukkoon, niin paljonko about? Onko se tyyliin 1/3 vai suuruusluokkaa teelusikallinen täyteen hoitsikkapulloon? Olettaen siis että tavoitteena on lähmättömyys ihan normaalilla hoitsikankäytöllä ilman mitään extrasäätöjä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 05 Marras 2015, 15:43
Kirjoittaja ainokainen
Mä oon tehnyt omaa sekoitusta jossa on noin 20% kookosöljyä ja loput jotain hoitsikan jämiä. Tää ainakin toimii mun hiuksissa kuin unelma.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Marras 2015, 18:28
Kirjoittaja Jannivoodoo
Tähän väliin pakko heittää oma älynväläykseni&nbsp; :) tein jonkin aikaa sitten miehelle partabalsamin manteliöljystä, sheavoista ja mehiläisvahasta. Oon pari kertaa laittanut kuivaan tukkaan jätettävänä ja kyllä muuten pehmittää tämänkin kuivan pörrön.&nbsp; ;D

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 19 Joulu 2015, 19:49
Kirjoittaja Kirppu
Laitoin tänään tukkaan ja päänahkaan sekoituksen kookos- sekä rypsiöljyä. Pesin shampoolla muka huolellisesti ja hoitoainetta latvoihin, mut hiukset jäi osittain lähmäisen näköisiksi.&nbsp; :-\ Letillä mennään varmaan seuraavaan pesuun asti jos ei toi öljy maagisesti imeydy hiuksiin yön aikana.

Muuten oon käyttänyt melkein päivittäin tipan oliiviöljyä pelkästään (letitettyjen hiusten) latvoihin, mikä on toiminut ihan hyvin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 27 Joulu 2015, 13:03
Kirjoittaja tiinalinnea
Mä liputan kookosöljyn nimeen, mulla on luonnonkiharat kuivuuteen taipuvaiset hiukset. Käytän kookosöljyä usein suihkun jälkeen latvoihin jätettävänä hoitsikkana ja muhittelen hiuksissa ja päänahassa niin kauan kun jaksan. Hiukset ovat kookosöljyn säännöllisen käytön jäljiltä upeassa kunnossa ja kuivista latvoista ei ole tietoakaan. Päänahkakin kiittää&nbsp; :-*

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 27 Joulu 2015, 13:29
Kirjoittaja Aivina
Kirppu kirjoitti: Laitoin tänään tukkaan ja päänahkaan sekoituksen kookos- sekä rypsiöljyä. Pesin shampoolla muka huolellisesti ja hoitoainetta latvoihin, mut hiukset jäi osittain lähmäisen näköisiksi.&nbsp; :-\ Letillä mennään varmaan seuraavaan pesuun asti jos ei toi öljy maagisesti imeydy hiuksiin yön aikana.

Muuten oon käyttänyt melkein päivittäin tipan oliiviöljyä pelkästään (letitettyjen hiusten) latvoihin, mikä on toiminut ihan hyvin.
Rypsiöljy lienee aika raskasta. Syyttäisin sitä lähmästä.
Oliivi-, kookos-, neem- tai avokadoöljyillä en ole itse saanut koskaan pahaa lähmää aikaan, vaikka olen öljynnyt hiukseni niin, että ovat olleet ihan kosteat öljystä.
Toki kunnon öljyämisen jälkeen kannattaa vaahdottaa shampoolla kahdesti, että liika öljy lähtee pois.

Pesun jälkeen olen monesti käyttänyt jojoba- tai neem-öljyä latvoihin ja ne kyllä imeytyy molemmat tosi ihmeellisen hyvin hiuksiin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 22:09
Kirjoittaja bubbs
Mä en ole huomannut aiemmista öljymuhituksista olevan hiuksilleni mitään supermerkittävää hyötyä, mutta jatkan kokeiluja taas. Ostin pullon saksanpähkinäöljyä, ja istun nyt tässä öljyt päässä. Jos ei muuta, niin ainakin tuoksu on aivan äärettömän herkullinen, hiuksissa ja iholla! Tosi vahvan pähkinäinen.

Jätettävänä öljypisaroista on tuntunut olevan näkyvämpää iloa, oon vaan tosi huono annostelemaan, oon vähän kaikessa aika enemmän-on-enemmän -henkinen ja huono muistamaan, että tässä maltti olisi valttia.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 23 Helmi 2016, 15:02
Kirjoittaja Kalevalatar
Paljon on tullut kokeiltua eri öljyjä viimeisten vuosien aikana, niin hiuksissa kuin ihollakin. Ja kyllä nyt on pakko myöntää, että ainoa joka toimii ja joka tuntuu hyvältä, on kookosöljy :)

Kaikki muut öljypurkit olen heittänyt menemään, kun ei niitä ole tullut käytettyä loppuun edes jalkarasvana.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 23 Helmi 2016, 15:41
Kirjoittaja korkkiruuvi
Mulla öljyt toimii hiustenhoidossa vain osana hoitis- ja kasviväri- yms. sekoituksia. Yksinään ei voi käyttää öljyä latvasuojana tms. latvat karheutuu vain lisää. Värinhaalistelussa öljy toimii yksinään eikä hiukset öljystä kärsi vahinkoja, mut herkästi koppuroituu tai tulee öljyisen näköisiksi (yllätys). Ihonhoidossa toimii eri öljyt tasaisesti hyvin. Oon kokeillu hiuksiin ainakin oliivi-, kookos- ja risiiniöljyjä, risiini on aivan järkyttävää jankkia hiuksissa eikä irtoa millään, muissa en oo huomannu suuria eroja. Omista hiuksista öljyt irtoaa (tai en nyt täysin pese pois mut niin et hiukset näyttää puhtailta) parhaiten ensin tekemällä co-pesu ja sit shampoolla.&nbsp;

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 30 Maalis 2016, 09:18
Kirjoittaja Tähkäpää
Kokemuksia seesaminsiemenöljystä? :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 30 Maalis 2016, 09:49
Kirjoittaja Kalevalatar
Tähkäpää kirjoitti: Kokemuksia seesaminsiemenöljystä? :)
Kokeilin. Oli ihan ok öljy, ei tehnyt kuitenkaan mitään kummempia mun luonnonkiharalle ja latvoista karheille hiuksille. Käytin sitä sitten silloin tällöin kasvoille, käsiin tai jalkoihin, mutta purkki taisi jäädä lopulta pölyttymään hyllylle.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 31 Maalis 2016, 09:59
Kirjoittaja Kalevalatar
Minunkin pitäisi varmaan kokeilla tuota öljyn laittamista hoitariin. Yleensä käytän öljyä vain muhituksessa ja sitten pesen pois.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 31 Maalis 2016, 14:00
Kirjoittaja Vieras
Mie laitoin hoitoaineeseen tänään öljyä ja vau missä kunnossa hiukset :l Ei ole pätkääkään raskaan tai lähmäisen tuntuiset, mutta ei ole myöskään säiettyneet :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 31 Maalis 2016, 15:29
Kirjoittaja Cecilia
Minä olen nyt pari viikkoa yrittänyt systemaattisesti laittaa latvoihin kookosöljyä ennen hiusten pesemistä. Useimmiten sivelen tukkaan kookosöljyä, laitan letille ja lähden lenkille, eli öljy ehtii olla tukassa vajaan tunnin. Latvat tuntuvat kyllä vahvistuneen jonkin verran, mutta kyllä ne ovat edelleen melko kuivat ja kiillottomat. Kuitenkin varmaan jatkan kokeilua, koska heikko, mureneva latva on minulla tällä hetkellä melko iso ongelma. Eli jos latva vahvistuu ollenkaan, niin se on aika kotiin päin. Ja aina tukka on ollut ihan puhdas öljymuhittelun jälkeen, eli ei tästä kokeilusta mitään haittaakaan ole.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 27 Huhti 2016, 08:28
Kirjoittaja Eudokia
Olen käyttänyt hiuspohjaan ja pituuksiin Khadin Amla öljyä. Vaikka tuota laittaa hiuksiin niin ei jätä likaisen tuntuisiksi vaan imeytyy kokonaan vähän ajan kuluessa. Laitoin öljyä toissapäivänä ja ei ole tarvinnut pestä hiuksia, voisin jopa lisätä tuota hieman vielä. Tuoksu ei ole mikään paras mahdollinen, mutta ei haittaa.

