Puhtaalta pöydältä

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
Takiainen

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja Takiainen »

Minusta se nimenomaan on ihailtavaa, että uskaltaa rikkoa totuttua ja kokeilla uutta? Lisäksi hiukset on vain hiuksia, ne kasvaa takaisin. Minä puolestani en voi ymmärtää niitä, jotka rakentavat identiteettinsä hiuksiinsa tai vaikka vaatteisiinsa, kaikki se on niin katoavaista.
Ekku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Marras 2009, 00:08

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Itse taas ihmettelen, että miksi useammalla naisella ei ole siiliä tai ihan lyhyttä tukkaa. Naisilla yleensä on sirommat kasvonpiirteet kuin miehillä, joten jos tukka on ihan lyhkänen, korostuu kaikki muut ihanat piirteet kasvoissa. Ja niitä on varmasti ihan jokaisella. En sano, että kaikille naisille siili sopisi, mutta niistä joille se sopisi niin hirmu harvalla sellainen on. Miehille yleensä poikkeuksetta sopii mielestäni siili ja se on seksikäs.  ;)

En myöskään ymmärrä sitä asennetta joillain ihmisillä, että naisella pitää olla pitkä tukka ja vielä enemmän ihmettelen sitä, että monet sanovat sen ääneen (ja tällä en tarkoita juureskeskustelua vaan ihan päin naamaa ääneen:)). Jotenkin se pitkä tukka yhdistetään naiseen, vaikka samaa karvaa sitä päästä miehilläkin puskee. Tuntuu, että pitkä tukka on sallitumpi miehellä kuin lyhyt tukka naisella, en tiedä.

Itse leikkasin itsenäisyyspäivänä sentin siilin, tai mieshän se oli joka sen leikkasi. Nyt tää on kasvanu jo niin paljo, että piti siistiä korvallisiakin, tää on tämmönen naisellinen lyhyt tukka, jota voi jo laittaa. Eli aivan älyttömän nopeasti on kasvanut. Vaikka siili sopikin minulle tosi hyvin ja sain siitä älyttömästi kehuja niin haluan kuitenkin kasvattaa pitkän tukan nyt omalla värillä. Myös negatiivista kommenttia sain, mutta en kovin monelta vaan yleensä sanottiin että vau. Mutta aivan varmasti leikkaan siiliksi vielä myöhemminkin elämässä, mutta en nyt vuosiin vaan haluan nähdä miltä oman värinen pitkä tukka näyttääja onko kunto eri verrattuna värjättyyn.
Ylikasvanut poikatukka omalla värillä, kohti polkkaa mennään nopeaa tahtia.

i <3 my natural hair colour
sweet jane
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3044
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 10:41

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja sweet jane »

Mun mies ajoi mun tukan sentin siiliksi muutamia vuosia sitten. Siitä asti mulla on ollut suurimmaksi osaksi siili, mutta päälle kasvatin pidemmän tukan (tällä hetkellä saan päälihiukset nutturalle, muuten tukka on siili). Pitkät hiukset eivät ole mulle mikään naisen kruunu, vaan matskua, jota voi muokata omaan tyyliin sopivaksi. Kun eksä oli ärsyttävä pitkän tukan hekumoija, onneksi nykyinen mies ei ole yhtä rasittava. Mä tykkään, että mun tukka on graafinen ja hieman huomiota herättävä, muttei liian. Nyt kun päälitukka on pidempi, olen kyllä ajautunut aika boring nutturapääksi... Mulla on lyhyt myös käytännön syistä, koska mun tukka on tosi paksu ja päänahka herkkä, joten pidemmän tukan kanssa kutina on aika infernaalinen kun päänahka ei hengitä. Saa nähdä kuinka kauan pystyn pitämään tätä nutturamittaa.

