Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
Louna
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 724
Liittynyt: 30 Syys 2012, 14:41

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Louna »

Mä en tiedä onko sattumaa, että aloin saada allergisia reaktioita kosmetiikasta luonnonkosmetiikkaa siirtymisen jälkeen, vai olisiko iho muutenkin herkistynyt. Koska mitään testejä ei ole tehty, en voi olla 100% varma, mistä ainesosista reaktioita tulee, mutta mulla on vahva epäilys mm. joitakin eteerisiä öljyjä ja kasviuutteita kohtaan. Silmäoireita tulee varmuudella hajusteista. Lisäksi luonnonkosmetiikassa on paljon öljyjä, jotka eivät sovi iholleni.

Samat aineosasat ärsyttävät toki nykyään ihan yhtä paljon kaikessa kosmetiikassa, eli se siinä mielessä tavallinen ei tietenkään ole luomua parempi vaihtoehto, mutta luomutuotteista on paljon vaikeampi löytää sopivia vaihtoehtoja.

En erityisesti pelkää kosmetiikan mahdollisia haittavaikutuksia terveydelle, mutta mielumminhan sitä käyttäisi tuotteita, joissa aineet ovat niin terveellisiä, että niitä uskaltaisi periaattessa vaikka syödä. Luonnonkosmetiikan markkinoinnissa ärsyttää viherpesu ja luonnollinen hyvä - synteettinen paha -vastakkainasettelu. Usein vedotaan siihen, että aine on hyvää ja turvallista, kun se tulee luonnosta, vaikka luonnossahan on paljon allergeeneja, myrkkyjä ja lääkeaineita. Vähän sellainen pata kattilaa soimaa -fiilis tulee joskus noista markkinointiväittämistä.

Käytän kuitenkin ihan mielelläni luonnonkosmettiikkaa, jos jotain sopivaa tulee kohdalle.
2c F ii
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

Aivina kirjoitti: Luonnonkosmetiikan suhteen pitäisi varmaan eritellä sertifioitu luonnonkosmetiikka, luonnollisena markkinoitu kosmetiikka ja luonnonkosmetiikan standardit täyttävä sertifioimaton kosmetiikka.
Jos olisi paljon rahaa, käyttäisin vain sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, mutta koska ei ole, koitan valikoida sellaista kosmetiikkaa, jossa on hyvät, luonnolliset ainesosat.
Jotenkin sitä paremmilla mielin levittää kasvoilleen luonnollisia öljyjä, sheavoita yms. kuin mineraaliöljyä ja silikoneja.
Omassa kommentissani tarkoitin juuri sertifioitua luonnonkosmetiikkaa. En osta isojen brändien markkinoimaa muka-luonnonkosmetiikkaa. Korreshan ei muuten taida olla sertifioitua, vai miten se olikaan? Minusta se sertifiointikaan ei tarkoita sitä, etteikö tuote voisi allergisoida.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
Peachtwist
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1103
Liittynyt: 22 Loka 2006, 18:20

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Peachtwist »

Tosi mielenkiintoisia kommentteja luonnonkosmetiikasta! Ja aika monesta huomaa, ettei luonnonkosmetiikka ole hirveän tuttua, viherpesua kun harrastaa mun mielestä kaikkein eniten juuri ne synteettiset merkit, jotka eivät todellakaan ole lähelläkään luonnollisia. Mainoksissa komeilee kukkauutteet ja pakkauksissa saatetaan käyttää "luonnollisen" oloista värimaailmaa, mutta sisältö on sitten jotain ihan muuta. Mulla on tosi helppo iho, niin käytän mielelläni luonnonkosmetiikkaa, se kun sopii mulle vähintään yhtä hyvin kuin synteettinen. Mä haluan käyttää rahani merkkeihin, jotka satsaavat esimerkiksi luonnollisten ainesosien tutkimukseen. Ja kun itse puhun luonnonkosmetiikasta, puhun juurikin sertifioiduista tuotteista. Mä tykkään siitä, että tuotteiden INCI:t ovat helppolukuisia, silloin mun olisi myös helpompi tunnistaa allergeenit ja ymmärtää mikä ainesosa saa reaktion aikaan. Tähän asti olen tosin saanut reaktioita vain synteettisten merkkien tuotteista. Luonnonkosmetiikassa on tietty tarjolla hyvin erilaisia tuotteita ja itse välttelen esimerkiksi alkoholia sisältäviä kosteusvoiteita ja lempituotteita on öljyt ja esimerkiksi ruusuvesi, siis sellaiset aineet joita voisin myös syödä. Mua ei vaan huvita levitellä vartalolle ja kasvoille mitää petrokemian teollisuuden sivutuotteita.

