Sivu 1/1

Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 13 Helmi 2006, 11:56
Kirjoittaja Henriikka
Tänne kaikki kysymykset aiheista, joille ei ole omaa ketjua.

Huom! Hennausalueen selvyyden vuoksi ja tämän ketjun sekalaisuuden välttämiseksi tästä ketjusta siirretään säännöllisesti viestejä niille paremmin soveltuviin omiin ketjuihinsa.

Huom2! Ennen kuin laitatte kysymyksenne tähän ketjuun, tarkistakaa, ettei kysymyksellenne ole jo omaa/paremmin sopivaa ketjua! Ei ole tarkoituksenmukaista, että tämä ketju täyttyy viesteistä, joissa kysytään kaikki mieltä askarruttavat kysymykset kerralla. Hennausalueen ideana on toimia muun foorumin tapaan informaatiokanavana ja se onnistuu parhaiten, kun viestit kustakin aiheesta ovat erikseen omissa ketjuissaan. Kiitos!

-Moderaattorit


Voiko tuon hennaseoksen väriä oikeasti muuttaa lisäämällä seokseen jotain? Luin vaan tuolta hennaforhair-sivuilta, että paprikajauheen lisääminen toisi punaisuutta ja neilikan lisääminen ruskeuttaisi.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 13 Helmi 2006, 12:03
Kirjoittaja Mustikka
Henriikka kirjoitti: Voiko tuon hennaseoksen väriä oikeasti muuttaa lisäämällä seokseen jotain? Luin vaan tuolta hennaforhair-sivuilta, että paprikajauheen lisääminen toisi punaisuutta ja neilikan lisääminen ruskeuttaisi.
Ei se väri muutu, ainakaan mitenkään mainittavasti.
Diduhan teki myös niitä testejä, mutta väri ei muuttunu.

Voihan sitä tietenkin kokeilla ja raportoida tänne.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 20 Helmi 2006, 17:42
Kirjoittaja Mustikka
EVS kirjoitti: Lasihiusten omistajat, miten hyvin henna/indigo pysyy päässä tavalliseen kestoväriin tai sävytteeseen verrattuna? Entä tarttuvuus?
Henna jämähti minun päähän paljon paremmin kuin tavalliset hiusvärit, mutta indigon kanssa on vielä ongelmia. Olen kokeillu vasta yhtä indigo merkkiä, joten en osaa sanoa onko vika laadussa vai vedessä.

Aiempi viesti lisätty. -M

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Helmi 2006, 08:11
Kirjoittaja Illusia
Nyt on kolme kertaa laitettu hennaa.2 ekaa kertaa laitoin kehityskaupan tansanialaista hennaa ja viimesellä kerralla satva hennaa.Väri on sellanen kastanjanruskea/kuparinen,ihan jees mutta punaisemman tahdon.
Mites teillä muilla,kuinka pitkään toi hennan haju tuntuu hiuksissa? Mulla tuntuu vielä viikonkin jälkeen aina välillä nenään se haju.Satva henna haisee vahvemmalle kuin se kehityskaupan henna,jotenkin pippurisemmalle/mausteiselle.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Helmi 2006, 10:28
Kirjoittaja Mustikka
Mulla hiukset haisee aina noin viikon lehmän lannalle. :P Haju ei onneksi leijannu ympäri huoneita, vaan tuntui vain silloin kun nenän työnsi hiuksiin. Haju onneksi peittyy melko hyvin tigin small talkilla..

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 20:48
Kirjoittaja marenki
Mulla jäi viime hennauksesta jonkun verran puuroa yli ja laitoin sen pakkaseen. Voinko mie sotkea sen valmiin puuron tavalliseen hoitoaineeseen ja lätkästä päähän?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 21:57
Kirjoittaja Mustikka
Kyllä sen pitäisi onnistua samalla lailla. :)

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 19 Huhti 2012, 13:12
Kirjoittaja Mala Belen
Hennasta aiemmin tietämättömänä (kokemattomana) utelen vielä pari asiaa:  O:)

-Mistä ja mitä hennaa kannattaa ostaa/tilata jos halajaa ruskean värin tukkaansa?
-Mitä on indigo, ja mitä värejä sillä on mahdollista saada?
-Miten tuo tyvikasvun värjäys hennalla, eli onko kohtuuttoman vaikea saada tarttumaan?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 19 Huhti 2012, 13:24
Kirjoittaja kleio
^ Tuolta löytyy hyvä perustietopaketti -> http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... ic.php?t=8 Myös tämän ketjun alkupäässä on aika hyviä perusjuttuja.

Indigo on kasviväri jolla saa hennan taitettua ruskeampaan suuntaan. Saa sillä myös hiukset aivan mustaksikin.

IHerbistä tilaan itse hennani ja indigoni. Siellä on kaksi hyvää sarjaa, joista molemmista minulla on hyviä kokemuksia. Toimii niin punaiset, ruskeat kuin mustatkin: kaikista on joko omaa tai ystävän kokemusta (niin että olen itse paikalla värjäyshommissa) ja aina on tullut just sellainen väri kuin purkissa luvattiin. Käyttöohjeita pitää vähän säätää, mutta muuten ovat kelpo tavaraa.

http://www.iherb.com/Light-Mountain
http://www.iherb.com/Rainbow-Research

Halpaa on ja ihan laadukasta. Light Mountain on ehkä pikkuisen laadukkaampaa, mutta molemmissa lopputulos on hyvä.

Omaan tukkaani henna tarttuu samalla tavalla sekä tyveen että latvaan. Kaikilla ei tartu. Testaamalla vain saa tietää.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 19 Huhti 2012, 13:41
Kirjoittaja Kunis
Nyt pitää senverran ristimainostaa, vaikka tuosta henna FAQista löytyisikin ihan hyvin tietoa: Kotimaisen Pienen tuoksukaupan Muut raaka-aineet > kasvit yrtit -osiosta löytyvää Karishma-henna on tosi edullista ja hyvää.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 31 Tammi 2013, 20:32
Kirjoittaja naanna
Olisko mitään vinkkiä, millän hennan tuoksua sais taitettua hieman raikkaampaan suuntaan, ilman että väritulos kärsii?
Huomasin tuossa uutta hennaseosta pakastaessani, että raskauden myötä on hennankin tuoksu alkanut ällöttää.  :P En kovin mielelläni haistelis sitä montaa päivää.

Sitten kysymys nro 2. Mulla on jemmassa Pienen Tuoksukaupan karishmaa ja MacUrthin mahonkia. Voiko näitä (ns. puhdasta ja ei-puhdasta hennaa) sekottaa keskenään? Lähinnä olisin hakemassa tuolle karishmalle hieman tummempaa/ruskeampaa sävyä, mutta en nyt jaksais alkaa tilailemaan indigoa mistään.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 01 Helmi 2013, 14:25
Kirjoittaja miolla
^ Mä sekoitin hennan viimeksi Liptonin sitruuna-teehen. En usko, että tee kovinkaan paljon vaikuttaa värjäystulokseen, joten sekoita johonkin Nordqvistin vahvan tuoksuiseen teehen?

Sitä aiemmin taisin laittaa hennaseokseen kardemummaa ja kanelia :D en tykkää kummankaan tuoksusta oikeastaan, mutta peittivät hiukan niitäkin kamalampaa hennan hajua.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 02 Helmi 2013, 03:14
Kirjoittaja Kunis
poppy kirjoitti: Sitten kysymys nro 2. Mulla on jemmassa Pienen Tuoksukaupan karishmaa ja MacUrthin mahonkia.
Toki voi sekoittaa. Saattaa olla, että väritulos muuttuu hieman enemmän (tummenee, haalistuu, emt) ensipäivien aikana, mutta mitään sen radikaalimpaa ristivaikutusta noille ei pitäisi tulla.

Tuoksuongelmaan olen itse aina käyttänyt eteerisiä öljyjä. Niitä riittää pari tippaa ja valittavana on mandariinin tuoksusta pipariin, vaniljaan, kukkasiin tai vaikka männynpihkaan. Yksi pullo ei tietty mikään ihan muutaman euron ostos ole, mutta se kestää kauan. Nekin vaan peittää sitä ruohonhajua, sitä ei kai oikeen vähennettyä saa :(

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 02 Helmi 2013, 12:52
Kirjoittaja annetta
Olen aikalailla hukassa  :o ... sain reaktion kampaamoväreistä. Otin sunnan kohti tuntematonta  ??? kasvisvärjäys. Ekokampaamon kautta otin vauhtia ja sain ohjeitakin, mutta nyt on paljon kysymyksiä.

Hiukseni ovat harmaat, joista sain kampaamoväreillä kauniin oranssin pehkon. Samaa sävyä tavoittelen hennalla.

Santen Flame red ei peitä eikä pysy. Väri kuitenkin heti hennauksen jälkeen kaunis oranssi. MacUrthin voimakkaanpunainen (lisäsin sitruunan mehua puoli desiä ja kurkumaa 2 rkl/100g hennaa) syveni parissa päivässä tummaksi ja sävy oli jo lähellä kylmää.
Pienen tuoksukaupan Jamila (sitruunat & kurkumat mukana) muutti värin entistä kylmempään suuntaan  0_0.

Olen lueskellut netistä hennaus vinkkejä, niin keskustelupalstoilta, kuin kymmeniltä muilta sivustoilta kuitenkin vastauksia vaille jääneenä.

Olen ymmärtänyt, hennaväri kirkastuu sekä saa intensiivisemmän sävyn/hennaus kerta, kun käyttää jotain hapanta-ainetta. Minulla siis sitruuna.
Onko hennavärin värjäävyyteen mitään vaikutusta tuolla happamalla-aineella, vaiko vain em. vaikutuksiin?

Jos jätän sitruunan pois ja käytän esim. Jamilaa, johon lisään kurkumaa, niin saankohan sävystä lämpimämmän ja oranssimman vai kokeilenko sekoittamalla Jamilaa tai Karishmaa ja cassiaa.
Onko kokemuksia ja mikähän olisi sekoitussuhde?

Nyt odotuksessa on, http://www.hennahut.com/sunset_orange_hair_dye

Haen lämmintä oranssia sävyä pysyvämmäksi lopputulokseksi, mutta miten se on yhä hakusessa.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 02 Helmi 2013, 18:53
Kirjoittaja naanna
Kiitos kaikille hennan tuoksutusvinkeistä.  :)

Kaikki teet ja mausteet tuntuu tällä hetkellä myös aika ällöttäviltä, eli ehkä tuo eteerinen öljy vois olla paras vaihtoehto. Mutta mitenkäs tukka ja pääahka reagoi tollaseen? Tietääkseni näitä öljyjä ei kuitenkaan ole tarkoitettu iholle ja niitä varoitellaan jopa ärsyttäviksi.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 02 Helmi 2013, 23:20
Kirjoittaja Kunis
^ Ah, ei tosiaan tullut mainittua, kun itselleni ei ole koskaan mitään tullut. Muutama öljytippa koko hennaseoksessa on varmaan joillekin kuitenkin aiheuttanut jotain. Pienessä tuoksukaupassa on noita gracefruitin EU:n kriteereillä allergeenittomiakin tuoksuja joitain, josko niitä uskaltaisi testata. Ja voihan niitä aina hieman testata vaikka kyynärtaipeeseen ennenkun päänahkansa altistaa. Toivottavasti ei tarvitse raskauden vuoksi lopettaa hennailua :)

annetta:
Nämä hennan tarttumiset ovat usein omasta hiuslaadusta riippuvaisia asioita, eikä suoraan voida neuvoa mitään. Saat/joudut itse kokeilla parhaiten toimivan menetelmän. Muutama ensimmäinen hennauskerta kannattaa suorittaa muutaman päivän välein niin, että henna tarrttu aluksi hyvin.
Mausteet eivät auta tarttuvuuteen, ja ne peseytyvät monilla nopeasti pois. Sensijaan sitruunamehu, punaviini, tee jne. saattavat vaikuttaa värin tarttuvuuteen ja siihen, tuleeko väristä kirkas vai tummempi, mutta kaikilla ne ei vaikuta samoin. Kaikilla ei auta lainkaan, joidenkin mukaan ne huonontaa tarttumista.

Hennan kerrostuessa punaisuus paranee, mutta tukka siis myös tummenee hieman, ja sävy kylmenee entisestään. Suosittelen siis hankkimaan syväputsaavan shampoon, jota voi käytellä kerran-kaksi kuukaudessa. Herbinan karviainen-lehmus on esimerkiksi edullinen ja hyvä. Se kuitenkin pesee hiukset karhean puhtaaksi, joten laitathan kunnon hoitoainetta aina sen käytön jälkeen!
Voisit kokeilla cassiaa (esim. puolet ja puolet tai 1/3 cassiaa ja loput hennaa) tai henna-glossausta. Glossaus on vähän edullisempaa kuin cassian ostaminen. Olethan myös huomioinut miltä tukkasi näyttää lämpimässä valossa? Kevään koittaessa ulkona oranssisuus hehkuu enemmän. Onnea ja uskallusta kokeilemiseen.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 03 Helmi 2013, 12:13
Kirjoittaja annetta
Kiitos  :). Sain hyviä vinkkejä, kuten tuo syväpuhdistus ja henna-glossaus, joita kokeilen heti ensiviikolla. Cassiaa myös tilasin, aikomukseni on tehdä puolet ja puolet seos. Olen hennannut jo useampaan kertaan juuri kerrostumien ja värin intensiivisyyden aikaansaamiseksi. Kerta kerralta lämmin oranssi sävy kuitenkin muuttui kylmemmäksi, joka ei ole mieleen. Hennaus on siitä jännää, että lopputulolosta et voi varmaksi tietää. Lisäksi harmaahius asettaa omat haasteensa eteenkin tyvikasvun suhteen.

