Hiusväriallergia

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
Takiainen

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Takiainen »

Allergian kanssa ei leikitä, varsinkaan jos on niin pahat oireet kuin sinulla. Hengenahdistuksen pitäisi jo kertoa, ettei kannata kokeilla uudestaan, varsinkaan koko pään hennausta! Tee vaikka pieni allergiatesti iholle ja anna vaikuttaa niin pitkään kuin pitäisit hennaakin päässä. Kutiaako? Tuleeko turvotusta? Punoittaako?

Korvien kipeytyminen on ihan allergiaoire, jonka allekirjoittanutkin saa säännöllisesti siitepölystä kesäisin. Korvat nenä ja kurkku ovat kaikki yhteydessä toisiinsa, sillä korvien paineentasaus toimii nielun kautta. Allergia aiheuttaa turvotuksen, jolloin tämä reitti menee tukkoon, jolloin paine kasvaa, mikä aistitaan kipuna.
maiskuli

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja maiskuli »

hei, kiitos vastauksesta :)
taidat olla oikeassa ettei näitten allergiaoireiden kanssa ole leikkimistä. mulla ei taida olla tulevaisuutta ainakaan hennaväreillä värjäämisessä :(
ehkä parempi välttää värjäämistä
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja deko »

maiskuli kirjoitti: En sitten tiedä onko hennaväri sen arvoista että kärsii oireista.?
Ei ole.

Hiusväriallergian kanssa ei kannata leikkiä.

Jos saat ihan mitä tahansa oireita mistä tahansa väristä niin peli on kerrasta poikki.

Opettele suosiolla pitämään omasta hiusväristäsi. Muita vaihtoehtoja ei sinulla ole.

Hengellä & terveydellä ei järkevä ihminen leiki.
this too shall pass.
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Täytyy sanoa että mä oon pikkuhiljaa kallistua myös tän täydellisen värjäämättömyyden puolelle - sen verran paljon oon lukenu epämiellyttävistä allergia/myrkytystapauksista näiden hiusvärien kanssa, ja tästä ketjusta sitten vielä senkin että myös hennaus saattaa sen aiheuttaa - eli itse kun olen ajatellu käyttäväni tota indigoa, niin se indigohan on sinipohjanen ja pigmenttinen väri, ja kosmetiikassa ja keinohiusväreissä on vanhastaan tiedetty että nimenomaan sininen pigmentti ärsyttää huomattavasti helpommin ku erilaiset punaset ja ruskeet.

Viimeks ku laitoin kampaamon kevytväriä päähän niin tuli epämiellyttävä olo - kasvoja ja päänahkaa kuumotti, mutta onneks ei tullu sitte mitään.
En jaksa enää arvailla joka kerta värjäyksen yhteydessä et tuleekohan nyt jotain oireita vai ei, raapia päänahkaa ja käydä vielä kerran huuhtelemassa kylmällä vedellä.

Toki nyt kun pitkät hiukseni on kuitenkin suklaanruskeat ja oma väri on maantie, niin se tarkottas sitte jonkinlaista vaalennusta tai raidotusta - eihän sitä hirvittää haalenevaa tyveä kestä  ???
PoohBear
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 193
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 19:17

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja PoohBear »

Se oma väri on kyllä tosi ihana ja sopii varmasti  :) Itse olen jo tottunut omaan väriin, enkä haikaile enää väri purkkien perään.
Itse aloittelin n. 2v. sitten Herbatintillä (jolla olin aikaisemminkin värjännyt tummaksi) liukuvärjäyksen, eli värjäsin aina pari astetta vaaleamman tyven ja harvensin värjäys kertoja aikaisemmasta 1kk välistä 3kuukauteen.
Nyt en kyllä enää laittaisi mitään myrkkyä päähän, sen verran kamalat oireet sain heinäkuussa, puolen vuoden värjäystauon jälkeen kokeilemastani osittaisesta kasviväristä. Se väri onneksi on pikkuhiljaa haalistunut, vaikka olikin melkein musta aluksi (piti olla suklaan ruskea). Ja henna testauskin reagoi samalla tavalla.
Eli kyllä ne kestoväritkin sieltä pituuksista haalistuu, eikä kontrasti ole enää niin suuri oman juurikasvun kanssa.
Saapahan hyvillä mielin muhitella öljyhoitoja, saunoa ym. :) Kesällä sitten aurinko haalistelee lisää.
Jossakin täällä on myös kasviväri ketju (olikohan sillä nimellä) jossa on puhetta vaalennuksesta hunajalla, sitruunalla ym.
Hiukset: 1c M iii. Hajusteettomat luomu tuotteet käytössä.
Elinaelina
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Loka 2009, 23:35

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Elinaelina »

Aria kirjoitti: Korvien kipeytyminen on ihan allergiaoire ---  Allergia aiheuttaa turvotuksen, jolloin tämä reitti menee tukkoon, jolloin paine kasvaa, mikä aistitaan kipuna.
Jostain syystä en oo aiemmin osannut yhdistää korvien ajoittaista ärtyneisyyttä just hiusväreihin.

