Hiusväriallergia

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
keijukainen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1010
Liittynyt: 13 Joulu 2007, 13:26

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja keijukainen »


Innostuin googlettamaan Wellan Color touchia ja PPD:tä kun satuin yhdestä blogista lukemaan, että väri olisi hellävaraisempi. Ainakin LHC:ssa joku oli tarkistanut paketin kyljessä, ettei Color touch sisältäisi PPD:tä. Lisäksi Wellan sivuilla luki ettei tuossa olisi ammoniakkia. Onko jollain allergisella kokemusta tuosta väristä? Sitten pitäisikin enää löytää kohtuuhintainen ostopaikka :)
Hiukset: 1b M ii, punainen polkka. Hiuskuva
marrriik
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 234
Liittynyt: 05 Joulu 2006, 13:46

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja marrriik »

Kyllä Color Touchissa myös on PPD:tä. Itse en lähtisi käyttämään mitään hapettavaa väriä jos on allergisoitunut. Ammoniakki ei niinkään allergisoi. Siitä vain haihtuu pistävän hajuisia kaasuja jotka saattaa ärsyttää limakalvoja. Ammoniakin tehtävä on saada tuotteen pH tarpeeksi emäksiseksi. Ammoniakki vapaita hiusvärejä on tullut pilvin pimein, mutta niissä ammoniakki on korvattu ethanolaminilla. Ethanolamiiniin vaihtaminen ei ole kovinkaan hyvä vaihtokauppa, koska kyseinen aine on yleinen allergeeni.
Viimeksi muokannut marrriik, 07 Helmi 2010, 01:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
keijukainen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1010
Liittynyt: 13 Joulu 2007, 13:26

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja keijukainen »


^Kiitos korjauksesta! Onneksi Ellu-värjäyksellä tuli hyvä tulos eikä mitään ihovahinkoja niin uskallan käyttää sitä jatkossakin :)
Hiukset: 1b M ii, punainen polkka. Hiuskuva
marrriik
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 234
Liittynyt: 05 Joulu 2006, 13:46

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja marrriik »

Lisään vielä, että esimerkiksi pähkinäallergikot tietävät, että ihan pieni murunenkin voi aiheuttaa allergisenreaktion. Näin myös PPD:n kohdalla.

SIM Sensidoahan mainostettiin aluksi lauseella " Parafenyleenidiamiinivapaa koostumus "
Todellisuudessa väri sisältää PPD:n johdannaisen. Allergioiden kannalta ei ole merkitystä, onko kyseessä PPD vai siitä muokattu yhdiste.

Sim joutui poistamaan tuon mainoslauseen esitteistään, koska se johti harhaan niin kuluttajia, kuin kampaajia.

PPD ei toki ole ainoa allergisoiva ainesosa. Myös esimerkiksi resorsinolit ja aminofenoli sekä niiden yhdisteet ovat allergisoivia.
Viimeksi muokannut marrriik, 07 Helmi 2010, 01:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
guardacaccia

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja guardacaccia »

Täällä myös yksi hiusväreille allergisoitunut. Kymmenisen vuotta minäkin ehdin värjätä ihan onnellisena ilman ongelmia, kunnes pari vuotta sitten tuli eka reaktio. Se vaan tuli muutama päivä värjäämisen jälkeen, joten en osannut yhdistää näitä kahta, etenkin kun olen muillekin asioille allerginen.

Parin värjäyskerran jälkeen tuosta ekasta reaktiosta (värjäsin tällöin n. kerran kahdessa kuussa), iho reagoi taas ja aloin epäilemään hiusväriä. Sitä seuraavalla kerralla reaktio ilmeni jälleen, ja nyt olin varma että se nimenomaan on hiusväri, joka ongelman aiheuttaa. >:(
Tässä vaiheessa minulle ei kuitenkaan tullut reaktioita kaikista väreistä, joten pystyin tuon vajaa pari vuotta menemään vaihtelemalla värejä, ja dumppaamalla aina ne, jotka aiheuttivat oireita edes vähän. Lopulta väreistä siedin enää yhtä merkkiä ja sävyä, ja sekin aiheutti lopulta lievän reaktion, jonka jälkeen päätin lopettaa värjäämisen kokonaan. Tämä tapahtui muutama kuukausi sitten.

Nyt siirryin sitten hennavärjäykseen, koska en halua omaa väriäni takaisin, sitä kun ei voi väriksi edes sanoa. :P Henna tuntuu sopivan hyvin, vaikka nyt ekaa kertaa toki käytänkin. Tein alkuun sekä allergia että suortuvatestin ja olin tyytyväinen tuloksiin. Ihanaa, kun ei tarvitse enää huolehtia allergiasta, eikä siitä myrkkykuormasta, minkä tavalliset värit aiheuttaa joka kerta. Kohti terveempää elämää siis. Suosittelen muillekin.. :ts
julietjones
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 546
Liittynyt: 10 Elo 2009, 18:39

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja julietjones »

Täytynee itsekin kirjoittaa tähän ketjuun. Olen värjännyt koko aikuisikäni hiuksia, kaikki värit mustaa lukuunottamatta on testattu - ja useaan kertaan. Olin reilun puoli vuotta värjäämättä hiuksia mutta sitten lankesin ja värjäsin tukan punaiseksi kestovärillä. Päänahka kutisi sen jälkeen monta päivää.

