Hiusväriallergia

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
julietjones
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 546
Liittynyt: 10 Elo 2009, 18:39

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja julietjones »

Minä ehdin jo autuaasti "unohtaa" olevani allerginen hiusväreille ja laitoin reipas kuukausi sitten vaalean värin päähän. Joopa joo, huono idis kaikenkaikkiaan. Kutina alkoi heti kun värin laittoi päähän, pesun jälkeen näppyjä oli naamassa, niskassa ja kaulassa. Niska oli monta päivää punainen ja päänahka kireä ja vuoron perään kutiseva/kirvelevä.  :-[

Jatkossa pelkästään kasvivärejä ja niistäkin vain hellävaraisimpia, pelkkää hennaa/indigoa tai Logonaa.
1b F ii. Lähestulkoon kaikki hiusvärit testattu, päädytty mustanruskeaan. Pitkäaikaiset suosikit: XZ-sarja, Joico K-Pak rekku + IH, Poly Color musta. Kasvatus takaisin pitkäksi käynnissä, nyt rikottu olkapäämitta.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

MTV3 Katsomossa on juttua hiusväriallergioista. Ei sinänsä mitään uutta, mutta ehkä ihan maininnanarvoinen pätkä kumminkin.
http://www.katsomo.fi/?progId=54333
Mua hämmensi lopussa mainittu juttu, että jopa raidat voi allergisoida, vaikka värimassa ei koskisikaan iholle missään vaiheessa. Jääkö siis hiuksen pinnallekin jotain ainesta pitkäksi aikaa mikä voi ärsyttää?
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Chaos »

^ Veikkaan, että se värimassa on kuitenkin niin lähellä päänahkaa, että voi allergisoida, hajut jne. Siis mulla astmaatikkona  ahdistaa usein henkeä toisen hajuvesi, vaikkei se mun juuri mun iholla olekaan.

Pisti mietityttämään tuo ohjelma, vaikkei viimeisen yli puolen vuoden aikana mitään oireita ole ollutkaan värjäämisestä. Yritän silti venyttää värjäysväliä neljästä kuuteen viikkoon ja pitää vaikka vähemmän aikaa väriä päässä. Ja jos joskus alkaa tulla oireita niin sitten vaan sillä Herbatintilla, on ainakin vähän hellävaraisempi. Harmi, kun Suomessa maksaa aivan älyttömästi vain, kun ei aina viitsis olla tilailemassa. Mulla siis loppu päänahkaoireilut, kun ei oltu huomattu, että oli tulehdus päänahassa ja se hoidettiin ajat sitten ja nyt oon kerran viikossa tai kahdessa pessyt erikoisshampoolla (apteekkijutulla siis), jotta päänahka pysyykin rauhallisena.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
Ekku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Marras 2009, 00:08

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Tuonpas tämän aiheen taas esille. En tiedä meneekö tämä ihan tähän, mutta laitanpas kuitenkin. Mietin, että voikohan hiuslakoillekin allergisoitua... kaippa mille tahansa voi... Tällä hetkellä käytössä marketin wellaflex ultrastrongia. Tämä lakka on ollut kauan luottolakkani ja nyt on alkanut kutittaa mielettömästi päätä kun on lakkaa päässä. Kutina alkaa välittömästi lakan laiton jälkeen ja jatkuu koko päivän. Vaikka kuinka vähän yritän sitä laittaa niin silti kutittaa. Oon myös kokeillut muita lakkoja, kaverilta ja porukoilta. Kaikkien kanssa sama homma. Tämä kutina on samanlaista kuin hiusväriallergiassa, joka myös on puhjennut mulla tässä ihan vasta. Onko muut allergikot huomannu, että hisuväriallergian myötä olisi tullut yliherkäksi muillekin tuotteille?
Ylikasvanut poikatukka omalla värillä, kohti polkkaa mennään nopeaa tahtia.

i <3 my natural hair colour
sueño

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja sueño »

Aina kotona värjätessä kirvelee päänahka rajusti ja silmät vuotaa niin että joudun
pitämään taukoja värjäyksiä, tämä etenkin vaalennuksen kanssa.
Kerran kampaajalla käydessä tullut voimakkaampi reaktio, koko kroppa tuli täyteen
kohoumia jotka kutisi, kesti kaks päivää. Nyt oon koittanut vähän vähennellä värjäystä,
mutta en voi kyllä kokonaan luopua.
hairwreck
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 282
Liittynyt: 07 Loka 2010, 12:07

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja hairwreck »

Ekku, kyllähän ne lakat on aika voimakkaita aineita. Kokeile jotain muuta, esimerkiksi vahaa, muotoiluaineita jne. tuotteita, joita pystyy laittamaan vain hiuksiin, niin ettei päänahkaan osu?