Arganöljy, jota ostin apteekista, on tosi hyvä öljy, mutta tuon pumppu ei toimi ollenkaan enää ja tuotetta on haihtunut ihmeellisesti, vaikka korkki on kiinni. Avaan siis korkin kokonaan, että saan öljyä tulemaan pullosta.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 27 Huhti 2016, 09:40
Kirjoittaja Kalevalatar
Laitoin tänä aamuna hoitsikkaan sekaan hieman porkkanaöljyä, kun sattui olemaan siinä lähellä :) Ihan kiva tulos, pelkäsin aluksi että hiukset olisi läts ja rasvaisen oloiset, mutta ei.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 02 Touko 2016, 19:39
Kirjoittaja Eudokia
Annoin kookosöljyn vaikuttaa reilun tunnin ja pesin XZ öljyshampoolla. En tarvinnut laittaa hoitoainetta ollenkaan. Hiukset on pehmeät ja takuttomat. Kookosöljy on kätevä kun sen saa shampoolla helposti pois. Laitoin päänahkaan ja pituuksiin noin kaksi ruokalusikallista.

Ensi kerralla kokeilen laittaa arganöljyä shampoon sekaan.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 06 Elo 2016, 13:23
Kirjoittaja Kalevalatar
Olen varmaan vuosia halunnut testata Amlaa hiustenhoidossa, mutta sitä on ollut jotenkin vaikea saada mistään. Nyt se oli tullut uutuutena Ruohonjuureen ja oli vielä tarjouksessakin, joten kävin nappasemassa pullon :) Ihan ok tuoksu, ei nyt ylimaallisen ihana niinkuin jotkut sanovat. Ehkä hieman yrttinen, mutta mieto. Peseytyy hiuksista pois hyvin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 06 Elo 2016, 16:12
Kirjoittaja Fishbones
Onko kenelläkään kokemusta riisinleseöljystä? Mulla on sitä vajaa 50ml pullo ja ollut jo niin pitkään, etten ihan enää viitsisi naamalle sitä laittaa vaikkei se kyllä mitenkään haiskahda. Ois kuitenkin kiva saada se käytettyä, ettei taas tarttis heittää melkein täyttä öljypulloa roskiin.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 12 Elo 2016, 11:13
Kirjoittaja karpalo
Kokeilin eilen risiiniöljyä ekaa kertaa. Levitin öljyä nokkapullolla tyveen, hieroin sitä päänahkaan noin 10 minuuttia ja annoin vaikuttaa koko tukassa 30 minuuttia. Risiiniöljy on paksumpaa ja tahmeampaa kuin muut öljyt, joita oon käyttänyt, mutta se lähti hyvin yhdellä shampoopesulla pois. Hiukset eivät lässähtäneet yhtään vaan tuntuvat pehmeiltä ja sileiltä. Luin jostakin, että risiiniöljy haalistaa hiusväriä, mutta en huomannut omassa värissäni vielä mitään muutoksia. Aion jatkaa risiiniöljyn käyttöä, koska se tuntuu tehokkaampaalta kuin oliivi- tai kookosöljy. Haju ei ole parhaimmasta päästä, mutta ei se paljon häiritsekään.&nbsp;

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 21 Syys 2016, 21:44
Kirjoittaja ainokainen
Tein taas pitkästä aikaa mun lempihoitoainetta. Siihen tulee kaksi pulloa LV-hoitoainetta ja puolikas pullollinen (noin 50 ml) rypäleensiemenöljyä. Siis tää on niin parhautta! Eipä ole hiukset pitkään aikaan tuntuneet yhtä liukkailta ja pehmeiltä, olematta tippaakaan lähmäiset. Tässä kombossa ei oli silikonia yhtään, mutta sitä ei todellakaan uskoisi, niin sileä tukka tällä tulee!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 05 Loka 2016, 10:42
Kirjoittaja PoohBear
Kuulostaa hyvältä. Hajusteettomien hoitisten kanssa aina taistelua, että olisi tarpeeksi tehoja. Muistelen vaan että itselle tulee ihoon tukkeutumia mineraaliöljyistä, jota LV:n hoitiksessa on. En ole moneen vuoteen käyttänyt.
Miten säilöt noin ison määrän hoitista?&nbsp; :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 05 Loka 2016, 15:17
Kirjoittaja ainokainen
Mulla on joku vanha pumpullinen iso hoitsikkapullo, johon aina teen näitä omia sekoituksia. Kyllä toi isokin tonkka mulla kuluu parissa kuukaudessa, kun pesen hiukset joka päivä.
LV -hoitis on todella hyvä pohja näille omille sekoituksille, mutta kiinnostaisi kyllä kokeilla muitakin. Olen kokeillut melkein kaikkia mahdollisia öljyjä, mutta rypäleensiemenöljy on aina voittaja.&nbsp; ;D

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Loka 2016, 11:54
Kirjoittaja masked sinner
Hei tässähän oliskin mulle ratkaisu, öljylisä liian tehottomaan hoitikseen! Mitä sanoisitte, olisko kotona olevista kookos- tai oliiviöljystä mihinkään? Ja millainen määrä? Hoitis on kaiketi 200ml pullossa, varmaan 3/4 jäljellä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Loka 2016, 15:14
Kirjoittaja ellen
^ Oliiviöljy sopii varmasti, vaikka sen tuoksu ei olekaan paras mahdollinen. Jos jaksaa sitä tuoksua, niin ainakin mulla oliiviöljy antaa tosi hyvän kiillon hiuksiin. Kookosöljykin menee, jos se on käsiteltyä öljyä, joka pysyy huoneenlämmössäkin juoksevana.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 14 Loka 2016, 09:06
Kirjoittaja ainokainen
Kookosöljy toimii myös hienosti, mutta ei mun mielestä anna varsinaisesti kiiltoa eikä jämäkkyyttä, enemmän ehkä pehmeyttä. Tuoksu siinä on musta aika kiva. Oliiviöljyä en ole kokeillutkaan vielä.

Liikaa ei kannata öljyä laittaa hoitiksen sekaan, koska muuten tuloksena on ällö lähmäke. Nyrkkisääntönä sanoisin, että ehkä noin 10% vetoisuudesta olisi öljyä, loput hoitista.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 14 Marras 2016, 21:37
Kirjoittaja elly
Arganöljy on osoittautunut hyväksi jätettäväksi. Hieron pienen määrän öljyä käsiini ja levitän latvoihin. Loput öljyt pyyhkäisen muualle hiuksiin ja kynsinauhoihin. Arganöljy on ainoa öljy, joka sopii tällä hetkellä mun hiuksille. Saan tosi helposti rasvaisen wetlookin hiuksiini ja muiden kokeilemieni öljyjen kohdalla ongelmana on ollut huono poispeseytyvyys, mutta arganöljyn kanssa näitä ongelmia ei ole. Saan hiuksiin tosi kauniin kiillon ja latvat näyttää hyvinvoivilta. Tämä jää ehdottomasti käyttöön! :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 15 Marras 2016, 08:54
Kirjoittaja calypso
Olen pitkään mutta harvakseltaan käyttänyt oliiviöljyä hiuksissa, ihan vain kuiviin hiuksiin levittänyt joskus vähemmän ja joskus aivan uittanut hiukset öljyssä. Hiuksista tulee oliiviöljyllä mukavan hoidetun tuntuiset ja normaalia raskaammat, mikä ei siis tässä mitassa haittaa ollenkaan. Aina on yksi pesu kunnon vaahdotuksella riittänyt, ja latvoihin en ole laittanut shampoota lainkaan. Nyt on ensimmäistä kertaa kookosöljymuhitukset menossa ja vähän jännittää että mitä tuleman pitää!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 23 Marras 2016, 19:39
Kirjoittaja ellen
Olisikohan nestemäinen lanoliini mistään kotoisin hiustenhoidossa hoitiksen sekaan sekoitettuna, onko kukaan kokeillut? On varmaan pakko tilata pullollinen iHerbistä ja kokeilla millaisen lopputuloksen se tekee ;D .