Opiskelen ja kokeilen rohkeasti. Nyt kuitenkin mietityttää tuo Harvest Moonista tilaamani henna ja sen myrkyttömyys. Tuo tunti tunnin vaikutusaika tuo ?-merkin. Tunteeko joku tuota "merkkiä" entäpä kokemukset?

Olen huomioinut valon ja auringon tuoman vaikutuksen hennaväriin. Pehkoni oli kampaamoväreillä värjätty lämpimän oranssiin sävyyn (yhden värin tilasin ulkomailta, koska puhdasta oranssia ei kampaajani suomesta saanut ja jonka sitten vein kampaajalleni väricoctailia varten), jota siis nyt tavoittelen.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 03 Helmi 2013, 12:40
Kirjoittaja naanna
Kaarne kirjoitti: ^ Ah, ei tosiaan tullut mainittua, kun itselleni ei ole koskaan mitään tullut. Muutama öljytippa koko hennaseoksessa on varmaan joillekin kuitenkin aiheuttanut jotain. Pienessä tuoksukaupassa on noita gracefruitin EU:n kriteereillä allergeenittomiakin tuoksuja joitain, josko niitä uskaltaisi testata. Ja voihan niitä aina hieman testata vaikka kyynärtaipeeseen ennenkun päänahkansa altistaa. Toivottavasti ei tarvitse raskauden vuoksi lopettaa hennailua :)
Jos muutama tippa tosiaankin riittää peittämään hennan hajua, niin ehkäpä päänahka sen kestää. Pitää tosiaan tehdä tuo allergiatesti ennenkuin levitän mömmön päähän. Sitten kun vielä löytyis se sopiva tuoksuöljy, jota jaksais haistella useita päiviä ilman ällötystä.  :P
Olen just raskauden takia siirtymässä kokonaan hennailuun, koska en halua altistaa masun asukkia kestovärien myrkyille. Sopivan sävyn löytyminen voi viedä aikaa, mutta on varmasti kuitenkin sen arvoista.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 03 Helmi 2013, 17:06
Kirjoittaja maatis
Annetta, kuten tuossa jo aiemmin sanottiin, niin henna tummenee värikerrosten myötä. Sinulla se tummenee kylmään suuntaan ja tätä ei voi muuttaa laittamalla yhä uusia hennakerroksia - ei, vaikka lisäisit hennaan jotain muuta. Kun laitat lisää hennaa, se kerrostuu ja väri tummenee. Eli et saa oranssia enää takaisin muuten kuin tekemällä vaalennuskäsittelyn. Marketin vaalennusaineella saa sitten sen oranssin ja sitä voi halutessaan varovasti hennaglossailla, jos haalistui liikaa.

Tyypillisesti ensimmäisellä hennauskerralla tulee oranssi, koska saadaan hiukseen jäämään vasta vähän hennaa. Vähän hennaa -> oranssi. Paljon hennaa -> jotain punaisen ja punaruskean sävyä. Mitä enemmän hennaa, sitä tummempaa.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 03 Helmi 2013, 19:32
Kirjoittaja annetta
Kiitos maatis  :). Glossaus lie ainoa vaihtoehto, jota voin/uskallan kokeilla. Vaalennusaineita en rohkene kokeilla kokemani herkistymäreaktion jälkeen. Olen pirullisessa tilanteessa, harmaa tyvikasvu oli reipas ennen ensimmäistä kasvisvärjäystä kampaamossa eikä tyveen edes henna tarttunut tasaisesti ensimmäisessä värjäyksessä. Laikkuja siellä täällä, jotka näkyi jopa läpi. Ja minä hennasin yökaudet  ;). Huomaan tehneeni virheen siinä, kun laitoin hennan koko pituuteen. Halusin kuitenkin kerrostumia enkä ymmärtänyt useiden hennakäsittelyjen tuovan kylmää sävyä ja vievän oranssisuutta pois.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 08 Helmi 2013, 09:04
Kirjoittaja Redsea
Henriikka kirjoitti: Voiko tuon hennaseoksen väriä oikeasti muuttaa lisäämällä seokseen jotain? Luin vaan tuolta hennaforhair-sivuilta, että paprikajauheen lisääminen toisi punaisuutta ja neilikan lisääminen ruskeuttaisi.
Itse lisäsin hennaani eilen mustaa teetä ja kahvia (taisi punaisen hennan seassa olla myös vähän ruskeaa hennaa...) Väristä tuli tosi kuparisen ruskea, erittäin luonnolinen nätti väri... Ehkä turhan punainen makuuni, mutta se kuuluu hennaan &nbsp;<3

Edit. Korjasin quoten. -M

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 11 Helmi 2013, 14:59
Kirjoittaja Mariatar
Huom! Ennen kuin laitatte kysymyksenne tähän ketjuun, tarkistakaa, ettei kysymyksellenne ole jo omaa/paremmin sopivaa ketjua! Ei ole tarkoituksenmukaista, että tämä ketju täyttyy viesteistä, joissa kysytään kaikki mieltä askarruttavat kysymykset kerralla. Hennausalueen ideana on toimia muun foorumin tapaan informaatiokanavana ja se onnistuu parhaiten, kun viestit kustakin aiheesta ovat erikseen omissa ketjuissaan. Kiitos!

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 10 Kesä 2013, 18:57
Kirjoittaja Shirley
Mulla jäi jonkin verran henna-indigo-seosta käyttämättä, enkä raaskisi heittää menemäänkään. Voiko jämät pakastaa? Hennaseos on jo kertaalleen pakastettua ja sen tiedänkin, että indigon tehot katoaa pakastettaessa, mutta voisko tuota edelleen käyttää esim. hennaglossaukseen? Vai onko siitä haittaa, että joukossa on myös hieman indigoa?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 11 Kesä 2013, 16:32
Kirjoittaja Kunis
Kuolettunut indigo ei haittaa glossausta, ja myös tuoreella henna-indigo-seoksella voi glossata hieman tummemmalla tuloksella. Hennan moninkertaisesta pakastuksesta en sitten tiedäkään enkä hetiseltään löytänyt tietoa.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 11 Kesä 2013, 21:00
Kirjoittaja Shirley
^ Kiitos tästä tiedosta.&nbsp; :) Mäkin nyt googlettelin tuosta uudelleenpakastamisesta. Sen verran löysin kokemuksia englanninkielisiltä sivuilta, että ilmeisesti siitä ei ole haittaa. Riippuu kai hennalaadusta, miten vaikuttaa, mutta korkeintaan ei vaan enää toimi uudelleenpakastuksen ja -sulatuksen jälkeen.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 29 Tammi 2014, 11:12
Kirjoittaja Puf
Ostin poikaystävälle iHerbistä Light Mountain Natural -hennaa mustana. Paketin ohjeissa kuitenkin sanotaan

"Note: To color light hair with the dark shades, a two step process is required. Please use the formulations in our Color The Gray! series which will work very well on blonde hair. It is essential to do a strand test before applying any hair color to your skin to see exact results."

Ostanko nyt siis vain suosiolla vielä erikseen tuon Gray-paketin vai onnistuukohan värjäys suoraan jos tarkoituksena on peittää vaaleahko tyvikasvu? Onko teillä ollut ongelmia Light Mountain värien pysyvyydessä? Poikaystävän hiusten luonnollinen väri on varmaan jotain 8-9 tasoa, mutta tyveä lukuunottamatta hiukset ovat kestovärillä värjätty mustaksi.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 17 Helmi 2014, 23:09
Kirjoittaja pöllö
Oon ny ihan pihal. Miul on tarkotuksen siirtyy hennaamiseen kun alko tulee allergia oireit kestoväreistä (viimeks turpos silmäluomi) Mut nyt oon lueskellu näit juttuja tääl ja en tiiä et mistä sitä sit hommaisin. Onk ihan tyhmää jos ostan ihan vaa mistä kaupast satun löytämää vai onko paras tilata netistä jotain tiettyy merkkii ? Ja lisäks kattelin noit santen jotain henna värejä ni onk ne sit turvallisii et onk niissä kuitenki jotain myrkkyi sen hennan lisäks vai mitä ? Äää en ymmärrä, liikaa kysyttävää :D

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 17 Helmi 2014, 23:27
Kirjoittaja kaarina
^ Tämä on tietysti sellainen jokaisen henkilökohtaisesti päätettävä asia, ja mitattavissa mm. mielenkiinnon määrällä, mutta mielestäni voit aivan hyvin aloittaa ostamalla hennaa kaupasta, jos et ehdi, tai muuten halua perehtyä ensin syvällisemmin maailmanlaajuiseen nettitarjontaan ja kokemuksiin aiheesta. Perinteistä Satva-hennaa saa esim. Prismasta, ja mm. Ruohonjuuresta saa Mac Urthin sekoituksia, joissa ei käsittääkseni ole muuta kuin erilaisia kasvijauheita, kuten vaikkapa cassiaa, kamomillaa, indigoa, siis hennan lisäksi?
Kannattaa kuitenkin olla varma siitä, että hennaukseen haluaa ryhtyä. Millainen on oma värisi?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 17 Helmi 2014, 23:46
Kirjoittaja pöllö
Oon ihan varma, nyt on punaseks värjätty tukka ja en taho alkaa omaa väriä kasvattaa.. Oma väri on semmonen perus harmahtava, joskus aikaa ennenku aloin värjäämää se oli vaalee kyl mut nykyään juurikasvu tollanen. Toivon vaan kovast et noi suoravärit sitte tarttuu siihen päälle kun en tahtois sitä oranssii. Eli lähen metsästää :) En oikein uskalla ulkomailta tilata mitää..

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 17 Helmi 2014, 23:58
Kirjoittaja kaarina
Itselläni on tosi vaaleat hiukset, ja koin hennailun siksi liian vaivalloiseksi (ja olenkin jo luopunut siitä kokonaan). Olen ehkä turhantarkka sävyjen kanssa jonkun mielestä, mutta itseäni siis häiritsi se, että koska henna tummuu kerrostuessaan, latvustoni olisi ollut lopulta tumma, viileä punainen ja tuore juurikasvu sitten kirkas, lämmin oranssi, ja pituudet siltä väliltä. Jos omaväri on tummempi, tätä ongelmaa ei tietystikään tule niin vahvasti. Yritin kyllä opetella pelkän juurikasvun hennauksen, mutta se oli aivan liian hankalaa yksin toteutettavaksi, varsinkin kun mahdolliset värjäytymättömät läntit eivät olisi olleet pelkästään "vähemmän punaisia", vaan myös monta astetta vaaleampia ja siten hyvin näkyviä.
Muuten hennailu oli mukavaa puuhaa, hoitotehojen / rakenteen vuoksi siihen kyllä alunperin lähdinkin.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 18 Helmi 2014, 00:11
Kirjoittaja pöllö
Ainii tietyst..&nbsp; :-\ En tiiä onk noi sit niin vaaleet kuiteskaa.. Sit oon miettiny sitä et tuleekohan siit helposti semmonen rusehtava kun sitä en tahtois ollenkaa? Ääh on niin hankalaa.&nbsp; En sit taas tiiä mitä teen jos en rupeekkaa tähän.&nbsp; Olis vaan niin hyvä just sen hoitavuuden ja hinnankii takia. Enkä tiiä uskallanko mitää noit kaupan myrkkyvärejä enää laittaa eikä suoravärit tartu miul juurikasvuu..

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 23 Helmi 2014, 20:40
Kirjoittaja MarjoM
Kumpi parempi, herbatintin valmis väri, vai puhdas henna, sitä hennan punaista tavoittelen&nbsp; ???

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 23 Helmi 2014, 23:47
Kirjoittaja kaarina
^ Herbatint on normaali kestoväri ja henna on luonnontuote, joten niiden vertailu tavallaan melko helppoa; kyseessä on aivan erilaiset tuotteet. Kannattaa lähteä tutkimaan asiaa siltä pohjalta, mitkä ovat omat muut tavoitteet hiustenhoidossa sen värisävyn lisäksi.

