Sivu 1/1

Hiusväriallergia

Lähetetty: 05 Marras 2009, 23:54
Kirjoittaja marrriik
Ajattelin perustaa ketjun hiusväriallergiasta, koska luultavasti täällä on muitakin jotka ovat allergisoituneet hiusväreille.

Itse olen allergisoitunut Para-fenyleenidiamiinille, joka siis aiheuttaa voimakasta kosketusallergiaa. Itselläni allergia alkoi pienellä kutinalla päänahassa joka kesti muutamia päiviä värjäyksien jälkeen. Viimeisellä värjäyskerralla alkoi henkeä ahdistaa, ja päänahka alkoi märkiä. Jouduin käymään päivystyksessä, jossa sain jonkinlaisen adrenaliinipiikin sekä kortisonia. Kaikissa kevyt- ja kestoväreissähän tätä para-fenyleenidiamiinia on, mutta suurempia pitoisuuksia tietysti tummissa hiusväreissä.

Muita kohtalontovereita?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Marras 2009, 01:09
Kirjoittaja keijukainen

Nuo allergiaoireesi kuulostavat liiankin tutulta. En tiedä mihin aineeseen iho alkoi reagoida yhtäkkiä 10 vuoden tasaisen värjäilyn jälkeen, mutta lopetin kestovärien käytön kokonaan, kun päänahkaan ja hiusrajaa ympäröivään ihoon alkoi ilmestyä kutisevia ja punoittavia läikkiä jokaisella värjäyskerralla. Aluksi siirryin hennaan, mutta nyt oon käyttänyt suoravärejä ja kummastakaan ei ole tullut oireita. Värinpoisto houkuttelisi, jotta saisin punaisemman värin, mutta en ole uskaltanut siihen ryhtyä ja ehkä parempi niin.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Marras 2009, 14:22
Kirjoittaja bast
Mä lopetin värjäämisen kun päänahka alkoi kuumottaa ja kihistä värjäyksen jälkeen aina useamman päivän ja tukkaa lähti monta kourallista väriä huuhdellessa. Tarkemmin en tiedä mikä aine siinä ärsyttää, mutta katsoin paremmaksi tyytyä jatkossa omaan väriin.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Marras 2009, 22:09
Kirjoittaja marrriik
Luultavasti teilläkin herkistyminen juuri tuolle parafenyleenidiamiinille.

Lainaus Helsingin Allergia- ja astmaliiton sivuilta:

" Para-fenyleenidiamiini tunnetaan erittäin voimakkaiden kosketusallergiareaktioiden aiheuttajana. Sen käyttö hiusväreissä oli siitä johtuen pitkään kielletty Suomessa ja Ruotsissa, kunnes kielto EU:n myötä jouduttiin kumoamaan. Kosketusallergian yleisyys on sen jälkeen lievästi noussut, mutta vakiintunut noin 2%:n tasolle lapputestatuista potilaista. Tämä on melko vähän huomioiden hiusten värjäämisen yleistyminen. Muille hiusväreille (Toluene-2,5-Diamine, p-Aminophenol) todettujen lapputestireaktioiden määrä ja yleisyys on selvemmin noussut. Myös hiusväriallergiaan liittyvät yhteydenotot Helsingin allergia- ja astmayhdistyksen kosmetiikkatuoteneuvontaan ovat lisääntyneet."

https://www.kosmetiikka-allergia.fi/prime_15.aspx

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 08 Marras 2009, 14:25
Kirjoittaja Marylee
Mulla hiuspohja on suojattu jo ainakin 10 vuoden ajan öljyllä ennen tyviväriä. Lisäksi pyrin menemään tyviväriin aina rasvaisilla hiuksilla, jotta hiuspohjan oma rasvakin toimisi suojana. Olen atooppinen enkä halua allergisoitua.

Kampaaja oli kokeillut öljyä myös eräälle kampaajakaverilleen, jolla on jokin hiusväriallergia. Reaktioita ei tullut! Ihmettelin vain, miten he olivat uskaltaneet kokeilla.

Öljy on jotain Hårologi-sarjan hiuspohjansuojaöljyä vastaavaa öljyä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 18 Marras 2009, 21:08
Kirjoittaja marrriik
Mulla ei ainakaan öljyt auta :( Kun en edes hiustenpidennyksiä voi laittaa päähäni, koska ne ovat värjätty hapetevärillä. Ja pesujen myötä sitä allergisoiva ainesosaa irtoaa pidennykiksistä.

Ainoa mahdollisuus olisi vaalentaa hiukset vaalennusjauheella, ja värjätä päälle elumenilla.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 18 Marras 2009, 21:36
Kirjoittaja usagi
Ei ole pahaa allergiaa, mutta pari väriä on saanut ainakin päänahassa aikaan kaikenlaista. Värinpoistossa niskaan tuli kerran joku palovamman tapainen rakko värjäyksen aikana, en tiedä johtuiko se allergiasta vai ehkä metallikertymistä mutta tulin tuosta varovaisemmaksi. Iho kyllä kutiaa ja ärsyyntyy useimmista väreistä, samalla lailla kuin jos laittaisin kynsilakkaa eli kasvoihin ja silmäluomiin ilmestyy ihottumaa.
Nykyään auttaa kun pidän vähän väliä pesemisessä ja värjäyksessä ja suojaan päänahan jollain rasvalla värjäyksen ajaksi. Iho kumminkin reagoi kasvoissa ainakin kestoväreihin ja useimpiin muihinkin väreihin vaikka sen suojaisi millä vaseliinilla. Myös korvat kipeytyvät ja punoittavat  muutamani päivän värjäyksen jälkeen. Tuon takia kemiallisista väreistä olen ajatellut luopua ihan kokonaan .

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 23 Marras 2009, 08:35
Kirjoittaja Camilla
Jos on paha allergia, niin en ymmärrä miksi täytyy pakolla värjätä vuodesta toiseen. Hiusten hoitaminen ja laittaminen on ihana harrastus/elämäntyö  ;D mutta en ymmärrä miksi tarvitsee omalla terveydellään leikkiä. En ole kuitenkaan koskaan törmännyt ihmiseen, jolle ei olisi hiusten oma luonnollinen väri sopinut! Mutta ikäväähän tuo on, tutulla on tosi pahat allergiat ja atooppinen iho  :(

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Marras 2009, 15:51
Kirjoittaja marrriik
usagi kirjoitti: Tuon takia kemiallisista väreistä olen ajatellut luopua ihan kokonaan .
Kannattaa ehdottomasti luovuttaa! Joku kerta saat pian todella pahan reaktion, selviä allergian oireita sinulla. Jos värjätä välttämättä haluat niin kokeile tuota Elumenia, tai vaikka raidoita hiuksesi vaalennusjauheella, ei värillä...

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Marras 2009, 17:57
Kirjoittaja usagi
^Juu no värinpoistoja en tuon reaktion aiheuttaneen jälkeen ole tehnytkään ja pidin muutenkin puolen vuoden tauon värjäilyissä sen jälkeen. En tajunnut että tuollaisen pahankin reaktion voisi saada helpommin jos on jo jollain tavalla herkistynyt.Ihoni vaan ärsyyntyy niin monesta muustakin asiasta etten tuota värjäilyn aiheuttamaa ihottumaa erityisen vaarallisena pitänyt, lähinnä kiusallisena. No joo, en kyllä kestoväriä ole päähäni enää ajatellut laittaa enkä enempiä värinpoistojakaan tehdä. Ilmeisesti kannattaa siinä päätöksessä myös pysyä ::).
Ja eihän se jatkuva kuukausittainen värjääminen mitenkään terveellistä muutenkaan ole, ainakaan kestoväreillä tehtynä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 15 Joulu 2009, 12:16
Kirjoittaja Rieta
Mä lopetin hiusteni värjäämisen vuosia sitten osittain sen takia, että päänahka alkoi kutista värjäämisen aikana ja jälkeen. Kun aloitin värjäilyn uudestaan viime kesänä, ei kutinaa juuri esiintynyt. Mustalla värjäämisen jälkeen päänahkaa kutitti monta päivää, hiuksia lähti tavallista enemmän ja pientä hengenahdistustakin oli havaittavissa. En taida uskaltaa pistää päähäni vähään aikaan mitään värimömmöjä. Värinpoistoa voisi mietiskellä sitten, kun juurikasvua alkaa olla sen verran ettei aine osu päänahkaan... Kai se pitäs vaan uskoa, ettei kannattas värjäillä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 15 Joulu 2009, 12:42
Kirjoittaja maarit
Täälä myös keskustelua aiheesta: http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... ic.php?t=6 Henna ja Elumen voivat sopia vaikka olisi hiusväriallergia.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 15 Joulu 2009, 23:51
Kirjoittaja marrriik
Hiusväriallergiat lisääntyvät kyllä hurjaa vauhtia. Ja onhan ihmisiä kuollutkin allergisiin reaktioihin. Silti ihmiset värjäävät hiuksiaan vaikka päänahka menee vereslihalle ja naamakin osalla turpoaa. Pitäisi osata ajatella sitä terveyttä.  0_0

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 22 Joulu 2009, 01:45
Kirjoittaja SannaS
Mulla alkaa päänahkaa kuumottaa ja kutittaa hieman varsinkin kestovärit. Mitään muita oireita en ole huomannut iholla, eikä henkeä varsinaisesti ahdista hiusvärin haju, mutta ei sitä tunnu helpoltakaan hengittää. Edellisestä värjäyskerrasta on nyt pian 11kk, ja luulenpa että värjäilyt on taaksejäänyttä elämää.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Joulu 2009, 13:15
Kirjoittaja t-i-i-t-i
Joo itekki oon värjäilly nyt jotain kolme neljä vuotta ja oon huomannu että päänahka alkaa vähän kutisemaan ja mulle tulee näppyjä värjätessä.
Noin viikko sitten värjäsin ja huomasin samat oireet.
Oon aatellu lopettaa nää värjäilyt..juurikasvu ei oo niin kivan näköstä kyllä.
Kevytväri ei muistaakseni aiheuta noita mulla mutta kun kerran kevytvärillä niin se väri ei tarttunu juurikasvuun ollenkaan vaikka laitoin ihan ohjeitten mukaan.
Ja oon ajatellu senki takia lopetella värjäilyt kun oma terveys on kumminki tärkeää. ja hiukset pysyis paremmas kunnossa jos ei värjäilis.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 29 Tammi 2010, 15:50
Kirjoittaja keijukainen

Innostuin googlettamaan Wellan Color touchia ja PPD:tä kun satuin yhdestä blogista lukemaan, että väri olisi hellävaraisempi. Ainakin LHC:ssa joku oli tarkistanut paketin kyljessä, ettei Color touch sisältäisi PPD:tä. Lisäksi Wellan sivuilla luki ettei tuossa olisi ammoniakkia. Onko jollain allergisella kokemusta tuosta väristä? Sitten pitäisikin enää löytää kohtuuhintainen ostopaikka :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Helmi 2010, 00:35
Kirjoittaja marrriik
Kyllä Color Touchissa myös on PPD:tä. Itse en lähtisi käyttämään mitään hapettavaa väriä jos on allergisoitunut. Ammoniakki ei niinkään allergisoi. Siitä vain haihtuu pistävän hajuisia kaasuja jotka saattaa ärsyttää limakalvoja. Ammoniakin tehtävä on saada tuotteen pH tarpeeksi emäksiseksi. Ammoniakki vapaita hiusvärejä on tullut pilvin pimein, mutta niissä ammoniakki on korvattu ethanolaminilla. Ethanolamiiniin vaihtaminen ei ole kovinkaan hyvä vaihtokauppa, koska kyseinen aine on yleinen allergeeni.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Helmi 2010, 00:52
Kirjoittaja keijukainen

^Kiitos korjauksesta! Onneksi Ellu-värjäyksellä tuli hyvä tulos eikä mitään ihovahinkoja niin uskallan käyttää sitä jatkossakin :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 07 Helmi 2010, 01:40
Kirjoittaja marrriik
Lisään vielä, että esimerkiksi pähkinäallergikot tietävät, että ihan pieni murunenkin voi aiheuttaa allergisenreaktion. Näin myös PPD:n kohdalla.

SIM Sensidoahan mainostettiin aluksi lauseella " Parafenyleenidiamiinivapaa koostumus "
Todellisuudessa väri sisältää PPD:n johdannaisen. Allergioiden kannalta ei ole merkitystä, onko kyseessä PPD vai siitä muokattu yhdiste.

Sim joutui poistamaan tuon mainoslauseen esitteistään, koska se johti harhaan niin kuluttajia, kuin kampaajia.

PPD ei toki ole ainoa allergisoiva ainesosa. Myös esimerkiksi resorsinolit ja aminofenoli sekä niiden yhdisteet ovat allergisoivia.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Helmi 2010, 15:11
Kirjoittaja guardacaccia
Täällä myös yksi hiusväreille allergisoitunut. Kymmenisen vuotta minäkin ehdin värjätä ihan onnellisena ilman ongelmia, kunnes pari vuotta sitten tuli eka reaktio. Se vaan tuli muutama päivä värjäämisen jälkeen, joten en osannut yhdistää näitä kahta, etenkin kun olen muillekin asioille allerginen.

Parin värjäyskerran jälkeen tuosta ekasta reaktiosta (värjäsin tällöin n. kerran kahdessa kuussa), iho reagoi taas ja aloin epäilemään hiusväriä. Sitä seuraavalla kerralla reaktio ilmeni jälleen, ja nyt olin varma että se nimenomaan on hiusväri, joka ongelman aiheuttaa. >:(
Tässä vaiheessa minulle ei kuitenkaan tullut reaktioita kaikista väreistä, joten pystyin tuon vajaa pari vuotta menemään vaihtelemalla värejä, ja dumppaamalla aina ne, jotka aiheuttivat oireita edes vähän. Lopulta väreistä siedin enää yhtä merkkiä ja sävyä, ja sekin aiheutti lopulta lievän reaktion, jonka jälkeen päätin lopettaa värjäämisen kokonaan. Tämä tapahtui muutama kuukausi sitten.

Nyt siirryin sitten hennavärjäykseen, koska en halua omaa väriäni takaisin, sitä kun ei voi väriksi edes sanoa. :P Henna tuntuu sopivan hyvin, vaikka nyt ekaa kertaa toki käytänkin. Tein alkuun sekä allergia että suortuvatestin ja olin tyytyväinen tuloksiin. Ihanaa, kun ei tarvitse enää huolehtia allergiasta, eikä siitä myrkkykuormasta, minkä tavalliset värit aiheuttaa joka kerta. Kohti terveempää elämää siis. Suosittelen muillekin.. :ts

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 20 Helmi 2010, 12:40
Kirjoittaja julietjones
Täytynee itsekin kirjoittaa tähän ketjuun. Olen värjännyt koko aikuisikäni hiuksia, kaikki värit mustaa lukuunottamatta on testattu - ja useaan kertaan. Olin reilun puoli vuotta värjäämättä hiuksia mutta sitten lankesin ja värjäsin tukan punaiseksi kestovärillä. Päänahka kutisi sen jälkeen monta päivää.

Punainen kuitenkin kyllästytti ja halusin vaaleamman sävyn ja huitaisin värinpoiston päähäni reilun viikon päästä kestoväristä. Nyt oireet olivat pahemmat, päänahkaa kutitti ja kirveli, silmät kutisevat edelleen, otsaan tuli punaisia ihottumalaikkuja ja niskaan näppylä.

On pakko todeta ettei pää kestä enää kestovärejä. Vaatii himan totuttelua hiusvärifriikille, etenkin kun "väri" on nyt sellainen kaunis vaaleanoranssi (enemmän kuitenkin onneksi vaalea kuin oranssi). Täytyy laittaa joku vaahtosävy päälle jos ja kun hermo pettää. Nyt kuitenkin useamman päivän "rauhoittelu" hiuksistolle. Piti sitten tämäkin päivä nähdä...

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 20 Helmi 2010, 18:57
Kirjoittaja Tohtori Sykerö
"Kiva" kuulla, että muillakin on vastaavia kokemuksia. :-\  Ite oon kans vakavasti aikeissa luopua synteettisistä väreistä kokonaan, koska viimeisimmillä värjäyskerroilla oon saanut aika pahoja allergisia oireita. Päänahka ja iho hiusrajan lähettyviltä muuttui ihan punaiseksi ja hilseileväksi, ja kasvotkin alkoivat hieman hilseillä. Tuli lievää mutta ikävää hengenahdistusta, ja yleisesti ottaen melko huonovointinen olo, ja korvien taakse nousi muutama turvonnut imusolmuke, jotka pysyivät koholla monta päivää. Aloin jo oikeasti vähän huolestua. :-X

Aiemmin en ole saanut hiusväreistä mitään mainittavia oireita, tai ne ovat olleet niin lieviä, etten ole kiinnittänyt niihin huomiota, mutta nyt viimeisillä värjäyskerroilla reaktiot on olleet sen verran nihkeitä, että aloin ihan tosissani pohtia että millasta myrkkyä ne hiusvärit oikein onkaan...

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 20 Helmi 2010, 19:23
Kirjoittaja -Mansikka_
Hui kyllä kuullostaa pahalta nuo oireet jo!
Se allergia kohtaus voi olla todella paha jopa hengenvaarallinen jos ei ajoissa hakeudu lääkäriin,seuraavalla kerralla voi olla pahempi kohtaus meinaan hengenahdistus on merkki siitä että todella on ollerginen. 0_0

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 20 Helmi 2010, 22:02
Kirjoittaja Chaos
^^ Sun todella kannattaa jättää kestovärjäilyt ja hapatevärit kokonaan pois, koska noi on todella pahoja allergisia oireita :o Mutta suoraväreillä voi sävytellä ja ne on hyviä siinäkin mielessä, jos usein tahtoo väriä vaihtaa :) Tai sitten niillä erivärisillä kuiturastoilla saa muutoksia!

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 20 Helmi 2010, 22:12
Kirjoittaja -Mansikka_
Minäkin tyydyn hennaukseen,kivasti saa vaihtelua eri laatusilla ja erimerkkisillä hennoilla jos ei riitä vedän santen eri värejä sillon tällön mutta nyt onneksi riittää ihan henna vain.
Pari kertaa olen vetänyt punasta  suoraväri vaahtoa,se vaan kuluu varsin äkkiä pois ja tyveen tarttuu parhaiten sitten latvoihin vain aavistus niin tulos on varsin liuku värjätty.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 21 Helmi 2010, 11:29
Kirjoittaja julietjones
Mullakin oireet paheni iltapäivää kohden, kurkku alkoi tuntua todella oudolta ja kaulan imusolmukkeet turposivat. Otin 2 Ataraxia (olen saanut aiemmin jostain ruoasta pahan allergisen kohtauksen jonka takia sain Ataraxit joita voi ottaa allergisen kohtaukseen) ja niiden johdosta nukahdin pariksi tunniksi jonka aikana onneksi oireet alkoi helpottaa. Kortisoniliuosta oli päänahkassa vaikuttamassa.

Vaahtosävyihin on siirryttävä, ei auta. Onko niille vaihtoehtoja allergiselle? Sante-värit?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 21 Helmi 2010, 13:58
Kirjoittaja Chaos
^ Joko siis vaahtovärit, henna (ja indigo) + Sante-värit. Ja erilaisia hennojahan löytyy. Ruohonjuuressa esim. Mac Urth merkkinen henna.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 21 Helmi 2010, 14:36
Kirjoittaja Tohtori Sykerö
Heh, mä oon uumoillut myös sellasta ratkaisua, johon mun yks ekohippi ( ;D) tuttava on jo kauan aikaa sitten siirtynyt, nimittäin käyttämään hiuslisäkkeitä. ::)  Sillä on nykyään ihan värjäämätön tukka, mutta se käyttää ihan  säännöllisesti erilaisia erivärisiä rastalisäkkeitä, ja kun se osaa kiinnittää ne silleen kivasti ja siististi, niin näyttää kyl just hauskalta, ja saa vaihtelua niin paljon kuin tykkää ilman että kuontalo tai elimistö rasittuis yhtään. :D  Ja onneks on tosiaan noi suoravärit, en vaan ole aikaisemmin oikein tajunnut, että niitäkin voi käyttää muussakin värjäyksessä kuin shokkiväreissä... ::)  Se on yks oiva ahaa-elämys, jonka oon saanu täältä foorumilta! :ts

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 24 Helmi 2010, 11:58
Kirjoittaja marrriik
Muistattehan myös varoa mustaa hennaa joka sisältää PPD:tä eli Parafenyleeni-diamiinia. Samaa myrkkyä mitä tavalliset kesto- ja kevytväritkin sisältävät.

Mustaan hennaan lisätään Parafenyleeni-diamiini antamaan väriin tummuutta.

Tässä esimerkiksi hyödyllinen linkki mustasta hennaan liittyen
http://www.coloria.net/varit/parafenyleenidiamiini.htm

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Huhti 2010, 10:45
Kirjoittaja Hallonnikas
Joo-o.. Ei mulla allergiaa varsinaisesti taida olla, mutta olen kyllä jollain lailla herkistynyt kesto- ja kevytväreille. Viime kampaamokäynnillä uskaltauduin tukkaprojektin ja päänahan hyvän kunnon takia värjäyttämään tukkani kampaamoväreillä (Medavita). Värimassa sisältää kuulemma eukalyptusta ja jotain muuta mikä viilentää päänahkaa, no totta mooses, niin viilensikin. Ei ole koskaan ollut värjäillessä niin hyytävänraikas tunne. ;D Värjäyksen jälkeen kaikki oli ihan kivasti iltaan asti, milloin mulle nousi kallonpohjan kohdille 10 sentin kolikon kokoinen hulluna kutiseva patti. Menin nukkumaan tekemättä patille mitään, ja ajattelin sen kadonneen aamulla. Ei se minnekään hävinnyt, seuraava päivä oli niin kiireinen ettei edes pää ehtinyt kutista, mutta illalla alkoi ihan järkyttävä kutka ja oli pakko laittaa Dexem-liuosta koko nahkaan.. Eipä meinannut sekään helpottaa. Vasta eilen kun pesin hiukset niin kutina on laantunut hieman, vieläkin rapsututtaa etenkin päälaelta, mutta ei enää niin tuskaisesti.

Meinaan kyllä jättää tosiaan noi kesto- ja kevytvärit tästälähtien ihan omaan arvoonsa. Toi patti oli ensimmäinen laatuaan, mutta lueskelin jotain aikaisempia värjäilykokemuksiani juurikasvusta ja onhan multa joku kevytväri vienyt tukkaakin päästä, tehnyt ohimolle karvattoman alueen... Enpä taida siis enää käyttää kuin suora- ja kasvivärejä...

Edit.
Nyt värjäyksestä on n. kuukausi ja huomasinpas tässä että ohimoilta on molemmilta puolilta lähtenyt tuppo hiuksia, ja uutta sentinmittaista karvaa törröttelee.. Ei mikään ihme, pari viikkoa värjäyksestä alkoi ihan uskomaton hilseily, ja otsalla sekä ohimoilla oli hienot punaiset läntit ja kosteahkoa ihottumaa. :-X Nyt siitä on sentään selvitty, jäljellä on vaan koko pään lumipyrymäinen hilseily.
Mitäs tästä nyt sitten taas opinkaan.. Kiellän itseltäni hapetevärit, ja suoravärejä käytän harkiten. Kasviväreistä sentään tiedän että ne ei aiheuta mitään katastrofia, tai ei ainakaan ole aikaisemmin aiheuttaneet.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Loka 2010, 10:50
Kirjoittaja julietjones
Minä ehdin jo autuaasti "unohtaa" olevani allerginen hiusväreille ja laitoin reipas kuukausi sitten vaalean värin päähän. Joopa joo, huono idis kaikenkaikkiaan. Kutina alkoi heti kun värin laittoi päähän, pesun jälkeen näppyjä oli naamassa, niskassa ja kaulassa. Niska oli monta päivää punainen ja päänahka kireä ja vuoron perään kutiseva/kirvelevä.  :-[

Jatkossa pelkästään kasvivärejä ja niistäkin vain hellävaraisimpia, pelkkää hennaa/indigoa tai Logonaa.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Marras 2010, 00:22
Kirjoittaja Hallonnikas
MTV3 Katsomossa on juttua hiusväriallergioista. Ei sinänsä mitään uutta, mutta ehkä ihan maininnanarvoinen pätkä kumminkin.
http://www.katsomo.fi/?progId=54333
Mua hämmensi lopussa mainittu juttu, että jopa raidat voi allergisoida, vaikka värimassa ei koskisikaan iholle missään vaiheessa. Jääkö siis hiuksen pinnallekin jotain ainesta pitkäksi aikaa mikä voi ärsyttää?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Marras 2010, 13:47
Kirjoittaja Chaos
^ Veikkaan, että se värimassa on kuitenkin niin lähellä päänahkaa, että voi allergisoida, hajut jne. Siis mulla astmaatikkona  ahdistaa usein henkeä toisen hajuvesi, vaikkei se mun juuri mun iholla olekaan.

Pisti mietityttämään tuo ohjelma, vaikkei viimeisen yli puolen vuoden aikana mitään oireita ole ollutkaan värjäämisestä. Yritän silti venyttää värjäysväliä neljästä kuuteen viikkoon ja pitää vaikka vähemmän aikaa väriä päässä. Ja jos joskus alkaa tulla oireita niin sitten vaan sillä Herbatintilla, on ainakin vähän hellävaraisempi. Harmi, kun Suomessa maksaa aivan älyttömästi vain, kun ei aina viitsis olla tilailemassa. Mulla siis loppu päänahkaoireilut, kun ei oltu huomattu, että oli tulehdus päänahassa ja se hoidettiin ajat sitten ja nyt oon kerran viikossa tai kahdessa pessyt erikoisshampoolla (apteekkijutulla siis), jotta päänahka pysyykin rauhallisena.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Tammi 2011, 22:41
Kirjoittaja Ekku
Tuonpas tämän aiheen taas esille. En tiedä meneekö tämä ihan tähän, mutta laitanpas kuitenkin. Mietin, että voikohan hiuslakoillekin allergisoitua... kaippa mille tahansa voi... Tällä hetkellä käytössä marketin wellaflex ultrastrongia. Tämä lakka on ollut kauan luottolakkani ja nyt on alkanut kutittaa mielettömästi päätä kun on lakkaa päässä. Kutina alkaa välittömästi lakan laiton jälkeen ja jatkuu koko päivän. Vaikka kuinka vähän yritän sitä laittaa niin silti kutittaa. Oon myös kokeillut muita lakkoja, kaverilta ja porukoilta. Kaikkien kanssa sama homma. Tämä kutina on samanlaista kuin hiusväriallergiassa, joka myös on puhjennut mulla tässä ihan vasta. Onko muut allergikot huomannu, että hisuväriallergian myötä olisi tullut yliherkäksi muillekin tuotteille?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 18 Tammi 2011, 17:00
Kirjoittaja sueño
Aina kotona värjätessä kirvelee päänahka rajusti ja silmät vuotaa niin että joudun
pitämään taukoja värjäyksiä, tämä etenkin vaalennuksen kanssa.
Kerran kampaajalla käydessä tullut voimakkaampi reaktio, koko kroppa tuli täyteen
kohoumia jotka kutisi, kesti kaks päivää. Nyt oon koittanut vähän vähennellä värjäystä,
mutta en voi kyllä kokonaan luopua.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 20 Tammi 2011, 13:31
Kirjoittaja hairwreck
Ekku, kyllähän ne lakat on aika voimakkaita aineita. Kokeile jotain muuta, esimerkiksi vahaa, muotoiluaineita jne. tuotteita, joita pystyy laittamaan vain hiuksiin, niin ettei päänahkaan osu?