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Tammi 2017, 19:35
Kirjoittaja Kalevalatar
Osaisiko joku kertoa tarkemmin, miten öljyjä pitää käyttää saunassa? Minä ja siippa ollaan käytetty vuosia kookoöljyä hiuksiin, iholle ja mies partaansakin. Mutta nyt meillä on viimeinkin oma sauna. Miten öljymuhitus saunanyhteydessä tehdään "oikein"? Laitetaanko kuiviin vai kosteisiin hiuksiin? Monet kirjoittaa laittavansa hiusten suojaksi pyyhkeen. Miksi? Voiko liika kuumuus ja öljy vaurioittaa hiusta tai hiuspohjaa? Onko siitä jotain faktaa, vai onko tämä ihan mutu-pohjaista? :)

Pakko kysyä, koska mies laittoi öljyä hiuksiin ennen saunaa ja itsekin automaattisesti sanoin, että hänen pitäisi suojata hiukset pyyhkeellä sen ajaksi. Ukko kysyi että miksi, mutta enhän minä osannut vastata :o

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Tammi 2017, 12:14
Kirjoittaja Evakkosiili
Vinkkejä kevyeksi 5in1 -reissuöljyksi?

Olen lähdössä kuukaudeksi reppureissaamaan käsimatkatavaroilla, joten kosmetiikka pitää ajaa minimiin. Ajattelin ottaa mukaan yhden kevyen öljyn, joka toimisi a) jätettävänä hoitoaineena / latvasuojana, b) kasvojen kaksoispuhdistuksen ekassa vaiheessa, c) nassun kosteutukseen ja d) buustaamaan hotellien lirurasvoja. Ehkä paistorasvana myös :----D

Mulla ei ole kummemmin kokemusta kevyistä öljyistä, joten kaipaisin vinkkejä.

Joskus olen testannut manteliöljyä ja rypäleensiemenöljyä, jotka oli molemmat latvasuojana ihan ok. En kuitenkaan uskalla pestä meikkejä lievän pähkinäallergian vuoksi ensimmäisellä, ja jostain luin että rypäleensiemenöljy saattaa olla lievästi myrkyllistä?

Olisko arganöljy tai jojobaöljy soppelia blondattuun latvaan? Hiuslaatu on se perinteinen pohjoismainen.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Tammi 2017, 13:30
Kirjoittaja NarnianQueen
Oliivi-tai kookosöljy. Muista en suosittele sisäiseen käyttöön.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Tammi 2017, 13:38
Kirjoittaja Painted Lady
En suosittele arganöljyä vaalennetuille hiuksille, koska se saattaa värjätä hiusta. Oman vaalennukseni olen mahdollisesti arganöljyllä onnistunut "pilaamaan" (hiukset ovat tummuneet selvästi arganöljyn käytön aloittamisen jälkeen, vaikkei nykyinen sävy mikään huono olekaan).

Varmuuden vuoksi välttäisin muitakin värillisiä öljyjä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Tammi 2017, 13:48
Kirjoittaja Aivina
Jojobaahan ei saa käyttää sisäisesti ollenkaan, vaikka ominaisuuksiltaan olisikin paistorasvaksi erinomaista. En nyt ihan täysin muista, mikä juttu tässä oli, mutta liittyy jotenkin siihen, että se ei ole öljy, vaan nestemäinen vaha. Ruuansulatus ei kai oikein ymmärrä tuollaista ainetta.

Kookosöljy varmaan sopisi kaikkiin noihin tarkoituksiin. Jos meinaa sekoitella joihinkin voiteisiin/hoitoaineisiin yms, niin kannattaa vaikka lämpimässä vesihauteessa ensin sulattaa juoksevaksi.

Minä käytän kookosöljyä usein ennen hiusten pesua ja joskus pesun jälkeenkin latvoihin. Sillä lähtee kivasti ripsivärit ja muut silmämeikit, joskin saa olla vähän varovainen, ettei mene öljyä silmään. Kuivalle iholle aika hyvä, joskin parempiakin ihoöljyjä on. Mutta jos hakee nimenomaan monikäyttöistä öljyä, niin kookos on hyvä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 10:22
Kirjoittaja Anamaria
Oottekos kokeillu tällasta yhdistelmää? Sopii kuiville, takkuuntuville hiuksille, ja ihmisille, jotka haluavat ostaa varmasti eläimillä testaamatonta kosmetiikkaa. :) Musta öljyä ei oikeen voi sekottaa hoitikseen, koska siitä tulee rasvanen tukka, tai ihan muutaman tipan voi. Mutta shampoon avulla se öljy leviää musta jotenkin paremmin. Sitä voi shampooseen laittaa ihan puolet ja puolet. (Mä en kiireisenä ihmisenä jaksa tehdä mitään hauteita, mitä pitäisin päässä pitkän aikaa ennen suihkua, vaan se hoito pitää voida tehdä ihan suihkussa) Etikkaa voi laittaa hoitiksen sekaan kans ihan puolet ja puolet. Kätsää!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 11:06
Kirjoittaja Heidijohanna
En uskalla sekoittaa mitään olemassa oleviin valmiisiin tuotteisiin. Mun kemian opettaja aikoinaan pelotteli arvaamattomilla kemiallisilla reaktiolla, mitä voi syntyä jos sekoittelee esimerkiksi shampoon ja hoitoaineen :D Joltakin hänen kaverilta oli tippunut paljon tukkaa kun oli itse tehnyt 2in1 shampoota sekoittamalla shampoota ja hoitista.

Etikkahan on etikkahappoa (etaanihappoa), joka reagoi helposti etenkin emästen kanssa. Öljyjen reagoinnista en tiedä...

Minulla on ohuet hiukset, joten olen aika paranoidi hiustuotteiden kanssa :D En halua menettää yhtään tukkaa.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 03 Huhti 2017, 22:27
Kirjoittaja Painted Lady
^Väitän, että joko kemian opettajasi tai tämän ystävä valehteli. Shampoot ja hoitoaineet sisältää usein aika paljon samoja raaka-aineita. Öljy ja etikka ei reagoi keskenään hiuksissa sen enempää kuin salaattikastikkeessakaan.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 14:51
Kirjoittaja irtohius
Talvi tuli ja pakkaset jälleen, virkistelen viestiketjua..:

Ostin täs ihan äskettäin pieniä eriä erilaisia kasviöljyjä ja muutaman -voin samalla. Kokemuksiani seuraavassa;

-Oliivivoi&nbsp; -- aivan ihanaa hiuksille. Paksu käsitelty ja kihara tukka kiiltää ja samanaikaisesti muotoa. Laitan tätä hiusten ollessa damp-vaiheessa, sit kun wet-vaihe on takana.. (mikä ihme siinä on ettei näitä voi suomeksi kirjoittaa!?) Aavistus vahamaisuutta mukana, eli ei ohuille lasimaisille hiuksille. Lyttää.

-Mangovoi -- kaikille tuikituttu juttu.. oon sitä mieltä että on myös hiukan vahamainen hiuksiin laitettuna, mutta myös kaikista kokeilemistani kasvirasvoista se kuivimmalta tuntuvin - ja samalla imeytyvin. Pilaantuu aika äkkiä, tämän vuoksi suosin ultra-pieniä eriä.

-Sheavoi -- tätä ei voinut jättää sikseen vertailun vuoksi: rasvainen, nipin napin käy omaan tukkaan mihinkään käyttöön. Tarvii yhdistää jhnkin kuivalta tuntuvaan, imeytyvään kasviöljyyn. MCT-öljy on parasta!!

-Nilotica sheavoi -- tätä sai muistaakseni 2011 Pienestä Tuoksukaupasta lyhyen aikaa, sen jälkeen olen ostanut ulkomaisista nettikaupoista, silloin kun sitä on ollut tarjolla. Paras kasvivoi oliivivoin jälkeen. Notkeaa, pehmeää, kermaista.. ei tunnu vahamaiselta ja imeytyy hienosti.. iholle ja hiuksiin. Runsas kosteuden sitoja ja kuulenma antioksidantteja keskiarvoa enemmän.. love ya, nilotica..!