Suosittelen lukemaan esim. Kemikaalikimarasta jutun Herbatintin harhaanjohtavasta mainonnasta (viherpesty tuote), mikäli aihe ei ole jo tuttu: http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2012 ... varia.html

Sen lisäksi täällä Juurikasvussa on ketju, jossa pohditaan hennaansiirtymisen eri puolia: http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... ic.php?t=5

Minä ainakin ehdottomasti valitsisin hennan, mikäli sen antama sävy on tavoitteena ja olet "sitoutunut" punapääksi. :)

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 07 Maalis 2014, 21:20
Kirjoittaja MarjoM
Kiitos vastauksestasi, päädyin punapääksi sitten ihan normi väreillä&nbsp; ;D

Mulla olisikin Logonan Henna red väri myytävänä jos joku haluaa, 5e+pk

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 07 Kesä 2014, 18:16
Kirjoittaja Nan
Huoh näitä mun hiuksia. Mulla on nyt pituudet värjätty mac urthin mahongin punaisella, joka siis sisältää indigoa, ja siihen sitten olen hennaillut päälle. No, sen jälkeen olen laittanut pelkkää hennaa juurikasvuun, joka on n. 7 tasoista maantieblondia. Eli pituudet on ruskeanpunaiset ja juuri loistaa kirkkaan punaoranssina. Haluan edelleen pitää hiuksissani punertavan sävyn, ja ajattelinkin värjätä seuraavan kerran juurikasvun jonkinlaisella henna/cassiaseoksella. Kysymys kuuluu, missähän suhteessa ja minkälaisella vaikutusajalla tuota henna/cassiaa kannattaisi laittaa, ettei väri tummenisi heti 6 -tasoiseksi, kuten minulla yleensä pelkällä hennalla käy?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 20 Heinä 2014, 17:26
Kirjoittaja funkylala
Pidin päässä Mac urthin kastanjanpunaista ja vaikka latvat saivat ihan kivan pikku sävyn (aika pienen siihen verrattuna, että aine oli päässä 6 h...) niin juurista tuli hailakan oranssit. Ihan kauhea väri minulle, saa naaman näyttämään vaaleanpunaiselta ja kaikki muutkin värit ihan vääriltä... voiko olla niin, että jauheessa ollut indigo ei ottanut juuriin? Pitäisikö laittaa parin päivän päästä samaa väriä? Luin siis että Indigo tarttuu paremmin jo hennatun hiuksen päälle.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Heinä 2014, 13:50
Kirjoittaja sentent1a
^Kannattaa joo kokeilla laittaa uudelleen, monilla ei indigo tartu ollenkaan ennen hennausta. Ja tietysti jos sulla oli juurikasvua edellisestä väristä, niin värjäystulos on juurissa ja latvoissa eri. :)

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 01 Loka 2014, 14:31
Kirjoittaja Roksane
Satva-hennan ohjeissa sanotaan, että henna säilyy aktiivisena kolme tuntia. Kuitenkin täällä ja myös muualla netissä kehotetaan antaa hennan tekeytyä jopa useita tunteja (ja pakastaa). Kuulostaa jotenkin ristiriitaiselta, mikä tässä olisi ideaali tapa toimia?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 01 Loka 2014, 15:27
Kirjoittaja almiros
^ Mä olen normaalisti aina pakastanut hennan ja sitten sulattanut ja iskenyt päähän. Viime kerralla olin laiska, enkä jaksanut pakastaa. Tein seoksen, ja annoin seistä reilun tunnin. Mössö ehti siinä ajassa muuttua vihreästä ruskeaksi, joka on siis hyvä juttu. Laitoin hennan päähän ja annoin olla melkein kolme tuntia. Hyvä tuli! Käytössä oli nimenomaan Satva. Tuloksesta tuli huomattavasti oranssisempi tällä tavalla, kun taas pakastus antaa selkeästi kylmemmän punaisen värin.

(Itse olenkin kyllästynyt tähän punaiseen, ja yritän saada tästä nyt oranssimpaa. Eli taidanpa jatkossa jättää pakastukset väliin.)

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 01 Loka 2014, 21:21
Kirjoittaja satuprinsessa
Miten muuten saa oranssisemman hennatuloksen? Cassiaa ja hennaa sekoittamalla? Mikä pitäisi olla sitten niiden suhde ???

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 05 Loka 2014, 19:31
Kirjoittaja sentent1a
^Mä jo tuosta kerroinkin tuolla http://www.juurikasvu.org/smf/http://localhost/\/viewtopic.php?p=959950#p959950, mutta siis pähkinänkuoressa:

-jätä hapot (sitruuna, etikka) pois seoksesta.
-älä muhita hennaseosta liian pitkään, vain siihen asti, kunnes alkaa vapauttaa väriä
-anna värin vaikuttaa päässä lyhyemmän aikaa, mulla meni 5h ja värjäystulos oli ihana kuparinen oranssi
-lisää seokseen cassiaa, mulla oli 1:2 eli yksi osa cassiaa (40g) ja kaksi osaa hennaa (90g, okei vähän enemmän kuin kaksi mutta silti)

Jos pelottaa, niin tee testitupsu :)

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 06 Loka 2014, 13:17
Kirjoittaja satuprinsessa
^Tyhmä minä,olisinhan voinut tutkia ton topicin ekana :-[ ja kiitos vinkeistä! Luin jostain että sitruunamehu nimenomaan tekisi oranssisemmat hiukset, mutta onneksi ei ole niin, hiukset ei varmaan tykkäisi kovinkaan hyvää :D

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 06 Loka 2014, 22:38
Kirjoittaja sentent1a
^ Tuo uskomus varmaan juontaa juurensa siitä, että sitruunamehu vaalentaa ainakin joillain luonnollista väriä, esim. blondia tms. :) Hennassa se kuitenkin auttaa väriä vapautumaan, jolloin väristä tulee tummempi punainen/rusehtava.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 07 Loka 2014, 17:31
Kirjoittaja nukka
Kiinnostaisi hirveästi kokeilla jonkinlaista kasvivärjäystä, mutta en oikein tiedä että mitä. Olen kasvattanut oman värin hiuksiin ja tällä hetkellä ovat varmaan jotkut keskiruskeat. Haluaisin ehkä aavistuksen tummempaa näihin tai sitten vain ihan värittömän värjäyksen.

Selailin iherbin valikoimaa ja onko tämä nyt sitä väritöntä eli cassiaa(?)ko? Ja onko tuossa purkissa siis jauhetta ja siitä sekoitetaan itse väri? http://eu.iherb.com/Rainbow-Research-Pe ... null&ic=27

Jos on suositella jotain hyvää kasviväriä tähän mun tarkoitukseen niin linkkejä otetaan mielellään vastaan!

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 09 Loka 2014, 09:59
Kirjoittaja sentent1a
^Tuo kyllä vaikuttaa ihan valmismössöltä, eikä luottamusta herätä sekään, että mainostetaan hennana ja värittömänä samassa lauseessa. Cassia ei ole hennaa, eikä henna ole väritöntä paitsi todella pienissä määrissä.

Kasviväreistä suosittelen sulle cassiaa, koska jos haluat vain vähän tummempaa, on seosta vaikea saada oikeanlaiseksi. Siihen tarvitset hennaa ja indigoa ja tuloksesta tulee yleensä tummempi ruskea ja punertava. Vassia ei välttämättä vaikuta väriin mitenkään, mutta saattaa lämmittää väriä hieman. Cassiaa tilaisin mielummin Pienestä Tuoksukaupasta kuin ulkomailta, ellen tietäisi tarkkaan mitä ja mistä etsiä :)

Yksi vaihtoehto on myös amla, sillä jotkut saa hieman tummennusta hiuksiin :)

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 11 Loka 2014, 17:04
Kirjoittaja funkylala
^Tuo kyllä vaikuttaa ihan valmismössöltä, eikä luottamusta herätä sekään, että mainostetaan hennana ja värittömänä samassa lauseessa. Cassia ei ole hennaa, eikä henna ole väritöntä paitsi todella pienissä määrissä.
Ihan cassiaa se on. Mulla on juuri tuo purkki kylppärissä. Toi RR:hän on ihan ikivanha brändi jostain 70-luvulta muistaakseni.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 16 Loka 2014, 23:29
Kirjoittaja miolla
RR Persian Rediä, eli punaista kokeilin kaverin värjäämättömään hiukseen. Punaisista punaisin ei tarttunut juuri ollenkaan kaverin lasimaiseen hiukseen ja niihin kohtiin johon sitten tarttui, oli kirkuvan oranssi. Ei ollut rahan väärti tuote ja koin, että vähintään samantasoisen värin saisi millä tahansa muulla Suomesta saatavalla tuotteella.

Värjäsin itse toissapäivänä Ranskasta tavaratalosta bongaamallani 3€ hennalla (ei ollut Satva) juurikasvun ja glossasin pituudet. Olen tosi tyytyväinen tulokseen. Eihän se sävy mikään mahonki ole, kuten paketti lupaa, mutta tarttui hyvin (tunnin-pari vaikutusaika) nimenomaan juureen joka viime kerralla jäi vähän valjuksi. Olen hennannut nyt kolmisen kertaa koko pään, sen jälkeen hakenut punaisuutta kerran suoravärillä ja pari kertaa hapatteellisella kevytvärillä ja nyt sitten hennasin taas.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 24 Loka 2014, 22:13
Kirjoittaja mois
Apua!! Olin vähän kiireinen tän väriasian suhteen ja menin nyt ostamaan Santen Terra ja Srawberry Blonde sävyt, tarkoituksena sekoittaa niitä, n. 30% SB ja n. 70% Terraa. Oma väri on siis sellanen perus maantie 7 tasosena ja sitä löytyy nyt juurikasvuna semmoset 5cm. Muu hius sellasta vaaleankellertävänoranssihtavaa (ehkä ihan vähän myös rusehtavaa), suunnilleen 8-tasosena. Vaalennuksia löytyy ja jotain sävyjä laitettu myös päälle, mutta sävyttämisestä jo yli 3kk ja vaalennuksestakin puolisen vuotta. Hius on ok- kuntoinen, voisin toki olla paremmassakin kunnossa. Tahtoisin nimenomaan nyt tästä kellertävyydestä eroon ja sävyksi mahd. paljon oman luonnollisen värin kaltaisen, tosin ei pakko olla niin tuhkainen, mutta semmonen neutraali vaal.ruskea. Olisin muuten tyytynyt ihan vaan tohon terraan, mutta tuli pelko että jos se tummentaakin, niin ajattelin sekottaa siihen vähän tota SB:ea. En meinaan yhtään tummemmaksi tätä tahtoisi.. Harmittaa toki että tossa SB:ssä on vähän punertavuuttakin, mutta tuleekohan se kovin läpi jos laitan vain vähän? Vai suosiolla pelkkää terraa/tummentaako se??

Eli mitäs luulette; onko mahdollista että saan haluamani sävyn (tai ainakin mahd lähelle) näillä aikaiseksi? Ja jotain neuvoja Santen käyttöön? Tarviiko sen antaa seistä huoneenlämmössä yhtä kauan kun tavallisen hennan vai riittääkö puolisen tuntia? Ja kannattaako sekoittaa muutakin kun vettä+tätä, esim jotain öljyä?

Kiitos ihan hirveesti jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan :)!

Edit. Sitä piti vielä kysyä, kun lueskelin että hennaa kannattaa pakastaa ennen värjäystä, onko sama homma näitten santen hennasekotusten kanssa?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 24 Loka 2014, 22:50
Kirjoittaja kaarina
^ Muuten en osaa valitettavasti ottaa kantaa väriprojektiisi, mutta hennan pakastamisesta yleisesti mainitsisin, että pakastaminen tehostaa hennan punaisuutta, joten jos et siis halua lisätä punaisuutta, älä pakasta.


Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 24 Loka 2014, 23:57
Kirjoittaja Kunis
mois kirjoitti: Eli mitäs luulette; onko mahdollista että saan haluamani sävyn (tai ainakin mahd lähelle) näillä aikaiseksi?
Kovin kattavaa lupausta on aina vaikea antaa kasvivärien ollessa kyseessä. Terra saattaa tummentaa, ja jo siitä saattaa tulla punertavuutta vähän. SB varmaan antaa vähän lämpöä, muttei siitä pitäisi tulla merkittävästi lisää. Itse sekoittaisin kumpaakin, koska SB:ssä on kuitenkin väriä antamattomia kasveja, jolloin lopputulos ei vedä niin tummaksi. Itse laittaisin myös hennamössön sekaan ison läjän (silaritonta) hoitoainetta, jotta se leviäisi mahdollisimman tasaisesti. Sitruunaa, punaviiniä tai mausteita ei mielestäni kannata sekoittaa.
Kovin kauaa yli puolta tuntia/tuntia ei kannata kuhossa seosta lämmitellä. Päässä muhittaisesta taasen pitää muistaa, että kuumassa punertavuutta tulee helposti lisää. Ihan vartissa väri ei tartu, n tunti-puoltoista riippuen seoksen öljyn tai hoitsikan määrästä voisi olla hyvä. Testiraidan voi tietty aina ennakkoon tehdä.

