Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja ZEN »

Mäkin tahtoisin kans vähän puollustaa sitä, että juurikasvusta nimenomaan löytyy paljon informaatiota juuri siksi, ettei kaikki asiaanliittyvä huku kaikkeen turhanpäiväiseen arvailuun ja samojen kysymysten kysymiseen. Mä olen ainakin tykännyt lukea vanhojakin juttuja eri aiheista, ja sillä saa kyllä aika kattavan tiedon erilaisiin peruskysymyksiin. En juurikaan käy missään muilla foorumeilla, kun suoraan sanottuna vituttaa sellainen, kun sata ihmistä arvailee oikeaa vastausta vaikka kukaan ei välttämättä tiedä aiheesta mitään.

Mä jätän yleensä vastamatta vain sellaisiin kysymyksiin, jotka ovat vaikeaselkoisia, tai jos en vaan kertakaikkiaan ehdi vastaamaan. Mun mielestä on ihan hyvä, että kysyjäkin hieman miettii, mitä hän oikeasti haluaa kysyä, koska sellaisiin ympäripyöreisiin "oisko tämmönen sillisalaatti hyvä?" -juttuihin on vaikea lähteä joka kohtaa setvimään.
Cogito ergo doleo.
Od3ssa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2318
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 09:37

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Od3ssa »

Noh joo. Onhan noita mullakin viestejä ja vuosia kasassa jokunen, mutten edelleenkään kuulu mihinkään kuppikuntaan tai muuhun sisäpiiriin ja todella monesti kysymykseni jäävät vaille vastausta. Siitä huolimatta porskutan mukana, kuten toivon monen muunkin tekevän  :ts
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Musta on vähän harmillinen asenne, jos ajattelee, että ehkä joku muu hoitaa, vaikka itsekin osaisi.
Sekin on harmillinen asenne, että uusien foorumilaisten tyhmät kysymykset sotkee foorumia.

Minä olen yhdellä toisella foorumilla, jonne tulee aina ajoittain tosi paljon uusia jäseniä, jotka eivät lue foorumin sääntöjä ja kyselevät kysymyksiä, joihin vastaukset löytyvät tosi helposti. Silti heille vastataan. Edes linkkaamalla se ketju, josta vastaus löytyy.
Tottakai se harmittaa, kun sama homma toistuu aina uudelleen ja uudelleen, mutta ei se paranna tilannetta yhtään, että uudet tyypit vaan ignoorataan ja niiden kysymyksiin ei välitetä vastata vaikka tietäisi vastauksen.

Mun mielestä tällainen foorumi on kuitenkin parhaimmillaan hieno samanlaisista asioista kiinnostuneiden ihmisten yhteisö, jossa kaikki vähän niinku puhaltaa yhteen hiileen. Olisi tosi hienoa nähdä, että kaikkien kysymyksiä pidettäisiin yhtä arvokkaina ja vastaamisen arvoisina vaikka me uudet välillä kyselläänkin kysymyksiä, jotka on kysytty jo sataan kertaan foorumin vanhalla versiolla sen-ja-tämän-ketjun kymmenellä ensimmäisellä sivulla - jos näin vähän saan kärjistää.
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja ZEN »

Mä lisään vielä tuohon omaan kantaani, etten tietenkään sitä syynäille, onko kyseessä uusi vai vanha jäsen. Tietty jos asenne on se, että jättää vastaamatta koska kyseessä on uusi jäsen, niin silloin on kyllä aika kehnot perustelut. Mutta noin yleisesti kaikkia koskien, niin mä kyllä kannatan sitä, että sisältöä pohditaan sekä kysyjän että vastaajan puolella.
Cogito ergo doleo.
almiros
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 965
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 18:38

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja almiros »

Pakko todeta itsekin, että foorumin hakutoiminto on kyllä aika huono. Tämä ei ole suinkaan kritiikkiä foorumin modeja kohtaan, vaan pelkkä toteamus siitä että haku ei useinkaan tuota kunnollista tulosta. Itse käytän hakua paljon etsiäkseni viestejä joiden olemassaolon muistan. Haulla näitä viestejä ei kuitenkaan löydy, vaikka kuinka etsisi. Haeskelen myös ketjuja, jos en muista mihin osioon ne kuuluvat. Vaikka kirjoittaisin ketjun täsmällisen otsikon, ei haku löydä sitä siltikään.  ???

