Sivu 1/1

Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 14 Maalis 2006, 14:28
Kirjoittaja Mustikka
Voi harmitus. Olen kauan aikaa yrittäny saaha indigoa toimimaan, mutta juurikasvu jää aina oranssiksi. Pari päivää sitten tajusin, että henna on vetäny minun latvat mustaksi. Olen kahdesti tai kolmesti levittäny hennan latvoihin asti. Mie en yhtään kokeilujen aikana ajatellu, että kyllähän tumma tukka vetää tummemmaksi kun värjää päälle. Keskityin vain juurikasvun värin ja latvojen kunnon kattomiseen.
Voi että mie olen saapas! Tätä mustaa saa taas sitte kasvattaa pois monta vuotta ellei tämä sitten haalistu. :(

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 22 Maalis 2006, 10:17
Kirjoittaja EVS
Nyt innostuin minäkin! Ostin Urtekramin hennaa ja indigoa, ja sunnuntaina olisi tarkoitus laittaa päähän. Lähtösävy on latvassa suunnilleen nelonen ja viitisen senttiä juuresta omaa kutosta (nättiä). Lisäksi vaaleita raitoja siellä täällä. Meinasin tehdä ensin sekoitukset valmiiksi ja sitten lyödä päähän yhtä aikaa. Jos nyt oikein käsitin, niin henna pitäisi laittaa tulemaan edellisenä iltana ja indigo puolisen tuntia ennen värjäystä. Mites kaikki apuaineet? Punaviini, neilikka, sitruunamehut sun muut? Tarkoitus olisi saada ruskea sävy, joten ajattelin 1:1 sekoituksen olevan passeli. Paljonko tuota ainetta kannattaisi sekoittaa? Mulla menee normaalia hiusväriä aina alle yksi paketti, vastaako nämä toisiaan? Sekä indigoa että hennaa on 100 g molempia, en varmaankaan sekoita kaikkea?

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 22 Maalis 2006, 10:39
Kirjoittaja Henriikka
Evs, jos hiusväriä menee yksi paketti, niin varmaan riittää puolet ja puolet noista purkeista. :) Itse sekoitin 200 grammaa hennaa värjätessäni, ja se riitti juuri ja juuri ( hiusväreissä kaksi purkkia riittää myös juuri ja juuri ).
Muuhun en sitten osaakaan sanoa mitään.

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 22 Maalis 2006, 12:45
Kirjoittaja EVS
Ok, kiitos Henriikka. Laitan sitten varmaankin yhteensä 100 g aineita. Jos joku (Mustikka?) osaisi vielä noihin apuaineisiin jotain sanoa. Jos laitta indigon ja hennan sekaisin, niin pitääkö laittaa sokeria? Vähän jännittää että mitä tästä oikein tulee...

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 22 Maalis 2006, 15:29
Kirjoittaja Mustikka
Mie en uskalla mennä sanomaan oikein mitään kun en ole itse vielä onnistunut saamaan mainitsemisen arvoista tulosta. :-\

Hennan sekotukseen uskon riittävän vesi ja sokeri. Tai sokerin sijasta siirappi tai hunaja. Voit myös halutessa keittää veden, että kaikki ylimääränen kiehuu pois. Tislattu vesi olisi kuitenkin parasta. Veden ei tarvitse olla kuumaa, jos aiot jättää hennan yön yli hautumaan. Jos tuntuu, niin voit toki laittaa sitruunakin sekaan.
Indigoon keitä vettä ja lisää suolaa. Kun laitat kuumaa vettä, indigo on nopeampaa valmista.

Kun tahnat ovat valmiita, sekoita ne keskenään. Sitten jätä tahna päähän vähintään 2 tunniksi.

Olisikohan näistä apua?
http://www.hennaforhair.com/mixes/katharineg/
http://www.hennaforhair.com/mixes/sarahi/

Tosin en usko, että mitää nuita ylimääräsiä aineita tarvii.

