Pitkätukat

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Luscious
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1227
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:05

Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja Luscious »

Tein uuden aiheen kaikille omasta mielestään pitkähiuksisille juurikasvulaisille.
Tänne voi löpistä kaikenlaista mitä mieleen juolahtaa pitkistä hiuksista. Suunnitelmia, hassuja tapauksia, muotoilusta ja erityisesti pitkien hiusten hoitoon liittyvistä asioista. Pitkät hiukset on paljon muutakin kuin kasvattamista.

Itse en ole vielä mikään kovin esimerkillinen aloittaja, omat hiukseni kun ovat vasta vuoden kuluttua vyötärömittaiset..
Hiukset silti tuntuu jo pitkiltä.
Hiuksia ei esimerkiksi viitsi enää pitää auki niin paljon kuin ennen, vaan hiuksia haluaa suojata ja pitää siististi kiinni.
Olen silti ajoittain vielä kovakourainen hiuksilleni ja toivoisinkin että ehkäpä tämä ketju voisi auttaa parantamaan tapojani ;)

Laitoin jo tonne päivän kampauksiin mutta pakko hihkasta tännekkin kun opin tekemään Fishtailin . Kannattaa kokeilla, se on yllättävän helppo.
Vuosikausien hiusten hennauksien ja kasvatuksen jälkeen takaisin omaa vaaleaa sävyä kasvattamassa...
kleio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2017
Liittynyt: 17 Marras 2008, 19:13

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja kleio »

Ah, hyvä ketju! Yksi pitkätukkainen liittyy heti mukaan, ja aika sopivalla hetkellä muuten: nutturan uumenissa muhii Fox's Shea Butter Conditioner. Ekaa kertaa testaan tätäkin ihmeseosta, kun sheavoi saapui tänään iHerbiltä. Saas nähdä miltä latvat aamulla näyttää.  :)

Oma tukka on tosiaan reilusti bsl:n ja vyötärön puolivälissä, näyttää siltä että viisi senttiä riittää sinne vyötärölle.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja deko »

Mid-back eli tuuma-pari yli bsl, en ole vähään aikaan mitannut tarkkaa pituutta koska "en halua tietää ja kytätä".

Tehohoidin juuri letinpään ja lääpin latvustoon aloevera-jojobaseosta. Pitäisi leikata kesän ja Rialin kuivattamista latvoista sentin verran pois, mutta hennaan ensin ja leikkaan vasta sitten jos siltä tuntuu.

Lantiomitta olisi tavoitteena jos sattuu kasvamaan niin pitkäksi tasalatvoilla. Olen siis oikaisemassa loivaa U-muotoa tasapitkäksi koska se on lettien kannalta nätimpi ja tätä tulee harvemmin pidettya auki. Latvoista pitää leikellä vielä kymmenkunta senttiä vanhaa hapetevärien vahingoittamaa pituutta pois, mutta pikkuhiljaa...

Pian on tämän vuoden ainoan kokopään hennauksen aika, sitä ei voi tehdä kovin usein koska latvat tummenevat muuten liikaa. Piristelen välillä väriäni crazy color punaisilla suoraväreillä, tarttuvat kivasti hennankin päälle.

Yritän venytellä pesuväliä, mutta se on taas jämähtänyt 2-3 pesuun viikossa eli tässä oleillaan vähän aikaa.

Olen heikkolahjainen eri kampausten kanssa, bravuurini ovat erilaiset puikkonutturat, suosikkini Lazy Wrap bun (linkitin siitä kampausketjuun) koska se pysyy jopa minun liukkaassa lasitukassani kuin tauti.
this too shall pass.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

Täytyyhän tänne liittyä, koska nimimerkkinikin viittaa jo tähän suuntaan. :D

Pituus löytyy sentteinä viestieni alareunasta. Latva on tasapitkä ja suoraan leikattu. Olen hyvin iloinen siitä, että sain alkuvuodesta leikattua jäljellä olevat kerrokset pois. Kasvatus otti silloin takapakkia 7 cm verran kerralla, mutta paksu latva korvasi kyllä menetyksen.