Vaikka kosmetiikkafoorumilla ollaankin, niin mua puolestaan kummastuttaa yletön kosmetiikan ostaminen, kun on jo tiedossa, että kaikkia tuotteita ei ehdi tai edes halua käyttää. Tähän sarjaan siis kuuluu livboxit ja vastaavat, kosmetiikkajoulukalenterit ja korealaisten tuotteiden hamstraaminen suurissa määrissä. Siis ymmärrän toki, että vaikka noita korealaisia tuotteita täytyy tietysti testata, että sopivat löytyy, mutta mulle tulisi ahdistus hirveän isoista tilausmääristä, kun ei niitä tuotteita voi määräänsä enempää kuluttaa. Mä olen myös aika tarkka siitä, etten ikinä voisi ostaa tuotteita, jotka voisivat olla väärennöksiä. Mutta erityisen ahdistavina koen jotenkin noi sika säkissä -tyyliset kosmetiikkapaketit, eli Livboxit ja muut. Mä en jotenkin kestäisi sitä, että nurkkiin kertyy turhaa tavaraa ja tuotteita, jotka ei miellytä. Toki niitä voi koittaa kierrättää eteenpäin, mutta en vaan näe siinä järkeä, kun jokainen voi itse ostaa juuri itse haluamansa tuotteet kaupasta. Mutta me kaikki ollaan vaan niin erilaisia, ja siinä missä jollekin kosmetiikkajoulukalenteri tai kuukausittainen yllätysboksi on ihanaa hemmottelua ja arjen luksusta, mulle se taas tuntuisi hirveältä taakalta. Musta on kuitenkin yleensä hauska lukea, jos joku on jostain asiasta tosi innostunut, vaikka se ei mua itseäni puhuttelisikaan.
Aridith
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2767
Liittynyt: 04 Heinä 2012, 16:23

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Aridith »

Ihan mielenkiinnosta, mita merkkeja Peachtwist sitten suosit luonnonkosmetiikassa?

En ole juuri kokeillut luonnonkosmetiikkaa. En tosin käytä paljoa muutakaan kosmetiikkaa noin arkielämässä. Allergioiden pelossa olen luonnonkosmetiikkaa vältellyt, koska olen niin monelle kasviperäiselle ainesosalle allerginen. Ironisesti mun iho sietää paremmin jotain kemistin laboratoorion luonnonmukaisuuden irvikuvatuotoksia, kuin luonnonmukaisia ainesosia näin yleisesti. En sitten tiedä onko tämä kytköksissä mun jokseenkin rajuihin ruoka-aine allergioihin. Tottakai etsivä löytää ja kokeilemalla voisi löytyä hyviä tutoteita, mutten tiedä paljonko uskallan kokeilla. Useimmiten jos keho herkistyy jollekin se johtaa ketjureaktioon ja allergisoidun hetkeksi vähän kaikelle.
Luonnonvaalea pellavapää - Pääosin omaa väriä ja muutamia raitoja - BSL mittainen (leikattu 08/21), lasimainen hiustyyppi - Allerginen ja herkkä iho, pintakuivuutta ja herkkä näppyyntymään.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

^^Tuo ostelu ihmetyttää minuakin, mutta sorrun siihen vähäisessä määrin joskus itsekin.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
Peachtwist
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1103
Liittynyt: 22 Loka 2006, 18:20