Voisin itseasiassa itsekin kokeilla juurikasvuun, latvat on menny jo vähän turhan mustiksi.

Jos mahdollista, niin kokeile ensin jollekin pienelle alueelle, ettei tule vain liian tummaa tulosta.

edit. Tulipas vielä mieleen, että älä käytä tavallista lusikkaa sekoittaessa, vaan mieluummin muovista.

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 22 Maalis 2006, 22:21
Kirjoittaja Deanna
Laitoin yli viikko sitten ekaa kertaa hennaa hiuksiin (Urtekramin punainen). Sekoitin sen pelkkään keitettyyn (siis kuumaan) veteen, ja annoin olla joku 30 min ennen hiuksiin laittoa. Päässä tahna oli noin 3 tuntia.
(kuvat poistettu)
Juuret on varsin punaiset (oranssit melkeinpä) koska juuret oli alkujaan oman väriset, seassa hieman harmaita, latvoissa taas oli jotain vanhoja kestovärijäämiä. Latvat henna tummensi kivasti. En kuitenkaan halunnut tuota kuparinoranssia säyvä, joten laitoin pari päivää sitten uuden seoksen, nyt hennaa ja indigoa yhtäaikaa, suunnilleen 50/50 suhteessa. Hennan sekoitin kuten viimeksikin, ja kun se oli seissyt jonkinaikaa sekoitin indigon keitettyyn (kuumaan) veteen, en laittanut mitään lisukkeita. Sitten vaan heti indigoseos hennan joukkoon ja päähän. Ja annoin olla päässä noin 2,5 tuntia.
Latvoille ei tapahtunut juurikaan mitään, mutta juuret tummeni jonkunverran, tuli ruskeammaksi.

Kokeilin myös pelkkää indigoa alunperin harjasta kerättyyn hiustukkoon, mutta pelkkä indigo värjäsi harmaantuneet kohdat vaalean siniseksi (siis ennen hennausta). Latvat se värjäsi lähes mustaksi. Tuohon koeseokseen lisäsin hiukan merisuolaa, en tiedä oliko sillä vaikutusta.

Edit: Mulla ei muuten jäänyt hennan haju mitenkään häiritsevästi hiuksiin.

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 22 Maalis 2006, 22:53
Kirjoittaja andel
Deanna, onpa kaunis ruskea tuo indigo/henna-sekoituksella värjätty!  :) Pitäisköhän munkin koittaa indigoa, laitoin viikonloppuna päähän tuon Urtekramin punaisen hennan ja lopputulos on aika kuparinoranssinen, haluaisin vähän syvemmän ja vähemmän räikeän värin... tosin mulla oli henna päässä vaan n. 1 1/5 tuntia, ehkä vois kokeilla ensin toista hennausta päälle pidemmällä vaikutusajalla.

Onko kukaan muuten testannut Urtekramin ruskeaa väriä? Siinähän on hennaa ja indigoa valmiiksi sekoitettuna, mahtaako toimia niin vai onko parempi ostaa ne erikseen ja sekoittaa niinkuin Deanna teki.

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 23 Maalis 2006, 00:11
Kirjoittaja Ryövärintytär
andel kirjoitti: Deanna, onpa kaunis ruskea tuo indigo/henna-sekoituksella värjätty!  :) Pitäisköhän munkin koittaa indigoa, laitoin viikonloppuna päähän tuon Urtekramin punaisen hennan ja lopputulos on aika kuparinoranssinen, haluaisin vähän syvemmän ja vähemmän räikeän värin... tosin mulla oli henna päässä vaan n. 1 1/5 tuntia, ehkä vois kokeilla ensin toista hennausta päälle pidemmällä vaikutusajalla.

Onko kukaan muuten testannut Urtekramin ruskeaa väriä? Siinähän on hennaa ja indigoa valmiiksi sekoitettuna, mahtaako toimia niin vai onko parempi ostaa ne erikseen ja sekoittaa niinkuin Deanna teki.