Sanoisin, että pituus kun pituus, pääasia että viihtyy. Lyhyt tukka ei mun mielestä ole sen tavoiteltavampi kuin pitkäkään, joten kumpaakaan on vähän turha dissailla. Uskallus sen sijaan on aina hieno asia, vaikka oman hiuskäsitykseni pohjalta onkin vähän vaikeuksia ymmärtää mikä siinä leikkaamisessa on niin pelottavaa. Tukka kasvaa aina takaisin.
heijji
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 13:55

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja heijji »

Joo, täälläkin aloitettu puhtaalta pöydältä ja vieläpä kaksi kertaa.&nbsp; ;D Ensimmäisen kerran tukka lyheni muutaman sentin pituiseksi kun rastat leikattiin pois, tästä on jo vuosia aikaa. Siitä kasvatin BSL- pituuteen ja varmaan tukkani olisi edelleen pitkä ellen olisi pitä värjäyksillä ja värinpoistoilla pilannut. Seuraavan kerran leikkasin hiukseni tämän vuoden tammikuussa, kun olin saanut kasvatettua omaa väriä jonkun verran ja halusin kaiken haperohiuksen pois. Hiukset olivat tällöin olkapääpituudessa ja lyhyt pixie leikattiin. :) Tykkäsin kyllä kovasti, mutta nyt olen kasvattelemassa taas pitkää, tällä kertaa omalla värillä.

En tiedä onko toiveajattelua, mutta tuntuu että tämä neitsythius on villiintynyt kasvamaan ihan hurjaa vauhtia, tukka on kasvanut nyt keskimäärin 2cm/kk, aikaisemmin kasvu on ollut n. 1cm/kk. Nyt olisi tavoitteena saada suurin osa hiuksista samaan pituuteen josta kasvatan nämä ainakin olkapäille. :) Kasvattaminen ja nämä kamalat takatukka-välivaiheet ovat kyllä paljon siedettävämpiä tällä omalla värillä, kun ei tarvitse huolehtia juurikasvusta.
Ylikasvanut pixie omalla 8- asteisella värillä. Kasvatus käynnissä, tavoitteena hartiamitta.
Kassiopeia

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja Kassiopeia »

No mulle se oli just se juttu, että halusin todistaa itselleni etten ole niin ulkonäkökeskeinen ja voin luopua myös tukastani. Tavallaan hengellinen aspekti siis ja itselle tärkeä teko..
Ja siinä tosiaan oli jotain aika herkkää ja kaunista, kun pään muoto on sellanen siro ja kaula on pitkä. Tässä kuvassa on juuri se ihana pituus, olisikoviikon-kahden sänki...Kuva

Ja mä oon joskus sanonut että en ikinä seurustele miehen kanssa joka vaatii pitkää tukkaa. Kasvattakoon itse jos haluaa :) Mieheni ei välitä ollenkaan siitä millainen tukka mulla on, kaikki kelpaa ja aina oon sen mielestä kaunis, mutta ihan omaksi ilokseni haluan pitkän.
hairwreck
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 282
Liittynyt: 07 Loka 2010, 12:07

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja hairwreck »

Minusta nimenomaan on rohkeaa mikä tahansa teko, joka erottaa muista. Ei ole merkitystä, mihin se liittyy, mutta vaatiihan se herranjestas kanttia. Ja kun miettii, miten turhat hiukset tavallaan oikeasti on, niin aika harva uskaltaa niitä poiskaan vetästä. Se on vaan karvaa mikä kasvaa tietyssä kohdassa kroppaa &nbsp;:D

Itse haluaisin tehdä tuon tavallaan puhdistautumisen vuoksi, en edes niinkään sen ihailtavuuden/rohkeuden takia. Jotenkin näen sen vapautumisena päänsisäisistä kaavoista ja omien ehtojen saneluna. Eihän sitä minään isona juttuna tarvitse pitääkään, mutta ahdistaa, miten monet ihmiset oikeasti voi suhtautua negatiivisesti hiusten leikkaamiseen! Ja uskon, että mitä useampi ihminen todella uskaltaa olla oma itsensä, sitä suvaitsevaisemmaksi maailmankin on pakko muuttua ja ihmisten ajateltava pintaa syvemmälle.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