Olen hyvää vauhtia lähestymässä häntäluun ja "classicin" puoliväliä. Classic on LHC:stä omaksumani pituustermi, joka tarkoittaa kohtaa missä peffa kohtaa reidet. Sille ei taida olla mitään sujuvaa ja vakiintunutta suomennosta? Classic on joka tapauksessa seuraava isompi tavoitteeni. Se toteutuu joskus vuoden 2011 aikana. Sitä edeltävät minitavoitteet ovat tasan 100 cm ja 40 tuumaa (101,6 cm), joista molemmat toteutuvat tämän vuoden loppuun mennessä. En ole ihan varma miten etenen classicin  jälkeen. Pysähdynkö siihen leikkaamaan kuukausittain pois värjättyä osaa? Vai jatkanko suoraan esim. puolireiteen tai pidemmälle ja palaan myöhemmin classiciin tai puolireiteen, kun värjätty osa on lopultakin sopivan alhaalla poistettavaksi (ainakin melkein) kokonaan? Päätän sen sitten kun asia on ajankohtaisempi. Oma värini on nyt hiukan korvien alareunaa alempana eli ei vielä aikoihin edes hartioilla.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, ettei ole oikeastaan kiire minnekään. Pituutta on ollut häntäluumitan saavuttamisesta asti tarpeeksi, jotta tukka ei tunnu enää omasta mielestä liian lyhyeltä. Olen päässyt myös värirajalla stressaamisesta, vaikka toki hiukset saisivat kasvaa nopeammin jotta pääsisin siitä joskus eroonkin. ;D No, kaikki aikanaan. Nykyvaihe on toisaalta todella helppo: pesen kerran viikossa, letitän yöksi, laitan pesujen välillä öljyä (+aloeverageeliä) tarpeen mukaan, pidän hiuksia kiinni. Ei tunnu edes tylsältä, vaikka voi tietysti kuulostaa jonkun muun mielestä tylsältä että pidän aina hiukset kiinni. Hiusten esittely auki pitämällä ei ole minulle tärkeää tosielämässä. Joskus pitämäni (sivu)letti tietysti näyttää totuuden, vaikka hiukset ovat silloinkin kiinni. Otan pituuskuvia hiukset auki kotisivulleni, mutta muuten en tykkää pitää niitä auki. Tämä hiuslaatu on siihen liian takkuuntuvaa ja se käyttäytyi siten jo paljon lyhyempänäkin.

Kokeilin äskettäin pitkästä aikaa pestä sulfaatittomalla shampoolla, Urtekramin Ruusulla, jota oli jäänyt kylppäriini edellisen kokeilun jälkeen puoli pullollista. Olin vuosi sitten sitä mieltä ettei se toimi. Virhe oli varmaan siinä, että pesin ensin vuoden CO-menetelmällä joka ei puhdistanut kuitenkaan aina tarpeeksi hyvin, siirryin siitä suoraan sulfaatittomaan shampooseen ja edelleen näytti siltä, että ei tule puhdasta. Olen pessyt viime vuoden lopusta asti sulfaatillisilla shampoilla ja ollut tyytyväinen pesutulokseen muuten, mutta pesu tuntuu kuivattavan usein liikaa. Ehkä pohjalla oli viime vuonna CO:n jäljiltä jotain, mikä olisi pitänyt puhdistaa ensin sulfaateilla ja ryhtyä vasta sitten leikkimään sulfaatittomilla shampoilla... Viime pesussa sulfaatittomuus nimittäin toimi hyvin. Kuivattavuudessa ei tosin ollut suurta eroa sulfaatteihin verrattuna, mutta puhdasta kyllä tuli. Taidan antaa Urtekramille uuden tilaisuuden pidemmäksi aikaa. Tai käytän sitä ainakin satunnaisesti.
Viimeksi muokannut pitkätukka, 24 Syys 2010, 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja deko »

^ sinähän olet kunniajäseniä ;D (ootoo)
this too shall pass.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

:D

Dekoko se siinä? Nimimerkki hämäsi lievästi :)

(OT tämäkin)
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja deko »

pitkätukka kirjoitti: :D

Dekoko se siinä? Nimimerkki hämäsi lievästi :)

(OT tämäkin)
Jep (ootoo) siivotaan huomenna nämä turhuudet...
this too shall pass.
Kronia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2144
Liittynyt: 07 Helmi 2007, 08:22