Jos ruskeaa tms. haluaa, niin sekoitetaan, mutta mustaksi värjätessä käytetään erillään.

Urtekramin ruskeasta ei ole itsellä värjäyskokemusta, mutta sisällöltään oikein kelpoa kuitenkin. Itse sekoittamisessa on taas se hyvä puoli, että voi itse päättää ainesten mittasuhteet. Kokeilemallahan se vain selviää. :)

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 27 Touko 2006, 16:11
Kirjoittaja Vivi
Onko joku muu kokeillut indigoa kuin Mustikka? Ja sulla ei siis meinannut tarttua? Tarttuiko se latvoihinkaan? (Kirjoitit monessa kohtaa vain oranssista juuresta.)

Olen tällä erää reilun vuoden laittanut hennaa ja tekisi mieli kokeilla tota indigoa. Ehkä ekaksi niin, että sekoitan sitä hennan joukkoon ja katson mitä seuraa. Eli ei suoraan mustayritystä. Kiinnostaisi selainen asia, että jos laittaa pelkkää indigoa, niin se on laitettava hennan päälle. Mutta onko sillä väliä tekeekö nuo samana päivänä vai voiko ne tehdä vaikka 2 viikon välein? Pitääkö se henna olla tuoreena siellä alla? Tuolla henna for hair sivuilla kaikki oli kai laittaneet samana pävänä tai sitten molempia sekoittaen. Mutta onko tähän joku varsinainen syy?  ???

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 27 Touko 2006, 22:21
Kirjoittaja Mustikka
Joo, mulla ei tarttunu indigo ollenkaan. Epäilen, että meän vedessä on jotain tai sitten minun ostama indigo oli menny huonoksi. En jaksanu enää alkaa yrittämään, kun muutenkin tummat latvat meni vain tummemmaksi (oranssillakin värillä se onnistuu). Halusin myös melko tarkalleen tiettyä sävyä, kun yritän kuitenkin siirtyä mustanruskeasta tumman ruskeaan ja hennallahan tietyn sävyn saaminen ei tahdo oikein onnistua.

Kun kokeilin hennaa ja indigoa, niin minua neuvottiin laittamaan ensin hennaa ja sitten indigoa perään. Minun käsityksen mukaan näin saa kaikkein tummimman tuloksen eli juuri sellaista minun hakemaa tummanruskeaa.
Kun se ei onnistunut (juurikasvu meni oranssiksi ja latvoissa näkyi oranssia. Indigosta ei tietoakaan), minua neuvottiin hennaamaan ja sitten odottamaan muutama päivä, että henna vähän tummuu hiuksissa (aivan kuten iholla) ja sitten laittamaan indigoa päälle. Tämäkään ei onnistunut mulla.
Kun kysyin muualta neuvoa, niin käskettiin sekoittamaan hennaa ja indigoa keskenään. Ensin tehtiin henna ja jätettiin hautuun. Sitten tehtiin indigo. Kun indigo oli valmis, ne sekoitettiin keskenään. Näin pitäs tulla sellainen punaruskea tukka.

Mie ymmärrän idean tuossa parin päivän välin pitämisessä hennauksessa ja indigossa (joidenkin mielestä henna tarvii aikaa kehittyäkseen myös hiuksissa), mutta kaksi viikkoa taitaa olla jo vähän liian pitkä aika. Indigo yksinään voi tehä hiuksista vihertävät, sinertävät tai mustat (en kyllä osaa sanoa tuleeko niistä vihreitä tai sinisiä hennan/punaisen päälle, mutta mustat tai todella tummat saattaa hyvinkin tulla). Indigoa käytetään yksin yleensä vain ennestään tummille ja mustille hiuksille.

Henna for hairin sivuilla on minusta ihan hyviä vinkkejä. Kyllä niistä ohjeista jotain irti saa, vaikka ne sekoittelevatkin vähän enemmän tavaraa.