-Aprikoosivoi -- ylipehmeää huoneenlämmössä, ei kiva. Tuntuu iholla kuiteskin ohuemmalta ja imeytyy kohtalaisen pian käsiin hierottuna. Hiuksiin en ole kokeillut toistaiseksi. Käsitin, että tämä on keinotekoisesti kovetettua aprikoosiöljyä, hydrogenoitua. Mikä on, että tästäkin löytyy niin monta koostumusta, kuin on myyjääkin, kun kyse on kuitenkin manipuloidusta, raffinoidusta rasvasta??

-Avokadovoi -- mm.., joo, mm.. tykkään tämän koostumuksesta. Silkkipinta hiuksiin, jos vaan vähän onnistuu levittämään.

-Macadamiavoi -- rasvaa, rasvaa.. tuoksutonta kuten kaksi viimeistä kasvivoitakin. Jättää rasvaisen tunnun kuiviin käsiin ja on liian pehmeää normaalissa huoneenlämmössä. Missään en ole nähnyt&nbsp; mainintaa ravinnesisällöstä. Kovetettua kasviöljyä tämäkin tietääkseni.

- Raision Munkkirasva -- joku täällä ollut joskus asenteellinen perushyvää munkkirasvaa kohtaan - ei saa!! Palmuöljy, mitä munkkirasva eniten sisältää on kookosöljyyn verrannollinen, mitä tulee hiuskuituun imeytyvyydessä. Tästä on todisteita... UGH!
Tämä aiheesta.. Verrattoman yleishyödyllinen ja halpa. Halpa. Halpa.
Käytän munkkirasvaa koostumuksensa vuoksi yhdessä kaakaovoin kanssa niin hiuskiillokkeisiin, hoitoaineisiin ja vartalovoihin yms.


Öljyosastolta seuraavaa:

-Puuvillansiemenöljy&nbsp; --

oon hehkuttanut joskus vuosia sitten tässä tai toisessa ketjussa puuvillaöljyn ominaisuuksia. Menee äkkiä sekaisin pellavansiemenöljyn kanssa, nimet.
Viileässä jähmettyy - kertoo saturoituneiden rasvahappojen runsaudesta. Sisältää myös polytyydyttymättömiä rasvahappoja, joten imeytyy ja ravitsee. Tykkään kovasti käyttää hiusvoiteissa ja hoitoaineeseen sekoitettuna. Käsittääkseni Crisco-rasvan ainesosa - suomalainen vastine olisi tälle Sunnuntai leivontamargariini. Puuvillaöljyä ei toistaiseksi kaiketi saa Suomesta.

Luumuöljy: marsipaani tuoksuu ja imeytyy hetkessä rutisevan kuivaan hiukseen. What more can be asked?

Sheaöljy: on melko lailla rypsiöljyn kaltaista. Yllättäen nothing special. Olen yhdistänyt kovaan ja tavanomaiseen sheavoihin, jolloin tuloksena on nilotica sheavoin kaltainen koostumus. Ravitseva öljy tiettävästi.

hamppuöljy: mielestäni pahaa sisäisesti nautittuna, iholla verraton, hiuksissa toimii ja päänahkaa hoitaa fantastisesti. Sekoitan usein eteeristä rosmariini- ja piparminttuöljyä ja välillä myös pelkästään ylang-ylang tisle 3:sta. Näillä tehostan hiusjuurten hyvinvointia ja hilseen muodostumisen ehkäisyä. Love it!



-

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 18:51
Kirjoittaja irtohius
Viestiä erikseen vielä, pitkä sepustus aiemmin, modet voivat yhdistellä..

Hyvän ystäväni T.Danielin blogista luvan kanssa lainattu yksinkertainen, huokea ja tehokas resepti..:



Vaahdotettu kookosrasva

-Kookosrasvaa
-Risiiniöljyä
-kasviöljyä (jotakin halpaa, ei niin merkitystä)

Sulata kookosrasva, ei tarvitse kokonaan nesteyttää. Sen verran että voi vatkaimella vatkata. Lisää risiiniöljyä n. 1/6 osa kookosrasvan määrästä. Sekoita. Titraa (säädä ylös- tai alaspäin) kasviöljyn määrää jotta koostumuksesta tulee miellyttävän pehmeä. Tämän voi todeta jäähdytysvaiheessa, sillä kookosrasva jämähtää pelkästään nopeasti. Vaahdotusta voi jatkaa vaikka kyytiin lisää öljyä. Vastaavasti voit lisätä vaahdon kovuutta peruuttamalla kookosrasvalla.

Risiiniöljyn tarkoitus on lisätä viskositeettia ja parantaa mikrokuplien syntyä vaahtoon, jolloin tulos on samettimaisempi.

You´re done - rejoice!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 31 Tammi 2018, 21:59
Kirjoittaja elly
Mä unohdin muhittelut moneksi vuodeksi, mutta nyt oon löytänyt takaisin niiden pariin. Levitän jojobaöljyä kuiviin hiuksiin, letitän hiukset ja annan muhia yön yli. Aamulla sitten normaali pesu shampoolla ja perään hoitoaine + mahdollisesti jätettävä. Musta tuntuu, että mun hiukset hyötyy öljymuhittelusta enemmän nyt oman värisinä kuin värjättyinä. Oon muhitellut 2-3 kertaa viikossa ja hiuksista tulee kyllä paljon kiiltävämmät ja sileämmät! :)

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 23 Huhti 2018, 19:57
Kirjoittaja irtohius
Rakkauteni öljyihin kuulemma näkyy hiusteni kiiltona ja hyvinvointina. Totuus öljyistä on se että niitä voi käyttää miten vain. Ei ainoastaan ulkoisesti vaan myös nauttia kohtuudella sisäisesti. Esimerkkinä saksanpähkinäöljy, jota eräs lääkäri suositteli. "Voitelee" samalla aivot, kuulin sanottavan. Hamppuöljy, pellavansiemenöljy, camelinaöljy - näitä on.

Kasvatan kovaa kyytiä uutta pituutta hiuksiin. Tarkoitus saada syksyyn mennessä n. 7-8 lisäsenttiä. Nyt haluan latvoja suojella, joten olen tiimiyttänyt makadamia-, ja sinapinsiemenöljyä sekä lisänä sheavoita.
Kovasti tuntuu että nämä yhdessä sekä suojelevat kammatessa ylimääräiseltä kulumiselta ja antavat runsaammin kiiltoa kuin ilman öjyhoitoa.

Sheavoi jota käytän mihin tahansa kotona, on aina jalostamatonta/puhdistamatonta (unrefined). Vaikka se tuoksuukin hiukan savuiselta ja maanläheiseltä, omaa se parhaan hoitovaikutuksen esim. ihonhoidossa.

-makadamiaöljyä 1/4 osa
-sinapinsiemenöljyä 1/4 osa
-sheavoita 2/4 osaa
-mentolkiteitä ripaus

Sheavoi ja mentolkiteet vesihauteeseen ja kun lämmenneet ja kiteet liuenneet öljyyn riittävästi, yhdistetään samaan pulloon kahden muun öljyn kanssa. Sekoitus ja testaus iholle. Harvoin seos on liian vahvaa mentolin takia. En laske tai punnitse mentolin määrää, mutta aloitan pienellä määrällä.

Eteerinen piparminttuöljy korvaa mentolkiteet hyvin, mikäli kiteitä ei ole käsillä. Oma kokemukseni on se että päänahan ääreisverenkierto kiihtyy ja sikäli myös hiuspohjan hieronta on samalla tehokkainta. Viilentävä vaikutus voi myös tuntua epämiellyttävältä.


Teen pieniä eriä tätä öljy-yhdistelmää, koska rakastan lisätä erilaisia eteerisiä öljyjä mukaan. Ylang-Ylang on ikisuosikki, koska tuoksuu ylimaallisen ihanalta ja eri lähteistä riippuen on: ihohuokosia supistava (astringent), öljyisen ihon tasapainottaja - on mielestäni sen takia hyvä lisä öljyhoitoon sekä muuten rentouttava.

