Veden laatu ja hiukset.

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Hannele~
Haiven
Haiven
Viestit: 43
Liittynyt: 26 Helmi 2008, 15:04

Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja Hannele~ »

Löysin hyvin vähän Juurikasvusta keskustelua veden laatuun liittyen... Oletteko huomanneet veden kovuuden tai pehmeyden vaikuttaneen hiuksiin? Vesijohtovedessähän voi olla kaikenlaisia metalleja myös, jotka voivat muuttaa hiusten väriä, esim. vanhoissa putkissa kuparia...

Aihe alkoi kiinnostaa, kun parturi sanoi minulla olevan vihertävyyttä hiuksissa... Ilmeisesti vesijohtoveteni on myös kovaa, koska kylppärin kaakelit kalkkiintuvat jatkuvasti. Kova vesi ei kai ole hyväksi hiuksille..? Aika vähän asialle kai voi tehdä, mutta ajattelin kokeilla etikkahuuhtelua hiuksiin seuraavaksi.
Alennusta iherb.com:ssa koodilla JAH753
Jonsu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2334
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 20:21

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja Jonsu »

Täältä löytyy paljon keskustelua metalleista:

http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... ic.php?t=6
SannaS
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 751
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 20:08

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja SannaS »

Minä olen miettinyt tuota kovaa vettä, kun meillä on todella kalkkinen vesi. Asumme kohtuu uudessa talossa, joka on 2000-luvulla rakennettu rivitalo joten luulisi ettei täällä olisi kupariputkia enää käytetty. Mutta kun minusta hiukset tuntuu jotenkin kovilta ja karheilta ja sameiltakin. Epäilen että jotain niihin tarttuu kun kaakelit ja saunan lasiovikin on ihan sellaisen harmahtavan roiskekalvon peitossa eikä ne lähde pois.
Hiustenhoito - mikä ihana tekosyy.
Lemmy
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 13:01

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Oman paikkakunnan vesijohtoveden sisältämät aineet saa muuten netistä selville, paljonko mitäkin ainetta on vedessä. Mutta sitten vielä tosiaan pitäisi osata tulkita niitä. Itse hämmästyin, kun Lady Gagasta oli juttu, että hänen hiuksensa vihertävät ja tämän takia hän on värjännyt nyt osan hiuksistaan mustaksi, hmm, eikö Gaga ole kuullut syväputsareista? Kumma juttu, ettei kukaan ole hänelle syväputsausta suositellut. ??? ??? Niin siis jos tämä juttu pitää paikkansa.
Vaalennetut/raidoitetut, puoleen selkään olevat hiukset. Tukkamaniaa jo muutama vuosi, eikä loppua näy!
siili
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1703
Liittynyt: 21 Helmi 2006, 18:38

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja siili »

Mökkioloissa kun on joskus pessyt saunassa järvivedellä, niin hiukset jää niin todella höttöiseksi ja pehmeäksi että tuntuu ihan likaiselta. Hyvin huomaa eron kodin kalkkiseen kovaan veteen. Mun isän luona vesi tulee omasta kaivosta, siellä tulee kans ihan oman tuntuisensa tukka pesun jälkeen. Olen joskus miettinyt samaa, että miten toi kodin superkalkkinen vesi vaikuttaa hiukseen.
carrot

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja carrot »

Oon myös todella alkanut ihmetellä tätä asiaa nyt kun olen asunut 4 kuukautta ulkomailla. Hiukseni ovat todella huonossa kunnossa ja luulin, että Keski-Eurooppalainen ilmasto tekisi vain hyvää tukalle kun pakenin tammikuussa Suomen -30C pakkasista. Aurinkokaan ei ole porottanut niin paljon, että se voisi olla syynä. Ennen puolen vuoden leikkausväli oli ok, mutta nyt latvat on ihan järkyttävässä kunnossa jo 2kk leikkauksen jälkeen. Ainoa keksimäni syy tähän on erilainen vesi suihkussa. Mutta onko mahdollista, että se aiheuttaa näin radikaalin muutoksen? ???
Huuhkaja
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1032
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 15:46