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 27 Touko 2006, 22:41
Kirjoittaja Vivi
Kiitti Mustikka! :) Kokeilen aluksi jotain noista keinoista joilla luvataan punaruskeaa tms. Mustakin olisi ihan jees, mutta pitää ekaksi kokeilla noita muita vaihtoehtoja (jos mulle ylipäätään tarttuu indigo). Luonnostaan mulla on aika tumman ruskea tukka, että sen puolesta se mustakin saattaa onnistua. Punaraskea mulla tällä pelkällä hennallakin tulee, mutta joku eri sävy ois vaihteeksi ihan tervetullut ja tää kuitenkin on sellainen lämpimän (oranssin) punakka. Jos tota indigoa sekoittamalla sais vaikka kylmennettyä sitä. Kylmä sävy mielestäni sopii mulle muutenkin paremmin.
Mutta sinänsä mulla ei oo mitään tiettyä sävyä tai väriä mielessä (kunhan pysytään akselilla punertava/tumma ;)), että olen avoin kokeiluille.  ;D

Täytyy yrittää saada kuvattua niin voin raportoida tänne jos on kiinnostuneita.  :P

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 10 Kesä 2006, 18:50
Kirjoittaja Vivi
Laitoin eilen ekaa kertaa indigoa hennan kanssa. ELi noin 3 dl hennaa ja 1 dl indigoa. Saattaa olla, että tämä hieman tummempi on, mutta ero on hyvin pieni (jos sitä ylipäätään on ::)) Seuraavaksi laitan varmaan suhteessa 1:1.
Edit: Ne kumihanskat joita käytin värjäyksessä on kyllä eri väriset kuin normaalisti, eli sellaiset harmahtavan vihertävät, hiukan keltaistakin näkyy tietty. Normaalisti oranssin keltaiset. Eli oli siinä värissä jotain eroa.  ;D

Oon pari viimeistä kertaa tehnyt vain co-pesun hennan jälkeen ja se ei ilmeisesti ole riittävä. Hiukset on kyllä puhtaat, mutta jotenkin tahmeat, varsinkin latvoista ja pituuksistakin.  ???  Pitää nyt kuitenkin yrittää pari päivää kituuttaa tahmatukkana.  :-\


Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 22 Kesä 2006, 02:19
Kirjoittaja Vivi
Lettu kirjoitti: Eilen laitoin indigoa sekoitettuna mustaan teehen. Mössössä mukana kananmuna ja teelusikallinen pähkinäöljyä. Pidin väriä 2,5 tuntia muovipussin/pyyhkeen alla. Lopputuloksesta olin hämmästynyt. Ekaa kertaa indigo tarttui myös juuriin. Johtuiskohan mustasta teestä? Joka tapauksessa olen tosi tyytyväinen. 8)
Laitatko sä pelkkää indigoa? Vai myös hennaa? Minkä sävyinen sulle tulee?

Tein tänään hennattuun tukkaan raidan indigolla, aika tumma tuli. Pidin noin 1 h 45 min. En tiedä laittaisiko tätä koko päähän vai ei.. :-\ Tällä hennalla kuitenkin tulee aika nätti sävy, jos en sitten kuitenkaan tykkää siitä niin paljoa. Ja voi olla vähän synkkä/tylsä kokonaisuus, kun vaatteet on yleensä aika mustia. Haalistuuko toi indigo miten?
No, tosta testiraidasta sitä kai hiukan näkee. Ilmeisesti sitten kuitenkin pysyy paremmin jos on monta kerrosta (kuten hennakin).

