Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

maatis
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 612
Liittynyt: 15 Loka 2007, 14:07

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja maatis »

Ei ole kokemusta, olen käyttänyt vain puhtaita kasvivärejä, mutta tämän tiedon perusteella en käyttäisi natriumpikramaattia:
http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/ ... PICRAMATE/

Toisaalta pieni määrä tuota ainetta ei varmaan ole yhtään sen haitallisempaa kuin teollisissa väreissä käytetyt kemikaalitkaan. Omassa harkinnassa siis. Näemmä saa hennan juurikin kylmemmän väriseksi, varmaan hieno väri sinänsä.
Kyseessä on siis metallisuola, joten jos myöhemmin värjää teollisilla väreillä, kannatta tehdä ensin suortuvatesti. Muoks: olit jo tehnyt hiustupsuun kokeeksi värjäystestin - mutta varmaan jos jatkat pitemmän aikaa tuolla pikramaattipitoisella värjäämistä, metallia voi kertyä ja kannattaa testata tarpeen mukaan uusiksi. :)
Viimeksi muokannut maatis, 26 Kesä 2015, 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Guru Ananda
Haiven
Haiven
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Kesä 2015, 22:30

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Guru Ananda »

Olen lukenut netistä englanninkielisiltä sivuilta, että natriumpikramaatti on kaikista metallisuoloista vähiten pahin. Pahin on kuulemma kuparipikramaatti. Jos värjää hiuksensa hennalla, jossa on kuparipikramaattia, ei voi enää sen jälkeen värjätä kemiallisilla väreillä, koska hiukset alkavat kiehumaan.

Kuulin tällaisen tapauksen eräältä kampaajalta, jonka naisasiakas oli käyttänyt hennaa ja kun hän halusi värjätä hiuksensa kemiallisilla väreillä, hänen hiuksensa alkoivat kiehumaan ja värjäys piti keskeyttää ja hiukset muuttuivat ihan mustiksi.

Olen myös lukenut, että hopeapikramaattia sisältävä henna reagoi kemiallisten värien kanssa muuttumalla punaisesta vihreäksi. Olen myös lukenut, että jotkin metallisuolat reagoivat kloorin kanssa sammalla tavoin, joten uimahallireissun jälkeen hiukset ovat saattaneet muuttua vihreiksi. En tiedä onko tämä väite totta, mutta olen kuullut sellaisen.

Lukemani perusteella natriumpikramaatti on kuitenkin vähiten pahin ja se ei reagoi kemiallisten värien tai minkään muunkaan kanssa vahingollisesti, ei ainakaan minun kokeitteni perusteella. Olen kuitenkin kuullut ystävältäni, joka myy hennaa, että jotkut hänen asiakkaansa ovat kertoneet, että natriumpikramaattia sisältävä henna ei ole hyvää iholle ja on aiheuttanut ihonärsytys reaktioita.

Koska minä käytän natriumpikramaattia sisältävää hennaa vain hiusten latvoihin, sen käyttö ei ole mitenkään riskialtista.
helmikuu
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 74
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 11:03

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja helmikuu »

Saako hennalla/kasviväreillä harmaat piiloon, entäpä alla olevat vaaleat raidat? Suunnittelen kokeilla Lushin ruskeaa sekoitusta, jossa kaiketi hennaa ja indigoa.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Mena »

Ainakin työkaverilla harmaat jäävät kirkkaammiksi kuin muu tukka, eikä kuulemma peitä kunnolla. Käyttää jotain ruskeaa valmissekoitusta.
Mintsi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 128
Liittynyt: 06 Syys 2015, 13:18

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Mintsi »

Olen nyt pari kertaa värjännyt hiukset valmiilla henna-indigo-sekoituksella ja olen tykästynyt väriin. Lueskelin jostain täältä, että ainakin puhtaan hennan kanssa suositellaan glossaamista värin ylläpitoon. Onnistuuko se, kun värissä on mukana indigoakin?

Vierastan punertavaa sävyä ja olen tosi tyytyväinen tähän nykyiseen väriin, koska se on selvästi ruskea.
helmikuu
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 74
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 11:03

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja helmikuu »

Tässä kun oon lukenut juttuja karsinogeenisestä mustasta hennasta ja vaikka tuosta yllä mainitusta natriumpikramaatista, niin mitenköhän asia oikein on - onko ns puhdas hennajauhe vapaa kaikista näistä haitallisista aineista? entäs jos kyseessä on kasvivärisekoitus, jossa indigoa tms mukana? en oikein löydä selvää tietoa tuosta mustan hennan sisältämästä PPD:stä, että missä kasviväreissä sitä nyt sit oikein voi olla...
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

^ Jos lawsonia inermis on hennavärin inci niin on puhdasta hennaa, kasviväriä. Voihan tuota epäillä, periaatteessa, mutta sittenhän sama pitänee kaikkien tuotteiden incien kohdalla tehdä. Toki ostopaikallakin on merkitystä luotettavuuden kannalta. Itse olen käyttänyt hennavärjäyksiin pienestä tuoksukaupasta ostettua Karishmaa.