Unohtui palata tähän aiheeseen; voin vain sanoa, että mitä ilmeisemminkin jokaisella on oma näkemyksensä tästä asiasta... En vain ymmärrä (ja tuskin olen vähemmistössä, vaikka tässä ketjussa ehkä), mitä "rohkeutta" on tehdä joku itselleen totaalisen vastenmielinen asia, josta ei ole edes mitään hyötyä; vain se, että se saa (negatiivisella tavalla) erottumaan muista, ihan erottumisen vuoksi? Onko niin vaikea ymmärtää, että kaikki eivät sitä halua..? Onko ihailtavaa vaikkapa juosta alasti kadulla, vain siksi että se on todella "rohkea" teko?
Ja minusta on hienoa ja ihailtavaa olla identiteetiltäni pitkätukkainen, olen ylpeä siitä, vaikka täällä ollaankin eri mieltä. :) Silläkin muuten erottuu muista (eikä kaikkien mielestä positiivisesti).

Kassiopeia kirjoitti: Ja mä oon joskus sanonut että en ikinä seurustele miehen kanssa joka vaatii pitkää tukkaa.
Minä taas en voisi ikinä seurustella miehen kanssa, joka voisi olla lyhyttukkaisen naisen kanssa... (Selvää on, ettei kyseinen mies arvostaisi kauneutta ja naisellisuutta ollenkaan.) En tosin itse lyhyt/siilitukkaisen miehenkään kanssa; kuten sanoin, minusta se ei sovi kummallekaan.

Mutta nähtävästi tänne ei eriävä mielipide tosiaankaan ollut tervetullut, joten parempi että poistun. &nbsp;:-\
Viimeksi muokannut Suvivilja, 03 Huhti 2012, 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* 1b F ii *
sweet jane
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3044
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 10:41

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja sweet jane »

^ Mun mielestä eriävät mielipiteet ovat aina tervetulleita, silloinhan keskustelu on värikkäämpää eikä pelkkää selkääntaputtelevaa komppailua. Tässä keskustelussa pointtina siilitukan leikkauksen ihannointiin on varmaan se, että joidenkin tekisi mieli leikata sellainen, mutta uskallusta puuttuu. Siili ei siis tunnu vastenmieliseltä vaan hienolta tavoitteelta, johon ei vielä pysty. Vähän kuin miettisi tatskaa, mutta ei jostain syystä uskaltaisi ottaa vaan miettisi vielä.

Sitä en kyllä itse ymmärrä, miten karvat liittyvät naisellisuuteen. Tai siis ymmärrän kyllä, että jonkun mielestä pitkä tukka on kaunis, mutta naisellisuus ei mun mielestä ole karvoista kiinni. Makuasioita nämäkin, mutta minusta esim. Keira Knightley näytti siilitukassaan tosi naiselliselta eikä niin tavikselta kuin pidemmässä tukassa.
Takiainen

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja Takiainen »

Suvivilja kirjoitti:
Kassiopeia kirjoitti: Ja mä oon joskus sanonut että en ikinä seurustele miehen kanssa joka vaatii pitkää tukkaa.
Minä taas en voisi ikinä seurustella miehen kanssa, joka voisi olla lyhyttukkaisen naisen kanssa... (Selvää on, ettei kyseinen mies arvostaisi kauneutta ja naisellisuutta ollenkaan.) En tosin itse lyhyt/siilitukkaisen miehenkään kanssa; kuten sanoin, minusta se ei sovi kummallekaan.

Mutta nähtävästi tänne ei eriävä mielipide tosiaankaan ollut tervetullut, joten parempi että poistun. &nbsp;:-\
0_0 Siis mitä. Ei tässä ole kyse siitä, ettei eriäviä mielipiteitä arvostettaisi, ne tuovat oman lisänsä keskusteluun, mutta kyllä eriävän mielipiteen esittäjänkin pitäisi sen verran kestää, että kestää myös niitä vastakkaisia mielipiteitä?&nbsp;

