Hennan pakastaminen

Mariatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4077
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 17:54

Hennan pakastaminen

Viesti Kirjoittaja Mariatar »

Mulla on ongelmana, että uudessa kodissani ei ole pakastinta ja olen tottunut aina pakastamaan hennamössön. Kuinka paljon pakastaminen oikeasti vaikuttaa mielestänne lopputulokseen? Olen värjäillyt MacUrthin kirkkaanpunaisella hennalla ja haluaisin jatkossakin sävyn olevan räiskyvähkö mutta luonnollinen. Onko seoksen säilyttämisestä jääkaapissa mitään hyötyä?

Edit. Muokkasinkin oman aiheensa tälle pakastushommalle, jotta tämä henna-alue pysyy selkeämpänä eikä tule mitään yksittäisiä mammuttiketjuja, vaan että tieto on järkevämmin saatavilla.
Viimeksi muokannut Mariatar, 08 Heinä 2012, 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1bMiii. What we call the secret of happiness is no more a secret than our willingness to choose life.
maatis
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 612
Liittynyt: 15 Loka 2007, 14:07

Vs: Ongelmat hennaamisen kanssa

Viesti Kirjoittaja maatis »

Pakastamisen teho perustuu siihen, että se rikkoo hennan kasvisolurakenteen, jolloin väri vapautuu paremmin. Tämän rikkoutumisen saisi aikaan myös keittämällä.

--- edit, kun näemmä viestien siirtojen takia on kadonnut kommenttini tähän: eli ei kannata keittää (testasin, värjäysteho tosiaankin heikkeni), mutta pakastaa kannattaa, jos voi.

Jos ei voi pakastaa, niin se ei maailmaa kaada, hyvä henna värjää kyllä pakastamattakin. Sellainen 8h henna-vesiseoksen seisottaminenkin on hyödyksi.
Viimeksi muokannut maatis, 28 Marras 2012, 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mariatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4077
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 17:54

Vs: Ongelmat hennaamisen kanssa

Viesti Kirjoittaja Mariatar »

Oijoi, kiitos vinkistä pakastamisen suhteen! Onpas helppoa, jos voin unohtaa pakastamisen ja antaa mössön todella tekeytyä huoneenlämmössä. Onko mitään väliä sillä, kuinka lämpimään veteen itse mössön sekoittelee? Kun aiemmin olen sekoittanut haaleaan veteen, pakastanut yön yli ja sitten sulatellut vesihauteessa parisen tuntia.
1bMiii. What we call the secret of happiness is no more a secret than our willingness to choose life.
almiros
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 965
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 18:38

Vs: Ongelmat hennaamisen kanssa

Viesti Kirjoittaja almiros »

Mä pakastan hennani nykyään aina, ja selvästi tulee erilainen lopputulos kuin ilman pakastamista. Paljon voimakkaampi ja paremmin pysyvä väri.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569
Mariatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4077
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 17:54

Vs: Ongelmat hennaamisen kanssa

Viesti Kirjoittaja Mariatar »

almiros kirjoitti: Mä pakastan hennani nykyään aina, ja selvästi tulee erilainen lopputulos kuin ilman pakastamista. Paljon voimakkaampi ja paremmin pysyvä väri.
Näin mäkin olen asian ymmärtänyt pakastamisen suhteen... Noh, ei kai auta, kun en oikein missään pääse kokkailemaan hennaa pakastimeen ja menee vähän turhan vaikeaksi muuten. Voin raportoida vaikka tänne, erosiko lopputulos miten paljon pakastamattomasta hennasta.

Kiitos vinkeistä!
1bMiii. What we call the secret of happiness is no more a secret than our willingness to choose life.
Mariatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4077
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 17:54

Vs: Hennan pakastaminen

Viesti Kirjoittaja Mariatar »

Peräkkäinen viesti, mutta uusi asia.

Nimittäin suosittelen kyllä ehdottomasti pakastamista kunnolla punaista väriä halajaville. Jouduin siis olosuhteiden pakosta viimeksi heinäkuussa hennaamaan ilman pakastusta, ja lopputulos oli todella laimean tylsä, eikä tuntunut edes tarttuvan kunnolla.

