Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Division

Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja Division »

Pitääkö paikkansa, että hiukset saattavat ns kyllästyä samaan shampooseen? Itse olen huomannut ainakin semmosen asian että jos tietyn aikaa käytän jotain shampoota, niin jollain pesukerralla hiukset eivät enään tunnu puhdistuvan vaan kuivauksen jälkeen ne näyttää rasvasilta ja oikein elottomilta. Sitten jos koitan jotain toista merkkiä, hiuksista tulee yhtäkkiä aivan ihanat. Taas kun aikani käytän samaa shampoota niin jossain vaiheessa tulee taas se rasvasen ja elottoman näköset hiukset. Kalliiksi tulee, jos tosiaan pitää kahta erilaista shampoomerkkiä aina käytellä.

Neuvoja, kokemuksia? Mistä tämä johtuu?
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

En ole huomannut, että omat hiukseni kyllästyisivät saman shampoon käyttöön. Voin käyttää samaa hyväksi todettua shampoota jatkuvasti vaikka kuinka kauan. (Jotkut shampoista osoittautuvat vain alusta alkaen liian kuivattaviksi ja tulevat raakatuiksi heti pois sen takia. Ne päätyvät kylppärin pesuaineiksi, joten pääsevät kyllä hyötykäyttöön sittenkin ;). Käytän markettishampoota, joten ei tule kalliiksi vaikka tekisin joskus pari ostoshutia).

Olen kyllä kuullut joskus tuon väitteen, että hiukset voivat kyllästyä samaan shampooseen. Se ei taida olla ainakaan täällä Juurikasvussa kovin yleinen kokemus? En osaa sanoa mistä johtuu, että shampoot tekevät sinun hiuksillesi noin. Ehkä joku muu osaa sanoa jotain hyödyllisempää.  

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mikä tekee kahden eri shampoon vuorottelusta kalliimpaa kuin jos käyttäisi jatkuvasti vain yhtä ja samaa ainetta? Käsitin niin että käytät eri merkkejä vuorotellen. Ei siis niin, että samalla pesukerralla teet tavallaan tuplapesun kahdella eri aineella, jolloin menee myös suunnilleen tuplamäärä shampoota per pesu? Silloin käsittäisin suuremmat kustannukset. Jos taas vaihtelet eri shampoita eri pesukerroilla, vuositasolla kuluu kuitenkin lopulta sama määrä tavaraa kuin jos käyttäisit vain yhtä merkkiä...  *Pitkis tipahti kärryiltä, sori*
Viimeksi muokannut pitkätukka, 05 Loka 2010, 04:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
kleio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2017
Liittynyt: 17 Marras 2008, 19:13

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja kleio »

Minulla tuota kyllästymisvaikutelmaa edesauttoi shampoot, joissa oli sulfaatteja ja silikonia. Sulfaatit "kulutti" hiusta ja väriä saaden ne elottoman oloisiksi, silikoni taas jämähti päänahkaan ja teki hiuksista luirut. Saattoi tosiaan mennä pari viikkoa että uusi shampoo tuntui oikein hyvältä, mutta sitten yhtäkkiä hiukset oli sitä samaa p****a kuin aina ennenkin.

Sulfaatiton ja silikoniton luonnonmukainen shampoo ja hyvät hoitoaineet muhitteluineen pelasti tilanteen, nyt voin käyttää samaa shampoota vaikka kuinka kauan. Mutta vaihtelen kyllä shampoomerkkiä silloin tällöin ihan siksi, kun on niin monta hyvää shampoota, ja vaihtelukin virkistää ihan kylppäriäkin. :D
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v
Painted Lady
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1537
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 22:33

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja Painted Lady »

Uskon, että hiusten "kyllästyminen" shampooseen tai hoitoaineeseen johtuu väärästä tuotteesta. Hiukset ei ehkä tarvitse niin siloittavia / kosteuttavia tuotteita kuin ensisilmäyksellä luulisi. Niinpä hiukset alkaa ajanmittaan näyttää latteilta ja likaisilta pian pesun jälkeen. Sama juttu esim. tuuheuttavien tai rasvoittuvalle päänahalle tarkoitettujen shampoiden kanssa.

Edittiä: Toisaalta myös hiusten ja päänahan vaatimukset muuttuu. Hormonaaliset muutokset lisää tai vähentää päänahan rasvoittumista tai hiukset voi alkaa kihatua / suoristua ilman mitään havaittavaa syytä + tietenkin kaikki iusten käsittelyt muuttaa niiden tarpeita. Tuskin siis löydät shampoota, jota voisit käyttää koko loppuiän. Jos taas hiukset "kyllästyy" shampooseen muutaman viikon käytön jälkeen, niin silloin veikkaukseni on vääränlainen tuote.
Viimeksi muokannut Painted Lady, 05 Loka 2010, 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Division

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja Division »

Käytän XZ tyrni shampoota, silikooneja siinä ei pitäisi olla, niin ainakin kyljessä sanotaan ja mitä nyt INCI listaa luin niin ei näyttäny silikooneja olevan. Sulfaattia kylläkin, mikä lie se edes on?