Joten pitäisi muistaa, että uudet käyttäjät ovat voineet käyttääkin sitä hakua ja etsiä tietoa ennen oman kysymyksen esittämistä, mutta haku vaan ei ole tuottanut tulosta.

Mä voisin yrittää omalta osaltani aktiivisemmin vastata kysmyksiin, jos aiheesta tiedän edes jotain.  :)
hennaaja
iherb alekoodi DUW569
lynx
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3032
Liittynyt: 01 Syys 2006, 15:32

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja lynx »

Joo, eipä sitä oikein voi kuin pahoitella, että jotkut harmistuvat. Mun mielestä täällä ei olla mitenkään ilkeämielisiä pohjavireeltä, eikä mitenkään haluta dissata ketään. Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että meidän keskustelukulttuuri on muodostunut tämmöiseksi lähinnä käyttäjien toiveesta. Jossain muualla toimitaan erilailla, ja täällä ollaan foorumia luodessa päätetty toimia näin. Ja tosiaan tarkkaa ketjujakoa ja siistiä ulkoasua ovat toivoneet foorumin käyttäjät itse. Niin ei tehdä siksi, että modet haluavat powertrippailla ja nillittää nillittämisen ilosta :D Toivottavasti tämä ei nyt kuulostanut siltä, että käskisin mennä muualle, jos tämä keskustelukulttuuri ei mielytä, sitä en tarkoita. Mutta nettiyhteisöillä on omat norminsa ja tapansa, ja tästä on lähtökohtiensa ja käyttäjävetoisuutensa takia tullut ehkä vähän muista foorumeista poikkeava. Niitä foorumeita, joilla saa melko vapaasti kirjoitella minne haluaa ja mitä haluaa, on jo tosi paljon. Kyllä mun mielestä meillä on ihan oikeus sitten tehdä tästä omasta paikasta toisenlainen. Tottakai tämän kääntöpuoli on just tämä hiljentynyt keskustelu, mutta toisaalta on aika vaikea lähteä muuttamaan sellaista, josta ollaan aikanaan yhdessä päätetty.

Eli toivoisin, että ihmiset eivät a) ottaisi henkilökohtaisesti b) kunnioittaisivat sitä, että tämä foorumi on 100% epäkaupallinen, eikä taustalla ole minkäänlaista markkinavoimaa sekä c) tiedostaisivat, että valtaosa päätöksistä on tehty nimenomaan käyttäjien tahdon perusteella.

Ja joo, haku on ihan paska ;D Foorumi pyörii ilmaisella open source softalla, eikä meillä ole ketään koodaajia palkkalistoilla kuten esim mediataloilla. Haku on sitten mikä on, koska siihen on aika rajalliset resurssit vaikuttaa. Kaikki vapaaehtoiset php-koodarit voivat ilmoittautua ylläpidolle, jos haluavat alkaa optimoimaan hakua ;D
Viimeksi muokannut lynx, 05 Kesä 2015, 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Angora
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 317
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 03:49

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Angora »

"Joku muu hoitaa" -asenne on toki ikävä, mutta myös psykologisten tutkimusten mukaan ihmisluonteelle ihan tyypillinen. Se kuuluu osana meidän lajinomaiseen laumakäyttäytymiseen. Ei hyvää, jos ei jotain huonoakin. Uskon kuitenkin, että valtaosalla näin tapahtuu tilanteessa ja hetkellisesti ja siihen takertuminen tuntuu siksi vähän turhalta.

Henkilökohtaisesti en jaksa roikkua foorumeilla, jossa vastaukset on hyvin epäselviä ja tyhjiä (vrt. aiempi "en mä tiiä" -esimerkki). Juurikasvu on musta aina eronnut muista foorumeista juuri asiallisilla vastauksilla, fiksulla ja kypsällä keskustelulla ja rikkaalla argumentoinnilla. Sääntöihinhän tuota ei ole kirjoitettu vaan kyseessä on normi, joka elää, koska valtaosa kokee sen noudattamisen merkitykselliseksi. Välillä viestit eivät ole selkeitä tai omaavat ikävää asennetta, mutta eikö sekin ole hyvä? Ihmisiähän tässä ollaan ja mulle tää foorumi on aina näyttäytynyt nimenomaan hyvin inhimillisenä yhteisönä.