Itse luulen olevani lievästi herkistynyt väreille, olen nimittäin aika paljon jo useamman vuoden värjännyt ja nyt saa loppua ainakin vähäksi aikaa. Päänahka on kuiva ja vähän on hilsettä. Tosin meidän talossa vesi ei ole mitään parasta iholle ja ihoni on muutenkin suht kuiva, joten en voi siis olla varma onko oireet aiheutunut väreistä, värjäyksen aikana ei koskaan ole mitään ongelmia ollut. Suoravärit/sävyteshampoot sitten kokeiluun vaan. Suht lähellä nimittäin rupeaa nyt omaa väriä olemaan hiukset. Onkohan mahdollista ns parantua tuosta herkistymisestä, jos olen esimerkiksi vuoden värjäämättä? Vai ovatko allergiat sellaisia, että kun ne kerran tulee niin ne pysyvät?

Kurjaa tosiaan jos ei ollenkaan voi värjätä, mutta uskon, että kun kokoajan tulee uudentyyppisiä värejä, niin ainakin jossain vaiheessa ilmaantuu joku todella hellävarainen värjäysmekanismi. Etenkin, kun nää hiusväriallergiat on nyt ollut niin paljon esillä, niin varmaan vähän aletaan herätä siihen, mitä päähän laitetaan.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Helmi 2011, 11:24
Kirjoittaja Caudealis
Eikö vaalennusjauhe siis voi allergisoida? Itse värjään hiukset vain muutaman kerran vuodessa Casting Creme Glossilla, koska haluan asteen-parin vaalennuksen hiuksistooni. Siinä mielessä ei siis kasvivärit kiinnosta, kun ei kai niillä voi vaalentaa hiuksia ollenkaan? Mulla siis vähän käy se haju henkeen, ei kai sinänsä ahdista, mutta ärsyttää, ja ehkä vähän päänahkaa kuumottaa värjäyksen aikana. Muita oireita ei ole kyllä ilmennyt. Olisi silti mukavaa löytää joku turvallisempi tapa vaalentaa hiuksia sen asteen-parin verran, mutta onko niitä?

Edit. Mites vaalennussuihkeet, jotka aktivoituvat lämmössä? Eikös ne toimi vähän niinkuin sitruunamehu auringossa? Aika tappokamaa hiuksille kyllä, mutta...

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Maalis 2011, 21:50
Kirjoittaja Gizmo
Oon värjänny pari vuotta L'oreal Feria mustanruskea tuhka -värillä, sitä ennen L'oreal Recital tummaruskealla. Viimeisimpien värjäyskertojen jälkeen on tullut monta päivää kestävä kauhee kutina päänahkaan. Viimeisimmän värjäyskerran jälkeen kuitenkin tapahtui pahin, heräsin yöllä muutamia tunteja värjäyksen jälkeen tuskasen polttavaan kutinaan ja poltteeseen päänahassa. Päänahka oli aivan liekeissä koko yön ja aamulla ensimmäisenä suihkuun, poltetta kesti monta päivää, korvat ja niska kutisi myös ja kurkkua kutitti. Nyt en uskalla enää värjätä millään. Kaikissa marketin tummissa hiusväreissä on PPD:tä. Maantienharmaa juurikasvu saa näyttämään kaljulta ja jotain pitäis pian keksiä. Uskaltaiskohan kokeilla jotakin muuta merkkiä, L'oreal kuitenkin on aika jytyä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 17 Maalis 2011, 09:48
Kirjoittaja julietjones
Gizmo kirjoitti: Kaikissa marketin tummissa hiusväreissä on PPD:tä. Maantienharmaa juurikasvu saa näyttämään kaljulta ja jotain pitäis pian keksiä. Uskaltaiskohan kokeilla jotakin muuta merkkiä, L'oreal kuitenkin on aika jytyä.
Itse voin kertoa että ihan vastaavia kokemuksia, tosin ilman tuota liekkitunnetta. Olin värjännyt milloin milläkin jo miltei parikymmentä vuotta ja vasta viimeisen vuoden aikana alkoi oireilu. Kokeilin hennaakin mutta jostain syystä mun päänahka ei tykkää siitäkään, hermojaraastava kutina alkaa silloinkin. Oon nyt joutunut lopettamaan värjäämisen kokonaan.

Itse en uskalla enää riskeerata vaikka miltei joka päivä mielessä kaihertaakin nuo kaupan ah niin helpot mieltäpiristävät väripurkit.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 17 Maalis 2011, 11:58
Kirjoittaja Gizmo
Ongelmana nyt vaan on, että mulla on tosi pitkät alaselkään ulottuvat hiukset ja olen aina tuntenut omakseni tämän mustanruskean hiusvärin, joka on ollut viimeiset 15 vuotta. Nyt olen miettinyt, että väriä voisi vaalentaa, jottei juurikasvu näkyisi aina niin selkeästi, mutta kestääkö päänahka myöskään värinpoistoa? Jos sen levittäisi osissa, ettei se koskisi päänahkaan vaan värjäisi juurikasvun jälkeen parin sentin päähän. Olen menossa lääkäriin, jossa pyydän lähetteen allergiatesteihin, mutta pystytäänkö niissä selvittämään väriaineallergioita tai allergiaa tätä PPD:tä kohtaan? En halua kuitenkaan seuraavan värioperaation jälkeen ambulanssilla sairaalaan.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 17 Maalis 2011, 12:51
Kirjoittaja LP_Alice
^Voithan myös raidottaa hiuksia hupulla. Silloin ei värinpoistoaine pääse päänahkaan asti, ja tuloskin on luonnollisempi. :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 18 Maalis 2011, 11:37
Kirjoittaja Chloe
Kävin eilen kampaajalla värjäämässä hiuksia ja nyt on niska tulessa; ihan punainen, kirvelee ja polttaa :'(. En tiedä johtuuko tämä allergiasta, koska aikaisemmin ei ole vastaavaa ollut, muutakuin päänahkaa saattanut kirvellä värin ollessa päässä. Kampaaja aloitti värin levityksen niskasta ja päälle tuli folioraitoja ja sitten vielä lämpöä. Ja minusta tuntuu, että kampaaja ei pessyt väriä niskasta ehkä kokonaan.. Jossittelua kyllä. Onneksi olen kokoajan värjäillyt takaisin oman värin suuntaan, joten juurikasvu ei tule näyttämään niin kauhean pahalta, toivottavasti. Nyt ei värejä/raitoja mulle vähään aikaan tai mielummin enää koskaan.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 19 Maalis 2011, 09:51
Kirjoittaja TiGi
Tämä ei nyt ihan hiusväriallergiaa ole, mutta läheltä liippaa :) Mulla taitaa olla yliherkkyyttä hopeahoitoaineelle! Ostin kolmisen viikkoa sitten ekaa kertaa elämässäni hopeahoitista (Cutrin color conditioner) ja sen jälkeen alkoikin tulla finnimäisiä näppyjä päänahkaan. Aluksi ajattelin että tämä on pillerien lopettamisen sivuoireita, mutta koska ongelma-alue sijoittuu vain päänahkaan, rupesin miettimään josko jokin käyttämäni tuote aiheuttaisi tuon. Hopeashampoosta ei ole koskaan tälläistä tullut, vaikka sitä olen käyttänyt useamman vuoden. Pitää laittaa tuo hoitis hetkeksi jäähylle ja katsoa häviääkö ongelma, tuossa purkissakin nimittäin lukee että voi aiheuttaa yliherkkyyttä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 19 Maalis 2011, 13:39
Kirjoittaja maatis
Mikä tahansa aine voi aiheuttaa allergisia oireita / yliherkkyyttä. Aineelle voi herkistyä pikkuhiljaa tai nopeasti. Eli vaikka niin, että aluksi ei ole mitään oireita (ja voi pysyä vaikka vuosia oireettomana), sitten alkaa tulla vähän oireita ja jossain vaiheessa, käytön toistuessa, räjähtää oikein kunnollinen reaktio päälle. Jos aine on sellaista, että se haihtuu ilmaan, kuten useat aineet ovat, niin oireita voi tulla, vaikkei aine koskettaisi päänahkaa tai muuta ihoa.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 10 Huhti 2011, 23:22
Kirjoittaja beachbunny
Mä oon vuoskaudet värjänny/värjäyttäny hiuksiani - Mulla on allergioita: kananmunanvalkuainen, raa'at hedelmät ja vihannekset, siis jotkut niistä, suolaamattomat pähkinät, penisilliini etc -

Nuorempana ei punasista väreistä eikä luonnonhennasta tullu mitään oireita, ei tummista suoraväreistä eikä voimakkaista vaalennuksista eikä säännöllisestä tyven värjäämisestä Goldwellin kestovärillä kampaajalla, johon jossain vaiheessa kyllästyin ja ryhdyin blondiks.

Sitten jossain vaiheessa kyllästyin vuoskausia jatkuneeseen säännölliseen kampaajalla vaalentamiseen (kerran 4-6 viikossa) ja aloin käydä kampaajalla värjäyttämässä ainoastaan tyveä tummemmaks, useimmiten Farouk Systemsin Bio Silk-kestovärillä. -  Koskaan ei siitä tullu mitään kutina- eikä allergia-oireita. Noihin aikoihin ainut kuukauden kestävä kutina tuli Lorealin Resital Excellence- sävystä Riviera, violettiin vivahtava.

Myöskään Farouks Systemsin kampaamosta ostamani kevytvärit tai Goldwellin Colorancet (lukuunottamatta sävya Aubergine, joka aiheutti kutinaa - violettiin vivahtava) tai Wellan Color Touchit ei oo aiheuttanu mitään merkittäviä oireita - Joskus, jos olen ollu hiukan huolimaton värin hieromisessa pois päänahasta niin pientä epämiellyttävää tunnetta on ollu.

Myös SilkTherapy USA aiheutti aika voimakkaan kutinan ja kasvot oli selvästi hiukan turvonnu - tosin laitoin sen poikkeuksellisesti päähäni kännissä ja seuraavan päivän turvotus saatto johtua siitä  :o, mut jotenki en usko,väri tuntu pahalta ja tosiaan päänahka kutisi.

--------

Nyt oon NIIIN paljon lukenu netistä ja nytte täältä rankoista hiusväriallergiaoireista et on ruvennu itseänikin funtsituttamaan -  tukka on selvästi ohentunu vuosien mittaan ja ois se karmeeta jos tulis joku todella voimakas oire joka sais koko pään turpoomaan ja silmät muurautumaan umpeen - kaikkien muiden vaivojen lisäks en kyllä kestäis sitä -

ihan omilla maantievärisillä hiuksilla ei paljo inspiroi olla - Mulla tuntuis olevan kolme vaihtoehtoa:  a)  Jatkaa vaan rohkeesti Goldwellin ph 6,8 kevytvärin käyttöä kun ei siitä mitään dramaattista oo koskaan tullu (paitsi pientä kutinaa joskus  >:(),  b)  otatuttaa kampaajalla folioraidat vaaleella sävyllä ja antaa aina oman tyven kasvaa mahdollisimman kauan ilman käsittelyä, nehän suosittelee ettei päänahan lähelle kannattais usein mitään laittaa  tai sitten c)  ryhtyä värjäämään sillä Hennalla tai Logonalla,joita jotkut täällä suosittelee  -  mutta eikös täälläkin joku sanonu että nekin allergisoi jos siihen on taipumusta  ? ???

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Elo 2011, 15:46
Kirjoittaja Noramaria
Itsekin olen allerginen PPD:lle eli yhdeltä nimeltään fenyleenidiamiineille, jotka vilahtelevat aika usein noiden kaupan värien ainesosaselosteissa. Nyt olen kuitenkin huomannut, että useimmissa lukee näin: sisältää fenyleenidiamiineja (tolueenidiamiini).

Tietääkö joku, onko tuo tolueenidiamiini (en ole ikinä kuullutkaan) siis joku fenyleenidiamiiinin johdannainen, vai ihan sitä itseään? Ylipäätään kuitenkin yhtä allergisoivaa, olettaisin.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Elo 2011, 10:27
Kirjoittaja Kathy
^Johdannainen on, joten aika varmasti allerginen saa oireita.  :-\

Muistakaa myös, että ripsien ja kulmien kestoväreissä (varsinkin mustassa ja sinimustassa) voi olla PPD:tä tai sen johdannaisia!

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Syys 2011, 16:39
Kirjoittaja anna_bella


Epäonnistuin kotiblondauksessa ja menin seuraavana aamuna kampaajalle korjauttamaan tulosta >>uudet värit päähän ja seuraavana päivänä huomasin päänahkaan ilmestyneen punaisia pieniä "näppyjä" ja karstaa.. jtn vetistä ne myös erittivät. Pahasti ei kutise, näpyt vain muuten häiritsevät. Tuliko tämä näin tiheästä värjäyksestä vai olenkohan lopullisesti allergisoitunut jollekin väriaineelle? Mitä olette näpyillenne laittaneet? Minulla on Hydrocortison 0,5% :ta, sen pitäisi allergiseen ihottumaan tepsiä...

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Syys 2011, 07:17
Kirjoittaja bree hodge
Oon tainnu nyt tulla allergiseks hennalle  :# Vuoden päivät olen värjäilly ja parin viime kerran jälkeen kiinnittänyt huomiota karmeaan kutinaan. Eilen värjäsin ja vieläkin varsinkin niskassa syyhyttää ja tuntuu pari näppyä. Mietin vaan mitä sitä sitten tekis tukkansa kanssa, jos tämä allergia on totta. Kasvatus projektikin menossa. Karseen juurikasvun kanssa en voi elää ja en halua aloittaa kestoväri kierrettä. Oma väri maantien ruskea. Onnistuisikohan jollain raita systeemillä kasvattaan omaa väriä ja pikkuhiljaa pääsemään hennasta eron?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Syys 2011, 14:18
Kirjoittaja Ekku
^ Sama homma minulla... :( Oon nyt muutaman kerran värjänny hennalla+indigolla ja saanut aikaan tummanruskean ihanan kiiltävän värin... mutta mutta. Minulla myös alkaa hetki värin levittämisestä kutina, johon olen ottanut antihistamiinia. Nyt edellisen värjäyskerran jälkeen huomasin juuri näitä näppyjä päänahassa, jotka kutisee... ;( Luulin löytäneeni nyt minulle sopivan vaihtoehdon kemikaalipommeille, mutta kun ei niin ei. Minulla myös kasvatus menossa ja tukka on miltei kainalomittainen jo. En tiedä uskaltaako värjäilyjä kovin kauaa enää jatkaa, koska pelkään, että allergiaoireet pahenevät ja lopulta menee kurkku tukkoon ja joutuu jonnekki adrenaliinipiikille. :(

Tiiä mitä tässä sitten tekisi. En halua leikata missään nimessä, nämä on jo niin kivan mittaiset....

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Syys 2011, 07:56
Kirjoittaja marrriik
Hennaan on lisätty monesti PPD:tä :(

Varmaan vaihtoehtoja ei ole kuin kolme. Joko alkaa värjätä hiusta Elumenilla, jossa kyseistä PPD:tä ei ole, alkaa raidoittaa/vaalentamaan hiusta vaalennusjauheella tai lopettaa värjääminen.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Syys 2011, 07:58
Kirjoittaja marrriik
anna_bella kirjoitti:

Epäonnistuin kotiblondauksessa ja menin seuraavana aamuna kampaajalle korjauttamaan tulosta >>uudet värit päähän ja seuraavana päivänä huomasin päänahkaan ilmestyneen punaisia pieniä "näppyjä" ja karstaa.. jtn vetistä ne myös erittivät. Pahasti ei kutise, näpyt vain muuten häiritsevät. Tuliko tämä näin tiheästä värjäyksestä vai olenkohan lopullisesti allergisoitunut jollekin väriaineelle? Mitä olette näpyillenne laittaneet? Minulla on Hydrocortison 0,5% :ta, sen pitäisi allergiseen ihottumaan tepsiä...
Kuullostaa enemmän, että päänahka olisi hiukan palanut vaalennuksesta johtuen. Kosteutta kehiin päänahkaan.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 17 Syys 2011, 01:30
Kirjoittaja Hallonnikas
^^ Itse en ole koskaan törmännyt hennaan missä olisi mitään ylimääräistä, mutta se varmaan johtuu siitä että olen jo kauan tiennyt mitä etsin. Sekoitusväreissä kannattaa olla tarkkana, mutta jos ostaa puhdasta henna- ja indigopurua faktat tietäen, niin on aika pieni mahdollisuus saada käsiinsä jotain muuta kuin ehtaa kamaa. Ja tässäkään asiassa ei kannata luottaa kampaajiin tai myyjiin, vaan ottaa ihan itse paketti syyniin.

Ekku ja bree hodge : Tosiaan, jos henna/indigo aiheuttaa allergiaa niin kannattaa antaa mieluummin periksi kuin odottaa pahempia reaktioita. Jos pystyy käyttämään suoravärejä tai sävytteitä niin suosittelisin ehkä ennemmin niitä kuin ainakaan vaaleammaksi raidoittamista. Toiset saa jotenkin mystisesti poistettua hennaa vaalentamalla, mutta itselläni se ei liikahdakaan, hius vaan muuten vaalenee. Ja indigohan saattaa sitten poistettaessa loistaa sinivihreänä aika iloisesti. ;D Hennan päälle värjääminenhän ei ole kestoväreilläkään mitenkään vaarallista, ainut vaan että värit eivät oikein tahdo pysyä hennatussa tukassa.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Syys 2011, 11:38
Kirjoittaja marrriik
Tässä vähän juttua mustasta hennasta


http://www.coloria.net/varit/parafenyleenidiamiini.htm

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Syys 2011, 12:13
Kirjoittaja Elinaelina
Oon värjännyt hiuksiani n. kahdeksan vuotta, enimmäkseen mustiksi, pari vuotta sitten aloin vähentää ja siirryin lopulta vuosi sitten vaaleisiin kuparinsävyihin allergisoitumisen takia. Mutta eihän se vaalentaminen ja punaiset värit pidemmän päälle ollut ainakaan fiksumpi vaihtoehto, joten yritin siirtyä tummaan ruskeaan, (creme glossilla), mutta mustaksihan se veti. Ensin olin riemuissani, mutta ihan oikeasti pitäisi päästä tuosta tyvikasvun värjäyspakko-kierteestä...

Allergisoikohan tuo toisessa ketjussa mainostettu color b4? Vai millä saisi helpoiten väriä kemikaalittomimmin kohti tummanruskeaa, eli omaa väriä?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Syys 2011, 01:26
Kirjoittaja marrriik
Värinpoisto ei allergisoi, eikä tuon Color B4 pitäisi allergisoida. Ehkä helpoin keino päästä omaan väriin olisi tehdä värinpoisto hiuksiin, ja sen jälkeen värjäys esimerkiksi Elumenilla.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Syys 2011, 19:41
Kirjoittaja PoohBear
Kaikelle voi olla allerginen. Toisessa ketjussa, joku raportoikin saaneensa oireita B4:sesta.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Loka 2011, 15:18
Kirjoittaja maiskuli
Juups!

Mulla taitaa olla aika erikoinen hiusväriallergia sillä olen allerginen hennavärille!!
Oireina päänsärky, hengenahdistus, kuumotus, korvien kutina ja jälkeen päin korvat oli pitkään todella kipeät :(

No onko teitä muita hennaväriallergisia täällä? Jos on niin mitä oireita sait?

Olen hiukka huolestunutkin siitä että kun hennaväristähän sanotaan että sopii allergiselle mutta jos on allerginen hennavärille niin saanko mahdollisesti jatkossa vielä oireita tavisväreistä?
Nyt on kova yritys kasvattaa oma väriä takaisin mutta varmaan ei helppo tuu oleen.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Loka 2011, 18:51
Kirjoittaja Hallonnikas
^ Hennahan on kasvi, ja siitä voi saada allergisia oireita siinä missä vaikka paprikastakin. Ja voi hyvinkin olla että henna-allerginen ei saa mitään oireita muista väreistä. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti tehdä allergiatesti mikäli yhtään epäilyttää. Ohjeet simppeliin testiin löytyy jokaisesta väripurkista (ainakin ennen oli) ja varmasti myös netistä.

marrriik kirjoitti: Tässä vähän juttua mustasta hennasta


http://www.coloria.net/varit/parafenyleenidiamiini.htm
Musta "hennahan" ei ole hennaa nähnytkään, vaan on käytännössä ihan tavallista kestoväriä. Kukaan viisashan ei todellakaan pidä kestoväriä ihollaan niin kauan kuin mitä henna vaatii värjätäkseen. Ja jos tosiaan tietää mitä on ostamassa, niin on varsin pieni todennäköisyys törmätä noihin kemiallisiin sotkuihin hennassaan, tai muissakaan pelkkää jauhettua kasvia sisältävissä väreissä. Tietenkin jos ihan sokkona ostaa mitä tahansa missä lukee "henna" niin voi käydä pahasti.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Loka 2011, 12:53
Kirjoittaja maiskuli
ja ihan luonnonhennaa oli noi mulla. Ikävöin edelleen sitä hennaväriä kun sillä sai niin hyväkuntoiset hiukset ja kauniin värin.

En sitten tiedä onko hennaväri sen arvoista että kärsii oireista.?
Voiko sitä hennan hajua saada peitettyä?
Varmaan toi vaikutusaikakin tekee siinä jotain että jos on pitkään muhimassa niin kai se enemmän sillon voi oireita tehdä.? Se haju kestää hiuksissa ihan sika kauan  :-[
En sitten tajua miks korvat voi tulla siitä kipeiksi.? meneekö sitä jauhetta muka korviin vai tuleeko sekin siitä hajusta.?

Onko mulla sitten mitään mahkuja värjätä hennalla? Mä en haluu niitä myrkkyjä päähäni(perusvärit)

Edit. ja lisäystä vielä että en halua enkä aio värjätä normiväreillä enää koska kuluttavat hiusta.
Ainoa vaihtoehto on henna tai sitten värjäämättömyys.

se siinä sitten onkin että jos innostun ottamaan riskin ja hennaamaan niin pitäis aina hennata vaikka siitä tulisi allergiaa

Peräkkäiset viestit yhdistetty.


Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Loka 2011, 15:49
Kirjoittaja Takiainen
Allergian kanssa ei leikitä, varsinkaan jos on niin pahat oireet kuin sinulla. Hengenahdistuksen pitäisi jo kertoa, ettei kannata kokeilla uudestaan, varsinkaan koko pään hennausta! Tee vaikka pieni allergiatesti iholle ja anna vaikuttaa niin pitkään kuin pitäisit hennaakin päässä. Kutiaako? Tuleeko turvotusta? Punoittaako?

Korvien kipeytyminen on ihan allergiaoire, jonka allekirjoittanutkin saa säännöllisesti siitepölystä kesäisin. Korvat nenä ja kurkku ovat kaikki yhteydessä toisiinsa, sillä korvien paineentasaus toimii nielun kautta. Allergia aiheuttaa turvotuksen, jolloin tämä reitti menee tukkoon, jolloin paine kasvaa, mikä aistitaan kipuna.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Loka 2011, 18:39
Kirjoittaja maiskuli
hei, kiitos vastauksesta :)
taidat olla oikeassa ettei näitten allergiaoireiden kanssa ole leikkimistä. mulla ei taida olla tulevaisuutta ainakaan hennaväreillä värjäämisessä :(
ehkä parempi välttää värjäämistä

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Loka 2011, 20:26
Kirjoittaja deko
maiskuli kirjoitti: En sitten tiedä onko hennaväri sen arvoista että kärsii oireista.?
Ei ole.

Hiusväriallergian kanssa ei kannata leikkiä.

Jos saat ihan mitä tahansa oireita mistä tahansa väristä niin peli on kerrasta poikki.

Opettele suosiolla pitämään omasta hiusväristäsi. Muita vaihtoehtoja ei sinulla ole.

Hengellä & terveydellä ei järkevä ihminen leiki.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Marras 2011, 21:08
Kirjoittaja beachbunny
Täytyy sanoa että mä oon pikkuhiljaa kallistua myös tän täydellisen värjäämättömyyden puolelle - sen verran paljon oon lukenu epämiellyttävistä allergia/myrkytystapauksista näiden hiusvärien kanssa, ja tästä ketjusta sitten vielä senkin että myös hennaus saattaa sen aiheuttaa - eli itse kun olen ajatellu käyttäväni tota indigoa, niin se indigohan on sinipohjanen ja pigmenttinen väri, ja kosmetiikassa ja keinohiusväreissä on vanhastaan tiedetty että nimenomaan sininen pigmentti ärsyttää huomattavasti helpommin ku erilaiset punaset ja ruskeet.

Viimeks ku laitoin kampaamon kevytväriä päähän niin tuli epämiellyttävä olo - kasvoja ja päänahkaa kuumotti, mutta onneks ei tullu sitte mitään.
En jaksa enää arvailla joka kerta värjäyksen yhteydessä et tuleekohan nyt jotain oireita vai ei, raapia päänahkaa ja käydä vielä kerran huuhtelemassa kylmällä vedellä.

Toki nyt kun pitkät hiukseni on kuitenkin suklaanruskeat ja oma väri on maantie, niin se tarkottas sitte jonkinlaista vaalennusta tai raidotusta - eihän sitä hirvittää haalenevaa tyveä kestä  ???

