Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

^ Voi hennaa vaaleammaksi saada, toki varmaan joiltain ei lähde millään mihinkään ja mikään dramaattinen vaalennus tuskin helposti onnistuu jos ollenkaan. Vastaus saattaa tulla vähän myöhässä, mut tulkoon jos jotakuta hyödyttäis. :)

Cassialla olen saanut kirkastettua hennaa ihan tahattomasti. Väri "vaaleni" silleen hienoisesti kun muhittelin cassiaa ja hoitista hennatuissa hiuksissani reilut puoli tuntia. Pelkkä hoitismuhittelu ei saanut vastaavaa aikaan, lisäsin cassiaa kun latvakin tuntui kaipaavan rakennepaikkausta mut pelkäsin värin tummuvan liikaa jos ois hennannut koko hiuksiston. Varsinkin juurikasvussa sävymuutoksen huomasi cassian jäljiltä, oli oranssimpi ja värin yleisvaikutelma oli porkkanaisempi kun aiemmin punaisempi ja rusehtava tietyssä valossa.

Hunajavaalennus yleisesti vie vaaleampaan ja lämpimämpään suuntaan väriä eli vois auttaa tekemään väristä punaisemman ruskean sijaan. Itse sain hennatun pohjan indigolla ruskeaksi kun tavoittelin mustaa ja hunajavaalennukset selkeimmin vei ruskeutta pois kun halusinkin (ja sain) hennapunaisen takaisin.

Colour B4 -käsittelyn tein hiuksiini hiljattain kun ajattelin josko alkais taas omaa väriä kasvattaa, kyllä henna vaaleni sillä. Mulla oli siis monta kerrosta paitsi juurikasvussa ja väri tumma punainen, tuli selvästi porkkanaisempi. "Tavallinen" värinpoistokin voi vaalentaa hennaa, itse en ole kokeillut. Mainittakoon ettei noita kannata käyttää jos käytetty henna ei ole ollut puhdasta hennaa (tai kasvivärejä), voi käydä huonosti hiuksille.
ainokainen

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja ainokainen »

Itse en hennaa enää, mutta aikanaan kun hennasin, toimin juuri noin! Mulla oli pohjana noin 7- asteinen oma keskiruskea tukka, jota innostuin hennaamaan. Ikävä kyllä hennalla oli todella vaikea saada kylmää punaista hiuksiin, ja omaan väritykseen se vaan sopi niin paljon paremmin. Värjäsin siis vuorotellen sekä hennalla että markettiväreillä, ja mulla ainakin kyseinen kombo toimi oikein hyvin.

Usein kuulee väitettävän, että jos hiukset on hennattu, niitä ei voi enää kaupan väreillä värjätä. Tosiasiassa niitä voi värjätä vallan mainiosti, koska henna ja markettivärien kemikaalit eivät regoi toisiinsa millään tapaa.
Ainoa poikkeus on tietysti vaalennus, koska hennattua hiusta ei saa kovin helpolla enää vaaleammaksi. vaikka mitkä peroksidit heittäisi pääähän. Se hius siellä alla vaalenee, mutta hannakerros ei hievahda mihinkään.

Guru Anand, olisi tosi kiva saada kuvia sun hiuksista, täällä taitaa olla joku kuvaketju hennatuille hiuksille, laita kuvaa sinne! Ja muutkin hennaajat, aktivoitukaapa ottamaan kuvia hiuksistanne ja postatkaa niitä tänne!
Guru Ananda
Haiven
Haiven
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Kesä 2015, 22:30

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Guru Ananda »

Hei ainokainen!