En mä ole loukkaantunut siitä, että mun kysymys on sivuutettu sillon kun tänne tulin 2006 ( :o ) sen enempää kuin nykyisinkään. Enhän itsekään vastaa, jos mulla ei ole asiasta tietoa, näkemystä tai kokemusta. Toki on ikävää, jos jollekin on rakentunut sellainen kuva, että foorumi on sisäsiittoinen. Sekin toisaalta on ihmisluontoa: yhteisöllisyyteen sisältyy aina ulos jäämisen mahdollisuus. En usko, että täällä kukaan tahallaan toisia työntää pois, mutta niin nettikeskusteluissa kuin reaalielämässäkin pätee se totuus, että ei kukaan tule kotoa hakemaan, vaan ryhmään tullessa voi joutua opettelemaan uuden sosiaalisen tavan toimia, sillä yhteisöissä vallitsee vakiintuneet käytännöt. Nekin toki muuttuvat ihmisten vaihtuessa. Yhteisöä voi muuttaa vain sisältäpäin. Se, että Juurikasvussa on useita vanhoja käyttäjiä kertoo musta kuitenkin jostain aivan muusta kuin kylmyydestä, se kertoo siitä, että elämäntilanteidenkin vaihtuessa tänne on aina hyvä palata. Ihmiset ärsyttävät aina välillä ihan sama oliko kyseessä tosielämä vai nettifoorumi, mutta paljon parempaa yhteishenkeä luo se, ettei hetkittäisiin ärsytyksiin tarvitse aina tarttua jos positiivista löytyy enemmän. Ei itseään sensuroida tarvitse kuitenkaan.

Tän viestin tarkoitus ei ollut vähätellä joidenkin pahaa mieltä. Ainoastaan tuoda esille erilainen näkökulma asiaan.

Edit: lynx ehtikin jo mun raapustaessa kiteyttää mun ajatukset asiasta. Hyvä, että toiset osaa tiivistää. :D
Viimeksi muokannut Angora, 05 Kesä 2015, 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sometimes I'm terrified of my heart; of its constant hunger for whatever it is it wants. The way it stops and starts. -Edgar Allan Poe
Mimi
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 301
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 11:44

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Mimi »

Miusta haku toiminta on ihan hyvä. Olen löytänyt usein hakemani  :) Ja mie ainakin ymmärrän joidenkin ketjujen hiljaisuuden sillä että ketjussa on jo niin paljon tietoa että uusia juttuja tulee harvemmin. Itse kirjottelen harvoin kun tuntuu että oma ulosanti kirjoittamalla on niin epäselvää ettei aina viitsi kirjoittaa  :D Seuraan kyllä useita ketjuja vaikka en ole kaikkiin mitään kirjoittanutkaan. On myös ketjuja joihin haluaisin kirjoittaa mutta en keksi/jaksa kun kirjoittamis into iskee silloin kun kaikki tuotteet joiden nimi pitäisi tarkistaa on jossain muualla.
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Tungen minäkin lusikan soppaan  ;D
Haku-toiminto on aika huono, mutta toisaalta minua joskus ilahdutti lukea ketjukaupalla hiustenhoidosta. Joskus itseäni viihdyttääkseni kahlaan samoja ketjuja yhä uudestaan ja uudestaan. Samalla virkistän muistiani mistä omat kutrini tykkäsivät.

Itse en välttämättä vastaa sen takia, koska jotenkin koen että mun vastaukset eivät veisi maata merelle. Mulla on loppujenlopuksi aika vähän annettavaa ketjuihin, koska olen täysin tumpelo ylipäätään kaikessa. Omiin kysymyksiin olen saanut vastauksia ja vinkkejä, kiitos siis siitä.

On ihan ymmärrettävää että jos foorumilaiset tapaavat toisiaan foorumin ulkopuolella, syntyy tiiviimpiä ystävyyssuhteita. Kun taas tällaiset kuten minä, jotka eivät käy miiteissä, jäävät tietyllä tavalla ulkopuolelle (jota en kyllä ole kokenut). Kyse ei välttämättä ole dissaamisesta vaan siitä että helposti tuttujen kanssa "jää suustaan kiinni".
Mulla on monta kertaa tehnyt mieli osallistua miitteihin mutta aina on tullut jotain, jos ei muuta niin lorvikatarri. Mutta käsittääkseni juurikasvun fb-ryhmässä, johon itsekin taidan kuulua, ilmoitellaan näistä miiteistä. Ei muuta kuin osallistumaan ryhmään ja tapailemaan ihmisiä!
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
Angora
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 317
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 03:49

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Angora »