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 25 Kesä 2006, 22:19
Kirjoittaja Todia
Lettu kirjoitti: En silti aio luopua kasviväreistä. Laitan väriä tarvittaessa vaikka kaksi kertaa kuukaudessa jos tarvitaan Mua kiinnostaisi kauheasti kokeilla tumman ruskeata Rainbow hennaa http://www.rainbowresearch.com/html/henna.htm Millään muulla
hennamerkillä en ole löytänyt tumman ruskeata sävyä. Muilla on ollut pelkästään ruskea. Haluaisin tumman ruskeat. Meinasin jo tilata suoraan tuolta valmistajalta mutta harkitsen vielä uskaltaako sieltä tilata. Lisäsin jo kilon hennan ostoskoriin (postikuluiksi tuli 6,50 dollaria) mutta sitten jänistin  ;D

Mä pidän kanssa paljon mustia vaatteita. Sitten on tummat hiukset ja synkkä ilme =  :o

mitä ruskeata hennaa olet käyttänyt ja minkälainen lopputulos oli?

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 21 Heinä 2006, 19:32
Kirjoittaja Vivi
Mä laitoin kolme viikkoa sitten hennattuun tukkaan sörsseliä, joka sisälsi pääasiassa indigoa, mutta myös hennaa. Latvat mulla oli entuudestaan kestovärien jäljeltä tummemmat, niin en niihin paljoa laittanut. Annoin olla jotain 2 tuntia. Tuli sellainen lämpimän ruskea, punaista näkyi pituuksissa aika paljon, kun väriä oli sen verran vähän.

Aika paljon nyt kolmessa viikossa haalistunut indigo, näyttää siis enemmän vain hennatulta. Juuri on edelleen hieman tummempi kuin aiemmin, että ei se kokonaan ole poistunut. Tossa oli vaan yksi kerros, että senkin takia varmaan pysyvyys tietty on heikohko.

En tiiä, että mitä seuraaaksi laittaisi. Siis haluunko punaista vai ruskeeta vai mustahkoa.... :-\

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 21 Heinä 2006, 21:21
Kirjoittaja Merial
Vivi kirjoitti: En tiiä, että mitä seuraaaksi laittaisi. Siis haluunko punaista vai ruskeeta vai mustahkoa.... :-\
Juu, tuollainen pohdinta on tuttua täälläkin.

Sain joskus kolmisen viikkoa sitten indigon vihdoinkin toimimaan! En ole muistanut raportoida tänne. Nyt väri on juurista lähtenyt jonkin verran, mutta samainen älytön kiilto on tallella vielä näinkin pitkään hennauksen jälkeen. Kuntoakin paransi jo tuo yksi kerta melkoisesti, olen pärjännyt vain muutaman minuutin hoitoaineen pitämisellä hiuksissa.

Onko teistä muuten kukaan huomannut että henna suoristaisi hiuksia? Erään ystäväni kanssa juteltiin, hän sanoi että hiuset on suoristuneet hennauksen aloittamisen jälkeen, ja minäkin on samaisen asian huomannut. Tai siis pikemminkin se itsepäisyys on hiuksista poissa, taipuvat enemmän juuri siihen tapaan kuin ne laitetaan. Omat hiukset tuntuivat pari päivää hennauksen jälkeen hassulta untuvalta, joka siis ehdottomasti positiviinen ominaisuus, ei siis ollenkaan hentoiset, vain untuvaisen tuntuiset.

Mutta tosiaan, käytin noin 70g Urtekramin Brownia. Mukaan lisäsin jonkin verran todella vahvaa vihreää teetä sekä 2rkl oliiviöljyä ja 1rkl sitruunamehua. Annoin muhia tunnin kunnes tahna oli lähes mustaa, päässä pidin kolmisen tuntia. Seuraavalla kerralla lisään öljyn määrää tai vastaavan määrän yrttihoitoainetta kun jäi ehkä hieman liian kuivakkaaksi tuo seos.

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 22 Heinä 2006, 14:09
Kirjoittaja Merial
Itselläni tosiaan lyhyet hiukset, tosin ylikasvanut malli eli hieno takatukka löytyy. ;D Tuo 70 grammaa ei kylläkään luulisi enää riittävän joten ajattelin lisätä määrää sitten seuraavalla kerralla, nimenomaan tuon hieman hankalan levittymisen vuoksi.