Olen miettinyt kuvan laittamista hiuksistani jos muut haluavat nähdä ne. Kiitos pyynnöstäsi. Olen kuitenkin miettinyt vielä haluanko pitää hiukseni suorina vai haluanko ottaa permanentin ja kiharruttaa ne. Olen kuullut, että hennattuun hiukseen ei permanentti välttämättä tehoa kunnolla. Onko kenelläkään kokemusta hennattujen hiusten kiharruttamisesta?
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Mena »

Mä kokeilin joskus laittaa mustaa kestoväriä hennattujen hiusteni alaosaan. Valui ekassa pesussa pois. 0_0 Olenkin ollut vähän ihmeissäni kun jotkut saavat hennan jälkeen vielä vaalennettua hiukset takaisin lähes blondiksi. Mulla on tässä n. kuuden vuoden kerrostuma, laitan yleensä tyveen pelkkää hennaa ja latvoihin noin joka toinen kerta 50/50 henna-hoitisseosta. Sävy on nätti ja sopii mulle kyllä hyvin, siksikin mietin kannattaako mun lähteä leikkimään millään värinpoistolla... Ja pitäisi sitten löytää se täydellinen henna-cassia-sekoitussuhde ettei mene samantien yhtä tummaksi kun jatkaa hennailuja.

Mä kyselin permistä kampaajaltani viime syksynä ja hän sanoi että voi kokeilla, mutta joillain käy niin ettei permis "tartu" eli kihara ei pysy. Ei tullut sitten kokeiltua, vaan jatkoin kosteuttavalla hoitiksella ja nykyään mun hiukset onkin aika nätisti kihartuneet kaiken aikaa.
Nanook

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Nanook »

Hei. Yritin etsiä keskustelua kyseisestä aiheesta, mutten löytänyt. Anteeksi siis jos tämä tulee toistamiseen. Minulla on ollut mustat hiukset jo kymmenisen vuotta ja nyt haaveena siirtyä hennaamiseen. Alkuun haluaisin kokeilla kuinka selviäisin punertavissa hiuksissa (melkein 15 vuotta tummissa hiuksissa eli voisi olla totuttelemista) ja mikäli haluaisin takaisin tummempaan niin myöhemmin indigoa. Mutta kysymys siis koskee värinpoistoa ja sen päälle hennaamista. Onnistuuko? Näitä mustia ei ilman kemiallista värinpoistoa saa pois ja värin pois kasvattamiseen voisi vierähtää turhankin pitkä aika. Tarttuuko henna värinpoiston jälkeen vai tuleeko mahdollisesti muita vaikutuksia?
almiros
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 965
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 18:38

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja almiros »

Tarttuu toki. Itse aikoinaan tein mustiin hiuksiin useamman värinpoiston päästäkseni hennaamaan. Aluksi tukasta tuli leimahtavan punainen/oranssi, koska värinpoisto ja blondaus tekivät pohjan niin vaaleaksi. Kyllä se siitä sitten tummenee kun väri kerrostuu.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569
Nanook

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Nanook »

almiros kirjoitti: Tarttuu toki. Itse aikoinaan tein mustiin hiuksiin useamman värinpoiston päästäkseni hennaamaan. Aluksi tukasta tuli leimahtavan punainen/oranssi, koska värinpoisto ja blondaus tekivät pohjan niin vaaleaksi. Kyllä se siitä sitten tummenee kun väri kerrostuu.
Oi, hienoa :) Veditkö hennan heti värinpoiston jälkeen vai odotitko välissä minkä aikaa? On jo hirveä kiire päästä värjäilemään, kun tämä säälittävä kahden kuukauden värjäämättömyys on vetänyt kivan juurikasvun sekä mustan värin ihan punertavan ruskeaksi.
almiros
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 965
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 18:38

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja almiros »

^ Musta väri vaati useamman värinpoiston ja vielä blondauksen kampaajalla, ja nämä toteutin aika nopeaan tahtiin. En pitänyt kuin pari päivää kertojen välillä. Viimeisimmän kerran jälkeen taisin laittaa hennan päähän myös jo kahden päivän kuluttua blondauksesta.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569
ainokainen

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja ainokainen »