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja Kronia »

^Onko deko taas dokuillut?  ;D

Mä liityn kanssa tänne. Hiukset on nyt pisimmiltä osiltaan lähestymässä lantiomittaa. Ennen en kyllä kehtaa hiuksiani lantiomittaisiksi sanoa, kunnes iso osa tukasta yltää sinne asti. Malli on tällä hetkellä ehkä loivahko V, tykkäisin enemmän ehkä U-mallista, katotaan jos sellaisen leikkaisin seuraavalla kerralla kun menen kampaajalle joskus parin kuukauden päästä...

Mä oon tyytyväinen siitä, että oon kasvatuksessa päässyt siihen vaiheeseen, etten erityisemmin ajattele asiaa tai stressaa siitä :) Tukka tuntuu saavan lisää mittaa paljon nopeammin näin, kun sitä ei ole koko aikaa vahtaamassa, kuten joskus aikaisemmin. Tosin tehohoitojen suhteen saisin kyllä olla vähän aktiivisempi, nyt nekin tuppaavat unohtumaan.

Saa nähdä, millainen tukkakriisi tulee, kunhan vauva syntyy ja alkaa kaikki raskauden aikana irtoamatta jäänyt tukka tippumaan rytäkällä... En kauheen innolla odota sitä  :P Nyttenkin on imurin pussi jatkuvasti tukkaa täynnä :D
“Another belief of mine: that everyone else my age is an adult, whereas I am merely in disguise.” -Margaret Atwood
Luscious
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1227
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:05

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja Luscious »

Pidän öisin hiuksia usein kiinni, mutta lettikihara ei ole aina toivottua. Tosi nättiä taipuisuutta tulee kun pistää öisin hiukset 2-säikeiselle köysiletille!
Vuosikausien hiusten hennauksien ja kasvatuksen jälkeen takaisin omaa vaaleaa sävyä kasvattamassa...
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

Täytyypä kokeilla joskus köysilettiä yöksi tavallisen letin sijasta. Minäkään en ole suurin lettilaineiden fani, mutta harvemmin laineet näkyvät koska pidän hiukseni kuitenkin päivisinkin kiinni. Köysilettilaineita voisi hyödyntää silti silloin, jos tulee mieleen tehdä joku ponnariviritelmä. Esim. lyhennetty ponnari puikoilla, mikä takuttaa mulla paljon vähemmän kuin ponnari jossa koko pituus roikkuu vapaana.
Kronia kirjoitti: Saa nähdä, millainen tukkakriisi tulee, kunhan vauva syntyy ja alkaa kaikki raskauden aikana irtoamatta jäänyt tukka tippumaan rytäkällä... En kauheen innolla odota sitä  :P Nyttenkin on imurin pussi jatkuvasti tukkaa täynnä :D
Odotan samaa ja vähemmän innolla myös. Onko sulla lähtenyt hiuksia koko ajan paljon vai oliko välillä vaihe, ettei niitä lähtenyt juuri ollenkaan? Mulla on nyt niin, ettei hiuksia ei ole lähtenyt oikeastaan yhtään moniin viikkoihin. Isohko sulkasato iskee kai kuitenkin väistämättä joskus myöhemmin. Yksi tuttuni tosin kertoi, ettei häneltä lähtenyt myöhemminkään hiuksia tavallista enempää ja hänellä oli koko ajan APL-BSL-pituiset hiukset. Olisi varmaan huomannut hiusten ohentumisestakin, jos hän olisi saanut suuren sulkasadon. Jos on oikein hyvä onni, niin ehkä siltä voi välttyä? Ei ole aikaisempaa omakohtaista kokemusta asiasta, joten paha sanoa asiaan mitään enempää.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Kronia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2144
Liittynyt: 07 Helmi 2007, 08:22

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja Kronia »

^Mulla ei siis nyt raskausaikana ole lähtenyt käytännössä lainkaan hiuksia, mutta vanhasta kokemuksesta tiedän sen tapahtuvan. Viimeksi taisi olla niin, että sulkasato iski n. kolme kuukautta synnytyksen jälkeen ja kesti reilun kuukauden ennen kuin normalisoitui.