Lisäksi, mitä ihmettä, haluat että seurustelukumppani pitää kynnyskysymyksenä jotain niin turhaa kuin karvoja, jotka ei mielestäni ole mikään kovin tärkeä naisellisuuden mitta.&nbsp; Naisellisuus on paljon muuta kuin pelkkiä pitkiä karvoja. Naiseus on ihanaa ja kaunista eikä se ole kenenkään naisellisuudesta pois jos on kalju tai siili.&nbsp; :) Tietty se on hienoa jos löytää jonkun toisen karvoihin katsojan niin ei siinä mitään, kaikille on varmasti tuolla joku...
Mindela
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1225
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 00:55

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja Mindela »

Mikäli haluaisin itse palata omaan väriini ja värjätty osuus ei soljuisi lähes täydellisesti sen värjäämättömän joukkoon, luultavasti aloittaisin puhtaalta pöydältä. Omaan makuuni hiukset, jonka latva on selkeästi värjätty ja tyvi au naturel, on vaan ei ei ei, en ikinä voisi olla sellaisella vaan ottaisin mielummin sen siilin. En kyllä uskaltaisi siiliäkään ajaa, tai tukkaani ylipäänsä ihan lyhyeksi leikata, koska sellainen ei sopisi minulle. Ja mä olen sen verran ulkonäkökeskeinen, että juuri sen takia en voisi tehdä sitä, viitaten Kassiopeian kommenttiin&nbsp; ;D En kestä mitään tukkaprojekteja, missä koitetaan saada kivaa väriä tai koitetaan jotain, koska haluan että hiukseni on aina hyvät ja kivat. En tyydy vähempään, ja se kyllä rajoittaa melkolailla hiuskokeilujani&nbsp; ::)

Mielestäni lyhyt kaunis ja kantajalleen sopiva tukka on sata kertaa parempi kuin pitkä ruma tukka, vaikka yleisesti ottaen pidänkin pitkistä hiuksista enemmän. Se, että suurin osa miehistä pitää pitkää tukkaa seksikäämpänä ei ole mikään salaisuus, mutta veikkaan että hyvännäköisen lyhyttukkaisen naisen tavatessaan niille on aaaivan sama, että onko tukkaa metri vai kymmenen senttiä.

Kuva

Ei ainakaan tän daamin naisellisuus ja seksikkyys ole yhtään sen heikempi kuin pitkälläkään tukalla&nbsp; :)
Kassiopeia

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja Kassiopeia »

Hassua kyllä, juuri "kaunis" oli sana jota käytettiin kuvailemaan siilitukkaani. Enkä tosiaan ajellut sitä vastentahtoisesti, vaan siksi koska halusin kokea sen&nbsp; :P

On mulla muutenkin ollut lyhyt tukka vuosikaudet, mm. silloin kuin tutustuin mieheeni. Koskaan ei vastakkaisen sukupuolen mielenkiinto ole ollut tukasta kiinni.
Pitkällä tukalla minulla on jotenkin itselläni kyllä tosi naisellinen olo, ja sellanen vahva. Jotenkin ehkä aiukuisempikin.
hairwreck
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 282
Liittynyt: 07 Loka 2010, 12:07

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja hairwreck »

Suvivilja kirjoitti: Unohtui palata tähän aiheeseen; voin vain sanoa, että mitä ilmeisemminkin jokaisella on oma näkemyksensä tästä asiasta... En vain ymmärrä (ja tuskin olen vähemmistössä, vaikka tässä ketjussa ehkä), mitä "rohkeutta" on tehdä joku itselleen totaalisen vastenmielinen asia, josta ei ole edes mitään hyötyä; vain se, että se saa (negatiivisella tavalla) erottumaan muista, ihan erottumisen vuoksi? Onko niin vaikea ymmärtää, että kaikki eivät sitä halua..? Onko ihailtavaa vaikkapa juosta alasti kadulla, vain siksi että se on todella "rohkea" teko?
Ja minusta on hienoa ja ihailtavaa olla identiteetiltäni pitkätukkainen, olen ylpeä siitä, vaikka täällä ollaankin eri mieltä. :) Silläkin muuten erottuu muista (eikä kaikkien mielestä positiivisesti).