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Marras 2011, 20:20
Kirjoittaja PoohBear
Se oma väri on kyllä tosi ihana ja sopii varmasti  :) Itse olen jo tottunut omaan väriin, enkä haikaile enää väri purkkien perään.
Itse aloittelin n. 2v. sitten Herbatintillä (jolla olin aikaisemminkin värjännyt tummaksi) liukuvärjäyksen, eli värjäsin aina pari astetta vaaleamman tyven ja harvensin värjäys kertoja aikaisemmasta 1kk välistä 3kuukauteen.
Nyt en kyllä enää laittaisi mitään myrkkyä päähän, sen verran kamalat oireet sain heinäkuussa, puolen vuoden värjäystauon jälkeen kokeilemastani osittaisesta kasviväristä. Se väri onneksi on pikkuhiljaa haalistunut, vaikka olikin melkein musta aluksi (piti olla suklaan ruskea). Ja henna testauskin reagoi samalla tavalla.
Eli kyllä ne kestoväritkin sieltä pituuksista haalistuu, eikä kontrasti ole enää niin suuri oman juurikasvun kanssa.
Saapahan hyvillä mielin muhitella öljyhoitoja, saunoa ym. :) Kesällä sitten aurinko haalistelee lisää.
Jossakin täällä on myös kasviväri ketju (olikohan sillä nimellä) jossa on puhetta vaalennuksesta hunajalla, sitruunalla ym.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 04 Joulu 2011, 01:04
Kirjoittaja Elinaelina
Aria kirjoitti: Korvien kipeytyminen on ihan allergiaoire ---  Allergia aiheuttaa turvotuksen, jolloin tämä reitti menee tukkoon, jolloin paine kasvaa, mikä aistitaan kipuna.
Jostain syystä en oo aiemmin osannut yhdistää korvien ajoittaista ärtyneisyyttä just hiusväreihin.

Jos on allerginen tuolle pahamaineiselle PPD:lle, voiko saada allergiaoireita värjätyistä hiuksistaan jatkuvasti, muutenkin kuin varsinaisen värjäämisen yhteydessä? Nyt viimeksi tyveä käsitellessä tuli niin selvää allergiakirvelyä, että pesin väriaineen melkein heti sen levitettyäni, ja mietin että pitäisikö yrittää haalistaa / poistaa jo päässä olevaa tuoretta mustanruskeaa.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 04 Joulu 2011, 09:56
Kirjoittaja Salamanteri
^ Luin vähän aikaa sitten jutun naisesta, joka oli joutunut sairaalaan hiukset värjättyään ja siellä olivat ajelleet hiukset pois, jottei altistuisi jatkuvasti oireet aiheuttaneelle kemikaalille (epäily oli että kyseessä siinäkin tapauksessa PPD), joten voi kai siinä olla mahdollisuus, että oireita voi saada jo värjätyistä hiuksistakin. Käsittääkseni se PPD ei siitä hiuksesta mihinkään haihdu värjäyksen jälkeen. Voihan toki olla hätävarjelun liiotteluakin, tiedä sitten kumpi on parempi.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Joulu 2011, 11:34
Kirjoittaja Eläimellisyys
Mulla ei ole hiusväriallergiaa, mutta huolestuin viimeaikoina uutisissa olleista tapauksista kun joku oli saanut ilmeisesti tuosta PPD:stä reaktion. Että millaisia myrkkyjä sitä tuleekaan päähänsä tungettua, joka kuukausi. Mä olen värjännyt jo yli kymmenen vuotta kerran kuussa juurikasvun jollain kestovärillä, useimmiten jollain punaisen sävyllä. Mietinkin nyt josko voisi noista pahimmista väreistä luopua, mutta mitä siihen tilalle? Tietääkö joku että mitkä kestovärit eivät sisällä PPD:tä? Tai millaiset sävyt? Lähinnä mun pitäisi saada tyvi jotenkin "räjäytettyä" rakenteeltaan että suoravärit tarttuu siihen, käsittelemättömässä hiuksessa ei mulla esim. elumen pysy kunnolla... Hennaaminen olisi niin jees, mutta sillä ei tule tarpeeksi kirkkaanväristä lopputulosta...


Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Joulu 2011, 13:24
Kirjoittaja Noramaria
Syoss - kestovärejä saa nykyään marketeista, ja sen punaisen sävyn paketissa ainakin lukee, ettei sisällä fenyleenidiamiineja eli PPD:tä. Kerran ollut juurikasvutestauksessa, ja normaalisti allergiaa kestoväreistä saavana nyt en huomannut mitään. Suosittelisin siis ehkä sitä:)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 11:06
Kirjoittaja marrriik
Kuuku kirjoitti: Mulla ei ole hiusväriallergiaa, mutta huolestuin viimeaikoina uutisissa olleista tapauksista kun joku oli saanut ilmeisesti tuosta PPD:stä reaktion. Että millaisia myrkkyjä sitä tuleekaan päähänsä tungettua, joka kuukausi. Mä olen värjännyt jo yli kymmenen vuotta kerran kuussa juurikasvun jollain kestovärillä, useimmiten jollain punaisen sävyllä. Mietinkin nyt josko voisi noista pahimmista väreistä luopua, mutta mitä siihen tilalle? Tietääkö joku että mitkä kestovärit eivät sisällä PPD:tä? Tai millaiset sävyt? Lähinnä mun pitäisi saada tyvi jotenkin "räjäytettyä" rakenteeltaan että suoravärit tarttuu siihen, käsittelemättömässä hiuksessa ei mulla esim. elumen pysy kunnolla... Hennaaminen olisi niin jees, mutta sillä ei tule tarpeeksi kirkkaanväristä lopputulosta...

Käytä tyvelle ihan rehellinen värinpoisto. Ne eivät sisällä PPD:tä. Kaikki kestovärit sisältää PPD:tä. Mitä tummempi sävy, sen suurempia määriä.
Noramaria kirjoitti: Syoss - kestovärejä saa nykyään marketeista, ja sen punaisen sävyn paketissa ainakin lukee, ettei sisällä fenyleenidiamiineja eli PPD:tä. Kerran ollut juurikasvutestauksessa, ja normaalisti allergiaa kestoväreistä saavana nyt en huomannut mitään. Suosittelisin siis ehkä sitä:)
Kannattaa silti olla varovainen tuollaisten värien kanssa. Väri voi silti sisältää PPD johdannaista. http://kemikaalikimara.blogspot.com/2009/03/hiusvarihuijauksia.html

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 17:29
Kirjoittaja Chaos

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 13:51
Kirjoittaja Eläimellisyys
Värinpoisto ei ole mulle hyvä idea, koska viimeksi kun sellaisen tein, päänahka hilseili kuivana pois seuraavan kahden viikon ajan...en tiedä sitten voisiko tuosta tehdä jotnekin miedomman version tosi laimealla hapatteella ja pistää vaan ihan vähän sitä jauhetta. Mun tukka on luonnostaan jo niin vaalea että vetää samantien valkoiseksi jos edes näyttää vaalennusainetta, ja valkoinen pohjakaan ei ole niin hyvä suoraväreille ellei halua tosi shokeeraavaa tulosta. Kestovärit ei aiheuta mulle kyllä mitään, mutta en vaan haluaisi että jotain mystistä ainetta pääsee kertymään elimistöön ::) Hankalaa.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 16:00
Kirjoittaja Mindela
Kuuku, koitat siis saada suoravärille pohjavaalennusta? Mitä jos teet ihan pikaisen vaalennuksen tyveen, juurikin miedolla hapetteella+vaalennusaineella+vaikka tilkalla vettä. Ei sen pitäisi ainakaan valkoiseksi vetää, mutta kuitenkin avaa hiusta sen verran että suoraväri tarttuu hiukseen  ???

Itsekin aloin kyllä miettimään tuota PPD-allergiaa vakavasti, vaikka omalle kohdalle ei osuisikaan, niin onhan nuo tapaukset todella hurjia  :-\ Itse onneksi vaan raidoitan tyveäni vaalennusaineella, eli kestovärien kanssa en pelaa ollenkaan. Olen kylläkin miettinyt värin vaihtoa, mutta en kyllä uskalla alkaa enää kestovärjäileen. Varsinkin koska minulla hiusvärit on aina kirvelleet päässä!

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 23 Joulu 2011, 01:48
Kirjoittaja marrriik
Chaos kirjoitti: Tämä pisti todella hiljaiseksi; http://kemikaalikimara.blogspot.com/201 ... stuut.html
Samoten. Tuo vastuu asia on kyllä kinkkinen. Mielestäni kyllä tuotteen valmistajan pitäisi kantaa vastuu, eikä kampaajan.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Joulu 2011, 21:12
Kirjoittaja beachbunny
Mä oon ehdottomasti samaa mieltä - totta kai vastuu on värin valmistajan eikä kampaajan, kampaamoissahan on usein myynnissä useiden eri valmistajien erityyppisiä värejä, saattaa olla jopa hennaakin, samaten eri valmistajien hoitoaineita - yksittäinen kampaaja ei millään voi ottaa näistä kaikista vastuuta, varsinkin jos  ne pn hyvämaineisia merkkejä joita käytetään paljon.

-------

Kyllä nyt pisti mietityttämään noi jutut - erityisesti Pirkon järkyttävä kertomus miten kävi äidilleen, ja vielä sydämeen pysyvä vaurio, huh -

Ja on ollu vähän nuivaa lukea että hennauskin on aiheuttanu noin voimakkaita oireita, pitihän se arvata, kyllähän järkevä (ehkä hiukkasen kyynikko) ihminen kaikesta "henna on täysin turvallinen luonnontuote jolla voi värjätä vaikka kerran viikossa" hypetyksestä huolimatta funtsii ehkä: ...Voimakkaasti värjäävä aine...voimakas pigmentti....pidetään päässä mieluiten ainakin 2 tuntia... ???

Eli jos on kuiva päänahka jo ennestään, jos on tullu aikasemmin kutinaa, niin maalaisjärki ehkä sanoo et hennasta ja varsinkin siniviolettipohjasesta indigosta sitä varmasti tulee ainakin jossain määrin - Pahalta kuulostaa vielä tollaset turvotukset, päänsärky ja kipeet korvat  :(

------------

Elumenista kysyisin: Onks se nyt sitte ihan varmaa että SIINÄ ei sitä PPD:tä ole ? Ja tässä vaiheessa on pakko kysyä: Milläs myrkyllä se PPD on Elumenissa korvattu ? Onko kenellekään tullu Elumenista em. kaltasia ärsytysoireita ?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 29 Joulu 2011, 12:30
Kirjoittaja Suvivilja
beachbunny kirjoitti: Ja on ollu vähän nuivaa lukea että hennauskin on aiheuttanu noin voimakkaita oireita, pitihän se arvata, kyllähän järkevä (ehkä hiukkasen kyynikko) ihminen kaikesta "henna on täysin turvallinen luonnontuote jolla voi värjätä vaikka kerran viikossa" hypetyksestä huolimatta funtsii ehkä: ...Voimakkaasti värjäävä aine...voimakas pigmentti....pidetään päässä mieluiten ainakin 2 tuntia... ???

Eli jos on kuiva päänahka jo ennestään, jos on tullu aikasemmin kutinaa, niin maalaisjärki ehkä sanoo et hennasta ja varsinkin siniviolettipohjasesta indigosta sitä varmasti tulee ainakin jossain määrin - Pahalta kuulostaa vielä tollaset turvotukset, päänsärky ja kipeet korvat  :(
Hiusväriallergiasta ja henna-allergiasta ei minusta oikein voi tai pitäisi puhua edes samassa yhteydessä, niin eri asiasta näissä on kyse...
Hiusväreissähän kyse on siis allergisoitumisesta kemikaaleille, mahdollisesti toksisille yhdisteille, jotka aiheuttavat varmasti useimmille jonkinlaisia oireita pitkäaikaisen käytön seurauksena, vaikkeivät kaikille tietenkään yhtä vakavia kuin esim. noissa linkeissä kuvatut.
Henna-allergiaa taas voi verrata siitepöly- tai johonkin kasviallergiaan - sille joko on allerginen luonnostaan tai sitten ei. Ja jos ei ole (ja vain hyvin harva on), sitä voi kyllä käyttää huoletta vaikka kerran viikossa.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 29 Joulu 2011, 12:52
Kirjoittaja marrriik
beachbunny kirjoitti:

Elumenista kysyisin: Onks se nyt sitte ihan varmaa että SIINÄ ei sitä PPD:tä ole ? Ja tässä vaiheessa on pakko kysyä: Milläs myrkyllä se PPD on Elumenissa korvattu ? Onko kenellekään tullu Elumenista em. kaltasia ärsytysoireita ?
On varmaa. Ehkä elumenissa oleva alkoholi ärsyttää eniten päänahkaa. Se ei tosi allergisoi.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 29 Joulu 2011, 21:52
Kirjoittaja beachbunny
Jos näyttää siltä et henna ja indigoseosten käyttö ei sovi mulle, niin Elumen taitaa sitte olla mun viimennen toivo - kampaajalla laitettuna - eli sitte ku rahatilanne sen suo. Toivottavasti siinä nyt ei oo taas joku ihmemyrkky joka aiheuttaa oireita.... :o

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 29 Joulu 2011, 21:59
Kirjoittaja beachbunny
Suvivilja kirjoitti:
beachbunny kirjoitti:

Hiusväriallergiasta ja henna-allergiasta ei minusta oikein voi tai pitäisi puhua edes samassa yhteydessä, niin eri asiasta näissä on kyse...
Hiusväreissähän kyse on siis allergisoitumisesta kemikaaleille, mahdollisesti toksisille yhdisteille, jotka aiheuttavat varmasti useimmille jonkinlaisia oireita pitkäaikaisen käytön seurauksena, vaikkeivät kaikille tietenkään yhtä vakavia kuin esim. noissa linkeissä kuvatut.
Henna-allergiaa taas voi verrata siitepöly- tai johonkin kasviallergiaan - sille joko on allerginen luonnostaan tai sitten ei. Ja jos ei ole (ja vain hyvin harva on), sitä voi kyllä käyttää huoletta vaikka kerran viikossa.
No tää kuulostaa ihan hyvältä. Olen kyllä tietonen siitä että hennan ja indigon mahdollisesti aiheuttamat allergiaoireet kuuluu ns. allergiareaktio I-luokkaan, ja taas PPD:n IV-luokkaan, itseasiassa olen sitä mieltä että PPD-oireet on käytännössä enemmän myrkytys-, ku allergiaoireita.

Mut yhdessä postauksessa oli vaan dramaattisia oireita joku saanu hennasta - päänsärkyä, kasvojen turvotusta ja kuumotusta ja vielä kipeet korvat. - Koiralleni tuli turvonneet ja kipeet korvat kun eteisen seinät maalattiin, se oli ihan teknokemiasta johtuva reaktio.

Mahtaako sitte jos rupee hennaamaan niin edes se taivetesti 48 h ja ehkä vielä seosta korvan taakse, antaa riittävästi osviittaa siitä että onks allerginen ?
Olen nuorempana, viimeks -80 luvun alussa värjänny hiuksiani punaseks hennalla, eikä mitään oireita tullu, ei edes sen vertaa ku teollisista väreistä.

Mut sen jälkeen on aikaa kulunu - hiuksia on värjäilty ja vaalee olin 7 vuotta ja sitte tummempaa väriä aika säännöllisesti vsta -95. Eli tietysssä mielessä elimistö saattais nykyään reagoida herkemmin.

En sitte tiedä onks henna alkuunkaan sitä tyyppiä joka korreloi siihen kuinka paljon on teknokemian värejä käyttäny, onks sillä mitään väliä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 17:36
Kirjoittaja hairwreck
Onkohan noissa tolle PPD:lle altistumisen kannalta mitään olennaista eroa siinä, käyttäkö tummista väreistä esim Poly Colorin sävyteshampoota vai kevytväriä? Pitäisi vähän (taas) valitettavasti tummentaa kun on haalistunut, ja ajattelin ainakin hiusten kunnon kannalta olevan parempi värjätä (hapetteettomalla?) poly colorin sävyteshampoolla.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 18:44
Kirjoittaja deko
^PolyColor sävyteshampoo ei tosiaankaan ole hapetteeton, se on ihan tavallinen kevytväri.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 31 Joulu 2011, 13:28
Kirjoittaja hairwreck
Oho, niinpäs onkin. No joo, tuli jo ostettua, eli kai tämä on päähän iskettävä. Tolla ei ole siis mitään eroa tavalliseen kevytväriin?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 31 Joulu 2011, 15:10
Kirjoittaja Helga
Olen käynyt värjäyttämässä hiuksiani samalla kampaajalla nyt pari vuotta. Kampaaja käyttää Fudgen värejä, jotka ovat olleet hyvin hellävaraisia päänahalle. Tämä nyt kuitenkin oli jo toinen kerta kun kasvojen iho reagoi kyseiseen väriin ikävästi eli poskeen tulee ikävä punainen läikkä. Kampaaja ei juuri läikkää ihmettele, mutta minusta se on karmivaa.
Lopetanko hiusten värjäämisen kokonaan vai uskallanko kokeilla muita värejä? 
Niitä fudgen värejä en suostu enään käyttämään.

Aikaisemmin hiusväreistä ei ole tullut mitään oireita. Muita allergioita toki löytyy ja atooppinen iho.
Pystytäänkö hiusväreistä tehdä sairaalan ns.pric-testi? (en ole varma nimestä)




Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Tammi 2012, 21:40
Kirjoittaja phoola
Helga kirjoitti:
Aikaisemmin hiusväreistä ei ole tullut mitään oireita. Muita allergioita toki löytyy ja atooppinen iho.
Pystytäänkö hiusväreistä tehdä sairaalan ns.pric-testi? (en ole varma nimestä)
Itselle tehtiin jokin aika sitten iho- ja allergiasairaalassa tuo prick-testi eli pistokoe välittömän allergiareaktion selvittämiseksi. Tuolla tehdyn prick-testin hiuskosmetiikkasarja sisälsi: kaliumpersulfaatti, ammoniumpersulfaatti, henna, klooriheksidiini ja hydrolysoitu vehnä. Kattavampi kemikaaliallergiakartoitus tehtiin lapputestillä (epikutaanitesti), joka kesti muistaakseni viitisen päivää. Kemikaalit laitettiin pienissä kupeissa selän iholle teipein kiinni. Hikoilua oli vältettävä ja selän aluetta ei saanut kastella. Kolmen päivän päästä katsoivat onko siellä tapahtunut mtn jännittävää, ja allergiaepäilyistä laitettiin vielä pariksi päiväksi uudet kupit, joilla allergia varmistettiin.

Pyysivät viemään sinne yleisimmin käyttämäni hiusvärin testejä varten. Hiusväriä ei kuitenkaan tarvinnut käyttää, sillä ilmeisesti oleellisimmat kemikaalit löytyivät jo testisarjasta. Prick-testit olivat puhtaat, mutta epikutaanitesteistä selvisi säilyteallergia.

Itselle monet terveyskeskuslääkärit ovat aina toistelleet atooppisesta ihosta (kuivumista, punoitusta ja kämmenissä kutisevaa rakkulaihottumaa), mutta tuolla sairaalassa totesivat, että ihoni ei ole atooppinen. Allergiaa aiheuttanutta säilytettä löytyikin sitten shampoosta, hoitoaineesta, tiskiaineesta ja parista muotoilutuotteesta. Jatkuvasti kiusanneet ihottumat käsivarsissa, otsassa, niskassa, korvissa ja kämmenissä ovat pysyneet kiltisti poissa, joten kannatti tuo viisi päivää tämän tiedon vuoksi nihkeillä  :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 08 Tammi 2012, 18:01
Kirjoittaja PoohBear
Käsittääkseni kaikki allergiat johtuvat vuotavasta suolesta. Näin ainakin lääkärini minulle kertoi, kun luettelin allergiani: hajuste, nikkeli, hiusväri, kosmetiikka, siitepöly, eläin ja lukemattomat ruoka-aine allergiat. Nyt on vahvat probiootit (30 miljardia kapselissa) tupla-annoksella käytössä, sekä prebiootit. Myös allergisoivia ruoka-aineita vältellään, kunnes suoli paranee. Siinä voi mennä useampikin vuosi, kärsivällisyyttä peliin. Itse en ole onneksi vielä astma vaiheessa, olen kuullut, että silloin saattaa mennä neljäkin vuotta paranemiseen.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 09 Tammi 2012, 10:31
Kirjoittaja Suvivilja
Hiusväriallergia (ym. ongelmat) taas uutisissa:  :-\

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/01/h ... 47676.html

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 09 Tammi 2012, 21:31
Kirjoittaja beachbunny
Tossakaan ei sitte mainittu hennasta mitään, puhuttiin vaan "luomusta" joka on täysin vapaa käsite kenen tahansa käyttää. Moni saattaa saada tosta artikkelista sellasen käsityksen että henna => luomua => mahdollisesti myrkyllistä.
Kun EU vielä jossain vaiheessa tossa viime vuosikymmenellä jopa pyrki kieltämään hennan ! Siis hennan, eikä nää myrkyt.....

Oon miettiny tätä et miks näitä tapauksia tulee niin paljon nykyään. Selityksissä löytyy, joo, että alotetaan värjäys yhä nuorempana; mut sittenhän niitä oireitä pitäis tulla mun ikäsille keski-ikäsille suhteellisesti paljon enemmän kun esim mua 10-20 vuotta nuoremmille joille niitä tulee yhtä paljon ja mäkin alotin värjäämisen 17-vuotiaana.

Vai oisko kysymys siitä että tapauksia raportoidaan lehdissä ja netissä yhä enemmän ? Toisaalta, lukemani tapausselostukset on niin karmeita että luulis sellasista kirjotellun aiemminkin, esim sivustolta renaissancehair tai henna - jotain löytyy karmeeta kuvausta naisesta joka monen kuukauden jälkeenkään ei oo päässy eroon pään turvotuksesta ja hirveestä määrästä vahvoja lääkkeitä, olo on masentunu, ulkonäkö on pilallla; oireiden ollessa pahimmillaan päästä tuli visvaa ja verta ja koko vartalossa oli sietämätön kutina, 3 pv teholla. Fyy faan.

------

Sitte synkkä ajatus: Jospa nää lisääntyneet oireet johtuukin siitä että teknokemialliset hiusfirmat on voimistanu sitä PPD:tä ja lisänny sitä entisestään jotta "väri ois entistä kiiltävämpi ja intensiivisempi", "vaikutusaika entistä nopeampi", "harmaudenpeittokyky entistä parempi", "värin kesto entistä pidempi" etc  ????  ???

Liekö tehty mitään tutkimuksia onks näitä oireita tullu kuinka intensiivisillä pigmenteillä tai enemmän kestoväreillä ja oisko vähemmän oireita jos käyttäjä on tyytyny värjäämään jollain neutraalin ruskeella kevytvärillä jonka koostumus, oletettavasti, ei oo muuttunu vuosikausiin ?
Em. mainitsemassani tapauksessa 40-v nainen oli värjäyttäny hiuksensa kampaamossa Matrix-sarjan värillä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 10 Tammi 2012, 22:14
Kirjoittaja tipson
Täälläkin yks allerginen..ei tosin ole testattu, että mikä niissä väreissä allergisoi, mutta olen laittanut merkille, että tummat värit aiheuttaa enemmän kutinaa ja kirvelyä ja oireet voi kestää n. 5 päivää värjäyksestä :s kesto- ja kevytvärien välillä ei taas eroa itellä oo. Omat hiusten värjäilyt kestoilla ja kevytväreillä on siis nähty ja koettu. Odotan oikestaan innolla omaan väriin paluuta. Tosin toisinaan turvaudun suoraväreihin, jos pitää olla edustavampi :D


Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Tammi 2012, 10:10
Kirjoittaja Suvivilja
Taas uutisia ;)

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/01/t ... 68829.html

(Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitkä värit nuo ovat...)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Tammi 2012, 13:09
Kirjoittaja beachbunny
Jotenki mä veikkaan että kyseessä on jotku harvinaisemmat värit - Kaikki on syynätty läpi ja ainahan niit löytyy pakkauksia ja vaikka mitä merkkejä joita myydään satunnaisesti jossain - Luulen kyllä että kyseessä ei oo mitkään näistä isoista tunnetuimmista merkeistä.

Tossa linkin kuvassa toi nainen ihan selvästi vaalentaa, eikä värjää hiuksiaan, tyvikasvun vaalennus näyttäs olevan käynnissä, hankalassa asennossa.

Kattelin tossa just mun Wellan Color Touch-kevytvärin selostetta .- Siin on incin lisäks vielä maininta että tuotetta ei saa käyttää jos on ottanu mustan hennatatuoinnin - No, henna"tatuoinnit" on just mitä on; mut tavallaan siinä myös sysätään se mörkö termeille "tatuointi" ja "henna" - Tatuoinneista en osaa tarkkaan sanoa kuinka vaarallisia ne sitte on, varmaan on vaikka mitä, mut tänkin myötä moni saa ehkä sellasen kuvan että henna on erityisen myrkyllistä.

Lueskelin eilen Plazan keskustelupalstalla erilaisista hiusvärien aiheuttamista oireista viime vuoden syys-joulukuun väliltä. Karmeita juttuja.
Ja moni jolla on ollu sairaalahoitoja, vahvaa jopa kuukausien lääkitystä, visvaa ja verta päästä etc, vaan siellä vinkuu et eiks mitään sellasta väriä löydy joka sopis  :T

Siel on myös ykskin joka selittää että ystävän kehotuksesta hän ryhty värjäämään kasviväreillä ja ne vasta hirvittävän kutinan sun muita oireita aiheutti, mut ei maininnu mitä tarkottaa kasvivärillä - Oliks se pelkkä nimike pakkauksen päällä vai oliko kyseessä puhtaat kasvivärit eli siis henna-indigo-cassia sun muut.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Tammi 2012, 13:24
Kirjoittaja chai
^ Voihan kasviväreillekin, siis vaikka hennalle, olla allerginen. Jos päänahka on kovin pahassa kunnossa, kannattaisi ehkä olla värjäämättä hiuksia yhtään millään hetkeen ja antaa päänahan toipua.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Tammi 2012, 19:44
Kirjoittaja Kitkat

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Tammi 2012, 20:19
Kirjoittaja tipson
En tajua mitä mun päässä on liikkunu sillon 11v ku piti muka saada värjätä hiukset. Eipä ihme, että allergiseksi on tullu. Nykyään kyllä näkee jopa päiväkoti-ikäisillä väriä hiuksissa :o olin toissa talvena töissä päiväkodissa puolivuotta nii siellä oli yks 5-vuotias tyttö jonka hiukset oli värjätty punaseksi..ja toisinaan oli tummanviolettia. Ne värit oli sen päässä ku tauti nii en usko että pelkkää suoraväriä ois ollu.
Hyvä kun tulee nyt näkyviä uutisia hiusvärien haitoista..toivottavasti useampi harkitsee enemmän omaa värien käyttöä.
Mulla jo murrosikäsestä asti värjäyksen aikana oli kovaa kirvelyä päänähässa värjäyksen aikana, mutta aattelin että se kuuluu asiaan joten jatkoin värjäilyjä. Vasta kun oireet jatku värjäyksestä muutamien päivien mittasina nii tajusin, että oon allerginen. Kyllä muhun ainaki vaikutti myös syksyllä tulleet uutiset noista pahoista allergiakohtauksesta mitä jotku oli saanu..ja IL:ssä oli myös kuvia turvonneista päistä yms. Ei tee mieli ottaa riskiä, että kävis omalle kohalle nii tai pahemmin..on kuitenkin atopiaa ja astma nii tarpeeksi niissäki.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Tammi 2012, 21:25
Kirjoittaja beachbunny
Itsekin epäröin ton MacUrthin henna + indigo + joku acacea-sekotuksen pistämistä päähän - ihan puhtaita luonnonjauheita pitäs olla, mut päänahka on ollu kuiva ja vähän kutiseva viime aikoina , ja onhan tässä tullu vuositen mittaan värjäiltyä rutkasti - jos noista sitte sais edes jonkunlaisen allergisen reaktion vaikkei se oiskaan yhtä karmee ku teknokemian väreillä ni kyllä tulis ikävä tätä normaalia naamavärkkiä ja look'ia sitte turvonnein kasvoin....... :-X

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Tammi 2012, 21:32
Kirjoittaja beachbunny
Heh, mä oon kaks kertaa värjänny hiukseni Silk Therapy USA:n väreillä - kesällä 2009 sävy Red Sauvignon eli tumma viininpunanen; kutitti ja turvotti aika paljon sen jälkeen, tummuusaste 4, mut sitte viime kesänä saman sarjan Rich Merlot, aste 6R - ei tullu mitään ärsytystä, tuntu hirveen hyvältä ja oli kaunis väri.
Noi em. värit kuuluu Farouk Systems-hiussarjaan jolla mä aikoinaan värjäytin hiuksia kampaajalla BioSilk-väreillä. Koskaan ei tullu mitään ja aina oli päänahka ja tukka hyvässä kunnossa - mut eihän se mitään sano, kerrananhan se karmee reaktio vaan tarvitsee tulla.

