^ Jos lawsonia inermis on hennavärin inci niin on puhdasta hennaa, kasviväriä. Voihan tuota epäillä, periaatteessa, mutta sittenhän sama pitänee kaikkien tuotteiden incien kohdalla tehdä. Toki ostopaikallakin on merkitystä luotettavuuden kannalta. Itse olen käyttänyt hennavärjäyksiin pienestä tuoksukaupasta ostettua Karishmaa.
Musta henna on hennaa, jossa on myös ppd:tä eli voimakkaasti allergisoivaa ainetta, mikä kesto/kevytväreissä tummentaa hiukset ja monelle aiheuttaa allergian, muillekin aineille niissä voi allergisoitua.
Indigoa (indigofera tinctoria) harhaan johtavasti kutsutaan myös mustaksi hennaksi joskus, mutta se on kasviväri, joka yksinään tekee sinisen/vihreän, joka tuskin pysyy hyvin ja hennan kanssa tummemman tai viileämmän punaisen/violetin/ruskean/mustan, riippuu hiuksista ja seoksesta ja vaikutusajasta lopputulos.
Puhtaalle kasvivärillekin voi allergisoitua kuten kasveille ja hedelmille yms. ylipäätään (itse en voi edes kuoria mm. päärynää ilman että iho alkaa punoittaa, kutista ja kirvellä). Niin rajua reakiota kasviväreistä ei tule kuin ns. kemiallisista väreistä ainakaan pahimmillaan, mutta jos allergiaoireita huomaa, lienee parempi tietenkin jättää käyttämättä. Joku henna-allergikko oli hennaa käyttänyt aaloen kanssa, eli ainakaan hänellä ei kai sitten hirvittävän voimakasta ollut tai aaloe auttoi tosi hyvin... Luin tuon muistaakseni täältä joskus, kasvivärikeskustelusta kai.
Jos mitään tuoteselostetta ei ole tai sivustolla ei kerrottaisi värin sisältöä, en päähäni laittaisi, sillä olen allergisoitunut jollekin ainesosalle kesto/kevytväreissä. Lopetin värjäykset 2011, kun päänahka alkoi värin vaikuttaessa kutista ja kirvellä. Onneksi se loppui siihen, kun väri pestiin pois ja vähän vain aralta tuntui päänahka pari päivää, ei mitään pahinta mahdollista. En todellakaan halunnut ottaa selvää, miten seuraavalla kerralla kävisi, joten kasvatin oman värin. Kaipasin kuitenkin punaista, ja tiesin miten voisin saada kaivatun värin turvallisemmin, joten aloin etsiä tietoa hennaamisesta.
Termeissä, sisällöissä ja ostopaikassa saa olla tarkkana, esim. viherpestyjä muka kasvivärillä värjääviä sarjoja on iherbissäkin myynnissä. Noista viherpestyistä hiusväreistä löytyy kemikaalikimara-blogista paljon postauksia ja hiusvärien vaaroista samoin. Inci sentään paljastaa totuuden, mutta sen ymmärtäminen vaatii tietenkin incin lukutaitoa. Ennen kuin aloitin hennaukset ja tilasin mitään luin mm. tätä foorumia tarkkaan niin halutun värin saavuttamisen kuin värjäämisen turvallisuuden kannalta.