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Peachtwist »

^^Mun lempimerkkejä on muun muassa Urtekram, Santé, Lavera, Logona ja Weleda. Mulla on joitain tuotteita myös Madaralta ja Estelle & Thildiltä, mutta aika monessa noiden kahden merkin tuotteissa on liian vahvat tuoksut mun makuun. Santélla, Laveralla ja Weledalla taas on aika paljon erityylisiä tuoksuja tuotteista, niin niiltä on ollut helpompi löytää itselle sopivia vaihtoehtoja. Mä päädyin alun perin luonnonkosmetiikan pariin, kun oli ihan muuten vaan ostanut käsivoidetta ja vartalovoidetta luonnonkosmetiikkamerkiltä ja yllättäen ne toimivatkin paremmin kuin synteettiset tuotteet. Huomasin, että iho pysyy talvellakin paremmin kosteutettuna. Käytin ennen vartalolla esimerkiksi Lorealin ja Garnierin kosteusvoiteita, eikä ihoa voinut varsinkaan talvella jättää rasvaamatta, sillä muuten se tuntui kuivalta. Luonnonkosmetiikan kanssa pystyin jättämään rasvaamisen joka toisella kerralla välistä, ja iho ei silti tuntunut rasvausten välissä kuivalta. Myös käsivoiteen kanssa huomasi, ettei sitä tarvitse läträtä samalla tavalla kuin aikaisemmin ja kädet olivat silti paremmassa kunnossa.

En tosiaan missään nimessä ole sitä mieltä, että luonnonkosmetiikka toimisi kaikilla yhtä hyvin kuin itselläni, ja varsinkin allergisten kannattaa tietysti olla varovaisia uusissa kosmetiikkakokeiluissa. Suomessa ollaan mun mielestä vielä ihan lastenkengissä luonnonkosmetiikan kanssa ja vallalla on tosi kahtia jakautunut ajattelutapa, niin että luonnonkosmetiikka jotenkin sulkisi pois synteettisen kosmetiikan käytön. Mä tykkään tosi paljon esimerkiksi saksalaisesta tyylistä, siellä on kaikissa kemppareissa luonnonkosmetiikka ja synteettinen vierekkäin, ja monen naisen kosmetiikkavarastosta löytyy molempia. Siellä on toki markkinatkin isommat, mutta ajattelutapakin on erilainen, kun luonnonkosmetiikkaa ei tarvitse lähteä etsimään mistään erikoisliikkeistä eikä se ole sen kalliimpaa kuin synteettinenkään. Olen ennen kaikkea sitä mieltä, että kosmetiikan ainesosia pitäisi tutkia kunnolla, ja kuluttajien tulisi kyseenalaistaa sitä, mitä he ovat iholleen valmiit laittamaan, oli kyse luonnonmukaisista tai synteettisistä tuotteista. Mun mielestä tämä ei nykyään vielä toteudu tarpeeksi hyvin, ja erityisesti kynsilakat on mun mielestä aika ongelmallisia.

Ja loppuun on pakko sanoa, että mm. Lumene ja Herbina harrastavat viherpesua oikein urakalla, niin että marjan kuvat vaan vilisee silmissä…  :3
Avatar
NarnianQueen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4895
Liittynyt: 16 Marras 2006, 16:23

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja NarnianQueen »

Laveralla on muuten ihana hajustamaton Neutral-sarja, joka sopi itselleni pahimpaan atopia-aikaan, oikea kuivan talvi-ihon pelastus. Toivon ainakin, että linja on vielä saatavilla, se on aarre... Sisälsi silloin vartalovoiteita, putsareita ja kasvovoiteita.