Mä kyllä luulen että tässä nää mitä vedettiin pois ei oo sen vaarallisempia ku muutkaan, olipahan vaan että merkinnät puuttu, varsinkin erilaisissa EU:n ulkopuolisissa tuotteissa on erilaisia käytäntöjä. Vaikee sit sanoo mitkä on ollu ne erityisen vaaralliset aineet.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 13 Tammi 2012, 11:51
Kirjoittaja Suvivilja
^ Noinhan se juuri taisikin olla, eivät siis muita vaarallisempia vaan puutteelliset merkinnät. Tuossa listassahan oli mm. Stargazerin suoraväri, ja suoravärithän yleensä sisältävät vähiten vaarallisia aineita (puhumattakaan siitä, että ovat hiusystävällisempiä)...
Kiitokset listasta (tai siis linkistä), Kitkat!

tipson kirjoitti: Nykyään kyllä näkee jopa päiväkoti-ikäisillä väriä hiuksissa :o olin toissa talvena töissä päiväkodissa puolivuotta nii siellä oli yks 5-vuotias tyttö jonka hiukset oli värjätty punaseksi..ja toisinaan oli tummanviolettia. Ne värit oli sen päässä ku tauti nii en usko että pelkkää suoraväriä ois ollu.
No huh, enpä ole missään kuullut tai nähnyt että päiväkoti-ikäisillä olisi hiuksia värjätty :o Taitaa olla aika yksittäistapaus tuo näkemäsi tyttö (toivottavasti!)...

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 13 Tammi 2012, 12:25
Kirjoittaja Mermaid
Tästä oli eilen keskustelua päivän uutinen -ketjussa. Eli kaksi väriä siellä oli, joissa oli oikeasti kiellettyjä aineita, eikä pelkät pakkausmerkinnät mättäneet.
Ilyasviel kirjoitti:
- Silk Therapy USA, Bright Red Blonde Vivid Mahogany 8RV
- Stargazer UV-shokkisuoraväri, sävy UV turquoise

Silk Therapyssa oli kahta kiellettyä ainetta, puutteelliset pakkausmerkinnät ja suomi/ruotsi puuttui teksteistä kokonaan. Stargazerissa oli peräti 9 (!!) kiellettyä ainetta.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 13 Tammi 2012, 15:16
Kirjoittaja tipson
Suvivilja kirjoitti: ^ Noinhan se juuri taisikin olla, eivät siis muita vaarallisempia vaan puutteelliset merkinnät. Tuossa listassahan oli mm. Stargazerin suoraväri, ja suoravärithän yleensä sisältävät vähiten vaarallisia aineita (puhumattakaan siitä, että ovat hiusystävällisempiä)...
Kiitokset listasta (tai siis linkistä), Kitkat!

tipson kirjoitti: Nykyään kyllä näkee jopa päiväkoti-ikäisillä väriä hiuksissa :o olin toissa talvena töissä päiväkodissa puolivuotta nii siellä oli yks 5-vuotias tyttö jonka hiukset oli värjätty punaseksi..ja toisinaan oli tummanviolettia. Ne värit oli sen päässä ku tauti nii en usko että pelkkää suoraväriä ois ollu.
No huh, enpä ole missään kuullut tai nähnyt että päiväkoti-ikäisillä olisi hiuksia värjätty :o Taitaa olla aika yksittäistapaus tuo näkemäsi tyttö (toivottavasti!)...
Juu uskon ja toivon että on tosi harvinaista..onhan toi aika järkyttävää :s ja aiheutti kyllä ihmetystä pk:n väessä..
Valitettavasti oma sukulaistyttö on blondannu hiuksiaan jo ekaluokkalaisesta lähtien ja se on nyt viidennellä luokalla..ja mulla on kaks pikkuveljeä jotka on 2. ja 5. luokkalaisia nii koulukuvissa on muutamia jotka värjää tai on laitettu raitoja.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Tammi 2012, 19:42
Kirjoittaja Elinaelina
Toisaalta, allergiareaktioiden noustua vihdoin niin kovasti pinnalle ja saatua julkisuushuomiota voisi ehkä toiveikkaasti kuvitella, että tää lisäis valmistajien paineita kehitellä oikeasti jotain vaihtoehtoja? Onko se ihmekään että jotain PPD:tä on käytetty vuosikymmenet, kun kukaan ei ole valittanut allergioista liikaa, ja on aina halvempaa ja helpompaa käyttää jo tiedossa olevaa kemikaalia kuin testailla (="kehittää") uusia.

Niinhän parempia lääkkeitäkin aina ns. löydetään, kun edellisten sivuvaikutuksista alkaa tulla liikaa valitusta.

Tosin SE on ihan sattumankauppaa, jos uudet aineet löytyisikin, että todetaanko niiden pidemmän päälle aiheuttavan enemmän vai vähemmän haittoja ihmiselle. Mikä siinä on, ettei voi tyytyä siihen tukkaan joka luonnostaan on.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Tammi 2012, 22:37
Kirjoittaja beachbunny
Varmaan suurin osa japanilaisista ja intialaisista ja yhdysvaltalaisista tyytyykin yleensä paksuihin hiuksiinsa, mut ilmeisesti Skandinaviassa ja esim Britanniassa niin monilla on niin ohuet, pliisut ja tylsänväriset hiukset et niihin on vaikeeta tyytyä. Kun kerran hiusvärit on keksitty.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 14:09
Kirjoittaja Ilyasviel
Löytyisikö jostain päin nettiä listaa, missä lukisi, millä kaikilla nimillä PPD ja sen johdannaiset esiintyvät hiusväreissä?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 14:24
Kirjoittaja muori Pippuri
Eikö tuosta PPD:stä pitäisi nykyään olla erityismerkintä väripakkauksessa?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 14:26
Kirjoittaja Ilyasviel
^ Pitäisi varmaan, mutta mä en ole nähnyt yhdessäkään. :(

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 14:50
Kirjoittaja muori Pippuri
Aika jännä. Tossa miun väripaketissa lukee, että sisältää parafenyleenidiamidia, resorsinolia yms.
Mahtaakohan sellaista väriä ollakaan, missä sitä ei olisi. Ehkä joku luomukampaamokama?  ???

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 14:56
Kirjoittaja chai
^ Vaalennusaineessa ei ole eikä Santessa tai Elumenissa.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Tammi 2012, 13:17
Kirjoittaja beachbunny
Santeen väreissä ei tietenkään ole eikä esim MacUrthin hennasekotuksissa koska niissä on vaan eri suhteissa puhdasta hennaa, indigoa ja kaiken maailman kasvijauheita, siis ei mitään teknokemian ainesosia. Näissä muissakaan hennasekotuksissa joissa on ingredientsit mainittu eikä mukana oo kemiallisia yhdisteitä tai hajustetta ei periaatteessa pitäis olla PPD:tä tai sen johdannaisia, paitis tietenkin "musta henna"- pakkaukset joissa voi olla vaikka mitä.

Elumenista on tosiaan sanottu että PPD:tä siinä ei ole, mutta onks siinä jotain muita kemiallisia yhdisteitä ? Renaissancehenna.com sivuston linkissa tää yks nainen joka on saanu kuukausia kestäneen myrkytysoireen Matrixin kampaamossa laitetusta väristä oli ilmeisesti testien mukaan reagoinu myös muihin kemiallisiin ainesosiin.

Vaalennusväreistä en menis takeeseen etteikö niissä vois olla PPD:tä koska vaikka pelkkä vetyperoksidi ei mitään pigmenttiä sisälläkään, niin peroksidivaalennuksen jälkeen hiuksiin laitettava väri itsessään, esim joku hopeinen sävy, saatttais kyllä ppd:tä sisältää. Ppd:hän on nimenomaan se aine joka saa pigmentin imeytymään hiukseen - vai onko välittömästi vaalennuksen jälkeen hiukset niin "rei'itetty" et väri imeytyy ilman sitä, vai onko suurin osa vaalennusväreistä eräänlaisia suoravärejä  ???

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Tammi 2012, 13:35
Kirjoittaja Salamanteri
VaalennusVÄREISSÄkin (eli voimakkaasti vaalentavat kestovärit) voi olla PPD:tä, sillä niissä on sävyä. Niissä sitä on vain paljon vähemmän verrattuna esimerkiksi mustaan väriin. Mitä tummempi väri, sitä enemmän sitä on, koska PPD on se jolla saadaan aikaan se tumma pigmentti hiusväriin. ValkaisuJAUHEESSA ei ole PPD:tä, koska siinä ei ole mitään sävyä mukana.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Tammi 2012, 13:37
Kirjoittaja chai
^ Hyvä kun täsmensit!  :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Tammi 2012, 14:29
Kirjoittaja LP_Alice
Hetkinen, sisältävätkö suoraväritkin PPD:tä? :o

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Tammi 2012, 19:24
Kirjoittaja Salamanteri
Suoraväreissä ei käsittääkseni ole, vain hapettuvissa väreissä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Tammi 2012, 19:36
Kirjoittaja beachbunny
Mä en tiedä varmasti, miten voisinkaan, mutta en kyllä luottais siihen että suoraväreissä ei missään ole lainkaan PPD:tä tai sen johdannaisia, niidenkin yhteydessä nimittäin tapahtuu jonkinlainen kemiallinen reaktio, esim tummalla suoravärillä hiusten tummentuminen kun riittävän kauan antaa vaikuttaa, jotainhan niissä pitää olla - muutenhan hiuksia vois melko huolettomasti ja riittävän pysyvästi värjätä esim kahvilla, teellä, mustikka- ja muilla marjamehuilla. Mutta ehkä suoravärien pigmentti on tosiaan vaan jotain väripigmenttiä ilman PPD:tä - kuitenkin jos kevyt- ja kestovärit on ärsyttäny päänahkaa niin en kyllä hirveesti suoravärien säännöllistä käyttöäkään suosittelis, varsinkin kun niitä joutuu pitämään tosiaan aika kauan päässä ja käyttämään melko tiuhaan.


Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Tammi 2012, 19:42
Kirjoittaja Suvivilja
Salamanteri kirjoitti: Suoraväreissä ei käsittääkseni ole, vain hapettuvissa väreissä.
Olen ikävä kyllä nähnyt joidenkin suoravärien/sävytteiden INCI:ssä, mm. Igora Color Gloss ja Live Duo Intense. 

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Tammi 2012, 12:01
Kirjoittaja Eläimellisyys
^^beachbunny, suoravärien värjäävyys perustuu aivan erilaiseen tekniikaan kuin kevyt- tai kestovärit. Suoravärien kanssa ei käytetä hapatetta, ja PPD ja sen johdannaiset tarvitsevat hapatteen toimiakseen. PPD:stä hapettumisen kautta muodostuva pigmentti, ja suoraväriessä oleva, näkyvä pigmentti ovat kemialliselta rakenteeltaan täysin erilaiset, vaikka molemmat värjäävä hiusta.    Tämän takia PPD:lle allergiset voivat ihan turvallisin mielin käyttää suoravärejä, mutta tietenkin on myös mahdollista olla allerginen jollekin suoravärin ainesosalle. Se on vaan paljon harvinaisempaa, ja kyseessä on silloin eri allergia. Suoraväreillä hiuksia värjätessä ei varsinaisesti tapahdu mitään erityistä kemiallista reaktiota, vaan suoravärin sisältämä pigmentti vaan tarttuu hiusten pintaan.  Hiuksiahan voi värjätä myös esim. vaikka karamelliväreillä, ne toimii kuiten suoraväritkin, ja sitä pigmenttiä voi vaikka syödä...

http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... ic.php?t=2 tossa tietoa siitä miten erilaiset värit siellä hiuksessa oikein toimii.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Tammi 2012, 12:45
Kirjoittaja Suvivilja
^ Kuuku, minkähän ihmeen takia joissakin suoraväreissä sitten kuitenkin on PPD:tä (ks. viestini yllä)..?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Tammi 2012, 13:10
Kirjoittaja Eläimellisyys
^Ei harmainta aavistustakaan... Tuo Live duo intense mainostaa olevansa kaksitehoinen suoraväri, ja mun mielestä tää vaikuttaa jotenkin sellaiselta kierolta markkinoinnilta että siinä on sitten mukana suoravärin lisäksi hapateväriä. Tuota suoraväri sanaahan ei varmaan kukaan estä käyttämästä värin marrkinoinnissa, vaikka vaikuttaisi sitten kahdella tavalla. En tiedä miten tuo sitten on teknisesti toteutettu ilman erillistä hapetetta, mutta ne väri pigmentit hapettuvat jonkin verran pelkän ilmankin vaikutuksesta. Igorahan on saman valmistajan väri, eli  Schwarzkopfin värien kanssa kannattaa olla tarkkana, että ovatko pelkkiä suoravärejä sitten.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 17:02
Kirjoittaja Luciana
http://heidiclarke.webs.com/patchtestimonies.htm

On saattanut olla täällä aikaisemminkin, mutta kieltämättä hurjan näköistä jälkeä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 17:14
Kirjoittaja LP_Alice
^Huh! Tuosta taas näkee kuinka ne allegiatestien tekijätkään ei välttämättä selviä oireitta. :-\ Mä voin myöntää, etten koskaan ole allergiatestejä edes tehnyt (hyi minua!), onneksi olen selvinnyt ilman minkäänlaisia reaktioita. Tuo ensimmäisen rouvan reaktiokin on mainio muistutus siitä, ettei väri ole täysin turvallinen edes sellaiselle, joka on niitä kymmeniä vuosia käyttänyt. Kai se PPD:n kerääntyminenkin kehoon on ihan oikea ongelma.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 17:29
Kirjoittaja Nala
Felicia kirjoitti: http://heidiclarke.webs.com/patchtestimonies.htm

On saattanut olla täällä aikaisemminkin, mutta kieltämättä hurjan näköistä jälkeä.
Hyi kamala  :-[ Oman värin kasvatus ollut jo tovin mielessä ja toi kyllä vahvisti päätöksen. Itsekkään en ole ikinä testejä ennen värjäystä tehnyt, eikä onneksi ole mitään reaktioita tullut. Toivoisin kyllä että ihmiset oikeasti tajuaisivat kuinka vakavasti voi käydä. Monet tuntuu vaan ajattelevan etteihän nyt heille voi tuollaista sattua  :(

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 17:33
Kirjoittaja Suvivilja
Alice kirjoitti: ^Huh! Tuosta taas näkee kuinka ne allegiatestien tekijätkään ei välttämättä selviä oireitta. :-\ Mä voin myöntää, etten koskaan ole allergiatestejä edes tehnyt (hyi minua!), onneksi olen selvinnyt ilman minkäänlaisia reaktioita.
Ne allergiatestit ovat minusta lähinnä valmistajan "vastuuvakuutus" (eli tapa luistaa vastuusta, jos jotain käy) enemmän kuin mikään todellinen suoja mitään vastaan... Sen hiusväriseoksen iholle jättämisen jopa 48 tunniksi (!) vasta luulisikin allergisoivan ja aiheuttavan myrkkyjen leviämisen elimistöön, sehän on paljon pidempi aika kuin mitä hiusväri päässä on, ja ohjeissahan jopa aina sanotaankin, ettei allergiatestiin reagoimattomuus ollenkaan takaa sitä etteikö värjätessä kuitenkin voisi tulla allergisia reaktioita...

Kuuku kirjoitti: ^Ei harmainta aavistustakaan... Tuo Live duo intense mainostaa olevansa kaksitehoinen suoraväri, ja mun mielestä tää vaikuttaa jotenkin sellaiselta kierolta markkinoinnilta että siinä on sitten mukana suoravärin lisäksi hapateväriä. Tuota suoraväri sanaahan ei varmaan kukaan estä käyttämästä värin marrkinoinnissa, vaikka vaikuttaisi sitten kahdella tavalla. En tiedä miten tuo sitten on teknisesti toteutettu ilman erillistä hapetetta, mutta ne väri pigmentit hapettuvat jonkin verran pelkän ilmankin vaikutuksesta. Igorahan on saman valmistajan väri, eli  Schwarzkopfin värien kanssa kannattaa olla tarkkana, että ovatko pelkkiä suoravärejä sitten.
Niinpä; Samoin oli muuten jo "edesmennessä" Live Tonerissa (vaikka saa sitäkin vielä jostain), eli ei koske pelkästään tuota "kaksitehoista suoraväriä" ;)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 17:43
Kirjoittaja LP_Alice
^Mitä hittoa, kuuluuko sitä väriä oikeasti pitää iholla 48h?? :o Mä olen aina kuvitellut, että sitä lätkäistään iholle hetkeksi ja pestään pois, ja odotetaan sitten vielä 48h tuleeko jotain reaktiota. Tuollaisella menetelmällähän sitä vasta taataan, että jokainen testin tekejä varmasti saa reaktion... :-X

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 17:51
Kirjoittaja Luciana
Nalatar kirjoitti: Oman värin kasvatus ollut jo tovin mielessä ja toi kyllä vahvisti päätöksen. Itsekkään en ole ikinä testejä ennen värjäystä tehnyt, eikä onneksi ole mitään reaktioita tullut. Toivoisin kyllä että ihmiset oikeasti tajuaisivat kuinka vakavasti voi käydä. Monet tuntuu vaan ajattelevan etteihän nyt heille voi tuollaista sattua  :(
Olen seurannut lehdissä uutisoituja hiusväriallergioita esimerkiksi Briteissä teini kuoli allergiseen reaktioon, mutta vasta tämän näkeminen sai tekemään lopullisen päätöksen. Olen ollut hiusvärien kanssa tekemisissä kohta 15 vuotta ja olen muuttunut vuosi vuodelta herkemmäksi niille. En halua odottaa, että tapahtuu jotakin vakavaa ja sen takia siirrynkin omaan väriini. Voin laittaa raitoja tulevaisuudessa, mutta siihen se sitten jääkin. Mitä tulee allergiatestiin, niin siihen ei käsittääkseni laiteta hapetetta mukaan, vaan pelkkä värimassa laastarin alle. Joku voinee korjata, jos muistan väärin.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 20:07
Kirjoittaja Chaos
^ Joo tosiaan pelkkä värimassa laitetaan iholle.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 15 Helmi 2012, 17:18
Kirjoittaja Elinaelina
voiko niskan jumiutuminen olla allergiaoire väristä?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 15 Helmi 2012, 17:20
Kirjoittaja Takiainen
Ermilda kirjoitti: voiko niskan jumiutuminen olla allergiaoire väristä?
Ei. Varsinkaan yksinään.

Miksi epäilet? Onko sinulla ollut muita oireita, jotka voisivat viitata yliherkkyyteen?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 15 Helmi 2012, 17:32
Kirjoittaja Elinaelina
Aria kirjoitti: Miksi epäilet? Onko sinulla ollut muita oireita, jotka voisivat viitata yliherkkyyteen?
Mustalla värjätessä, on, ja tässäkin värissä oli ppd-johdannaista, nyt hieman paranoidina odotan, että käykö kuten viimeaikojen kauhuesimerkeissä (jokainen on varmaan törmännyt artikkeliin hiusten värjäämiseen  menehtyneistä briteistä.) Foorumillakin toisilla on ilmennyt oireita vasta reilusti jälkikäteen. Tämän jälkeen ei onneksi tarvitse kestovärjätä enää ikinä eikä arpoa, saiko oireita.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 15 Helmi 2012, 20:24
Kirjoittaja PoohBear
Itselläni menee niskat jumiin jos joskus syön viljoja (joita siis normaalisti välttelen), joten miksei niin voisi käydä väri myrkyn kohdallakin.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Helmi 2012, 21:33
Kirjoittaja marrriik
Ermilda kirjoitti:
Aria kirjoitti: Miksi epäilet? Onko sinulla ollut muita oireita, jotka voisivat viitata yliherkkyyteen?
Mustalla värjätessä, on, ja tässäkin värissä oli ppd-johdannaista, nyt hieman paranoidina odotan, että käykö kuten viimeaikojen kauhuesimerkeissä (jokainen on varmaan törmännyt artikkeliin hiusten värjäämiseen  menehtyneistä briteistä.) Foorumillakin toisilla on ilmennyt oireita vasta reilusti jälkikäteen. Tämän jälkeen ei onneksi tarvitse kestovärjätä enää ikinä eikä arpoa, saiko oireita.
Jos alkaa tulla turvotusta, hengenahdistusta tms, niin lähdehän heti päivystykseen!

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 23 Helmi 2012, 00:30
Kirjoittaja Tepsukka
Osaisiko joku vastata mulle, että onko tuossa recital preferencessä jotenkin jotain oleellista eroa muihin hiusväreihin? muuten kuin se sen shampoomainen koostumus. Jo kahdesti oon värjännyt sillä ja ekalla kerralla kun värjäsin tuolla 9.13 baikal sävyllä niin tuli aika voimakasta kirvelyä ja toisella kerralla kun helsinki sävyllä värjäsin niin tuntui kun päänahka olis palanut ihan kokonaan ja piti ihan repiä hiuksia kun kirveli niin kovasti. Ja tuolla toisella kerralla aukesi päänahka hieman parista kohtaa. Ikinä ei ole minkään värin kanssa noin käynyt, vaikka mustaa olen käyttänyt ja mustasta ihan blondiksi vahvoilla aineillakin vaalentanut 2 kuukaudessa ja nyt noiden tapausten jälkeenkin kun olen hiuksia värjännyt niin ei ole tullut mitään tuollaista ja noiden värjäyskertojen välissä vaalensin juurikasvun jollakin toisella värillä eikä mitään reaktiota tullut. Mitään hengitysongelmia tai ihottumaa ei ole ollut niin johtuuko vaan sitten tosiaan siitä kun tuo preference on semmoista shampoolitkua vai?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 23 Helmi 2012, 10:06
Kirjoittaja hairwreck
^Recital preference on aika voimakas väri. Saattaa olla myös joku yksittäinen ainesosa tuossa värissä, mille olet herkistynyt. En kyllä käyttäisi uudestaan jos mitään oireita tulee.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 23 Helmi 2012, 12:09
Kirjoittaja Suvivilja
^^ ja ^ Preference on tosiaan aika tujua ainetta, mutta usein tuollaiset reaktiot tulevat ihan myös pitkäaikaisen herkistymisen seurauksena, miltä tuokin kuulostaa... Eli kun tuon kertomasi perusteella olet, Tepsukka, käyttänyt aika lailla noita väriaineita.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Helmi 2012, 16:30
Kirjoittaja Tepsukka
Joo olenkin nyt koettanut päästä lähelle omaa väriä kun ajattelin alkaa käyttämän vain sävytteitä, mutta kun olen nyt 2 kertaa garnierilla värjännyt niin ei ole mitään reaktiota tullut. Ei edes pientä kutinaa ja nyt kun muistelin niin kun värjäsin jollakin preference feria tummanpunaisella kun suunnittelin haalistella mustaa pois niin silloinkin tuli kutinaa ja päänahka kuivui paljon. Ja kun kaverilta värjäsin preferencen 8 asteisella värillä nin tipahti varpaankynnelle sitä väriä ja kun pesin sen pois kunnolla  vasta vähän ajan päästä niin sitten siitä kohtaa lähti parin viikon päästä kynsi irtoamaan ja noh nyt kynsi on kasvanut kokonaan takaisin, eikä mitään jälkiä ole jäänyt tai muuta. Mutta en kyllä halua enää käyttää noita preferencejä ollenkaan on semmosta tappokamaa et  :-\

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 01 Maalis 2012, 12:03
Kirjoittaja beachbunny
Suoraan sanottuna mä epäilen et hiusvärien valmistajat on viime vuosien aikana lisänny sitä PPD:tä noihin kestoväreihin.
Minkä takia näit dramaattisia oireita ei aikasemmin ollu niin paljon - Ja kun puhutaan pitkäaikasesta altistuksesta, Suomi on täynnä keski-ikäsiä, esim reilusti yli viiskymppisiä naisia jotka on 30 vuotta säännöllisesti värjänny hiuksensa joko ite tai kampaajalla kestovärillä eikä koskaan tullu yhtikäs mitään oireita - ja sitte on parikymppisiä jotka värjää satunnaisesti ja saa heti hirveet oireet, et se siitä pitkäaikasesta altistuksesta....

PPD oli muuten kielletty Suomessa hiusväreissä ennen ku Suomi liitty EU:hun ja sitte taas sallittiin. Muutama kampaaja yhes ketjussa mitä luin harmitteli sitä et minkä takia, kun sitä ennenkin oli hyviä hiusvärejä joissa ei ollu ihan niin paljon ja niin vahvoja myrkkyjä.

Jotku myös sanoo et "hiusvärejä on paljon ja huolellisesti tutkittu".  Ja *¤# tut sanon minä !!!
Hiusvärejä ja niiden ainesosien vaikutusta, sitä onko kyseessä allergiset vai myrkytysreaktiota, ja mitä vaihtoehtoja ois PPD:lle, on harvinaisen vähän tutkittu.

Jos PPD:tä ois missä tahansa tavallisessa kotitalouden perustuotteessa, esim tiskiaine, pesuaineet, lattiavahat, autojen kiillottimet, pakkauspahvit etc, siitä kirjottais kaikki lehdet ja se ois jo aikapäiviä täysin kielletty - vaikka em. aineita ei edes levitetä iholle 25 minuutiks.