Rosmariini, jonka pääasiallinen käyttötarkoitukseni on hoitaa hiuspohjaa ja toivottavasti stimuloida hiustenkasvua ja vähentää ajoittaista (vuodenaikoihin sidottua!) hiustenlähtöä silloin tällöin käytettynä.

Tiesittekö, että on olemassa aivan hurmaavan ihania ja kiehtovia öljyihin valmistettuja kasviuutteita? Näitä ei yleensä Suomesta saa, vaan esimerkiksi skotlantilainen aromantic.co.uk myy runsaasti niitä. Hevoskastanjauute, timjamiuutteet ja vaikkapa salvia-, tai gingkouutteet ja oma suosikkini joskus oli neidonhiusuute (tämä oli glyseriinipohjaan tehtyä - ei siis öljy oikeastaan).

Edit.

Tahdon täsmentää vielä sitä miten näitä öljyjä käytän. Jota kuta voisi ihan huvin vuoksi asia kiinnostaa.

Tämä edellä mainittu öljyseos sakenee melkoisesti eli ei ole esim. kolmen vrk kuluttua enää juoksevassa muodossaan, johtuen runsaasta sheavoin määrästä. Sulaa nopeasti kun pullon sujauttaa kuumaan veteen. Laitan vedenkeittimessä kiehutettua vettä pieneen kattilaan ja lasia olevan öljypullon sinne. Tämä on yhtä kuin klassinen hot oil-treatment.

Iholle miellyttäväksi jäähtynyttä öljyä terästän vasta tässä vaiheessa eteerisillä öljyillä.. tämä kohta jäi mainitsematta ylempää.

Hieron hiuspohjaa samalla kun pienin erin tipoittain sinne öljyä tiputan. En usko että lähmäys tai latistuminen on helposti mahdollista, kun valitsee eteeriset öljyt nimenomaan rasvaisen ja öljyisen päänahan mukaan. Pesuun tulisi Khadin ohjeiden mukaan riittää yksi pesukerta shampoolla, ja mikäli näin ei ole, öljyä tulisi käyttää seuraavalla kerralla vähemmän.
Kun päänahka on saturoitunut öljyllä seuraa hiusten kampaaminen hiuspohjasta latvoihin varoen repimästä hiuksia, kuten aina.
Vaikutusaikaa olen kokeillut puolesta tunnista aina 12 tuntiin asti. Muovihuppu ja pyyhe hiuksilla ovat itselläni riittäneet lämmönlähteeksi kun tukka on samalla nutturalla päälaella. Vaikutusaika vaihtelee hiusten laadun ja kuluneisuuden mukaan. Tunti kaksi saa hiuksiin pehmeyttä, mikäli hiukset ovat huokoiset mutta varsin hyväkuntoiset vielä. Moni tavoittelee tätä vaikutusta, joten suosittelen sitä ensiksi.

Pidempään hauduttaessa hiukset ovat taipuvaisia tietyllä tapaa karhenemiselle, mikä ei ole hyvä asia, jos hiusten kunto ei kestä esimerkiksi hiusten harjausta katkeilematta latvoista. Latvat ovat itselläni joinakin aikoina olleet paljonkin erituntuiset tässä kohtaa liian pitkästä vaikutusajasta. Nyt puhun 12 tunnin muhituksista. Ei ole kiva kun latvat ja juuret näyttävät ja tuntuvat toisistaan erilaisilta.


Vielä eri öljyjen vaikutuksista haudehoitoja ajatellen. Kookosöljyä en suosittele pidemmäksi aikaa hiuksiin em. karhenemisen vuoksi kuluneempiin hiuksiin. Pehmeys on aivan huippua lyhyellä hoidolla ja superkarkea tulos 12h altistuksella. Kookosöljy poikkeaa kaikista muista kasviöljyistä joita suomesta helposti saa, nimenomaisen rasvahappokoostumuksensa ansiosta. Lauriinihappo, myristiinihappo, kapryylit ja muut lyhyemmät rasvahappoketjut tämän saavat aikaan.

Kertatyydyttymätöntä rasvahappoa esimerkiksi öljyhappoa (oleic acid) sisältäviä öljyjä esim. oliiviöljy ja osin myös rypsi- ja rapsiöljy sekä monityydyttymättömiä rasvahappoja kuten linoleiini (linoleic acid) ja alfalinoleeni (alpha-linolenic acid) sisältävät öljyt kuten auringonkukkaöljy ja sitten jälkimmäistä rasvahappoa runsaasti sisältävät öljyt kuten pellavansiemenöljy ja camelinaöljy - ovat hyvin juoksevia. Näiden ominaisuudet hiustenhoidossa ovat suojaavia ja kosteuden haihtumista ehkäiseviä, sillä ne jäävät hiuksen uloimpaan kerrokseen eivätkä läpäise syvempiä hiuksen rakenteita.
Kyse on em. rasvahappojen asennoista sekä muodoista molekyylitasolla.

Tässä kohden haluan palata takaisin hyötyihin. Valitse kookosöljyä jos hiuksesi kaipaavat rakenteellista TLC:tä yms muuta huolehtimista. Älä muhita liian kauan jos pelkäät takkuja ja karkeutta.

Suosi esim. rypsiöljyä ja auringonkukkaöljyä kaivatessasi suojaa ja kuivuuden ehkäisyä.

Yhdistä näitä eri öljyryhmiä, jos epäröit mitä tarvitset ja mitä kaipaat hiuksillesi.

Edellä luetellut öljyt ovat hyvin edullisia ja helposti saatavilla.
Rasvahappojen eri koostumusten keskinäiset suhteet poikkeavat lopulta toisistaan melkoisesti, joten tässä vain hyvin lyhyt ja pinnallinen otos.

Kokeile kaikkea ja riemuitse löytäessäsi yllättäviä ja itsellesi tehokkaita sekoituksia! Ja käytännöllinen kemia on äärettömän kiehtovaa!




Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Touko 2018, 16:02
Kirjoittaja Happy
Cocktailit jäänyt vähemmälle, mut yks pitää yhä kutinsa. XZ-tyrniöljyhoito on ollut ala-asteelta saakka luottotuote ja ennenpitkää sitä jää puteliin sen verran että turha edes yrittää koko päähän levittää. Miksailin viimeksi joukkoon risiiniöljyä, oliiviöljyä ja teepuuöljyä. Sitten reipas ravistus, levitys ja toimii ihmeellisen hyvin. Pullokin on niin pirun kätevä että tulee välillä tehtyä niihin kavereille lahjaksi omia öljysekoituksia. Repii vaan vanhat tarrat irti ja laittaa jotain söpömpää tilalle. Pieni rusetti pullonkaulaan ja valmis!

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Touko 2018, 06:07
Kirjoittaja Xhex0879
Kukaan kokeillut khadi hiusöljyjä?

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 23 Syys 2020, 16:01
Kirjoittaja Chronos
Mulla on ollut Khadin Amla-hiusöljyä. Alkuun hölväsin sillä liikaa ja poispeseminen kovan veden alueella oli työlästä. En muista että olisi tehnyt mitään sen kummempaa hiuksille, päänahan hyvinvointiin kylläkin oli ihan passelia. Minulla toimii hiuksissa parhaiten kookos sekä arganöljy. Kookosöljyä kevyesti latvoihin asti ja pesu seuraavana päivänä. Hiukset eivät jää rasvaisiksi vaan sileiksi ja tulos kestää muutaman viikon riippuen siitä kuinka usein hiuksia pesee. Arganöljyä olen käyttänyt muutaman tipan jätettävänä. Ostin tänään testiin Cultivator'sin Neem-öljyn. Ei ole seos vaan puteli on kylmäpuristettua Neem-siemenöljyä. Joissain ohjeissa suositellaan laimennettavaksi koska on aika voimakasta, jätin väliin tämän vaiheen. Levitin öljyn lähinnä päänahkaan tehohoidoksi. Haju on aika kauhea, mutta se oli tiedossa. Vähän pähkinäinen ja sipulimainen. Vertaisin sitä käsiin jotka haisevat sipulille ja joita on vain huuhtaistu vedellä. Kuminen sipuli ;D Neemiä suositellaan akneen, talipunkkiin, ja erilaisiin ihottumiin. Minulla ei ole noista mitään päänahassa, mutta toisinaan kasvoihin iskee jokin kutiseva&nbsp; ihottuma. Pohdin että miksi arganöljyjen koostumuksissa on eroja. Olen kokeillut Flow tuoksutonta joka on aika juoksevaa, Inun-verkkokaupan arganöljyä, sekä aikoinaan jonkun Bio-merkin argania. Inun öljy oli noista koostumukseltaan paksuinta. Pitäisi nauttia öljyjä kyllä sisäisestikin, mutta maut eivät oikein iske. Hamppuöljyn maku tulee korvista ulos. Camelinaöljykään ei järin hivellyt makuhermoja. Mutta jos laittaisi vähän vähemmän :P