Jos on allerginen tuolle pahamaineiselle PPD:lle, voiko saada allergiaoireita värjätyistä hiuksistaan jatkuvasti, muutenkin kuin varsinaisen värjäämisen yhteydessä? Nyt viimeksi tyveä käsitellessä tuli niin selvää allergiakirvelyä, että pesin väriaineen melkein heti sen levitettyäni, ja mietin että pitäisikö yrittää haalistaa / poistaa jo päässä olevaa tuoretta mustanruskeaa.
Salamanteri
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Elo 2008, 14:00

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Salamanteri »

^ Luin vähän aikaa sitten jutun naisesta, joka oli joutunut sairaalaan hiukset värjättyään ja siellä olivat ajelleet hiukset pois, jottei altistuisi jatkuvasti oireet aiheuttaneelle kemikaalille (epäily oli että kyseessä siinäkin tapauksessa PPD), joten voi kai siinä olla mahdollisuus, että oireita voi saada jo värjätyistä hiuksistakin. Käsittääkseni se PPD ei siitä hiuksesta mihinkään haihdu värjäyksen jälkeen. Voihan toki olla hätävarjelun liiotteluakin, tiedä sitten kumpi on parempi.
Luonnonkihara 7-8-asteinen käsittelemätön hiuksisto, kasvatus käynnissä. Nyt lyhyt polkka, tavoitteena solisluumitta. Pääasiassa käytössä luonnonkosmetiikkaa.
Eläimellisyys
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3186
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:28

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Eläimellisyys »

Mulla ei ole hiusväriallergiaa, mutta huolestuin viimeaikoina uutisissa olleista tapauksista kun joku oli saanut ilmeisesti tuosta PPD:stä reaktion. Että millaisia myrkkyjä sitä tuleekaan päähänsä tungettua, joka kuukausi. Mä olen värjännyt jo yli kymmenen vuotta kerran kuussa juurikasvun jollain kestovärillä, useimmiten jollain punaisen sävyllä. Mietinkin nyt josko voisi noista pahimmista väreistä luopua, mutta mitä siihen tilalle? Tietääkö joku että mitkä kestovärit eivät sisällä PPD:tä? Tai millaiset sävyt? Lähinnä mun pitäisi saada tyvi jotenkin "räjäytettyä" rakenteeltaan että suoravärit tarttuu siihen, käsittelemättömässä hiuksessa ei mulla esim. elumen pysy kunnolla... Hennaaminen olisi niin jees, mutta sillä ei tule tarpeeksi kirkkaanväristä lopputulosta...

Noramaria

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Noramaria »

Syoss - kestovärejä saa nykyään marketeista, ja sen punaisen sävyn paketissa ainakin lukee, ettei sisällä fenyleenidiamiineja eli PPD:tä. Kerran ollut juurikasvutestauksessa, ja normaalisti allergiaa kestoväreistä saavana nyt en huomannut mitään. Suosittelisin siis ehkä sitä:)
marrriik
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 234
Liittynyt: 05 Joulu 2006, 13:46

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja marrriik »

Kuuku kirjoitti: Mulla ei ole hiusväriallergiaa, mutta huolestuin viimeaikoina uutisissa olleista tapauksista kun joku oli saanut ilmeisesti tuosta PPD:stä reaktion. Että millaisia myrkkyjä sitä tuleekaan päähänsä tungettua, joka kuukausi. Mä olen värjännyt jo yli kymmenen vuotta kerran kuussa juurikasvun jollain kestovärillä, useimmiten jollain punaisen sävyllä. Mietinkin nyt josko voisi noista pahimmista väreistä luopua, mutta mitä siihen tilalle? Tietääkö joku että mitkä kestovärit eivät sisällä PPD:tä? Tai millaiset sävyt? Lähinnä mun pitäisi saada tyvi jotenkin "räjäytettyä" rakenteeltaan että suoravärit tarttuu siihen, käsittelemättömässä hiuksessa ei mulla esim. elumen pysy kunnolla... Hennaaminen olisi niin jees, mutta sillä ei tule tarpeeksi kirkkaanväristä lopputulosta...