Punainen kuitenkin kyllästytti ja halusin vaaleamman sävyn ja huitaisin värinpoiston päähäni reilun viikon päästä kestoväristä. Nyt oireet olivat pahemmat, päänahkaa kutitti ja kirveli, silmät kutisevat edelleen, otsaan tuli punaisia ihottumalaikkuja ja niskaan näppylä.

On pakko todeta ettei pää kestä enää kestovärejä. Vaatii himan totuttelua hiusvärifriikille, etenkin kun "väri" on nyt sellainen kaunis vaaleanoranssi (enemmän kuitenkin onneksi vaalea kuin oranssi). Täytyy laittaa joku vaahtosävy päälle jos ja kun hermo pettää. Nyt kuitenkin useamman päivän "rauhoittelu" hiuksistolle. Piti sitten tämäkin päivä nähdä...
1b F ii. Lähestulkoon kaikki hiusvärit testattu, päädytty mustanruskeaan. Pitkäaikaiset suosikit: XZ-sarja, Joico K-Pak rekku + IH, Poly Color musta. Kasvatus takaisin pitkäksi käynnissä, nyt rikottu olkapäämitta.
Tohtori Sykerö
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 148
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 22:37

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Tohtori Sykerö »

"Kiva" kuulla, että muillakin on vastaavia kokemuksia. :-\  Ite oon kans vakavasti aikeissa luopua synteettisistä väreistä kokonaan, koska viimeisimmillä värjäyskerroilla oon saanut aika pahoja allergisia oireita. Päänahka ja iho hiusrajan lähettyviltä muuttui ihan punaiseksi ja hilseileväksi, ja kasvotkin alkoivat hieman hilseillä. Tuli lievää mutta ikävää hengenahdistusta, ja yleisesti ottaen melko huonovointinen olo, ja korvien taakse nousi muutama turvonnut imusolmuke, jotka pysyivät koholla monta päivää. Aloin jo oikeasti vähän huolestua. :-X

Aiemmin en ole saanut hiusväreistä mitään mainittavia oireita, tai ne ovat olleet niin lieviä, etten ole kiinnittänyt niihin huomiota, mutta nyt viimeisillä värjäyskerroilla reaktiot on olleet sen verran nihkeitä, että aloin ihan tosissani pohtia että millasta myrkkyä ne hiusvärit oikein onkaan...
Kutakuinkin 1b M ii - kuontalo, jossa chelsea cut -tyyppinen leikkaus. Värjätty rehuilla sinimustaksi. Kasvattelu käynnissä, tavoitteena klassinen bob.
-Mansikka_
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Loka 2009, 13:30

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja -Mansikka_ »

Hui kyllä kuullostaa pahalta nuo oireet jo!
Se allergia kohtaus voi olla todella paha jopa hengenvaarallinen jos ei ajoissa hakeudu lääkäriin,seuraavalla kerralla voi olla pahempi kohtaus meinaan hengenahdistus on merkki siitä että todella on ollerginen. 0_0
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Chaos »

^^ Sun todella kannattaa jättää kestovärjäilyt ja hapatevärit kokonaan pois, koska noi on todella pahoja allergisia oireita :o Mutta suoraväreillä voi sävytellä ja ne on hyviä siinäkin mielessä, jos usein tahtoo väriä vaihtaa :) Tai sitten niillä erivärisillä kuiturastoilla saa muutoksia!
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
-Mansikka_
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Loka 2009, 13:30

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja -Mansikka_ »

Minäkin tyydyn hennaukseen,kivasti saa vaihtelua eri laatusilla ja erimerkkisillä hennoilla jos ei riitä vedän santen eri värejä sillon tällön mutta nyt onneksi riittää ihan henna vain.
Pari kertaa olen vetänyt punasta  suoraväri vaahtoa,se vaan kuluu varsin äkkiä pois ja tyveen tarttuu parhaiten sitten latvoihin vain aavistus niin tulos on varsin liuku värjätty.
julietjones
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 546
Liittynyt: 10 Elo 2009, 18:39

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja julietjones »

Mullakin oireet paheni iltapäivää kohden, kurkku alkoi tuntua todella oudolta ja kaulan imusolmukkeet turposivat. Otin 2 Ataraxia (olen saanut aiemmin jostain ruoasta pahan allergisen kohtauksen jonka takia sain Ataraxit joita voi ottaa allergisen kohtaukseen) ja niiden johdosta nukahdin pariksi tunniksi jonka aikana onneksi oireet alkoi helpottaa. Kortisoniliuosta oli päänahkassa vaikuttamassa.