Esim. tämä kasvovoide on aivan ihana, täynnä luonnon kosteuttavia öljyjä ilman mitään ärsyttäviä yrttejä. Toki jokin öljyistäkin voi olla epäsopiva herkälle iholle tai potentiaalinen tukkija, mutta niin on kaikkien tuotteiden kohdalla.
Viimeksi muokannut NarnianQueen, 31 Loka 2015, 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii Mid-back
Aridith
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2767
Liittynyt: 04 Heinä 2012, 16:23

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Aridith »

Sattuipa hauskasti tuo kommentti Saksalaisten asenteesta, minähän ostan 99% kaikesta kosmetiikasta Saksalaisesta DM ketjusta. Siis sellainen paskapaperia, shamppoota ja meikkejä myyvä "apteekki". Ihan markettikosmetiikkaa siis.

Mulla on kaapit täynnä Laveraa ja Weledaa DM:ästä tietämättä edes, että ne on luonnonkosmetiikkaa koska noh, ne on siellä hyllyssä kaiken muun seassa siinä Doven hajustepommin vieressä ja hintakin on edullinen, suorastaan halpa laatuunsa nähden. Näitä on melkein jokaisella täällä. Onko nämä siis ihan oikeita luonnonkosmetiikkamerkkejä? Huomaa suomalainen asenne, että ne pitää olla omassa hyllyssään nuolen ja kyltin kanssa ;).

Ja joo. Lumene ja metsän marjat...
Luonnonvaalea pellavapää - Pääosin omaa väriä ja muutamia raitoja - BSL mittainen (leikattu 08/21), lasimainen hiustyyppi - Allerginen ja herkkä iho, pintakuivuutta ja herkkä näppyyntymään.
Peachtwist
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1103
Liittynyt: 22 Loka 2006, 18:20

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Peachtwist »

^ Joo, ihan oikeaa sertifioitua luonnonkosmetiikkaa ovat, ja tosiaa DM:ällä Rossmannilla ovat ihan sulassa sovussa muiden merkkien rinnalla. DM:ällä on myös ihan oma luonnonkosmetiikkamerkki Alverde ja Rossmannilla Alterra, ja noiden kahden merkin tuotteet on samoissa hinnoissa kun noiden kemppareiden halvimmat merkit kuten Balea ja Essence. :)
Aridith
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2767
Liittynyt: 04 Heinä 2012, 16:23

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Aridith »

Hauska kuulla! Oon siis tietämättäni käyttänyt luonnonkosmetiikkaa ;).
Luonnonvaalea pellavapää - Pääosin omaa väriä ja muutamia raitoja - BSL mittainen (leikattu 08/21), lasimainen hiustyyppi - Allerginen ja herkkä iho, pintakuivuutta ja herkkä näppyyntymään.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

Minusta Suomessa saisi olla enemmän luononkosmetiikkaa myytävänä ja halvempaan hintaan. On aika tylsää, kun esim. muotoilutuotteita on kaupoissa vain muutamalta merkiltä ja aina pitää tilata jostakin nettikaupasta, jos haluaa jotain muuta kokeiluun. Nykyisin on kyllä edistytty siinä, että tavaratalosta voi ostaa luonnonkosmetiikkaa esim. Urtekram ja Sokoksista muitakin merkkejä. Hajusteettomia saisi silti olla enemmän.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Triina »

Peachtwist kirjoitti: Vaikka kosmetiikkafoorumilla ollaankin, niin mua puolestaan kummastuttaa yletön kosmetiikan ostaminen, kun on jo tiedossa, että kaikkia tuotteita ei ehdi tai edes halua käyttää. Tähän sarjaan siis kuuluu livboxit ja vastaavat, kosmetiikkajoulukalenterit ja korealaisten tuotteiden hamstraaminen suurissa määrissä.
Kuvailit juuri minut  :D
Mä en puolustele tätä yhtään, koska se ON järjetöntä, tuhlailevaa ja ajoittain ahdistavaa. Mulle kyse on juurikin kokeilunhalusta, arjen luksuksesta ja tarpeesta tyydyttää muulla elämänalueella olevaa vajetta. Jälkimmäisten avaaminen on aika monisyistä eikä siihen kai tässä tarvetta olekaan, kosmetiikan ostelu ja testailu on yhdenlaista sijaistoimintaa. Luultavasti jatkan tätä niin kauan kuin touhun suoma ilo ja tyydytys painaa kupissa negatiivisia puolia enemmän, koska kyse ei ole kuitenkaan mistään haitallisesta paheesta. Siis tyyliin terveydelle haitallinen nautintoaine, muilta ihmisiä häiritsevä toiminta, uhkapelaaminen tai vastaavat. Omat rasitteensa iholle ja luonnolle tietty ovat.