Naisten käyttämiä hiusvärejä ei kehitetä riittävästi koska onhan se vaan turhamaisuutta ja iiiiso rahabisness, kuten koko globaali kosmetiikkateollisuus.
Toisaalta, mikä korvas PPD:n ennen vuotta -93 Suomessa, 2,5 tolueenidiamiiniko ? Se on saman aineen johdannainen muttei ehkä yhtä paha myrkky.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 01 Maalis 2012, 12:50
Kirjoittaja Metalliapina
  joko ite tai kampaajalla kestovärillä eikä koskaan tullu yhtikäs mitään oireita - ja sitte on parikymppisiä jotka värjää satunnaisesti ja saa heti hirveet oireet, et se siitä pitkäaikasesta altistuksesta....
Ehkä se on epigeneettinen ongelma? Sitä kautta, jos menee, niin tulevaisuudessa kukaan ei pahemmin värjäile ppd väreillä.

Mun tietääkseni kyllä naiset on ennenkin saaneet oireita väreistä, mutta ei kai tässä mittakaavassa, ja ennenhän ei monet edes värjänneet hiuksiaan, esim. mun äidillä on 6 siskoa, ja se on ainoa, joka niistä on värjännyt hiuksiaan, ja sekin vähän vanhempana vasta. Niiden aikaan oli kai ihan normaalia olla omalla hiustenvärillä?
Tosi monet ihan nuoretkin tytöt värjää hiuksiaan nykyään.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 01 Maalis 2012, 21:21
Kirjoittaja deko
Hiusväriallergia on keräytyvää laatua. joka ikinen värjäyskerta lisää kerroksen allergiareaktioherkkyyteesi. Jossain vaiheessa (yksilöllistä) kuppi menee nurin ja saat oikeasti kovan reaktion.

Tästä syystä kannattaa joka ikinen kerta tehdä se paketin neuvoma allergiatesti. Se antaa ainakin suuntaa siitä koska sinun kehosi raja on saavutettu.

Surettaa lukea mukuloiden (alle 20-vee) hiustenvärjäilyistä, he ovat viimeistään 20-30 vuotiaina pakotettuja luomuhiuksiin...

Ja tästäkin syystä värjään hiuksiani tosi harvoin ja nylyään yritän päätyä omaan hiusväriini koska ei ole vielä mitään allrgiaoireita ilmennyt enkä ajatellut niitä odotella. Minulle on tärkeää myös mahdollisuus ripsien ja kulmien kestoväriin edes muutaman kerran vuodessa ja jos jokaviikkoinen hisutenvärjäys kasvattaa "allergia-reaktio.kuormaa" niin voin elää ilman sitä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 13:27
Kirjoittaja Caudealis
Mä päätin lopettaa hiusten värjäyksen vaalennusväreillä, vaikka en mitään allergiaoireita ole saanutkaan. Eikös suomalainen ja halpa Rial ole pelkkä vaalennusaine ilman mitään värimyrkkyjä? Jos kokeilisi sitä seuraavaksi, kun tavoitteena on kahden asteen vaalennus.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 15:07
Kirjoittaja Eläimellisyys
^Caudealis, mä kokeilin värjäämistä pelkällä vetyperoksidilla ja hyvin toimi :) http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... 26#p825726 vois tulla juuri sun haluama lopputulos. Mä löysin siitä nyt itselleni keinon lopettaa kestovärjäys. Tyvi vaan "karheutetaan" ja kirkastetaan vetyperoksidilla ja Elumenia päälle. Mullakaan ei ole allergiaa, mutta mä olen värjännyt hiuksia jatkuvasti kestoväreillä 11-vuotiaasta saakka. Mielummin lopetan nyt ennenkuin tulee mitään reaktiota väreihin.

Mä en kyllä sanoisi vielä että se jos hiusväri kirvelee levitettäessä olisi mikään merkki allergiasta, todennäköisemmin päänahka on vaan kuiva ja rikki. Jostain syystä mulle tuo pelkkä vetyperoksidi aiheuttaa kutittelua päähän, kestoväri kirveli vahvuudesta riippuen voimakkaammin sellaisissa kohtaa missä iho oli rikki. Kaikkein kuumottavimman tunteen päähän aiheuttaa Elumen, koska sehän koostuu suurimmalta osin alkoholista. Tulee sellainen kunnon viina-kuumotus... Hennakin aiheuttaa mulle kutituksen ja kuumotuksen tunteita päähän, mutta luulen että se on ennemmin taas siihen sotkotukseen laitettu sitruuna/etikka. Jos en yhtään tietäisi että mikä väri on myrkyllisintä niin mun mielestä haitallisimmalta tuntuisi Elumen. Ylipäätään aineet joissa on riittävän iso ph ero ihoon nähden (oli sitten hapanta tai emäksistä) tai iso alkoholipitoisuus voivat aiheuttaa kaikenlaisia tuntemuksia (etenkin jos iho on yhtään rikki/kuiva), eikä kyse ole silloin allergiasta.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 15:52
Kirjoittaja Caudealis
^

Kiitos vinkistä! Täytyykin tutustua asiaan tarkemmin.  :) Katsoin tuota Rialin inciä ja ainoat sellaiset epämääräiset aineet, joista en siis tiedä, oli ethanolamine ja cocoamine oxide. Taitaa sekin olla ihan suht turvallinen, vaikka pakkauksessa kyllä sanotaan, että saattaa sekin allergisoida, mutta niin kai kaikki... Resorsinoleja yms. ei ainakaan ole.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 18:02
Kirjoittaja Salamanteri
Ethanolamine on ammoniakin hajuton korvike, allergisoivampi kuin ammoniakki ja kuulemma hyvinkin pahan reaktion voi saada jos sille on allergisoitunut.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 20:28
Kirjoittaja beachbunny
Kuuku kirjoitti: ^Caudealis, mä kokeilin värjäämistä pelkällä vetyperoksidilla ja hyvin toimi :) http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... 26#p825726 vois tulla juuri sun haluama lopputulos. Mä löysin siitä nyt itselleni keinon lopettaa kestovärjäys. Tyvi vaan "karheutetaan" ja kirkastetaan vetyperoksidilla ja Elumenia päälle. 

Toimiskohan tollanen menetelmä jonku suoravärin, esim Biozellin intensiivisävytteen tai KC Color Maskin kanssa ? Siis hiusten avaaminen vetyperoksidilla ja sitten edellä mainittuja päähän ?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 20:33
Kirjoittaja Ice
Kyllä se peroksidi sen verran rikkoo että suoriskin tarttuu paremmin mutta pitää muistaa ettei se vaikuta peittokykyyn, pysyvyyteen kyllä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 23:15
Kirjoittaja Eläimellisyys
^Ei ehkä peittokykyyn vaikuta, mutta lopputuloksesta tulee varmasti kirkkaanpi kun pohja on vaaleampi, eikä sisällä niin paljoa hiusten omia "maantiepigmenttejä" jotka tekevät kirkkaammista sävyistä tunkkaisia :) Lopputulos on siis kirkkaampi kuin luonnonväriseen juureen.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 03 Maalis 2012, 08:10
Kirjoittaja lynx
http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... ction.html

Nää kuvat näistä reaktioista on kyllä hurjia :x

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 03 Maalis 2012, 11:51
Kirjoittaja Mindela
^ Joo niin on, aivan järkyttäviä. Miettikää, kuinka pelottavaa olisi jos oma pää alkaisi turpoamaan hiustenvärjäyksen jälkeen - varsinkin kun on nähnyt näitä kaikkia kuvia! Varmaan loppuu tukan värjäys seinään tuollaisen jälkeen.

Mulla on itselläni aika herkkä päänahka ja pelkään tuota PPD-allergiaa, koska mulla helposti väri kirvelee, kutisee ja tuntuu epämukavalta. Nyt olen ollut vuosia vaaleahiuksinen, käyn parin kuukauden välein raidoittamassa tyven, joten edes vaalennusaine ei ole ikinä kosketuksissa päänahkaan. Välillä tekisi mieli värjätä tummaksi, mutta pelkään tuota hiusväriallergiaa ihan liikaa, joten näillä mennään  :P

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 03 Maalis 2012, 14:04
Kirjoittaja Chaos
^^ Ai kamala! Mä todella säikähdin, kun näin tuon kuvan! Ihan hirveää. Onneksi oon lopettanut värjäilyt. Tämmöiset uutiset todella auttaa pysymään päätöksessä, vaikka miten tulis joskus ikävä mustia hiuksia. Huhhuh. :-X :o

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 03 Maalis 2012, 14:17
Kirjoittaja Caudealis
On kyllä todella karuja kuvia.  :-\ No voi hitto, että Rialissakin on allergisoivaa ainetta, tosin kai sitä kaikissa voi olla. Tuo juurikasvun raidoittaminen voisi olla kyllä myös yksi vaihtoehto. Toisaalta olen miettinyt, että pitäisikö taas siirtyä hennaan... Olen vain ollut blondi nyt niin monta vuotta, etten tiedä tykkäisinkö olla enää punapää... Ja kun kerran hennaa pitkät hiukset, niin ei siitä niin helposti enää eroon pääsekään. On tää vaikeeta.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 03 Maalis 2012, 18:00
Kirjoittaja Noramaria
Varsinkin tuo kuva niskasta näyttää juuri siltä, mistä itsekin kärsin kolmisen vuotta sitten. Paitsi että niskassani oli myös märkärupi, joka ei ollut kovin kaunis  :-X Korvieni takaa kuoriutui myös nahka täysin, ja ne vuotivat kudosnestettä. Huuleni turposivat ja kasvoihin tuli näppylöitä, mutta koko naama ei onneksi turvonnut. Enkä olisi voinut kuvitellakaan, että kyse on hiusväristä  :-\ ja takanakin oli vain 3 kokopään värjäystä mustaksi.

Jospa nämä kauhukertomukset saisivat edes jonkun muuttamaan aikeensa värjätä myrkyillä päätään.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 05 Maalis 2012, 23:36
Kirjoittaja Elinaelina
Salamanteri kirjoitti: Ethanolamine on ammoniakin hajuton korvike, allergisoivampi kuin ammoniakki ja kuulemma hyvinkin pahan reaktion voi saada jos sille on allergisoitunut.
Ainakin joku noista pahimmista allergisista reaktioista mitä oon nyt lukenut oli tullut casting creme glossin jälkeen, joka mainostaa olevansa ammoniakiton kevytväri ja tuoksuu kukkasilta.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 09:32
Kirjoittaja Jenje
Mä muistelisin joskus kuulleeni, että tatuoinnit altistaisivat hiusväriallergialle. Onkohan tuossa mitään perää?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 09:42
Kirjoittaja SC
^Hennatatuoinnit ainakin jonkun tiedon mukaan altistaa hiusväriallergialle (henna värille siis).

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 10:17
Kirjoittaja Hue
Mustalla hennalla tehdyt tatuoinnit sisältävät ronskisti PPD:tä eli samaa pigmenttiä, jota löytyy tummista (kesto)väreistä. PPD:tä löytyy karkeasti sanottuna hiusväristä sitä enemmän, mitä tummempi sävy on. Mustalla hennalla tehty tatuointi voi siis laukaista PPD allergian, jolloin myös tummat hiusvärit aiheuttavat jopa vaarallisia allergiaoireita.

Sitä minä en tiedä, että mitä pigmenttiä tavallisissa tatuoinneissa käytetään mustana pigmenttinä. Tuskin PPD:tä?

Edit. Täällä lisää perinteisistä tatuointiväreistä: http://kemikaalikimara.blogspot.com/200 ... telya.html

Ihminenhän voi allergisoitua oikeastaan mille tahansa. Sitä en tosiaan osaa sanoa, että sisältävätkö perinteiset tatuointivärit samoja pigmenttejä kuin hiusvärit.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 11:44
Kirjoittaja hairwreck
Mun siskoni haluais nyt jotain hiuksiinsa ja kielsin sitä värjäämästä niitä, koska on niin nuori. Olisko kuitenkin raidat turvallinen vaihtoehto (siskolla atooppinen iho enkä muutenkaan haluaisi, että niin nuorena alottaisi värjään)? Järjellä päätellen olisi, mutta kysyn nyt vielä varmuuden vuoksi, uskallanko pikkusiskon tukkaan laittaa huppuraidat rialilla?  ;D

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 12:12
Kirjoittaja Suvivilja
Emi-lyn kirjoitti: Mustalla hennalla tehdyt tatuoinnit sisältävät ronskisti PPD:tä eli samaa pigmenttiä, jota löytyy tummista (kesto)väreistä. PPD:tä löytyy karkeasti sanottuna hiusväristä sitä enemmän, mitä tummempi sävy on.
Ikävä kyllä PPD:tä löytyy kaikista kestoväreistä, ei vain tummista, ja lähes kaikista kevytväreistäkin; en muista nähneeni kevytväriä, jossa ei sitä olisi. (Ja onpa sitä ollut monissa sävytteissäkin.)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 12:48
Kirjoittaja beachbunny
Ite oon tsekkaillu, niin kyllä tota PPD:tä tai sen sukulaista 2,5 tolueenidiamiinia näyttäis olevan kaikissa hapetteen kans myytävissä kevytväreissäkin  - Goldwellin vanhassa ja turvallisen tuntusessa Colorance ph 6,8:n pakkauksen päällä on nyt myös lisää varotuksia ja siinä ei ainoastaan kehoteta ottamaan yhteyttä lekuriin jos tulee oireita vaan saksankielisessä kohtaa on Poison Centerin (Myrkytystietokeskuksen) puh nro.

-----

Tatskoita:
Se "musta hennatatuointi"han ei tietenkään oo mikään tatuointi vaan henna + mustalla värijauheella, jossa usein ppd:tä, tehty ihomaalaus. Se on erityisen riskaabeli koska niin voimakas väri imeytyy ihon läpi helposti.
Tossa joku sano et jos sille allergisoituu, ei voi enää käyttää henna-hiusväriä - Väärin; kyllä puhdasta hennaa voi käyttää jonkun ajan kuluttua mut teknokemialliset hiusvärit on kyllä sen jälkeen no-no.

---------

Noita (ja muita vastaavia kuvia) kattellessani on kyllä kylmät väreet riipiny pitkin käsiä - Itsekin tekis mieli taas värjätä tukka kastanjanruskeeks - mutta sitte ajattelen miltä tuntuis jos parin päivän päästä pää ois ton näkönen...... :-X

---------

Systeri meni taas laittamaan jotain väriä päähänsä ja ku kerroin näistä se sano:" Ehkä näistä vaan uutisoidaan entistä enemmän."
En usko, Britanniassa on avoin lehdistö joka reagoi pian kaikkeen tällaseen, miks näistä tapauksista ei tullu juttua -80- ja -90-luvulla yhtä paljon ku nyt ?
Ja silloin JO, moni värjääjä oli keski-ikänen, värjänny parikyt vuotta - eli ei nää tapaukset oo pelkästään niitä jotka on alkanu värjään 13-vuotiaana.

----

Onks tässä takana joku salaliitto ? Testataan ihmisillä jotain myrkkyjä ja niiden parannuskeinoja ?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 13:10
Kirjoittaja Hue
Joo, kirjoitin ehkä vähän huonosti. Tarkoitukseni oli kirjoittaa, että etenkin tummissa väreissä (oli sitten kesto, tai kevytväri, hapetteellinen joka tapauksessa) on PPD:tä, koska PPD on se tumma/musta pigmentti.

Onko muuten varmaa, että myös kaikissa vaalentavissa ja vaaleissa kestoväreissä on PPD:tä? Toisaalta en kyllä yhtään ihmettele jos on ja jos ei ole PPD:tä itsessään, niin sen johdannaisia varmasti on. Määrät taitavat olla kyllä huomattavasti pienempiä esim. mustaan kestoväriin verrattuna, mutta eihän se tietenkään siinä vaiheessa lohduta, jos on jo allergisoitunut. :-\

PDD oli ennen EU:hun liittymistä Suomessa kokonaan kielletty. Sitä en tosin tiedä olivatko johdannaiset kuitenkin sallittuja, koska hiusten hapetevärjääminen ei kuulemma onnistu ilman PPD:tä tai sen johdannaisia.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 13:31
Kirjoittaja Suvivilja
Emi-lyn kirjoitti: Onko muuten varmaa, että myös kaikissa vaalentavissa ja vaaleissa kestoväreissä on PPD:tä? Toisaalta en kyllä yhtään ihmettele jos on ja jos ei ole PPD:tä itsessään, niin sen johdannaisia varmasti on.
Ihan puhtaissa vaalennusaineissa/värinpoistoaineissa ei tietääkseni ole, mutta vaaleissa ja vaalentavissa kestoväreissä kyllä, ainakaan en ole itse nähnyt sellaista jossa ei olisi. Jos ei ppd:tä niin tosiaan ainakin johdannaisia on (mm. m-aminophenol on yksi yleisimpiä).
Emi-lyn kirjoitti:PDD oli ennen EU:hun liittymistä Suomessa kokonaan kielletty. Sitä en tosin tiedä olivatko johdannaiset kuitenkin sallittuja, koska hiusten hapetevärjääminen ei kuulemma onnistu ilman PPD:tä tai sen johdannaisia.
Aika jännä juttu tuo, että oli kielletty; jotain johdannaistahan niissä kuitenkin oli pakko olla, jos kerran hapetevärjääminen ei tosiaan onnistu ilman ;)

Tuo kyllä toisaalta lohduttaa, koska teininä värjäsin paljon vaalentavalla kestovärillä, ja tämä siis oli ennen EU:hun liittymistä, joten en ole siis ilmeisesti kuitenkaan altistunut niin hirveälle määrälle ppd:tä kuin joskus olen pelännyt.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 15:34
Kirjoittaja Noramaria
Oon itekin miettiny et onko värinpoistoissa huomattavasti vähemmän (tai ei tosiaan ollenkaan?) PPD:tä vai onko ero oikeastaan niin minimaalinen verrattuna tummiin kestoväreihin, että on melkein sama kumpaa käyttää  :-\

Toisaalta uskon eniten siihen, mitä Kemikaalikimarassakin sanottiin, että tummille väreille allergisoituu, mutta värinpoistolle ja vastaaville vain herkistyy, että kun niissä ei sinällään ole mitään väriä niin ne eivät allergisoisi kuten vaikka musta kestoväri, vaan pelkästään herkistäisivät. Tiedä sitten, onko se herkistyminenkään sen parempi:D mutta itse tosiaan olen PPD allergian jälkeen käyttänyt värinpoistoja ja niiden seurauksena jäi vain ahdistava ja epämiellyttävä olo.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 17:15
Kirjoittaja Hue
Tavallisessa värinpoistossa, joka siis on hapettava vaalennus (jauhe + hapete) ei pitäisi olla PPD:tä tai sen johdannaisia. Vaalennusaineessa ei tavallisesti ole mitään väripigmenttejä tai jos on, kyseessä on joku violetti/sininen suoraväripigmentti, joka antaa vaalennusmassalle sinisen sävyn ja leikkii taittavansa keltaisuutta.

Kannattaa varmistaa, ettei osta mitään hiusta sävyttävää vaalennusvoidetta sisältävää pakettia, vaan nimenomaan sellaisen jossa on pelkkä jauhe ja hapete. Jos luottaa inci-lukutaitoonsa, niin siitä on tietenkin paljon apua hiusväriä/vaalennusainetta valitessa.
Ihan puhtaissa vaalennusaineissa/värinpoistoaineissa ei tietääkseni ole
Juu, tämän tiesin kyllä. ;) Kyse oli nimenomaan vaalennusväreistä ja vaalentavista kestoväreistä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 17:53
Kirjoittaja Takiainen
Suvivilja kirjoitti: Tuo kyllä toisaalta lohduttaa, koska teininä värjäsin paljon vaalentavalla kestovärillä, ja tämä siis oli ennen EU:hun liittymistä, joten en ole siis ilmeisesti kuitenkaan altistunut niin hirveälle määrälle ppd:tä kuin joskus olen pelännyt.
Joo, kyseessä oli PPD:n johdannainen, jota käytettiin Suomessa ennen. Se ei ole aivan yhtä allergisoiva mutta yhtä vaarallinen kuin PPD:kin herkistyneille.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 20:16
Kirjoittaja tipson
hairwreck kirjoitti: Mun siskoni haluais nyt jotain hiuksiinsa ja kielsin sitä värjäämästä niitä, koska on niin nuori. Olisko kuitenkin raidat turvallinen vaihtoehto (siskolla atooppinen iho enkä muutenkaan haluaisi, että niin nuorena alottaisi värjään)? Järjellä päätellen olisi, mutta kysyn nyt vielä varmuuden vuoksi, uskallanko pikkusiskon tukkaan laittaa huppuraidat rialilla?  ;D
no mutta siitä se värjäyskierre sitten alkaa.. ;D ei munkaa pitäny 11-vuotiaana ku kokeilla raitoja (laitoin äitin värillä jotain kaks raitaa) ja kohta piti olla ostamassa väripurkkia :(

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 20:41
Kirjoittaja Elinaelina
Emi-lyn kirjoitti: Joo, kirjoitin ehkä vähän huonosti. Tarkoitukseni oli kirjoittaa, että etenkin tummissa väreissä (oli sitten kesto, tai kevytväri, hapetteellinen joka tapauksessa) on PPD:tä, koska PPD on se tumma/musta pigmentti.
Mä taas olin käsittävinäni että se PPD ei nimenomaan ole pigmentti vaan joku kiinniteaine, tai jokin joka voimistaa sitä. Ja mitä tummempi väri, sitä enemmän tätä tarvitaan.

Tatuointien väripigmentit ainakin on niitä ns. tavallisia, muistaakseni jotain rautaoksidia käytetään mustassa, sitä taas on kaikenlaisissa maaleissa ja väriaineissa automaaleista vesiväreihin.

wikipedia tietää jos joku ymmärtää oikeasti kemiaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/P-Phenylenediamine

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 20:41
Kirjoittaja Ice
Siskollesi suosittelisin niitä raitoja, vaikka sitten vaalennuksen jälkeen suoravärillä värjättyinä jos kirkasta haluaa, tai kokoväriä suoravärillä, vaikka Elumenia voisi hyvin käyttää ja se pysyy, toisin kuin muut suorikset. Tai hennaa.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 21:20
Kirjoittaja hairwreck
Tipson, niin, mutta jos se nyt on niin päättänyt jotain tehdä, en voi muutakuin yrittää edes lieventää vaikutuksia  ;D

Tuota elumenia en tullutkaan ajatelleeksi, sitä voisin sille ehdottaa ja täytyy käskeä lukaisemaan tota elumen-ketjua. Raidat plus suoraväriä sille jo koitin kaupatakin, mutta kuulemma onneksi haluaa vain pientä muutosta  :T On vaan niin helppo ajautua siihen markettivärikierteeseen, itsekin välillä kaihoten katselen paketteja anttiloissa kun on oikein rivikaupalla ihania värejä (siis kuvia niistä) ja pari kertaa olen jopa sortunut niihin, vaikka tiedän, että se on haitallista. Täytyy nyt koittaa saada sisko vakuutettua.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 22:35
Kirjoittaja Hue
Ermilda kirjoitti:
Emi-lyn kirjoitti: Joo, kirjoitin ehkä vähän huonosti. Tarkoitukseni oli kirjoittaa, että etenkin tummissa väreissä (oli sitten kesto, tai kevytväri, hapetteellinen joka tapauksessa) on PPD:tä, koska PPD on se tumma/musta pigmentti.
Mä taas olin käsittävinäni että se PPD ei nimenomaan ole pigmentti vaan joku kiinniteaine, tai jokin joka voimistaa sitä. Ja mitä tummempi väri, sitä enemmän tätä tarvitaan.
No jos lähdetään tuolle linjalle, niin PPD on tavallaan yksi osa valmista pigmenttiä, koska kestoväreissähän ei ole valmiita pigmenttejä, vaan ne muodostuvat silloin kun värimassa hapettuu. PPD on yksi niistä aineista, jotka mahdollistavat väripigmentin muodostumisen hiukseen hapettuessaan. Tällä tiedolla ei kuitenkaan ole käytännössä mitään suurempaa merkitystä PPD allergian kannalta. Käytännössä PPD:stä kuitenkin puhutaan pigmenttinä hyvin useassa lähteessä (mm. hiusvärivalmistajat).

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 23:09
Kirjoittaja Elinaelina
Emi-lyn kirjoitti: No jos lähdetään tuolle linjalle, niin PPD on tavallaan yksi osa valmista pigmenttiä, koska kestoväreissähän ei ole valmiita pigmenttejä, vaan ne muodostuvat silloin kun värimassa hapettuu. PPD on yksi niistä aineista, jotka mahdollistavat väripigmentin muodostumisen hiukseen hapettuessaan.
Ok, oon vaan ihmetellytkin tota hiusvärien toimintamekanismia kun ammatissani oon tekemisissä pigmenttien ja liuottimien ja myrkkyjen kanssa ihan toisissa asiayhteyksissä (ja allerginen niistäkin osalle.) Mutta on toi tavallaan oleellinen tieto; jos PPD on pigmenttien muodostumiselle olennainen ainesosa, jolle ei ole niinkään korviketta kuin johdannaisia tarjolla, vaikuttaa aika turhalta kenenkään jahdata 100% allergisoimatonta ja kestävää markettiväriä...

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 09 Maalis 2012, 11:06
Kirjoittaja Noramaria
Kattelin tässä Liven 00A Absolute Platinum vaalennusväri pakkauksen inciä, PPD:tä ei ainakaan suoraan ole missään osissa, mutta tunnistaako joku jonkun johdannaisen?

Vaalennusvoide:
Aqua, Cetearyl Alcohol, Sodium Laureth Sulfate, Ammoniun Hydroxide, Coconut Alcohol, Ammoniun Sulfate, Linoleic Acid, Ceteareth-20, Sodium Silicate, Hydrolyzed Wheat Protein, Oleic Acid, Etidronic Acid, Palmitic Acid, Stearic Acid, Linolenic Acid, Linalool, Citronellol

Vaalennusjauhe:
Potassium Persulfate, Sodium Silicate, Sodium Persulfate, Ammoniun Persulfate, Aqua, Silica, Disodium EDTA, Potassium Sulfate

Kehite-emulsio:
Aqua, Hydrogen Peroxide, Acrylates Copolymer, Etidronic Acid, Sodium Laureh Sulfate, 2,6-Dicarboxypydidine, Disodium Pyrophospate, Dimethicone

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 09 Maalis 2012, 12:17
Kirjoittaja Hue
Minä ainakaan en löydä tuosta edes johdannaisia, mutta tarkista vielä varoitusteksteistä lukeeko siinä, että "sisältää fenyleenidiamiineja".