Kassiopeia kirjoitti: Ja mä oon joskus sanonut että en ikinä seurustele miehen kanssa joka vaatii pitkää tukkaa.
Minä taas en voisi ikinä seurustella miehen kanssa, joka voisi olla lyhyttukkaisen naisen kanssa... (Selvää on, ettei kyseinen mies arvostaisi kauneutta ja naisellisuutta ollenkaan.) En tosin itse lyhyt/siilitukkaisen miehenkään kanssa; kuten sanoin, minusta se ei sovi kummallekaan.

Mutta nähtävästi tänne ei eriävä mielipide tosiaankaan ollut tervetullut, joten parempi että poistun. &nbsp;:-\
Kuten jo tullut ilmi, se tukan leikkaaminen oli monille positiivinen asia, josta oli hyötyä, eikä vastenmielinen. Ja siitä on monenlaista hyötyä, etenkin verrattuna pitkään tukkaan. Ahdistavien kaavojen rikkominen on usein vapauttavaa ja ehdottoman hyödyllistä psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta mm. itsetunnon kehittymsen suhteen. Kauneudessa kyse on usein totutusta ja ennalta sanellusta: jos kaikilla olisi aina ollut lyhyt tukka, pidettäisiin sitä perinteisen kauniina pitkään tukkaan verrattuna. Historiaa vähänkin tunteva huomaa, miten suuresti kauneuskäsitykset ovat muuttuneet. Samoin tästä kertoo valtavat erot kulttuurien välillä.

Et mitenkään voi väittää, ettei lyhyttukkaisen naisen hyväksyvä &nbsp;::) mies arvostaisi kauneutta ja naisellisuutta. Lyhyt tukka ei automaattisesti tee kenestäkään rumaa tai epänaisellista. Naisellisempi on sellainen ihminen, joka säilyttää naisellisuuden lyhyessäkin tukassa, kuin sellainen, joka menettää sen tukan myötä. On myös mielestäni melko loukkaava sanoa tuollaista, sillä on paljon naisia, joilla ei syystä tai toisesta ole tukkaa. Hekö ovat kaikki rumia ja miehekkäitä?

Täällä ei mitenkään väitetty, että se, ettet itse halua leikata tukkaasi olisi jotenkin omituista. Itsekään en uskoisi viihtyväni lyhyessä tukassa, vaikka toivon, että minulla olisi itsetuntoa (ja kasvonpiirteet &nbsp;;D ) siihen. Olisi se silti kivaa joskus tehdä, kuten myös käydä Intiassa tai hypätä benji-hyppy. Ja todellakin tunnen itseni myös naisellisemmaksi ja enemmän omaksi itsekseni pitkässä tukassa ja kasvatankin sitä. Olen silti avoin eri vaihtoehdoille ja erilaisille kauneuskäsityksille. En tarkoita pahalla, mutta mielestäni noin jyrkkä suhtautuminen ei-vakavaan/haitalliseen asiaan on usein perusteena myös monenlaiselle syrjinnälle.

Ja todellakin eriävä mielipide on tervetullut, sehän synnyttää vain keskustelua ja kehittää taitoa perustella omia mielipiteitään ja kannustaa myös kyseenalaistamaan niitä.
Viimeksi muokannut hairwreck, 03 Huhti 2012, 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

^ Kiitos. Tiedän, että minulla on vahvat mielipiteet ko. aiheesta, enkä yleensä tuo niitä esiin ihmisten parissa jotka eivät minua tunne... (Tosin he ovat kyllä yleensä samaa mieltä asiasta.) Ja ilmaisin jotkut asiat aika kärjistetysti, myönnän sen. Olen pahoillani jos loukkasin jotakuta.
Mutta esim. juuri tuo minkä äsken sanoit -
Itsekään en uskoisi viihtyväni lyhyessä tukassa, vaikka toivon, että minulla olisi itsetuntoa (ja kasvonpiirteet &nbsp;;D) siihen. Olisi se silti kivaa joskus tehdä, kuten myös käydä Intiassa tai hypätä benji-hyppy.