Siis joo, taisit käsittää oikein. Eli en käytä yhdellä pesukerralla kahtaa eri shampoota, ainoastaan yhtä. Käytän sitä yhtä niin kauaa kunnes huomaan että jaahas, hiukset taas "kyllästy" ja vaihdan taas toiseen merkkiin. Toinen merkki mitä oon käyttäny, on kampaamosta ostettu 4R sarjan shampoo värjätyille hiuksille.

Oishan se mukavaa, kun vois käyttää loppu elämänsä vain sitä yhtä ja ainoaa shampoota, eikä tarttisi ostella kahtaa eriä ja aina vaihdella shampoota. Ihmetyttää vaan että mistä tämä voi johtua. Kai mulla on vaan niin oudot hiukset!

Sitä piti vielä sanoa, että hiukseni rasvottuvat todella nopeasti ja käytän siis värjätyille hiuksille tarkotettuja shampoita. Teenkö siinä väärin? Pitäisikö mun siis ostaa rasvottuville hiuksille shampoota? Jos on värjätyt hiukset mutta myöskin helposti rasvoittuvat, niin minkälaista tuotetta sillon kannattais käyttää?
Viimeksi muokannut Division, 05 Loka 2010, 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kleio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2017
Liittynyt: 17 Marras 2008, 19:13

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja kleio »

^ Luulenpa että sulle voisi olla ratkaisu sulfaatiton shampoo, vaikkapa Urtekramin Aloe vera, se on sellainen perushyvä joka sopii monelle hiukselle. Ei ole edes kallis, maksaa viitisen euroa ja niitä saa ihan S-marketeistakin. Ne on muutenkin luontoystävällisiä, joten voi vaahdotella hyvällä omallatunnolla.

Liika rasvoittuminen voi johtua yllättäen liiasta kuivumisesta: eli päänahan talintuotanto yms lisääntyy kun päänahka on kuiva, ja sitten se pukkaa rasvaa ihan kosteuttamismielessä, mikä saa päänahan ja hiukset rasvoittumaan siis nopeasti. Sulfaatittomat (tai "hyväsulfaatilliset" kuten Urtekram) säästävät hiusväriä, tasapainottavat päänahkaa ja muutenkin latvat pysyvät paremmin kosteina. Tutustupa tähän ketjuun siis huolellisesti -> http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... ic.php?t=0 ja bongaa sieltä parhaat vinkit.

Minulla oikeasti hiusten kunto parantui parissa pesussa, kaikki lähmäisyys ja rasvoittuminen katosi ja jos ulkoilma ei ole kostea ja muutenkin olosuhteet ovat hyvät, pesuväliksi riittää kolme päivää. Niin ja hilseily loppui myös.  :D

Kannattaa myös harkita värjäyksen lopettamista, minulla se oli hiusten ja päänahan tuhooja nro. 1.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja bast »

Kannattaa kokeilla muitakin xz-shampoita. Mulla jostakin syystä toi tyni lähmää hiukset, kun taas suklaa-vanilija ja xylitol-hunaja toimii mainiosti. Ja välillä ihan co-pesuja myös.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
Frida
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 308
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 13:49

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja Frida »

^Mulla rasvottumiseen auttoi tänä hellekesänä XZ:n tervashampoo. Onhan toi aika voimakkaasti pesevää, mutta mulla ei auta kosteuttavat tuotteet hillitsemään sitä rasvoittuvuutta, päinvastoin. Tolla pysy pää puhtaana sen 2-3 päivää. Myös Nature's Gaten tea tree-shampoo on loistava, raikastaa ihanasti päänahkaa! Tota saa iHerb.comista, suosittelen tilaamaan, jos vain voit tilata netistä.
Kainalopituiset, hennatut hiukset. Punatukka-shampoopala, öljyt ja iHerb<3
Avatar
NarnianQueen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4895
Liittynyt: 16 Marras 2006, 16:23

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja NarnianQueen »