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 09 Maalis 2012, 22:56
Kirjoittaja Noramaria
Ei lue. Olisikohan peräti fenyleenidiamiiniton tuote, hmm..

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Maalis 2012, 18:27
Kirjoittaja Suvivilja
^ Niinhän tuo näyttäisi olevan, kuten vaalennusaineet yleensäkin (kuten edellisellä sivulla taisi olla puhetta).

Jännä juttu, että yleisen käsityksen mukaan vaalennusaine on kuitenkin hiuksille vahingollisempi kuin väri... Ainakin englanninkielisessä maailmassa tuntuu olevan vallalla käsitys, että bleach (vaalennusaine) on myrkkyä hiuksille, varsinainen hiusväri eli colo(u)r hiusystävällisempi. Toki vaikutus elimistöön (ppd) ja hiuksiin ovat eri asia, mutta kuitenkin.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Maalis 2012, 18:57
Kirjoittaja Ice
Niinhän se onkin, jauhevaalennus eli bleach on sitten taas eri asia kuin vaalentava kestoväri.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Maalis 2012, 21:00
Kirjoittaja Suvivilja
Niin, sitä juuri tarkoitinkin, että miten vaalennusväri (tai muukaan väri) on jauhevaalennusta / vaalennusainetta (kuten esim. tuo yllämainittu Liven Absolute platinum) parempi tai hellävaraisempi..? Kun jälkimmäinen kuitenkin on 'ppd free', toisin kuin ensin mainittu. Ota nyt näistä selvää ;)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Maalis 2012, 21:36
Kirjoittaja beachbunny
Ehkä sen takia että itse vaalennusjauheessa + vetyperoksidi on enemmän ytyä mitä tulee siihen hiuksen pinnan rikkomiseen että saadaan sitä pigmenttiä pois hiuksesta jollon hius tietysti jossain määrin rasittuu ja karhenee - väreissä taas on sen ohella ennen kaikkea pigmenttiä ja erilaisia hoitavia aineita, niiden tarkotushan on vaan värjätä tai taittaa vaalennettua lopputulosta, oli PPD:tä tai ei.

Kyse on ihan eri ongelmasta - hiusten kunto, tai koko elimistön "kunto" eli terveys, jos PPD:tä ajatellaan.

Aikoinaan kun monet kampaajat sano että ei ne lähe vaalentamaan jotain hyvin tummaks värjättyä tukkaa, koska se on NIIIN rasittavaa hiuksille, niin jo ilmeestä näki et se on kampaajalle enssijasesti vaativampi urakka ku hiusten värjäys - kampaaja joutuu enemmän funtsimaan et mitä täs nyt tehdä, laittamaan eri vahvusta peroksidia eri pitusiks ajoiks tyveen, pituuksiin ja latvoihin - tsekkaamaan hieroen välillä et alkaaks se jo vaikuttaa etc.
Värjääminen, jopa folioilla, on iisiä tohon verrattuna kun tietää mitä tekee, se on aika täsmäpuuhaa.

Ja vaalennuksessa on myös se et asiakas tulee helposti viel takasin, et ei tää oo viel hyvä ja vielä kerran. Eli jotku kampaajat ainaki aikoinaan sano sen takia mieluusti et se vaalentaminen on niin järkky juttu, joopa joo....eihän se ihan suoranaista hoitoa ole, mut hyvillä aineilla pari kolme kertaa tehtynä, ei mun tukka ainakaan aikoinaan mikskään menny, oli vaan suorastaan paksumman ja paremman näkönen ku ennen vaalentamista.

Niin, tää vaalentaminen on mulle myös yks vaihtoehto - sit ei tarttis enää funtsia mitään värejä ja niistä mahd tulevia reaktioita, kävisin vaan sillon tällön ottamassa vähän vaaleita tai ihan vaaleenpunertavia raitoja, voisin laittaa itekki.

Taidan kallistua tähän vaihtoehtoon, jos laittas ite vaaleet raidat ja värjäis ne sit jollain kullanpunertavalla suoravärillä, niissä nyt ei pitäs olla ppd:tä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Maalis 2012, 10:47
Kirjoittaja Suvivilja
beachbunny kirjoitti: Ehkä sen takia että itse vaalennusjauheessa + vetyperoksidi on enemmän ytyä mitä tulee siihen hiuksen pinnan rikkomiseen että saadaan sitä pigmenttiä pois hiuksesta jollon hius tietysti jossain määrin rasittuu ja karhenee - väreissä taas on sen ohella ennen kaikkea pigmenttiä ja erilaisia hoitavia aineita, niiden tarkotushan on vaan värjätä tai taittaa vaalennettua lopputulosta, oli PPD:tä tai ei.

Kyse on ihan eri ongelmasta - hiusten kunto, tai koko elimistön "kunto" eli terveys, jos PPD:tä ajatellaan.
Näin vähän ajattelinkin ;) Jännä että monet sitten tuntuvat asettavan hiusten kunnon elimistön kunnon edelle... (Tuota "bleach is evil" -asennetta olen nähnyt mm. LHC:ssä.)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Maalis 2012, 15:18
Kirjoittaja Luciana

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 23 Maalis 2012, 23:23
Kirjoittaja beachbunny
Farouk Systemsin sivuilla oli  uutinen, joka on kyllä vallankumouksellinen - mikäli väitteet TOSIAAN pitää paikkansa tämän värin suhteen - nimittäin että FS tuo nyt markkinoille CHI-kestovärin joka ensimmäisenä maailmassa (no, onhan Elumen...) ei sisällä lainkaan PPD:tä !

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Maalis 2012, 15:36
Kirjoittaja Varjotar
Mä en uskalla iskee enää _mitään_ hiusväriä päähäni, vaikka tuoteselosteissa ei PPD:tä oiskaan. Oireet ei olleet allergian puhjetessa pahenevaa pään kutinaa hurjempia, mut kiitti mulle riitti. Niin hullu en oo, että uskaltaisin enää riskeeraa yhtäkään kertaa, vaikka kuinka ärsyttää oma väri.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Maalis 2012, 20:40
Kirjoittaja beachbunny
Aika lailla sama fiilinki on alkanu tulla mullekki - tosin siihen on vielä matkaa että ois selkeesti hopeisenharmaan vivahteiset 7-asteiset - voi olla et päädyn tasottamaan ainakin kokonaisilmettä jollain värivaahdolla -

tai sitten jossain vaiheessa otan pituuksiin ihan vaaleita kullanpunertavia raitoja - mun mielestä em mainittu tyviosuus ja aika lämpimät 5-6 asteiset kastanjanruskeet pituudet ja latvat on hankala kestää,

ja joo, en aio leikata niitä pois.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Maalis 2012, 14:06
Kirjoittaja nankki
Tiedän,että kyseisistä aiheista on kirjoitettu ja paljon täällä,mutta uhallakin aloitin uuden viestiketjun.
Eli mulla todettiin ppd-allergia kohta vuosi sitten. Sen jälkeen en ole värjännyt tukkaani kuin kerran
Logonan mustalla värillä ja lopputulos ei miellyttänyt ja toisekseen se oli äärimmäisen sotkuista puuhaa.
Nyt tukkani on kasvanut reippahasti ja noin puolet on jo omaa väriäni,eli perussuomalaisen *maantieharmaa*
Mutta olen lueskellut että olisi tuo Biozell sävyte,joka sopii allergikolle.
Tahtoisin tietää ja mahdollisesti nähdä kuvia ennen ja jälkeen kun on värjätty yötaivaan tummalla (vai mikä sen
Mustan nimi olikaan) ja suklaan ruskealla. Ja mahdollisesti niiden yhdistelmästä.
Kuinka hyvin tarttui vaaleampaan juurikasvuun?oliko helppo levittää tukkaan?oliko kestävä? Ja viimeiseksi
Mistä Helsingissä kyseisiä värejä saa ostettua tai vastaavasti tilattua.

Kiitos etukäteen,jos joku osaa/jaksaa/viitsii/vaivautuu kertomaan kokemuksiaan.

Siirsin tämän tänne hiusväriallergia-ketjuun kuitenkin :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Maalis 2012, 14:55
Kirjoittaja tipson
^ Biozellia löytyy useista marketeista ja tavarataloista. Sävytteitä olen löytänyt vaihtelevasti hiusvärien luota tai muotoilutuotehyllystä. Sävyte pysyy värjäämättömässä hiuksessä 1-2 pesua ja värjätyissä latvoissa ihan kunnon mukaan. Suklaanruskeaa olen kokeillut ja on oikein mukavan sävyinen, mutta kuvia en ole huomannut ottaa ;) Sitä olen sekoittanut KC:n coffeen kanssa --> tummempi ja tuhkaisempi. Biozellin sävytteistä löytää tosiaan tietoa ainakin suoravärit -keskustelusta ja hakusanoilla!

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Maalis 2012, 15:46
Kirjoittaja Mindela
Niin ei tuo Biozellin sävyte ole tarkoitettu hiusten värjäämiseen, vaan jo olemassa olevan sävyn ylläpitämiseen. En usko, että sillä saa tummennettua värjäämätöntä tyvikasvua kuin max asteen ja tosiaan se huuhtoutuu seuraavassa perussa jo pois.. Oman kokemukseni mukaan (Biozellin viileän vaalea&hiekan vaalea) tuote ei ole edes kovin voimakkaasti sävyttävä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Maalis 2012, 15:56
Kirjoittaja nankki
No entäs onko kellää kolemusta logonan voidemaisista väreistä
Nougat,intian kesä tai teak? Kuinka hyvän lopputuloksen sai?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Maalis 2012, 23:34
Kirjoittaja Elinaelina
Mulla tuntuu ärtyvän päänahka myös suoraväreistä, ja tuosta KC colormaskistakin. Kutittaa pesun jälkeen seuraavaan pesuun asti, eli DIY hopeashamppoo ja muut ystävät poistuivat käytöstä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 09 Huhti 2012, 20:24
Kirjoittaja Sandra11
Henkilöiden, joilla on fenylenidiamide –herkistyminen, kannattaa välttää kaikkia sen sukulaisaineita, eli kaikkia Phenylenediamineja ja Toluylenediamineja.



Wellan valikoimassa käytettäviä värivaihtoehtoja ovat seuraavat (eli eivät sisällä kumpaakaan):



Kaikki Magmat

Blondor

Kaikki Color Freshit

Kolestonista:

8/45

8/46

77/43

88/43

66/44

77/44

77/46

55/65

44/66

55/66

0/33

0/43

0/45

0/65

Tollasta infoa on saanut wellalta ja olen pystynyt värjäilemään näillä! punapää olenki nyt ollut yli vuoden :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 10 Huhti 2012, 22:27
Kirjoittaja beachbunny
Kiitos infosta - Onko noi Koleston sävyt 55 + jotain siis todellakin ilman PPD:tä ? Eli keskitumma sävy, onko ne ruskeita vai punasia - Miten se väripigmentti saadaan sitten tarttumaan, onks ne suoravärejä ?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Huhti 2012, 00:55
Kirjoittaja Mjau
Ermilda, mie oon huomannut saman ittelläni. Oon yrittänyt käyttää pois blondiajoilta jäänyttä KC colormaskia (sävyssä silver), mutta päänahka ja varsinkin niskanahka (:D) ei tykkää yhtään! Eilen testasin pitkästä aikaa, pystyisinkö käyttämään sitä, mutta heti alkoi tuntua niskassa kirvelyä, vaikka miten varovaisesti yritin latvoihin laittaa. Nyt on sitten niska täynnä pientä näppyä... :#

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 14 Huhti 2012, 12:12
Kirjoittaja Suvivilja
Mielenkiintoinen tuo Sandra11:n laittama lista; miksiköhän juuri punavärit sitten ovat PPD:ttömiä? Punainen kun on ainoita värejä joka on muutenkin mahdollista saada PPD:ttömin keinoin (eli hennalla) ;)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Touko 2012, 19:19
Kirjoittaja WilloTheWisp
Onko kellekään tullut suoraväreistä allergiaoireita? Tai onko kukaan löytänyt mistään mitään tutkimuksia tai virallisempia julkaisuja aiheesta? Muista kuin KC:n colormaskista tai Biozellista. Itse olen käyttänyt Crazy Coloria, Fantasy colorsseja (merkkiä en muista), Directionseja, Stargazeria ja kohta kokeilen ensimmäistä kertaa Spacial effectsiä, mutta näillä väreillä jo 4 vuotta putkeen läträtessäni alkaa mietityttää onkohan nämäkään loppupeleissä ihan terveellisiä  :D kun näitä tulee muhitettua päässä monta tuntia, niin kai siitä nyt jotain voi mennä päänahan kautta verenkiertoonkin? Ja ehkäpä keräytyä elimistöön? ???
On vaan viime aikoina alkanut nämäkin turvalliseksi vaihtoehdoksi sanotut suoravärit epäilyttää toistuvasti mediassa ilmestyvien hiusväriallergiatapausten takia...

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Touko 2012, 10:56
Kirjoittaja Helena
 
  Hei !

Jaanpa kokemuksia hiusväriallergiasta minäkin. Noin 15 vuotta olen värjännyt kaupan väreillä, kunnes viime värjäyskerralla tapahtui jotakin. Päänahkaa alkoi kirvellä ja poltella, kasvot menivät ihan punaisiksi. Huuhtelin värin heti pois, jonkin ajan kuluttua polttelu helpotti, mutta kasvot olivat punaiset monta tuntia. Epäilen, että olen allergisoitunut marketväreille.

Nyt olen aika epätoivoisessa tilanteessa, pää on ihan hirveän näköinen. Juurikasvua ja harmaata pukkaa. Kertokaa hyvät kanssasisaret, millä aineilla te värjäätte hiuksianne ? Nyt tarvitaan pikaista apua.

Ystävällisin terveisin  Helena

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Touko 2012, 12:09
Kirjoittaja Elluli
^En osaa kovin hyvin vastata kun en asiasta paljon tiedä mutta itse lähtisin vastaavassa tilanteessa kokeilemaan hennaa. Hennaväreillä saa myös ruskeaa ja mustaa aikaiseksi. Katselin luontaistuotekaupassa jokin aika sitten Santen hiusvärejä ja sieltä löytyi ainakin yksin (lämmin) ruskea, jonka kelpuuttaisin kokeiluun omaan päähän.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 17 Touko 2012, 10:34
Kirjoittaja calypso
Kuuku kirjoitti: ^Caudealis, mä kokeilin värjäämistä pelkällä vetyperoksidilla ja hyvin toimi :) http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... 26#p825726 vois tulla juuri sun haluama lopputulos. Mä löysin siitä nyt itselleni keinon lopettaa kestovärjäys. Tyvi vaan "karheutetaan" ja kirkastetaan vetyperoksidilla ja Elumenia päälle. Mullakaan ei ole allergiaa, mutta mä olen värjännyt hiuksia jatkuvasti kestoväreillä 11-vuotiaasta saakka. Mielummin lopetan nyt ennenkuin tulee mitään reaktiota väreihin.

Mä en kyllä sanoisi vielä että se jos hiusväri kirvelee levitettäessä olisi mikään merkki allergiasta, todennäköisemmin päänahka on vaan kuiva ja rikki. Jostain syystä mulle tuo pelkkä vetyperoksidi aiheuttaa kutittelua päähän, kestoväri kirveli vahvuudesta riippuen voimakkaammin sellaisissa kohtaa missä iho oli rikki. Kaikkein kuumottavimman tunteen päähän aiheuttaa Elumen, koska sehän koostuu suurimmalta osin alkoholista. Tulee sellainen kunnon viina-kuumotus... Hennakin aiheuttaa mulle kutituksen ja kuumotuksen tunteita päähän, mutta luulen että se on ennemmin taas siihen sotkotukseen laitettu sitruuna/etikka. Jos en yhtään tietäisi että mikä väri on myrkyllisintä niin mun mielestä haitallisimmalta tuntuisi Elumen. Ylipäätään aineet joissa on riittävän iso ph ero ihoon nähden (oli sitten hapanta tai emäksistä) tai iso alkoholipitoisuus voivat aiheuttaa kaikenlaisia tuntemuksia (etenkin jos iho on yhtään rikki/kuiva), eikä kyse ole silloin allergiasta.
Tässäpä toivottavasti vastaus minun ongelmaani. En ole allergisoitunut millekään hiusvärien ainesosille, mutta en ehdoin tahdoin halua myöskään kerryttää PPD:n kaltaisia myrkkyjä elimistööni, kun haluamani tulos on mahdollista saavuttaa ilmankin. Eli tyven vaalennuksesta kirkkaanpunaisen alle on kyse, minullakin värinpoisto eli vaalennusaine vetää aivan liian vaaleaksi. Ja senhän nyt tietää miltä Elumenin RR@all joka ei itsessään tummenna, näyttää liian vaalean pohjan päällä, ei ainakaan siltä mitä minä haluan.  :D Vaalennusväreissä taas on kuitenkin jossain määrin mukana tuota PPD:tä ja muita allergisoivia aineita, joita mielellään välttäisin.

Toinen ongelma onkin siinä kohtaa, että haluaisin päästä eroon mustalla värjätystä hiusten alaosasta. Olen vuosia värjännyt sen osion tyven kestovärillä mustaksi, mutta harkinnut mustan poistamista jo pitkään. Puoli vuotta sitten laitoin kokeeksi tuonne alaosan tyveen muistaakseni jotain 3-asteista tummaa ruskeaa, eikä se näyttänyt punaista vasten ollenkaan pahalta (ja tuollainen sävyhän on suhteellisen helppo saada aikaan halutessaan Ellulla tai kasviväreillä). Mietinkin että mitähän tuollainen vetyperoksidivaalennus tekisi tuolle mustalle, vai pitäisiköhän tehdä oikein vaalennuspesu? Toisaalta sekään ei ole täysin poissuljettu juttu ettenkö värjäisi tuon alaosankin jatkossa punaiseksi, jos vain saan tuon mustan pois kohtuullisella vaivalla ja hiusten rasituksella. Hiusten kunto menee kuitenkin tässä tapauksessa värin edelle, sillä hiukseni ovat pitkät ja sellaisina haluan ne pitää.  :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 12 Heinä 2012, 01:16
Kirjoittaja Catariina
Jep jep. Allerginen ilmottautuu.

Viimeks kun värjäsin juurikasvua (tais olla Elean musta) niin päänahkaa alkoi kirvellä jo heti alkuvaiheessa - todella pahasti. Pesin samantien värin pois ja huuhtelin todella pitkään. Sen jälkeen päänahkaa kuumotti ihan älyttömästi ja parin tunnin päästä alkoi turvotus. Sen jälkeen kutina jonka jälkeen iho meni rikki.

Se oli helvettiä. Päänahka märki, kiristi, kutitti ja poltteli. Ihan kamalaa. Kävin lääkärissä joka mutisi vaan "mikäköhän tohon..hmm...allergiaa vai..hmm..mikäköhän auttais...hmmm".

Mulle kävi siis luojan kiitos hyvin eikä naama turvonnut tms. Ainoostaan iho siitä kohin mihin väriä olin lykännyt eli oikeestaan vaan korvasta päälaen kautta korvaan. Tajusin ajoissa et nyt huuhtelemaan ja äkkiä!

Pitkän aikaa (pari vkoa-kk) iho kyllä oireili ja se märkiminen oli kamalaa. Öisin oli pidettävä lääkerasvalla kyllästettyjä pumpulilappuja (kankaisen hiusnauhan alla) pahimmissa kohdissa hillitsemässä kutinaa. Niinä öinä kun laiskuuttani en jaksanut kikkailla, olin öisin raapinut ohimot todella pahaan jamaan :(

Jotain nappeja ja rasvaa se lääkäri siis määräs ja mä kuljin pari viikkoa ihmisten ilmoilla huivi päässä. Tästä on jo hetki aikaa ja jäljellä 2cm hiukset ja kaks kaljuhkoa kohtaa (sen öisen raapimisen tuloksena) ohimoilla.
Onneks tukka oli muutenkin lyhyt joten ei tuntunut pahalta yhtään ajaa ite sentin tallalla tukka pois.

Ja kappas, tää luuli olevansa vaaleetukkanen kuten pentuna ja päästä puskeekin upeeta tummanruskeeta hiusta - onni onnettomuudessa siis :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 30 Heinä 2012, 13:22
Kirjoittaja Varjotar
Tekis mieli kyllä tehdä jotain kivaa tälle hiuksistolle, mutta pelottaa...
Käsittelemätön hius ei ota vastaan suoravärejä ja kestosävytteet sisältää nekin PPD:tä..  :-\
Sinisellä haluaisin sävytellä päätäni..

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 07 Elo 2012, 13:21
Kirjoittaja ang
Tehdäänkö allergiatestauksia tavallisessa terveyskeskuksessa vai mihin tulisi ottaa yhteyttä, jos haluaa tietää, mille hiusvärien ainesosalle on allerginen?

Sain edellisellä värjäyskerralla hiusväristä (L'Oreal Casting Créme Gloss 535 Chocolate) pienen allergisen reaktion. Värjäyksen jälkeen ihmettelin outoa kihelmöintiä korvassa ja peiliin katsoessani huomasin korvanlehden punoittavan aika rajusti. Lisäksi korvaan oli noussut kova paukama.

Säikähdin jonkin verran, mutta itse reaktio rauhoittui Hydrocortison-voiteella eikä muita oireita ilmeisesti ollut. Enää en aio tavallisiin hiusväreihin koskea, mutta mieli tekisi kokeilla esim. Santen värejä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 09 Elo 2012, 11:23
Kirjoittaja ang
Kiitos vastauksesta! Ihan mielenkiinnosta kysyin tuota testausasiaa, koska itsekin olen tietoinen terveyskeskusten vähistä resursseista erityisesti suuremmilla paikkakunnilla.

Selkeästihän nuo oireet tulivat hiusväristä, joten paras keino välttää reaktioita jatkossa on jättää hiusvärit kaupan hyllylle. Suhtautuisin myös skeptisesti noihin ennen värjäystä tehtäviin "yliherkkyystesteihin", sillä ennen reaktion saamista tein testin ohjeiden mukaisesti eikä oireita tullut.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 11 Elo 2012, 11:05
Kirjoittaja Suvivilja
ang kirjoitti: Suhtautuisin myös skeptisesti noihin ennen värjäystä tehtäviin "yliherkkyystesteihin", sillä ennen reaktion saamista tein testin ohjeiden mukaisesti eikä oireita tullut.
Samoin suhtaudun minäkin, varsinkin kun 48 tunniksi iholle jätettävä aine mielestäni aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin 20-30 min. päässä vaikuttava...  :-\ (Monissa ohjeissa se aine tosiaan kehotetaan jättämään iholle 48 tunniksi, vaikka toisissa taas pestään pois.)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 15 Marras 2012, 22:03
Kirjoittaja Noramaria
http://www.iltalehti.fi/terveys/2012111516320023_tr.shtml

Joku on saanut kovat allergiaoireet Schwarzkopfin Red Passion väristä. Lehtijutun mukaan mm. päänahka vuotaa kudosnestettä niin, ettei saa nukutuksi ja hengenlähtökin oli lähellä.

Pistää miettimään hiusväriteollisuuden tulevaisuutta. Jos näitä tapauksia tulee tätä tahtia, niin missä vaiheessa jotkut tuotteet on vedettävä markkinoilta ja/tai milloin ihmiset lopettavat noilla myrkyillä värjäämisen?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Marras 2012, 17:17
Kirjoittaja Suvivilja
^ Todella pelottava juttu, jälleen kerran. (Ja kannustaa entisestään päätöstä kasvattaa omaa väriä.) Ja kyseinen nainen oli vieläpä värjännyt hiuksiaan aivan ensimmäistä kertaa..!

Noissa tiettyjen tuotteiden markkinoilta vetämisessä on vain se, että vastaava reaktiohan voi tulla melkein mistä hiusväristä vain... Hiusväriteollisuuden tulevaisuutta ajatellen luulisi, että nämä tapaukset kannustaisivat firmoja kehittämään oikeasti myrkyttömämpiä värejä, mutta ehkä olen liian optimistinen.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Marras 2012, 22:46
Kirjoittaja Mindela
Nää uutisoinnin on kyllä hurjia. Miten näitä oon viimeisen parin vuoden aikana alkanut tuleen suhteellisen tiuhaan tahtiin, kun aiemmin aiheesta ei uutisoitu juuri mitään? Se vähän ihmetyttää. Mutta saa kyllä ajattelemaan, taas kerran. Itse en ole värjännyt aikoihin niin, että väri koskettaisi päänahkaa. Varmaan ihan mielettömän pelottava kokemus.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 21 Marras 2012, 12:21
Kirjoittaja beachbunny
Mä en oo ny tasan vuoteen käyttäny ensimmäistäkään kertaa mitään markettien tai kampaamoiden kesto- enkä kevytvärejä.

Jo nelisen vuotta sitten sain selville näistä hirveistä potentiaalisista oireista ja sen jälkeen sitten 3 vuotta vielä värjäilin, kerran kuussa tai harvemmin.
Ilmeisesti takaraivossa oli aina pelko jonkinlaisesta reaktiosta koska en koskaan laittanu väriä esim perjantaina kun sitten viikonloppuna ei ois enää päässy terveyskeskukseen. Toisaalta, mitä sekään ois hyödyttäny kun eihän ne terkkareissa juuri mitään hiusväriallergia/myrkytyksistä tiedä, kirjottaa vaan kortisonia tai jotain, ja tilanne kun on paljon vakavampi.

Viime marraskuun lievähkön kutinan ja kasvojen kuumotuksen jälkeen (KC Professionals-kevytväri) päätin että nyt sai olla viimenen kerta ja se oli.

------

Itse veikkaan että 5 vuoden sisään markkinoilla tulee tapahtumaan dramaattisia muutoksia; paljon värejä ja ehkä jopa sarjoja tullaan vetämään pois markkinoilta.

Luultavasti suuret valmistajat kuitenkin ens alkuun luottaa kuluttajien "tyhmyyteen" ( siis oletettuun ), eli esim sanotaan että väri on PPD-vapaa, mutta siinä on sitten kuitenkin sen johdannaisia, näinhän yhtä jenkkisarjaakin on mainostettu, Farouk Systems CHi-color jotain.

Tai entistä enemmän markkinoidaan Herbatint-tyyppisiä hennapohjasia värejä joissa sitä myrkkyä on minimaalisen vähän  - Se on sikäli vähän hassua että onhan sitä periaatteessa minimaalisen vähän noissa normiväreissäkin, kyseessä kun on voimakas aine.

Luultavasti kampaajat alkaa korostaa sitä kuinka tärkeetä on ettei värjää hiuksiaan kotona "kun ei kuitenkaan saa hierottua väriä kunnolla pois päänahasta kotioloissa" vaikka monet dramaattisimmista tapauksista on tapahtunu juuri kampaamossa, laitan tähän linkin myöhemmin.