- tuollaiset kommentit saivat minut alun perin kommentoimaan tähän ketjuun, koska siinähän oikeastaan vihjataan, ettei sillä joka ei tahdo ajella hiuksiaan ole tarpeeksi itsetuntoa (eikä riittävän hyviä kasvonpiirteitä ;))... Eihän enemmistö sitä varmaan tarkoita (toivottavasti), mutta siltä se kuitenkin tuntui.
(Noista kolmesta haluaisin muuten itse vain käydä Intiassa, se on itse asiassa yksi suurimpia unelmiani ;))

Se, että asennoitumiseni olisi perusteena syrjinnälle tuntui kyllä vähän pahalta, koska itse vastustan kaikenlaista syrjintää... En halua enkä tarkoita syrjiä ketään, mutta jokaisella varmasti on jokin asia tai asioita, joita kohtaa tuntee ylitsepääsemätöntä vastenmielisyyttä, ja minulla yksi niistä on hiusten ajelu (molemmilla sukupuolilla, mutta varsinkin naisilla).

Itse asiassa tuo sai minut miettimään, miksi tunnen sitä kohtaan noin suurta vastenmielisyyttä, ja löysin jotain aika mielenkiintoista (ainakin minusta).
Kun täällä selvästikin pidetään hiusten tärkeänä pitämistä jotenkin hyvin pinnallisena ja ulkonäkökeskeisenä, niin itse asiassa monilla alkuperäiskansoilla hiuksilla on kuitenkin aina ollut ja on suuri symbolinen ja spirituaalinen merkitys. Tajusin asiaa mietittyäni, että omat näkemykseni hiuksista ovat hyvin lähellä näiden alkuperäiskansojen näkemyksiä... Tässä hiukan tietoa aiheesta:

"In many countries around the World, Holy men and Holy women are recognized by the length and glory of their hair. The cutting of hair by oppressors has long represented the submission and defeat of a People, through humiliation. The Language and Sacredness of Hair is taught by All Tribal People of Earth."

"The act of cutting your hair is the cutting off of the flow of thought. You actually sever away past thoughts from future deeds. Cutting your hair usually occurs when one chooses to make a major change in ones life, putting past misdeeds behind them, and beginning a new life. In Native teachings many tribes cut their hair during the mourning process, which symbolizes the deep wound to ones sensibilities caused by the piercing hurt of a loved ones passing."
lähde: http://www.manataka.org/page1936.html &nbsp;(tuolla oli enemmänkin asiaa Amerikan alkuperäiskansojen hiusnäkemyksistä :))

"As Samson and the Merovingians will attest, dreams of cutting hair can be another symbol of a loss of power. For men, it can even symbolize feelings of castration. Whereas dreams of hair falling out points to an insidious energy drain, dreams of having one's hair cut symbolize a much more aggressive type of power loss. In waking life, prisoners heads are often shaved to take away some of their identity."
http://www.bellaonline.com/articles/art10574.asp

"A quick google search shows that hair is a symbol for life and strength, and the act of cutting it off can be a sign of grief and mourning, as well as 'magic identification with the dead' - http://www.recoveredscience.com/Phaistosebook07.htm;
to the Chinese it was seen as being very close to castration; in psychoanalysis it can mean castration (e.g. in dreams); it can also mean 'denial of sensual or physical drives', and in the 1970's, the pressure to cut one's hair was seen as a form of social control.

On a spiritual level, your hair is your antenna to the spiritual world, particularly the hair near your crown chakra. As such, cutting one's hair can indicate separation/disconnection from the higher self."

Tässä myös aika mielenkiintoinen juttu:

http://fractalenlightenment.com/12477/c ... sciousness


Viimeksi muokannut Suvivilja, 04 Huhti 2012, 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* 1b F ii *
tsupp
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 14:16

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja tsupp »

^ Todella mielenkiintoisia linkkejä, kiitos niistä! Sinänsähän voi tietenkin kyseenalaistaa, miten alkuperäiskansojen merkitysjärjestelmät pätevät nykypäivän läntisessä kulttuurissa. Silti hiusten pakkoleikkuu on edelleen yksi vallankäytön muoto, jos ajatellaan vaikkapa armeijaa. Mielestäni inttimallista siilitukkaa ei voida perustella hygieniasyillä, kun naiset kuitenkin saavat pitää pitkät hiuksensa.