Totta kai se on ihmisestä kiinni, lähteekö tukkaa vai ei, mutta yleisemmin kyllä tukkaa alkaa irrota tavallista enemmän siinä 2-6kk synnytyksen jälkeen. Se on ihan hormoneista kiinni. Nyrkkisääntö taitaa pitkälti olla se, että jos on huomannut, ettei hiuksia raskauden aikana irtoa entiseen malliin, niin ne tulevat irtoamaan myöhemmin. Pysyvästi paksumpaa tukkaa ei raskaudesta taida saada, vaikka se kivaa oisikin :)
“Another belief of mine: that everyone else my age is an adult, whereas I am merely in disguise.” -Margaret Atwood
bree hodge
Haiven
Haiven
Viestit: 44
Liittynyt: 13 Maalis 2010, 14:25

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja bree hodge »

mulla tukka ollut aina raskaana ollessa tavallista parempi kuntoinen ja kiiltävä. Naamakin "hehkunu" parempi kuntoisena. Johtunee siitä, että raskaana kaikki ravintoaineet imeytyy paremmin ja tietty hormoonit. Imetys aikoinanakaan en ole kaljuuntunut. Mutta silloinkin hyvän ravinnon tarve korostuu. Jos olisin imettänyt, syönyt huonosti ja laihduttanut raskauskiloja samalla, voipi olla, että tukassa olis näkyny.
kasvatan tukkaa ja lapsiani..
muru

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja muru »

Mä nyt en ehkä ihan vielä kuulu tänne mutta jos ei haittaa, osallistun saadakseni motivaatiota ankaraan kasvatteluun  :D

Otin tänään uuden kasvukuvan (joita olen ottanut itselleni 2-5kk välein nähdäkseni edistyksen) ja laitan sen tänne jos sopii.

Kuva

Siinä mun karvani. Ei hirveästi kasvua kesästä kun oon leikellyt joku 5cm huonoimpia pois, mutta siitä se taas lähtee. Tavoitteena tosiaan ihan kunnolla lantio/takapuolimitta. :) Latvat edelleen huonossa kunnossa mutta nyt selkeästi parempi ja tasapituisempi latva kuin ennen.

Luonnossa tukka on enemmänkin tumma suklaanruskea, valaistus teki siitä ihan mustan...
Kronia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2144
Liittynyt: 07 Helmi 2007, 08:22

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja Kronia »

^Kyllähän sä nyt tänne hyvinkin kuulut, tervetuloa vaan  :D En tiedä, mikä on pitkän tukan määritelmä, itseni luen kuitenkin jo hyvinkin pitkätukkaiseksi, eikä mun kuontalo kovastikaan sun tukkaa pitempi ole :)

Mä yritin tänään ottaa uutta tukkakuvaa itestäni, mutta unohdin, että oli musta paita päällä. En jaksanut vaihtaa, eli metsään meni  :D
“Another belief of mine: that everyone else my age is an adult, whereas I am merely in disguise.” -Margaret Atwood
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Pitkätukat

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

Pitkä se on, selvästi  ;D

Jännä juttu miten pituuden mieltäminen vaihtelee eri tilanteissa. Tosielämässä BSL näyttää jo hyvinkin pitkältä. Tulen kuitenkin tilapäisesti pituussokeaksi LHC:n foorumia selatessani ja siellä osaan pitää pitkinä vasta lantiomittaisia hiuksia... Sama sokeus ei ole iskenyt vielä kertaakaan täällä Juurikasvussa.

Ja sitten sekin, minkä kokee itsellä lyhyeksi/pitkäksi. Huomaan että pidän toisilla paljon lyhyempää mittaa pitkänä kuin itselläni. Omat hiukset tuntuivat (liian) lyhyiltä vaikka miten kauan, vaikka ne olivat jo reilusti yli vyötärön. Toisella taas en pidä BSL-vyötäröpituisia hiuksia ikinä lyhyinä (LHC:tä lukuunottamatta :P, mutta siellä näkeekin tosielämään verrattuna suhteettoman paljon superhypermegapitkiä kuontaloita).
Viimeksi muokannut pitkätukka, 02 Loka 2010, 00:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Vastaa Viestiin