Itse luulen olevani lievästi herkistynyt väreille, olen nimittäin aika paljon jo useamman vuoden värjännyt ja nyt saa loppua ainakin vähäksi aikaa. Päänahka on kuiva ja vähän on hilsettä. Tosin meidän talossa vesi ei ole mitään parasta iholle ja ihoni on muutenkin suht kuiva, joten en voi siis olla varma onko oireet aiheutunut väreistä, värjäyksen aikana ei koskaan ole mitään ongelmia ollut. Suoravärit/sävyteshampoot sitten kokeiluun vaan. Suht lähellä nimittäin rupeaa nyt omaa väriä olemaan hiukset. Onkohan mahdollista ns parantua tuosta herkistymisestä, jos olen esimerkiksi vuoden värjäämättä? Vai ovatko allergiat sellaisia, että kun ne kerran tulee niin ne pysyvät?

Kurjaa tosiaan jos ei ollenkaan voi värjätä, mutta uskon, että kun kokoajan tulee uudentyyppisiä värejä, niin ainakin jossain vaiheessa ilmaantuu joku todella hellävarainen värjäysmekanismi. Etenkin, kun nää hiusväriallergiat on nyt ollut niin paljon esillä, niin varmaan vähän aletaan herätä siihen, mitä päähän laitetaan.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back
Caudealis
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 636
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 12:31

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Caudealis »

Eikö vaalennusjauhe siis voi allergisoida? Itse värjään hiukset vain muutaman kerran vuodessa Casting Creme Glossilla, koska haluan asteen-parin vaalennuksen hiuksistooni. Siinä mielessä ei siis kasvivärit kiinnosta, kun ei kai niillä voi vaalentaa hiuksia ollenkaan? Mulla siis vähän käy se haju henkeen, ei kai sinänsä ahdista, mutta ärsyttää, ja ehkä vähän päänahkaa kuumottaa värjäyksen aikana. Muita oireita ei ole kyllä ilmennyt. Olisi silti mukavaa löytää joku turvallisempi tapa vaalentaa hiuksia sen asteen-parin verran, mutta onko niitä?

Edit. Mites vaalennussuihkeet, jotka aktivoituvat lämmössä? Eikös ne toimi vähän niinkuin sitruunamehu auringossa? Aika tappokamaa hiuksille kyllä, mutta...
Gizmo

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Gizmo »

Oon värjänny pari vuotta L'oreal Feria mustanruskea tuhka -värillä, sitä ennen L'oreal Recital tummaruskealla. Viimeisimpien värjäyskertojen jälkeen on tullut monta päivää kestävä kauhee kutina päänahkaan. Viimeisimmän värjäyskerran jälkeen kuitenkin tapahtui pahin, heräsin yöllä muutamia tunteja värjäyksen jälkeen tuskasen polttavaan kutinaan ja poltteeseen päänahassa. Päänahka oli aivan liekeissä koko yön ja aamulla ensimmäisenä suihkuun, poltetta kesti monta päivää, korvat ja niska kutisi myös ja kurkkua kutitti. Nyt en uskalla enää värjätä millään. Kaikissa marketin tummissa hiusväreissä on PPD:tä. Maantienharmaa juurikasvu saa näyttämään kaljulta ja jotain pitäis pian keksiä. Uskaltaiskohan kokeilla jotakin muuta merkkiä, L'oreal kuitenkin on aika jytyä.
julietjones
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 546
Liittynyt: 10 Elo 2009, 18:39

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja julietjones »