Ja samaten tullaan korostamaan sitä että on tärkeetä ettei väriä levitä päänahkaan, mutta käsittääkseni sillä ei oo dramaattista vaikutusta - sitä menee kuitenkin aina aavistuksen verran päänahkaan ja ne molekyylit jää jokatapauksessa huuhdeltuihin hiuksiin ja saattaa aiheuttaa reaktion vasta seuraavan tai jopa sitä seuraavan päivän/yön aikana, on tapauksia.

-------

Mahdollisesti hennapohjaset, voimakkaat suoravärit kokee renessanssin; mikäli näin käy ja markkinoilla tulee niitä yhä enemmän niin sillon kyllä myös Goldwell joutuu parantamaan Elumenin ominaisuuksia.

Mutta voi olla että näin ei tapahdu vaan näiden järkyttävien tapausten annetaan jatkua ja vedotaan siihen että kymmenet miljoonat ihmiset värjää hiuksiaan jossain joka päivä ympäri maailmaa ja tällasia tapauksia on siihen nähden vähän.
Vedotaan ehkä samalla lailla harvinaisuuteen kuten lääkkeiden tapauksissa; vaikka jostain suositusta lääkkeestä tulis mitä tahansa dramaattisia oireita aina kuolemaa myöten, sen käyttöä jatketaan jos se on useimmille hyväksi, vailla sivuvaikutuksia ja suosittua.

Ja lisäksi vedotaan aina ja jatkuvasti allergiaan ja jatkuvaan altistumiseen. Se on nähty ettei hiusväriallergioissa useinkaan ole kysymys jatkuvasta altistumisesta eikä oireet oo tyypillisiä allergiaoireita joita vois hoitaa esim kortisonilla, vertaa voimakas kananmuna-allergia tai mehiläisenpisto tai esim penisilliini, kaikki nää 3 hoituu kortisonipistoksella jos sen saa ajoissa.
Voimakas hiusväriallergia EI reagoi kortisonipistokseen. Ja käsittääseni allergiatestauksella joko kotona tai labrassa ei voi varmasti testata miten ppd-pitoinen väri tulee vaikuttamaan kun sen levittää kauttaaltaan hiuksiin ja lähelle päänahkaa.
Miten PPD muuten testataan labroissa ? Jos työnnetään piikillä ihon alle kuten mulle tehtiin n. 20 eri aineiden testiä vuosia sitten, niin sillonhan se testi on tosi vaarallinen jos oikeen ihon alle sitä myrkkyä työnnetään, kuka sellaseen testiin edes uskaltaa mennä ?
Eikä se hiusväripakkauksissa suositeltu 48 h ihotesti edes ole aivan perusteellinen; liian pieni alue ja oireet voi tulla viiveellä.

Täytyy myös muistaa että allergialabroissa testataan pääsääntösesti epikutaanitesteillä ruoka- ja lääkeaineita eikä myrkkyjä.

Sillon ku paraphenyleenidiamiini otettiin käyttöön hiusväriteollisuudessa (oltuaan ensin käytössä pigmentin kehittäjänä valokuvauslaboratorioissa, ja monet varmaan muistaa kuinka niiden aineiden vaarallisuudesta aina varoteltiin, ketkä on käyny pimiökursseilla) , siis 1907, niin silloin alkuaikoina ohjeeksi annettiin että väri ei saa missään tapauksessa koskettaa päänahkaa ja sitä sisältävää väriä pitäisi aina levittää niin että värin ja päänahan välissä on paksu muovihuppu.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 23 Marras 2012, 02:28
Kirjoittaja michli
Osaisittekohan auttaa minuu, en tiedä onko tää nyt mikä, mutta vaihtoehtoja on tasan kaksi:

ELi oireet: silmäluomet turvonnut, kutinaa ja ärsytystä, punoitusta.

Ja epäilen että voi olla joko silmäluomentulehdus, tai HIUSVÄRIALLERGIA. Koska ekan kerran tuli kun värjäsin tukkaa, tosi lievänä, pieni kutina tuolla sulmäkulmassa. sitten värjäsin tukan oikein kunnolla elikkä tyvet vaalensin ja siihen päälle shokkiväri (miulla on siis shokkivioletti tukka). elikkä sitten menin tk:hon ja ei ne oikein osannu sanoa onko allergia vai tulehdus, anto jotain salvaa.

pidin vielä oikein viikon tauon meikkaamisesta kun oireet oli loppunut, ja heitin myös kaikki mahd saastuneet meikit jo pois aiemmin.

ja nyt eilen sitten taas vaalensin tyven ja heitin värit päälle. ja tänä aamuna silmäluomi taas golfpallo (no ei ihan.) alkaa pelottavasti vaikuttaa että olen sille vaalennusvärille allerginen.. koska shokkiväreissä joita samaa olen käyttänyt jo melkein 5 vuotta ei oikein löydy mitn mille olisin altistunut, tai ainakin suurempi riski on tuossa vaalennuksessa... oisko teillä mitn ideoita tähän? oon tosi surullinen jos en enää koskaan voi vaalentaa, koska niin tykkäsin siitä että voin aina väriä vaihtaa, oma normi hiirenharmaani tuntuu kuin kuolemantuomiolta.. mutta eihän sitä nyt voi tollasella asialla leikkiä kauheen pitkään :( pitäisikö koittaa ja katsoa vielä se seuraava tyven vaalennuskerta, että onko se se silmätulehdus vai onko se tosiaan että kolmas kerta toden sanoo ja minusta tulee maantieharmaa?  :-[

edit. nyt kun luin ketjun läpi niin joo, miulla on ollut myös ehkä apri kertaa korvissa sellaiset jotkut ihme nypykät, jotka luulen että myös liittyy tähän juttuun. ei varsinaiset mätäpallerot vaan sellaiset kovat jotka sitten pitkän ajan päästä on häipynyt. ja en siis muuten ole ikinä värjännyt kestovärillä, aina suoravärllä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 23 Marras 2012, 13:49
Kirjoittaja Jenje
^ Kyllähän tuo nyt valitettavasti aika selvästi viittaisi siihen, että olet herkistynyt jollekin vaalennusaineen ainesosalle, jos oireet tulevat aina hiusten vaalennuksen jälkeen.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 23 Marras 2012, 21:55
Kirjoittaja beachbunny
Onks vaalennus tehty pelkällä peroksidilla, niissähän ei pitäis olla mitään pigmentinkehittäjiä, mutta kai eri vaalennusaineissakin voi olla jotain jolle joku on herkistyny.
Jos taas kyseessä on vaalennusväri, niin vaikka se ois kuinka vaalee sävy niin siinä on vähän sitä ppd:tä.
Voisit tietysti yrittää vaalentaa sen tyven esim käyttämällä raitahuppua niin ettei aine kosketa päänahkaa.

Yleensä suoraväreissä ei ole ppd:tä eikä sen johdannaisia mutta lue incit. Ja aina on mahdollista olla herkistyny muillekin aineille mitä niissä on.


Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Marras 2012, 11:16
Kirjoittaja Suvivilja
Taas näitä uutisointeja, "Hiusten värjäys vei koomaan ja kuolemaan":  :(
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1 ... pos=ok-nln


Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Marras 2012, 11:08
Kirjoittaja calypso
beachbunny kirjoitti: Mahdollisesti hennapohjaset, voimakkaat suoravärit kokee renessanssin; mikäli näin käy ja markkinoilla tulee niitä yhä enemmän niin sillon kyllä myös Goldwell joutuu parantamaan Elumenin ominaisuuksia.

Sillon ku paraphenyleenidiamiini otettiin käyttöön hiusväriteollisuudessa (oltuaan ensin käytössä pigmentin kehittäjänä valokuvauslaboratorioissa, ja monet varmaan muistaa kuinka niiden aineiden vaarallisuudesta aina varoteltiin, ketkä on käyny pimiökursseilla) , siis 1907, niin silloin alkuaikoina ohjeeksi annettiin että väri ei saa missään tapauksessa koskettaa päänahkaa ja sitä sisältävää väriä pitäisi aina levittää niin että värin ja päänahan välissä on paksu muovihuppu.
Mikä vika Elumenissa sitten mielestäsi on, ja kuinka Goldwellin sitä tulisi parantaa? Sehän ei ole tarkoituskaan olla joka paikan ja tilanteen väri, ja mielestäni sen ominaisuudet hipovat täydellisyyttä niissä käyttökohteissa mihin se sopii. :)

Suomessahan ei saanut käyttää värejä joissa on PPD:tä aikaisemmin, mutta EU muutti tuon asian kokonaan. Eli hiusvärejä on mahdollista valmistaa ilman noita myrkkyjä, silloin tilalle vain tarvitaan ammoniakkia ja muita vahvoja aineita. Kuka muistaa miten vahvasti ammoniakille vanhat hiusvärit lemusivat? Oikein henkeen otti, mutta se ei kuitenkaan aiheuta samanlaisia vaarallisia myrkytysoireita kuin PPD ja sen johdannaiset.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Marras 2012, 13:31
Kirjoittaja Suvivilja
^ Sitä ammoniakkiahan on melkein näissä kaikissa PPD-väreissäkin (ja usein aika voimakkaana vieläpä), eli nuo kaksi eivät kyllä ole mitenkään toistensa vaihtoehtoja; niiden tehtäväkin on aivan eri, PPD:hän on se pigmenttiaine ja ammoniakki avaa hiuksen pinnan/hiussuomun niin että pigmentit pääsevät sinne, tai jotain vastaavaa.

Tuossa eilisessä jutussa minusta pelottavinta oli se, että jutun nainen oli värjännyt hiuksiaan säännöllisesti, muttei koskaan aiemmin ollut saanut minkäänlaisia oreita väreistä; ja sitten vain yhdellä kertaa väriä pois pestessä tulee noin voimakas reaktio, että hengitys pysähtyy...  0_0 Aikamoista venäläistä rulettia hiusten värjääminen siis on, jos tuo tosiaan pitää aivan paikkansa.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Joulu 2012, 19:13
Kirjoittaja beachbunny
Yritin selata eri osioita täällä mut en löytäny mitään muutakaan johon tän pistää, eli kun monissa hiusväreissä ja muissa tuotteissa lukee nykyään että "ei sisällä parabeeneja" niin mitä ihmettä ? Sehän on ihan tavallinen säilöntäaine jota on aina ollu useimmissa apteekkivoiteissa, siis niissä ihan tavallisissä; metyl-, propyl- ja butylparabeenit.
Sitte jossain vaiheessa 80-90-luvun vaihteessa rupes tulee markkinoille yhä enemmän voiteita joissa oli säilärinä oksibentsoonia joka on paljon voimakkaampi, sain itsekkin dramaattisen seeprajuova-kasvo-oireen siitä.

Mut jos tuotteessa ei oo nykyään parabeenia, niin mikähän siinä on sillon se korvaava säilöntäaine, esim tässä tuotteessa josta nimenomaan mainostetaan ei parabeenia:

Aqua, Caprylic/Capric Triglyceride, Olea Europaea Fruit Oil, Glyceryl Stearate, Dimethicone, Glycerin, PEG-75 Stearate, Sesamum Indicum Seed Oil, Stearic Acid, Phenoxyethanol, Tocopheryl Acetate, Ethylhexylglycerin, Parfum, Carbomer, Tocopherol, Helianthus Annuus Seed Oil, Sodium Phytate, Sodium Hydroxide, P-Anicic Acid

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 20 Tammi 2013, 18:27
Kirjoittaja -JI-
Au, au, au, kiva olen raapinut pääni verille, kun värjäsin hiukset. En ole vielä aivan varma johtuuko se värjäyksestä vai kuivuudesta, mutta voi harmi.. olisin halunnut koko blondin, mutta se taitaa ainakin vähäksi aikaa jäädä haaveeksi. En ole kestovärjännyt hiuksia ainankaan viiteen vuoteen.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 20 Tammi 2013, 21:06
Kirjoittaja beachbunny
Kokeile ainakin levittää viileetä 100 % aloe vera-geeliä päänahkaan, osta esim luontaistuotekaupan ko, sitä joka on "made in mexico". Ainakin Emotionissa on.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 21 Tammi 2013, 18:01
Kirjoittaja -JI-
^ kiitos vinkistä sinulle! CO-pesu auttoi hieman, vaikka kirvelikin aika pirusti.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 24 Tammi 2013, 21:30
Kirjoittaja beachbunny
Nyt pyritään kehittämään vaihtoehtoja PPD:lle; tosta artikkelista erottuu esim sellaset vaihtoehdot kuten melaniininkehittäjät sun muut erilaiset systeemit etc.



The article appears in ACS's journal Chemical Reviews.

Robert Christie and Olivier Morel note that hair dye already is a multibillion dollar international industry, poised for even greater expansion in the future due to the graying of a global population yearning to cling to appearances of youth. Most permanent hair coloring technology, however, is based on a 150-year-old approach that uses p-phenylenediamine (PPD), a chemical that produces darker, browner shades when exposed to air. Concern over the safety of PPD and other hair dye ingredients, and demand for more convenient hair dyeing methods, has fostered an upswing in research on new dyes and alternative hair coloring technologies.

The scientists describe progress toward those goals. Future hair coloring techniques include nano-sized colorants, for instance. Composed of pigments 1/5,000th the width of a human hair, they will penetrate the hair and remain trapped inside for longer-lasting hair coloration. Scientists also are developing substances that stimulate the genes to produce the melanin pigment that colors hair. These substances promise to produce a wider range of more natural-looking colors, from blond to dark brown and black, with less likelihood of raising concerns about toxicity and better prospects for more natural results. Other new technologies may stop graying of the hair or prevent its formation altogether, the scientists say.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 24 Tammi 2013, 21:34
Kirjoittaja beachbunny
Ja tässä vielä erilaisia nimikkeitä PPD:lle joita käytetään tuotteissa, joko  ilmeisesti niin  että itse kemiallista nimeä voi käyttää samasta substanssista tai sitten aineen kemiallista kaavaa on muutettu ihan hiukan sen verran että voidaan käyttää eri nimeä:

PPD or PPDA, Phenylenediamine base, p-Phenylenediamine, 4-Phenylenediamine, 1,4-Phenylenediamine, 4-Benzenediamine, 1,4-Benzenediamine, para-Diaminobenzene (p-Diaminobenzene), para-Aminoaniline (p-Aminoaniline), Orsin, Rodol, Ursol, 2 - Nitro - 1,4 - diaminobenzene, Dye GS, Durafur Brown 2R,

Fouramine 2R, 1,4 - Diaminonitrobenzol (German), 1,4 - Diamino - 2 - nitrobenzene, C.I. Oxidation Base 22, Fourrine Brown 2R, NCI - C02222, 4 - Amino - 2 - nitroaniline, 2 - Nitro - 1,4 - benzenediamine, Fourrine 36, o - Nitro - p - phenylenediamine, 2 - Nitro - 1,4 - phenylenediamine, Nitro - p - phenylenediamine, 2 - Nitro - p - phenylenediamine, Oxidation Base 22, Ursol Brown RR, C.I. 76070, Zoba Brown RR, 2 - Nitro - 4 - aminoaniline

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Tammi 2013, 10:46
Kirjoittaja Suvivilja
beachbunny kirjoitti: Most permanent hair coloring technology, however, is based on a 150-year-old approach that uses p-phenylenediamine (PPD), a chemical that produces darker, browner shades when exposed to air.
Tuo on aina hämännyt minua, tuota PPD:tä kun on ihan kaikissa sävyissä (kesto- ja kevytväreissä), aivan vaaleimmissakin...

Ja tuosta artikkelista saa kuvan kuin harmaantuminen olisi ainut syy hiusten värjäämiselle, huoh ::)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Tammi 2013, 12:50
Kirjoittaja beachbunny
No toi nyt oli vaan tollanen yks lyhyt artikkeli eikä todellakaan anna alkuunkaan koko kuvaa hiustenvärjäyksen merkityksestä ja suosiosta esim Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Mutta artikkelissa mainitaan että kun väestö ikääntyy niin harmaahapseja tulee yhä enemmän ja halutaan vaan olla nuorekkaan näkösiä, siis olettamus, että sitten hiusväreille on lähitulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää.
Hiuksiahan ei oikeastaan värjätty tummemmiksi kovinkaan paljon ennen 1980-luvun puoliväliä, punasia hiuksia näky jonkun verran mut oli harvinaista et joku ois värjänny esim mustaks tai hyvin tummaks ja sitten tää nykyinen suuntaus alko.
Sitä ennen otettiin etupäässä vaan permis, raitoja, vaalennus tai kevytsävytystä, jotkut hennas.

Euroopan ulkopuolelle jos mennään niin hiuksia värjäillään huomattavasti vähemmän, hyvä jos pari prosenttia ihmisistä Aasiassa, Et-Amerikassa tai Afrikassa tummentaa hiuksiaan jotka on esim luonnostaan keskiruskeet, tuskin niinkään paljon, lähinnä hiuksia vaalennetaan ja vanhemmat ihmiset, esim Intiassa, myös muualla, tosiaan värjää aika paljon hiuksiaan tummemmiksi siinä vaiheessa kun tukka on reilusti harmaantunu, varsinkin Intiassa henna/indigo on suosittua.


Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Helmi 2013, 16:23
Kirjoittaja annetta
Mielestäni hiusväriallergioista puhutaan aivan liian vähän. Luin suomalaislääkärin kertomuksen eräästä sairaalasta, jossa kuukausittain hoidetaan hiusväreistä oireilevia lisäksi hengenvaarallisia äkillisiä reaktioita esiintyy.

Nyt kuulun tuohon kerhoon. Hiuksiani on värjätty vuosikymmeniä tummin sävyin vaikka brunette olen ollut. Nyt vanhempana peitetty harmaita.
Ensimmäinen herkistymä oli polte päänahassa, jota jollakin aineella kamapaajani neutralisoi. Polte ja kutina loppuivat kampaamossa, mutta illalla alkoi uudeleen, niin että uni ei tullut. Pesin pariin kertaan kuontalon ja helpotti. Vaan ei pelästyttänyt - vielä.

Seuraavalla kampaamo käynnillä, vaikka päänahkani oli suojattu jollakin aineella, sain jo pahemman reaktion. Kutina, polte, jotain rakkulankaltaisia paukamia päässä ja osa ihoa rikki.
Siihen loppui kemikaalien käyttö ja alkoi tiedon hankinta kasvisväreistä.

Henna on nyt pohjana, vielä kun löytäisi oikean coctailin, jolla saisin lämpimän/oranssinpunaisen, niin avot.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 20:39
Kirjoittaja kaunotar
Hei! Olen värjäyttänyt hiuksiani kampaamossa useita vuosia lähes mustiksi. Päänahka on kutissut viime käsittelyjen jälkeen, mutta vasta nyt tajusin, että minulla on hiusväriallergia. Haluan värjätä hiukseni edelleen tummiksi. Luin tästä ketjusta Santen väreistä ja kiinnostuin. Miten minun tulee menetellä siirtyessäni pois allergisoivista väreistä? Värinpoisto ja sitten värjäys esim. Santen väreillä?  Vai miten?

Ihanaa, että löysin heti näin hyvän ketjun ja toivon teiltä apua pulmaani. Etsiskelin vastausta kysymykseeni täältä, mutten löytänyt. Toivottavasti voitte auttaa.  :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 21:15
Kirjoittaja helka
^ Jos haluat värjätä samanvärisiksi kuin millaiset hiukset sinulla jo on tai tummemmaksi, ei alle tarvita värinpoistoa vaan voit suoraan värjätä haluamallasi värillä. :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 17:58
Kirjoittaja kaunotar
Voi kiitos! Onko siirtyminen ei-allergisoivaan väriin noin helppoa? Kampaajalle on mennyt pitkä penni, joten säästöäkin syntyy. Kiitos vielä miljoonasti! :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 21:04
Kirjoittaja beachbunny
Jos siirryt joihinki kasviväreihin joissa on vaikka mitä sekotuksia eri kasveista kuivattuina - en hirveesti tunne niitä, tai jos siirryt värjäämään hennalla tai henna/indigo-sekotuksella, niin tee niilläkin allergiatesti.

Se 48 h ei oikein riitä - kannattaa tehdä niin että laittaa siihen käsivarren sisäosaan sitä mönjää vaikuttamaan yhtä pitkäks aikaa ku mitä se ois päässä, sen jälkeen huuhtelee ja pyyhkii pois ja odottaa ainakin 5 päivää tulee reaktiota: punotus, kutina, turvotus, mitä - Saman voi toistaa vielä korvantaustaan.

Ja mikä ettei niinkin että laittaa väriä pienehkön läntin ihan sinne päänahkaan ja kattoo että alkaako kutisemaan ja tuleeko jälkioireita - jos sen on laittanu sopivaan kohtaan niin se väri peittyy muiden hiusten alle.

Hennalle harva on allerginen mutta jotkut on, ja vaikka monet käyttää indigoa ilman mitään ongelmia niin se aiheuttaa kyllä vielä useammalle kutinaa esim.
Indigon avullahan saa nimenomaan värista esim kastanjanruskean tai jopa mustan.

Noista Santen väreistä on ollu vähän huonoja kokemuksia, eli että varsinkin ne kastanjanruskeat sävyt ei juurikaan tartu hyväkuntosiin terveisiin hiuksiin. Ja siitä mustasta tulee kyllä vihertävä sävy jos pohjalla ei hennausta punasella hennalla.

Itse harrastelin Lushin hennapaloilla hennaamista ja niillä saa kyllä jo ihan kivoja sävyjä hiuksiin.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Huhti 2013, 12:35
Kirjoittaja SC
Tänään pistin päähän sen kuuluisan viimeisen värinpoiston ja heti tuli kamala kutina. Ennen samaa tuotetta käyttäessä siis mitään tällaista ei ole ollut ja nyt oli tuskaista pitää aine päässä määrätyn ajan verran. Päänahka punoittaa ja kihelmöi vielä värin pesemisen jälkeen, mutta toivottavasti rauhoittuu kun muhittelen nyt hoitoainetta. Onneksi päätin jättää värjäilyt tämän blondauksen myötä pois, ensi kerralla olisi voinut meinaan käydä vielä pahemmin.

edit. Kyseessä oli tuo Preference värinpoisto ja sen jälkeen olen onnistuneesti blondannut Elealla samaan vanhaan tapaan. Toisaalta se hiusväriallergia olisi toivottu ettei tulisi aina ajauduttua tähän värjäyskierteeseen.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 25 Loka 2013, 20:30
Kirjoittaja versicolori

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Loka 2013, 13:53
Kirjoittaja Chaos
^ No huhhuh!

Ja vielä Livellä värjännyt, au. Mä eilen värjäsin Livellä, sävyllä Midnight Red tyvikasvuni (tuloksena ihan punamusta, kaunis sävy) ja laimensin vedellä paljonkin, mutta silti mun päänahka kutittaa ja kirvelee koko aika edelleen. Ja takaraivossa on muutama paukama, jotka todella kipeitä, niihin ei voi koskea. Päänahka muutenkin kipeä ja arka. Vedän tässä muutaman päivän allergialääkettä ja mietin, että mitäs sitten jatkossa. Tosin en tiedä onko kyse allergiasta vai vaan herkästä ja kuivasta päänahasta ja kun talvikin tekee tuloaan.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Loka 2013, 14:13
Kirjoittaja Jenje
^^ Mua kans vähän kauhistutti tuo, kun värjään tosiaan juuri tuolla kyseisellä värillä.

Mä en ole koskaan tehnyt tuota paketissa neuvottua allergiatestiä, koska siinähän aine jätetään iholle huomattavasti pidemmäksi aikaa kuin itse värjäyksessä, joten varmasti myös herkistymisen mahdollisuus on suurempi. Meinasin taas ensi viikolla iskeä tuon Liven sinimustan päähäni, saas nähdä miten käy.

Btw, täytyy Chaos varmaan sitten perua ne hiusvärikaupat, jos mustakin tulee tuollainen rupikonna. ;D

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Loka 2013, 14:23
Kirjoittaja Chaos
^ En mä sulle Liveä olekaan tarjoamassa ;) Niin ja pitää muistaa, että väristä kuin väristä voi saada oireita ja ei silti jokainen niitä saa, harvinaistahan se on loppupeleissä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 27 Loka 2013, 14:27
Kirjoittaja Jenje
^ Enpä tiedä viittiskö sitä tuollaisen reaktion jälkeen mitään väriä päähänsä pistää, mutta elän toivossa ettei mulle nyt ihan noin käy. :D

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 04 Tammi 2014, 00:33
Kirjoittaja bast
Mä olen nyt ihan tyhmä, mutta olen jo pidemmän aikaa himoinnut shokkivärisiä hiuksia. Olen ollut värjäämättä jo monta vuotta kun värjäyksen jälkeen päänahkaa aina kuumotti ja kutitti. Mietin nyt kuitenkin, että uskaltaisikohan tehdä värinpoiston ja laittaa Directionsin suoraväriä. Niissä ei pitäisi olla kummassakaan PPDtä, mutta en tiedä johtuiko mun oireet siitä, vai jostakin muusta ainesosasta. Ja onko kyse edes allergiasta vai muuten vaan helposti ärtyvästä päänahasta? Uskaltaiskohan sitä kokeilla?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 04 Tammi 2014, 08:31
Kirjoittaja Puf
^ Shokkiväreissä itsessään ei oo tosiaan kovin montaa herkästi allergisoivaa ainesosaa, mutta väri harvoin tarttuu neitsythiukseen eli ylläpito vaatisi kuitenkin kertavärjäyksen sijaan kuukausittaista tyven vaalentamista. Jossain on puhuttu värinpoistojen olevan yleisesti vähemmän allergisoivia kuin tavallisten kestovärien, mutta koska oireiden syytä ei tiedä niin onhan tuossa kuukausittaisessa vaalentamisessa aina riski. Ja mikäli oireita tulee niin omaa väriä pitäisi alkaa kasvattaa blondatun hiuksen päälle :/ Ootko harkinnu liukuvärjäystä, siinähän väriä ei tarvitsisi laittaa päänahan lähelle?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 04 Tammi 2014, 13:35
Kirjoittaja bast
^ Liukuvärjäys ei nyt ole ihan sitä mitä haluaisin, mutta olisi tietysti vähän järkevämpi vaihtoehto.
Oikeastaan ihan turhaan täällä kitisen kun eihän sitä oikein tiedä kuin kokeilemalla. Miks mä en nyt vaan osaa olla järkevä ja tyytyä omaan väriin  :-[

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Helmi 2014, 17:07
Kirjoittaja Veeraws
Mulla on oikeastaan ollut aina jonkinlaista reaktiota hiuksia värjätessäni, ja hiuksiahan on tullut värjäiltyä jo ainakin sen 7 vuotta. Alussa ei ollut minkäänlaisia reaktioita, mutta muistan ikuisesti sen kerran kun värjäsin recital preferencellä hiuksiani kirkkaanpunaisella värillä ja kamalat reaktiothan siitä tuli :( päänahkaa kirveli sietämättömän paljon ja jouduin keskeyttämään värjäyksen. En kuitenkaan ole vieläkään oppinut siitä kerrasta vaan olen jatkanut värjäämistä useita vuosia, vaikka kirvelyä, kutinaa ja päänahan rikkoutumistakin on esiintynyt. Nyt on ollut niskassa ihottumaa jo muutama vuosi ja olen yrittänyt hoitaa sitä hydrocortisonilla, mutta ihottuma tulee aina takaisin. Epäilen syynä olevan juurikin nuo hiusvärit.. hiukset on tällä hetkellä värjätty kauttaaltaan 3/0-väriseksi ja parin sentin juurikasvu. mietinkin, jos jättäisin tuon tyven värjäämättä ja laittaisin vaan raitoja, ja jatkaisin hiusteni värjäämistä ainoastaan raidoittamalla samalla omaa väriä kasvattaen ? ihan naturellia väriä en tukkaani halua, olen tyyliltäni sen verran "feikki" ettei se minulle sopisi :D ja tosiaan oma väri on tummuusastetta 6. ajattelin että raidoittaessa vaalennusainehan ei koske päänahkaan, joten olisiko se hyvä vaihtoehto mahdollisesti allergisoituneelle?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Helmi 2014, 19:52
Kirjoittaja Louna
^ On raidoittaminen ainakin parempi vaihtoehto kuin se, että väriä joutuisi hieromaan päänahkaan  :) Vaalennuksen ei pitäisi edes herkistää samalla tavalla kuin värjäämisen, vaikka sekin saattaa ärsyttää ihoa. Suoraväri saattaisi sopia myös. Esimerkiksi täältä löytyy aika kattavasti tietoa hiusvärien herkistävistä ainesosista ym.: http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2011 ... iopas.html


Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Helmi 2014, 20:37
Kirjoittaja Veeraws
^kiitos tosi paljon! tuo linkki ainakin vahvisti päätökseni jättää hiusvärit kokonaan pois :D raidoitusta siis vain kehiin ja voihan sitä tukan väriä vähän sitten freesata hoito-/suoravärillä!