Musta henna on hennaa, jossa on myös ppd:tä eli voimakkaasti allergisoivaa ainetta, mikä kesto/kevytväreissä tummentaa hiukset ja monelle aiheuttaa allergian, muillekin aineille niissä voi allergisoitua.

Indigoa (indigofera tinctoria) harhaan johtavasti kutsutaan myös mustaksi hennaksi joskus, mutta se on kasviväri, joka yksinään tekee sinisen/vihreän, joka tuskin pysyy hyvin ja hennan kanssa tummemman tai viileämmän punaisen/violetin/ruskean/mustan, riippuu hiuksista ja seoksesta ja vaikutusajasta lopputulos.

Puhtaalle kasvivärillekin voi allergisoitua kuten kasveille ja hedelmille yms. ylipäätään (itse en voi edes kuoria mm. päärynää ilman että iho alkaa punoittaa, kutista ja kirvellä). Niin rajua reakiota kasviväreistä ei tule kuin ns. kemiallisista väreistä ainakaan pahimmillaan, mutta jos allergiaoireita huomaa, lienee parempi tietenkin jättää käyttämättä. Joku henna-allergikko oli hennaa käyttänyt aaloen kanssa, eli ainakaan hänellä ei kai sitten hirvittävän voimakasta ollut tai aaloe auttoi tosi hyvin... Luin tuon muistaakseni täältä joskus, kasvivärikeskustelusta kai.  :)

Jos mitään tuoteselostetta ei ole tai sivustolla ei kerrottaisi värin sisältöä, en päähäni laittaisi, sillä olen allergisoitunut jollekin ainesosalle kesto/kevytväreissä. Lopetin värjäykset 2011, kun päänahka alkoi värin vaikuttaessa kutista ja kirvellä. Onneksi se loppui siihen, kun väri pestiin pois ja vähän vain aralta tuntui päänahka pari päivää, ei mitään pahinta mahdollista. En todellakaan halunnut ottaa selvää, miten seuraavalla kerralla kävisi, joten kasvatin oman värin. Kaipasin kuitenkin punaista, ja tiesin miten voisin saada kaivatun värin turvallisemmin, joten aloin etsiä tietoa hennaamisesta.

Termeissä, sisällöissä ja ostopaikassa saa olla tarkkana, esim. viherpestyjä muka kasvivärillä värjääviä sarjoja on iherbissäkin myynnissä. Noista viherpestyistä hiusväreistä löytyy kemikaalikimara-blogista paljon postauksia ja hiusvärien vaaroista samoin. Inci sentään paljastaa totuuden, mutta sen ymmärtäminen vaatii tietenkin incin lukutaitoa. Ennen kuin aloitin hennaukset ja tilasin mitään luin mm. tätä foorumia tarkkaan niin halutun värin saavuttamisen kuin värjäämisen turvallisuuden kannalta.
Guru Ananda
Haiven
Haiven
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Kesä 2015, 22:30

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Guru Ananda »

Hei te kaikki hennalla värjäävät. Olen miettinyt, koska hennalla värjätessä ei saisi käyttää silikonipitoisia shampoita ja hoitoaineita, käyttääkö teistä kukaan mitään edes vesiliukoisia silikoneja sisältäviä hiustuotteita?
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Mena »

Miksi ei saisi käyttää? Mä käytän hoitoainetta jossa on silikonia ja välillä laitan silikonitippoja latvoihin, koska ei tätä luonnonkiharaa hamppua saa muuten ojennukseen. Mulla käytössä KC No nothing moisturising hoitoaine. Olishan se luksusta löytää hyvä ja latvat sileäksi jättävä silikoniton hoitoaine, mutta ei ole vielä tullut vastaan koska mulla on myös toi hajusteallergia.
Mimi
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 301
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 11:44

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Mimi »

Guru Anand kirjoitti: käyttääkö teistä kukaan mitään edes vesiliukoisia silikoneja sisältäviä hiustuotteita?
Kaikki silikonit hiushoitotuotteissa on samanlaisia ja ne lähtee hiuksista viimeistään sampoolla pestessä.
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa
ainokainen

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja ainokainen »

Guru Anand kirjoitti: Hei te kaikki hennalla värjäävät. Olen miettinyt, koska hennalla värjätessä ei saisi käyttää silikonipitoisia shampoita ja hoitoaineita, käyttääkö teistä kukaan mitään edes vesiliukoisia silikoneja sisältäviä hiustuotteita?
Tottakai hennalla värjättyä hiusta saa hoitaa ihan samalla tavalla kuin värjäämätöntä hiustakin. Ainoastaan juuri ennen värjäystä hiukset on hyvä pestä syväpuhdistavalla shampoolla ja jättää hoitoaine kokonaan pois, jotta henna tarttuisi paremmin.
Guru Ananda
Haiven
Haiven
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Kesä 2015, 22:30