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja Huuhkaja »

^Mä olen asunut vuodesta 2004 Saksassa, ja olen myös kokenut pari outoa hiuskatastrofia, jotka olen alkanut yhdistää veteen, koska Suomessa asuessani hiukseni olivat ihan ok, vaikka vaalentelin ja muutenkin rääkkäsin niitä melko paljon. Täällä Saksassa olen kahdessa eri kämpässä asuessani kokenut voimakasta hiusten katkeilua ja hapertumista, vaalennettu hius alkoi vihertää voimakkaasti sekä näytti aina pesun jälkeen mattaiselta ja tunkkaiselta. Ongelma meni pois yhdessä vaiheessa kun muutin eri kämppään. Siellä asuin muutaman vuoden, ja sinä aikana hiukset alkoivat oikein kukoistaa eikä viherrystä ollut yhtään. Nykyisessä kodissani ongelma on taas palannut, joten en keksi muuta syytä kuin jokin ongelma vedessä/putkistoissa. Ilmeisesti vesi on kovin metallipitoista tms. Olenkin siis tarkoituksella vältellyt hiusten pesemistä kotona ja pessyt niitä pääasiassa kuntosalilla jo yli vuoden ajan. Ja kumma kyllä, hiukset eivät enää viherrä yhtään ja ovat kiiltävät ja paljon paremmassa kunnossa. Ainakin täällä Saksassa voi muuten Punaisen ristin kautta tutkituttaa kotinsa veden ilmaiseksi, eli sellaisen analyysin tuloksista voi ainakin jonkin verran päätellä voiko hiusten huonoon kuntoon meneminen johtua vedestä. Yksi myös Saksassa asuva suomalainen kaverini leikkautti juuri pitkät hiuksensa polkaksi, kun hänelläkin alkoi tukka kummasti hapertua ja murentua käsiin, vaikka hän ei ole sitä edes värjännyt eikä käsitellyt millään tavalla eri lailla kuin Suomessa asuessaan. Meillä molemmilla on just sellainen hento pohjoismainen hiuslaatu, joten ehkä se ei vain kestä täkäläisiä oloja. Ihokin tuntuu protestoivan auringosta ihan hirveästi (ihan eri tavalla kuin Suomessa), joten auringollakin saattaa olla osuutta myös hiusten kunnon huonontumiseen. Tosi kummia juttuja nämä kyllä. 
Eläimellisyys
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3186
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:28

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja Eläimellisyys »

Täältäkin Saksaterkkuja ja meillä on myös kalkkinen vesi... Itselläni en ole huomannut sillä olevan mitään vaikutusta hiuksiin, mutta miehen hiukset eivät mene enää samalla lailla kiharalle kun Suomessa. Katselin vanhoja kuvia joissa sillä oli kunnon piukeat korkkiruuvit, ja nyt sillä on loivaa ja höttöstä kiharaa. Tietääkö joku millä kemikaalilla kalkkia saisi hiuksesta pois? Auttaisiko etikkahuuhtelu, kuten muhin kalkkitahroihin :D
nursetwiggy
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 51
Liittynyt: 22 Touko 2012, 15:16

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja nursetwiggy »

Mä olen kiinnittänyt asiaan myös huomiota reissatessa. Suomen oloissa normaalisti todella ohut ja liukas kuontaloni muuttui huomattavasti karheamman ja jämäkämmän oloiseksi Rooman reissulla. Vastaavasti Thaimaassa tukka tuntui todella lähmäiseltä aamusta iltaan eikä sitä meinannut saada puhtaaksi sitten millään.
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja deko »

Putkiremppa suunniteltu parin vuoden sisälle = hyvin metallinen vesi.