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Helmi 2014, 21:58
Kirjoittaja beachbunny
Mulle Elumen-suoraväri on täydellinen ratkasu. Saatan jossain vaiheessa haluta taas ryhtyä blondiks, ja siinäkin tapauksessa aion laittaa vaalennetun/raidoitetun tukan päälle jotain Elumen -sävyä.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Helmi 2014, 23:12
Kirjoittaja bast
En olekaan kertonut täällä miten värjäyksen kanssa kävi. Värinpoiston jälkeen päänahka oli vähän arka, mutta se nyt oli odotettavissa kun on niin tujua ainetta. Ei varmastikaan mikään allerginen oire se. Suoraväristä ei ole vielä tullut mitään oireita. Toivotaan, että nyt jonkin aikaa voin olla pinkkitukkainen. Jos vanhat oireet palaavat niin lopetan värjäilyn sitten heti.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 01 Maalis 2014, 21:40
Kirjoittaja Punatulkku
Minuakin on jonkinverran alkanut kuumottaa värjääminen, kun aiheuttaa jokaisella kerralla varsin voimakasta kirvelyä päänahassa. Tai tarkemmin sanoen nykyisin vaalentaminen, samankaltaista ärsytystä muistan ilmenneen silloin kun värjäsin kestovärillä. Hiustenhoidosta tiedän yhtä sun toista, mutta värjäilyjen ym. käsittelyjen suhteen olen aika noviisi  ;D siispä kampaajalla aina tyvikasvuni värjään tietämättä sen tarkemmin aineista. Minulla alkaa tuo kirvely aina väriä levittäeässä, jolloin tuntuu kohtalaisen voimakkaana. Värin oltua päässä hetken kirvely helpottaa ja päänahka saattaa tuntua hieman kutiavalta. Mun päänahka on muutenkin kuiva, eli kemikaalit eivät tosiaan helpota asiaa  :-\ parasta olisi tietysti lopettaa, mutta en kestäisi luopua vaaleasta väristäni ja muutenkin se, että värit ja vaalennusaineet on aina kirvelleet aiheuttamatta sen kummempaa ongelmaa jotenkin lievittää huolta. Mutta pyrin pitämään vaalennukset mahdollisimman harvassa.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Maalis 2014, 08:19
Kirjoittaja Puf
Taisin ehkä juuri kokea allergisen reaktion... Kuten Punatulkulla, myös mulla on ollut aiemmin vaalennuksen yhteydessä niskan seudulla pientä kutinaa väriä levitettäessä, mutta se on laantunut yleensä kymmenisen minuuttia värin levityksen jälkeen. Muuten väreistä ei ikinä oo tullu mitään oireita. Nyt sitten ironisesti päätin lopettaa hiusten värjäämisen ja kasvattaa esiin oman värini, joten laitoin päähän Colour B4 tyyppisen pelkistävän värinpoiston jonka ostin USAsta. Lähes heti värjäämisen aloittamisen jälkeen huomasin miten voimakkaalle aine haisee ja hengittäminen alkoi tuntua vaikealta. Kävin aina välillä kylppärin ulkopuolella hengittelemässä kun kemikaalihöyryt pakkautuivat yhteen pieneen huoneeseen. Kurkussa tuntui vähän karhealta ja yskin muutaman kerran, mutta jatkoin sinnikkäästi loppuun asti kun enempää oireita ei tullut. Värin vaikuttaessa kurkku tuntui vielä karhealta ja yskin pari kertaa, mutta hengitysongelmia ei ollut. Ja värin poispesun aikana tai jälkeen ei ole enää ollut mitään omituista. Olen käyttänyt värjäyshistoriani aikana lisäksi kahta eri pelkistävää värinpoistoa, mutta niiden haju ei ole koskaan ottanut henkeen vaikka viemäriltä ovatkin haisseet. Koska käytin tämänkertaista Color Oooops -ainetta ensimmäistä kertaa, en tiedä onko kyseessä varsinaisesti allerginen reaktio vai vain todella voimakkaan hajuinen aine. Joka tapauksessa nyt vähän epäilyttää kun tarvitsisin ehkä vielä toisen pelkistävän värinpoiston (tällä kertaa eri merkkiä) hiuksiin jotta pääsisin paremmin etenemään oman värin kasvatuksessa :-X

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 03 Maalis 2014, 20:58
Kirjoittaja Suvivilja
^ Tosi ikävä reaktio, mutta eihän siinä varsinaisesta hiusväriallergiasta sinänsä ole kyse, koska kyseessä on hiusvärin poistaja, ei hiusväri, niiden ainesosathan ovat aivan erilaiset...

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 03 Maalis 2014, 21:24
Kirjoittaja Puf
^ Okei no mutta sehän on hyvä :D Uskallan nyt ehkä tilata toisen merkkisen pelkistävän värinpoiston että pääsen hiusväriprojektissa eteenpäin.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 13:32
Kirjoittaja Suvivilja
^ Niin, parempi varmaan pysytellä niissä merkeissä joista ei ole aiemmin tullut oireita :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 26 Maalis 2014, 16:59
Kirjoittaja Punatulkku
Apua, nyt se sitten tapahtui  0_0 povailinkin jo jotain allergiantapaista aiemmassa viestissäni, mutta tänään kun kävin tyven värjäyttämässö niin homma meni aika huonoon suuntaan. Kirvely oli tällä kertaa todella pahaa ja mietin jo pitäisikö vaalennus keskeyttää kokonaan. Mitään muita oireita ei onneksi tullut, joten annoin olla. Kun väri oli pesty pois päänahka punoitti selvästi(ei ole tapahtunut ennen), tuntuu vähän kiristävältä ja harjatessa tuolta paljastui ainakin kaksi haavaumaa, jotka eivät siellä takuulla ennen väriä olleet. Soitin peloissani lääkiksessä opiskelevalle kaverille, joka onneksi rauhoitteli että tuskin mitään ihoärsytystä pahempaa kumminkaan tulee.

Nyt seurailen tilannetta, en jaksa uskoa mitään hirveää tapahtuvan mutta ehdottomasti pitää miettiä värjäysrutiineja. Värjääminen ei nyt tule kysymykseen ainakaan moneen, moneen kuukauteen ja silloinkin lienee syytä perehtyä hellävaraisempiin värivaihtoehtoihin tai hoitaa homma raidoittamalla päänahan suojelemiseksi. Voi itku  :-[

Ed. Löytyi jo kolmaskin haava...

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 29 Maalis 2014, 22:00
Kirjoittaja beachbunny
Onko sulla nyt kyseessä vaalennusväri vai pelkkä vaalennusaine, siis peroksidin ja jauheen yhdistelmä ? Vaalennusväreissähän on mukana sitä PPD:tä, eli se voi niissäkin aiheuttaa allergisen reaktion.

Vaalennusaine harvemmin aiheuttaa mitään jälkireaktioita vaikka käsittelyn yhteydessä kirvelis ihan hirveesti niinku mulla on ollu joskus. Tosin voihan se joillekin kuitenkin aiheuttaa mut periaatteessa vaalennusta - mikäli ei ole kyseessä vaalennusväri - ei pidetä erikoisen riskaabelina toimenpiteenä nykyään.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 30 Maalis 2014, 11:13
Kirjoittaja Punatulkku
beachbunny, mun tietämys väreistä on todella rajoittunut, sillä olen viimeiset 4 vuotta värjäyttänyt tukkani kampaajalla sen tarkemmin asiaan perehtymättä. Tuossa päähäni laitetussa aineessa oli kyllä tuhkainen sävy mukana, joten kaiketi vaalennusväri sitten? Oma hiustenväri on jotakin seiskaa tai kasia ja värjättynä tulos tuon kuvani mukainen, eli useampi aste kyllä vaalennetaan.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 16 Syys 2014, 22:50
Kirjoittaja Christa
Mulla siis viimeinen vuosi tehty raitahupulla värinpoistoaineella koko päähän raidat, koska hiusvärit aiheuttaneet oireita (jopa elumen). Mieli tekisi kokeilla värjätä tällä kertaa tyvi kokonaan, eli ihoon asti, mutta googlettamallakaan en oikein tietoa löytänyt onko siinä värinpoistoaineessa nyt mitään mahdollisesti allergisoivaa ainetta?
Jos tietoa löytyy niin kertokaahan, kiitos  :)

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 17 Syys 2014, 11:27
Kirjoittaja Kristiina
^Eikös värinpoisto ole suht. harmiton myös allergiselle? Olen ainakin käsittänyt niin, että siinä on vain se vetyperoksidi eikä PPD:ta (joka allergisoi yleisemmin.) Tai ainakin PPD:lle allergisoitunut voisi käyttää värinpoistoa ???. Sen vuoksi allergisoituneet voivat ottaa vaaleita raitojakin..

Joku muu voi korjata tätä, jos tietää enemmän.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 17 Syys 2014, 13:14
Kirjoittaja ZEN
Ei kai elumenissakaan ole mitään poikkeuksellisen allergisoivaa? Mietin vain, että jos siitäkin on saanut jotain reaktiota, niin kyse ei ainakaan ole pelkästä PPD:lle herkistymiseltä... Silloin ei voi kokonaan poissulkea sitä, etteikö värinpoistostakin ilmenisi jotain, ellet satu tietämään, mikä ainesosa aiheuttaa reaktioita.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 20 Syys 2014, 12:12
Kirjoittaja beachbunny
Kyllähän niitä allergisia tai muita ärsytysreaktioita voi tulla aineista jotka on hyvinkin yleisesti siedettyjä. Yhtenä hyvänä esimerkkinä on esim parabeeni, joka on nykyään myrkkyhiusfirmojen lempilapsi.

Useimmissa markettien hiusväripurkissa lukee päällä: ei sisällä parabeeneja. No, jotkut on allergisoitunu parabeeneille, eli siis metyl-, propyl- ja butylparabeeneille, mutta yleisesti ottaen se on yks kaikkein yleisimmin käytettyjä säilöntäaineita jota on edelleen useimmissa apteekin yksinkertasissa perusvoiteissa, useimmissa tavallisissa ja epätavallisissa kosteusvoiteissa, shampoissa etc.

Mutta kun ne hiusfirmat luottaa siihen että kun kerran on alettu jotain hokemaan niin ihmiset ( siis aivottomat kanat ) kattois että, haa! hienoa, ei sisällä parabeeneja. Joo, mutta voimakasta herkistäjää PPD:tä kylläkin.
Eikä edes ammoniakki josta myös aina mainitaan pakkauksissa oo mikään erityinen myrkky kunhan ei osu limakalvoille tai oo pitkään iholla.

-----

Puhdas vaalennus, eli siis vetyperoksiidi ja vaalennusjauhe, ei mitään hapetteellista vaalennusväriä, on sellanen yhdistelmä jota useimmat sietää hyvin. Paitsi jos päänahka on hyvin herkkä, tai hyvin herkästi tulee jotain hengitysoireita.

Elumenissa väripigmentit koostuu lähinnä atsoväreistä, joille joku saattaa tietenkin herkistyä. Niitä käytetään kuitenkin yleisesti esim myös syötävissä elintarvikkeissa, en tie kuin terveellistä se on, mutta ne ei oo sillä tavalla vaarallisia myrkkyjä tai herkistäjiä kuten PPD.

Elumen on hyvin siedetty väri, myös indigolle allergisoituneet on useimmin voinu käyttää sitä.
Siinä on käsittääkseni aika vähän niitä aineita mukana.

Mutta voihan se olla että ellussakin tietyt värit saattaa ärsyttää enemmän ku toiset, esim itselläni ja perinteisesti myös erilaiset siniseen ja purppuraan ja sellaseen vivahtavat värit on hiukan enemmän potentiaaleja ärsyttämään ku esim perusruskeet.
Hehkuvan punasen sävyistä en osaa sanoa. Ellun kohdalla se kaikkein tummin sävy nykyään taitaa AN@2, eli melkeen musta, mutta kun siinäkään ei ole PPD:tä niin en tiedä oisko se lainkaan ärsyttävää, en oo vielä kokeillu.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 31 Loka 2014, 08:40
Kirjoittaja sikkeko
Hei!
Osaisiko joku auttaa?
Hiuksiani on vaalennettu tummasta vaaleaksi raidoituksen avulla parin vuoden ajan, viimeisen puolen vuoden aikana pelkkää tyvikasvua värjätty. Kuukausi sitten sain heti tyvikasvunvärjäyksen jälkeen reaktion, jossa korvantauksia kuumotti, punoitti, ne turposivat ja niihin tulu näppylöitä. Nämä oireet helpottivat Ataraxilla, mutta päänahkaa kiristeli kunnolla ja kuumotti pari päivää. Aiemmin värjäyksen aikaan ja jälkeen on tullut joskus kirvelyä ja kuumotusta, muttei näin pahana. Kampaaja arveli reaktion johtuvan väälennusaineesta+herkästä päänahasta.
Varasin eiliselle päivälle uuden kampaamoajan ajatulle värjätä hiukset punaiseksi siten, että juuri olisi himan tummempi punainen, joka kirkastuisi latvaan, mukana kirsikanpunaista/violettia. Väritesti tehtiin kyynärtaipeeseen 48 h aiemmin, eikä oireita tullut.
En kuitenkaan uskaltautunut värjäykseen, koska pelkäsin mahdollisia pahempia oireita. Kampaaja konsultoi asiasta muualta, ja sieltä sanottiin, että reaktio on luultavasti johtunut aineesta, jota on kaikissa kaupan ja kampaamon hiusväreissä ja hiuksia ei kannattaisi värjätä. Hän suositteli Elumen-väriä minulle.
Voiko tätä mahdollista allergiaa todentaa missään, esim. lääkärin kautta? Olen ollut normaalia allergisempi viime aikoina ja päänahka on ollut huonossa kunnossa ilman kuivumisen takia. Haluaisin kuitenkin varmuudella tietää, onko minulla jokin hiusvärin ainesosan allergia vai oliko kyseessä jokin muu.
Katselin eilen netistä kuvia hiuksista, jotka on värjätty Elumenilla. Jos nyt käy niin, etten enää pysty värjäämään muilla väreillä, niiin saakohan hiuksistani sellaisia, niinkuin aiemmin kuvailin? Monissa kuvissa hiukset näyttivät omaan mieleen liian räikeiltä ja "värikypärältä". En todellakaan ymmärrä näistä mitään, jos joku voi kertoa saako sillä värillä ihmeitä (punaista) aikaan vai raidoitanko jatkossa vaan vaaleaa hiustani? Ymmärtääkseni raidoittaa voi edelleen vaalennusjauheella (?) tms jos allergia todetaan?
Kiitos jo etukäteen!

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 10:17
Kirjoittaja maatis
Kaikkien hiusväreistä huolestuneiden (ja muidenkin) kannattaa katsoa YLEn Areenalta MOT, jossa puhutaan hiusväreistä, erityisesti PPD:stä
http://areena.yle.fi/tv/2467188

Ainakin tuon perusteella Sikkekollakin voisi olla kyse  nimenomaan PPD-allergiasta ja silloin kannattaa pysyä kaukana kaikista PPD-johdannaisia sisältävistä väreistä - sen sijaan uskaltaa varmastikin kokeilla juuri Elumenia ja muita hapetteettomia (jotka siis yleensä eivät sisällä PPD:tä, asia kannattaa toki aina tsekata).

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 01 Huhti 2015, 19:51
Kirjoittaja Elinaelina
Mitä mieltä nyt sit olette tosta elumenista? Uskaltaako sitä laittaa jos on herkistyny markettiväreille? Onko kukaan saanu siitä tosissaan oireita?

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 09:37
Kirjoittaja Kristiina
Elinaelina kirjoitti: Mitä mieltä nyt sit olette tosta elumenista? Uskaltaako sitä laittaa jos on herkistyny markettiväreille? Onko kukaan saanu siitä tosissaan oireita?
Kyllä uskaltaa. En ole kuullut, että pahastikaan allerginen olisi saanut Elumenista oireita. Olen lukenut useita blogeja, jossa hiusväriallerginen siirtyy Elumeniin allergisoiduttuaan PPD:lle.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 09:55
Kirjoittaja Mimi
^Tässä kannattaa muistaa että vaikka elumen ei sisällä ppd:tä voi se silti allergisoida, riippuen siitä mille on allergisoitunut markettiväreissä. Itse olen allerginen joillekkin hajusteille ja yhdelle säilöntäaineelle, miulle on tehty allergiatestit siis. Ja sitä myöten todella moni suoravärikin on aiheuttanut voimakasta kutinaa. Jos allergia oireet ovat olleet todella voimakkaita kannattaa käydä lääkärissä . Mutta elumenin pitäisi sopia ppd allergiselle niin kuin muutkin suoravärit.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 07 Huhti 2015, 13:19
Kirjoittaja Elinaelina
Mimi kirjoitti: Mutta elumenin pitäisi sopia ppd allergiselle niin kuin muutkin suoravärit.
No niin, täällä on siis ihmistestaus käynnissä: elumenia harkitessa testasin sävyttää hiuksia värjätyille hiuksille suunnatulla värinaamiolla, joka siis kai on aikalailla suoraväriä ja hoitoainetta. Jos se ei aiheuttanut mitään, tuskin siis aiheuttaa elumenkaan.

Mulla kyllä on hajusteallergioitakin, joitten takia en kestä monia muotoilutuotteita. Ei silti tullut ikinä edes mieleen, että marketin hiusvärissä allergisoisi jokin muu kuin tää nykyään tapetille nostettu ppd.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 13 Elo 2015, 02:18
Kirjoittaja Elinaelina
Ihmistestin väliaikaraportti, aiheesta elumen: hajusteet aiheuttaa pientä hengitystieoiretta värjätessä. Ei kuitenkaan sen kummempaa mitä hajuvesimummon takana seisominen kassajonossa tekee. Päänahka ei tiedä värjäämisestä mitään, oon kyllä aika huolellisesti varonutkin sitä.

Elumen sisältää liuotinta, jota käytetään myös mm. maalinpoistoaineessa. Se on testattu ja todettu tarpeeksi turvalliseksi (wikipedian mukaan), mutta voi varmaan aiheuttaa oireita jos on poikkeuksellisen herkkä. Väri sisältää myös alkoholia, silikoonia, lipeää ja xantaanikumia. INCI on kiitettävän simppeli - jos tästä saa allergiaoireita, vaihtoehtoja ei ole montaa ja eniten epäilisin hajustetta. Ja tietysti on olemassa ihmisiä, jotka on yliherkkiä liuottimille.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Heinä 2016, 08:13
Kirjoittaja lynx
Taas aika hurja hiusväritarina:

http://www.iltalehti.fi/terveys/2016072 ... 2_tr.shtml

Tosin, tuolla ei ole mielestäni kyllä mitään tekemistä hiusvärien allergisoimisen kanssa eikä anna muutenkaan aihetta hiusvärien demonisointiin, koska tuossahan on käytetty tuotetta ihan järkyttävällä tavalla väärin! Muovikelmun alla 2 tuntia värinpoisto päässä  :o Juu, eipä ole sitten ihme, jos alkaa päänahkaa kuumottamaan.

Osa näistä uutisista kyllä kertoo siitä, että hiusväreissä on paljon allergisoivia aineita, mutta tuossa on kyllä oltu erittäin osaamattomia värin käytössäkin. Huh huh.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Heinä 2016, 08:24
Kirjoittaja Memmuuh
^ Ja paahtavassa kuumassa autossa. ::) Oli "kampaaja" tai ei niin en mitenkään voi käsittää kuinka joku (siis se "kampaaja") voi olla noin tyhmä! Kyllä tuossa pitäisi jo jokin seuraamus tulla valekampaajalle.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Heinä 2016, 08:40
Kirjoittaja lynx
Mä en ole miljardiin vuoteen itse kotiväripakettia ostanut, mutta niissä taitaa kyllä useimmissa (ainakin vaalennuksissa) ihan lukea, että hiuksia ei saa peittää millään siksi aikaa että väri vaikuttaa. Joku elmukelmu on ehkä typerin idea, eihän se hengitä laisinkaan :o

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Heinä 2016, 08:51
Kirjoittaja Memmuuh
^ Kyllä kampaajatkin käyttää, mitä olen videoita katsellut ihan arvostetuilta kampaajilta Youtubessa. Pitää sen värimassan kosteana ja ilmeisesti se väri ei vaikuta toivotulla tavalla jos massa kuivahtaa hiuksiin tai jotain, ja tehostaa vaikutusta. Mutta tuo kuuma auto on kyllä sama kun saunaan menisi väri päässä ja sielä vielä se kelmu lisäksi ei kuulosta kyllä hyvältä idealta varmaan oikein kenenkään mielestä, paitsi tuon yhden "kampaajan". ;D

Voi tietty olla myös että noissa väripaketeissa kielletään peittämästä väriä millään, koska kotivärjääjä ei osaa samalla tavalla vahtia kuinka väri vaikuttaa (nopeammin) ja milloin olisi viisasta huuhtoa väri pois.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 28 Heinä 2016, 11:16
Kirjoittaja lynx
Joo, tottahan se on, että kampaajat käyttävät tosiaan folioita ja muita ihan rutiinina värjäyksissä. Rupesin vaan uumoilemaan tuota, että monessa kotiväripaketissa taitaa olla ohjeissa kielto sille.

Mutta eipä toi kelmu tuossa varmasti se suurin moka ollut. 12% hapete on jo kyllä aikamoista tärpättiä ja tosiaan vaikutusaika on ihan kreisi. Jos tuosta ei päänahka kärähdä niin hiukset ainakin... Sitten vielä värinpoiston päälle toista väriä, kun päänahka on jo palanut karrelle. Huh huh.

Mulle on itseasiassa kerran tullut vaalealla kotivärillä aikanaan takaraivoon peukalonpään kokoinen vaurio. Ilmeisesti mulla oli jokin pieni haava päänahassa ja se levisi vähän tuon uutisen kuvan näköiseksi vaurioksi värin ansiosta. Kuinka typerä voi olla ::) Tosiaan se oli aivan järjettömän kipeä, vuoti jotain kudosnestettä pitkään ja hiukset eivät hetkeen kasvaneet siinä. Nyt on tosin kyllä normalisoitunut, mutta pelästytti aika hyvin kotivärien käytöstä. Mulla on sen verran herkkä iho muutenkin.

Vs: Hiusväriallergia

Lähetetty: 17 Maalis 2018, 17:02
Kirjoittaja lynx
Tässäkin ketjussa mainittu kampaaja on saanut tuomion ja joutuu korvaamaan asiakkaalleen tuon vamman:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005607938.html

Tosiaan tällähän ei ole mitään tekemistä hiusvärien vaarallisuuden kanssa, koska tässä niitä käytettiin ihan täydellisesti väärin. Sakko melko pieni, mutta korvaus tuolle tytölle on jo vähän suurempaa luokka, mikä on hyvä juttu :ts Ärsyttää vaan lukeakin noin järjettömän typerästä toiminnasta. Varmasti vanhemmatkin oppineet läksynsä tuosta, mutta tuo on ihan väärä paikka säästää rahaa kyllä.

Re: Hiusväriallergia

Lähetetty: 23 Huhti 2023, 18:22
Kirjoittaja Darla
Allergia on ikävä juttu. Kuulostaa tutuilta monenkin kokemukset täällä. Harmi että ei sellaista täysin turvallista hiusväriä ole.

Omat allergia kokemukset ja oireet on tulleet
Luonnon Hennasta, santen henna väreistä(tästä tuli päänahkaan todella kova kutina ja ihottuma sekä silmäluomi turposi ja siitepöly allergiaa muistuttavat oireet.
Sitten tummat hiusvärit esim. Goldwell colorance kevytväri(tällä värjäsin monta vuotta ilman mitään oireita ja sitten yllättäen tämäkin aiheutti oireita) , loreal casting creme gloss(tämän yllätti lopulta yllättäen vaikka lyottotuote ilman mitään ongelmia), oli sitten ihan näitä kestovärejä niin sama juttu näitten kanssa. Näistä kemiallisista väreistä tuli oireina silmäluomen turvotus, korvan lehtien märkiminen ja ihottuma.

Tämän jälkeen ilman ongelmia olen käyttänyt raidoitusta, vaalennusta ja jopa vaaleita kestovärejä(tätä ihmettelen siinä mielessä että onhan näissä sitä ppd:tä jos oireet siitä nyt yleensä edes johtuu). On kuitenkin mielessä aina tämä allergia ja sen todellisuus. Joko olen siis blondi tai kasvatan oman värin. Vaaleat kestovärit saa kuitenkin varomaan sitä tosiasiaa että mitä jos päädyn tyhmänä käyttämään värjäykseen tätä vaihtoehtoa ja joku kerta se yllätys yllätys aiheuttaakin allergiaa.