EllaBella kirjoitti: Mutta käsittääkseni juurikasvun fb-ryhmässä, johon itsekin taidan kuulua, ilmoitellaan näistä miiteistä. Ei muuta kuin osallistumaan ryhmään ja tapailemaan ihmisiä!
OT: Mitä, mitä? Mikä fb-ryhmä? Ei löytänyt mun fabo mitään "juurikasvu"-haulla. 0_0
Sometimes I'm terrified of my heart; of its constant hunger for whatever it is it wants. The way it stops and starts. -Edgar Allan Poe
enna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 20:16

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja enna »

Tämä on sellainen aihe, joka tuntuu puhututtavan täällä aina silloin tällöin. Nämä keskustelut tuntuvat myös toistavan sitä samaa kaavaa - käyttäjät kertovat kokevansa ainakin osan heidän viestiensä jäävän ilman vastausta mutta eivät välttämättä itse edes vastaa niihin kysymyksiin, joihin osaisi edes osittain jotain sanoa. Yhdessä yritetään päästä tsemppimielelle ja madaltaa sitä itsesensuuria ja kirjoittaa rohkeammin ja ahkerammin foorumille, jotta tänne saataisi edes vähän lisää eloa. Kuitenkin, minäkin pidän enemmän juurikasvun astetta vakavammasta otteesta mitä tulee kirjoitteluun, sillä suht asiallista sisältöä on miellyttävämpi lukea. Mutta ei juurikasvun "käyttäytymisetiketti" niin tiukka ole, ettäkö sen pitäisi kovin paljoa rajoittaa tänne kirjoittelua. Varsinkin, kun täältä löytyy myös hyvin vapaalle keskustelullekin sopivia ketjuja.
lynx
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3032
Liittynyt: 01 Syys 2006, 15:32

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja lynx »

Facebook-ryhmään pääsee esim ottamalla yhteyttä Mariattareen. Jossain ne ohjeetkin ovat, mutten ehdi just nyt etsiä. Ryhmä on siis "salainen". Ei siksi etteikö sinne haluttaisi väkeä tai jotenkin koitettaisiin pitää kuppikuntaa siellä, vaan siksi että jotkut eivät halua omalla nimellään tulla yhdistetyksi foorumiin. Kaikki foorumin rekisteröityneet jäsenet pääsevät kyllä sinne mukaan!

Komppaan ennan viestiä vielä tässä. Meillä on paljon kevyitäkin ketjuja, eikä todellakaan joka paikassa oleteta mitään Täyttä Asiaa. Ei tämä nyt ihan niin vakavaa ole! Ja jos henkilö ylipäänsä osaa jännittää sitä, että onko oma viesti tarpeeksi asiapitoinen, niin todennäköisesti hänen viestinsä ovat todella hyvin kirjoitettuja. Siis siksihän nämä säännöt on tehty, kun joskus menneisyydessä on ollut ongelmaa sellaisista Suomi24/Vauva.fi -tyylisistä yhden sanan huutelijoista ja roskakirjoitusten floodaajista. Nää tyypithän eivät osaa edes miettiä, että onko heidän viestissään pointtia vai ei. Jokainen varmaan ymmärtää miksi sellaisia ei kaivata.
Viimeksi muokannut lynx, 05 Kesä 2015, 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Shirley
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Kesä 2012, 12:22

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Shirley »

Minäkin voisi ottaa osaa keskusteluun sen verran, että itselläkin kynnys kirjoittaa on noussut osaltaan sen takia, etten ole saanut vastauksia kysymyksiin. Ja kuten todettu, haulla ei välttämättä löydy kaikkia tuloksia. Toisaalta viestien kirjoittaminen on jäänyt muutenkin ja tuntuu, ettei ole mitään annettavaa tälle foorumille. Monesti on mielessä, että voisi kirjoittaa jostakin tietystä asiasta, mutta kuitenkin se sitten jää. Ehkä nyt lomalla voisi yrittää "aktivoitua" ja kirjoitella tänne vähän useammin. :D
1aFii, mid back -mittaiset, punaruskeat hiukset.
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja Triina »

Näitä keskusteluja on käyty aika ajoin vuosia ja ne tuntuvat kiertyvän lähes aina siihen, että viestien kirjoittamiseen on iso kynnys, joko päänsisäinen tai jonkin ennakkoasetelman muodostama. Siihen auttaa parhaiten opitun käyttäytymismallin murtaminen, sana kerrallaan :)

