Hiukset ja liikunta

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Huuhkaja
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1032
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 15:46

Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Huuhkaja »

Mitä liikuntaharrastuksia teillä on ja mitä vaatimuksia ne asettavat hiustenhoidolle? Miten suojaatte hiukset liikunnan ajaksi? Saatteko hiukset pidettyä hyvässä kunnossa liikuntaharrastuksesta huolimatta?

Itselläni on meneillään kaksi isoa projektia, joista toinen on hiusten kasvatusprojekti ja toinen maratonille treenaaminen. Taitaa olla niin, että vain harvalla maratoonarilla on pitkät hiukset, ja itse asiassa olen välillä katsellut, että osalla näyttävät hiukset olevan melko huonossakin kunnossa. Haluasin siis ryhtyä erityistoimenpiteisiin, jotta voisin pitää pitkät hiukseni rankasta hikiliikuntaharrastuksesta huolimatta ja kasvattaa niitä edelleen. Olen harrastanut juoksua ja muuta liikuntaa pienestä pitäen, ja joskus minulla oli lähes vyötärömittaisetkin hiukset, joita pidin juoksun aikana ponnarilla, mutta ponnarin poukkoilu ympäriinsä juoksun aikana aiheutti voimakasta mekaanista rasitusta hiuksille ja ne menivät helposti huonoon kuntoon, puhumattakaan siitä, että lenkin jälkeen niitä oli työläs selvittää. Käytännön syistä olenkin viihtynyt viime vuodet lyhyemmissä hiuksissa.

Kevät tekee tuloaan, ja mietiskelen tässä miten voin suojata pitkät hiukset auringolta ja mekaaniselta rasitukselta mahdollisimman hyvin lenkkien aikana. Olen tähän asti käyttänyt hiuksissa  lenkkien aikana aina aurinkosuojaa (jätettävä suihke),  ja olen sullonut pituudet peittävän nutturaverkon sisään, mikä onkin auttanut jonkin verran, mutta kaikenlaiset lisävinkit ovat tervetulleita!
Luciana
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 534
Liittynyt: 29 Joulu 2010, 15:25

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Luciana »

Minulla on pitkähköt hiukset ja harrastan hölkkäämistä, kuntosaleilua, sekä joogaa säännöllisen epäsäännöllisesti. Pidän yleensä hiuksiani ranskanletillä ja suojaan ne auringolta joko huivilla tai aineilla. Vaaleista hiuksistani tuli aikoinaan vihreät kun uin uimahallissa, mutta muuten liikunta ei ole vaikuttanut millään tavalla hiuksiini.
wilma
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2464
Liittynyt: 15 Touko 2008, 13:13

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja wilma »

Vaikka yritänkin pitää hiuksistani hyvää huolta niin pakko tunnustaa että tällä saralla olen aika välinpitämätön.  Mä harrastan kuntonyrkkeilyä ja juoksemista.

Molemmissa harrastuksissa pidän hiuksia aina kiinni ponnarilla ja muutamalla pinnillä tai ponnari + panta yhdistelmällä. Kesällä varsinkin nyrkkeilyssä paksu kangaspanta on hyvä kun siinä huitoessa hiki virtaa sen verta kovaa, että välillä joutuisi muuten pyyhkiä hiusrajaa tai kasvoja. Hiuksia pidän urheillessa kiinni ainoastaan siitä syystä että ne muuten häiritsee urheilemista.
Talvisin tukin hiukset pipon alle. Nyt keväällä ja syksyisin kun joudun pitämään kaulasuojusta niin tukin hiukset sinne. Ensin siis ponnari mahdollisimman matalalle ja sitten tukka buffin alle. Latvat jää luonnollisesti takin alle eikä ne roiku ulkopuolella häiritsevästi.  Buffia voi käyttää kesälläkin kun materiaali on hyvin hengittävää. Buffeja löytyy ainakin moottoripyörävarusteliikkeistä. Mun buffit on kaikki junior kokoa, eli kannattaa sovittaa jos on yhtään hoikka kaula  ;D ( ja ei, en ole mikään buffifriikki. Tälläkin hetkellä kaulassa hello kitty buffi  ;D )

Jätettävää käytän aina eli sekin kyllä varmasti vähän suojaa tukkaa.