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 15 Helmi 2021, 21:34
Kirjoittaja Chronos
Löysin Neem-öljylle muutakin käyttöä. Neem uutteita,shampoita ja öljyä on käytetty täiden häätöön. Joku apteekissa myytävä täishampoo oli Neem-pohjainen. Tyttäreni eskarissa on ollut viime syksystä asti sitkeä täikierre, edes joululoma eskarista ei katkaissut sitä vaan heti lomaltapaluun jälkeen oli ilmoitus että taas on löytynyt. Toistaiseksi meiltä ei ole mitään löytynyt mutta en usko Neemöljystä olevan haittaakaan. Ainakin päänahka kiittää öljyämisestä.

Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 16 Helmi 2021, 17:01
Kirjoittaja Elluli
Mä olen jättänyt öljyt nyt vähemmälle, ellei lasketa hiuksiin jätettäviä ”latvasuojia” eli öljyjä, joissa mukana myös silikonia.

Olen kokeillut muhitteluja ennen pesua mm.manteliöljyllä, arganöljyllä ja kookosöljyllä. Ihan sellaisenaan tai hoitoaineeseen sekoitettuna. En huomannut mitään erityistä muutosta hiuksen tai päänahan kuntoon. Päänahassa mulla ei ongelmia ole ollut. CwC-pesu tuntuu toimivan ilman öljyjä hyvin, hoitoaine ennen pesua suojaa latvoja ja pituuksia pesun ajan hyvin.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 22 Joulu 2021, 21:57
Kirjoittaja korkkiruuvi
Olen käyttänyt avokadoäljyä hoitiksiin sekoitettuna, viimeinkin öljy, joka toimii! Voi sekoittaakin ihan käsissä hoitikseen, ei ole mahdottoman valuvaa. Ei tihennä pesuväliä ainakaan merkittävästi eikä tee hiuksista rasvaisen näköisiä. Käytän tarkemmin sanoen osana shampoopesua välittömästi seuraavassa hoitispesussa/-muhittelussa.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 26 Joulu 2021, 10:17
Kirjoittaja Xhex0879
Mikä paras öljy kuivuuteen taipuville hiuksille? Biozelin hiusöljyä kehuttu netissä, mutta voiko marketti sarja olla oikeesti hyvä. Olaplexin hiusöljyä kokeillu kaverilta mutta eil vaikuta niin hyvältä hintaansa nähden.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 07 Tammi 2022, 06:58
Kirjoittaja Anelma
Xhex0879 kirjoitti: 26 Joulu 2021, 10:17 Mikä paras öljy kuivuuteen taipuville hiuksille? Biozelin hiusöljyä kehuttu netissä, mutta voiko marketti sarja olla oikeesti hyvä. Olaplexin hiusöljyä kokeillu kaverilta mutta eil vaikuta niin hyvältä hintaansa nähden.
Mä käytän oliivi- ja kookosöljyä muhitteluissa. Parhaimman hyödyn saan kun muhitan tunnin hiustenpesun jälkeen hoitoaineen kanssa. Kevyt huuhtelu ja hiukset eivät jää rasvaisiksi. Tosin mulla on luonnonkiharat ja hyvin paksut hiukset joten kokeilemalla selviää mitkä öljyt ja mikä käyttötapa on sun hiuksille parhaat.
Jotkut öljyävät hiukset ennen pesua ja jotkut pesun jälkeen. Jotkut myös käyttävät jätettävänä öljyä, silloin riittää vain pieni tippa.
Oliivi- ja kookosöljy ovat niitä jotka pystyvät imeytymään hiuksiin.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 09 Tammi 2022, 12:51
Kirjoittaja Louna
Xhex0879 kirjoitti: 26 Joulu 2021, 10:17 Mikä paras öljy kuivuuteen taipuville hiuksille? Biozelin hiusöljyä kehuttu netissä, mutta voiko marketti sarja olla oikeesti hyvä. Olaplexin hiusöljyä kokeillu kaverilta mutta eil vaikuta niin hyvältä hintaansa nähden.
Jos tarkoitat Biozellin arganöljy eliksiiriä, niin se on ainesosalistan perusteella hyvin silikonipitoinen tuote, jossa on mukana öljyjä. Just tuota en ole itse kokeillut, mutta mulla tuollaiset silikoni/öljyseokset toimivat latvojen hoitoaineena kuin pelkkä öljy, mutta kokeilemalla tietysti selviää, mikä itselle on paras. Markettituotekin voi olla hyvä :)

Ja Anelman tavoin käytän itsekin puhtaista öljyistä oliivi- ja kookosöljyä nimenomaan hoitoaineeseen miksattuna ja pitkällä vaikutusajalla, pelkkällä öljyllä en ole saanut hyvää lopputulosta vaikka olen kokeillut sekä ennen shampoopesua että sen jälkeen.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 01 Syys 2022, 21:53
Kirjoittaja Mena
Mä olen nyt vähän lotrannut öljyillä kun Kreikan reissun ja muutenkin kesän jäljiltä tukka on kuivaa heinää. Kookosöljystä tykkään, ja myös hiukset sekä päänahka tykkäävät. Miinuksena koostumus, pitää sulatella ensin ja se on jotenkin tosi ärsyttävää. Olen antanut öljyn olla 30-60min ennen pesua kuiviin hiuksiin levitettynä. Välillä suojaan latvat pesulta laittamalla arganöljyä, toimii. Jätettävänä lähmää kyllä heti, joten vain ennen pesua öljyhommat ja pesun jälkeen kuorrutan latvat silikonipitoisella jätettävällä.