Seuraavalla kerralla olen ajatellut ostavani mustaa teetä ihan paketissa eikä pusseina, suunnittelin seosta jotain tähän malliin: hennaindigoseosta 75 grammaa, jonkin verran vahvaa mustaa teetä, 3 rkl oliiviöljyä/2rkl oliiviöljyä ja 1rkl yrttihoitoainetta, 1rkl sitruunamehua.

Ei luulisi ton hoitoaineen sulkevan kuitenkaan hiusta niin ettei henna pääsisi vaikuttamaan? ??? Kyseessä siis Frantsilan yrttihoitoaine, ei siis silikoneja tai vastaavaa.

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 24 Heinä 2006, 02:12
Kirjoittaja Vivi
Mer kirjoitti: Ei luulisi ton hoitoaineen sulkevan kuitenkaan hiusta niin ettei henna pääsisi vaikuttamaan? ??? Kyseessä siis Frantsilan yrttihoitoaine, ei siis silikoneja tai vastaavaa.
Sulkeehan sitruuna/etikkakin, mutta niitä silti laitetaan. En siis tiedä onko suomujen avaaminen/sulkeiminen tässä olennaista. Olen myös sekoittanut mössöön halpaa hoitoainetta, parantaa koostumustakin. Sitruunaa/etikkaa en enää ole laittanut, kun en ole huomannut sen tehostavan värjäystä ja tuskin se ainakaan runsaasti laitettuna tekee hyvää hiuksille. Sen sijaan kiehautan mömmöt, tuntuu irtoavan väri tehokkaasti kasveista. (Sen takia sitä happoa käsittääkseni sinne laitetaan, että se tehostaa tuon värin irtoamista niistä lehdistä, samasta syystä seosta tehdään kuumaan veteen.)

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 12:04
Kirjoittaja Todia
iiks.
ostin saksasta kaksi pakettia sante-kasvivärejä, lähinnä sisältää hennaa ja indigoa. nyt sitten on päässä. tarkoituksena olisi tummentaa omaa sävyä vähän, tulos saisi olla sellainen syvä, lämmin ruskea.
jännittää vaan niin vietävästi, en ole ikinä  :o värjännyt hiuksiani... ja saan varmaan elinikäisen trauman, jos tämä menee totaalisen pieleen...

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 13:36
Kirjoittaja Todia
Lettu kirjoitti:
Todia kirjoitti: iiks.
ostin saksasta kaksi pakettia sante-kasvivärejä, lähinnä sisältää hennaa ja indigoa.
Mistä tilasit? Mä olen tilannut Saksasta logona hennavärejä Beauty center europesta. Sielläkin on tuota sante väriä, mutta musta siellä oli vaan jotain vaaleanruskeaa ja punaista jos oikein muistan. Kiinnostaisi tietää mistä muualta Saksasta voi tilata kasvivärejä. Sante ja logonahan on molemmat saksalaisia merkkejä ja hinta on paljon halvempaa ostaa suoraan Saksasta. Logonaa täällä Suomessa ei myydä, mutta santen väri on melkein tuplasti kalliimpaa täällä. ???

edit. minkä nimisen sävyn ostit?
olin isän perheen ja veljen luona kylässä, eli ostin ihan paikan päältä, Dm:stä vajaalla 5 eurolla. Santella on nettisivujen mukaan ihan hyvin sävyjä, kaupassa kylläkin näin vain noin 5. itse ostin maronenbraunia ja terraa, joita sekoitin.
jos nyt pidän tuosta väristä, voin kyllä alkaa rahdata niitä saksasta, tarkoitus olisi käydä isoveikan luona vielä syyskuussa.

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 14:24
Kirjoittaja Nala
Värjäsin hiukseni alkuviikosta taas kestovärillä, ja mitta taisi tulla täyteen. Tukka oli ihan ok kunnossa ennen värjäystä, mutta nyt se on ihan räjähtänyt. Kun en jaksa suoravärien kanssa jatkuvasti pelailla, ajattelin siirtyä hennaan. Ja kaikki luonnollisemmat vaihtoehdothan kiehtoo mua aina!