Hennassa ei ole mitään kemiallisia aineita, jotka reagoisivat vaalennetun hiuksen kanssa. Vaalennettua hiusta voi ja kannattaakin siis hennata, koska hennalla on rakennepaikkaavia vaikutuksia. Ja vaalennettu hiushan kaipaa rakennepaikkausta nimenomaan.
almiros
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 965
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 18:38

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja almiros »

Juu kannattaa olla tarkkana, että henna on 100% hennaa eli sisältö vain 100% Lawsonia inermis. Olen huvikseni tutkaillut etnisissä ruokakaupoissa myytäviä "hennoja", ja vaikka niitä myydään nimellä henna niin sisältö on kyllä jotain ihan muuta! Mutta tällaisiin valehennoihin olen törmännyt vaan etnisissä ruokakaupoissa tosiaan. Toki etnisissä kaupoissa voidaan myydä myös 100% hennajauhetta, mutta varoituksena vain uudelle hennaajalle!
hennaaja
iherb alekoodi DUW569
Nanook

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Nanook »

Kiitos neuvoista :) Ajattelin haittaako vaalennus hennausta, kun jostain luin että permanentinkin välissä pitäisi pitää väliä hennaukseen. Katsotaan kuinka miun hennailu-ura tästä lähtee.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Mena »

Mä vedin silloin muinoin kestovärillä haluttuun tummuuteen/sävyyn ja jatkoin siitä hennaten. Mulle ainakin jäi silloin selvä raja värinpoiston kohdalle ja sain sen pois vasta lätkäisemällä siihen kestovärin. Kannattaa varmaan tehdä ensin värinpoistot ja hennaukset ja seuraavan kerran käsittelemätöntä tyvikasvua hennatessa näkee sitten sen tummuusasteen mihin henna omassa hiuksessa asettuu. Sitten vaan kestoväri siihen päälle jos tuntuu että raja häiritsee. :)
Nanook

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Nanook »

Päädyin kaupan värinpoiston sijaan luonnollisempaan "värinpoistoon". Vaalensin c-vitamiinilla ja sain noin 30cm hiuksista ihanan vaalean punaruskeat. Latvat on niin moneen kertaan väriä itseensä saanut, ettei niitä äkkiseltään saa ilman tujumpia menetelmiä vaaleaksi. Tykkään jo näistäkin hiuksista niin paljon, että melkein tekisi mieli jättää tämmöiseksi  ;D  Vielä en ole hennaa laittanut. Nykyinen vaalennettu hiusten väri on melko samaa mitä tuo hennakin (santen mahongin punainen), hieman vaaleampi vain.
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Haluaisin laittaa jotain kasviväriä tukkaan, mutta en ajautua järkyttävään värjäyskierteeseen, kun en kumminkaan jaksa ylläpitää väriä ja menetän hermoni juurikasvun kanssa. Haluaisin keskiruskeasta tukastani vain vähän tummemman ja haen myös sitä hennavärien tuomaa vahvistusta ja jämäkkyyttä tukkaan. Pelkkää cassiaa en kuitenkaan viitsisi vetää.
Hyviä ehdotuksoa valmiista kasvivärisekoituksista? Millaisia kokemuksia ihmisillä on Khadin kasviväreistä? Santen ruskeat sävyt eivät muistaakseni olleet ihan megapysyviä?
Miten värjätä tukka niin, että se näyttää kivalta, mutta ei tarvitse olla koko ajan värjäämässä uudelleen?
ainokainen

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja ainokainen »

Ne Santen värit ei ainakaan mun hiuksissa ole kovin pysyviä. Olen käyttänyt sekoitusta, jossa on puolet terraa ja puolet strawberry blondea. Saan sillä kiiltoa, jämäkkyyttä ja punertavuutta hiuksiin, mutta ei mitään selkeää eroa omaan väriin (keskiruskea maantienharmaa), eli juurikasvu ei erotu. Ja tämä kuluu kyllä noin kuukaudessa pois.
Vastaa Viestiin