Noissa lainauksissa tuli esille muutoksen ja uuden elämän teemoja hiustenleikkuun yhteydessä, ja kaiketi samankaltaista ajatuskulkua ilmentää hienosti tämän topicin otsikkokin; puhtaalta pöydältä aloittaminen. Meidän kulttuurissamme on osattava sopeutua nopeisiin muutoksiin ja ihmisiltä vaaditaan jatkuvaa kykyä uudistua. Asuin- ja työpaikat sekä ihmissuhteet, ylipäätään koko inhimillisen elämän piiri on alati muutoksen tilassa. Ehkä siksi hiusten leikkaaminen koetaan niin terapeuttisena kokemuksena. Sen avulla ikään kuin jätetään vanhat ja kenties ikävätkin asiat taakse ja astutaan uuteen elämään.

No joo, melkoista kyökkipsykologista pohdintaa, mutta tällaisia ajatuksia itsessäni heräsi.

Mulla oli jossain vaiheessa ihan lyhyt poikatukka varmaan vuoden ajan. Luulen, että se oli myös jonkinlaista kapinaa vallitsevia kauneus- ja naiseuskäsityksiä vastaan. Itse asiassa hiusten kasvattaminen oli mulle jollain tapaa ahdistavakin kokemus, sillä koin jotenkin alistuvani siihen, mitä multa odotetaan. Nyt olen päässyt näistä tunteista eroon ja koen pitkän tukan luontevaksi osaksi itseäni (tai siis mulle tämä kuontalo on jo pitkä, foorumin pitkätukille varmaan lyhyt). Välillä ajatus puhtaalta pöydältä aloittamisesta houkuttaa kovasti, etenkin nyt kun kasvattelen omaa väriä, mutta tarkemmin ajateltuna en kuitenkaan ole tällä hetkellä valmis luopumaan hiuksistani. Voisin kuitenkin kuvitella, että jos tämä nykyinen melko seesteinen elämänvaihe joskus vielä radikaalisti muuttuu, saattaisin kokea tarvetta muuttaa ja puhdistaa myös itseäni vaikka sitten hiustenleikkuun muodossa.

Täytyy kuitenkin mainita, että mielestäni naisellisuus ei ole mitattavissa hiusten pituutena. Ylipäätään käsitykseni naiseudesta ei ole sidottu mihinkään ulkoisiin seikkoihin. Mulle naiseus edustaa tietynlaista viisautta ja tunneälyä, joka ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin heikkous tai avuttomuus. En osaa pitää kovaa ja kylmää ihmistä kovin naisellisena, vaikka hänellä olisi mitä upein ja pisin tukka ja ulkonäkö muutenkin hiottu viimeisen päälle.
Elluli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1584
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 15:36

Vs: Puhtaalta pöydältä

Viesti Kirjoittaja Elluli »

tsupp kirjoitti: Täytyy kuitenkin mainita, että mielestäni naisellisuus ei ole mitattavissa hiusten pituutena.
Aamen. Vaikka keskittyisi vain ja ainoastaan ulkoisiin seikkoihin niin hiusten pituus ei mielestäni vaikuta naisellisuuteen. &nbsp;Myös pitkätukkainen nainen voi olla maskuliininen. Lyhyt kampaus voi olla hyvinkin naisellinen. Toisille naisille sopii paremmin lyhyt kuin pitkä.

Ja totean vielä etten itse voisi kuvitellakaan seurustelevani miehen kanssa joka edellyttää naiselta tiettyjä kapeita ulkonäköihanteita, esim. vain pitkät hiukset tai pienet rinnat kelpaa. Ihmiset muuttuu ja mitäs sitten tälläinen pitkiä hiuksia edellyttävä mies tekee jos nainen vaikka kaljuuntuu?&nbsp; :P
Hiusten kasvattelua ja parasta mahdollista hoitoa. Hiuslaatu hento pohjoismainen. Pidennyshiukset kiinnostaa myös
Vastaa Viestiin