Uskon täällä monen muunkin ajattelevan samoin kuin sinä ja se on mulle okei, tiedostan ylettömän ostelun järjettömyyden ihan hyvin. Se vähän nolottaa, mutta yritän tervehenkisesti ajatella, että omat paheensa ja heikot kohtansa kaikilla on. Mä en esim. tajua yhtään miten joku voi laittaa 3000 euroa käsilaukkuun, mutta olen kyllä ihan iloinen jos siitä kyseinen ihminen iloa itselleen saa.

-------------

Olen käynyt reissuilla Rossmanneissa ja DM:ssä ja ne on tosi kivoja kauppoja. Saa ihan kaiken peruskosmetiikan halvalla saman katon alta ilman turhaa kahtiajakoa. Ostin tyyliin eurolla pikkukoot Alverden suihkugeelistä ja käsivoiteesta ja viereiseltä hyllyltä Niveaa. Kaipaisin Suomeen vastaavia, kun kuitenkin paljon käytän just noita edullisempia pesuaineita ym. Prismat ja Cittarit on niin nähty.
Aridith
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2767
Liittynyt: 04 Heinä 2012, 16:23

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Aridith »

Mulle ei käynyt edes mielessä, että ne on sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, koska a) halpa hinta ja b) siellä ne oli kaiken muun seassa sulassa sovussa. Jotenkin kai jäänyt luonnonkosmetiikasta se kuva, että se on kamalan kallista ja aina jotenkin fancysti pakattua. Nuo kun on ihan tavallisen näköisiä puteleita ja tosiaan ei ne montaa euroa maksa.
Luonnonvaalea pellavapää - Pääosin omaa väriä ja muutamia raitoja - BSL mittainen (leikattu 08/21), lasimainen hiustyyppi - Allerginen ja herkkä iho, pintakuivuutta ja herkkä näppyyntymään.
Avatar
NarnianQueen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4895
Liittynyt: 16 Marras 2006, 16:23

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja NarnianQueen »

^^ Onhan se ihanaa, kun on varaa toteuttaa harrastustaan  ;) Itse olen onnistunut lietsomaan kokeilunhaluani, ehkä juuri toimivien tuotteiden löytymisen ansiosta ja osittainen kyllästyminenkin on voinut vaikuttaa asiaan - pitäisi olla todella spektaakkelimaisen ihmeellinen tuote, jotta saisi innon uudestaan syttymään  :D
Jotenkin vain olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen, että en edes viitsi käytellä kaikkia tuotteita.. sheet mask naamiotkin odottavat kaapissa..  :Uni
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii Mid-back
Avatar
NarnianQueen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4895
Liittynyt: 16 Marras 2006, 16:23

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja NarnianQueen »

Aridith kirjoitti: Mulle ei käynyt edes mielessä, että ne on sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, koska a) halpa hinta ja b) siellä ne oli kaiken muun seassa sulassa sovussa. Jotenkin kai jäänyt luonnonkosmetiikasta se kuva, että se on kamalan kallista ja aina jotenkin fancysti pakattua. Nuo kun on ihan tavallisen näköisiä puteleita ja tosiaan ei ne montaa euroa maksa.
Koska Keski-Euroopan markkinat ovat niin valtavat, niin siellä kannattaa valmistaa luontaiskosmetiikkaa joka hintaluokassa - juurikin tuo simppeli pakkaustyyli mahdollistaa alhaiset hinnat, mutta onhan siellä sertifioitujen sarjojen joukossa monia 'luksus'-vaihtoehtojakin. Aika lailla hintaviakin ...
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii Mid-back
Vastaa Viestiin