Joka toinen viikko pitäisi (just) tehdä metallinpoistosetti tukkaan. Lipsumisen huomaan. Suihkuverhon helma rusehtaa, samoin ammeen vähemmän pestyt osat. Ikäväkseni rautapitoisen veden juominen ei paranna kroonista anemiaani ::)

Ennen kuukausiitaista hennaa teen metallipoiston askorbiinihapolla ja perään herbinan syväputsaria joka väittää pesevänsä metallit. Kyllä ne  tukalle hyvää tekee, mutta en ole varma lähteekö niillä kaikki turhuudet. Toivottavasti edes enimmät.
this too shall pass.
Jewely
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 874
Liittynyt: 31 Touko 2012, 22:12

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja Jewely »

Minä huomasin muutoksen veden laadussa kun muutin vuosi sitten sata kilometriä etelään päin. Kotipaikkakunnallani on todella kova vesi ja uudella paikkakunnalla sitten ilmeisesti pehmeämpi. Ensin uuden paikkakunnan vesi tuntui hiuksissa huonolta, aivan kuin hiukset eivät olisi puhdistuneet ja jäivät aina vähän lähmäisiksi, mutta nyt olen sitten kai tottunut veteen, koska nykyään tukasta tulee uudella paikkakunnalla ihanan pehmeä ja sileä ja shampoolla ei tarvi vaahdottaa kuin kerran. Tällä hetkellä olen kotipaikkakunnalla vanhempien luona ja heti huomaa eron, pitää vaahdottaa kahdesti koska ensin shampoo ei vaan meinaa vaahdota ollenkaan ja lopputulos ei ole niin sileä, takkuja jää helpommin. Muutama vuosi sitten olin Saksassa lomalla viikon ja silloinkin muuten tukka oli loppuviikosta lähmäinen, luulin että se johtui liian kosteuttavasta shampoosta ja hoitoaineesta! :P
Eläimellisyys
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3186
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:28

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja Eläimellisyys »

Löysin netistä googlailemalla ainoana vinkkinä kalkinpoistoon etikkahuuhtelun. Tein sen miehelle ja sen tukka on entistä suorempi jos mahdollista... Mikähän hitto sen hiuksia vaivaa. Sillä alkaa parin viikon päästä suomiloma, saa nähdä palautuuko tukka siellä. Jos palautuu niin ostetaan meille suihkuun mineraalisuodin, maksaa vain muutaman kympin ja pitäisi tehdä hyvää hiuksille :)
conrad

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja conrad »

Kuuku kirjoitti: ostetaan meille suihkuun mineraalisuodin, maksaa vain muutaman kympin ja pitäisi tehdä hyvää hiuksille :)
Mistä tuollasia mineraalisuotimia saa? Google ei auttanut.
Bamboo
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1523
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 20:47

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja Bamboo »

Reissuilla Saksassa ja Itävallassa saisi olla mukana kuivashampoo. Hiukseni ovat pesun jälkeen aivan rasvaiset tyvestä. Liekö täällä mainittu kalkkisuus syynä. En tiedä tottuisivatko hiukset ajan myötä erilaiseen veteen.
kivipuuteri.blogspot.fi kosmetiikkablogini
Elsinen
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 475
Liittynyt: 06 Kesä 2012, 17:08

Vs: Veden laatu ja hiukset.

Viesti Kirjoittaja Elsinen »

Täälläkin yksi joka on huomannut ulkomaanmatkoilla veden vaikutuksen hiuksiin. Esimerkiksi viime kesänä Sisiliassa hiukset käyttäytyivät kuivatessa ja muotoillessa ihan eri lailla kuin kotona, vaikka samat tuotteet muuten käytössä. Hiukset myös tuntuivat ihan erilaisilta, ja olivat vaikeammin hallittavat.

Huono pesukokemus mulla on ihan Lontoosta, jonka vedellä en saanut hiuksia puhtaaksi.
Vastaa Viestiin