Nyt mulla oli pakastin käytössäni ja lopputulos on jälleen ihana leiskuva punainen. Suosittelen siis pakastamista jokaiselle, joka haluaa kunnolla pysyvän, kirkkaan mutta luonnollisen hennasävyn hiuksiinsa.
1bMiii. What we call the secret of happiness is no more a secret than our willingness to choose life.
ainokainen

Vs: Hennan pakastaminen

Viesti Kirjoittaja ainokainen »

maatis kirjoitti: Pakastamisen teho perustuu siihen, että se rikkoo hennan kasvisolurakenteen, jolloin väri vapautuu paremmin. Tämän rikkoutumisen saisi aikaan myös keittämällä.
Tuosta keittämisestä: Mä olen käsittänyt, että se "tappaa" hennan. Eli kuuma vesi liotusvaiheessa on suotava asia, mutta keittäminen ei! Tämä ei siis ole varmaa tietoa, mutta tällaista olen lukenut jostain.
SC
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 483
Liittynyt: 24 Kesä 2009, 11:06

Vs: Hennan pakastaminen

Viesti Kirjoittaja SC »

Voisiko joku kirjoittaa ohjeistuksen hennan pakastamiseen? Annetaanko hennaseoksen tekeytyä normaalisti ennen pakastamista vai laitetaanko hennaseos pakastimeen heti sekoittamisen jälkeen? Mikä on pienin aikamäärä jonka hennan täytyy olla pakastimessa, jotta saa parempia tuloksia värin suhteen? Kuinka lämpimäksi pakastettu hennatahna täytyy lämmittää vesihauteessa että sitä voi käyttää?
1aFMii, kasvatus käynnissä
<3 TT, vauvashampoo, kookosöljy
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Hennan pakastaminen

Viesti Kirjoittaja Mena »

Mä sekoittelen vaan massan (haaleaa vettä ja hennaa) valmiiksi pakasterasiaan, sen verran kuin arvioin tarvitsevani yhteen käyttökertaan ja heitän suoraan pakastimeen. Sitten vaan käyttöpäivänä sulatan kuumavesihauteessa, laitan vähän öljyä sekaan ja isken päähän. En siis sen kummemmin lämmittele erikseen, yleensä annan boksin olla kansi vähän raollaan kiehautetussa vedessä killumassa noin tunnin. Vaikutusaika kelmun ja pipon alla 3h (2,5h tai vähemmän ei riitä ainakaan mulla). Mun henna on ollut pakastettuna yleensä 12-48h ennen käyttöä, eli vaikka tekisi illalla niin kyllä se jo seuraavana päivänä toimii. ;D
SC
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 483
Liittynyt: 24 Kesä 2009, 11:06

Vs: Hennan pakastaminen

Viesti Kirjoittaja SC »

Okei, ensi kerralla taidan pakastella että saan väristä kaiken irti ;D.

Sitten tahtoisin tietää miten hennasekoitusten pakastaminen onnistuu? Olisiko esimerkiksi mitään hyötyä Santen Natural Red värin pakastamisesta vai meneekö se pilalle kun ottaa huomioon sen että incissä komeilee myös cassia ja indigo?
1aFMii,&nbsp;kasvatus käynnissä
<3 TT, vauvashampoo, kookosöljy
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Hennan pakastaminen

Viesti Kirjoittaja Mena »

Miten monta kertaa saman massan voi pakastaa? Mulla jäi aika reippaasti yli tänään ja iskin valmiit henna-cassia-seokset takaisin pakastimeen. Oletettavasti toista seosta en saa käytettyä yhdellä kertaa loppuun...
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Hennan pakastaminen

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

3-4 kertaa olen samasta hennamössöstä juurikasvuvärjäyksen tehnyt enkä ainakaan tuolla uudelleen pakastuksen määrällä ole havainnut huonoksi menemistä tai tarttumisen/pysyvyyden heikentymistä. Hennauksilla on ollut väliä suunnilleen kuukausi.
Vastaa Viestiin