Vaahtosävyihin on siirryttävä, ei auta. Onko niille vaihtoehtoja allergiselle? Sante-värit?
1b F ii. Lähestulkoon kaikki hiusvärit testattu, päädytty mustanruskeaan. Pitkäaikaiset suosikit: XZ-sarja, Joico K-Pak rekku + IH, Poly Color musta. Kasvatus takaisin pitkäksi käynnissä, nyt rikottu olkapäämitta.
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Chaos »

^ Joko siis vaahtovärit, henna (ja indigo) + Sante-värit. Ja erilaisia hennojahan löytyy. Ruohonjuuressa esim. Mac Urth merkkinen henna.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
Tohtori Sykerö
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 148
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 22:37

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Tohtori Sykerö »

Heh, mä oon uumoillut myös sellasta ratkaisua, johon mun yks ekohippi ( ;D) tuttava on jo kauan aikaa sitten siirtynyt, nimittäin käyttämään hiuslisäkkeitä. ::)  Sillä on nykyään ihan värjäämätön tukka, mutta se käyttää ihan  säännöllisesti erilaisia erivärisiä rastalisäkkeitä, ja kun se osaa kiinnittää ne silleen kivasti ja siististi, niin näyttää kyl just hauskalta, ja saa vaihtelua niin paljon kuin tykkää ilman että kuontalo tai elimistö rasittuis yhtään. :D  Ja onneks on tosiaan noi suoravärit, en vaan ole aikaisemmin oikein tajunnut, että niitäkin voi käyttää muussakin värjäyksessä kuin shokkiväreissä... ::)  Se on yks oiva ahaa-elämys, jonka oon saanu täältä foorumilta! :ts
Kutakuinkin 1b M ii - kuontalo, jossa chelsea cut -tyyppinen leikkaus. Värjätty rehuilla sinimustaksi. Kasvattelu käynnissä, tavoitteena klassinen bob.
marrriik
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 234
Liittynyt: 05 Joulu 2006, 13:46

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja marrriik »

Muistattehan myös varoa mustaa hennaa joka sisältää PPD:tä eli Parafenyleeni-diamiinia. Samaa myrkkyä mitä tavalliset kesto- ja kevytväritkin sisältävät.

Mustaan hennaan lisätään Parafenyleeni-diamiini antamaan väriin tummuutta.

Tässä esimerkiksi hyödyllinen linkki mustasta hennaan liittyen
http://www.coloria.net/varit/parafenyleenidiamiini.htm
Viimeksi muokannut marrriik, 24 Helmi 2010, 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Joo-o.. Ei mulla allergiaa varsinaisesti taida olla, mutta olen kyllä jollain lailla herkistynyt kesto- ja kevytväreille. Viime kampaamokäynnillä uskaltauduin tukkaprojektin ja päänahan hyvän kunnon takia värjäyttämään tukkani kampaamoväreillä (Medavita). Värimassa sisältää kuulemma eukalyptusta ja jotain muuta mikä viilentää päänahkaa, no totta mooses, niin viilensikin. Ei ole koskaan ollut värjäillessä niin hyytävänraikas tunne. ;D Värjäyksen jälkeen kaikki oli ihan kivasti iltaan asti, milloin mulle nousi kallonpohjan kohdille 10 sentin kolikon kokoinen hulluna kutiseva patti. Menin nukkumaan tekemättä patille mitään, ja ajattelin sen kadonneen aamulla. Ei se minnekään hävinnyt, seuraava päivä oli niin kiireinen ettei edes pää ehtinyt kutista, mutta illalla alkoi ihan järkyttävä kutka ja oli pakko laittaa Dexem-liuosta koko nahkaan.. Eipä meinannut sekään helpottaa. Vasta eilen kun pesin hiukset niin kutina on laantunut hieman, vieläkin rapsututtaa etenkin päälaelta, mutta ei enää niin tuskaisesti.

Meinaan kyllä jättää tosiaan noi kesto- ja kevytvärit tästälähtien ihan omaan arvoonsa. Toi patti oli ensimmäinen laatuaan, mutta lueskelin jotain aikaisempia värjäilykokemuksiani juurikasvusta ja onhan multa joku kevytväri vienyt tukkaakin päästä, tehnyt ohimolle karvattoman alueen... Enpä taida siis enää käyttää kuin suora- ja kasvivärejä...

Edit.
Nyt värjäyksestä on n. kuukausi ja huomasinpas tässä että ohimoilta on molemmilta puolilta lähtenyt tuppo hiuksia, ja uutta sentinmittaista karvaa törröttelee.. Ei mikään ihme, pari viikkoa värjäyksestä alkoi ihan uskomaton hilseily, ja otsalla sekä ohimoilla oli hienot punaiset läntit ja kosteahkoa ihottumaa. :-X Nyt siitä on sentään selvitty, jäljellä on vaan koko pään lumipyrymäinen hilseily.
Mitäs tästä nyt sitten taas opinkaan.. Kiellän itseltäni hapetevärit, ja suoravärejä käytän harkiten. Kasviväreistä sentään tiedän että ne ei aiheuta mitään katastrofia, tai ei ainakaan ole aikaisemmin aiheuttaneet.
Viimeksi muokannut Hallonnikas, 12 Touko 2010, 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Vastaa Viestiin