Gizmo kirjoitti: Kaikissa marketin tummissa hiusväreissä on PPD:tä. Maantienharmaa juurikasvu saa näyttämään kaljulta ja jotain pitäis pian keksiä. Uskaltaiskohan kokeilla jotakin muuta merkkiä, L'oreal kuitenkin on aika jytyä.
Itse voin kertoa että ihan vastaavia kokemuksia, tosin ilman tuota liekkitunnetta. Olin värjännyt milloin milläkin jo miltei parikymmentä vuotta ja vasta viimeisen vuoden aikana alkoi oireilu. Kokeilin hennaakin mutta jostain syystä mun päänahka ei tykkää siitäkään, hermojaraastava kutina alkaa silloinkin. Oon nyt joutunut lopettamaan värjäämisen kokonaan.

Itse en uskalla enää riskeerata vaikka miltei joka päivä mielessä kaihertaakin nuo kaupan ah niin helpot mieltäpiristävät väripurkit.
1b F ii. Lähestulkoon kaikki hiusvärit testattu, päädytty mustanruskeaan. Pitkäaikaiset suosikit: XZ-sarja, Joico K-Pak rekku + IH, Poly Color musta. Kasvatus takaisin pitkäksi käynnissä, nyt rikottu olkapäämitta.
Gizmo

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Gizmo »

Ongelmana nyt vaan on, että mulla on tosi pitkät alaselkään ulottuvat hiukset ja olen aina tuntenut omakseni tämän mustanruskean hiusvärin, joka on ollut viimeiset 15 vuotta. Nyt olen miettinyt, että väriä voisi vaalentaa, jottei juurikasvu näkyisi aina niin selkeästi, mutta kestääkö päänahka myöskään värinpoistoa? Jos sen levittäisi osissa, ettei se koskisi päänahkaan vaan värjäisi juurikasvun jälkeen parin sentin päähän. Olen menossa lääkäriin, jossa pyydän lähetteen allergiatesteihin, mutta pystytäänkö niissä selvittämään väriaineallergioita tai allergiaa tätä PPD:tä kohtaan? En halua kuitenkaan seuraavan värioperaation jälkeen ambulanssilla sairaalaan.
LP_Alice

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

^Voithan myös raidottaa hiuksia hupulla. Silloin ei värinpoistoaine pääse päänahkaan asti, ja tuloskin on luonnollisempi. :)
Chloe
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 524
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 10:03

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Chloe »

Kävin eilen kampaajalla värjäämässä hiuksia ja nyt on niska tulessa; ihan punainen, kirvelee ja polttaa :'(. En tiedä johtuuko tämä allergiasta, koska aikaisemmin ei ole vastaavaa ollut, muutakuin päänahkaa saattanut kirvellä värin ollessa päässä. Kampaaja aloitti värin levityksen niskasta ja päälle tuli folioraitoja ja sitten vielä lämpöä. Ja minusta tuntuu, että kampaaja ei pessyt väriä niskasta ehkä kokonaan.. Jossittelua kyllä. Onneksi olen kokoajan värjäillyt takaisin oman värin suuntaan, joten juurikasvu ei tule näyttämään niin kauhean pahalta, toivottavasti. Nyt ei värejä/raitoja mulle vähään aikaan tai mielummin enää koskaan.
TiGi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 248
Liittynyt: 19 Kesä 2008, 18:26

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja TiGi »

Tämä ei nyt ihan hiusväriallergiaa ole, mutta läheltä liippaa :) Mulla taitaa olla yliherkkyyttä hopeahoitoaineelle! Ostin kolmisen viikkoa sitten ekaa kertaa elämässäni hopeahoitista (Cutrin color conditioner) ja sen jälkeen alkoikin tulla finnimäisiä näppyjä päänahkaan. Aluksi ajattelin että tämä on pillerien lopettamisen sivuoireita, mutta koska ongelma-alue sijoittuu vain päänahkaan, rupesin miettimään josko jokin käyttämäni tuote aiheuttaisi tuon. Hopeashampoosta ei ole koskaan tälläistä tullut, vaikka sitä olen käyttänyt useamman vuoden. Pitää laittaa tuo hoitis hetkeksi jäähylle ja katsoa häviääkö ongelma, tuossa purkissakin nimittäin lukee että voi aiheuttaa yliherkkyyttä.
maatis
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 612
Liittynyt: 15 Loka 2007, 14:07

