Indigolla värjääminen

Biohazardos

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja Biohazardos »

Vautsi! Ostin venäjältä ''terästettyä'' indigoa! tämä indigo oli terästetty pelkästään suoraväripigmenteillä, ppd:tä tai sen johdannaisia ei INCI:ssä ollut. Pakko sanoa että oli parasta indigoa mihin olen törmännyt! Hiukset värjäytyivät kauniin ruskeaksi, ilman tätä tuttua sinertävyyttä / harmautta. Suosittelen rohkeasti kokeilemaan, vaikkei täysin puhdasta ole mutta inci sisälsi: Indigo argenteaa ( indigon laji), Talkkia, suolaa,  punaista, keltaista, sinistä ja vihreää väripigmenttiä. ( googlasin vielä kaikki ainesosat erikseen, ettei varmasti olisi mitään herkistäjää / hurjaa myrkkyä )
Nämä pussit ovat myynnissä vain kassan alta, myyjät yleensä ojentavat ison korin eteesi kun sanot vain henna. Pussit olivat 25g pusseja ja maksoivat muistaakseni n. 60snt/kpl ja sävyvaihtoehtoja oli lukuisia!
irtohius
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 17:17

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja irtohius »

Indigosta on sekä hyviä että huonoja kokemuksia vuodelta -12. Tuolloin hiusvärini oli erilaisin hapetteellisilla kestoväreillä mustaksi värjätty. Hiukset oli varsinkin pituuksista ja latvoista huokoiset värjäämisten vuoksi. Alla oli myös muistaakseni yksi tai kaksi hennakäsittelyä ja ihan latvoissa pehmennys.
Kerran päätin kokeilla jotain muuta tapaa saada musta väri, koska mustalla värillä oli taipumus "haalistua" kesäisin ja muuttua pelkkään tummanruskeaan väriin. Ostin Hennaboy:lta indigoa muutaman pussin. Sekoitin pelkkää indigoa veteen, enkä lisännyt mitään lisukkeita, koska indigoa sisältävät tummasävyiset luonnolliset väriseokset ovat olleet mulla tosi petollisia joskus. Ei siis ruokasuolaa tai mitään muutakaan joidenkin kokeilemaa niksiä.

Sekoitus oli helppoa, samoin levitys hiuksiin. Ei kokkareita tai varisemisia. Annoin olla 2 tuntia päässä. Hyödynsin hauduttelussa kotikäyttöistä kupulämmitintä. Huomasin, kuinka muoviseen sekoitusastiaan oli jämähtänyt tummansininen väri reunoihin, eikä se lähtenyt ollenkaan pois tiskiaineilla. Indigomassa peseytyi myös helposti pois, koska oli hyvin hienojakoista. Tulos: upea pikimusta, sellainen ihan vähän siniseen vivahtava kunnon musta väri! Vau, ajattelin. Hiusraja ja päänahka olivat värjäytyneet sinisiksi.

Ongelmat alkoivat vasta sitten, kun myöhään samana vuonna halusin vaihtaa vaaleampaan väriin. Ei auttanut pelkistävät värinpoistot eikä voimakkaat peroksidit. Itkun ja hammasten kiristelyn kanssa oli tyydyttävä kasvattamaan väriä pois.

Yhteenvetona siis voisi sanoa, että huokoiseen hiukseen indigo saattaa tarttua kuin tauti. Auttaa asiaa, mikäli pohjalla on jo ennestään hennaa tai väh. ruskeaa väriä. Myös relaksoituun/rakennekäsiteltyyn/luonnostaan huokoiseen hiukseen indigo saattaa ottaa tosi hyvin. Myös indigon korkea laatu vaikuttaa asiaan (mistä senkin ikinä tietää etukäteen :-\)



