Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

ChewbaCCa

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja ChewbaCCa »

Kiitos maatis!
Kuinka pian ekan hennauksen jälkeen voi laittaa uudestaan jos jää liian vaaleaksi?
Entä millon voi glossata "oikean" värjäyksen jälkeen?
maatis
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 612
Liittynyt: 15 Loka 2007, 14:07

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja maatis »

^ Joku 3-4 päivää ehkä, kai se siinä ajassa se lopullinen väri näkyy. En ole ihan varma. :)

Glossailua ehkä kerran kuussa tai aina kun tuntuu, että väri olisi jotenkin himmentynyt ja kaipaisi pientä piristystä. :)
helmikuu
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 74
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 11:03

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja helmikuu »

Kokeilin juuri ekaa kertaa Lushin hennaväriä, sekoitin kuumaan veteen ja pidin kipon levityksen aikana kattilassa kuumassa vedessä. Kävi niin, että henna ilmeisesti kuivui heti kun vein sen hiuksiin, koska hiuksista putosi kamalasti kuivia hennanmuruja kun väriä levitin. Ikään kuin se ei olisi tarttunut kunnolla hiuksiin, vaan putosi pois kuivina murusina. Kyllähän sitä hiuksiin tietenkin jäi myös, mutta onko teille käynyt näin? Olikohan syynä, että levitin kuiviin hiuksiin, Lushin ohjeissa ei käsketä kosteisiin hiuksiin levittää. Noh, väri on muhimassa nyt, katotaan mitä tulee.

Ootteko btw lisänneet hoitsikkaa tms hennan joukkoon?
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja Mena »

Mä lisään avokadoöljyä vaihtelevissa määrin, eli riippuen siitä minkä verran seosta tarvitsee notkeuttaa. Se tekee myös seoksesta vielä enemmän voidemaisen. Latvoihin heitän hoitis-henna-sekoitusta hennan jämistä glossiksi. Laitan itse aina syväpuhdistavalla shampoolla pestyihin, märkiin hiuksiin (suojaan otsan ja ohimot Helosanilla niin ei ehdi tarrata kiinni jos osuu iholle hennaa, helpompi pyyhkäistä pois).

Sain jotain merkitöntä punaista hennaa tutulta ja kyllä noissa eroja. Olen sekoittanut sitä aiemmin 1/4 verran Karishman kanssa (jota käytän aina), nyt rohkeana laitoin 50/50 -seoksen. Väri ei tarttunut niin hyvin, tuli hiekkaisempi lopputulos = huuhtominen kestää ikuisuuden ja ei ole niin kirkas punainen kuin pelkällä Karishmalla. Pitänee tilata Karishmaa lisää, kun se näyttää olevan ainoa josta tykkään. :)
Mä sekoitan aina hennan haaleaan veteen ja heitän pakkaseen vähintään 12h ennen kuin värjään. Sitten sulatan satsin kuumavesihauteessa ja laitan päähän. Kelmu ja pipo päähän ja 3h vaikutusaika.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja Mena »

Jos vaan jostain saat niin kannattaa kokeilla esim. tuota Karishmaa tai muuta todella hienojakoista hennaa (BAQ). Mä inhoan noita karkeita hennoja just sen takia kun tuntuu että yrittäisi hiekkaa saada kiinni hiuksiin ja se sotkee kauheasti.
Karishmaa saa esim. Pienestä Tuoksukaupasta ja maksaa alle vitosen pussi. Se ainakin toimii mulla parhaiten pakastettuna, tulee vähän punaisempi kuin kuumaan veteen sekoitettuna. Toki eri ihmisillä tarttuu eri tavalla ja sävy riippuu myös hiuksen omasta sävystä.
Sitten kun saat pituudet halutun värisiksi niin kannattaa enää vain glossailla tarpeen tullen, jos liikaa kerrostaa niin monella se muuttuu tummemmaksi ja ruskeammaksi, ei enää ole niin punainen.
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

Itse käytän pelkkää hennaa (Karishma) ja lämmintä vettä. Mitään tarkkaa sekoitussuhdetta ei ole, vaan kun mönjä on oikeanoloista eli sellaista paksua jogurttia, tosin minulla ainakin ennen pakastamista se on usein hyvin klimppistä sellaista. Usein sulatettu on tasaisempaa massaa ja väri on aina levinnyt tasaisesti, joten ei näköjään haittaa.

Pakastan aina vähintään yön yli, sillä haluan intensiivisen ja tumman/tummahkon punaisen värin. Sellainen lämmin punainen siitä tulee, mutta itse pidän lämpimästä sävystä.

Ennen hennausta ainakin itselläni on tärkeää, että syväpuhdistan tai ainakin käytän pesevää shampoota vaikka en käytä mitään muotoilutuotteita ja hoitoainettakin vain latvassa. Jos koko pään hennaa, koko hiuksiston tulee olla puhdas. Itselläni henna ei ole yhtään haalistunut, joten levitän värin vain tyveen ja suojaan pituudet (juurta lähellä olevassa latvustossa on vanhaa tyveä, jossa väriä voi entisestään kerrostaa) silikonisella hoitoaineella, jotta eivät tummu liikaa.