Kokeilin tänään risiiniöljyä ja ei kyllä mene jatkoon. Laitoin sitä päänahkaan ja hieroin kunnolla. Latvoihin risiiniöljyä sekä rypäleensiemenöljyä. Tuo risiiniöljyhän on ihan kamalaa paksua tahmaista jankkia! Jouduin vaahdottamaan kaksi kertaa tehokkaalla shampoolla että sain sen tahman irti ja päänahka ei kyllä fanita tuota tuplavaahdotusta vaan kutisee taas kuivuuttaan. Oivoi. Taidan jatkaa vaan noilla kookos-/argan-/rypäleensiemenöljyillä.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 02 Syys 2022, 16:29
Kirjoittaja kuskus
^Vähän off-topic, mutta mä olen todennut risiiniöljyn sopivan parhaiten silmämeikin poistoon. Tai lähinnä jos joskus on jotain erityisen pysyvää meikkiä, joka ei meinaa irrota mun tavallisella puhdistusrutiinilla, niin viimeistelen puhdistuksen risiiniöljyyn kostutetulla vanupuikolla. Jonkun huhun mukaan risiiniöljy myös vahvistaisi ripsiä ja kulmia, mutta siitä en osaa sanoa. Eli hiuksiin todellakin liian paksua ja tahmaista.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 04 Syys 2022, 10:07
Kirjoittaja bast
^^ Mun mielestä risiiniöljy toimii parhaiten jonkun muun öljyn kanssa seoksena. Pelkiltään se on tosiaan aika jankkia.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 13 Syys 2022, 10:56
Kirjoittaja Chronos
Mulla hiukset pitävät eniten kookoksesta. Olen kokeillut argania, jojobaa, neemiä ja Patykan öljyseerumia. Patykan seerumia en kokeillut kuin kerran, on sen verta hinnakas. Kaikista muista jää sellainen jännä tahma hiuksiin, mutta kookos suoriutuu loistavasti. Neemiä käytän harvoin koska haisee ihan jäätävälle. Sellainen öljymuhitettu valkosipuli tai pilaantunut sipuli. Argan on hyvä pesun jälkeen sipaistuna, pelkästään latvoihin. Broccoli eli parsakaalin (siemen?)öljyä himottaisi kokeilla, olen kuullut sen olevan hyvin siloittava.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 14 Syys 2022, 06:35
Kirjoittaja Anamaria
Yksi hyvä keino käyttää öljyä hiuksiin on sekoittaa sitä loraus shampooseen ja sekoittaa/vaahdottaa kunnolla (kyllä, se vaahtoutuu kivasti kermavaahto-tyyliin, joku kemiallinen reaktio siinä tapahtuu), ei tule sitä hankalaa poispesuvaihetta ollenkaan. (Pitää löytää itselle hyvä määrä, ettei mene klähmäiseksi jos tulee öljyä liikaa ja myöskin ettei jää täysin ilman vaikutusta, jos tulee liian vähän.) Antaa vaikuttaa hetken ennen huuhtelua ja hoitista. Kookosöljy on tehnyt näin mahtavaa jälkeä hiuksiini, haluaisin kokeilla risiiniöljyä samalla tavalla kunhan sitä jostain löytäisin.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 14 Syys 2022, 09:26
Kirjoittaja Mena
Jotain maagista tuon risiiniöljykäsittelyn jälkeen kyllä tapahtui. Mun päänahka ei ole enää rasvoittunut hullua tahtia sen jälkeen! Olen saanut pestyä co-pesuilla joka toinen päivä ja kerran viikossa shampoolla. Ennenkuulumatonta mulle, yleensä pesen shampoolla joka toinen päivä ja co-pesut välipäivinä jos ollenkaan. 0_0 Pitää tässä joku päivä uusia käsittely vaikka tuo olikin hirveä pestä pois. Menee vaan paljon aikaa tähän hommaan, kun hoidan myös suoravärisävytykset shampoopäivinä...

Edit. Tilasin mun risiiniöljyn cocopandasta.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 15 Syys 2022, 06:41
Kirjoittaja Anamaria
Kiitos tiedosta! :)

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Huhti 2023, 14:19
Kirjoittaja Anamaria
Jenje kirjoitti: 01 Maalis 2014, 21:28 ^^ Eikös siinä ihon ja hiusten välissä kuitenkin yleensä ole vaatteet, jotka eristävät vartalon lämpöä? ;) Mä laitan kookosöljyä hiuksiin ainoastaan ennen pesua, ja kääräisen vielä hiukset sykerölle, ja kyllä mullakin näin talvella hiukset kovettuvat ihan jäykiksi koppuroiksi tuosta öljystä.
Tiedän että tämä viesti on tosi vanha, mutta pakko nyt sanoa kun päätin tämän ketjun lukea läpi, kun olen öljyistä niin suuren avun itselleni jo saanut (ja haluan nähdä voiko tulosta jotenkin vielä tästäkin parantaa), että ei kai se kookosöljy sitten enää kovetu, kun se on huuhdottu hiuksista pois? .. 🤔 jätettävänä jos käyttää niin sitten toki saattaa jähmettyä kylmässä. Mutta mä ainakin ajattelen että näissä pitkissä prepoo-öljyhoidoissa se öljy imeytyy sinne hiuksen sisään ja tavallaan muuttuu osaksi hiusta, ja se mikä on jäänyt hiuksen pintaan pestään pois. Omasta mielestäni minulla ei ainakaan enää shampoo- ja hoitoainepesun jäljiltä ole öljyä siinä hiuksen pinnassa enää. Mutta täytyypä tarkkailla vielä tarkemmin...

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Huhti 2023, 14:38
Kirjoittaja Anamaria
Vaseline kirjoitti: 29 Huhti 2014, 09:29 Miten kookosöljyn saa pois hiuksista? Olen pessyt jo 2 kertaa eikä lähtenyt. Kävin&nbsp; siis kAmpaajalla ja tukkaan laitettiin pullasudilla öljyä. Lisäksi hiukset tuntuvat kovilta ja karheilta? Hiukseni taitavat inhota proteiinia
Olen käyttänyt muovipussejakin mutta jos on suihkumyssy tallessa ja ehjänä ja käytössä, niin se päähän ja reunuksen päälle pitkä huivi pään ympäri ja sitten vielä joku villapipo lämpöä tuomaan. (Haluaisin hankkia sellaisen mikrossa lämmitettävän heat capin tai sitten sellaisen pussukan johon puhalletaan lämmintä ilmaa föönistä mutta en ole saanut aikaiseksi..)

Tämä systeemi estää aika hyvin öljyn valumiset.

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Huhti 2023, 14:58
Kirjoittaja Anamaria
Taistelukonna kirjoitti: 02 Heinä 2014, 15:27 Mulla ei tätä nykyä öljymuhittelut ole enää niin hyväksi, epäilen syynä käsittelemätöntä hiusta. Pidin taukoa jonkin aikaa öljymuhitteluista ja ennen taukoa muhittelin saunassa tai yön yli, ja sillon tuli aina ihanan pehmeät ja kiiltävät hiukset. Nykyään öljy tuntuu jämähtävän hiuksiin eikä enää lähde shampoolla kuten normaalisti&nbsp; ??? Shampoota en ole vaihtanut. Voisin koittaa sekoittaa hieman jojobaöljyä jätettävään, mutta tuntuu nyt siltä että koko hiuksiin on turha laittaa koska useat shampoopesut jälkeenpäin rasittaa hiusta sitten enemmän.
Tää on mielenkiintoista että miten öljyn vaikutus samoihin hiuksiin voi muuttua. Muistan että aiemmin minunkin oli usein vaikea saada öljyä pois hiuksista ja sitä piti osata jotenkin varoa ja valita öljy oikein, että varmasti lähtee. Nykyään taas tuntuu että on tosi vaikea saada öljyä pysymään siellä hiuksissa, tai ei kyllä yhtään kannata varoa silleen päin että hulluna huuhtelisi pois, koska nyt jos hulluna huuhtelee, niin ei jää mitään jälkeäkään öljystä...

Mua on auttanut se että olen siirtynyt käyttämään kookosöljyä, se jotenkin jämähtää minun hiuksiin paljon paremmin kuin esim. oliiviöljy. Ennen se siis jämähti aivan erityisen tiukasti niin että tukka jäi rasvaiseksi, mutta nykyään jämähtää vain hyvin niin että vaikutus ja kiilto näkyvät.
Tarkoitus on silti kokeilla useampiakin öljyjä... (Tai olen jo kokeillutkin mutta ei ole vielä riittävän laajaa kokemusta)

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Huhti 2023, 15:02
Kirjoittaja Anamaria
ainokainen kirjoitti: 08 Elo 2014, 22:36 Mulla on hyvin lasimainen, suora hius. Mulla ei öljyt toimi jätettävänä eikä muhitteluissa ollenkaan, mutta hoitikseen sekoitettuina ihan ok. Erityisesti rypäleensiemenöljy hoitsikkaan sekoitettuna toimii mulla, se tuntuu jotenkin jämäköittävän hiusta. Muut öljyt mulla vaan lähinnä lähmää.&nbsp; :-\
Eikö lasimainen hius tarkoita sitä, että se on luonnostaan kiiltävä ja liukas?.. eihän silloin öljyä ehkä tarvitsekaan jos hius on jo luonnostaan tuollainen, koska tuohan on juuri se mitä kuivahiuksiset öljyjen käyttäjät tavoittelevat, minun ymmärtääkseni... 😅

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Huhti 2023, 15:13
Kirjoittaja Anamaria
Eudokia kirjoitti: 13 Syys 2014, 10:22 Irtoaako muilta öljyhoitoja pestessä normaalia enemmän hiuksia? Multa lähti aika tukko kun pesin oliiviöljyä kolmella shampoovaahdotuksella.&nbsp; :-\&nbsp; Muuten hiukset tuntuu kyllä ihanilta nytten.&nbsp; :)
Kyllä irrottaa öljy hiuksia päästä, ja siksi en päänahkaan öljyä laitakaan vaan lähinnä latvoihin ja pituuksiin ja ylhäällä ihan vain hiusten pintaan vähän.