Edit:Tästä linkistä  löytyy  buffien käyttötapoja ja noita kuoseja. http://www.buff.fi/

Viimeksi muokannut wilma, 02 Maalis 2011, 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Buffia minäkin käytän lenkillä. Sen saa vedettyä pitkälle, jolloin hiukset voi myös olla ranskanletillä ja tukee kampausta.
Huono asia on se, että hiukset ovat ihan liiskatut hiestä buffin kanssa.

Vyötärömittaisten ja lantion mittaisten hiusten kanssa tein niin, että sujautin ponnarin paidan alle.
Oli vähän kuin pakko.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
Huuhkaja
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1032
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 15:46

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Huuhkaja »

Kiitos paljon wilma tuosta buffi-ideasta. :) Pitääkin kokeilla sitä. Vaikuttaa monipuoliselta ratkaisulta. Jokin kiva kevyt kesäbuffi voisi mennä hankintalistalle.

Itse olen sitä sorttia, että hikoilen pitkäkestoisen rankan liikunnan yhteydessä todella paljon. Olen miettinyt mitenköhän tuollainen hikoilu vaikuttaa hiuksiin, jos vaikuttaa. Joudun siis hikoilun vuoksi pesemään hiukset aina lenkiltä tultuani. Olen välillä esim. öljynnyt pituuksia jo ennen lenkille lähtöä, kun arvelen öljyjen suojaavan hiusta usein toistuvien pesujen haitoilta ja auringolta. Se on mielestäni auttanut melko paljon. Joskus muistan lukeneeni, että hiusten huuhtelu pelkällä vedellä treenin jälkeen riittäisi, mutta omalla kohdallani se tekee hiuksista mattaisen ja tunkkaisen oloiset.
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Juuei, ei muhiteta päänahkaa hiessä. Päänahka kyllä haisee tosi pahalle jos sen antaa muhia omissa mömmöissään ja sitä ei pese.

Hellävaraiset shampoot ja co-pesu, kyllä niillä pötkii pitkälle. Ja mikäs sen ihanempaa kuin juoksulenkin jälkeen kaikkensa antaneena, voi heittäytyy soffalle, aukaista kaljan ja muhittaa tehistä :)
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
Horros
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1878
Liittynyt: 04 Touko 2010, 22:48

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Horros »

En harrasta mitään kovin ihmeellistä liikuntaa, jumpassa käyn muutaman kerran viikossa ja tällöin hiukset (reilu BSL) ovat yleensä tiukalla nutturantapaisella takaraivon yläosassa - selkeästi parhaaksi havaittu kampaus, kunhan on tarpeeksi tiivis. Ponnari on aivan liian söhrö, korkea ponnari+letti taas saattaa ikävästi heilua, jos yhtään aerobicimpi tunti on kyseessä. Liikunnasta ja hikoamisesta huolimatta pesen hiukset kuitenkin noin 5-7 päivän välein, eli mitään erityistoimenpiteitä ei tuon takia onneksi tarvitse tehdä.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.
Kimara
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1214
Liittynyt: 26 Joulu 2006, 20:27

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Kimara »

Varsinkin joogassa hyväksi havaittu on nautilus-nuttura puikolla tehtynä päälaella. Näyttää pikku-myyltä mutta eipä hieroonnu hiukset pilalle. Tukka nyt viittä vaille takapuoleen. Toimii myös esim. pumpissa. Vauhdikkaammilla tunneilla ja juostessa on pakko pitää lettiä.  Ponnarinutturat ei muutenkaan enää pysy ja perusponnarilla tukka viuhtoo vähän liikaa tiellä.
1a F ii Tukkakuva
Juhannusruusu
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 165
Liittynyt: 08 Huhti 2009, 21:50

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Juhannusruusu »

Miten teillä joogaajilla onnistuu päälläseisonta noiden nutturoiden kanssa? Itse en pysty tasapainottelemaan sen kasan päällä joten nutturan pitäisi olla takana, jolloin se painaa ja / tai valuu. Ranskalainen letti taas tekee keskelle päätä sellaisen kohouman, että sekin häiritsee. Herkkinä hetkinä olen ymmärtänyt, miksi moni miespuolinen joogi on kalju..
Klaara
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 229
Liittynyt: 25 Syys 2006, 12:47

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Klaara »

^Miulla toimii( BSL-pituisessa tukassa) joogassa parhaiten ihan tavallinen letti. Ei jää painamaan pään alle ja on helppo heilauttaa pois tieltä tarpeen tullen. Ponnarit jää ikävästi painamaan selällään tehtävissä liikkeissä.