Lopullisen punertavuuden näkee sitten muutamien päivien kuluttua vasta, mutta siihenkin voi vaikuttaa pesemällä seuraavina päivinä paljon (saattaa häivyttää) tai hennaamala pian uudelleen (vahvistaa).
Hirveetä arpomista! Operaatioon kannattaa varata aikaa ja kärsivälisyyttä. Onnea.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 11 Marras 2014, 22:54
Kirjoittaja mois
Hei myöhäinen kiitos kovasti vastauksista!! Laitoin molempia sävyjä ja värjäyksessä kävi lopulta niin että alkup. väri ei muuttunut juuri miksikään.&nbsp; ::) Tässä välissä oon ehtinyt jo värjätä elumenillakin sen jälkeen (eikä siitäkään tullut sellasta kun toivoin, siitä sitten jossain vaiheessa enemmän elumen-palstalla :D).&nbsp; :P

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 12 Marras 2014, 08:48
Kirjoittaja Belle
^ Minä olen kokeillut useampia Santen seoksia vuosia sitten (silloin en vielä uskaltanut sörssäillä puhtaan hennan ja indigon kanssa) ja väri ei koskaan tarttunut. Hailakka aavistus punertavaa saattoi tulla ja lähti muutamassa pesussa. Kokeilin juuri tuota terraakin. Mulla on aika liukas hius, joten ajattelin että kasvivärit ei vaan siksi tartu, mutta myöhemmin kun siirryin tekemään henna-indigo-cassiaseokset itse, niin tarttuvuus on ollut aivan toinen. Näköjään muillakin on sitten käynyt Santen kanssa noin, ettei värjäänny.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 17 Joulu 2014, 21:50
Kirjoittaja Vieras
Voi ** ! Hetken mielijohteesta laitoin sitten punaisen hennan koko päähän ja annoin olla kuutisen tuntia. Lopputulos on orannsi epätasainen väri. Ei jumankauta... Koskahan uskallan alkaa kerrostaan tätä väriä? Tarkoitus olisi saada punainen, ei oranssi, vaikka tällä hetkellä ottaisin oman värin takaisin avosylin! ;D Ei hitto, mitenkä mä nyt voin liikkua missään, tää on ihan kamala. :-X

Edit. Luinpa noita kysymyksiä ja sanottiin että sitten uudestaan kerrostamaan kun väri on tasoittunut eli 3-4 päivää. D:

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 09 Tammi 2015, 10:20
Kirjoittaja kristiinan
Onko olemassa mitään kasviväriä jolla sais kauniin ruskeat hiukset? HUOM. joka ei haise?
Lushin hennavärillä oon saanut kauniin värin mutta se haju on vaan yksinkertaisesti niin kamala, että en pysty sitä käyttämään.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 09 Tammi 2015, 11:06
Kirjoittaja Aivina
Pahoin pelkään, että kaikissa kasviväreissä on vähän omituinen ominaistuoksunsa. Jos tekee sekoituksen itse, niin sekaan voi toki laittaa jotain eteerisiä öljyjä peittämään hajua.

Hennasin itse tukkaani muutaman vuoden. Välillä pelkällä hennalla ja välillä sekoittelin indigon kanssa, että tulisi ruskeampi lopputulos. Kyllähän ne kaikki seokset vähän haisi. Henna varsinkin, jos sitä on seoksessa mukana.
Itse tykkään rosmariinin tuoksusta, joten hajustin hennamömmöni rosmariinin eteerisellä öljyllä. Mutta ei sekään kaikkea hajua peitä.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 09 Tammi 2015, 16:17
Kirjoittaja Mena
höpönasu kirjoitti: Voi ** ! Hetken mielijohteesta laitoin sitten punaisen hennan koko päähän ja annoin olla kuutisen tuntia. Lopputulos on orannsi epätasainen väri. Ei jumankauta... Koskahan uskallan alkaa kerrostaan tätä väriä? Tarkoitus olisi saada punainen, ei oranssi, vaikka tällä hetkellä ottaisin oman värin takaisin avosylin! ;D Ei hitto, mitenkä mä nyt voin liikkua missään, tää on ihan kamala. :-X

Edit. Luinpa noita kysymyksiä ja sanottiin että sitten uudestaan kerrostamaan kun väri on tasoittunut eli 3-4 päivää. D:
Mitä hennaa sulla on? Nimittäin Satvalla mä en silloin muinoin edes saanut punaista, vaan vasta Karishmalla... Onneksi nyt on pipokausi. ;)
Mä en silloin hennausta aloittaessa saanut väriä tasaiseksi kerrostamalla hennaa, vaan värinpiston takia meni koko ajan selkeä raja missä on ollut ihan vaaleaa ja missä vähän tummempaa pohjalla. Vedin sitten lähimpänä hennauksen lopputulosta olevalla kestovärillä ja hennailin sen päälle.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 09 Tammi 2015, 17:50
Kirjoittaja höpönasu
Mena kirjoitti:
höpönasu kirjoitti: Voi ** ! Hetken mielijohteesta laitoin sitten punaisen hennan koko päähän ja annoin olla kuutisen tuntia. Lopputulos on orannsi epätasainen väri. Ei jumankauta... Koskahan uskallan alkaa kerrostaan tätä väriä? Tarkoitus olisi saada punainen, ei oranssi, vaikka tällä hetkellä ottaisin oman värin takaisin avosylin! ;D Ei hitto, mitenkä mä nyt voin liikkua missään, tää on ihan kamala. :-X

Edit. Luinpa noita kysymyksiä ja sanottiin että sitten uudestaan kerrostamaan kun väri on tasoittunut eli 3-4 päivää. D:
Mitä hennaa sulla on? Nimittäin Satvalla mä en silloin muinoin edes saanut punaista, vaan vasta Karishmalla... Onneksi nyt on pipokausi. ;)
Mä en silloin hennausta aloittaessa saanut väriä tasaiseksi kerrostamalla hennaa, vaan värinpiston takia meni koko ajan selkeä raja missä on ollut ihan vaaleaa ja missä vähän tummempaa pohjalla. Vedin sitten lähimpänä hennauksen lopputulosta olevalla kestovärillä ja hennailin sen päälle.
Mulla on Punnitse&Säästä -liikkeestä ostettua Masria&nbsp; Rapide -merkkistä hennaa. Tuo viesti ei ole enää aiheellinen, laitoin toisen hennauksen ja väristä tuli tosi punainen. :) Juurikasvu vain vähän jännittää kun kaksi kertaa tosiaan hennasin että sain punaisen niin pitääkö juurikasvuakin sitten kahdesti alkaa värjäämään... :-X Mua ei onneksi haittaa juurikasvu yhtään, varmaankin teen niin että annan kasvaa ja hennailen sitä mukaan kun tekee mieli. :D

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 10 Tammi 2015, 21:21
Kirjoittaja Mena
Okei, pitääpä joskus kokeilla tuota P&S:n Masrian hennaa. Kokeilin sitä kirkkaassa pussissa olevaa ja se oli aivan kamalaa, tuntui kuin olisi hiekkaa tunkenut päähän eikä värjännyt kunnolla. :-X
Oliko sulla tyvessä omaa hiusta vai käsiteltyä kun hennasit? Siitä saattaisi nähdä millainen tulee jatkossa, jos oli siis käsittelemätöntä... Mulla on jo niin kerrostunut pituuksiin tuo Karisma jota käytän että laitan aina vain tyveen 3h vaikutusajalla kelmun ja pipon alle (sitä ennen olen pakastanut hennaseoksen vähintään 24h aiemmin ja sulattanut kuumavesihauteessa ennen levitystä) ja saan sillä tarpeeksi punaisen lopputuloksen. Jos massaa jää yli niin sitten laitan hoitoaineen/öljyn kanssa 50/50 latvoihin.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 11 Tammi 2015, 01:54
Kirjoittaja höpönasu
Meinasin itse eka ostaa juurikin sitä hennaa kirkkaassa pussissa mutta päädyin sitten Masriaan ja mielestäni se levittyi ihan hyvin. :) Mulla oli luomuhius ennen kun aloitin hennauksen, ja tällä kokemuksella porkkana on se eka väri jonka tuo henna antaa eikä jotenkaan innostaisi että juurikasvu olisi porkkana ja muuten hiukset punaiset. Täytyy varmaan kokeilla antaa hennan olla kauemmin ennen kuin länttää päähän. Pakastusta en olekaan vielä koittanut, siitä 90 gramman pussista riittää nipinnapin mun koko päähän hennaa.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 26 Kesä 2015, 00:03
Kirjoittaja Guru Ananda
Hei kaikille hennaa käyttäville!

Onko kenelläkään kokemusta hennasta, joka sisältää natriumpikramaattia (englanniksi Sodium picramate)?
Itse ostin Punnitse&Säästä-kaupasta hennaa jossa luki ainesosalistassa Sodium picramate.
Tein itselleni allergiatestin, koska hennapussissa olevassa tekstissä kehotettiin niin. Laitoin pienen määrän hennatahnaa kaulani sivuun. Puolen tunnin päästä, kun poistin tahnan, ihoni punoitti hieman. Punoitus kuitenkin oli poissa seuraavana päivänä.
Tein myös väritestin hiustuppoon ja siitä tuli kaunis väri. Värjäsin hiustupon vielä testiksi kemiallisella värillä ja mitään hiukselle vahingollista ei tapahtunut.

Välttääkseni allergisen reaktion, laitoin hiusten juuriin tavallista luonnonhennaa ja loppuihin hiuksiin hennaa joka sisälsi natriumpikramaattia. Tunnin värjäyksen jälkeen hiukseni olivat kauniin violetin punertavan tummat. Hiusteni juuret ovat niin tummat, että punertava väri ei näy kovin, mutta latvoissa on vaaleampi väri. Tästä mahongin punertavasta hennasta tuli kaikista kaunein punasävy mitä olen koskaan nähnyt.

Olen nuori mies jolla on paksut tumman punaruskeat yli olkapäiden ulottuvat pitkät hiukset. Olen ihan koukussa hennaamiseen ja tämä natriumpikramaattia sisältävä henna on paras mitä olen löytänyt.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta tuotteesta?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 26 Kesä 2015, 11:05
Kirjoittaja maatis
Ei ole kokemusta, olen käyttänyt vain puhtaita kasvivärejä, mutta tämän tiedon perusteella en käyttäisi natriumpikramaattia:
http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/ ... PICRAMATE/

Toisaalta pieni määrä tuota ainetta ei varmaan ole yhtään sen haitallisempaa kuin teollisissa väreissä käytetyt kemikaalitkaan. Omassa harkinnassa siis. Näemmä saa hennan juurikin kylmemmän väriseksi, varmaan hieno väri sinänsä.
Kyseessä on siis metallisuola, joten jos myöhemmin värjää teollisilla väreillä, kannatta tehdä ensin suortuvatesti. Muoks: olit jo tehnyt hiustupsuun kokeeksi värjäystestin - mutta varmaan jos jatkat pitemmän aikaa tuolla pikramaattipitoisella värjäämistä, metallia voi kertyä ja kannattaa testata tarpeen mukaan uusiksi. :)

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 26 Kesä 2015, 23:28
Kirjoittaja Guru Ananda
Olen lukenut netistä englanninkielisiltä sivuilta, että natriumpikramaatti on kaikista metallisuoloista vähiten pahin. Pahin on kuulemma kuparipikramaatti. Jos värjää hiuksensa hennalla, jossa on kuparipikramaattia, ei voi enää sen jälkeen värjätä kemiallisilla väreillä, koska hiukset alkavat kiehumaan.

Kuulin tällaisen tapauksen eräältä kampaajalta, jonka naisasiakas oli käyttänyt hennaa ja kun hän halusi värjätä hiuksensa kemiallisilla väreillä, hänen hiuksensa alkoivat kiehumaan ja värjäys piti keskeyttää ja hiukset muuttuivat ihan mustiksi.

Olen myös lukenut, että hopeapikramaattia sisältävä henna reagoi kemiallisten värien kanssa muuttumalla punaisesta vihreäksi. Olen myös lukenut, että jotkin metallisuolat reagoivat kloorin kanssa sammalla tavoin, joten uimahallireissun jälkeen hiukset ovat saattaneet muuttua vihreiksi. En tiedä onko tämä väite totta, mutta olen kuullut sellaisen.

Lukemani perusteella natriumpikramaatti on kuitenkin vähiten pahin ja se ei reagoi kemiallisten värien tai minkään muunkaan kanssa vahingollisesti, ei ainakaan minun kokeitteni perusteella. Olen kuitenkin kuullut ystävältäni, joka myy hennaa, että jotkut hänen asiakkaansa ovat kertoneet, että natriumpikramaattia sisältävä henna ei ole hyvää iholle ja on aiheuttanut ihonärsytys reaktioita.

Koska minä käytän natriumpikramaattia sisältävää hennaa vain hiusten latvoihin, sen käyttö ei ole mitenkään riskialtista.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 02 Elo 2015, 09:50
Kirjoittaja helmikuu
Saako hennalla/kasviväreillä harmaat piiloon, entäpä alla olevat vaaleat raidat? Suunnittelen kokeilla Lushin ruskeaa sekoitusta, jossa kaiketi hennaa ja indigoa.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 02 Elo 2015, 20:50
Kirjoittaja Mena
Ainakin työkaverilla harmaat jäävät kirkkaammiksi kuin muu tukka, eikä kuulemma peitä kunnolla. Käyttää jotain ruskeaa valmissekoitusta.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 28 Loka 2015, 12:28
Kirjoittaja Mintsi
Olen nyt pari kertaa värjännyt hiukset valmiilla henna-indigo-sekoituksella ja olen tykästynyt väriin. Lueskelin jostain täältä, että ainakin puhtaan hennan kanssa suositellaan glossaamista värin ylläpitoon. Onnistuuko se, kun värissä on mukana indigoakin?