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Huhti 2023, 15:26
Kirjoittaja Anamaria
elly kirjoitti: 13 Syys 2014, 18:16 Mää olen aivan ihastunut kookosöljyyn ja pyrinkin tekemään öljytehohoidon kerran viikossa. Jätettävänäkin toimii hyvin, kunhan ei vain innostu annostelemaan liikaa ja aiheuta wetlook-efektiä.&nbsp; ;D Oma kokemukseni öljyn peseytymisestä on se, että oliiviöljy ei tuntunut peseytyvän oikein millään pois, kun taas kookosöljy lähtee helpommin. Kuitenkin itselläni suurimman eron on aiheuttanut se onko öljy levitetty kuiviin vai kosteisiin hiuksiin. Kosteisiin hiuksiin levitetty öljy peseytyy hiuksistani huomattavasti huonommin pois kuin kuiviin hiuksiin levitetty.
Tämä oli hyvä ja tärkeä tieto kiitos! Tämän takia ehkä kookosöljy minullakin lähmäsi kerran kun levitin sitä shampoopesun jälkeen latvoihin ja siihen päälle hoitoaineen. Käytänkin nykyään niin lähinnä että levitän kuiviin hiuksiin ennen shampoopesua ja annan muhia yön yli.

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 10 Huhti 2023, 15:49
Kirjoittaja Anamaria
almiros kirjoitti: 08 Joulu 2014, 19:04 Mulla ei lähde mikään öljy shampoolla, vaan ehdottomasti CO-pesu aina öljymuhituksen jälkeen. Hyvin toimii.

Parhaiten lähtee oliiviöljy, ja kookosöljykin ihan ookoosti. Avokadoöljy ei sitten lähdekään kovin helpolla! Sama homma on kuulemma isällänikin. Olen siis koukuttanut hänetkin öljyjen ja co-pesujen maailmaan.&nbsp; :D
Voi ihana! 😁

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 11 Huhti 2023, 08:55
Kirjoittaja Anamaria
Jannivoodoo kirjoitti: 25 Loka 2015, 22:24 Öljyn lähmäävyys riippuu lähinnä öljystä itsestään, joskin myös minkälaiseen hiuksistoon sitä käytetään.
Itse suosin muhittelutarkoitukseen kookosöljyä, se on melko kevyt öljy ja peseytyy ihan yhdellä vaahdotuksella pois. Kookosöljyä käytän ihan muutoinkin vähän joka tarkoitukseen&nbsp; :D
Jos en muhittele kookosöljyä, käytän sitä tai manteliöljyä pesun jälkeen pyyhekuiviin hiuksiin. Pehmentää ja silottaa pörröisyyttä tehokkaasti, eikä myöskään jätä rasvaiseksi kunhan oppii omalle kuontalolle sopivan annostuksen.&nbsp; :)
Voikohan se olla, että hyväkuntoiset hiukset, jotka kiiltävät ja joissa on hiussuomut kiinni, niin niissä öljyt jotenkin lähmäävät helpommin, kun taas kuivat hiukset joissa hiussuomut ovat auki, imevät öljyt helpommin sisäänsä?

Tai sitten voisiko olla, että ne joilla öljyt ovat lähmänneet, niin ovat laittaneet sen öljyn märkiin hiuksiin? (Jätettävänä jos öljyjä käytetään, niin silloin ne levitetään tietenkin märkiin/kosteisiin hiuksiin, mutta silloin sitä laitetaan aika vähän. Kun taas näitä pitkiä hoitoja varten laitetaan yleensä aika paljon öljyä, kun tarkoitus on, että ne pestään pois. Ja niitä laitetaan siis sen verran, että jos ei lähdekään pois, niin taatusti on tukka kuivuttuaan rasvainen.)

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 11 Huhti 2023, 22:48
Kirjoittaja Anamaria
Vielä viimeinen viesti monologini päätteeksi... Että en minäkään voi öljyä laittaa samalla tavalla hirveän ylhäälle päähän, tai hoitoaineenkaan sekaan kovinkaan paljoa lähelle päänahkaa, mutta latvoihin voin laittaa paljon enemmän. Että siitäkin se on kiinni, samoin kuin kait monesta muustakin asiasta. Eli juuret rasvoittuvat kyllä todella paljon herkemmin kuin latvat. Eli hiusten kunto vaikuttaa asiaan, ja jos jollakin latvat on yhtä hyvässä kunnossa kuin juuret, niin varmaan rasvoittuvat helpommin kuin kuivaksi hapertuneet latvat.

Mutta sitä minä en ymmärrä, että miten te märistä hiuksista voitte huomata, onko niissä öljyä vielä ja tarvitaanko lisää huuhtelua vai ei. Minä en ainakaan ikinä ole oppinut tajuamaan tuollaista. Minä havaitsen tilanteen vasta sitten kun tukka on kuiva ;D

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 20 Heinä 2023, 20:17
Kirjoittaja Marie Corelli
Luin vasta juttuja kookosöljystä, että se voisikin olla syy hiusten kuivumiseen ja haurastumiseen. Onko tämän foorumin käyttäjillä tietoa tällaisesta? Kookosöljy kuulemma käyttäytyisi kuin proteiini ja estäisi siten hiusten kosteuttamisen. Minulla on pitkät hiukset, joita en ole leikkuuttanut ainakaan vuoteen ja latvat ovat kuivuneet. Hiukset myös takkuuntuvat aivan juuren läheltäkin. Aika monessa käyttämässäni tuotteessa tuota kookosöljyä oli ja ainakin Varpun hoitoaine on aina jättänyt hiukset aivan kummallisen tuntuisiksi. Aikaisemmin välttelin kookosöljyä sisältäviä tuotteita, koska pelkäsin niiden olevan hiustyypilleni liian raskaita. Nyt kokeilen olla ilman kookosöljyä sisältäviä tuotteita.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 25 Heinä 2023, 12:46
Kirjoittaja Mena
Mulla tuntuu että kookosöljy toimii rakennepaikkauksen tavoin ja kun oma hius ei sitä kauheasti kaipaa vaan muuttuu korppuheinäksi, niin olen skipannut kaikki kookosöljyhommelit. Jos laitan hiuksiin (latvoihin) jotain öljyä niin se on nykyään arganöljyä, samalla kun päänahkaan menee rypäleensiemen-risiini-rosmariini-öljyseos tunniksi ennen hiusten pesua.

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Lähetetty: 29 Heinä 2023, 17:11
Kirjoittaja Belladonna
Sen jälkeen kun löysin frakturoidun kookosöljyn olen tilannut sitä toistuvasti iHerbistä. Käytän tavallista viileässä kovettuvaa kookosöljyä vartalolle, mut frakturoidun eli nestemäisenä pysyvän kookosöljyn kanssa oon onnistunut tekemään helposti erilaisia öljysekoituksia päänahalle ja pituuksiin. Se on vaan niin paljon helppokäyttösempää etten vaihtais enää!

Uutan itse sarviapilan siemeniä oliiviöljyyn viikkotolkulla jota sitten käytän eri sekoituksissa, muita lemppareita tuon ja frakturoidun kookosöljyn lisäksi on risiiniöljy (erityisesti Jamaican black castor oil), E-vitamiiniöljy, eteeriset rosmariini-, teepuu-ja piparminttuöljy. Haluaisin alkaa uuttamaan muitakin yrttejä öljyssä kuten rosmariinia ja amlaa.

Pituudet etenkin tykkää tuosta nestemäisestä kookosöljystä ja oon käyttänyt useesti ilman mitään ongelmia, koitan ahkeralla öljyymisellä haalistaa latvoihin kerrostunutta indigo-kasviväriä enkä oo huomannut mitään hapertumista kunhan pesen hiukset kunnolla. Henna-ja indigo-kasvivärit on itsessään rakennepaikkaavia niin en ole kookosöljyn kohdalla huomannut mitään ylikuormitusta, mutta eihän se poissuljettua ole. Tosin myös pesen Herbinan syväpuhdistavalla säännöllisesti ja pesen tukkan 1-2 kertaa viikossa.