Juoksulenkillä pidän hiuksia joko letillä, tai niskaan tehdyllä ponnarilla. Letti on kivempi, koska silloin hiukset ei hieroonnu niin pahasti takuille. Nutturasta tulee liian painava möntti, eikä se tunnu muutenkaan kivalta. Minä myös hikoan päästäni todella paljon, ja hiuksia tuleekin pestyä siksi lähes päivittäin, aina liikkumisen jälkeen. Toistaiseksi en koe, että usein toistuvilla pesuilla olisi ollut negatiivinen vaikutus hiusten kuntoon.
Pitkät, karheat ja raidoitetut luonnonkiharahkot hiukset
Luciana
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 534
Liittynyt: 29 Joulu 2010, 15:25

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Luciana »

^^ Aloitan ranskanletin letittämisen vasta abaut puolivälistä takaraivoa. Mitkään nutturat tms. eivät ole pysyneet astangassa mukana. Joskus on kaksi ranskalettiä molemmilla puolilla päätä. Tavallinen letti heiluu jotenkin liikaa, mutta taitaa olla tottumiskysymys.
Linnee-
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 222
Liittynyt: 24 Tammi 2011, 23:24

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Linnee- »

Itse harrastan lumilautailua ja hiukset saan suojattua kaikkein parhaiten niin että teen letin niskaan ja jätän sen takin alle.
Ranskanletti ei oikeen toimi koska se painaa ikävästi kypärän alla.
Hiuslaatu 1b M/C ii. Pituus n.mid back
Anissa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2364
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 16:34

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Anissa »

Minä liikun 3-4 kertaa viikossa, yleensä spinningissä, pumpissa tai pacessa ja hiusten hoito on kyllä hieman kinkkistä. Mulla on pitkät hiukset, jotka saan pidettyä hyvässä kunnossa siten, että käytän niihin vain sellaisia ponnarilenksuja, joissa ei ole lainkaan metalliosia. Yleensä sutaisen jonkun sykerön tai nutturan liikunnan ajaksi. Koitan pestä hiukset joka toinen päivä, välillä kuitenkin joutuu joka päivä pesemään. Myös kuivashampoolla koitan pidentää pesuväliä. Inhoan kuitenkin hikistä päänahkaa, mutta latvusto ei välittäisi tiheistä pesuista. Jätettävät ovat ihan ehdottomia mulle joka pesun jälkeen, tehohoitamista taas en harrasta.
2bMii BSL tummanruskea luonnonkihartuva hiuksisto omalla värillä. Sekaiho. Iholle luomujuttuja, Dermoa, öljyjä ja mineraalimeikkejä. Nudemeikin ystävä, tuoksu- ja ihonhoitofriikki.
Kunis

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Kunis »

Avo (~bsl) harrastaa kamppauslajia ja olen opettanut häntä tekemään letin ihan niskan tyveen. Nyttemmin olen muutaman kerran tehnyt parhaan kykyni mukaan tiiviin ranskanletin, joka kuitenkin aina kuulemma aukeaa ekassa hötäkässä, jonka jälkeen tyyppi sutaisee jonkun pikasotkuponnarin lopputunnin ajaksi. Olen vähän ylisuojelevainen hänen kurseistaan, ja haluisin etteivät ne hankaudu tai ehkä repiydy painittaessa.
scarface

Vs: Hiukset ja liikunta

Viesti Kirjoittaja scarface »

Juoksu, sali, crosstrainaus, hiihto - siinä pääharrasteet + rullaluistelu, lenkkeily (=kävely koirien kanssa).

Treenaan 1-2 tuntia per pvä, joskus toki pidän vapaapäiviäkin :) Kevyimmät treenit ovat kävelylenkkejä koirien kanssa (45 min - 1 tunti).

Hiukset ovat lyhyet ja just sopivat näihin harrasteisiin. En haluais pitempää tukkaa enää jatkuvan liikkumisenikaan takia; pestävä on aika usein vähintään vedellä, kun hiki virtaa päänahassa. Hoidan hyvin, poishuuhdeltavilla ja jätettävillä hoidoilla ja tehohoitamalla noin kerran viikkoon. Päänahkaa kuorin kerran kuussa, piristää :)
Vastaa Viestiin