Vierastan punertavaa sävyä ja olen tosi tyytyväinen tähän nykyiseen väriin, koska se on selvästi ruskea.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 29 Loka 2015, 16:43
Kirjoittaja helmikuu
Tässä kun oon lukenut juttuja karsinogeenisestä mustasta hennasta ja vaikka tuosta yllä mainitusta natriumpikramaatista, niin mitenköhän asia oikein on - onko ns puhdas hennajauhe vapaa kaikista näistä haitallisista aineista? entäs jos kyseessä on kasvivärisekoitus, jossa indigoa tms mukana? en oikein löydä selvää tietoa tuosta mustan hennan sisältämästä PPD:stä, että missä kasviväreissä sitä nyt sit oikein voi olla...

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 13 Joulu 2015, 00:34
Kirjoittaja korkkiruuvi
^ Jos lawsonia inermis on hennavärin inci niin on puhdasta hennaa, kasviväriä. Voihan tuota epäillä, periaatteessa, mutta sittenhän sama pitänee kaikkien tuotteiden incien kohdalla tehdä. Toki ostopaikallakin on merkitystä luotettavuuden kannalta. Itse olen käyttänyt hennavärjäyksiin pienestä tuoksukaupasta ostettua Karishmaa.

Musta henna on hennaa, jossa on myös ppd:tä eli voimakkaasti allergisoivaa ainetta, mikä kesto/kevytväreissä tummentaa hiukset ja monelle aiheuttaa allergian, muillekin aineille niissä voi allergisoitua.

Indigoa (indigofera tinctoria) harhaan johtavasti kutsutaan myös mustaksi hennaksi joskus, mutta se on kasviväri, joka yksinään tekee sinisen/vihreän, joka tuskin pysyy hyvin ja hennan kanssa tummemman tai viileämmän punaisen/violetin/ruskean/mustan, riippuu hiuksista ja seoksesta ja vaikutusajasta lopputulos.

Puhtaalle kasvivärillekin voi allergisoitua kuten kasveille ja hedelmille yms. ylipäätään (itse en voi edes kuoria mm. päärynää ilman että iho alkaa punoittaa, kutista ja kirvellä). Niin rajua reakiota kasviväreistä ei tule kuin ns. kemiallisista väreistä ainakaan pahimmillaan, mutta jos allergiaoireita huomaa, lienee parempi tietenkin jättää käyttämättä. Joku henna-allergikko oli hennaa käyttänyt aaloen kanssa, eli ainakaan hänellä ei kai sitten hirvittävän voimakasta ollut tai aaloe auttoi tosi hyvin... Luin tuon muistaakseni täältä joskus, kasvivärikeskustelusta kai.&nbsp; :)

Jos mitään tuoteselostetta ei ole tai sivustolla ei kerrottaisi värin sisältöä, en päähäni laittaisi, sillä olen allergisoitunut jollekin ainesosalle kesto/kevytväreissä. Lopetin värjäykset 2011, kun päänahka alkoi värin vaikuttaessa kutista ja kirvellä. Onneksi se loppui siihen, kun väri pestiin pois ja vähän vain aralta tuntui päänahka pari päivää, ei mitään pahinta mahdollista. En todellakaan halunnut ottaa selvää, miten seuraavalla kerralla kävisi, joten kasvatin oman värin. Kaipasin kuitenkin punaista, ja tiesin miten voisin saada kaivatun värin turvallisemmin, joten aloin etsiä tietoa hennaamisesta.

Termeissä, sisällöissä ja ostopaikassa saa olla tarkkana, esim. viherpestyjä muka kasvivärillä värjääviä sarjoja on iherbissäkin myynnissä. Noista viherpestyistä hiusväreistä löytyy kemikaalikimara-blogista paljon postauksia ja hiusvärien vaaroista samoin. Inci sentään paljastaa totuuden, mutta sen ymmärtäminen vaatii tietenkin incin lukutaitoa. Ennen kuin aloitin hennaukset ja tilasin mitään luin mm. tätä foorumia tarkkaan niin halutun värin saavuttamisen kuin värjäämisen turvallisuuden kannalta.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 11 Huhti 2016, 20:53
Kirjoittaja Guru Ananda
Hei te kaikki hennalla värjäävät. Olen miettinyt, koska hennalla värjätessä ei saisi käyttää silikonipitoisia shampoita ja hoitoaineita, käyttääkö teistä kukaan mitään edes vesiliukoisia silikoneja sisältäviä hiustuotteita?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 11 Huhti 2016, 21:42
Kirjoittaja Mena
Miksi ei saisi käyttää? Mä käytän hoitoainetta jossa on silikonia ja välillä laitan silikonitippoja latvoihin, koska ei tätä luonnonkiharaa hamppua saa muuten ojennukseen. Mulla käytössä KC No nothing moisturising hoitoaine. Olishan se luksusta löytää hyvä ja latvat sileäksi jättävä silikoniton hoitoaine, mutta ei ole vielä tullut vastaan koska mulla on myös toi hajusteallergia.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 12 Huhti 2016, 07:45
Kirjoittaja Mimi
Guru Anand kirjoitti: käyttääkö teistä kukaan mitään edes vesiliukoisia silikoneja sisältäviä hiustuotteita?
Kaikki silikonit hiushoitotuotteissa on samanlaisia ja ne lähtee hiuksista viimeistään sampoolla pestessä.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 12 Huhti 2016, 09:53
Kirjoittaja ainokainen
Guru Anand kirjoitti: Hei te kaikki hennalla värjäävät. Olen miettinyt, koska hennalla värjätessä ei saisi käyttää silikonipitoisia shampoita ja hoitoaineita, käyttääkö teistä kukaan mitään edes vesiliukoisia silikoneja sisältäviä hiustuotteita?
Tottakai hennalla värjättyä hiusta saa hoitaa ihan samalla tavalla kuin värjäämätöntä hiustakin. Ainoastaan juuri ennen värjäystä hiukset on hyvä pestä syväpuhdistavalla shampoolla ja jättää hoitoaine kokonaan pois, jotta henna tarttuisi paremmin.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 12 Huhti 2016, 23:20
Kirjoittaja Guru Ananda
Olen huomannut, että täydellisimmän punavärin voi luoda ensin värjäämällä hiukset kaikista miellyttävimmällä kemiallisella punavärillä ja saavuttamalla halutuin väri. Sen jälkeen hennakäsittelyjen jälkeen väristä tulee vielä täydellisempi. Itse tykkään todella tummasta mustan punaisesta, joka on puhtaan punainen, mutta vivahtaa vähän violettiin. Natriumpikramaattia sisältävällä hennalla saa yllä pidettyä hieman kylmähköä lähes puhtaan punaista väriä. Juurivärinä käytän hyvin tumman punaista melkein mustan punaista kemiallista väriä, koska indigon ja hennan seos ei kunnolla tummenna vaaleanruskeita hiuksiani. Tällä tavoin olen pystynyt luomaan täydellisen mustahkon punaisen värin.
Onko muilla kokemuksia tästä asiasta?

Itse käytän toisinaan vesiliukoisia silikoneja tai muita silikoneja sisältäviä shampoita ja hoitoaineita silloin kun en jaksa hennata ja natriumpikramaattia sisältävä henna ei tuo tarpeeksi kylmänpunaista väriä. Silloin värjään violetinpunaisella kemiallisella värillä koko hiukset ja käytän silikonipitoisia shampoita ja hoitoaineita vähän aikaa. Sitten kun hiukset ovat tarpeeksi violetinpunaiset, pesen niitä vähän aikaa savishampoolla ja ne poistavat ylimääräiset silikonijämät ja henna tarttuu taas.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Olen miettinyt pitkään. Olenko ainoa mies täällä, jonka erikoiskiinnostuksen kohteisiin kuuluu hiusten hoito ja niiden värjääminen. Käytän toisinaan kemiallisia värejä ja hennaa. En leikkaa hiuksiani koskaan, koska haluan pitää ne mahdollisimman pitkinä. Hiukseni eivät kuitenkaan pitene keskiselkää paljon alemmas, vaikka mitä tekisin. Olenko ainoa mies täällä jolla on tällainen kiinnostuksen kohde? Entä mitä te muut olette mieltä tästä asiasta?

Edit: peräkkäiset viestit yhdistetty. -ellen

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 16 Huhti 2016, 16:42
Kirjoittaja Triina
^Tuskin ainoa, mutta aktiivisista kirjoittajista luultavasti tällä hetkellä kyllä :) Foorumin alkuaikoina täällä oli enemmän miespuolisiakin, on sittemmin hiljentynyt kovin paljon. Henkilökohtaisesti lämpimästi tervetuloa, tänne mahtuu kyllä :)

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 15:54
Kirjoittaja Mintsi
Mena kirjoitti: Olishan se luksusta löytää hyvä ja latvat sileäksi jättävä silikoniton hoitoaine, mutta ei ole vielä tullut vastaan koska mulla on myös toi hajusteallergia.
Menee vähän ohi aiheen, mutta koskeeko hajusteallergiasi vain keinotekoisia hajusteita vai kaikkia. Nimittäin minä olen löytänyt hiuksilleni loistavan hoitoaineen, joka täyttää muuten ehdot, mutta ei tasan ole tuoksuton. Tämä ihmeaine on Lushin Plumps solid contitioner. Tuoksu tosin on melko vahva. Minulle se sopii, vaikka hajusteallerginen olenkin. Ja toimii paremmin kuin mikään kokeilemani hoitoaine.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 23 Huhti 2016, 18:14
Kirjoittaja Mena
^ Ihan kauheasti en ole uskaltanut testailla enää, mutta synteettisiä en edes kokeile. Joitain luonnollisia tuoksuöljyjä iho sietää, mutta suurinta osaa ei, varsinkaan pidemmällä altistuksella. Nyt mulla on käytössä kaverini tekemä dödö jossa on vähän bergamottiöljyä, siitä ei tule mitään, sen sijaan ylang-ylangia sisältävästä tuli ihottumaa. Nurmen hamppuöljyshampoopala ei myöskään aiheuta mitään (*kopkop*) mutta esim. juuri Lushin käsisaippuat ärsyttävät pidemmän päälle vaikka muuten pystynkin pesemään käsiä milloin milläkin. Paitsi kotona mulla on hajusteeton saippua, koska ihan jatkuvasti ei pysty hajustetuilla pesemään.
Tekisi mieli kokeilla tehdä itse jotain hoitoainetta, mutta pitäisi ensin opiskella ylipäätään noita eri ainesosia ja miten saisi itse tehtyä mitään. Käsityöjutut eivät oikein ole mun juttu. ::)

Mä olen alkanut vähän haaveilemaan vaaleammasta hennatukasta, mutta ei taida olla mahdollista tätä edes vaalentaa millään... Vaaleampi ei vaan näyttäisi huonevalossa niin ruskealta mitä tämä nykyinen. ;D

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 10 Touko 2016, 21:47
Kirjoittaja korkkiruuvi
^ Voi hennaa vaaleammaksi saada, toki varmaan joiltain ei lähde millään mihinkään ja mikään dramaattinen vaalennus tuskin helposti onnistuu jos ollenkaan. Vastaus saattaa tulla vähän myöhässä, mut tulkoon jos jotakuta hyödyttäis. :)

Cassialla olen saanut kirkastettua hennaa ihan tahattomasti. Väri "vaaleni" silleen hienoisesti kun muhittelin cassiaa ja hoitista hennatuissa hiuksissani reilut puoli tuntia. Pelkkä hoitismuhittelu ei saanut vastaavaa aikaan, lisäsin cassiaa kun latvakin tuntui kaipaavan rakennepaikkausta mut pelkäsin värin tummuvan liikaa jos ois hennannut koko hiuksiston. Varsinkin juurikasvussa sävymuutoksen huomasi cassian jäljiltä, oli oranssimpi ja värin yleisvaikutelma oli porkkanaisempi kun aiemmin punaisempi ja rusehtava tietyssä valossa.

Hunajavaalennus yleisesti vie vaaleampaan ja lämpimämpään suuntaan väriä eli vois auttaa tekemään väristä punaisemman ruskean sijaan. Itse sain hennatun pohjan indigolla ruskeaksi kun tavoittelin mustaa ja hunajavaalennukset selkeimmin vei ruskeutta pois kun halusinkin (ja sain) hennapunaisen takaisin.

Colour B4 -käsittelyn tein hiuksiini hiljattain kun ajattelin josko alkais taas omaa väriä kasvattaa, kyllä henna vaaleni sillä. Mulla oli siis monta kerrosta paitsi juurikasvussa ja väri tumma punainen, tuli selvästi porkkanaisempi. "Tavallinen" värinpoistokin voi vaalentaa hennaa, itse en ole kokeillut. Mainittakoon ettei noita kannata käyttää jos käytetty henna ei ole ollut puhdasta hennaa (tai kasvivärejä), voi käydä huonosti hiuksille.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 13 Touko 2016, 10:01
Kirjoittaja ainokainen
Itse en hennaa enää, mutta aikanaan kun hennasin, toimin juuri noin! Mulla oli pohjana noin 7- asteinen oma keskiruskea tukka, jota innostuin hennaamaan. Ikävä kyllä hennalla oli todella vaikea saada kylmää punaista hiuksiin, ja omaan väritykseen se vaan sopi niin paljon paremmin. Värjäsin siis vuorotellen sekä hennalla että markettiväreillä, ja mulla ainakin kyseinen kombo toimi oikein hyvin.