Käytä tyvelle ihan rehellinen värinpoisto. Ne eivät sisällä PPD:tä. Kaikki kestovärit sisältää PPD:tä. Mitä tummempi sävy, sen suurempia määriä.
Noramaria kirjoitti: Syoss - kestovärejä saa nykyään marketeista, ja sen punaisen sävyn paketissa ainakin lukee, ettei sisällä fenyleenidiamiineja eli PPD:tä. Kerran ollut juurikasvutestauksessa, ja normaalisti allergiaa kestoväreistä saavana nyt en huomannut mitään. Suosittelisin siis ehkä sitä:)
Kannattaa silti olla varovainen tuollaisten värien kanssa. Väri voi silti sisältää PPD johdannaista. http://kemikaalikimara.blogspot.com/2009/03/hiusvarihuijauksia.html
Viimeksi muokannut marrriik, 17 Joulu 2011, 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Chaos »

1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
Eläimellisyys
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3186
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:28

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Eläimellisyys »

Värinpoisto ei ole mulle hyvä idea, koska viimeksi kun sellaisen tein, päänahka hilseili kuivana pois seuraavan kahden viikon ajan...en tiedä sitten voisiko tuosta tehdä jotnekin miedomman version tosi laimealla hapatteella ja pistää vaan ihan vähän sitä jauhetta. Mun tukka on luonnostaan jo niin vaalea että vetää samantien valkoiseksi jos edes näyttää vaalennusainetta, ja valkoinen pohjakaan ei ole niin hyvä suoraväreille ellei halua tosi shokeeraavaa tulosta. Kestovärit ei aiheuta mulle kyllä mitään, mutta en vaan haluaisi että jotain mystistä ainetta pääsee kertymään elimistöön ::) Hankalaa.
Mindela
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1225
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 00:55

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Mindela »

Kuuku, koitat siis saada suoravärille pohjavaalennusta? Mitä jos teet ihan pikaisen vaalennuksen tyveen, juurikin miedolla hapetteella+vaalennusaineella+vaikka tilkalla vettä. Ei sen pitäisi ainakaan valkoiseksi vetää, mutta kuitenkin avaa hiusta sen verran että suoraväri tarttuu hiukseen  ???

Itsekin aloin kyllä miettimään tuota PPD-allergiaa vakavasti, vaikka omalle kohdalle ei osuisikaan, niin onhan nuo tapaukset todella hurjia  :-\ Itse onneksi vaan raidoitan tyveäni vaalennusaineella, eli kestovärien kanssa en pelaa ollenkaan. Olen kylläkin miettinyt värin vaihtoa, mutta en kyllä uskalla alkaa enää kestovärjäileen. Varsinkin koska minulla hiusvärit on aina kirvelleet päässä!
marrriik
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 234
Liittynyt: 05 Joulu 2006, 13:46

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja marrriik »

Chaos kirjoitti: Tämä pisti todella hiljaiseksi; http://kemikaalikimara.blogspot.com/201 ... stuut.html
Samoten. Tuo vastuu asia on kyllä kinkkinen. Mielestäni kyllä tuotteen valmistajan pitäisi kantaa vastuu, eikä kampaajan.
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Mä oon ehdottomasti samaa mieltä - totta kai vastuu on värin valmistajan eikä kampaajan, kampaamoissahan on usein myynnissä useiden eri valmistajien erityyppisiä värejä, saattaa olla jopa hennaakin, samaten eri valmistajien hoitoaineita - yksittäinen kampaaja ei millään voi ottaa näistä kaikista vastuuta, varsinkin jos  ne pn hyvämaineisia merkkejä joita käytetään paljon.

-------

Kyllä nyt pisti mietityttämään noi jutut - erityisesti Pirkon järkyttävä kertomus miten kävi äidilleen, ja vielä sydämeen pysyvä vaurio, huh -

Ja on ollu vähän nuivaa lukea että hennauskin on aiheuttanu noin voimakkaita oireita, pitihän se arvata, kyllähän järkevä (ehkä hiukkasen kyynikko) ihminen kaikesta "henna on täysin turvallinen luonnontuote jolla voi värjätä vaikka kerran viikossa" hypetyksestä huolimatta funtsii ehkä: ...Voimakkaasti värjäävä aine...voimakas pigmentti....pidetään päässä mieluiten ainakin 2 tuntia... ???

Eli jos on kuiva päänahka jo ennestään, jos on tullu aikasemmin kutinaa, niin maalaisjärki ehkä sanoo et hennasta ja varsinkin siniviolettipohjasesta indigosta sitä varmasti tulee ainakin jossain määrin - Pahalta kuulostaa vielä tollaset turvotukset, päänsärky ja kipeet korvat  :(

------------

Elumenista kysyisin: Onks se nyt sitte ihan varmaa että SIINÄ ei sitä PPD:tä ole ? Ja tässä vaiheessa on pakko kysyä: Milläs myrkyllä se PPD on Elumenissa korvattu ? Onko kenellekään tullu Elumenista em. kaltasia ärsytysoireita ?
Vastaa Viestiin