En kuitenkaan halua punaisia/punaruskeita/kuparinvärisiä hiuksia, olen aina pitänyt itseäni melko viileänä ;) tai en ainakaan punapäänä. Sinänsä lämmin (ehkä jopa punertava) hohde hiuksissa ei ehkä haittaisi. Saattaa olla kauniinpikin kuin tämä nykyinen hiirenvivahde. Oma väri on noin 7-asteinen maantienvärinen, nykyään värjätty Preferencen sävyllä 6.23.

Ruskeaksi hennanneet/indigoineet! Millaista sävyä olette saaneet aikaan? Onko väri ollut ihan reilusti ruskea vai punaruskea? Haluaisin noin 6-asteisen värin (mikä minulla on nytkin), onnistuukohan se, vai tummeneeko se tästä? Pitäisiköhän sekoitella mössöä itse vai tyytyä valmiiseen sekoitukseen? Onko liikaa kysymyksiä :)?

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 17:51
Kirjoittaja Todia
nonniin.
annoin värin vaikuttaa 1,5 tuntia, eli aika vähän. huuhtelun jälkeen laitoin reilusti ng:tä, kun tukka tuntu aivan käsittämättömältä.
hiukset ovat kuivuttuaan erittäin kiiltävät ja paksumman tuntuiset. väri on hieman tummempi, mutta harmikseni myös hieman kuparinen. tosin vain erittäin vähän, eikä se ole "kokonaiskuva". ja kiilto on kyllä aivan mahtava!!  :P
eli siis, olen oikein tyytyväinen, juuri sellainen pieni muutos ja upea kiilto.

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 16:16
Kirjoittaja Merial
Nala kirjoitti: Ruskeaksi hennanneet/indigoineet! Millaista sävyä olette saaneet aikaan? Onko väri ollut ihan reilusti ruskea vai punaruskea? Haluaisin noin 6-asteisen värin (mikä minulla on nytkin), onnistuukohan se, vai tummeneeko se tästä? Pitäisiköhän sekoitella mössöä itse vai tyytyä valmiiseen sekoitukseen? Onko liikaa kysymyksiä :)?
Aina saa kysellä! :)

Itse värjäilin tuossa kuukausi sitten Urtekramin valmiilla hennaindigoseoksella nimeltä Brown. Aiemmin tässä olikin jo haalistunut 4.0 kestoväri alla, mutta kyllä tuo seos värjäsi ihan hyvin juuretkin, tosin vaaleammiksi. Väriä voisi luonnehtia vahvan teen väriseksi, kyllä tämä ihan punaruskea on (tosin punaruskea minulla tulee kemiallisistakin väreistä vaikka sävy olisikin täysin neutraali). Enemmän kuitenkin ruskea kuin punainen. Suosittelisin että voisit ihan kokeilla tuota Urtekramin valmiita seosta näin alkuunsa, ihan hyvää settiä. :)

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 20:22
Kirjoittaja Deanna
Taas tullut pari kertaa värjättyä hennalla + indigolla. Edellisellä kerralla (kuukausi pari sitten) laitoin suurimmaksi osaksi pelkkää indigoa, ja vain vähän hennaa joukkoon. Sekoitin hennan kiehuvaan veteen ja indigon viileään hyvin vahvaan mustaan teehen (+ ripaus suolaa). Seos päähän ja pelkkä muovimyssy päälle. Aikaisemmin kun olen hennannut olen siis laittanut indigon kuumaan/lämpimään veteen, ja sitten päähän muovimyssyn päälle vielä pyyhkeen pitämään lämpöä tallessa. Mutta nyt kokeilin siis jostain lukemaani periaatetta "less heat, less red", ja sitä että indigo pitää viileästä ja henna lämmöstä. Ja se näytti pitävän paikkansa. Pidin seosta joku pari tuntia päässä ja lopputulos oli hyvin tumma tuhkanruskea (tai jotain sinnepäin). En häivähdystäkään punaista missään. Väri oli ihan ok, mutta se ei kovin kauaa päässä pysynyt. Joka pesukerralla lähti tosi paljon väriä.

Pari päivää sitten laitoin taas hennaa + indigoa, nyt suhteessa 50/50. Ja taas samalla periaatteella että henna kiehuvaan veteen, annoin seistä jonkun aikaa ja sitten indigo viileään veteen (+ ripaus suolaa) ja sekoitus keskenään. Mönjä päähän ja muovimyssy päälle, ja parin tunnin vaikutusaika. Nyt tuloksena oli aika tumman ruskeat hiukset, ei kuitenkaan yhtä tummat kun viimeksi kun indigoa oli enemmän, mutta taaskaan punaista ei näy ollenkaan, sen sijaan harmaat hiukset joita on vähän juurikasvun seassa tuli sellaisiksi kullankeltaisiksi. Tai siis latvat kyllä punertaa koska niissä on vanhaa kestoväriä alla, mutta juurikasvussa ei näy punaista.

Keväällä kun laitoin hennaa ja indigoa 50/50 suhteessa, seos lämpimänä ja pyyhe päässä, niin silloin tulos ei ollut niin tumma kuin nyt, ja silloin oli enemmän oranssin punaista havaittavissa.

Vahvalla mustalla teellä ei tainnut paljoakaan vaikutusta olla koska nyt en siis sitä laittanut ollenkaan, ja silti tuli näin tummat hiukset. Mutta saapa nähdä kuluuko tämä nyt sitten kuinka nopeasti taas pois, jotenkin tuntuu että indigo ei tosiaankaan pysy kovin hyvin. Seuraavalla kerralla ehkä kokeilen laittaa ensin pelkkää hennaa muutamaksi tunniksi ja sitten perään indigoa, haluaisin nähdä että tuleeko niistä sitten mustat..

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 11:11
Kirjoittaja Nala
Kiitos neuvoista, Lettu ja Mer!  :)

Tuota Urtekramin hennaindigo-ruskeaa olinkin jo vähän ajatellut. Taidanpa kokeilla sitä jo tänään! Aion kyllä värjätä ensin testitupsun, mitä en ole koskaan ennen tehnyt, mutta kun hennasta ei vissiin niin helpolla pääse eroon, niin parempi ehkä ensin kokeilla...

Saa nähdä, kuinka punertava/tumma siitä tulee... Vaikka mun oma ja nykyinen väri ovat "virallisesti" vaaleita eikä ruskeita, niin kyllä ne enemmän (vaalean)ruskeilta mun silmään näyttää, joten ei pieni tummeneminen ehkä pahaa tee, kuten ei lämpimämpi sävykään. Tavoitteena on saada hiukset hyvään kuntoon, värillä ei ole enää niin väliä. Tällä perusteella luovuin jo aiemmin blondauksista, vaikka kavereiden mielestä mulle olisi vaalennetut sopineet parhaiten. Mielummin kiiltävät hiukset punaruskeana kuin vaalea hamppukasa!

Minkähän lämpöiseen veteen tuollainen hennaindigo-sekoitus pitää sekoittaa? Lisääkö kuumuus punaisuutta? Hassua, kun tää on niin vaikeaa. Värjääminen on musta ollut aina tosi helppoa, 15 vuoden kokemuksella. Nyt oon ihan pihalla, kun tää on niin eri juttu  :).

Vs: Hennan ja indigon yhteiskäyttö (+ oikeat sekoitussuhteet)

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 13:03
Kirjoittaja Nala
^ Kiitos avusta. Nyt pitää vaan kokeilla, mikä on tulos tässä tukassa Ryhdyn siis rohkeasti illalla testaamaan, en kuitenkaan vielä koko päähän. Kerron myöhemmin, miten kävi...