Usein kuulee väitettävän, että jos hiukset on hennattu, niitä ei voi enää kaupan väreillä värjätä. Tosiasiassa niitä voi värjätä vallan mainiosti, koska henna ja markettivärien kemikaalit eivät regoi toisiinsa millään tapaa.
Ainoa poikkeus on tietysti vaalennus, koska hennattua hiusta ei saa kovin helpolla enää vaaleammaksi. vaikka mitkä peroksidit heittäisi pääähän. Se hius siellä alla vaalenee, mutta hannakerros ei hievahda mihinkään.

Guru Anand, olisi tosi kiva saada kuvia sun hiuksista, täällä taitaa olla joku kuvaketju hennatuille hiuksille, laita kuvaa sinne! Ja muutkin hennaajat, aktivoitukaapa ottamaan kuvia hiuksistanne ja postatkaa niitä tänne!

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 05 Kesä 2016, 19:31
Kirjoittaja Guru Ananda
Hei ainokainen!

Olen miettinyt kuvan laittamista hiuksistani jos muut haluavat nähdä ne. Kiitos pyynnöstäsi. Olen kuitenkin miettinyt vielä haluanko pitää hiukseni suorina vai haluanko ottaa permanentin ja kiharruttaa ne. Olen kuullut, että hennattuun hiukseen ei permanentti välttämättä tehoa kunnolla. Onko kenelläkään kokemusta hennattujen hiusten kiharruttamisesta?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 06 Kesä 2016, 20:40
Kirjoittaja Mena
Mä kokeilin joskus laittaa mustaa kestoväriä hennattujen hiusteni alaosaan. Valui ekassa pesussa pois. 0_0 Olenkin ollut vähän ihmeissäni kun jotkut saavat hennan jälkeen vielä vaalennettua hiukset takaisin lähes blondiksi. Mulla on tässä n. kuuden vuoden kerrostuma, laitan yleensä tyveen pelkkää hennaa ja latvoihin noin joka toinen kerta 50/50 henna-hoitisseosta. Sävy on nätti ja sopii mulle kyllä hyvin, siksikin mietin kannattaako mun lähteä leikkimään millään värinpoistolla... Ja pitäisi sitten löytää se täydellinen henna-cassia-sekoitussuhde ettei mene samantien yhtä tummaksi kun jatkaa hennailuja.

Mä kyselin permistä kampaajaltani viime syksynä ja hän sanoi että voi kokeilla, mutta joillain käy niin ettei permis "tartu" eli kihara ei pysy. Ei tullut sitten kokeiltua, vaan jatkoin kosteuttavalla hoitiksella ja nykyään mun hiukset onkin aika nätisti kihartuneet kaiken aikaa.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Kesä 2016, 09:05
Kirjoittaja Nanook
Hei. Yritin etsiä keskustelua kyseisestä aiheesta, mutten löytänyt. Anteeksi siis jos tämä tulee toistamiseen. Minulla on ollut mustat hiukset jo kymmenisen vuotta ja nyt haaveena siirtyä hennaamiseen. Alkuun haluaisin kokeilla kuinka selviäisin punertavissa hiuksissa (melkein 15 vuotta tummissa hiuksissa eli voisi olla totuttelemista) ja mikäli haluaisin takaisin tummempaan niin myöhemmin indigoa. Mutta kysymys siis koskee värinpoistoa ja sen päälle hennaamista. Onnistuuko? Näitä mustia ei ilman kemiallista värinpoistoa saa pois ja värin pois kasvattamiseen voisi vierähtää turhankin pitkä aika. Tarttuuko henna värinpoiston jälkeen vai tuleeko mahdollisesti muita vaikutuksia?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Kesä 2016, 09:24
Kirjoittaja almiros
Tarttuu toki. Itse aikoinaan tein mustiin hiuksiin useamman värinpoiston päästäkseni hennaamaan. Aluksi tukasta tuli leimahtavan punainen/oranssi, koska värinpoisto ja blondaus tekivät pohjan niin vaaleaksi. Kyllä se siitä sitten tummenee kun väri kerrostuu.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Kesä 2016, 09:34
Kirjoittaja Nanook
almiros kirjoitti: Tarttuu toki. Itse aikoinaan tein mustiin hiuksiin useamman värinpoiston päästäkseni hennaamaan. Aluksi tukasta tuli leimahtavan punainen/oranssi, koska värinpoisto ja blondaus tekivät pohjan niin vaaleaksi. Kyllä se siitä sitten tummenee kun väri kerrostuu.
Oi, hienoa :) Veditkö hennan heti värinpoiston jälkeen vai odotitko välissä minkä aikaa? On jo hirveä kiire päästä värjäilemään, kun tämä säälittävä kahden kuukauden värjäämättömyys on vetänyt kivan juurikasvun sekä mustan värin ihan punertavan ruskeaksi.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Kesä 2016, 10:11
Kirjoittaja almiros
^ Musta väri vaati useamman värinpoiston ja vielä blondauksen kampaajalla, ja nämä toteutin aika nopeaan tahtiin. En pitänyt kuin pari päivää kertojen välillä. Viimeisimmän kerran jälkeen taisin laittaa hennan päähän myös jo kahden päivän kuluttua blondauksesta.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Kesä 2016, 12:35
Kirjoittaja ainokainen
Hennassa ei ole mitään kemiallisia aineita, jotka reagoisivat vaalennetun hiuksen kanssa. Vaalennettua hiusta voi ja kannattaakin siis hennata, koska hennalla on rakennepaikkaavia vaikutuksia. Ja vaalennettu hiushan kaipaa rakennepaikkausta nimenomaan.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Kesä 2016, 14:02
Kirjoittaja almiros
Juu kannattaa olla tarkkana, että henna on 100% hennaa eli sisältö vain 100% Lawsonia inermis. Olen huvikseni tutkaillut etnisissä ruokakaupoissa myytäviä "hennoja", ja vaikka niitä myydään nimellä henna niin sisältö on kyllä jotain ihan muuta! Mutta tällaisiin valehennoihin olen törmännyt vaan etnisissä ruokakaupoissa tosiaan. Toki etnisissä kaupoissa voidaan myydä myös 100% hennajauhetta, mutta varoituksena vain uudelle hennaajalle!

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Kesä 2016, 20:43
Kirjoittaja Nanook
Kiitos neuvoista :) Ajattelin haittaako vaalennus hennausta, kun jostain luin että permanentinkin välissä pitäisi pitää väliä hennaukseen. Katsotaan kuinka miun hennailu-ura tästä lähtee.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 18:39
Kirjoittaja Mena
Mä vedin silloin muinoin kestovärillä haluttuun tummuuteen/sävyyn ja jatkoin siitä hennaten. Mulle ainakin jäi silloin selvä raja värinpoiston kohdalle ja sain sen pois vasta lätkäisemällä siihen kestovärin. Kannattaa varmaan tehdä ensin värinpoistot ja hennaukset ja seuraavan kerran käsittelemätöntä tyvikasvua hennatessa näkee sitten sen tummuusasteen mihin henna omassa hiuksessa asettuu. Sitten vaan kestoväri siihen päälle jos tuntuu että raja häiritsee. :)

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 26 Kesä 2016, 06:15
Kirjoittaja Nanook
Päädyin kaupan värinpoiston sijaan luonnollisempaan "värinpoistoon". Vaalensin c-vitamiinilla ja sain noin 30cm hiuksista ihanan vaalean punaruskeat. Latvat on niin moneen kertaan väriä itseensä saanut, ettei niitä äkkiseltään saa ilman tujumpia menetelmiä vaaleaksi. Tykkään jo näistäkin hiuksista niin paljon, että melkein tekisi mieli jättää tämmöiseksi&nbsp; ;D&nbsp; Vielä en ole hennaa laittanut. Nykyinen vaalennettu hiusten väri on melko samaa mitä tuo hennakin (santen mahongin punainen), hieman vaaleampi vain.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 26 Kesä 2016, 11:47
Kirjoittaja Aivina
Haluaisin laittaa jotain kasviväriä tukkaan, mutta en ajautua järkyttävään värjäyskierteeseen, kun en kumminkaan jaksa ylläpitää väriä ja menetän hermoni juurikasvun kanssa. Haluaisin keskiruskeasta tukastani vain vähän tummemman ja haen myös sitä hennavärien tuomaa vahvistusta ja jämäkkyyttä tukkaan. Pelkkää cassiaa en kuitenkaan viitsisi vetää.
Hyviä ehdotuksoa valmiista kasvivärisekoituksista? Millaisia kokemuksia ihmisillä on Khadin kasviväreistä? Santen ruskeat sävyt eivät muistaakseni olleet ihan megapysyviä?
Miten värjätä tukka niin, että se näyttää kivalta, mutta ei tarvitse olla koko ajan värjäämässä uudelleen?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 26 Kesä 2016, 21:40
Kirjoittaja ainokainen
Ne Santen värit ei ainakaan mun hiuksissa ole kovin pysyviä. Olen käyttänyt sekoitusta, jossa on puolet terraa ja puolet strawberry blondea. Saan sillä kiiltoa, jämäkkyyttä ja punertavuutta hiuksiin, mutta ei mitään selkeää eroa omaan väriin (keskiruskea maantienharmaa), eli juurikasvu ei erotu. Ja tämä kuluu kyllä noin kuukaudessa pois.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 09 Heinä 2016, 21:16
Kirjoittaja Mena
Mä meinaan jatkossa kokeilla 50/50 hennaa ja cassiaa. Aiemmin laitoin pelkkää hennaa (Karishma) pakastamisen kautta 3h vaikutusajalla ja lopputulos oli aika tumma, lähellä mahonginpunaista. Nyt tavoite on vaalea kupari, eli ettei tummene yhtään mutta tulee sävyä. Ja nimenomaan oranssiin/kupariin päin. Miten mun kannattaisi sekoitella ja kuinka pitkällä vaikutusajalla? Hennaa ei ilmeisesti kannata enää pakastaa, joten kuumaan veteen. Laitanko cassian eri kippoon ja kädenlämpöiseen veteen, vai samaan kuumaan veteen hennan kanssa? Ja miten pitkällä vaikutusajalla kannattaisi lähteä kokeilemaan? Oma väri on se ihan maantienharmaa.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 10 Heinä 2016, 00:41
Kirjoittaja korkkiruuvi
^ Itse olen sekoittaessani kasvivärejä ensin tehnyt kunkin seoksen erikseen ja sitten sekoittanut ne toisiinsa, lähinnä siksi että on helpompi nähdä kumpaa tulee enemmän/vähemmän tai että menee tasan. Voihan siinä jotain mittaa tms. käyttää, tarkemmin ajatellen jopa kannattaa ja varmaan aiotkin. Mulla on aina hennatessa ollut mahdollisimman tumma punainen, nyt musta tavoitteena, niin ei tarvitse olla varovainen tummumisen tai sekoitusten kanssa. On sitä vaaleampiakin seoksia tullut kokeiltua, mitäpä ei. :D

Olen lukenut, ettei henna tartu ja pysy yhtä hyvin jos sitä ei pakasta, itse olen aina pakastanut eli kokemusta ei ole. Vähempi tarttuvuus tarkoittaa myös ettei todennäköisesti tummu eli sulle hyvä juttu, mutta toisaalta pysyvyyskin voi heiketä eli väri saattaa haalistua nopeammin, jopa kulua pois. Tai sitten ei. Voi hennan pakastaa, sit sulattaa ja sekoittaa cassian ja sekoittaa hennan cassiaan. Ilman pakastamista voisit hyvin kokeilla, jos tarttuu just tarpeeksi niin sehän on siinä ja jos ei tartu, niin se on helppo ongelma ratkaista verrattuna tummumiseen.

Vaikutusajan lyhentäminen tekee kasviväristä kuin kasviväristä vaaleamman ja "laimeamman". Hennagloss tai hennacassiagloss voisi olla hyvä käsittely kun et yhtään tummempaa halua. Kannattaa joka tapauksessa aloittaa sekoitussuhdekokeilut pienillä määrillä hennaa, ehkä vähemmällä kuin 50/50 jos hennaa ja cassiaa käytät. Ja/tai lyhyellä vaikutusajalla. Kasvivärien kanssa on aina se epävarmuustekijä ettei kokeilematta voi olla varma, miten omissa hiuksissa mikäkin seos käyttäytyy ja siksi on vaikea antaa toiselle tarkkoja ohjeita. Onnea Mena kokeiluihin. :)

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 28 Heinä 2016, 16:35
Kirjoittaja Mena
Ensimmäinen kokeilu takana. 50/50 henna/cassia kuumaan veteen ja 1,5h vaikutusaika. Lopputulos: Aavistuksen kellertävä sävy tyvikasvuun, eli käytännössä ei mitään vaikutusta. Vaikka tämä vähän vahvistuisi niin ei ole tarpeeksi vahva lopputulos. Haluan oranssimman.