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja maatis »

Mikä tahansa aine voi aiheuttaa allergisia oireita / yliherkkyyttä. Aineelle voi herkistyä pikkuhiljaa tai nopeasti. Eli vaikka niin, että aluksi ei ole mitään oireita (ja voi pysyä vaikka vuosia oireettomana), sitten alkaa tulla vähän oireita ja jossain vaiheessa, käytön toistuessa, räjähtää oikein kunnollinen reaktio päälle. Jos aine on sellaista, että se haihtuu ilmaan, kuten useat aineet ovat, niin oireita voi tulla, vaikkei aine koskettaisi päänahkaa tai muuta ihoa.
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Mä oon vuoskaudet värjänny/värjäyttäny hiuksiani - Mulla on allergioita: kananmunanvalkuainen, raa'at hedelmät ja vihannekset, siis jotkut niistä, suolaamattomat pähkinät, penisilliini etc -

Nuorempana ei punasista väreistä eikä luonnonhennasta tullu mitään oireita, ei tummista suoraväreistä eikä voimakkaista vaalennuksista eikä säännöllisestä tyven värjäämisestä Goldwellin kestovärillä kampaajalla, johon jossain vaiheessa kyllästyin ja ryhdyin blondiks.

Sitten jossain vaiheessa kyllästyin vuoskausia jatkuneeseen säännölliseen kampaajalla vaalentamiseen (kerran 4-6 viikossa) ja aloin käydä kampaajalla värjäyttämässä ainoastaan tyveä tummemmaks, useimmiten Farouk Systemsin Bio Silk-kestovärillä. -&nbsp; Koskaan ei siitä tullu mitään kutina- eikä allergia-oireita. Noihin aikoihin ainut kuukauden kestävä kutina tuli Lorealin Resital Excellence- sävystä Riviera, violettiin vivahtava.

Myöskään Farouks Systemsin kampaamosta ostamani kevytvärit tai Goldwellin Colorancet (lukuunottamatta sävya Aubergine, joka aiheutti kutinaa - violettiin vivahtava) tai Wellan Color Touchit ei oo aiheuttanu mitään merkittäviä oireita - Joskus, jos olen ollu hiukan huolimaton värin hieromisessa pois päänahasta niin pientä epämiellyttävää tunnetta on ollu.

Myös SilkTherapy USA aiheutti aika voimakkaan kutinan ja kasvot oli selvästi hiukan turvonnu - tosin laitoin sen poikkeuksellisesti päähäni kännissä ja seuraavan päivän turvotus saatto johtua siitä&nbsp; :o, mut jotenki en usko,väri tuntu pahalta ja tosiaan päänahka kutisi.

--------

Nyt oon NIIIN paljon lukenu netistä ja nytte täältä rankoista hiusväriallergiaoireista et on ruvennu itseänikin funtsituttamaan -&nbsp; tukka on selvästi ohentunu vuosien mittaan ja ois se karmeeta jos tulis joku todella voimakas oire joka sais koko pään turpoomaan ja silmät muurautumaan umpeen - kaikkien muiden vaivojen lisäks en kyllä kestäis sitä -

ihan omilla maantievärisillä hiuksilla ei paljo inspiroi olla - Mulla tuntuis olevan kolme vaihtoehtoa:&nbsp; a)&nbsp; Jatkaa vaan rohkeesti Goldwellin ph 6,8 kevytvärin käyttöä kun ei siitä mitään dramaattista oo koskaan tullu (paitsi pientä kutinaa joskus&nbsp; >:(),&nbsp; b)&nbsp; otatuttaa kampaajalla folioraidat vaaleella sävyllä ja antaa aina oman tyven kasvaa mahdollisimman kauan ilman käsittelyä, nehän suosittelee ettei päänahan lähelle kannattais usein mitään laittaa&nbsp; tai sitten c)&nbsp; ryhtyä värjäämään sillä Hennalla tai Logonalla,joita jotkut täällä suosittelee&nbsp; -&nbsp; mutta eikös täälläkin joku sanonu että nekin allergisoi jos siihen on taipumusta&nbsp; ? ???
Vastaa Viestiin