edit.
neljä päivää sitten tein vaaleaan tyvikasvuun hennauksen, jossa mukana raparperinjuurijauhetta ja cassia auriculataa. Taisi olla vähän indigoakin. Väri jäi vaisummaksi kuin odotin, joten tein vielä puhtaalla indigolla tyvivärjäyksen liukuväriefektiä tavoitellen. Menin nukkumaan indigot päässä ja n. 4 tunnin kuluttua heräsin pesemään pois. Nyt tuli ihan hiilenmusta väri, ei tietoakaan sinivivahteista. Tukka on nyt parin co-pesunkin jälkeen kuin olisi tehnyt isoilla tarrarullilla tyvikohotuksen.! Olipa silti tuskaa pestä tätä indigoa pois - tukka tuntui kyl hirrrrveän soraiselta ja narskuvalta yhtäaikaa.
Viimeksi muokannut irtohius, 08 Maalis 2015, 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hiukset luonnostaan 2c - 4a M/C III,

Aunt Jackie's, Dark & Lovely, Queen Helene, African Pride
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

Aloin kaivata mustia hiuksia -14 marraskuussa (kestovärjäilyjen aikaan vaihtelin eri punaisia ja silloin tällöin mustaa). Hiuksissani oli tuolloin useampi hennaus. Ostin indigon pienestä tuoksukaupasta kuten hennankin.

Sekoitin indigon veteen ja ripottelin vajaan teelusikallisen suolaa sekaan. Aine oli vihreää, hiuksissa jotenkin todella kuivaa ja korputti niitä mutta myös alkoi valua miltei saman tien puroina päästä vartalolle. Annoin olla suunnilleen tunnin, jonka aikana jopa kastelin hiuksia lisää kuin tuntui kuivahtaneen (ja indigon kanssahan ei suositeltu pään peittämistä kelmulla, muovipussilla tms.). Illalla kun oli värjäillyt, menin nukkumaan ja aamulla heräsin hiukset tummanruskeina.

Voi ei sitä tunnetta, kun hiuksissa on juuri se väri jota ei missään nimessä niihin olisi halunnut. Mun hiukset oli ruskeat! 0_0 Sellainen neutraali tumma ruskea. Olin osannut teoriassa varautua ruskeaan, mutta sen näkeminen järkytti. Joillekin sopii ja kukin oman maun mukaan. Itse asiassa tumma ruskea sopi kyllä mun väritykseen, mutta ei tuntunut yhtään omalta. Olisihan voinut alkaa kerrostaa mustaksi niin kuin aioinkin, mutta jo yksi käsittely oli kuivattanut latvat pitkältä matkaa, no, kuiviksi. Latvat tuntuivat todella kärsineen ja kasvattajana se huolestutti, hiukset näyttivätkin karmeilta kun latva sojotti. En edes tajunnut miten paljon hennattu tukka oli kiiltänyt ennen kuin indigo vei latvoista kiillon.

Muutenkin koko värjäys kadutti, en ole ikinä viihtynyt mustassa pitkään vaan äkkiä palannut punaiseen. Tiesin kyllä, että indigo voisi paitsi haalistua nopeasti myös jämähtää kiinni pysyvästi. Jos taas se ei suostuisi tarttumaan kunnolla, en saavuttaisi mustaa enkä ehkä silti pääsisi takaisin hennapunaiseen, josta olin niin pitänyt. Mitä oikein ajattelin?

Omiin hiuksiini ei indigo onneksi tarttunut kovin hyvin, tosin tein kaikkeni juuri haalistaakseni väriä. Tein muutaman hunajavaalennuksen ja muhitin öljyjä ja muhitin shampoota, ja ruskea lähti. Vähän tummempi punainen mulla oli tukassa jälkeen tuon idigon ja sen haalisteluoperaation kuin ennen sitä, mutta en osaa sanoa johtuiko se indigoinnista vai uudesta koko pään hennauksesta jonka ruskean paljon haalistuttua tein vai kummastakin.

Olen joskus miettinyt, että hennamössöä voisi vähän terästää indigolla, mutta en ole ikinä muistanut tehdä sitä ennen kuin pelkkä henna on jo levitetty päähän. Ehkä onkin parempi luottaa toimivaan rutiiniin.
Viimeksi muokannut korkkiruuvi, 16 Joulu 2015, 17:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin