Indigolla värjääminen

Mustikka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3064
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 23:26

Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Mer, miten kävi?

Mie yritin käyä kattoon luontaiskaupoista indigoa, mutta ei vain löytyny mistään. Eräskin myyyjä sanoi, ettei osaa edes neuvoa mistä sitä nykyisin vielä saisi. ??? En viitti alkaa tilaamaankaan, kun en viitti maksaa 7 euroa postikuluja.
Roses are red, Violets are blue. Some poems rhyme But this one doesn’t
Humppasusi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1026
Liittynyt: 28 Tammi 2006, 17:48

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja Humppasusi »

Mer, ainakin ruohonjuuresta löytyi indigoa alle kk sitten. Se tosin oli jemmattu sinne alakertaan (en edes tiennyt, että kauppa on kaksikerroksinen!) enkä löytänyt ilman myyjän apua.
1cMiii Suosikkituotteet XZ-sarja kokonaisuudessaan. Kasvatan omaa väriä takaisin.
Merial
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 662
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 09:07

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja Merial »

Humppasusi kirjoitti: Mer, ainakin ruohonjuuresta löytyi indigoa alle kk sitten. Se tosin oli jemmattu sinne alakertaan (en edes tiennyt, että kauppa on kaksikerroksinen!) enkä löytänyt ilman myyjän apua.
Kiitos tiedosta! Itse tosiaan en Ruohonjuuressa vielä ole ehtinyt käymään, täytyykin käydä sitten seuraavan kerran kun kaupunkiin pääsee. :)
Tukka hyvin, kaikki hyvin!
Ryövärintytär
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 540
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 06:30

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja Ryövärintytär »

^Indigo-värjäyksen huuhtelun yhteydessä suositellaan tekemään viinietikka-huuhtelu, pitäisi parantaa kestoa tms. Kannattaa varmaan kokeilla sellaistakin :)
Hiuksistoni on metrinen, suht paksu ja punainen. Toisin sanoen värjätty, melko karkea ja kuiva, onnekseni kuitenkin kiiltävä. :) Luokitelma jotakin tähän suuntaan: 1c C iii.
didu

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja didu »

Hello,
olipas työtä käydä tämä ketju läpi!

Hauska kuitenkin kuulla, että olette ainakin jotkut ovat kokeilleet myös indigoa.

Haluaisin tietää vielä teiltä indigon käyttäjät

-onko foorumille jossain kuvia lopputuloksista?
-kuinka kauan väri pysyi hiuksissa? Joistain sivulauseista päättelin, ettei tulos ollutkaan erityisen pysyvä. Ymmärsinkö oikein?
-onko kukaan kokeillut pelkkään indigoa, eli ei hennaa joukkoon tai hennausta ennen värjäystä?
-minkä väriset hiukset tarkkaan ottaen saitte? Onko kukaan saanut violettiin vivahtavaa tulosta vai onko väri vain ruskea? Millainen pohjaväri teillä on ollut?

Omana tavoitteeni olisi siis saada punavioletin ruskea lopputulos tai sitten vain violetinmusta.
Mustikka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3064
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 23:26

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

didu kirjoitti: -kuinka kauan väri pysyi hiuksissa? Joistain sivulauseista päättelin, ettei tulos ollutkaan erityisen pysyvä. Ymmärsinkö oikein?
-onko kukaan kokeillut pelkkään indigoa, eli ei hennaa joukkoon tai hennausta ennen värjäystä?
-Mulla indigo kului tukasta ennätysvauhtia (muutamassa pesussa), mutta mie en kyllä muutenkaan saanu indigoa toimimaan minun hiuksissa. Vika ilmeisesti oli meän vedessä enkä sitten jaksanut alkaa värkkäämään akkuvedellä.
-Vaaleaan (vaalea maantieharmaa) juurikasvuuni kokeilin pelkkää indigoa ja tulos oli sinivihertävä. :-X Kului onneksi parissa pesussa pois.
Vihertävän/sinertävän tuloksensa vuoksi indigoa suositellaan käytettävän vain tummiin hiuksiin tai hennan kanssa.
pinkfrank kirjoitti: Oonko mä nyt sit ymmärtäny ihan oikein, että jos nyt laittaisin hennaa päähäni ja en sit pitäisikään väristä, niin siihen päälle ei voi värjätä noilla kemikaaliväreillä? Että sit pitäs vaan jaksaa hennailla lisää/kasvattaa väri pois/kuluttaa väriä vähitellen pois?
Voit värjätä päälle, mutta kannattaa pitää muutaman viikon tauko, että henna vähän kuluu alta pois. Voi nimittäin olla, että tavallinen hiusväri ei tartu hennan päälle, mutta mitään kamalaa ei pitäisi tapahtua, varsinkaan jos käytössä on puhdas henna ja indigo.
Roses are red, Violets are blue. Some poems rhyme But this one doesn’t
Deanna

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja Deanna »

didu kirjoitti: Haluaisin tietää vielä teiltä indigon käyttäjät

-onko foorumille jossain kuvia lopputuloksista?
-kuinka kauan väri pysyi hiuksissa? Joistain sivulauseista päättelin, ettei tulos ollutkaan erityisen pysyvä. Ymmärsinkö oikein?
-onko kukaan kokeillut pelkkään indigoa, eli ei hennaa joukkoon tai hennausta ennen värjäystä?
-minkä väriset hiukset tarkkaan ottaen saitte? Onko kukaan saanut violettiin vivahtavaa tulosta vai onko väri vain ruskea? Millainen pohjaväri teillä on ollut?
Mun kokemukset löytyy hyvin pitkälti jo tästä ketjusta, kuvia ei nyt ole näkyvillä. Mielestäni indigo tosiaan kuluu nopsaan pois, mutta yhdessä hennan kanssa laitettuna pysyy paremmin, tai siltä ainakin vaikuttaa.. Pelkkää indigoa en siis ole kokeillut mutta jokin aika sitten laitoin lähes pelkkää indigoa, vain vähän hennaa joukkoon, ja silloin väri kului normaalia nopeammin pois (kts. ed. sivu). Indigo myös tarttuu mulla herkemmin ihoon ja sotkee, henna taas ei tartu juuri ollenkaan ihoon. Violettiin vivahtavaa tulosta ei ainakaan minulle ole koskaan tullut.

Viimeksi muuten pesin henna-indigo seoksen pois pelkällä vedellä, lähti ihan hyvin, en laittanut hoitoainettakaan, ainoastaan vähän öljyä (weledan hiusöljy) sipaisin hiuksiin pesun jälkeen. Ajatuksena oli kokeilla jos väri pysyisi paremmin kun ei ainakaan shampoolla sitä heti pese pois. En tiedä oliko asialla merkitystä vai ei mutta lopputulos oli hyvä jokatapauksessa.
Lettu kirjoitti: Tällä hetkellä käytän ruskea henna/indigosekoitusta juuri siinä toivossa että pysyisi paremmin kuin pelkkä indigo.

Mielenkiintoinen idea, eipä ole tullut mulla mieleen sekoittaa noita keskenään! Miten tulos siis eroaa jos laittaa henna+indigo verrattuna ruskea henna+indigo seoksen?

Deanna

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja Deanna »

Lettu kirjoitti:
Deanna kirjoitti:
Lettu kirjoitti: Tällä hetkellä käytän ruskea henna/indigosekoitusta juuri siinä toivossa että pysyisi paremmin kuin pelkkä indigo.

Mielenkiintoinen idea, eipä ole tullut mulla mieleen sekoittaa noita keskenään! Miten tulos siis eroaa jos laittaa henna+indigo verrattuna ruskea henna+indigo seoksen?
Henna + indigolla tulos on aina ollut enemmän tai vähemmän punertava. Ruskea henna + indigolla olen aina saanut ihan ruskean ilman punaista vivahdetta. Tummuusaste on sitten vaihdellut indigomäärän mukaan. Turvallisempi vaihtoehto jos ei halua punaista. :)
Tuota pitääkin kokeilla joku kerta, kiitti ideasta  ;). Minusta hennailu on kivaa kun voi samoilla aineksilla saada erilaisia lopputuloksia oman mielen ja mielialan mukaan  :D!
didu

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja didu »

Jos indigon pysyvyys ei tuon parempi ole, niin taitaa kyllä jäädä multa kokeilematta! Kuulostaa siltä, että samalla vaivalla laittaa päähänsä tasalaatuista igoran shokkiväriä tai vastaavaa...
SC
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 483
Liittynyt: 24 Kesä 2009, 11:06

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja SC »

Voiko indigosta tosiaan tulla vihreät hiukset, vaikka laittaisi hennaan alle? Ja onko indigoseoksen tekeminen samanlaista kuin hennaseoksen, paitsi että töhnään laitetaan lisäksi suolaa?
1aFMii, kasvatus käynnissä
<3 TT, vauvashampoo, kookosöljy
Kunis

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja Kunis »

Kokemukseni mukaan indigosta voi tulla lähinnä sinertävä, jos alla/seoksessa on hennaa mukana. Pelkkä ingigo ei itselläni tarttunut lainkaan, joten siitäkään ei vihreätä tullut. Indigo saattaa kitenkin reagoida pohjalla oleviin kaupallisilla väreillä tehtyihin vanhoihinkin värjäyksiin tai todella kuivaan huonokuntoiseen hiukseen, jolloin tuloksena voi ehkä olla vihreä/harmahtava ruskea. Kovin yleistä tämä ei kuitenkaan ole.
Väriä poistettaessa sitten taas vihreys on melkeenpä vakio kaikilla, joten hetken mielihalusta kannattaa ehkä harkita muita vaihtoehtoja. Kaupalliset värit saa halutessaan helpommin pois.
SC
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 483
Liittynyt: 24 Kesä 2009, 11:06

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja SC »

Okei, sinertävyys ei haittaa, mutta katsotaan nyt miten indigo reagoi alla oleviin kemikaaliväreihin ja vaalennuksiin. Kokeilemallahan se selviää ja kyllä tätä kasviväreihin (henna+indigo) siirtymistä on mietitty jo pidemmän aikaa, että kyllä pienen takapakin kestää jos vaikka sinertäväksi vetää.
1aFMii,&nbsp;kasvatus käynnissä
<3 TT, vauvashampoo, kookosöljy
octagon
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 408
Liittynyt: 27 Helmi 2007, 15:45

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja octagon »

Mulle on tullut vihertävää vain, jos olen liian vaaleaan pohjaan lyönyt pelkän indigon. Kerran yritin luonnonväriseen 8-asteiseen tukkaani pamauttaa Santen mustan ja vihreähän siitä tuli&nbsp; :o Varman sama efekti voi tulla jos hennasoes on hennan suhteen aivan liian mieto. Mutta esim. 1/3 hennaa, 2/3 indigoa toimii mulla hyvin ja tekee tummanruskean tukan ilman vihreää.
kristalli

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja kristalli »

Heips!

Tavoittelen iiihan mustanruskeaa tukkaa, en kuitenkaan sinimustaa. Olen nyt pari kertaa laittanut Santen mustaa päähän ja toisella kerralla kyllä tuli jo hyvä tulos. Mulla on oma tukan väri keskiruskea. Hieman jäi tyvet sinertävämmäksi kuin muu hius, jota on siis jo vuosia värjäilty markettikamalla mustanruskeaksi.

Nyt siis aion kokeilla hennan ja indigon sekoitusta, jos se taittaisi hieman tota sinisyyttä ja tarttuisi paremmin. Mitä luulette, jos laitan 25% hennaa ja 75% indigoa, tuleekohan mustanruskea lopputulos? Mulle tarttuu siis värit hyvin päähän :) Riittääköhän 2h vaikutusaika?

::)

kristalli

Vs: Indigolla värjääminen

Viesti Kirjoittaja kristalli »

Ja vielä lisäystä edelliseen! Huomasin, että tuo Santen mustalla värjäys (eli indigolla) sai hiukseni kuivahtamaan..&nbsp; :-\ Onko vinkkejä kuinka saada indigosta vähemmän kuivattava? Kunnon kosteuttava hoitoainemuhitus käsittelyn jälkeen?
Vastaa Viestiin