Oma ihoni ei kovin pysyvästi värjäydy, päänahkakaan ei loista oranssina hennauksen jäljiltä kuin seuraavaan pesuun asti, mutta se voi tarttua tosi tiukasti kiinni enkä itsekään ole ikinä ilman käsineitä värjännyt. Oranssit kädet eivät houkuttele. Käytetäänhän hennaa tatuoimiseenkin. Kannattaa siivota hennaroiskeet nopeasti, ne värjäävät ainakin muovia ja kankaita aika lailla pysyvästi kun kerran ottavat kiinni. ::)

Väri hapettuu joitain päiviä värjäyksestä eli muuttuu tummemmaksi ja intensiivisemmäksi. Itselläni heti pesun jäljiltä ei toisinaan edes erota paljon mitään muutosta juurikasvussa, kun on kuitenkin kolme hennakerrosta tuhkanvaaleassa tukassa niin sävy- ja tummuusero on huomattava. Seuraavana päivänä juurikasvu on jo lähes kadonnut ja sitä seuraavana on mahdoton erottaa, missä raja oli. Suunnilleen. Ei siis kannata pettyä tai värjätä uudestaan, jos ei heti ole tarpeeksi erottuva värinmuutos nähtävissä. :)
Aaa
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2016, 09:56

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja Aaa »

Kerron omasta monen vuoden helposta hennaus kokemuksestani, jos siitä olisi jollekin apua :)

En tiedä johtuuko hiuslaadustani vai käyttämästäni hennalaadusta, sillä itselläni henna on aina tarttunut hyvin. Aloitin värjäämään ekokampaajalla, joka teki savipuhdistuksen hiuksiini alkuun aina silloin tällöin. Myöhemmin sitä ei kuitenkaan enää tehty. Käytän siis luomutuotteita shampoot/hoitoaineet ja tavallista hiuslakkaa.

Eli sekoitin hennajauheen pieneen määrään veteen, ja jaoin seokseen neljään alumiinifolio/muovikelmuun, joista tein nyytit pakasteeseen. Jos värjäsin samana päivänä, jätin värjättävän seoksen huoneenlämpöön tai jääkaappiin muutamaksi tunniksi.

Värin levittämisvaiheessa lisäsin kuumaa vettä sen verran, että siitä tuli vähän kuin paksu jogurttia ja lämmitin seoksen kattilassa (ei ilmeisesti saa kiehua). Joskus koitin laittaa yrttejä/teetä/marja-aroniaa tms, mutten huomannut vaikutusta värissä, joten kokeilujen jälkeen lisäsin pelkkää vettä.

Ostin levitykseen "pensselin", jonka toisella päällä saa tehtyä jakauksen, ja toisella levitettyä värin kätevästi. Ehdoton tosin on, että kylppärissä on käännettävät peilikaapin ovet, joilla näet myös taakse. Tietysti kumihanskat käteen myös. Värin levityksen jälkeen laitoin päähäni kuminauhareunaisen suihkumyssyn, jonka päälle laitoin vanhan pipon (mielestäni pyyhkeen kanssa kotona liikkuminen on hankalaa). Päälläni oli tietysti vanha t-paita. Vähän väriä rapisi olkapäille (hennapölyä). Annoin värin vaikuttaa 1-2h, jonka jälkeen huuhtelin sen pois, pesin shampoolla ja laitoin hoitoainetta.

Luomu hennani olen tilannut Pienestä Tuoksukaupasta, muista ei siis ole kokemusta. Mutta kampaajan jäljiltä hiuksista saattoi löytyä hennanmuruja, mutta kotona värjätessä ei, sillä tuo on huuhtoutunut todella helposti pois.

Niin, levitin hennaa ainoastaan hiuksen tyveen, koska muuten väri tummuisi liikaa. Noin 5kk välein laitoin hennaa myös latvoihin tuomaan kiiltoa, mutta silloinkin aina laitoin ensin tyveen värin tunniksi, jonka jälkeen laitoin latvoihin värin vaikuttamaan 30-60 min ajaksi.

Mielestäni hennaus on siis helppoa ja kätevää, ainoastaan pitää n.2-3h varata värjäysoperaatioon.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja Mena »

Värjääkö kukaan henna-cassia-sekoituksella? Mä olen alkanut himoitsemaan vaaleampaa/oranssimpaa tukkaa. Tosin pitäisi sitten ensin vetää tähän joku värinpoisto jos sellainen edes tarttuu enää... ::)
Oma väri on n. 7-asteinen maantienharmaa. Tummuutta ei varmaan tarvitsisi lisää oman päälle, lähinnä vaan jos sävyn saisi muutettua.
Viimeksi muokannut Mena, 13 Kesä 2016, 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chronos
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 948
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 17:35

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja Chronos »

Mena kirjoitti: Värjääkö kukaan henna-cassia-sekoituksella? Mä olen alkanut himoitsemaan vaaleampaa/oranssimpaa tukkaa. Tosin pitäisi sitten ensin vetää tähän joku värinpoisto jos sellainen edes tarttuu enää... ::)
Oma väri on n. 7-asteinen maantienharmaa. Tummuutta ei varmaan tarvitsisi lisää oman päälle, lähinnä vaan jos sävyn saisi muutettua.
Mä olen siirtymässä juuri henna-cassia värjäykseen. Mulla on varmaan myös 6-7 asteinen hiekanvärinen tukka, vaikea sanoa tarkkaan. Ajattelin kokeilla seosta 60/40 tai 70/30, cassiaa siis enemmän. Tämä siis siksi että pelkällä hennalla tummuu helposti liikaa vaikka tekisi pelkän glossauksen. Cassiaan sekoitettuna saa sävyn pysymään vaaleana. En ole vielä kokeillut kun cassiat ovat vasta tulossa ja juuri värjäsin tukan. Tukka on tällä hetkellä lähes burgundin/tumman hennanpunaisen värinen joten aika pitkä matka on kokokupariseen tukkaan, mutta kärsivällisyydellä pääsee varmaan pitkälle.
1a M ii, vyötäröpituus. Hennavärjäilyä vuodesta 2003. Musiikilla toimiva ihminen <3
irtohius
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 17:17

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja irtohius »

Vinkkejä sujuvaan ja ongelmattomaan hennasessioon.

Jos käytössäsi on karkeaa ja purumaista hennaa, lisää kosteaan hennamassaan 2 ruokalusikallista tavallista kidesokeria. Jotkut tiettävästi laittavat hiukan hunajaa. Näin menetellen seoksesta tulee a) valumatonta, b) helpommin levitettävää, c) pysyy hiukan kosteampana päässä, kun levittelet eri hiusosioihin hennaasi.

Sokerikikka toimii varsinkin indigolla värjätessä. Kannattaa kokeilla laittaa samalla tavoin 100g:aan&nbsp; indigojauhetta 2-3 ruokalusikallista kidesokeria.
Vaikka indigo onkin kuuluisa arvaamattomuudestaan, ei tämänkaltainen sokerilisä ole omalla kohdallani vaikeuttanut väritulosta.

Ja, lisää indigoosi ihmeessä vähän ruokasuolaa!! Tätä on selitetty Hennapage.com:ssa sillä, että hiuksen pinta karkeutuu hetkiseksi suolan avulla, ja indigomolekyyli ottaa helpommin kiinni keratiiniin.
Viimeksi muokannut irtohius, 21 Marras 2017, 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hiukset luonnostaan 2c - 4a M/C III,

Aunt Jackie's, Dark & Lovely, Queen Helene, African Pride
irtohius
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 17:17

Vs: Käytännön vinkkejä hennavärjäykseen (+ reseptejä)

Viesti Kirjoittaja irtohius »

Tein joitakin viikkoja sitten vanhentunutta jamila-hennaa hyödyntäen glossausta varten seoksen. Siihen tuli: vettä, jamilaa, tippa happoa (sitruunamehua). Tänään halusin käyttää sen pois ja mielelläni päätin kokeilla myös joissakin yhteyksissä kuulemiani eteerisiä öljyjä; laventelia, rosmariinia ja mäntyä. Seos oli ollut pakastimessa jo useita viikkoja ja tänään sulatin sen. Käytin mikroa, en vesihaudetta. Sekoitus oli aika kuuma ja annoin sen jäähtyä ennen eteeristen öljyjen lisäämistä. Ilman muovikalvoa hennamassa sai muhia keittiön pöydällä pari tuntia lisukkeet mukanaan.

Puolet ja puolet hoitoainetta ja hennaseosta ja hiuksiin. 15 minuutin vaikutusajalla huuhtelin pois.

En halunnut uutta väriä hiuksiini, ainoastaan rakennetta ja kiiltoa. Tämän hetken tilanne hiuksissani on, että rakennepaikkausta ja kiiltoa tarvitaan enemmän kuin aiemmin. Sain kuparista säihkettä valoa vasten hyvin selkeästi, mikä ei lopulta haittaakaan.
Kädet värjäytyivät voimakkaasti punaoranssiksi! En käyttänyt tällä kertaa käsineitä lainkaan.

Arvio: Eteeriset öjyt monoterpeeneineen yms. yhdisteineen tiettävästi vapauttavat väriä hennasta tehokkaammin. Todetakseni saman, voisin luulla että tuoreempi hennaerä olisi vapauttanut vielä suuremman määrän värimolekyyliä mikäli olisin toiminut samoin metodein yhä.
Tuoksuna varsinkin laventeli on mielestäni virkistävä ja sopii hienosti hennan sekaan.

Varmastikin vuosituhansia vanha kysymys tämä "miten hennasta parhaat irti". Musta on kiehtovaa että sama kasvi, sama värimolekyyli ja kymmenet, sadat reseptit ja tavat askarruttaneet niin montaa sukupolvea ja kansakuntaa. Vuosisadat vaihtuneet ja ihmiset mutta henna on ja pysyy..
hiukset luonnostaan 2c - 4a M/C III,

Aunt Jackie's, Dark & Lovely, Queen Helene, African Pride
Vastaa Viestiin