Niin kuin aiemminkin todettiin, Juurikasvu on omanlaisensa foorumi muiden joukossa, eikä sen tarvitsekaan väkisin muuttua geneerisemmäksi, vaikka se samalla voikin olla vaikeasti lähestyttävä. Sillä on oma historiansa, hyvässä ja pahassa. Mulle tämä on rakas paikka. "Alkuperäisenä" foorumilaisena olen myös nähnyt melkein kymmenvuotisen kehityksen ja aina on vahvasti ollut vallalla se henki, että käyttäjiä kuunnellaan ja viihtyvyyden sekä säilymisen eteen tehdään paljon töitä. Kaikkia ei kuitenkaan koskaan voi miellyttää, joku kaipaa jotain sellaista, mitä Juurikasvu ei tarjoa.

Sisäpiiripuheita kuulee niitäkin toistuvasti ja ne jaksavat aina hiukan hymyilyttää :) Ymmärrän kyllä mista se fiilis voi tulla, onhan tutun (oli se sitten foorumituttu tai myös irl tavattu) viesteihin on helpompi vastata, kun toisen taustoja jo tuntee.
EllaBella sanoi hyvin:
EllaBella kirjoitti:On ihan ymmärrettävää että jos foorumilaiset tapaavat toisiaan foorumin ulkopuolella, syntyy tiiviimpiä ystävyyssuhteita. Kun taas tällaiset kuten minä, jotka eivät käy miiteissä, jäävät tietyllä tavalla ulkopuolelle (jota en kyllä ole kokenut). Kyse ei välttämättä ole dissaamisesta vaan siitä että helposti tuttujen kanssa "jää suustaan kiinni".
Mulla on monta kertaa tehnyt mieli osallistua miitteihin mutta aina on tullut jotain, jos ei muuta niin lorvikatarri. Mutta käsittääkseni juurikasvun fb-ryhmässä, johon itsekin taidan kuulua, ilmoitellaan näistä miiteistä. Ei muuta kuin osallistumaan ryhmään ja tapailemaan ihmisiä!
Miitteihin (joita viime aikoina tosin on ollut kovin harvakseltaan) on jokainen foorumilainen tervetullut.

Scoundrelille haluaisin vielä sanoa, että lukukertoihin ei kannata hirveästi tuijotella aiheissa, joita pääsee lukemaan rekisteröitymättä. 30:stä lukukerrasta 29 voi olla rekkaamattoman vieraan käyntejä, eivätkä he pysty kommentoimaan.
Viimeksi muokannut Triina, 05 Kesä 2015, 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lynx
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3032
Liittynyt: 01 Syys 2006, 15:32

Vs: Mitä juurikasvussa esiintyvää "innostusta" et ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja lynx »

Jännä kyllä nähdä miten nämä kokemukset ovat tosi erilaisia riippuen siitä, että milloin on liittynyt. Mä itse satuin liittymään silloin kun kirjoittelu oli tosi aktiivista. Se syy miksi jäin, ja musta tuli aktiivinen kirjoittaja, oli nimenomaan se että sain alusta lähtien tosi paljon vastauksia kirjoituksiini. Muistan oikein, että yllätyin kun mun suht uuden kirjoittajan juttuja kommentoitiin. Olen kirjoitellut muillakin foorumeilla, ja mielestäni jollain noilla tosi isoilla palstoilla ne kirjoitukset helpommin jäävät vaan sen massan jalkoihin. Jos johonkin ei heti vastattu, se kirjoitus putosi aika äkkiä näkymättömiin,  koska uutta tekstiä tuli niin paljon. Ja jos noista tylyistä vakkareista aletaan puhua, niin on  foorumeita joilla on ihan asiaankuuluvaa että vanhat vaan ilkeilevät uusille, ja modetkin lähinnä naljailevat kaikille. Olen esim murobbs:llä seurannut, kun eräs mode otti erään vähän lapsellisia kirjoitelleen tyypin silmätikukseen ja systemaattisesti kiusasi tätä. Sinänsä me ollaan vielä vertailussa aika kiltistä päästä.

Harmitukset vastausta vaille jääneistä viesteistä on kuultu ja ymmärretty, mutta tosiaan se aktiivisesti sisältöä tuottavan porukan koko on pienentynyt niin paljon, että tosi vaikea tässä on mitenkään pakottaakaan ketään vastailemaan...
Vastaa Viestiin