Seuraavaksi laitan saman 50/50 seoksen pakastimen kautta ja pidemmällä vaikutusajalla. Mulla on kulho keittiövaa'an päällä joten mittaaminen on sinänsä helppoa kun laitan saman verran molempia samaan kuppiin niin ei tarvitse arpoa myöhemmin valmiista seoksista paljonko on mitäkin, jos veden määrä onkin eri.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 28 Heinä 2016, 16:50
Kirjoittaja almiros
^ Luulen, että hennan kanssa ei toimi kovin hyvin se että vaikutusaikaa vähentää vaaleamman sävyn toivossa. Silloin käy helposti niin että massa ei ehdi olla päässä tarpeeksi pitkään että väri tarttuisi. Jos haluaa vaaleamman sävyn niin pitää vaan yrittää venkslata henna-cassia -suhteen kanssa.

Olen huomannut omien hennailujen kanssa, että vähempää kuin 3 h ei kannata pitää. Mulla ei vaan tartu väri lyhyemmässä ajassa. Samoin pakastus on tarpeen. Joskus olen yrittänyt tavoitella oranssimpaa sävyä vähentämällä vaikutusaikaa ja jättämällä pakastuksen välistä, mutta lopputulos on ollut just se että hiukan tarttuu tyveen jotain sävyä joka kuluu heti pois.

Tsemppiä seuraavaan kertaan!

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 18 Elo 2016, 15:19
Kirjoittaja Mena
Värjäsin jo heinäkuun lopulla toisen kerran mutta en muistanut raportoida lopputuloksesta. Pakastimen kautta 50/50 henna-cassia, kelmun ja myssyn alla 3h. Lopputuloksena omaa sävyä tummempi kuparinruskea, mutta ei mun makuun riittävän oranssi/punainen. Jos laimennan vielä niin saattais tulla vaaleampi mutta samalla vähemmän värikäs? Huoh. Mitähän seuraavaksi kokeilisi, vai joudunko tyytymään kohtalooni ja palaamaan pelkkään hennaan joka tekee mahonginpunaisen mulle vai siirtymään kemiallisiin väreihin oranssin värin saamiseksi. Tyvikasvua puskee ja uusi värjääminen olisi ajankohtaista ensi viikolla. Kun vaan keksisi mitä mä tälle päälleni teen... Tykkään kyllä tästä oranssinkuparista kun en näytä niin kalpealta ilman meikkiä ja kulmia ei tartte meikata ollenkaan tummemmiksi.

BTW Pieni tuoksukauppa ei enää myy Karishmaa eikä sitä löydy Ebaysta tai Amazonistakaan. Muut hennat ovat huomattavasti kalliimpia, 13,90-14,90e/100g kun Karishma oli 4,90e/100g. :'(

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Elo 2016, 08:38
Kirjoittaja Aaa
^ Mä olen värjännyt viimiset kolmisen vuotta Pienen tuoksukaupan Rajasthani-hennalla, koska se oli ainut luomu. Värin tarttuvuus on (ainakin mulla ollut) tosi hyvä, pidin sitä 1-2h päässä suihkumyssyn ja pipon alla. Väri huuhtoutui myös tosi hyvin pois, toisin kuin esim. aikoinaan ekokampaamon jäljiltä hennamurusia löytyi päästä aina kotiin pääsyn jälkeen. Yhdestä pussista olen tainnut värjätä ainakin 4xkertaa kasvurajan + yhden kerran latvat (vähän olkapäiden yli)ja siltikin on tainu jäädä väriä vähän yli. Tosin mulla ei ole kovin paksu tukka.

Hmm, jos nykyisellä hennalla tulee kuparinruskeansävyinen niin kannattaa ehkä koittaa jotain muuta hennaa, niissähän on kuitenkin eroja. Mulla vaaleassa tukassa toi Rajasthani taisi olla juuressa yllättävän punainen, ei oranssi eikä ruskea, mutta nämä kai riippuu hiuksesta. Santellahan on valmiita sekoituksia, joita en ole koittanut, mutta harkinnut kyllä. Mites esim. tää
http://www.sinunapteekki.fi/catalog/ima ... me-red.png

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Elo 2016, 23:22
Kirjoittaja korkkiruuvi
^^ Mä olen käyttänyt Karishmaa ja Rajasthania. Rajasthani tarttuu nopeammin voimakkaan värisenä (Karishmalla toivomani tumma punainen kesti 4-5 h, rajasthanilla 2-3 h riitti) ja nopeamman hennauksen toivossa Rajasthania itse kokeilinkin. Mulla pysyvyys on kummassakin ollut yhtä hyvä ja huuhtominen yhtä hankalaa. Karishma on lämpimämpi ja tummuu ruskeaan, Rajasthani viileämpi ja tummuu violettiin. Sävyeron huomaa paitsi kerrostaessa myös sekoituksissa, itse olen sekoittanut vain Karishmaa cassiaan mut kummankin hennan päälle olen kerrostanut indigoa ja väri on erisävyinen, et eri hennalaatu varmaan vaikuttaisi myös hennan ja cassian seoksen tuomaan väriin.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 15 Marras 2016, 20:39
Kirjoittaja Mena
Onko joku hennannut kulmakarvojaan? Miten tämä operaatio käytännössä menee, tarvitseeko peittää esim kelmulla tms vai vaan levittää ja antaa kuivahtaa samalla kun vaikuttaa? Mua vähän ärsyttää kun kulmat on mallia harmaat ja tukka mallia henna. Ihan joka aamu ei jaksaisi meikata kulmia (ja samalla koko naamaa), mutta ilman kulmien väriä on alaston olo.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 21 Marras 2016, 09:18
Kirjoittaja Lipla
Värjäilen hennalla myös kulmat, on melko vaivaton operaatio. Sekoittelen pienen määrän hennaa ja vettä vaikka limsapullon korkissa, levitän kulmiin pienellä spaattelilla, peitän maalarinteipillä ja annan vaikuttaa tunnin, pari. Kelmu olisi varmaan parempi, teippi ei ole mitenkään ilmatiivis ja kuivaa massaa on vaikea saada pestyä pois. Kuulemma ripaus sokeria seoksessa estäisi kuivumisen eikä tarvitsisi peittää millään, mutta itseäni hirvittäisi, että hosun kädellä tai sohvatyynyllä siihen möhnään.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 11 Huhti 2017, 21:25
Kirjoittaja muori Pippuri
Pistin ruskeaa kasviväriä tilaukseen, joten kysyn, että tarttuuko hennavärit miten tiukkaan esim. kaakeleihin? Eli pitääkö heti värjäämisen jälkeen ruveta jynssäämään lattioita ja seiniä.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 11 Huhti 2017, 22:36
Kirjoittaja Gekko
^ Mä olen hennaillut ainakin viimeiset viisi vuotta asuen jatkuvasti samassa kämpässä enkä ole ainakaan vielä saanut hennaa tarttumaan kylppärin pintoihin. Mulla on tosin kaikki seinät ja lattiat muovia, joten kaakeleista ei ole kokemusta eikä niiden saumoista, jotka kai ovat ongelmallisimmat paikat.

Värjäämisen jälkeen suihkuttelen kylppärissä sen verran, että kaikki näkyvät tahrat puhdistuvat, siinä vaiheessa ne ainakin muovista lähtevät ihan vesisuihkulla tai kevyesti sormella pyyhkäisemällä. Hennaa huuhdellessa ainakin mä onnistun jotenkin saamaan niitä punertavia roiskeita yllättävän korkeallekin seiniin, joten kannattaa katsoa muuallekin kuin lattiaan. :D Kun näyttää tarpeeksi puhtaalta kuivailen suurpiirteisesti pinnat ja siinä se.

Kenties jollakulla muulla on kokemusta nimenomaan kaakeleista hennataloudessa.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 19 Huhti 2017, 14:54
Kirjoittaja Chronos
Ei ole tarttunut kaakeleihin koskaan vaikka olisi unohtunut pyyhkäistä, kaakelisaumaukset saattavat ottaa väriä mutta kunhan huuhtaisee seiniä kunnolla heti tuoreeltaan niin ei ongelmaa. Ongelmia on tullut suihkukaapin kumi/muovitiivisteestä, siihen jämähtää väri tehokkaasti, samoin oven karmit ja maalipinnat. Mutta nämäkin jämähtämiset ovat seurausta siitä kun unohdin siivota kaikki pinnat joihin osuin hennaisilla käsillä.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 19 Huhti 2017, 16:31
Kirjoittaja muori Pippuri
Okei. No pelaan varman päälle ja jynssään heti kaikki tahrat. Sotkin edellisenkin vuokra-asunnon lattian punaisella suoravärillä ja se ei lähtenyt kirveelläkään.&nbsp; ::) Nyt on kyllä ruskea lattia, jossa ruskea ei niin näkyisikään. Valkoisista seinäkaakeleista lähinnä huolissani olen.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 19 Marras 2017, 11:35
Kirjoittaja Xhex0879
Itse värjään khadin punaisella hennalla. Sekoitan hennan lähes kiehuvaan veteen ja laitan päähän kun vähän jäähtyy. Mitään eroa en ole huomannut pakastaako värin ensin vai ei. En ole myöskään huomannut eroa laitanko värin kosteisiin vai kuiviin hiuksiin. Aina tulee ihan samanlainen väri. Yli 5v värjäillyt hennalla, joten kaikkea on tullut jo kokeiltua.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 20 Marras 2017, 18:45
Kirjoittaja irtohius
^^
Khadi on hyvä merkki, ainakin cassian suhteen ja olen ottanut myös Khadin Henna+Jathropa&nbsp; -valmissekoituksen käyttöön.
Siinä mielessä oon samoilla linjoilla, et miltei kiehuva vesi irroittaa lawsone -molekyylin hennajauheen kasvisolukoista aivan yhtä tehokkaasti kuin pakastaminen. Kumpi sitten on mieluisampi tapa, riippuu ihan tekijästä??

On havaittu mm. empiirisissä tutkimuksissa, että mitä kuumemmalla hennamassa on työstetty, sitä nopeammin hennan vaikuttava ainesosa,,&nbsp; lawsone-molekyyli menettää tarttumiskykynsä hiuksen keratiiniin - usein jo tunneissa.
Sitä on korostettu erittäin monessa julkaisussa ja käyttökokemuksissa, että hennajauhe tarvitsee miedon hapon valmiiseen seokseen. Laimennettu sitruunamehu, väkiviinaetikka tai karpalomehu tekevät sen, että lawsonen vetyatomit säilyvät, eikä väri ehdi hapettua dye-releasen aikana. Tässä on kyllä nimenomaan kyse siitä, mitä ihmiset haluavat hennaltaan. Joku vihaa heti jos tulee liian tumma käyttäessään baq-laatuista hennaa (mielestäni ei helmiä sioille).

Mun mielilukemista on ollut hennapage.com -sivuston Catherine Cartwright-Jonesin tekemä tutkimustyö hennan suhteen monellakin eri tieteen tasolla. Täältä oppii aiemmin tuntemattomiakin tapoja hyödyntää raaka-aineita hennan ja muiden kasvivärien sekoittelusta.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 22 Loka 2018, 23:09
Kirjoittaja muori Pippuri
Lähteekö teiltä normaalia enemmän hiuksia hennatessa? En ole uskaltanut hennata juurikasvua, koska hiuksia näytti lähtevän viime värjäyksen huuhteluvaiheessa ihan hirveästi.Johtuukohan se siitä kakkuuntuneesta värimassasta, että niitä irtoaa?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 23 Loka 2018, 10:09
Kirjoittaja korkkiruuvi
^ Kovettuuko se massa siis? Mulla ainakin on pysynyt kosteana ja juoksevana/mönjämäisenä kun on peitettynä ollut. Miten/millä huuhtelet hennan? Itse olen käytin vaan vettä, mutta cassian kanssa hoitoainetta koska se lähtee niin vaikeasti. Lähtihän hennatessa hiuksia aina ihan hirveä määrä, mutta sama on homma shampoo-/hoitoainepesussa ja muiden seosten huuhtelun kanssa.

Luulisin, että jos massa oikeasti repii hiuksia päästä, sellaisiakin jotka eivät itsestään ole irtoamassa, niin se varmaan sattuisi tai ainakin tuntuisi. Ja varmaan osa hiuksista katkeaisi eikä irtoaisi kokonaan. Takkuuntuminen, mitä henna joillekin aiheuttaa, voi myös aiheuttaa irtoamista kun takkukasan huuhtelu herkästi on repivää touhua. Ehkä hiuksesi ovat saaneet liikaa hennan rakennepaikkausta ja kaipaavat kosteutusta?