Hiusten 'kyllästyminen' on kyllä yleinen ilmiö, joka johtuu hoitavien/sellaiseksi tarkoitettujen aineiden jämähtämisestä päänahkaan. Jotkin shampoot on suunniteltu niin, että pehmentävät ym. aineet jäävät hiukseen huuhtelun jälkeenkin.
Ajan kanssa mönjät kertyvät päänahkaan ja hiuksiin, joten kannattaa a) käyttää välillä syväpuhdistavaa, ei-niin-hoitavaa shampoota, tai b) vaihdella shampoita säännöllisesti. Itselleni kierrätys toimii hyvin, vaihdan siis joka pesukerralla ainetta (kylppärin hyllyllä on siis samanaikaisesti 3 tai 4 shampoota, mikä ei ole mitenkään erityisen paljon).
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii Mid-back
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Mulla on myös vaikeuksia löytää sopivaa shampoota. Olen vuorotellut sulfaatittomia, CO-pesua ja sulfaatillisia shampoita. Jotkut shampoot tekevät minunkin päänahasta rasvaisen, hiukset ovat mänkissä jo vuorokauden jälkeen.
En ole mitään muuta ratkaisua löytänyt tähän kuin shampoitten vuorottelu ja CO-pesu kerran viikossa. Joskus pesen Nizoralilla, koska se auttaa järjettömään kutinaan, minulle myös muodostuu hilsettä helposti.
Urtekramin Ruusu-sh on mielestäni todella hyvä, samaten XZ-tuotteet. Yleensäkin silikonittomat shampoot ovat auttaneet päänahan ongelmiin.

Hormonitoiminta myös vaikuttaa todella paljon pesutuloksiin, olen huomannut että viikkoa ennenkuin menkat alkaa, alkaa myös päänahan rasvoittuminen.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

^Komppaan tuota Urtekramin Ruusua ja yleensäkin, että Urtekram on yksi todella kokeilemisen arvoinen merkki. Pesen nykyisin toisinaan Ruusulla ja se kuivattaa hiuksiani selvästi vähemmän kuin toinen (enemmän sulfaatteja sisältävä) suosikkishampooni. Ainoa miinus on vain se, että Urtekramia tuntuu kuluvan kerralla enemmän kuin sitä toista shampoota. Saattaa kyllä johtua siitä, että Urtekram vaahtoaa vähemmän kuin mihin olen shampoissa tottunut, ja se provosoi laittamaan sitä enemmän kuin oikeasti tarvitsisi ::)

Division, sulfaatit ovat shampoossa peseviä aineita.
Viimeksi muokannut pitkätukka, 05 Loka 2010, 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Pitkätukka, se shampoon kulutuksen määrä voi johtua siitä että sinulla on niin paljon ja pitkiä hiuksia. Kun minulla oli lapaluihin ulottuvat hiukset, meni vähemmän shampoota. Nyt kun hiukset on BSL ja pikkasen ylikkin, ne ahmii shampoota enemmän. Tietysti minulla on "hattarat" hiukset ja rasvoittuva päänahka, mutta eron huomaan kuitenkin.

Ja asiasta poiketen, avattaressasi hiuksesi kiiltävät kauniisti :)

muoks samantein, lauseesta jäi avainsanoma sanomatta
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja Mena »

Mulla myös alkaa lähmätä jos käytän koko ajan samaa. Vaihtelenkin tällä hetkellä Avonin Beautifully Behaved ja Swarzkopfin Gliss Liquid Silkin välillä, ja välillä sitten ennen hennailua syväpuhdistavaa shampoota. Mun mielestä on vaan kivaa että voi käytellä kahta samaan aikaan. &nbsp;:)
Viimeksi muokannut Mena, 07 Loka 2010, 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nelma
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 941
Liittynyt: 09 Marras 2008, 15:36

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja nelma »

Musta kanssa tuntuu että on parempi vähän vaihdella tuotteita. Jotenkin tuntuu että jos käyttää aina vain samaa shampoota ja hoitoainetta, rupeaa pesuväli jossain välissä lyhenemään. Hoitoaineissakin katson vähän että vaihtelemani tuotteet eivät olisi inceiltä lähellä toisiaan (esim. kumpikin erittäin öljy/proteiinipitoisia).
1bMii&nbsp; BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt
SannaS
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 751
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 20:08

Vs: Hiukseni "kyllästyy" shampooseen

Viesti Kirjoittaja SannaS »

Mulla useammin hiukset tuntuu kyllästyvän hoitoaineeseen kuin shampooseen. Mutta tarpeet tuossa pesemisessä vaihtelee niin että välillä riittää hellävaraisempi/miedompi pesu ja sitten taas välillä tuntuu tarvitsevan pesevämpää shampoota että saa hiukset puhtaaksi. Viikkokausia harvoin käytän samaa shampoota jatkuvasti, vaan vuorottelen paria - kolmea eri shampoota jotka kaikki on marketista (XZ ja LV). Sitten joskus taas jostain syystä shampoo joka yleensä jättää hiukset kivan tuntuisiksi, jättää ne karhean kuiviksi...
Hiustenhoito - mikä ihana tekosyy.
Vastaa Viestiin