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Guru Ananda »

Olen huomannut, että täydellisimmän punavärin voi luoda ensin värjäämällä hiukset kaikista miellyttävimmällä kemiallisella punavärillä ja saavuttamalla halutuin väri. Sen jälkeen hennakäsittelyjen jälkeen väristä tulee vielä täydellisempi. Itse tykkään todella tummasta mustan punaisesta, joka on puhtaan punainen, mutta vivahtaa vähän violettiin. Natriumpikramaattia sisältävällä hennalla saa yllä pidettyä hieman kylmähköä lähes puhtaan punaista väriä. Juurivärinä käytän hyvin tumman punaista melkein mustan punaista kemiallista väriä, koska indigon ja hennan seos ei kunnolla tummenna vaaleanruskeita hiuksiani. Tällä tavoin olen pystynyt luomaan täydellisen mustahkon punaisen värin.
Onko muilla kokemuksia tästä asiasta?

Itse käytän toisinaan vesiliukoisia silikoneja tai muita silikoneja sisältäviä shampoita ja hoitoaineita silloin kun en jaksa hennata ja natriumpikramaattia sisältävä henna ei tuo tarpeeksi kylmänpunaista väriä. Silloin värjään violetinpunaisella kemiallisella värillä koko hiukset ja käytän silikonipitoisia shampoita ja hoitoaineita vähän aikaa. Sitten kun hiukset ovat tarpeeksi violetinpunaiset, pesen niitä vähän aikaa savishampoolla ja ne poistavat ylimääräiset silikonijämät ja henna tarttuu taas.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Olen miettinyt pitkään. Olenko ainoa mies täällä, jonka erikoiskiinnostuksen kohteisiin kuuluu hiusten hoito ja niiden värjääminen. Käytän toisinaan kemiallisia värejä ja hennaa. En leikkaa hiuksiani koskaan, koska haluan pitää ne mahdollisimman pitkinä. Hiukseni eivät kuitenkaan pitene keskiselkää paljon alemmas, vaikka mitä tekisin. Olenko ainoa mies täällä jolla on tällainen kiinnostuksen kohde? Entä mitä te muut olette mieltä tästä asiasta?

Edit: peräkkäiset viestit yhdistetty. -ellen
Viimeksi muokannut Guru Ananda, 13 Touko 2016, 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Triina »

^Tuskin ainoa, mutta aktiivisista kirjoittajista luultavasti tällä hetkellä kyllä :) Foorumin alkuaikoina täällä oli enemmän miespuolisiakin, on sittemmin hiljentynyt kovin paljon. Henkilökohtaisesti lämpimästi tervetuloa, tänne mahtuu kyllä :)
Mintsi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 128
Liittynyt: 06 Syys 2015, 13:18

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Mintsi »

Mena kirjoitti: Olishan se luksusta löytää hyvä ja latvat sileäksi jättävä silikoniton hoitoaine, mutta ei ole vielä tullut vastaan koska mulla on myös toi hajusteallergia.
Menee vähän ohi aiheen, mutta koskeeko hajusteallergiasi vain keinotekoisia hajusteita vai kaikkia. Nimittäin minä olen löytänyt hiuksilleni loistavan hoitoaineen, joka täyttää muuten ehdot, mutta ei tasan ole tuoksuton. Tämä ihmeaine on Lushin Plumps solid contitioner. Tuoksu tosin on melko vahva. Minulle se sopii, vaikka hajusteallerginen olenkin. Ja toimii paremmin kuin mikään kokeilemani hoitoaine.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Mena »

^ Ihan kauheasti en ole uskaltanut testailla enää, mutta synteettisiä en edes kokeile. Joitain luonnollisia tuoksuöljyjä iho sietää, mutta suurinta osaa ei, varsinkaan pidemmällä altistuksella. Nyt mulla on käytössä kaverini tekemä dödö jossa on vähän bergamottiöljyä, siitä ei tule mitään, sen sijaan ylang-ylangia sisältävästä tuli ihottumaa. Nurmen hamppuöljyshampoopala ei myöskään aiheuta mitään (*kopkop*) mutta esim. juuri Lushin käsisaippuat ärsyttävät pidemmän päälle vaikka muuten pystynkin pesemään käsiä milloin milläkin. Paitsi kotona mulla on hajusteeton saippua, koska ihan jatkuvasti ei pysty hajustetuilla pesemään.
Tekisi mieli kokeilla tehdä itse jotain hoitoainetta, mutta pitäisi ensin opiskella ylipäätään noita eri ainesosia ja miten saisi itse tehtyä mitään. Käsityöjutut eivät oikein ole mun juttu. ::)

Mä olen alkanut vähän haaveilemaan vaaleammasta hennatukasta, mutta ei taida olla mahdollista tätä edes vaalentaa millään... Vaaleampi ei vaan näyttäisi huonevalossa niin ruskealta mitä tämä nykyinen. ;D
Vastaa Viestiin