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 24 Loka 2018, 15:54
Kirjoittaja Mena
Kokeile pestä pää alaspäin. Musta tuntui että lähtee enemmän hennatessa, kunnes pesin shampoolla pää alaspäin.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 31 Loka 2018, 09:41
Kirjoittaja mois
Hei mitäs meinaatte kun löysin tuollaisen hennan(?), joka saattaa olla vanhentunutta (yhteisömme kirppikseltä, ei lukenut mitään infoa). Kokeilin sitä pieneen osaan hiuksia, annoin vaikuttaa n.1,5h, tulos oli sellanen hento kuparisen/oranssihtavan ruskea (aika samanlainen kuin oma väri, mutta intensiivisempi). Toinen arvaukseni on, josko se oiskin cassiaa..? En oo ikinä kokeillut, niin en oikeen tarkkaan tiedä millasta se on.
Mietin voiko tuo tehdä jotain huonoa hiuksille, jos on jotenkin menny vanhaksi. Ja lisäksi en tietty tiedä merkkiäkään... Tekis nyt vaa mieli läntätä se päähän, ja pidemmällä vaikutusajalla (niin josko se antais vähän syvempää sävyä kuitenkin sitten). :D

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 31 Loka 2018, 19:40
Kirjoittaja korkkiruuvi
Cassiasta ei tule kuin kultaista vivahdetta vaaleisiin/vaaleahkoihin hiuksiin, veikkaisin sävyn perusteella että löytösi on hennaa, joka on menettänyt tehojaan vanhentuessaan tai ei ole alkujaankaan ollut voimakasta (eri erissä, merkeissä ja lajikkeissa on eroja). Tietääkseni henna ei muutu vahingolliseksi, sehän on vaan kasvijauhetta (puhdas henna), mutta täyttä varmuutta asiasta mulla ei ole enkä ole vanhentunutta itse kokeillut. Itse en kyllä käyttäisi hennaa, jonka puhtauteen en luota, sillä hennaan voidaan lisätä vaikka mitä - myös hiuksille ja/tai koko keholle vahingollisia aineita.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 08 Marras 2018, 08:41
Kirjoittaja mois
Kiitos korkkiruuvi! Kävi lopulta niin että väri syveni muutamassa päivässä huomattavasti! :) Nyt kyllä tykkään sävystä, vaikka haluan vielä hitusen selkeämmän punasen, seuraavaksi taidan laittaa Cultivatorsin Hennan...
Eli katastrofia ei tapahtunut, nyt vain toivon ettei ollut mitään heikkolaatuista kamaa (itsekin oon tosi tarkka etten mitään myrkkyjä kehooni laita). Mutta jos olikin, niin tuli nyt onneks vaan tuon yhden kerran laitettua!

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 10 Heinä 2019, 14:45
Kirjoittaja tuatara
Hei, oliskohan täällä kuulolla joku kasvivärjäyksistä vähän mua enemmän ymmärtävä, joka voisi auttaa pähkäilyissäni :)

Tilanne on sellainen, että tuossa kuukausi sitten laitoin ensimmäistä kertaa kasvivärin päähäni. Lähtötilanne oli 4-5 cm tyvikasvu (osin harmaantunutta, tummuudeltaan ehkä 6-tasoa, tai vähän tummempaa - vaikea arvioida) ja loput ihan synteettisillä väreillä värjättyä, kulahtanutta viileähköä tummanruskeaa. Päädyin laittamaan Cultivator'sin Walnut-sävyä, siis (yllättävänkin) lämpimään taittavaa tummanruskeaa. Ihan tykkäsin ekan värjäyskerran antamasta sävystä, se taittoi enemmän kultaan kuin kupariin, mutta juurikasvu jäi tottakai vielä muuta tukkaa vaaleammaksi. Harmaat hiukset olivat tuossa vaiheessa lähinnä keltakupariset (mulla harmaat ovat luonnostaan aika valkoisia).
Pari viikkoa sitten laitoin samaa sävyä toisen kerroksen. Väri tummeni ja syveni todella hyvin, mutta - ja tämä ei varmaan muille tule yllätyksenä - se taittaakin nyt kullan sijasta punakupariin tai johonkin sen tapaiseen. Riippuu tosi paljon valosta, miltä se näyttää, mutta joka tapauksessa tämä ei nyt ole ollenkaan sitä, mitä olisin halunnut....

Kysymys kuuluukin siis, mitä seuraavaksi? En haluaisi väriä yhtään enää tummemmaksi, mutta tuota punaisuutta haluaisin pois. Harmaat saavat näkyä raitoina, mutta olisi kiva, jos nekin olisivat vähän neutraalimman sävyiset. Itse olen tässä päätellyt, että indigo voisi olla vastaus - vai olenko ihan väärässä? Puhdasta indigoa en tähän kuitenkaan uskalla laittaa, joten tilasin Radicon pari tuhkaista sävyä, joissa ei ole hennaa mukana ollenkaan ja harkitsen niiden kokeilemista.

Eli siis, te tietäväisemmät, onnistuisiko noilla todennäköisesti saamaan väriä neutraalimmaksi? Vai onko vaarana, että punaisuus vaan taittuu viileämmäksi punaiseksi ja olen entistä syvemmällä suossa? Haluaisin tästä siis oikeasti neutraalimman ruskean. Apua!

lisäys: Kaapistani löytyy myös Cultivator'sin sävy Chestnut, jota mainostetaan viileämmäksi tummanruskeaksi (mutta sisältää myös hennaa). Sitä ehkä olisi alunperin kannattanut käyttää, en tiedä. Ja on myös yksi harkitsemistani vaihtoehdoista.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 28 Heinä 2019, 11:02
Kirjoittaja hipitti
Tuatara, jos laitat hennan päälle indigon, väri tummuu. Saattaisit saada jopa ihan mustanruskean. Hennasta punaisuus lähtee parhaiten pois tomaattimehulla. Kyllä, iso pullo tomaattimehua päähän ja odota. :'D Tomaattimehua voit pitää tunninkin ja tehdä useamman käsittelyn peräkkäisinä päivinä. Lopputulos pitäisi olla jotakuinkin lämmin ruskea, sellainen neutraali tuli aikoinaan itselle kun näin tein. :') Hennaa vois myös yrittää vaalentaa askorbiinihapolla tai sitruunahapolla, mutta se kuivattaa hiuksia hirmuisesti. Vaalennusteho tosiaan vain poistaa punaisuutta, itse sävy ei vaalene juuri. Ja jos kokeilet noita happoja niin hyvin varovasti happovesi tukkaan eikä saa pitää yli 10min!

Onnea matkaan. ^^

Nuo valmissekoitukset mitä olet käyttänyt, eivät suoriltaan toimi sillä tavoin että pim, uusi sävy vanhan päälle. Hennaa kun kerrostaa millä vain hennasekoituksilla, se tummuu ja tummuu. Sävystä riippuen joko enemmän syvänpunaisen tai tummanruskean suuntaan punaisella hohdolla. Kuulostaisi siltä, että haluamasi sävy syntyisi jollain cassia-amla-shikakai-ripaus hennaa-ripaus indigoa-seoksella. :) Tietysti nyt kun sinulla on pituuksissa synteettistä väriä ja juuri hennattu, on varminta mennä ekokampaamoon värjäämään. ^^



Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 15 Syys 2020, 08:18
Kirjoittaja Chronos
Mä olen nyt maaliskuusta asti värjäillyt cassia/henna-seoksella suhteessa 65/35. Tavoitteena kuparisemman värinen tukka. Lopputulos puolen vuodenkaan jälkeen ei miellytä. Ilmeisesti pohjavärini on sen verran tumma, että mitään kirkasta kuparia tästä ei saa. Keinovalossa hiusten väri näyttää yhtä tummalta juuresta latvoihin (ei yllätä koska kasvivärihän ei vaalenna). Hiuksen kiillon sävy on juuresta keltaisempi ja latvoja kohti sävy muuttuu punaisemmaksi.&nbsp; Haluaisin myös että punainen näkyisi paremmin, koska nyt hiuksissa on&nbsp; jännä tumma sävy, joka näyttää punaiselta kun valo osuu. Mahonki on varmaan oikea sana kuvaamaan väriä. Plussa seoksen käyttämisessä on se että juurikasvu ei näy niin selkeästi kuin pelkällä hennalla värjätessä.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 13 Loka 2020, 08:56
Kirjoittaja kuskus
Mä hennailin noin vuoden Cultivatorsin hennalla, välillä laitoin seokseen mukaan pussin saman merkin mahogany-sävyä. Tulos oli ihan nätti punaruskea, mutta innoissani hennailin vähän liian usein ja väri tummeni nopeasti omaan makuuni liian tummaksi, halusin enemmän oranssia/kuparista sävyä. Vuosi sitten tein värinpoiston ja laitoin päälle henna-cassia-sekoituksen (muistaakseni 50-50). Tästä tuli ihan nätti vaalean oranssi, jopa vähän kellertävä, toki mun sävyihin hiukan liian vaalea. Ajattelin, että siitähän se tulevien hennausten myötä tummuu.
Mun oma sävy on sen verran tumma, että säilyttääkseni kuparin sävyn mun on aina vaalennettava tyvi ennen hennausta. Vuoden aikana olen jaksanut tehdä sen kahdesti, enkä aina ole jaksanut laittaa edes hennaa päälle. Hiusten sävy on ollut siis hyvin kirjava monen sentin tyvikasvuineen, vaalennettuine hennaamattomine osioineen ja hennattuine pituuksineen&nbsp; ;D Kesällähän tällä nyt ei ole ollut mitään väliä, kun hiukset kuitenkin ovat jatkuvasti kiinni.

Nyt eilen jaksoin vihdoin käyttää koko päivän vaalennus-hennaus-operaatioon, ja olen tosi tyytyväinen tulokseen! Vaalensin tyven Rialin vaalennusvoiteella (mielestäni hellävaraisempi ja myös vähemmän tehokas kuin varsinainen vaalennusaine, eli suht turvallinen käyttää), levitin vaalennettuun osioon pussillisen Cultivatorsin hennaa ja lisänä noin puoli pussia Auburn Copper -sävyä, parin tunnin päästä pituuksiin mössön jämiin lisätty loput Auburn Copperista ja hoitoainetta, tunnin glossaus tällä seoksella. Täysin tasainen ei koko hiuksiston sävy ole edelleenkään, mutta kotihennailijan tulokseksi mielestäni oikein hyvä.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 05 Joulu 2020, 01:15
Kirjoittaja Kathy
Aloitin lähes kymmenen vuoden tauon jälkeen hennaamaan hiuksia, koska kyllästyin haalistuviin suoraväreihin ja tyven vaalentamiseen. Tein ensimmäisellä värjäyskerralla 50/50-sekoituksen Khadin cassiasta ja hennasta, tuloksena vaalea kupari, joka tosin ei kovin hyvin kestänyt käsitellyssä latvassa. Olin siis haalistellut kirkkaan punaista suoraväriä ja pohjana oli epämääräinen persikkapinkki muutaman sentin maantienharmaalla tyvikasvulla. Plussaa värin koostumuksesta, sain tehtyä todella tasaisen tahnan eikä Khadin jauheissa ollut mitään soraa ja silppua. Värjäsin eilen uudestaan, tällä kertaa Utrekramin punaisella ja huhheijaa miten huonompilaatuista se oli, kamalan karkeaa verrattuna Khadiin. Sävystä tuli kuitenkin hyvä, syvempi kupari mitä olin alun perin toivonutkin ja nyt ei ole läheskään niin suurta sävyeroa tyvessä ja latvassa.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 05 Joulu 2020, 09:54
Kirjoittaja Chronos
Kyllästyin cassia/henna seoksella värjäilyyn. Kokeilin myös kamomillateetä, nokkoshaudetta yms. seoksen teossa. Sitruunamehua kippoon, hennat ja vedet perään, muhitus pöydällä sekä värjäys. Lopputulos on taas sellainen tumma mahonki/punaruskea mutta en kai toisenlaisessakaan värissä osaisi olla. Väri on parhaimmillaan heti pesun jälkeen, punaisuus näkyy silloin eniten. Hennaforhairin sivulla myydään Copperberry nimistä jauhetta joka ilmeisesti jättää värjäystuloksen punaisemmaksi kun sitä sekoittaa hennajauheeseen. On siis jauhettua acerola-kirsikkaa ja teho perustuisi C-vitamiiniin joka vähentää hennan hapettumista (tummumista) värjäyksen jälkeen. Siis mikäli ymmärsin oikein. Tästähän sitten kotikemistin ajatukset heräsivät että toimisikohan askorbiinihappo hennajauheessa samoin... En ole löytänyt muualta acerolajauhetta tai copperberry-nimellä jauhetta hiusten värjäystarkoituksiin.

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Lähetetty: 07 Helmi 2021, 12:25
Kirjoittaja Chronos
Lueskelin netistä hennajauheista ja kiinnitin huomioni lisättyihin väriaineisiin. Olin siis tietoinen siitä että joihinkin jauheisiin lisätään vihreää jotta hennajauhe olisi "tuoreen" näköistä. Joihinkin lisätään punaista jotta värjäystulos olisi punaisempi. En ollut tietoinen että joihinkin jauheisiin lisätään lawsonea jälkikäteen nostamaan heikkolaatuisen jauheen lawsonepitoisuutta. Eli värjää näennäisesti hyvin ja nopeasti mutta peseytyy pois, koska lisätty lawsone on jo hapettunutta eikä pysty sitoutumaan hiuksen keratiiniin. Mietin että käviköhän uudelle Satvalle näin? Koska mun mielestä värjäsi epäilyttävän hyvin ja nopeasti sekä valutti oranssia pyyhkeisiin usean pesun jälkeen. Esim. Jamila ei tee samaa kun pesee hyvin shampoolla värjäyksen jälkeen. Satvassa ei auttanut sekään.&nbsp; ???